ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua
У Х В А Л А
12.02.2019р. Справа №905/1549/17
за заявою №1/2201 від 22.01.2019р. Товариства з обмеженою відповідальністю «Техпроммаш» , м.Бахмут
про заміну сторони у виконавчому провадженні по справі №905/1549/17
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Техпроммаш» , м.Бахмут
до відповідача 1 Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» , м.Київ в особі Регіональної філії «Донецька залізниця» , м.Лиман
до відповідача 2 Державного підприємства «Донецька залізниця» , м.Донецьк
про стягнення заборгованості в сумі 300377,25 грн.
Суддя Левшина Г.В.
при секретарі судового засідання Хохуля М.С.
Представники сторін:
від позивача: не з'явився
від відповідача 1: ОСОБА_1
від відповідача 2: не з'явився
В судовому брали участь:
Рішенням господарського суду Донецької області від 30.08.2017р. по справі №905/1549/17 задоволено позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Техпроммаш» до Державного підприємства «Донецька залізниця» про стягнення заборгованості в сумі 299017,66 грн., у тому числі основний борг в сумі 232440,00 грн., три проценти річних в сумі 12628,00 грн. та інфляція в сумі 53949,66 грн.; в задоволенні вимог до Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» , м.Київ в особі Регіональної філії «Донецька залізниця» , м.Лиман відмовлено.
Одночасно, вказаним судовим рішенням повернуто Товариству з обмеженою відповідальністю «Техпроммаш» з державного бюджету України судовий збір в сумі 20,39 грн.
13.09.2017р. на виконання вищевказаного рішення видано відповідний наказ.
29.01.2019р. до канцелярії господарського суду Донецької області надійшла заява №1/2201 від 22.01.2019р. Товариства з обмеженою відповідальністю «Техпроммаш» , м.Бахмут про заміну сторони у виконавчому провадженні по справі №905/1549/17, а саме боржника - Державне підприємство «Донецька залізниця» , м.Донецьк на Публічне акціонерне товариство «Українська залізниця» , м.Київ.
В обгрунтування своєї заяви №1/2201 від 22.01.2019р. про заміну сторони у виконавчому провадженні по справі №905/1549/17, позивач посилається на ті обставини, що згідно повідомлення державного виконавця від 12.12.2018р. ВП№56628386 юридична особа ДП "Донецька залізниця", що є боржником у ВП№56628386 з примусового виконання наказу №905/1549/17 від 12.09.2017р., ліквідована відповідно до відомостей Державної фіскальної служби від 05.03.2018р. Таким чином, виходячи з того, що за приписами Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування ПАТ Українська залізниця" є правонаступником ДП "Донецька залізниця", державним виконавцем запропоновано стягувачу звернутись до суду із заявою про заміну сторони у виконавчому првадженні у ВП№56628386 з примусового виконання наказу №905/1549/17 від 12.09.2017р. або з аналогічною заявою звернутись до Слов'янського міськрайонного відділу державної виконавчої служби.
Ухвалою від 31.01.2019р. повідомлено сторони та ПАТ "Українська залізниця" про розгляд заяви №1/2201 від 22.01.2019р. про заміну сторони у виконавчому провадженні у справі №905/1549/17 в судовому засіданні, яке відбудеться 12.02.2019 року об 11:40 год.
12.02.2019р. в засідання суду з'явився представник відповідача 1, проти задоволення вищевказаної заяви усно заперечував; представники позивача та відповідача 2 в судове засідання не з'явились, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Розглянувши вказану заяву та додані до неї матеріали, суд виходить з наступного:
Відповідно до положень ст.334 Господарського процесуального кодексу України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець.
Аналогічні приписи містяться в п. 5 статті 15 Закону України "Про виконавче провадження" у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов'язковими тією мірою, якою вони були б обов'язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
Відповідно до п.п.1, 2 статуту Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", останнє утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", Постанови Кабінету Міністрів України №200 від 25.06.2014 "Про утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" на базі Укрзалізниці, а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які організовані шляхом злиття, згідно з додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України №200 від 25.06.2014р. "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця".
Законом України Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування визначено правові, економічні та організаційні особливості утворення Публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування (далі - Товариство), 100 % акцій якого належать державі.
Пунктами 1-7 статті 2 вказаного закону передбачено, що утворення Товариства здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України відповідно до законодавства з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Утворення Товариства не потребує попереднього дозволу Антимонопольного комітету України. Товариство утворюється як Публічне акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття (далі - підприємства залізничного транспорту).
Статут Товариства затверджується Кабінетом Міністрів України. Засновником Товариства є держава в особі Кабінету Міністрів України. Товариство є правонаступником усіх прав і обов'язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту.
На виконання Закону України «Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування» , Постановою Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014р. утворено Публічне акціонерне товариство «Українська залізниця» (далі - товариство), 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту (код згідно з ЄДРПОУ 00034045) (далі - Укрзалізниця), підприємств та установ залізничного транспорту загального користування (далі - підприємства), які реорганізовуються шляхом злиття, згідно з додатком 1 (п.1 постанови).
Згідно з додатком 1 зазначеної постанови, Державне підприємство Донецька залізниця увійшло до переліку підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, на базі яких утворюється Публічне акціонерне товариство Українська залізниця .
У відповідності до витягу з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців Публічне акціонерне товариство «Українська залізниця» зареєстровано в державному реєстрі 21.10.2015р.
Статтею 104 Цивільного кодексу України визначено, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Відповідно до ст.106 Цивільного кодексу України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.
У відповідності до п.15 ст.37 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (в редакції станом на дату прийняття постанови КМУ від 25.04.2014, та на дату реєстрації в державному реєстрі ПАТ «Українська залізниця» ) злиття вважається завершеним з моменту державної реєстрації новоутвореної юридичної особи та державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття.
Відповідно до п.3 ст.4 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (в редакції Закону, чинної на теперішній час) у разі злиття юридичних осіб здійснюється державна реєстрація новоутвореної юридичної особи та державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття. Припинення вважається завершеним з дати державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття.
Згідно з ч.1 ст.18 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" (в редакції Закону, чинної на теперішній час), якщо відомості, які підлягають внесенню до Реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.
Відтак, системний аналіз вищевказаних положень свідчить про те, що лише з моменту внесення до Єдиного державного реєстру запису про припинення юридичної особи остання вважається такою, що припинилася як суб'єкт господарювання, в той час як початок господарської діяльності новоутвореного товариства не є обставиною, з якою пов'язується перехід прав та обов'язків правопопередника до правонаступника в процедурі припинення. При цьому до правонаступника (у разі припинення шляхом злиття, приєднання, поділу, перетворення) переходять усі права та обов'язки припиненої юридичної особи лише з моменту внесення до Єдиного державного реєстру відповідного запису про припинення.
Відповідно до спеціальних витягів з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 12.02.2019р., Державне підприємство "Донецька залізниця" з 25.11.2014р. перебуває у стані припинення за рішенням засновників. Одночасно, згідно вказаного витягу, відомості щодо внесення дати та номеру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи відсутні.
Крім того, нормами ст.107 Цивільного кодексу України визначено порядок припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу та перетворення. При цьому, складання передавального акту у разі приєднання є одним з етапів процедури приєднання.
Частинами 3, 4 ст.107 Цивільного кодексу України передбачено, що передавальний акт затверджується учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом. Підписані головою і членами комісії з припинення юридичної особи та затверджені учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про припинення юридичної особи, примірники передавального акта та розподільчого балансу передаються в орган, який здійснює державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, за місцем її державної реєстрації, а також в орган, який здійснює державну реєстрацію юридичної особи - правонаступника, за місцем її державної реєстрації. Порушення положень частин другої та третьої цієї статті є підставою для відмови у внесенні до єдиного державного реєстру запису про припинення юридичної особи та державній реєстрації створюваних юридичних осіб - правонаступників.
Так, пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014р., якою утворено Публічне акціонерне товариство «Українська залізниця» встановлено, що статутний капітал товариства формується шляхом внесення до нього: майна Укрзалізниці, підприємств, зазначених у додатку 1, крім майна, яке закріплюється за товариством на праві господарського відання згідно із Законом України «Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування» , та іншого майна, яке відповідно до законодавства не може бути включене до статутного капіталу; 100 відсотків акцій, що належать державі у статутному капіталі господарських товариств згідно з додатком 2, тощо.
Відповідно до п.1 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.11.2014р.№ 604 Про деякі питання інвентаризації майна підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції , на часткову зміну пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 25 червня 2014 р. № 200 «Про утворення публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» , встановлено, що майно (активи, власний капітал та зобов'язання) підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції (далі - майно), не включається до переліків і зведених актів інвентаризації майна, що затверджуються Міністерством інфраструктури відповідно до пункту 5 зазначеної постанови, а відображається в балансі (крім зобов'язань підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території) і закріплюється в частині активів за публічним акціонерним товариством «Українська залізниця» на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки відповідно до пункту 2 цієї постанови.
Пунктом 2 постанови КМУ від 12.11.2014р.№ 604 установлено Комісії з утворення Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» разом з Міністерством інфраструктури: 1) під час проведення інвентаризації та оцінки майна: сформувати окремі акти обліку активів, власного капіталу і зобов'язань державних підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції, за даними фінансової звітності за видами активів, власного капіталу та зобов'язань у розрізі статей балансу на останню дату, на яку надавалася фінансова звітність; сформувати окремі акти обліку активів, які розміщені на тимчасово окупованій території і обліковуються на балансах підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на іншій території України; 2) після завершення тимчасової окупації території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя та завершення проведення антитерористичної операції провести інвентаризацію та оцінку майна і за результатами подати пропозиції щодо зміни статутного капіталу Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» згідно із законодавством.
Згідно з передавальним актом від 05.08.2015р., затвердженим Міністром інфраструктури України 18.08.2015р., комісією з утворення Публічного акціонерного товариства Українська залізниця та комісією з реорганізації ДП Донецька залізниця підтверджено вартість і склад активів та зобов'язань. З останнього вбачається, що правонаступництво щодо всього майна, усіх прав та обов'язків ДП Донецька залізниця , яке розташоване на території проведення АТО не включено до зведених актів інвентаризації, а відображається в балансі (крім зобов'язань підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території) і закріплюється в частині активів за ПАТ Українська залізниця на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки, відповідно до п. 2 постанови КМУ від 12.11.2014р. №604.
Аналогічні відомості містяться у зведеному передавальному акті від 06.08.2015р., затвердженого Міністром інфраструктури України 18.08.2015р., комісією з утворення Публічного акціонерного товариства Українська залізниця та комісіями з реорганізації підприємств, у тому числі Державного підприємства Донецька залізниця , в якому підтверджено вартість і склад активів та зобов'язань.
Відтак, зважаючи на викладене, питання правонаступництва ПАТ Українська залізниця стосовно ДП Донецька залізниця визначається спеціальним законом та прийнятими на його виконання постановами №200 та №604, які пов'язують перехід прав і обов'язків ДП Донецька залізниця до ПАТ Українська залізниця з інвентаризацією, складанням передавального акта та внесенням майна до статутного капіталу.
Проте, як встановлено, до матеріалів справи не надано належних, повних та допустимих доказів складання передавальних актів в підтвердження передачі активів і пасивів від ДП Донецька залізниця на користь Публічного акціонерного товариства Українська залізниця .
Наведене свідчить, що на теперішній час ПАТ Українська залізниця не є правонаступником Державного підприємства Донецька залізниця , розташованого на території проведення антитерористичної операції (з юридичною адресою в м.Донецьк), оскільки відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №604 від 12.11.2014р. "Про деякі питання інвентаризації майна підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції", що є чинною на теперешній час, процедура реорганізації цих підприємств і передача всіх їх прав та обов'язків Публічному акціонерному товариству "Українська залізниця" призупинена до завершення проведення антитерористичної операції.
Аналогічні правові висновки викладені в постанові Вищого господарського суду України від 28.03.2017р. по справі №905/1774/15, постанові Верховного суду України від 21.06.2017р.
За таких обставин, оскільки процедуру передачі всіх майнових прав та обов'язків від ДП "Донецька залізниця" до ПАТ "Укрзалізниця" не завершено шляхом складання та затвердження відповідного передавального акта, а також враховуючи те, що запис про державну реєстрацію припинення ДП "Донецька залізниця" у витягу з ЄДР станом на 12.02.2019р. не вчинено, правові підстави для заміни боржника у виконавчому провадженні по справі №905/1549/17 відсутні, внаслідок чого заява №1/2201 від 22.01.2019р. Товариства з обмеженою відповідальністю «Техпроммаш» , м.Бахмут підлягає залишенню без задоволення.
Враховуючи викладене, керуючись ст.ст.52, 234, 334 Господарського процесуального кодексу України, суд,-
У Х В А Л И В:
Відмовити у задоволенні заяви №1/2201 від 22.01.2019р. Товариства з обмеженою відповідальністю «Техпроммаш» , м.Бахмут про заміну сторони у виконавчому провадженні по справі №905/1549/17.
В судовому засіданні 12.02.2019р. оголошено вступну та резолютивну частини ухвали.
Повний текст ухвали підписано 13.02.2019р.
Згідно із ст.235 Господарського процесуального кодексу України ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення, якщо інше не передбачено цим Кодексом чи Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом". Ухвали, постановлені судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, набирають законної сили з моменту їх підписання суддею (суддями).
Апеляційна скарга відповідно до ст.256 Господарського процесуального кодексу України на ухвалу суду подається протягом десяти днів з дня її проголошення.
Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду через господарський суд Донецької області (п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).
Суддя Г.В. Левшина
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 12.02.2019 |
Оприлюднено | 14.02.2019 |
Номер документу | 79805069 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Г.В. Левшина
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні