Постанова
від 12.02.2019 по справі 805/75/16-а
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

12 лютого 2019 року

Київ

справа №805/75/16-а

адміністративне провадження №К/9901/28136/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,

розглянувши в судовому засіданні без повідомлення сторін касаційну скаргу Дочірнього підприємства Закритого акціонерного товариства Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 15.11.2016 (головуючий суддя - Ханова Р.Ф., судді: Василенко Л.А., Гайдар А.В.) у справі № 805/75/16-а за позовом Дочірнього підприємства Закритого акціонерного товариства Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області про скасування рішень, скасування вимоги та зобов'язання вчинити певні дії,-

встановив:

Дочірнє підприємство Закритого акціонерного товариства Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр (далі - ДП ЗАТ Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр) звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області (далі - Слов'янська ОДПІ) про скасування рішень від 30.11.2015 № 8, 16, 92, 115, 125, 134, скасування вимоги від 04.12.2015 № 458-23 та звільнення від сплати за користування земельною ділянкою.

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 01.03.2016 позовні вимоги задоволено частково. Скасовано податкову вимогу від 04.12.2015 № 458-23. В іншій частині позовних вимог відмовлено.

При прийнятті цієї постанови суд першої інстанції виходив з того, що на час проведення антитерористичної операції з квітня 2014 року позивач звільнений від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в силу положень статті 6 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції .

Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 15.11.2016 рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове, яким в позові відмовлено.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позовних вимог суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивач маючи пільгу по сплаті орендної плати за землю, як платник який знаходиться в зоні проведення антитерористичної операції, не скористався нею, звітував до податкового органу за повною ставкою за період четвертого кварталу 2014 року та усі звітні податкові періоди 2015 року, просив про розстрочення (відстрочення) грошових зобов'язань (податкового боргу), укладав відповідні договори, які у подальшому були розірвані податковим органом, правомірність розірвання яких визнана судом першої інстанції правомірною. Несплата самостійно визначених грошових зобов'язань призвела до виникнення податкового боргу, що стало підставою формування податкової вимоги. Будь-яких підстав неправомірності формування податкової вимоги позивач не довів.

Не погодившись з рішенням суду апеляційної інстанції ДП ЗАТ Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр оскаржило його у касаційному порядку.

У касаційній скарзі позивач просить скасувати постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 15.11.2016 та залишити в силі постанову Донецького окружного адміністративного суду від 01.03.2016.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що відповідно до статті 6 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції під час проведення антитерористичної операції звільнено суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності. ДП ЗАТ Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр на час складання спірної податкової вимоги здійснював свою діяльність на території проведення антитерористичної операції, у зв'язку з чим товариство звільнено у цей період від сплати орендної плати за земельні ділянки, надані у користування відповідно до укладених договорів оренди.

В письмових запереченнях на касаційну скаргу Слов'янська ОДПІ зазначає, що рішення суду апеляційної інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судом надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, відповідач просить залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судом апеляційної інстанції норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Як встановлено попередніми судовими інстанціями, ДП ЗАТ Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр (код ЄДРПОУ 25098218, місцезнаходження: 84400, Донецька обл., м. Красний Лиман) зареєстроване в якості юридичної особи Краснолиманською міською радою Донецької області 06.05.1996.

Слов'янською ОДПІ укладено з позивачем сім договорів про розстрочення (відстрочення) грошових зобов'язань (податкового боргу), а саме:

- від 27.01.2015 № 8 на суму податкового боргу 71745,68 грн.

- від 30.01.2015 № 16 на суму грошових зобов'язань 21528,6 грн.

- від 02.03.2015 № 54 на суму грошових зобов'язань 26889,27 грн.

- від 30.03.2015 № 92 на суму грошових зобов'язань 26889,27 грн.

- від 30.04.2015 № 115 на суму грошових зобов'язань 26889,22 грн.

- від 30.05.2015 № 12 на суму грошових зобов'язань 26889,22 грн.

- від 30.06.215 № 134 на суму грошових зобов'язань 26889,22 грн.

ДП ЗАТ Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр заявами від 22.07.2015 № 34, від 21.08.2015 № 117, від 22.09.2015 № 137, від 22.10.2015 № 153, від 20.11.2015 № 167 зверталося до податкового органу про перенесення раніше визначених термінів сплати розстрочених (відстрочених) податкових зобов'язань.

Слов'янською ОДПІ на підставі статей 19 1 розділу І та глави 9 розділу ІІ Податкового кодексу України у зв'язку з порушенням умов договору прийнято рішення про скасування розстрочених (відстрочення) грошових зобов'язань від 30.11.2015 № 8, № 16, № 54, № 92, № 115, № 125, № 134.

Після скасування розстрочення та внесення відповідних даних до інтегрованої картки ДП ЗАТ Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр з орендної плати з юридичних осіб загальний податковий борг підприємства, з зазначеного платежу станом на 03.12.2015 складав 221847,01 грн.

Відповідно до пункту 57.1 статті 57 Податкового кодексу України, платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно з пунктом 59.1 статті 59 Податкового кодексу України, у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов'язання в установлені законодавством строки, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Як вбачається з матеріалів справи, Слов'янською ОДПІ сформовано податкову вимогу від 04.12.2015 № 458-23 про сплату податкового боргу у сумі 221847,01 грн., яка була вручена 11.12.2015 року директору товариства Дмитрову О.О.

За визначеннями, наведеними у підпунктах 14.1.147, 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - це обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності; земельний податок - це обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу).

Згідно з пунктом 286.2 пункту 286 Податкового кодексу України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Пунктом 287.3 статті 287 Податкового кодексу України встановлено, що податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Указом Президента України від 14.04.2014 №405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України .

Закон України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , який набрав чинності з 15.10.2014, визначає тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення.

Положеннями статті 6 Закон України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції передбачено звільнення від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності, а саме - під час проведення антитерористичної операції звільнити суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.

На виконання абзацу 3 пункту 5 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 №1053-р затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція (дію розпорядження зупинено згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.11.2014 №1079-р), яке втратило чинність згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 №1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України .

З аналізу наведених норм суд приходить до висновку, що саме здійснення господарської діяльності на території проведення антитерористичної операції є підставою для звільнення від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.

Місто Красний Лиман входить до Переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 №1053-р (втратило чинність) і Кабінету Міністрів України від 02.12.20154 №1275-р (чинне).

З огляду на положення статті 6 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції суб'єкти господарювання звільнені від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності на період проведення антитерористичної операції в силу прямої дії Закону.

Таким чином, відсутність обов'язку сплати податкового зобов'язання на період проведення антитерористичної операції виключає можливість утворення податкового боргу та відповідно формування контролюючим органом податкової вимоги.

За таких обставин, враховуючи, позовні вимоги ДП ЗАТ Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр про скасування податкової вимоги Слов'янської ОДПІ від 04.12.2015 № 458-23 обґрунтовано визнані судом першої інстанції такими, що підлягають задоволенню.

З урахуванням наведеного касаційна скарга ДП ЗАТ Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр підлягає задоволенню, постанова Донецького апеляційного адміністративного суду від 15.11.2016 підлягає скасуванню, а постанова Донецького окружного адміністративного суду від 01.03.2016 - залишенню в силі.

Відповідно до статті 352 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

Керуючись статтями 139, 341, 344, 349, 352, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

постановив:

Касаційну скаргу Дочірнього підприємства Закритого акціонерного товариства Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр задовольнити.

Постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 15.11.2016 скасувати.

Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 01.03.2016 залишити в силі.

Стягнути на користь Дочірнього підприємства Закритого акціонерного товариства Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр витрати зі сплати судового збору в розмірі 1643,60 грн. (одна тисяча шістсот сорок три гривні 60 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

В.В. Хохуляк

Л.І. Бившева

Т.М. Шипуліна ,

Судді Верховного Суду

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення12.02.2019
Оприлюднено15.02.2019
Номер документу79818855
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/75/16-а

Постанова від 12.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 11.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 08.12.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Юрченко В.П.

Постанова від 15.11.2016

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ханова Раїса Федорівна

Постанова від 15.11.2016

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ханова Раїса Федорівна

Ухвала від 21.10.2016

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ханова Раїса Федорівна

Ухвала від 21.10.2016

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ханова Раїса Федорівна

Ухвала від 22.08.2016

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок Михайло Гаврилович

Ухвала від 04.07.2016

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок Михайло Гаврилович

Ухвала від 03.02.2016

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні