Рішення
від 05.02.2019 по справі 160/9441/18
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 лютого 2019 року Справа № 160/9441/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіОСОБА_1 за участі секретаря судового засіданняОСОБА_2 за участі: представника позивача: представника позивача представника позивача представника відповідача третьої особи ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Садове до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області -провідного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Васильківському, Петропавлівському, Межівському, Покровському районах управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області ОСОБА_8, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Васильківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, про визнання протиправним та скасування наказів, визнання дій незаконними про визнання протиправним та скасування наказу № 409-ДК від 21.06.2018 року

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Садове до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Васильківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, в якій позивач, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог від 15.01.2019 року, просить:

- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області № 409-ДК від 21.06.2018 року Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельних ділянок за кадастровими номерами 1220755100:02:014:0004, 1220755100:02:014:0005, 1220755100:02:014:0006, 220755100:02:014:0059, 1220755100:02:002:0109, 1220755100:02:004:0088;

- визнати незаконними дії державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області - провідного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Васильківському, Петропавлівському, Межівському, Покровському районах управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області ОСОБА_8, про протиправне викладення в акті перевірки № 736-ДК/637/АП/09/01/-18 від 22.08.2018 року висновку (далі за текстом акту), що: ТОВ Садове використовує частину орендованих земельних ділянок площею 290,9 га не за цільовим призначенням на території Васильківської селищної ради Васильківського району Дніпропетровської області, відповідальність за що передбачена пунктом г ст.211 Земельного кодексу України, ст.53 КУпАП, а також вказані факти свідчать про безгосподарське використання земель, що спричинило порушення структури ґрунту, відповідальність за що передбачена статтею 264 Кримінального кодексу України .

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається нате, що перевірку ТОВ Садове щодо дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності стосовно земельних ділянок за кадастровими номерами 1220755100:02:014:0004, 1220755100:02:014:0005, 1220755100:02:014:0006, 220755100:02:014:0059, 1220755100:02:002:0109, 1220755100:02:004:0088, проведено поза межами встановленого наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області № 409-ДК від 21.06.2018 року терміну, та не на підставі наказу № 409-ДК від 21.06.2018 року, а на підставі наказу № 736-ДК від 22.08.2018 року. Зазначає, що під час перевірки, здійсненої державним інспектором, не було проінформовано позивача про те, що здійснюється така перевірка. Також позивач посилається на те, що спірна перевірка проведена в супереч дії мораторію, встановленого Законом України Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , яким встановлений до 31.12.2018 року мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, окрім підстав, зазначених у цьому Законі. Також зазначає, що перевірка здійснена із порушенням норм законодавства щодо підстав та порядку проведення перевірок, а саме - всупереч вимогам Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності . А обставини, викладені в акті, не відповідають фактичним обставинам.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.12.2018 року відкрито провадження у справі та призначено до розгляду у судовому засіданні за правилами загального позовного провадження.

Представники позивача у судовому засіданні позов підтримали та просили задовольнити його з підстав, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав, просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що на адресу Головного управлінню Держгеокадастру у Дніпропетровській області 14.06.2018 надійшов лист Синельниківської місцевої прокуратури вих. № С 53-441вих18 від 13.06.2018 року з проханням провести перевірку дотримання вимог земельного законодавства України під час використання ТОВ Садове земельних ділянок сільськогосподарського призначення з кадастровими номерами 1220755100:02:014:0004; 1220755100:02:014:0005; 1220755100:02:014:0006; 1220755100:02:014:0059; 1220755100:02:002:0109; 1220755100:02:004:0088. На підставі зазначеного звернення Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області 21.06.2018 року було видано наказ № 409-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності , яким наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельних ділянок з кадастровими номерами 1220755100:02:014:0004; 1220755100:02:014:0005; 1220755100:02:014:0006; 1220755100:02:014:0059; 1220755100:02:002:0109; 1220755100:02:004:0088. Також, наказом № 736-ДК від 22.08.2018 року внесено зміни до наказу № 409-ДК 21.06.2018 року, яким встановлено провідному спеціалісту відділу контролю за метанням та охороною земель ОСОБА_8 у період з 22.08.2018 до 20.09.2018 року здійснити захід державного контролю за дотриманням земельного законодавства використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності стосовно земельних ділянок зазначених у пункті 1 наказу № 409-ДК. За результатами перевірки встановлено, що земельні ділянки за кадастровими номерами: 1220755100:02:014:0004; 1220755100:02:014:0005; 1220755100:02:014:0006; 1220755100:02:014:0059; 1220755100:02:002:0109; 1220755100:02:004:0088 загальною площею 372,6603 га, (під господарськими спорудами - 3,9619 га, під багаторічними насадженнями - 368,6987 га з них 76,133 га - землі під багаторічними насадженнями, які знаходяться в стадії реконструкції) на території Васильківської селищної ради Васильківського району Дніпропетровської області за межами населеного пункту використовуються ТОВ Садове відповідно до дії договору оренди землі від 26.04.2004 року, укладеного з Васильківською районною державною адміністрацією на підставі розпорядження голови Васильківської районної державної адміністрації від 21.08.2003 року № 551-р-03 Про надання земельних ділянок в оренду , строком на 25 років, зареєстрованого у Дніпропетровській регіональній філії ДП ЦДЗК , про що у Державному реєстрі внесено запис від 04.08.2004 року за № 040411800248 та додаткової угоди від 08.07.2005 року зареєстрованою у Дніпропетровській регіональній філії ДП ЦДЗК , про що у Державному реєстрі вчинено запис від 19.10.2005 року за № 070511800038. За результатами обстеження встановлено, що земельна ділянка площею 51,5901 га за кадастровим номером 1220755100:02:014:0004 використовується для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (угіддя - багаторічні насадження) частина якої площею 15 га розорана (на момент обстеження виявлено злакові рослини), земельна ділянка площею 8,0435 га за кадастровим номером 12207755100:02:014:0005 використовується для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (угіддя - багаторічні насадження), земельна ділянка площею 11,1917 га за кадастровим номером 1220755100:02:014:0006 використовується для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (угіддя багаторічні насадження), земельна ділянка площею 110,8526 га за кадастровим номером 1220755100:02:014:0059 використовується для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (угіддя - багаторічні насадження) частина якої площею 103,0 га розорана (на момент обстеження виявлено злакові рослини і соняшник), земельна ділянка площею 62,7203 га за кадастровим номером 1220755100:02:002:0109 використовується для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (угіддя - багаторічні насадження), частина якої площею 59,0 га розорна (на момент обстеження виявлено соняшник) та площею 0,5 га зайнята під будівлями та спорудами, земельна ділянка площею 128,2622 га за кадастровим номером 1220755100:02:004:0088 використовується для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (угіддя - багаторічні насадження), частина якої площею 111,0 га розорана (на момент обстеження виявлено злакові рослини і соняшник), частина земельної ділянки площею 2,4 га зайнята під будівлями та спорудами. Отже, частину земельних ділянок загальною площею 290,9 га, які були надані в оренду ТОВ Садове під багаторічні насадження було розорано, та використовується для вирощування зернових культур. Також вказує, що до спірних правовідносин має застосуватись спеціальний закон - Про державний контроль за використанням та охороною земель , який наділяє державних інспекторів у цій сфері повноваженнями щодо здійснення контролю за використанням та охороною земель, відтак, положення Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності до спірних правовідносин не застосовуються, оскільки перевірці підлягав не суб'єкт господарювання, а об'єкт - земельна ділянка.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши всі документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню виходячи з наступних підстав.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 21.06.2018 року № 409-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності призначено здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельних ділянок за кадастровими номерами: 1220755100:02:014:0004; 1220755100:02:014:0005; 1220755100:02:014:0006; 1220755100:02:014:0059; 1220755100:02:002:0109; 1220755100:02:004:0088.

Судом встановлено, що означений наказ прийнято на підставі листа Синельниківської місцевої прокуратури вих. № С 53-441вих18 від 13.06.2018 року щодо прохання провести перевірку дотримання вимог земельного законодавства України під час використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення з кадастровими номерами 1220755100:02:014:0004; 1220755100:02:014:0005; 1220755100:02:014:0006; 1220755100:02:014:0059; 1220755100:02:002:0109; 1220755100:02:004:0088.

Вказаним наказом доручено провести захід державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності провідному спеціалісту відділу контролю за використанням та охороною земель у Васильківському, Петропавлівському, Межівському, Покровському районах управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області ОСОБА_8 у період з 21.06.2018 року до 19.07.2018 року.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 22.08.2018 року № 736-ДК внесено зміни до наказу від 21.06.2018 року № 409-ДК та доручено провести захід державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності провідному спеціалісту відділу контролю за використанням та охороною земель у Васильківському, Петропавлівському, Межівському, Покровському районах управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області ОСОБА_8 у період з 22.08.2018 року до 20.09.2018 року.

22.08.2018 року Державним інспектором Пивоваровою О.М. проведено перевірку та в результаті складено акт № 736-ДК/637/АП/09/01/-18 від 22.08.2018 року.

Зі змісту акта слідує, що земельні ділянки площею 372,6603 га на території Васильківської селищної ради Васильківського району Дніпропетровської області за межами населеного пункту використовуються ТОВ Садове відповідно до дії договору оренди землі від 26 квітня 2004 року, укладеного з Васильківською районною державною адміністрацією на підставі розпорядження голови Васильківської районної державної адміністрації від 21 серпня 2003 року № 551-р-03 Про надання земельних ділянок в оренду . За результатами візуального обстеження встановлено, що земельна ділянка площею 51,5901 га за кадастровим номером 1220755100:02:014:0004 використовується для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (угіддя - багаторічні насадження) частина якої площею 15 га розорана (на момент обстеження виявлено злакові рослини), земельна ділянка площею 8,0435 га за кадастровим номером 12207755100:02:014:0005 використовується для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (угіддя - багаторічні насадження), земельна ділянка площею 11,1917 га за кадастровим номером 1220755100:02:014:0006 використовується для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (угіддя багаторічні насадження), земельна ділянка площею 110,8526 га за кадастровим номером 1220755100:02:014:0059 використовується для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (угіддя - багаторічні насадження) частина якої площею 103,0 га розорана (на момент обстеження виявлено злакові рослини і соняшник), земельна ділянка площею 62,7203 га за кадастровим номером 1220755100:02:002:0109 використовується для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (угіддя - багаторічні насадження), частина якої площею 59,0 га розорна (на момент обстеження виявлено соняшник) та площею 0,5 га зайнята під будівлями та спорудами, земельна ділянка площею 128,2622 га за кадастровим номером 1220755100:02:004:0088 використовується для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (угіддя - багаторічні насадження), частина якої площею 111,0 га розорана (на момент обстеження виявлено злакові рослини і соняшник), частина земельної ділянки площею 2,4 га зайнята під будівлями та спорудами. Отже, частину земельних ділянок загальною площею 290,9 га, які були надані в оренду ТОВ Садове під багаторічні насадження було розорано, та використовується для вирощування зернових культур.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам сторін, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з положеннями частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Тож судом має бути з'ясовано чи вчинені дії та рішення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, зокрема, прийняті у межах повноважень, відповідно до закону та з дотриманням встановленої процедури, а також, чи були такі рішення винесені на законних підставах.

Повноваження державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель визначаються, зокрема, Земельним кодексом України, Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель .

Так, відповідно до статті 2 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, зокрема, забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.

Статтею 4 вказаного Закону встановлено, що об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно з положеннями статті 5 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель органом, який здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів є центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

У свою чергу, пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15 (далі - Положення № 15), державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області наділено повноваженнями щодо здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. При цьому, об'єктом контролю є всі землі на території України, а також порядок їх використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами.

Повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі встановлені статтею 6 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , до яких належить, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині:

додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;

виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням;

додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання.

Відповідно до статті 9 вказаного закону державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом:

проведення перевірок;

розгляду звернень юридичних і фізичних осіб;

участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об'єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель;

розгляду документації із землеустрою, пов'язаної з використанням та охороною земель;

проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.

Статтею 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель передбачено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема:

давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

З аналізу наведених правових норм слідує, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися державним інспектором Головного управління Держгеокадастру, у тому числі, шляхом проведення перевірок. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, видавати приписи, складати акти перевірки або протоколи про адміністративні правопорушення з метою притягнення винних осіб до відповідальності. При цьому, порядок проведення перевірки, види та порядок складання документів за наслідками перевірок у даній сфері, як слідує зі змісту статей 9-10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , визначається іншими нормативно-правовими актами.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, оскаржуваним наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 21.06.2018 року № 409-ДК призначено проведення перевірки стосовно дотримання вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельних ділянок за кадастровими номерами: 1220755100:02:014:0004; 1220755100:02:014:0005; 1220755100:02:014:0006; 1220755100:02:014:0059; 1220755100:02:002:0109; 1220755100:02:004:0088.

За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки № 736-ДК/637/АП/09/01/-18 від 22.08.2018 року.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 12.07.2012 року № 424, який втратив чинність 20 січня 2017 року на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 20 січня 2017 року № 24, у зв'язку з невідповідністю Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , визначався порядок проведення перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони та використання земель суб'єктами господарювання.

Після скасування наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 12 липня 2012 року № 424, порядок проведення перевірки суб'єктів господарювання у сфері дотримання законодавства щодо охорони та використання земель має здійснюватися відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 10 липня 2018 року у справі 818/1511/17 у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача ОСОБА_9, судді Гриціва М.І., судді Коваленко Н.В.

При цьому, Законом України Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено до 31 грудня 2018 року мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Згідно статті 6 Закону України Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час проведення заходів нагляду (контролю) органами, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Так, відповідно до частин першої - четвертої статті 3 Закону України Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , до 31 грудня 2018 року позапланові заходи державного нагляду (контролю) здійснюються органами державного нагляду (контролю):

1) з підстави, передбаченої частиною другою цієї статті (за погодженням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну регуляторну політику, політику з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності та дерегуляції господарської діяльності (далі - Державна регуляторна служба);

2) за письмовою заявою суб'єкта господарювання до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;

3) за рішенням суду;

4) у разі настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання;

5) у разі настання події, що має значний негативний вплив відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України, на права, законні інтереси, життя та здоров'я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;

6) для перевірки виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Позаплановий захід державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб'єктом господарювання її законних прав проводиться органом державного нагляду (контролю) за погодженням Державної регуляторної служби.

Для погодження орган державного нагляду (контролю) подає Державній регуляторній службі копію відповідного звернення фізичної особи та обґрунтування необхідності проведення перевірки. Державна регуляторна служба розглядає подані документи та надає погодження або вмотивовану відмову у наданні погодження протягом п'яти робочих днів з дня надходження відповідних документів.

Судом встановлено, що Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області не виконано вимоги щодо погодження проведення перевірки. Крім того, відповідачем не дотримано інших вимог, зокрема, визначених у статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності : не складено направлення на проведення перевірки, не повідомлено суб'єкта господарювання у належній формі про час проведення перевірки, перевірку проведено за відсутності представника суб'єкта господарювання, не ознайомлено суб'єкта господарювання з актом перевірки тощо.

На цій підставі викладеного суд робить висновок, що відповідач здійснив перевірку із суттєвим порушенням встановленої Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та Законом України Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності процедури, наслідком чого є визнання протиправними рішень, прийнятих за результатами такої перевірки.

З огляду на це, суд вказує, що перевірка дотримання вимог законодавства у сфері охорони та використання земель проведена Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області із суттєвим порушенням вимог законодавства, що є підставою для визнання дій щодо її проведення неправомірними та скасування актів, складених за наслідками такої перевірки.

Аналогічні висновки викладені Верховним Судом у постанові від 10 липня 2018 року у справі 818/1511/17 у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача ОСОБА_9, судді Гриціва М.І., судді Коваленко Н.В.

За вимогами частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

З огляду на викладене, з метою повного та належного захисту порушених прав позивача, суд вважає за необхідне скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області № 409-ДК від 21.06.2018 року Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності , визнати протиправними дії державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області - провідного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Васильківському, Петропавлівському, Межівському, Покровському районах управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області ОСОБА_8 зі здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності на підставі вказаного наказу, а також скасувати акт перевірки, складений за наслідками даної перевірки.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Згідно статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

На підставі викладеного, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Садове підлягає задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов'язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в розмірі 5286,00 грн., що документально підтверджується платіжним дорученням № 639 від 23.11.2018 року та платіжним дорученням № 722 від 26.12.2018 року.

З огляду на задоволення позовних вимог, сплачений позивачем судовий збір за подачу адміністративного позову до суду в сумі 5286,00 грн. підлягає стягненню з Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань.

Керуючись ст. ст. 2, 73, 77, 90, 241-246, 250, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Садове до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області -провідного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Васильківському, Петропавлівському, Межівському, Покровському районах управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області ОСОБА_8, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Васильківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, про визнання протиправним та скасування наказів, визнання дій незаконними - задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо призначення та проведення перевірки за наказами від 21 червня 2018 року за № 409-ДК Про здійснення державного контролю за дотримання земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності та від 22.08.2018 року за № 736-ДК стосовно земельних ділянок, що використовуються ТОВ САДОВЕ з кадастровими номерами: 1220755100:02:014:0004; 1220755100:02:014:0005; 1220755100:02:014:0006; 1220755100:02:014:0059; 1220755100:02:002:0109, 1220755100:02:004:0088.

Визнати протиправними та скасувати накази Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 21 червня 2018 року за № 409-ДК Про здійснення державного контролю за дотримання земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності та від 22.08.2018 року за № 736-ДК.

Визнати протиправними дії державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області - провідного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Васильківському, Петропавлівському, Межівському, Покровському районах управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області ОСОБА_8 щодо викладення в акті перевірки № 736-ДК/637/АП/09/01/-18 від 22.08.2018 року висновку, що: ТОВ Садове використовує частину орендованих земельних ділянок площею 290,9 га не за цільовим призначенням на території Васильківської селищної ради Васильківського району Дніпропетровської області, відповідальність за що передбачена пунктом г ст.211 Земельного кодексу України, ст.53 КУпАП, а також вказані факти сідчать про безгосподарське використання земель, що спричинило порушення структури грунту, відповідальність за що передбачена статтею 264 Кримінального кодексу України .

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Садове (село Манвелівка, сад № 1, Васильківський район, Дніпропетровська область, 52605; код ЄДРПОУ 32415338) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 5286 грн. (п'ять тисяч двісті вісімдесят шість гривень 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (пр. Олександра Поля, буд. 2, м. Дніпро, 49004; код ЄДРПОУ 39835428).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 14 лютого 2019 року.

Суддя ОСОБА_1

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.02.2019
Оприлюднено16.02.2019
Номер документу79836692
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/9441/18

Постанова від 25.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Постанова від 25.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 18.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 18.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Рішення від 05.02.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 15.01.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 13.12.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні