Рішення
від 14.02.2019 по справі 260/1356/18
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

14 лютого 2019 рокум. Ужгород№ 260/1356/18

Суддя Закарпатського окружного адміністративного суду Плеханова З.Б. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2 до Сасівської сільської ради Виноградівського району Закарпатської області про визнання бездіяльності протиправною та зобовязання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1, ОСОБА_2 звернулися до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовом до Сасівської сільської ради Виноградівського району Закарпатської області, яким просять:

1.Визнати бездіяльність Сасівської сільської ради Виноградівського району Закарпатської області в частині ухилення від розгляду по суті заяв ОСОБА_1 та ОСОБА_2 Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність протиправною.

2.Зобов'язати Сасівську сільську раду Виноградівського району Закарпатської області розглянути заяви ОСОБА_1 та ОСОБА_2 Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність та прийняти рішення на їх користь.

3.Стягнути з Сасівської сільської ради на користь позивачів понесені ними судові витрати у сумі сплаченого судового збору.

1. Позиції сторін

Позовні вимоги мотивовані тим, що 06.04.2018 р. позивач ОСОБА_1 подала до Сасівської сільської ради заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за кадастровим номером 2121284700:05:002:0050 у власність.

Також позивач ОСОБА_2 подав 06.04.2018 року подав на розгляд Сасівської сільської ради заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за кадастровим номером 2121284700:05:002:0054 у власність.

Однак відповідач 17.04.2018 року та 07.11.2018 року усунулися від розгляду питань заявників , чим самим вчинили протиправну бездіяльність, оскільки за результатами голосування, вищевказаний проект рішення не набрав необхідної кількості депутатських на засідання Сасівської сільради, на підставі чого порушено право позивачів на отримання у власність земельних ділянок, у звязку з чим просять задовольнити позовні вимоги повністю.

Сторони належним чином повідомлялися про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження, підтвердженням чого є наявні в матеріалах справи повідомлення про вручення поштового відправлення.

Відповідачем протягом п'ятнадцяти днів з дня одержання ухвали про відкриття спрощеного позовного провадження в адміністративній справі не подано відзив на позов з посиланням на докази, якими такий обґрунтовується.

Відповідно до положень статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) справа вирішена на підставі наявних у ній доказів.

Суд, з'ясувавши обставини, на які позивач посилається як на підставу своїх вимог, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступні фактичні обставини приходить до наступних висновків.

2. Обставини, встановлені судом.

Судом встановлено, що Рішенням Сасівської сільської ради від 15.06.2017 р. №144 Про надання дозволу на розроблення детального плану с.Сасово, вул.Залізнична, 13/1 позивачу ОСОБА_1 було надано дозвіл на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,2500 га на землях громадської та житлової забудови сільської ради в с.Сасово, вул.Залізнична, 13/1.(а.с.15)

Рішенням Сасівської сільської ради від 17.07.2017 р. №159 Про затвердження детального плану території в с.Сасово було затверджено детальний план території с.Сасово з метою складання проекту відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку в с.Сасово, вул. Залізнична, 13/1, площею 0,2500 га.(а.с.16)

Рішенням Сасівської сільської ради від 17.07.2017 р. №161 Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку позивачу ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,2500 га, за адресою: с.Сасово, вул. Залізнична, 13/1.(а.с.17).

Також рішенням Сасівської сільської ради 15.06.2017 р. №145 Про надання дозволу на розроблення детального плану с.Сасово, вул. Залізнична, 13/2 позивачу ОСОБА_2 було надано дозвіл на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,1500 га на землях громадської та житлової забудови сільської ради в с.Сасово, вул.Залізнична,13/2.(а.с.18).

Рішенням Сасівської сільської ради від 17.07.2017 р. №160 Про затвердження детального плану території в с.Сасово було затверджено детальний план території с.Сасово з метою складання проекту відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку в с.Сасово, вул.Залізнична,13/2, площею 0,1500 га. (а.с.19).

Рішенням Сасівської сільської ради від 17.07.2017 р. №162 Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку позивачу ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, площею 0,1500 га, за адресою: с. Сасово, вул.Залізнична,13/2.(а.с.20).

ТОВ Експерт було виготовлено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою передачі у власність гр. ОСОБА_1 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд за адресою: 90360, Закарпатська область, Виноградівський район, с. Сасово, вул.3алізнична,13/1 , земельну ділянку зареєстровано 31.10.2017 року за кадастровим номером 2121284700:05:002:0050.(а.с.21-24).

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою передачі у власність гр.ОСОБА_2 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд за адресою: 90360, Закарпатська область, Виноградівський район, с.Сасово, вул.Залізнична,13/2 , також виготовлено ТОВ Експерт , земельну ділянку зареєстровано 08.02.2018 року за кадастровим номером 2121284700:05:002:0054.(а.с.25-28).

06.04.2018 р. позивач ОСОБА_1 подала до Сасівської сільської ради заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за кадастровим номером 2121284700:05:002:0050 у власність.(а.с.31).

Позивач ОСОБА_2 також подав 06.04.2018 року на розгляд Сасівської сільської ради заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за кадастровим номером 2121284700:05:002:0054 у власність.(а.с.32).

Так, відповідно до протоколу№24 двадцять четвертої сесії сьомого скликання Сасівської сільської ради , вищевказану заяву позивач ОСОБА_1 було розглянуто 17.04.2018 року. За результатами відкритого голосування жодного рішення по заяві ОСОБА_1 прийнято не було - 4 депутатів проголосувало за , 0 - проти , 5 - утримались . (а.с.33).

Відповідно до протоколу№24 тридцятої сесії сьомого скликання Сасівської сільської ради , 07.11.2018 року Сасівська сільська рада повторно розглядала заяву ОСОБА_1 За . результатами відкритого голосування жодного рішення знову не було прийнято - З депутатів проголосувало за , 0 - проти , 7 - утрималися .(а.с.37).

Заяву позивач ОСОБА_2 аналогічно було розглянуто 17.04.2018 року на засіданні 24 сесії VII скликання Сасівської сільської ради. За результатами відкритого голосування жодного рішення по заяві ОСОБА_2 прийнято не було - 4 депутатів проголосувало за , 0 - проти , , 5 - утримались .

07.11.2018 року Сасівська сільська рада повторно розглядала заяву ОСОБА_2,.За результатами відкритого голосування жодного рішення знову не було прийнято -З депутатів проголосувало за , 0 - проти , 7 - утрималися .

Відтак відповідач з 06.04.2018 року не прийняв рішення щодо розгляду заяв ОСОБА_1 та ОСОБА_2 про затвердження проектів землеустрою.

3. Мотиви суду та норми права, застосовані судом.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статті 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Суб'єктивне право на земельну ділянку виникає і реалізується на підставах і в порядку, визначених Конституцією України, Земельним Кодексом України та іншими законами України, що регулюють земельні відносини.

Відповідно до статті 12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

У відповідності до частини 1 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч.ч.2, 3 ст.116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування, безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації.

Частиною 6 статті 118 ЗК України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Згідно із частини 7 вказаної статті відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Системний аналіз наведених норм права дає підстави для висновку, що вказаний перелік є вичерпний та закріплений в частині 7 статті 118 ЗК України.

Відповідно до ч.9 ст.118 Земельного кодексу України орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки комунальної власності у власність відповідно до визначених повноважень, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Передача земельних ділянок в користування передбачає проходження певної процедури з виготовлення проекту землеустрою (або технічної документації у разі надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення), його погодження компетентними органами тощо, що в подальшому є підставою для прийняття відповідного рішення органом місцевого самоврядування з цього питання (стаття 123 ЗК України ).

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Відповідно до ст.122 ЗК України результатом розгляду клопотання мало б бути рішення про надання або відмову в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Однак, в матеріалах справи відсутні відомості про те, що заяви позивачів від 06.04.2018 р. розглянуті відповідачем в порядку, визначеному Земельним кодексом України, а тому суд вважає, що Сасівською сільською радою допущено неправомірну бездіяльність, так як не прийнятого жодного з передбачених законодавством рішень у відведений законодавством строк.

Ухиляючись від затвердження проектів землеустрою Сасівська сільська рада не вказала жодних мотивів таких дій та не навела посилань на закони і нормативно-правові акти, які б обґрунтовували підстави допущеної бездіяльності. У той же час слід зазначити, що єдиною законною підставою для відмови в затвердженні проекту землеустрою є його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Як було встановлено судом , проекти землеустрою, подані позивачами на розгляд органу місцевого самоврядування, зазначеним вимогам відповідають,відтак у відповідача не було жодних законних підстав для неодноразового ухилення від виконання власних управлінських функцій.

Відповідно до п.4 ч.2 ст.245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

Згідно з частиною 4 цієї ж статті у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Вимога позивачів щодо зобовязання відповідача прийняте рішення на їх користь не може бути задоволена судом, оскільки це є повноваженням органу місцевого самоврядування в разі позитивного вирішення поданої позивачами заяви, яка підлягає вивченню та розгляду відповіачем у встановленому вищевказаними нормами ЗКУ.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

У відповідності до ст. 7 КАСУ суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

У рішенні Європейського суду з прав людини "Суомінен проти Фінляндії " від 01.07.2003 № 37801/97,п.36 зазначено, "Орган влади зобовязаний виправдати свої дії, навівши обгрунтування своїх рішень".

На підставі викладено, вирішуючи спір з урахуванням вимог ст. 245 КАС України , суд вважає за необхідне застосувати ефективний засіб юридичного захисту, зобов'язавши відповідача розглянути заяви ОСОБА_1 та ОСОБА_2 Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність та прийняти рішення по суті в порядку, визначеному Земельним кодексом України.

Покладення такого обов'язку на відповідача не є перебиранням функції іншого суб'єкта владних повноважень в реалізації відповідних управлінських функцій і вирішенні питань, віднесених до виключної компетенції такого суб'єкта та зобов'язанням його приймати рішення, які входять до його компетенції чи до компетенції іншого органу, з огляду на обов'язковість ефективного механізму захисту порушеного права.

Зважаючи на встановлені у справі обставини та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог та наявність підстав для їх часткового задоволення.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

При цьому суд на підставі ч.4 ст.159 КАС України кваліфікує неподання відповідачем - суб'єктом владних повноважень відзиву на позов як його визнання.

Керуючись статтями 242-246 КАС України, суд,-

В И Р І Ш И В:

1.Позов ОСОБА_1 (вул. Залізнична, буд. 11,с. Сасово,Виноградівський район, Закарпатська область,90360, ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) , ОСОБА_2 (вул. Залізнична, буд. 11,с. Сасово,Виноградівський район, Закарпатська область,90360,ідентифікаційний номер НОМЕР_2) до Сасівської сільської ради Виноградівського району Закарпатської області (вул. Головна, буд. 114,с. Сасово,Виноградівський район, Закарпатська область,90360, код ЄДРПОУ04349188) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії - задовольнити частково.

2.Визнати бездіяльність Сасівської сільської ради Виноградівського району Закарпатської області в частині ухилення від розгляду по суті заяв ОСОБА_1. та ОСОБА_2 Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність - протиправною.

3.Зобов'язати Сасівську сільську раду Виноградівського району Закарпатської області ( вул. Головна, буд. 114,с. Сасово,Виноградівський район, Закарпатська область,90360, код ЄДРПОУ 04349188) розглянути заяви ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 (вул. Залізнична, буд. 11,с. Сасово,Виноградівський район, Закарпатська область,90360 ) та ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 (вул. Залізнична, буд. 11,с. Сасово,Виноградівський район, Закарпатська область,90360) Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність та прийняти рішення по суті.

4.Стягнути на користь ОСОБА_1,ІНФОРМАЦІЯ_1 (вул. Залізнична, буд. 11,с. Сасово,Виноградівський район, Закарпатська область,90360 ) за рахунок бюджетних асигнувань Сасівської сільської ради Виноградівського району Закарпатської області (вул. Головна, буд. 114,с. Сасово,Виноградівський район, Закарпатська область,90360, код ЄДРПОУ 04349188) судові витрати в розмірі 704,80 (сімсот чотири грн.. 80коп.) грн. відповідно до квитанції №34685 від 18.12. 2018 року. Банк платника АТ "Ощадбанк". відповідно до зазначених реквізитів рахунку:

отримувач коштів: УК у м.Ужгороді /м.Ужгород/22030101

код отримувача (код за ЄДРПОУ): 38015610

код банку отримувача (МФО): 899998

5.Стягнути на користь ОСОБА_2,ІНФОРМАЦІЯ_2 (вул. Залізнична, буд. 11,с. Сасово,Виноградівський район, Закарпатська область,90360 ) за рахунок бюджетних асигнувань Сасівської сільської ради Виноградівського району Закарпатської області код ЄДРПОУ 04349188 (вул. Головна, буд. 114,с. Сасово,Виноградівський район, Закарпатська область,90360) судові витрати в розмірі розмірі 704,80 (сімсот чотири грн.. 80коп.) грн. відповідно до квитанції №34719 від 18.12.2018 року. Банк платника АТ "Ощадбанк". відповідно до зазначених реквізитів рахунку:

отримувач коштів: УК у м.Ужгороді /м.Ужгород/22030101

код отримувача (код за ЄДРПОУ): 38015610

код банку отримувача (МФО): 899998

В решті позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів складення повного судового рішення до суду Восьмого апеляційного адміністративного через Закарпатський окружний адмінсуд.

СуддяОСОБА_3

Дата ухвалення рішення14.02.2019
Оприлюднено16.02.2019
Номер документу79837101
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —260/1356/18

Ухвала від 08.07.2021

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 23.06.2021

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 22.12.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 29.10.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 27.07.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Рішення від 14.02.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 26.12.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 11.12.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні