Рішення
від 07.02.2019 по справі 460/3043/18
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

07 лютого 2019 року м. РівнеСправа №460/3043/18

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Щербакова В.В., за участю секретаря судового засідання Мидловець Л.О., сторін та інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: прокурор Бистрицька І.В.,

осіб, в інтересах яких подано позов: представники ОСОБА_1, ОСОБА_2,

відповідачів: представники ОСОБА_3, ОСОБА_4,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

заступника керівника Здолбунівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області, Корецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Корецької міської ради Рівненської області доУправління освіти, молоді та спорту Корецької районної державної адміністрації Рівненської області, Корецької міської ради Рівненської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинення певних дій, В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Здолбунівської місцевої прокуратури звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області, Корецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Корецької міської ради Рівненської області з позовом до Управління освіти, молоді та спорту Корецької районної державної адміністрації Рівненської області, Корецької міської ради Рівненської області про визнання бездіяльності Управління освіти, молоді та спорту Корецької районної державної адміністрації Рівненської області протиправною щодо невжиття в межах компетенції заходів, направлених на забезпечення пожежної безпеки в приміщенні Корецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Корецької міської ради Рівненської області та зобов'язання вчинення дій щодо вжиття таких заходів шляхом розроблення пропозиції про встановлення бюджетних асигнувань необхідних для усунення порушень протипожежної безпеки; визнання бездіяльності Корецької міської ради Рівненської області протиправною щодо не забезпечення пожежної безпеки в приміщенні Корецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Корецької міської ради Рівненської області відповідно до вимог ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України та зобов'язання вчинення дій щодо вжиття вказаних заходів шляхом вирішення в межах компетенції питання про виділення коштів, необхідних для усунення порушень протипожежної безпеки.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що Здолбунівською місцевою прокуратурою за результатами вивчення матеріалів планових та позапланових перевірок проведених Корецьким районним сектором ГУ ДСНС у Рівненській області щодо навчальних закладів Корецького району Рівненської області, проведених Корецьким районним сектором Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області (далі - Корецький РС) встановлено, що стан протипожежної безпеки у низці навчальних закладів Корецького району Рівненської області є таким, що створює потенційну загрозу життю та здоров'ю учнів. Зокрема, встановлено, що Корецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 Корецької міської ради Рівненської області (Корецька ОСОБА_5 ступенів), тривалий час функціонує з суттєвими порушеннями пожежної безпеки. Незважаючи на ці факти, Корецькою міською радою Рівненської області, а також посадовими особами Управління освіти, молоді та спорту Корецької районної державної адміністрації Рівненської області не вжито належних та дієвих заходів щодо їх усунення. Корецьким РС під час проведення з 14.05.2018 по 18.05.2018 позапланової перевірки з питань дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки на території Корецької ОСОБА_5 ступенів, встановлено грубі порушення у цій сфері, які зафіксовано в акті №13 від 18.05.2018. 18.05.2018 директору Корецької ОСОБА_5 ступенів винесений припис №13 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Згідно інформації, Корецької ОСОБА_5 ступенів №46 від 13.11.2018, порушення, як зафіксовані в акті №13 від 18.05.2018 частково усунені. Окрім того, про ще зазначені порушення тривають підтверджує також акт №93 позапланової перевірки щодо додержання вимог законодаства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки відносно навчального закладу, яка тривала з 05.11.2018-09.11.2018. У зв'язку з чим, просив позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Ухвалою суду від 13.12.2018 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження. Відповідачу встановлено строк для подання відзиву на позов.

У встановлений судом строк відповідачем - Корецькою міською радою Рівненської області до суду подано відзив, у якому він заперечив проти задоволення позовних вимог. Відзив обґрунтовано тим, що 24.01.2017 Корецькою міською радою Рівненської області прийнято рішення №509 "Про розгляд клопотання Управління освіти молоді та спорту Корецької районної державної адміністрації про передачу в оренду приміщень", яким вирішено надати в оренду приміщення Корецької ЗОШ №3. 03.02.2017 укладено договір оренди між Корецькою міською радою та Управлінням освіти, молоді та спорту Корецької РДА. Предметом оренди є строкове платне користування будівлею навчального корпусу Корецької ОСОБА_5 ступенів №3, загальною площею 5563,3 кв.м., що знаходиться за адресою вул. 40-річчя Перемоги,1 м. Корець. Відповідно до п.5.4 Договору оренди орендар зобов'язаний використовувати приміщення, що орендуються, у відповідності з умовами даного договору, за власний рахунок усунути несправності та помилки комунікацій об'єкта, що орендується, суворо дотримуватися правил охорони праці, санітарно-гігієнічних та протипожежних вимог на орендованому об'єкті. Після того, як стало відомо про порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки Корецькою ОСОБА_5 №3, Корецька міська рада, як орендодавець, прийняла рішення "Про дотримання умов договору оренди будівлі навчального корпусу Корецької ОСОБА_5 ступенів №3 Управлінням освіти молоді та спорту Корецької районної державної адміністрації" №1126 від 20.12.2018, яким зазначено необхідність вжиття для усунення порушень пожежної безпеки орендарем, а також вказано на наслідки недотримання умов договору. Корецька ОСОБА_5 ступенів №3 фінансується Управлінням освіти, молоді та спорту Корецької РДА за рахунок коштів районного та державного бюджетів (з доходів, які надходять у районний бюджет та освітніх субвенцій з державного бюджету). Так як Корецька міська рада не є розпорядником коштів районного бюджету та не фінансує Корецьку ОСОБА_5 ступенів №3, та у відповідності до ст. 91 Бюджетного кодексу України не передбачено видатки на загальну середню освіту, тому позовні вимоги до Корецької міської ради є безпідставними. Щодо визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо не забезпечення пожежної безпеки в Корецькій ОСОБА_5 ступенів №3, то так як остання є окремою юридичною особою, директор школи призначається Управлінням освіти, молоді та спорту райдержадміністрації, управління школою, згідно Статуту, здійснює відділ освіти Корецької РДА, то Корецька міська рада не може приймати жодного розпорядчого документу щодо школи та її директора, жодного впливу міська рада на навчальний заклад не має, а тому зобов'язати до будь-чого або ж притягти до будь-якої відповідальності - не може. Враховуючи вищенаведене, просив відмовити у задоволенні позову повністю.

Позивач подав відповідь на відзив в якому з посиланням на норми чинного законодавства наводить аргументи, аналогічні викладеним у позові.

07.02.2019 від Корецької міської ради Рівненської області надійшли письмові пояснення, в яких відповідач посилається на те, що про проведення перевірки, виявлені недоліки та про необхідність їх усунення міській раді стало відомо не від Корецької ОСОБА_5 степенів №3, не від Управління освіти, молоді та спорту РДА і не від Корецького районного сектору ГУ ДСНС, а із заявленого позову, що підтверджується у відзиві заступника керівника місцевої прокуратури та у відзиві Управління освіти молоді та спорту Корецької районної державної адміністрації, а також відсутністю будь-яких повідомлень із сторони зазначених установ. А тому вчиняти, або ж не вчиняти будь-яких дій, а тим більше проявляти бездіяльність міська рада не могла.

Відповідачем - Управлінням освіти, молоді та спорту Корецької районної державної адміністрації Рівненської області до суду подано відзив, у якому він зазначає, що вивчивши відзив Корецької міської ради Рівненської області, вважають, що даний документ - це факт самоусунення Корецької міської ради від відповідальності та перекладання її на управління освіти, молоді та спорту. Вказує на те, що балансоутримувачем приміщення є Корецька міська рада, яка повинна була надати будівлю в належному стані для свого ж освітнього навчального закладу, Корецької ОСОБА_5 ступенів №3, оскільки вона є засновником та власником. Згідно з п. 1.1 Статуту Корецької ОСОБА_5 ступенів №3, головною метою якої є забезпечення реалізації права громадян на здобуття загальної середньої освіти, та знаходиться у спільній власності територіальної громади м. Корець. Відповідно до п.п. 1.4, 1.5 Статуту, засновником та власником Корецької ОСОБА_5 ступенів №3 є Корецька міська рада. Згідно з п.1.7 Статуту, фінансування закладу здійснюється його засновником або уповноваженим ним органом відповідно до законодавства. Разом з тим, після того як стало відомо про порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, Корецька міська рада, як орендодавець, прийняла рішення "Про дотримання умов договору оренди будівлі навчального корпусу Корецької ОСОБА_5 ступенів №3 Управлінням освіти, молоді та спорту Корецької РДА" №1126 від 20.12.2018, в якому зазначено необхідність вжиття заходів для усунення порушень пожежної безпеки орендарем, а також вказано на наслідки недотримання умов договору, а саме дострокове розірвання договору оренди будівлі, де знаходиться навчальний корпус Корецької ОСОБА_5 ступенів №3, засновником якої є Корецька міська рада. До відзиву Корецька міська рада надала договір оренди будівлі навчального корпусу Корецької ОСОБА_5 ступенів №3, п.2.3 якого передача приміщень в оренду не спричиняє передачу орендареві права власності на це майно. Власником приміщень залишається орендодавець, а орендар користується ними протягом строку оренди без права на приватизацію. Крім того, власником та засновником Корецької ОСОБА_5 ступенів №3 залишається Корецька міська рада. З посиланням на норми чинного законодавства, вказує на те, що у межах управління комунальним майном Корецька міська рада повинна спільно із Управлінням освіти, молоді та спорту Корецької РДА усувати недоліки протипожежної безпеки виявлені Корецьким районним сектором під час позапланової перевірки. Вважають, що прийняття Корецькою міською радою рішення №1126 від 20.12.2018 є неправомірним і таким, що суперечить п.6 ст. 26 Закону України "Про освіту". Разом з цим, Управління не відмовляється від обов'язків щодо дотримання пожежної безпеки, створення безпечних умов функціонування навчального закладу, виконання приписів організацій, які здійснюють контроль за дотриманням вимог законодавства з охорони праці та пожежної безпеки. Управління і надалі спільно з керівництвом закладу освіти забезпечуватиме планування коштів для покращення матеріально-технічної бази навчального закладу, проведення робіт з дотримання пожежної безпеки.

Заслухавши представників сторін та осіб, в інтересах яких подано позов, повно і всебічно з'ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, судом встановлено наступне.

Здолбунівською місцевою прокуратурою за результатами вивчення матеріалів планових та позапланових перевірок проведених Корецьким районним сектором ГУ ДСНС у Рівненській області щодо навчальних закладів Корецького району Рівненської області встановлено, що стан протипожежної безпеки у низці навчальних закладів Корецького району є таким, що створює потенційну загрозу життю та здоров'ю учнів.

Зокрема, встановлено, що Корецька ОСОБА_5 ступенів №3 тривалий час функціонує з суттєвими порушеннями пожежної безпеки.

У період з 14.05.2018 по 18.05.2018 Корецьким РС проведено позапланову перевірку Навчального закладу з питань дотримання законодавства у сфері протипожежної безпеки. За результатами проведеної перевірки встановлено численні грубі порушення у цій сфері, що зафіксовано в акті №13 від 18.05.2018. З виявленими порушеннями ознайомлено директора Корецької ОСОБА_5 ступенів №3, про що свідчить підпис в акті №13 на підтвердження отримання ним 18.05.2018 його примірника.

18.05.2018 Корецьким РС директору Корецької ОСОБА_5 ступенів №3 винесено припис №13 від 18.05.2018 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Зокрема запропоновано усунути наступні порушення: дерев'яні конструкції покрівлі обробити вогнезахисним розчином; приміщення обладнати системою протипожежного захисту (пожежною сигналізацією); відповідальній особі, за пожежну безпеку (завгоспу) пройти навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 №444 "Про затвердження порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях"; наявний пожежний щит укомплектувати необхідними засобами пожежегасіння, з розрахунку: вогнегасники - 3шт., ящик з піском - 1 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті 2*2 м. - 1 шт., гаки - 3 шт., лопати - 2 шт., ломи - 2 шт., сокири - 2 шт.; встановити покажчик пожежного гідранта з літерним індексом ПГ, цифровим значенням відстані в метрах від покажчика до гідранта, внутрішнього діаметра трубопроводу в міліметрах, зазначенням виду водопровідної мережі (тупикова та кільцева); виконати перевірку пожежних кран-комплектів на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування; приміщення електрощитової відділити протипожежною перешкодою (протипожежними дверима); приміщення забезпечити вогнегасниками відповідно до Типових норм належності вогнегасників. Вказані порушення запропоновано до виконання до 30.05.2018 та 17.07.2018.

Згідно інформації Корецької ОСОБА_5 ступенів №3 №46 від 13.11.2018, припис №13 від 18.05.2018 про усунення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки виконано частково, а саме: вимоги пункту 5 припису виконано повністю; виконання пункту 3 та 6 припису продовжено до 09.12.2018, а фінансування пунктів 1,2,7 та 8 не передбачено кошторисом школи.

Разом з тим, зазначені порушення тривають, що підтверджується актом №93 позапланової перевірки щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки відносно Корецької ОСОБА_5 ступенів №3, яка тривала з 05.11.2018-09.11.2018.

Листом від 23.11.2018 №51 Корецька ОСОБА_5 ступенів №3 керівництво навчального закладу усно звернулося до Управління освіти, молоді та спорту Корецької РДА щодо виділення коштів на усунення недоліків протипожежної безпеки.

Відповідно до п.1.4 Статуту, власником Корецької ОСОБА_5 ступенів №3 є Корецька міська рада. Галузеве управління здійснює відділ освіти Корецької РДА.

Таким чином, не дивлячись на обов'язки та права посадових осіб Управління освіти, молоді та спорту Корецької РДА та Корецької міської ради забезпечувати у межах своїх повноважень виконання завдань протипожежної безпеки у закладах освіти, грубі порушення вимог протипожежної безпеки, що неодноразово виявлялись, залишались без уваги та реагування. Враховуючи наведене, прокурор звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Вирішуючи даний спір та надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд виходить з такого.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про дошкільну освіту" законодавство України про дошкільну освіту базується на Конституції України і складається із Закону України "Про освіту", цього Закону, інших нормативно-правових актів та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до ч. 3 ст. ст. 16 Закону України "Про загальну середню освіту" організація освітнього процесу має забезпечувати безпечні та нешкідливі умови здобуття освіти.

У статті 7 Кодексу цивільного захисту визначено основні принципи здійснення цивільного захисту, зокрема - гарантування та забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров'я та власності.

Статтею 4 Закону України "Про охорону дитинства" система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає в тому числі, забезпечення належних умов для охорони здоров'я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей.

Згідно ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.

Згідно з пунктом 1.1 Статуту Корецької ОСОБА_5 ступенів №3, прийнятого рішенням сесії Корецької міської ради №161 від 25.02.2016 та затвердженого наказом відділу освіти Корецької райдержадміністрації від 2016 року (надалі - Статут), Корецька ОСОБА_5 ступенів №3, головною метою якого є забезпечення реалізації права громадян на здобуття загальної середньої освіти, та знаходиться у спільній власності територіальної громади м. Корець.

Відповідно до п. п.1.4, 1.5. Статуту, засновником та власником Корецької ЗОШ І-ІІ1 ступенів №3 є Корецька міська рада.

Згідно з п.7.1 Статуту, фінансування закладу здійснюється його засновником або уповноваженим ним органом відповідно до законодавства.

Відповідно до п. 4, 5 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти та науки України №974 від 15.08.2016, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 за №1229/29359 передбачено, що пожежна безпека в закладах та установах забезпечується шляхом проведення організаційних і практичних заходів та використання технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки учасників навчально-виховного процесу, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Забезпечення пожежної безпеки в закладах та установах покладається на їх власників або уповноважені ними органи, керівників (ректори, директори, начальники, завідувачі) (далі - керівники навчальних закладів та установ), керівників структурних підрозділів (факультети, кафедри, лабораторії, навчальні кабінети, цехи, склади, бібліотеки, архіви, майстерні тощо) відповідно до законодавства.

Крім того, згідно з п.п.1,2 Правил пожежної безпеки в У країн і, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 далі за текстом ППБУ), ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд. Ці Правила є обов'язковими для виконання об'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Згідно з ч.1 ст.17 Закону України "Про місцеве самоврядування" відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 2 ст. 24 Закону України "Про освіту", управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.

Згідно з ч.6 ст. 25 Закону України "Про освіту", забезпечення утримання та розвитку матеріально-технічної бази закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов покладається саме на засновника закладу освіти.

Засновник затверджує установчі документи закладу освіти, їх нову редакцію та зміни до них; затверджує кошторис та приймає фінансовий звіт закладу освіти у випадках та порядку, визначених законодавством;

Також, Засновник закладу освіти зобов'язаний:

забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов;

у разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти;

забезпечити відповідно до законодавства створення в закладі освіти безперешкодного середовища для учасників освітнього процесу, зокрема для осіб з особливими освітніми потребами.

Відповідно до ч. 1,2 ст. 43 Закону України "Про загальну середню освіту", фінансово-господарська діяльність закладів загальної середньої освіти здійснюється відповідно до цього Закону, законів України "Про освіту", "Про місцеве самоврядування в Україні", Бюджетного кодексу України та інших нормативно-правових актів. Утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладів загальної середньої освіти фінансуються за рахунок коштів засновника (засновників) них закладів.

Згідно з ч.2 ст. 66, ч. 6 ст. 78, ч. 1 ст. 79 Закону України "Про освіту", районні, міські ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти. Фінансування здобуття повної загальної середньої освіти здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, у тому числі шляхом надання освітніх субвенцій місцевим бюджетам, коштів місцевого бюджету та інших джерел, не заборонених законодавством.

Відповідно до Закону України "Про освіту", джерелами фінансування суб'єктів освітньої діяльності відповідно до законодавства можуть бути як державний так і місцевий бюджет, інші джерела, не заборонені законодавством.

Тому, покладення обов'язку управління та фінансування Корецькою ОСОБА_5 ступенів №3 лише на Управління освіти, молоді та спорту Корецької РДА суперечить чинному законодавству.

Відповідачем - Корецькою міською радою, до відзиву долучено договір оренди (далі - Договір) будівлі навчального корпусу Корецької ОСОБА_5 ступенів №3 від 03.02.2017, укладеного між Корецькою міською радою та Управлінням освіти, молоді та спорту Корецької РДА для забезпечення навчально-виховної роботи.

Згідно зі ст. 759 Цивільного кодексу України, за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.

Відповідно до 2.3. вказаного Договору, передача приміщень в оренду не спричиняє передачу Орендареві права власності на це майно. Власником приміщень залишається Орендодавець, а Орендар користується ними протягом строку оренди без права на приватизацію.

Водночас, відповідно до п. 14 ст.91 Бюджетного кодексу України, до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на управління комунальним майном.

У зв'язку з чим, попри передачу вказаного приміщення за договором найму до Управління освіти, молоді та спорту Корецької РДА, власником і засновником Корецької ОСОБА_5 ступенів №3 залишається Корецька міська рада, яка згідно ст. ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України, п. 4, п. 5 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти та науки України № 974 від 15.08.2016, п.п.1,2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, п.14 ст.94 Бюджетного кодексу України у межах управління комунальних майном повинна спільно із Управлінням освіти, молоді та спорту Корецької РДА усувати недоліки протипожежної безпеки виявлені Корецьким районним сектором ГУ ДСНС у Рівненській області під час позапланової поведінки.

Згідно з пунктами 4.15, 4.55. Положення про управління освіти, молоді та спорту Корецької РДА, затвердженого розпорядженням голови Корецької РДА №457 від 16.12.2016, Управління, яке є структурним підрозділом Корецької райдержадміністрації, відповідно до покладених на нього завдань, забезпечує дотримання вимог законодавства з охорони праці, пожежної безпеки лише у межах своїх повноважень, зокрема шляхом розробляти пропозиції щодо встановлення нормативів бюджетних асигнувань на утримання навчальних закладів комунальної форми власності.

Законом України Про освіту не визначено повноваження місцевих органів виконавчої влади (відділів, управлінь освіти) стосовно управління закладами освіти, оскільки такі обов'язки наявні у лише засновника (власника). При цьому, місцеві органи виконавчої влади забезпечують оплату праці працівникам освіти, фінансування захищених статтей видатків, поточний ремонт закладів освіти і контролюють лише стан надання освітніх послуг.

Відповідно до пунктів 3.6., 3.9. Положення, до основних завдань Управління входить створення умов для здобуття громадянами повної загальної середньої освіти відповідно до освітніх потреб особистості та її індивідуальних здібностей і можливостей, реалізація їх права відповідно до законів України на здобуття вищої освіти та управління навчальними закладами, що с комунальною власністю і перебувають у безпосередньому підпорядкуванні.

Згідно з пунктами 4.15, 4.55. Положення, Управління відповідно до покладених на нього завдань, для здійснення повноважень та виконання завдань, що визначені, має право розробляти пропозиції щодо встановлення нормативів бюджетних асигнувань на утримання навчальних закладів комунальної форми власності та соціальний захист учасників навчально- виховного процесу і забезпечувати у межах своїх повноважень виконання завдань мобілізаційної підготовки, цивільного захисту населення, дотримання вимог законодавства з охорони праці, пожежної безпеки.

Суд критично оцінує дії Корецької міської ради, як орендодавця, після отримання матеріалів позовної заяви щодо прийняття всупереч чинному законодавству рішення №1126 від 20.12.2018 Про дотримання умов договору оренди будівлі навчального корпусу Корецької ОСОБА_5 ст. №3 Управлінням освіти, молоді та спорту Корецької РДА та покладення обов'язку щодо забезпечення пожежної безпеки лише на управління освіти, молоді та спорту Корецької РДА. Вказані дії спрямовані на уникнення відповідальності за стан пожежної безпеки у підпорядкованому закладі освіти.

Фактично Корецька міська рада самоусунулася від вирішення питань забезпечення протипожежної безпеки у закладі та не вживає жодних заходів, спрямованих на виділення у межах компетенції коштів із місцевого бюджету щодо усунення порушень протипожежної безпеки, що свідчить про її бездіяльність.

Частиною 1 статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст.23 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 №1697-VII, представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з ч.5 ст.53 КАС України, у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Враховуючи викладене, суд вважає протиправною поведінку відповідачів, що виразилась у бездіяльності відповідачів щодо вирішення питань забезпечення протипожежної безпеки у навчальною закладі. Однак, за результатами вирішення публічно-правого спору, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог шляхом зобов'язання вчинити певні дії.

Сплачений позивачем судовий збір з відповідачів судом не стягується, оскільки відповідно до ч. 2ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Рішень про залучення свідків, проведення експертиз під час судового розгляду справи не приймалось.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов задовольнити частково.

Зобов'язати Управління освіти, молоді та спорту Корецької районної державної адміністрації Рівненської області (вул.Київська, 75, м.Корець, Рівненська область, 34700; ідентифікаційний код юридичної особи 41066775) вжити в межах компетенції заходи, направлені на забезпечення пожежної безпеки в приміщенні Корецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Корецької міської ради Рівненської області (вул.40-річчя Перемоги, 1, м.Корець, Корецький район, Рівненська область, 34700; ідентифікаційний код юридичної особи 22564418), шляхом розроблення пропозиції про встановлення бюджетних асигнувань необхідних для усунення порушень протипожежної безпеки.

Зобов'язати Корецьку міську раду Рівненської області (вул.Київська, 69, м.Корець, Рівненська область, 34700; ідентифікаційний код юридичної особи 26452099) вжити заходи, направлені на забезпечення пожежної безпеки в приміщенні Корецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Корецької міської ради Рівненської області (вул.40-річчя Перемоги, 1, м.Корець, Корецький район, Рівненська область, 34700; ідентифікаційний код юридичної особи 22564418) відповідно до вимог ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України, шляхом вирішення в межах компетенції питання про виділення коштів, необхідних для усунення порушень протипожежної безпеки.

У задоволенні позовних вимог заступника керівника Здолбунівської місцевої прокуратури до Управління освіти, молоді та спорту Корецької районної державної адміністрації Рівненської області, Корецької міської ради Рівненської області в частині визнання бездіяльності протиправною - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд (пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 15 лютого 2019 року.

Суддя Щербаков В.В.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.02.2019
Оприлюднено16.02.2019
Номер документу79837435
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/3043/18

Ухвала від 02.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Ухвала від 18.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Постанова від 05.08.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 15.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 04.06.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 07.05.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Рішення від 07.02.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Щербаков В.В.

Рішення від 07.02.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Щербаков В.В.

Ухвала від 13.12.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Щербаков В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні