ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
08 лютого 2019 року м. Ужгород№ 0740/999/18 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Дору Ю.Ю.,
за участі:
секретаря судового засідання - Гулай М.В.,
представника позивача - Левицького А.О.,
представника відповідача - Благи О.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Публічного акціонерного товариства "Закарпаття-Авто" до Головного управління Державної фіскальної служби у Закарпатській області про визнання протиправним та скасування податкових повідомлень-рішень, -
В С Т А Н О В И В:
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
Приватне акціонерне товариство "Закарпаття-Авто" через уповноваженого представника - адвоката Левицького Андрія Олександровича звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Державної фіскальної служби у Закарпатській області, в якій просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Закарпатській області, а саме: 1) №0004211401 від 14.06.2018 року про збільшення суми грошового зобов'язання в розмірі 55590,08 грн. з яких 44472,06 за податковими зобов'язаннями та 11118,02 грн. за штрафними санкціями; 2) №0004261401 від 14.06.2018 року про збільшення суми грошового зобов'язання в розмірі 571631,12 грн. з яких 457304,89 за податковими зобов'язаннями та 114326,23 грн. за штрафними санкціями; 3) №0004221401 від 14.06.2018 року про збільшення суми грошового зобов'язання в розмірі 36811,343 грн. з яких 29449,07 за податковими зобов'язаннями та 7362,27 грн. за штрафними санкціями; 4) №0004231401 від 14.06.2018 року про збільшення суми грошового зобов'язання в розмірі 469578,69 грн. з яких 375662,952 за податковими зобов'язаннями та 93915,74 за штрафними санкціями. Позов мотивує тим, що викладені в акті перевірки від 23.05.2018 №561/07-16-14-01/05495458 висновки перевіряючи про допущені ПРАТ "Закарпаття-Авто" порушення Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI зі змінами та доповненнями та знижено земельний податок та орендну плату є помилковими, оскільки перевіряючи віддали перевагу найменш сприятливому тлумаченню національного законодавства, що призвело до накладення на заявника додаткових зобов'язань зі сплати податку, а відтак, підлягають перегляду та скасуванню. У зв'язку з відсутністю в діях підприємства будь-яких порушень чинного законодавства, застосування до ПРАТ Закарпаття-Авто штрафних (фінансових) санкцій також є неправомірним.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Аргументуючи доводи позовної заяви позивач відсилається до приписів Податкового кодексу України (далі - ПК України) та вказує, що відповідно до п.п. 4.1.4. п.4.1. ст. 4 ПК України, до принципів, на яких ґрунтується податкове законодавство належить презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акту, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.
Також, відповідно до п.п. 56.21. ст. 56 ПК України, у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
Відповідно до ст. 4.1.9. Податкового кодексу України, передбачено стабільність - зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.
Відповідно до ст. 12.3.4. Податкового кодексу України передбачено, що рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
На підставі наведених норм позивач вказує на протиправність податкового повідомлення-рішення №0004211401 від 14.06.2018 року та зазначив, що 10.07.2015 року 44 сесія VI скликання Берегівської міської ради прийняла рішення №2364 "Про встановлення на території міста Берегове податку на майно".
Підпунктом 5.1. п.З Додатку 3 до рішення №2364 встановлено ставку земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Разом з тим, пп.5.3. п.5 Додатку 3 до рішення №2364 передбачено, що за земельні ділянки під автозаправними станціями, які перебувають у постійному користуванні суб'єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності) встановити ставку податку у розмірі 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, на всі інші земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб'єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності) встановити ставку податку у розмірі 3 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Стосовно протиправності податкового повідомлення-рішення №0004261401 від 14.06.2018 року, пояснив наступне. 15.07.2015 року XI сесія VI скликання Хустської міської ради прийняла рішення №1990 "Про встановлення ставки земельного податку в м. Хуст".
Відповідно до підпункту 1.1.1. вказаного рішення, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюються у розмірі 1% від їх нормативної оцінки.
Водночас, абзацом 2 підпункту 1.1.3..рішення №1990 передбачено, що ставка податку встановлюється для всіх інших 3% від нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб'єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності).
Фактично наведені рішення №2364, №1990 містять два пункти, що за своїм змістом суперечать один одному.
Стосовно протиправності податкового повідомлення-рішення №0004221401 від 14.06.2018 року позивач вказує, що 25.01.2016 року, рішення 41 сесії VI скликання Чинадіївської селищної ради від 30.06.2015 року №1918 Про встановлення ставок земельного податку на 2016 рік скасовано рішенням третьої сесії сьомого скликання Чинадіївської селищної ради за № 111.
25.01.2016 року рішенням третьої сесії сьомого скликання Чинадіївської селищної ради за № 111 встановлено ставки податку на землю на 2016 рік - за землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення - 1,5 % від НГО . Проте, для того щоб рішення від 25.01.2016 року третьої сесії сьомого скликання Чинадіївської селищної ради за № 111 застосовувалось з 2016 року, міська рада його повинна була прийняти до 01.07.2015 року та оприлюднити до 15.07.2015 року. Однак, дане рішення прийнято в строк менше ніж за 6 місяців до початку нового бюджетного періоду.
Щодо протиправності податкового повідомлення-рішення №0004231401 від 14.06.2018 року позивач вказує, що 04.10.2007 року між управлінням майном міста Ужгородської міської ради та ВАТ "Закарпаття-Авто", правонаступником якого у зв'язку із перейменуванням є ПРАТ "ЗАКАРПАТТЯ-АВТО" укладено договір оренди земельної ділянки (далі - Договір) загальною площею 29366 м 2 під майновим комплексом та для його обслуговування, що знаходиться в місті Ужгороді по вулиці Краснодонців, 20.
Вказаний Договір укладено на підставі рішення Ужгородської міської ради за №394 від 05.07.2007р., який в подальшому зареєстровано у Закарпатській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України за №2110100000-0407070000163 від 10.10.2007р.
Відповідно до умов Договору, із внесеними змінами, ВАТ "Закарпаття-Авто" надано право оренди земельної ділянки строком на 10 років до 10.10.2017р.
Нормативно грошова-оцінка земельної ділянки, згідно п. 5 Договору, становить 7293046,10грн. Згідно пунктів 9, 10 Договору, орендна плата у рік становить 218791,38грн. та вноситься щомісячно в розмірі 18232.62грн., тобто 3% в рік від нормативно грошової оцінки землі.
Проте, 14.07.2014р. Ужгородською міською радою прийнято рішення №1398 "Про затвердження технічної документації по нормативній грошовій оцінці земель населеного пункту міста Ужгорода Ужгородської міської ради", яким затверджено нову технічну документацію із нормативної грошової оцінки земель населеного пункту м. Ужгорода.
На підставі вказаного рішення було здійснено перерахунок нормативно грошової оцінки орендованої ПАТ "Закарпаття-Авто" земельної ділянки. Згідно витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, отриманої в управлінні Держземагентства в Ужгородському районі, станом на 27.07.2015 року грошова оцінка орендованої земельної ділянки становить 33848426,24грн.
Таким чином, з урахуванням 3% нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, розмір орендної плати збільшився до 1015452,78 в рік і відповідно до 84621,06 в місяць.
Сесія Ужгородської міської ради 19.02.2015р. прийняла рішення №1621 "Про надання пільг".
Пунктом 2 вказаного рішення сесія вирішила надати землевласникам та землекористувачам з 01.03.2015р. по 31.12.2015р. пільгу по платі за землю в розмірі 70% від суми плати.
Застосовуючи у 2015 році пільгу по орендній платі за землю на підставі рішення Ужгородської міської ради ПРАТ "ЗАКАРПАТТЯ-АВТО" діяло в межах законодавства, у зв'язку з чим висновки контролюючого органу щодо заниження розміру орендної плати за землі не відповідають фактичним обставинам та нормам законодавства.
Таким чином, позивач вважає, що збільшення суми грошового зобов'язання та застосування штрафних санкцій за порушення п.288.1 ст.288 ПК України, не відповідає вимогам законодавства та є неправомірним, а винесенні податковим органом податкові повідомлення-рішення №0004211401 від 14.06.2018 року; №0004261401 від 14.06.2018 року; №0004221401 від 14.06.2018 року; №0004231401 підлягають скасуванню.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив такі задовольнити.
У судовому засіданні представник відповідача заперечував проти позову у повному обсязі з мотивів наведених у відзиві на адміністративний позов.
05.11.2018 року представником відповідача подано відзив на адміністративний позов, у якому просить відмовити у задоволенні адміністративного позову. В обґрунтування підстав для відмови у задоволенні позову представник відповідача пояснив наступне.
Щодо заниження суми земельного податку за 2016 рік на 44472,06 грн. за земельну ділянку площею 2,205 га. за адресою: м. Берегове, вул. Верховинська, 17. (податкове повідомлення-рішення від 14.06.2018 №0004211401).
Головним управлінням було проведено документальну планову виїзну перевірку Приватного акціонерного товариства Закарпаття-Авто з питань податкового законодавства за період з 01.01.2014 по 30.06.2017, валютного - за період 01.01.2014 по 30.06.2017, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування - за період з 01.01.2014 по 30.06.2017.
У ході проведення перевірки встановлено, що ПрАТ Закарпаття-Авто подана податкова декларація з плати за землю (земельний податок) за 2016 рік №9098114866 від 14.06.2016 за земельну ділянку, нормативну грошову оцінку якої проведено, площею 2,205 га. за адресою: м. Берегове, вул. Верховинська, 17. Земля використовувалась платником на підставі Державного Акта на право постійного користування землею від 30.05.1997 року ІІ-ЗК №002163. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно декларації на 2016 рік та Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.02.2016 року №702/86-16 виданого Управлінням Держгеокадастру у Берегівському районі Закарпатської області становить 5266422 грн. Ставка земельного податку застосована у поданій декларації - 1%. Сума земельного податку 22236,03грн.
Разом з тим, рішенням 44 сесії VI скликання Берегівської міської ради від 10.07.2015 року №2364 Про встановлення на території міста Берегове податку на майно встановлено ставку земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, які перебувають у постійному користуванні суб'єктів господарювання (крім державної та комунальної власності) в розмірі 3 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Всупереч вказаного рішення ПрАТ Закарпаття-Авто в декларації з плати за землю (земельний податок) за 2016 рік №9098114866 від 14.06.2016 безпідставно застосовано ставку земельного податку за ділянку, нормативну грошову оцінку якої проведено, площею 2,205 га. в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки, а не 3%. Таким чином, в порушення п.274.2. ст.274 та п.284.1. ст. 284 Податкового кодексу України ПрАТ Закарпаття-Авто занижено суму земельного податку за 2016 рік за земельну ділянку площею 2,205 га. за адресою: м. Берегове, вул. Верховинська, 17 на 44472,06 грн.
Щодо заниження суми земельного податку за 2016 рік на 29449,07 грн. за земельну ділянку площею 0,79 га. за адресою: Закарпатська область, Мукачівський район, смт. Чинадієво, вул. Волошина, 156. (податкове повідомлення - рішення від 14.06.2018 №0004221401).
В ході проведення перевірки встановлено, що ПрАТ Закарпаття-Авто подана податкова декларація з плати за землю (земельний податок) за 2016 рік №9248406007 від 21.12.2016 за земельну ділянку, нормативну грошову оцінку якої проведено, площею 0,79 га. за адресою: Закарпатська область, Мукачівський район, смт. Чинадієвоє, вул. Волошина, 156. Земля використовувалась платником на підставі Державного Акта на право постійного користування землею від 17.08.1998 року І-ЗК №000477. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно декларації на 2016 рік та Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.02.2015 року №34-705-04-1172/2-15 виданого Управлінням Держгеокадастру у Мукачівському районі Закарпатської області (з урахуванням коефіцієнта індексації за 2015 рік) становить 6069333 грн. Ставка земельного податку застосована у поданій декларації - 1%. Сума земельного податку 58898,64 грн.
Рішенням 41 сесії VI скликання Чинадіївської селищної ради від 30.06.2015 року №1918 Про встановлення ставок земельного податку на 2016 рік встановлено ставку земельного податку за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні (за землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення) в розмірі 1,5 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Таким чином, в порушення п.274.2. ст.274 та п.284.1. ст. 284 Податкового кодексу України ПрАТ Закарпаття-Авто занижено суму земельного податку за 2016 рік за земельну ділянку площею 0,79 га. за адресою: Закарпатська область, Мукачівський район, смт. Чинадієвое, вул. Волошина, 156. Земля використовувалась платником на підставі Державного Акта на право постійного користування землею від 17.08.1998 року І-ЗК №000477 на 29449,07 грн.
Щодо заниження суми земельного податку на загальну суму 457304,89 грн., у т.ч. за 2016 рік в сумі 210300,43 грн. за 2017ріку сумі 247004,46 грн.. за земельну ділянку площею 2,06 га. за адресою: м. Хуст, вул. І. Франка, 203. (податкове повідомлення - рішення від 14.06.2018 №0004261401).
В ході проведення перевірки встановлено, що Філією Хуст-Авто ПрАТ Закарпаття-Авто подано податкові декларації з плати за землю (земельний податок) за 2016 рік №9020199189 від 19.02.2016 та за 2017 рік №1700004352 від 06.03.2017 за земельну ділянку, нормативну грошову оцінку якої проведено, площею 2,06 га. за адресою: м. Хуст, вул. І. Франка, 203. Земля використовувалась платником на підставі Державного Акта на право постійного користування землею від 18.10.1998 року І-ЗК №000044. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.02.2014 року №261/86-16 виданого Управлінням Держгеокадастру у Хустському районі Закарпатської області (з врахуванням коефіцієнтів індексації за 2014, 2015 та 2016 роки) становить 10515022 грн. в 2016 році та 11145922 в 2017 році.
Ставка земельного податку застосована у поданих деклараціях - 1%.
Крім того, перевіркою встановлено, що згідно рішення 11 сесії VI скликання Хустської міської ради від 15.07.2015 року №1990 Про встановлення ставки земельного податку в м. Хуст ставка податку становить 3% від нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб'єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності).
В порушення п.274.2. ст.274 та п.284.1. ст. 284 Податкового кодексу України Філією Хуст-Авто ПрАТ Закарпаття-Авто занижено земельний податок за земельну ділянку площею 2,06 га. за адресою: м. Хуст, вул. І. Франка, 203 на загальну суму 457304,89 грн., у т.ч. за 2016 рік в сумі 210300,43 грн. за 2017 рік у сумі 247004,46 грн.
Щодо заниження суми орендної плати за землю за 2015 рік на 375662,95 грн. (податкове повідомлення - рішення від 14.06.2018 №0004231401).
У ході проведення перевірки встановлено, що ПрАТ Закарпаття-Авто подана податкова декларація з плати за землю (орендна плата) за 2015 рік №9051398627 від 27.03.2015 за земельну ділянку, нормативну грошову оцінку якої проведено, площею 2,9366 га. за адресою: м. Ужгород, вул. Краснодонців, 20. Земля використовувалась платником на підставі Договору оренди землі від 04.10.2007 року. Нормативна грошова оцінка одного кв. м. землі згідно декларації на 2015 рік -1152,64 грн. Ставка орендної плати - 3%. Сума плати за землю (орендна плата) 1015452,79 грн.
Перевіркою встановлено, що нарахування орендної плати за 2015 рік за земельну ділянку площею 2,9366 га. за адресою: м. Ужгород, вул. Краснодонців, 20 мало здійснюватись на підставі Договору оренди землі від 04.10.2007 року з урахуванням додаткової угоди від 30.03.2010 року про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки від 04.10.2007 р. на підставі вказаних вище рішень. Враховуючи, що такі не вносилися (не укладалися), - платником безпідставно подана уточнююча податкова декларація з плати за землю (орендна плата) за 2015 рік №1600023057 від 13.07.2016, якою зменшену суму плати за землю на 592347,45 грн. (сума плати за землю склала 423105,34 грн.). та уточнююча податкова декларація з плати за землю (орендна плата) за 2015 рік № 1600023057 від 13.07.2016, якою збільшено суму плати за землю на 216684,50 грн. (сума плати за землю склала 639789,84 грн.).
Подання ПрАТ Закарпаття-Авто вищезазначених уточнюючих податкових декларацій з плати за землю (орендна плата) призвела до заниження суми орендної плати за землю в розмірі 375662,95 грн.. Таким чином, в порушення п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України ПрАТ Закарпаття-Авто занижено суму орендної плати за землю за 2015 рік на 375662,95 грн.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Головним управлінням Державної фіскальної служби у Закарпатській області проведено документальну планову виїзну перевірку Приватного акціонерного товариства "Закарпаття-Авто" податкового, валютного законодавства за період з 01.01.2015 по 31.12.2017, єдиного внеску за загальнообов'язкове державне соціальне страхування - за період з 01.01.2011 по 31.12.2017, за результатами якої складено акт від 23.05.2018 №561/07-16-14-01/05495458.
Не погоджуючись з висновками вказаної перевірки, позивачем подано до податкового органу заперечення на акт перевірки №561/07-16-14-01/05495458. Листом від 13.06.2015 №5447/10/07-16-14-03-04 ГУ ДФС у Закарпатській області повідомило про часткове задоволення заперечень ПРАТ "Закарпаття -Авто".
У зв'язку з виявленими у ході перевірки порушеннями та на підставі акту №561/07-16-14-01/05495458 14 червня 2018 року ГУ ДФС у Закарпатській області винесено податкові повідомлення-рішення за № 0004211401 яким збільшено суму грошового зобов'язання за платежем земельного податку з юридичних осіб (код платежу 18010500) на суму 55590 гривень, з яких 44472,06 грн. за податковими зобов'язаннями та 11118,02 грн. за штрафними санкціями; № 0004261401 яким збільшено суму грошового зобов'язання за платежем земельного податку з юридичних осіб (код платежу 18010500) на суму 571631,12 грн. (457304,89 грн. за податковими зобов'язаннями та 114326,23 грн. за штрафними санкціями); № 0004221401 яким збільшено суму грошового зобов'язання за платежем земельного податку з юридичних осіб (код платежу 18010500) на суму 36811,34 грн. (29449,07 грн. за податковими зобов'язаннями та 7362,27 грн. за штрафними санкціями; № 0004231401 яким збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на суму 469578,69 грн. (375662,95 грн. за податковим зобов'язанням та 93915,74 грн. за штрафними санкціями).
27.06.2018 року ПРАТ "Закарпаття-Авто" в порядку п.56.1 ст.56 ПК України направило скаргу на податкові повідомлення-рішення ГУ ДФС у Закарпатській області від 14.06.2018 року N0004211401, №0004261401, №0004221401, №0004231401, №0004251401., до Державної фіскальної служби України. Рішенням про результати розгляду скарги від 23.08.2018 №27364/6/99-99-11-03-01-25 Державна фіскальна служба України скаргу ПРАТ "Закарпаття-Авто" залишила без задоволення, а податкові повідомлення-рішення без змін.
Як вбачається з акту перевірки №561/07-16-14-01/05495458 та встановлено у ході розгляду справи, позивачем подана податкова декларація з плати за землю за 2016 рік №9098114866 від 14.06.2016 за земельну ділянку площею 2,205 га за адресою: м.Берегове, вул.Верховинська,17 (згідно декларації на 2016 рік та витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.02.2016 №702/86-16 НГО становить 5266422 грн.) ставка земельного податку застосована у податковій декларації - 1% та сума земельного податку 22236,03 грн.
21.12.2016 позивачем до податкового органу було подано податкову декларацію з плати за землю (земельний податок) за 2016 рік №9248406007 від 21.12.2016 за земельну ділянку, площею 0,79 га за адресою: Закарпатська область, Мукачівський район, смт.Чинадієво, вул. Волошина, 156 (НГО з урахуванням коефіцієнта індексації за 2015 рік становить 6069333 грн.) Ставка земельного податку застосована у поданій декларації - 1%. Сума земельного податку 58898,64 грн.
Встановлено, що Філією Хуст-Авто ПрАТ Закарпаття-Авто подано податкові декларації з плати за землю (земельний податок) за 2016 рік №9020199189 від 19.02.2016 та за 2017 рік №1700004352 від 06.03.2017 за земельну ділянку, нормативну грошову оцінку якої проведено, площею 2,06 га. за адресою: м. Хуст, вул. І. Франка, 203. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.02.2014 року №261/86-16 виданого Управлінням Держгеокадастру у Хустському районі Закарпатської області (з врахуванням коефіцієнтів індексації за 2014, 2015 та 2016 роки) становить 10515022 грн. в 2016 році та 11145922 в 2017 році. Ставка земельного податку застосована у поданих деклараціях - 1%.
ПрАТ Закарпаття-Авто подана податкова декларація з плати за землю (орендна плата) за 2015 рік №9051398627 від 27.03.2015 за земельну ділянку, нормативну грошову оцінку якої проведено, площею 2,9366 га. за адресою: м. Ужгород, вул. Краснодонців, 20. Нормативна грошова оцінка одного кв. м. землі згідно декларації на 2015 рік -1152,64 грн. Ставка орендної плати - 3%. Сума плати за землю (орендна плата) 1015452,79 грн.
Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи, протягом періоду, що перевірявся податковим органом, органами місцевого самоврядування на відповідній території з метою забезпечення надходжень до міського бюджету встановлювалися ставки земельного податку у відсотках від їх нормативної грошової оцінки.
Згідно рішення 44 сесії VI скликання Берегівської міської ради від 10.07.2015 року №2364 Про встановлення на території міста Берегове податку на майно встановлено ставку земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, які перебувають у постійному користуванні суб'єктів господарювання (крім державної та комунальної власності) в розмірі 3 відсотка від їх нормативної грошової оцінки. П.5.2. п.5 Додатку 3 до рішення сесії міської ради від 10.07.2015 №2364 - За земельні ділянки під автозаправними станціями, які перебувають у постійному користуванні суб'єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності) встановити ставку податку у розмірі 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, на всі інші земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб'єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності) встановити ставку податку у розмірі 3 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (а.а.с.75-77).
Згідно рішення 41 сесії VI скликання Чинадіївської селищної ради від 30.06.2015 року №1918 Про встановлення ставок земельного податку на 2016 рік встановлено ставку земельного податку за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні (за землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення) в розмірі 1,5 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (а.а.с.81-82).
Окрім цього, рішенням третьої сесії сьомого скликання Чинадіївської селищної ради за № 111 від 25.01.2016 року Про встановлення земельного податку на 2016 рік , яким скасовано рішення 41 сесії VI скликання Чинадіївської селищної ради від 30.06.2015 року №1918, пунктом 7 даного рішення встановлено ставки земельного податку у відсотках від їх нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні (до 12%) на 2016 рік - за землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення - 1,5 % від НГО (а.с.83).
Рішенням 11 сесії VI скликання Хустської міської ради від 15.07.2015 року №1990 Про встановлення ставки земельного податку в м. Хуст встановлено ставку земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, які перебувають у постійному користуванні суб'єктів господарювання (крім державної та комунальної власності) в розмірі 3 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Згідно п.1.1.3 рішення сесії міської ради від 15.07.2015 №1990 - Ставка податку встановлюється у розмірах: - 1,5% від нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб'єктів господарювання, які відносяться до виробничої сфери та використовують земельні ділянки за цільовим призначенням (крім державної та комунальної форми власності); - для всіх інших 3% від нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб'єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності). (а.а.с.78-80)
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно частини першої та другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року №2755-17.
Відповідно до підпункту 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 Податкового кодексу України плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів.
Пунктом 12.3. статті 12 ПК України визначено, що сільські, селищні, міські ради та ради об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів. Встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом (пп.12.3.1. п.12.3 ст.12 ПК України). При прийнятті рішення про встановлення місцевих податків та зборів обов'язково визначаються об'єкт оподаткування, платник податків і зборів, розмір ставки, податковий період та інші обов'язкові елементи, визначенні статтею 7 цього Кодексу з дотриманням критеріїв, встановлених розділом XII цього Кодексу для відповідного місцевого податку чи збору (пп.12.3.2.п.12.3 ст.12 ПК України).
П.п.12.3.3 п.12.3 ст.12 ПК України визначено, що копія прийнятого рішення про встановлення місцевих податків чи зборів або про внесення змін до них надсилається в електронному вигляді у десятиденний строк з дня прийняття до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів, але не пізніше 1 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін до них. Контролюючі органи не пізніше 10 липня поточного року складають зведену інформацію про розмір та дату встановлення ставок місцевих податків та зборів на відповідних територіях та подають її в електронній формі центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Контролюючі органи відповідно до Бюджетного кодексу України подають органам місцевого самоврядування у розрізі джерел доходів звітність:про суми нарахованих та сплачених податків і зборів, суми податкового боргу та надмірно сплачених до місцевих бюджетів податків і зборів на відповідних територіях - щомісячно, не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним; про суми списаного податкового боргу; розстрочені і відстрочені суми податкового боргу і грошових зобов'язань платників податків; суми наданих податкових пільг, включаючи втрати доходів бюджету від їх надання - щокварталу, не пізніше 25 днів після закінчення звітного кварталу. Зазначена звітність по платниках надається контролюючим органом за запитом органу місцевого самоврядування. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, не пізніше 15 липня поточного року оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті зведену інформацію про розмір та дату встановлення ставок місцевих податків та зборів на відповідних територіях.
Разом з тим Законом України від 24.12.2015 року №909-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році ст. 4 Розділу II Прикінцеві положення визначено: Установити, що в 2016 році до прийнятих рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів на 2016 рік не застосовуються вимоги, встановлені підпунктом 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 ПКУ та Законом України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності .
Підпункт 16.1.4. пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України передбачає, що платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Ставки земельного податку визначаються рішеннями органів місцевого самоврядування, оскільки з 1 січня 2015 року плату за землю віднесено до місцевих податків як одну із складових податку на майно.
Згідно пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.
Згідно пп.270.1.1 п.270.1 ст.270. ПКУ об'єктом оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні;
Згідно пп.271.1.1. п.271.1. ст..271 ПКУ Базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом;
Згідно п.271.2. ст.271 ПКУ рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Згідно п.274.1. ст.274 ПКУ ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь та земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Згідно п.274.2. ст.274 ПКУ ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб'єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності).
Згідно п.284.1. ст. 284 Податкового кодексу України визначено, що Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
Відповідно до п. 12.3 Податкового кодексу України сільські, селищні, міські ради та ради об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів.
Згідно ст. 73 Закону України від 21 травня 1997 року N 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, прийняті в межах наданих їх повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Окрім цього суд зазначає, що відповідно до частини 1, 2 статті 242 КАС України Рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Частиною 5 статті 242 КАС України визначено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
ВИСНОВКИ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ
Розглянувши подані сторонами документи та матеріали справи, всебічно та повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Враховуючи вищенаведені положення, суд вважає, що податковий орган при визначенні позивачу податкового зобов'язання діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначений законодавством України.
Суд не погоджується з доводами позивача щодо правомірності застосування ПрАТ "Закарпаття-Авто" протягом 2016 року ставок земельного податку в розмірі нижчому ніж встановлені органами місцевого самоврядування на відповідній території у зв'язку з прийняттям відповідних рішень органу місцевого самоврядування поза межами строку визначеного пп.12.3.4 п.12.3 ст.12 ПК України, оскільки, з огляду на приписи статті 4 Розділу II Прикінцеві положення Закону України від 24.12.2015 року №909-VIII визначено, що в 2016 році до прийнятих рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів на 2016 рік не застосовуються вимоги, встановлені підпунктом 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 ПКУ та Законом України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності .
Окрім цього, у постанові Верховного Суду від 08.05.2018 року №825/1403/17 наведено аналогічний висновок, зокрема: "пунктом 4 розділу ІІ Прикінцеві положення Закону № 909-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році , що набрав чинності 01 січня 2016 року, визначено, що у 2016 році до прийнятих рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів на 2016 рік не застосовуються вимоги, встановлені підпунктом 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України та Законом України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності . Відтак відповідно до ч.5 ст.242 КАС України суд враховує висновки щодо застосування вказаних норм права.
Зокрема, як встановлено судом, всупереч рішення 44 сесії VI скликання Берегівської міської ради від 10.07.2015 року №2364 ПрАТ Закарпаття-Авто в декларації з плати за землю (земельний податок) за 2016 рік №9098114866 від 14.06.2016 безпідставно застосовано ставку земельного податку за ділянку, нормативну грошову оцінку якої проведено, площею 2,205 га. за адресою: м. Берегове, вул. Верховинська, 17., яка використовувалась на підставі Державного Акта на право постійного користування землею від 30.05.1997 року ІІ-ЗК №002163 в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки, а не 3%, як встановлено вищезазначеним рішенням. Таким чином, в порушення п.274.2. ст.274 та п.284.1. ст. 284 Податкового кодексу України ПрАТ Закарпаття-Авто занижено суму земельного податку за 2016 рік за таку земельну ділянку площею 2,205 га. за адресою: м. Берегове, вул. Верховинська, 17 на 44472,06 грн.
Всупереч рішень Чинадіївської селищної ради ПрАТ Закарпаття-Авто в декларації з плати за землю (земельний податок) за 2016 рік №9248406007 від 21.12.2016 безпідставно застосовано ставку земельного податку за ділянку, нормативну грошову оцінку якої проведено, площею 0,79 га. за адресою: Закарпатська область, Мукачівський район, смт. Чинадієвое, вул. Волошина, 156. в розмірі 1% від НГО, а не 1,5%. Відповідно в порушення п.274.2. ст.274 та п.284.1. ст. 284 Податкового кодексу України ПрАТ Закарпаття-Авто занижено суму земельного податку за 2016 рік за вказану земельну ділянку на 29449,07 грн.
В порушення п.274.2. ст.274 та п.284.1. ст. 284 Податкового кодексу України Філією Хуст-Авто ПрАТ Закарпаття-Авто занижено земельний податок за земельну ділянку площею 2,06 га. за адресою: м. Хуст, вул. І. Франка, 203 на загальну суму 457304,89 грн., у т.ч. за 2016 рік в сумі 210300,43 грн. за 2017 рік у сумі 247004,46 грн. Позивачем протиправно застосовано ставку у розмірі 1% від НГО, оскільки рішенням 11 сесії VI скликання Хустської міської ради від 15.07.2015 року №1990 встановлено ставку земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, які перебувають у постійному користуванні суб'єктів господарювання (крім державної та комунальної власності) в розмірі 3 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Суд вказує, що позивачем протиправно занижено суми орендної плати згідно уточнюючої податкової декларації з плати за землю (орендна плата) за 2015 рік №1600023057 від 13.07.2016, якою зменшену суму плати за землю на 592347,45 грн. (сума плати за землю склала 423105,34 грн.) та уточнююча податкова декларація з плати за землю (орендна плата) за 2015 рік № 1600023057 від 13.07.2016, якою збільшено суму плати за землю на 216684,50 грн. (сума плати за землю склала 639789,84 грн.). Оскільки земельна ділянка за адресою: м.Ужгород, вул.Краснодонців, 20 використовувалася позивачем на підставі договору оренди землі від 04.10.2007 року, нарахування орендної плати за вказану земельну ділянку площею 2,9366 га здійснювалось на підставі договору оренди землі від 04.10.2007 року з урахуванням додаткової угоди від 30.03.2010 року про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки від 04.10.2007.
Відповідно до пункту 288.1 ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Згідно з частинами першою та п'ятою статті 6 Закону України Про оренду землі орендарі набувають право оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до стаття 126 Земельного кодексу України Оформлення речових прав на земельну ділянку - право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Підпунктом 6 пункту 2 частини першої статті 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що державній реєстрації прав підлягає право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.
Згідно зі ст. 654 Цивільного кодексу зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом.
Тобто враховуючи, що договір оренди землі укладається для отримання права оренди на ділянку, яке, у свою чергу, підлягає обов'язковій державній реєстрації (ст. 4 Закону від 01.07.04 р. № 1952-ГУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ), то, відповідно, і зміни, підлягають державній реєстрації. Враховуючи, що зміни до договору оренди не вносилися, додаткові угоди не укладалися, відтак, позивачем безпідставно подано уточнюючі податкові декларації з плати за землю (орендна плата). Таким чином, в порушення п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України ПрАТ Закарпаття-Авто занижено суму орендної плати за землю за 2015 рік на 375662,95 грн.
Судом встановлено, що всі дії відповідача, пов'язані з предметом даного позову, відповідають критеріям щодо правомірності в контексті ст. 2 КАС України.
Відповідно до ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Проаналізувавши приписи зазначеного законодавства у взаємозв'язку з обставинами даної справи, суд дійшов переконання, що заявлені позивачем вимоги є безпідставними й спростованими наявними у матеріалах справи доказами.
На підставі вищенаведеного, суд вважає, що податковим органом правомірно встановлено порушення щодо заниження сум земельного податку та суми орендної плати за період який перевірявся та оскаржувані податкові повідомлення - рішення від 14.06.2018 року №0004211401; №0004261401; 0004221401 та №0004231401 відповідають вимогам чинного законодавства, відповідач при їх прийнятті діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, у зв'язку з чим, у задоволенні позову слід відмовити.
Керуючись статтями 6, 9, 72 - 76, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Приватного акціонерного товариства "Закарпаття-Авто" (88000, Закарпатська область, м.Ужгород, вул. О.Блистіва, буд.20, код ЄДРПОУ 05495458) до Головного управління Державної фіскальної служби у Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Волошина, буд.52, код ЄДРПОУ 39393632) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень Головного управління ДФС у Закарпатській області від 14 червня 2018 року: №0004211401, №0004261401, №0004221401, №0004231401 - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини 3 статті 243 КАС України повний текст рішення складено та підписано 18.02.2019 року.
СуддяЮ.Ю. Дору
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.02.2019 |
Оприлюднено | 19.02.2019 |
Номер документу | 79872211 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Сапіга Віталій Петрович
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Дору Ю.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні