П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 лютого 2019 р.м.ОдесаСправа № 522/12592/18
Колегія суддів П'ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Вербицької Н.В.,
суддів Джабурії О.В.,
Кравченка К.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_2 на рішення Приморського районного суду від 06 вересня 2018 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання протиправною та скасування постанови,-
В С Т А Н О В И Л А :
17 липня 2018 року ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом, в якому просив скасувати постанову заступника головного державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель з дотримання вимог законодавства України про охорону земель Одеської області Задорожної Надії Володимирівни № 210-ДК/0067По/08/01-18 від 21.06.2018 року по справі про адміністративне правопорушення.
В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_2, який є директором ТОВ "Катрал і К", зазначав, що під час перевірки державний інспектор дійшов до помилкового висновку, що земельна ділянка, площею 437 кв.м., яка розташована по АДРЕСА_1, зайнята ТОВ "Катрал і К" без належних на то підстав. Крім того, відповідач прийшов помилкового висновку, що ТОВ "Катрал і К" самовільно зайнято 0,2193 га прилягаючої земельної ділянки.
Відповідач заперечував проти позову, зазначаючи, що діючим законодавством не передбачено оскарження постанови про закриття справи про адміністративне правопорушення. Крім того, ТОВ "Катрал і К" фактично використовує земельну ділянку, яка розташована за адресою: м.Одеса, вул.Тираспольське шоссе, 2 загальною площею 0,2630 га. З них земельна ділянка площею 0,0437 га використовується без правовстановлюючих документів, а інша частина земельної ділянки площею 0,2193 га використовується позивачем без жодних правових підстав.
Рішенням Приморського районного суду м.Одеси від 06 вересня 2018 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погодившись із прийнятим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просив скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову - про задоволення позову в повному обсязі. Зокрема апелянт зазначає, що оскільки державний інспектор під час проведення перевірки не залучав кваліфікованих інженерів - геодезистів, які також не брали участь в обстежені земельної ділянки та визначені її меж та площі - конфігурація земельної ділянки, її межі та площа визначені помилково, а тому у справі обов'язкового мала бути призначена експертиза.
Відповідач надав відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначив, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду - без змін в зв'язку із необґрунтованістю доводів апелянта.
Заслухавши доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, та з матеріалів справи вбачається наступне.
26 лютого 2018 року Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області, на підставі звернення департаменту комунальної власності Одеської міської ради про самовільне зайняття земельної ділянки, видано наказ "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності".
На виконання наказу, державним інспектором проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо самовільного зайняття земельної ділянки, що розташована за адресою АДРЕСА_1, за результатами якої складено акт перевірки № 210-ДК/264/АП/09/01/-18 від 24 квітня 2018, яким встановлено наступне.
Право власності (користування) на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 не зареєстроване. Земельна ділянка площею 0,0437 га, для експлуатації АЗС на 100 заправок, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 була надана у тимчасове користування ТОВ Ілна терміном до 11.03.2008 року.
Згідно з інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, право власності на об'єкт нерухомості (АЗС на 100 заправок на добу), загальною площею 75,4 кв.м., який розташований за адресою: АДРЕСА_1, зареєстровано за ТОВ Катрал і К , (код ЄДРПОУ 25914681), на підставі договору купівлі-продажу, серія та номер: 954 від 27.12.2005. В результаті обстеження земельної ділянки встановлено, що об'єкт нерухомості знаходиться на земельній ділянці площею 0,0437 га, яка розташована за адресою:, м. Одеса, Тираспольське шосе, 2 під розміщення АЗС Катрал .
В зв'язку з переходом за договором купівлі - продажу від 27.12.2005 року права власності на АЗС до ТОВ "Катрал і К", перейшло право користування земельною ділянкою площею 437 кв.м., яке надавалось ТОВ "ІЛНА" на підставі договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 27.10.1999 року терміном до 11.03.2008 року, яке ТОВ "Катрал і К" не переоформлено належним чином (а.с.32-34).
ТОВ "Катрал і К" неодноразово зверталось до Одеської міської ради щодо належного оформлення земельної ділянки (а.с.35-40).
Земельна ділянка площею 0,2193 га, прилягає до земельної ділянки площею 0,0437 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 та використовується ТОВ Катрал і К для розміщення конструкцій рекламних носіїв, влаштування під'їздів та доріг.
Враховуючи, що земельна ділянка площею 0,0437 га використовується ТОВ "Катрал і К" без правовстановлюючих документів, позивачу винесено припис № 210-ДК/0064Пр/03/01/-18 від 25 квітня 2018 року про усунення порушення земельного законодавства.
05 червня 2018 року складено протокол про адміністративне правопорушення № 210-ДК/0077П07/01/-18, яким встановлено, що інша частина земельної ділянки площею 0,2193 га використовується позивачем без жодних правових підстав, що відповідно до ст. 1 Закону України Про державний-контроль за використанням та охороною земель є самовільним зайняттям, відповідальність за що передбачена ч.1 ст.53-1 КУпАП та ч.1 ст.211 ЗК України.
Відповідно до розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки ТОВ КАТРАЛ І К (код ЄДРПОУ 25914681) особі директора ОСОБА_2, наданого відповідачем, шкода завдана самовільним зайняттям земельної ділянки площею 0,2193 га, що розташована за адресою: м. Одеса, Тираспольське шосе, 2 складає 441 088,91 грн (чотириста сорок одна тисяча вісімдесят вісім гривень дев'яносто одна копійка).
21 червня 2018 року Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області винесено постанову № 210-ДК/0067По108/01/-18, якою закрито справу про адміністративне правопорушення, яке вчинив керівник ТОВ "Катрал і К" ОСОБА_2 та матеріали справи передано до Головного управління Національної поліції в Одеській області, для прийняття процесуального рішення в порядку ст.214 КПК України.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що державним інспектором ГУ Держгеокадастру в Одеській області вірно розрахований розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, а оскаржувана постанова винесена відповідно до вимог чинного законодавства.
Судова колегія не погоджується з висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19 червня 2003 року № 963-IV (далі - Закон № 963-IV), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Відповідно до статті 4 Закону № 963-IV, об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Згідно зі статтею 5 Закону № 963-IV державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать зокрема здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням (ст. 6 Закону).
Відповідно до статті 9 Закону № 963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом здійснюються шляхом, зокрема, проведенням перевірок.
Статтею 10 Закону № 963-IV встановлено, що державні інспектори мають право, зокрема, безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення.
З аналізу наведених правових норм слідує, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися державним інспектором ГУ Держгеокадастру, у тому числі, шляхом проведення перевірок. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, видавати приписи, складати акти перевірки або протоколи про адміністративні правопорушення з метою притягнення винних осіб до відповідальності. Актом перевірки встановлено, що ТОВ Катрал і К використовує земельну ділянку, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 0,2630 га. З них, земельна ділянка площею 0,0437 га використовується без належно оформлених правовстановлюючих документів, про що вручено позивачу припис № 210-ДК/0064Пр/03/01/-18 від 25 квітня 2018 року про усунення порушення земельного законодавства.
Інша частина земельної ділянки площею 0,2193 га використовується позивачем без жодних правових підстав, що відповідно до ст. 1 Закону України Про державний-контроль за використанням та охороною земель є самовільним зайняттям, відповідальність за що передбачена ч.1 ст.53-1 КУпАП та ч.1 ст.211 ЗК України.
Відповідно до ч.1 ст.53-1 КУпАП самовільне зайняття земельної ділянки тягне за собою накладення штрафу на громадян від десяти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двадцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Вважаючи, що позивачем самовільно зайнята земельна ділянка розміром 0,2193 га, відповідач обрахував розмір матеріальної шкоди, яку заподіяно ОСОБА_2, а саме 441 088,91 грн.
Закриваючи справу про адміністративне правопорушення та приймаючи рішення про передачу матеріалів справи до Головного управління Національної поліції в Одеській області, відповідач виходив з того, що в діях керівника ТОВ "Катрал і К" ОСОБА_2 є ознаки ст.197-1 Кримінального кодексу України, а саме самовільне зайняття земельної ділянки, яким завдано значної шкоди її законному володільцю або власнику, яке карається штрафом від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців. Відповідно до цієї статті шкода, передбачена частиною першою, визнається значною, якщо вона у сто і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
В ході судового розгляду колегією апеляційного суду встановлено, що в Господарському суді Одеської області розглядається справа № 916/489/18 за позовом заступника прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Одеської міської ради, Головного управління Держгеокадастру в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю "Катрал і К" про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки загальною площею 2193 кв.м (0,2193 га), по якій призначено судову земельно-технічну експертизу.
На розгляд експерта були поставлені наступні питання: чи займає ТОВ „ Катрал і К " земельну ділянку в межах площі 437 кв.м., що надавалась ТОВ „ІЛНА для експлуатації АЗС на 100 заправок на добу по договору на право тимчасового користування землею від 27.10.1999р., розташовану за адресою: АДРЕСА_1; якщо площа земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 що фактично займає ТОВ "Катрал і К" перевищує розмір земельної ділянки в межах площі 437 кв.м., що надавалась ТОВ „ІЛНА" для експлуатації АЗС на 100 заправок на добу по договору на право тимчасового користування землею від 27.10.1999р., зазначити розмір земельної ділянки, який використовується ТОВ "Катрал і К" для господарської діяльності поза межами вищевказаної земельної ділянки площею 437 кв.м.
Експертиза проводилась Одеським науково - дослідним інститутом судових експертиз судовим експертом ОСОБА_4, за участю сертифікованого інженера - геодезиста ОСОБА_5
Згідно висновків експерта № 18-2538 від 11.01.2019 року встановлено, що товариство з обмеженою "Катрал" фактично займає земельну ділянку, яка перевищує розмір 437 кв.м. (0,437 га), що надавалась ТОВ "ІЛНА" для експлуатації АЗС на 100 заправок на добу по договору на право тимчасового користування землею від 27.10.1999 року, розташовану за адресою АДРЕСА_1.
По другому питанню експертом зазначено, що площа земельної ділянки, яку фактично займає ТОВ "Катрал і К" складає 564 кв.м., тобто розмір земельної ділянки на 126 кв.м. перевищує площу земельної ділянки, що надавалась ТОВ "ІЛНА" для експлуатації АЗС на 100 заправок на добу за договором на право тимчасового користування землею від 22.10.1999 року.
Враховуючи викладене, судова колегія вважає обґрунтованими доводи апелянта, що відповідачем невірно встановлена площа земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, яка прилягає до земельної ділянки площею 437 кв.м.
Судова колегія вважає неприйнятними доводи представника відповідача, що при складанні висновку експертом не врахована площа землі загального використання, яке займає ТОВ "Катрал і К", оскільки експертом у висновку пояснено, що до земель фактичного землекористування не були віднесені ділянки загального користування, елементи дорожньо-транспортної мережі, зелені зони та інші території, тому що вони знаходяться в загальному та вільному користуванні окремо від АЗС (стор.10 висновку).
Оскільки розмір самовільно зайнятої земельної ділянки позивачем становить 0,0126 га, вирішальним для того, чи правомірно відповідачем встановлено ознаки кримінального правопорушення, відповідно до ст.197-1 КК України, є розмір шкоди завданий внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.
Відповідно до пункту 5 підрозділу 1 Перехідних положень Податкового кодексу України - якщо норми інших законів містять посилання на неоподатковуваний мінімум доходів громадян, то для цілей їх застосування використовується сума в розмірі 17 гривень, крім норм адміністративного та кримінального законодавства в частині кваліфікації адміністративних або кримінальних правопорушень, для яких сума неоподатковуваного мінімуму встановлюється на рівні податкової соціальної пільги, визначеної підпунктом 169.1.1 пункту 169.1 статті 169 розділу IV ПК України для відповідного року.
Згідно з підпунктом 169.1.1 пункту 169.1 статті 169 розділу IV ПК України сума податкової пільги дорівнює 50 відсоткам розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), встановленому законом на 1 січня звітного податкового року, - для будь якого платника податку.
Законом України Про Державний бюджет на 2018 рік передбачено, що прожитковий мінімум для працездатної особи з 01.01.2018 складає 1762.00 гривні.
Отже, як вірно зазначено відповідачем, якщо шкода завдана законному володільцю або власнику внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки перевищує 1762/2 х 100 = 88 100 гривень, то виникає підстава для притягнення винної особи до кримінальної відповідальності за самовільне зайняття земельної ділянки.
Розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки ТОВ Катрал і К в особі директора ОСОБА_6, здійснено відповідачем відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу затвердженої постановою Кабінету Міністрів України №962 від 25 липня 2007 року.
З матеріалів справи вбачається, що розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки площею 0,2193 га, що розташована за адресою: м. Одеса, Тираспольське шосе, 2 було здійснено за формулою для земель житлової та громадської забудови:
Щс = Пс х (Нпз х Кн х Кк) х Кф х Кі;
де Шс - розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, гривень;
Пс - площа самовільно зайнятої земельної ділянки, гектарів;
Пф - коефіцієнт функціонального використання земель, визначений у додатку 4 Методики;
Ki - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2007 та наступні роки, що визначаються відповідно до Порядку проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2000 р. № 783;
Нпз - середньорічний дохід, який можна отримати від використання земель житлової та гроуідської забудови за цільовим призначенням відповідно до групи населених пунктів за чисельністю населення, визначений у додатку 5 Методики;
Кн - коефіцієнт, що застосовується до населених пунктів обласного значення, мм. Києва та Севастополя, визначений у додатку 6 Методики;
Кк - коефіцієнт, що застосовується до населених пунктів, віднесених до курортних, визначений у додатку 7 Методики.
Враховуючи формулу та розрахунок зроблений позивачем, але з розміром самовільно зайнятої ділянки АЗС згідно висновку експерта - 0,0126 га, розмір заподіяної шкоди становить:
0,0126 *(56 364*3*2)*2,50*2,379= 25 343 грн.
З наведеного вбачається, що ймовірна шкода, завдана позивачем в наслідок самовільного зайняття земельної ділянки АЗС, значно менша, ніж зазначена в ст.197-1 КК України (88 100 грн.), а тому у відповідача були відсутні підстави для закриття справи про адміністративне правопорушення, для передачі її матеріалів до Головного управління Національної поліції в Одеській області, оскільки в діях позивача, як директора ТОВ "Катрал і К", відсутній склад злочину за цієї статтею.
В даному випадку відповідальність за самовільне зайняття земельної ділянки настає відповідно до ч.1 ст.53-1 КУпАП, а тому постанова заступника головного державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель з дотримання вимог законодавства України про охорону земель Одеської області Задорожної Надії Володимирівни № 210-ДК/0067По/08/01-18 від 21.06.2018 року є протиправною та підлягає скасуванню.
Не спростованими відповідачем залишились і твердження ОСОБА_2, що до земельної ділянки, на якій розташована АЗС, прилягає проїзд та в'їзд/виїзд з території "Міжнародний аеропорт Одеса" та проїзд на територію аварійно - рятувального загону спеціального призначення ГУ ДСНС України в Одеській області.
Суд першої інстанції надав невірну правову оцінку обставинам справи, в зв'язку з чим прийшов до помилкового висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
Відповідно до п.3, п.4 ч.1 ст.317 КАС України рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню, з прийняттям постанови про задоволення позовних вимог.
Згідно ст.273 КАС України, судове рішення суду апеляційної інстанції, за наслідками розгляду справ визначених, зокрема ст.286 КАС України, набирає законної сили з моменту проголошення та не підлягає оскаржено в касаційному порядку.
Керуючись ст.ст.308,310,315,317,321,322,325,273, 286 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу ОСОБА_2 - задовольнити.
Рішення Приморського районного суду від 06 вересня 2018 року - скасувати та ухвалити постанову про задоволення позовних вимог ОСОБА_2.
Скасувати постанову заступника головного державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Одеської області Задорожної Надії Володимирівни № 210-ДК/0067По/08/01-18 від 21.06.2018 року по справі про адміністративне правопорушення.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Головуючий: Н.В.Вербицька
Суддя: О.В.Джабурія
Суддя: К.В.Кравченко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2019 |
Оприлюднено | 21.02.2019 |
Номер документу | 79968047 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Вербицька Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні