Рішення
від 13.02.2019 по справі 0240/3746/18-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

13 лютого 2019 р. Справа № 0240/3746/18-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Дмитришеної Руслани Миколаївни,

секретаря судового засідання: Гродська Вікторія Олексіївна

представника позивача: ОСОБА_1

представників відповідача: ОСОБА_2, адвоката ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом: Ямпільської міської ради, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Ямпільський дошкільний навчальний заклад №1, Ямпільський дошкільний навчальний заклад №3; Ямпільський дошкільний навчальний заклад №6 м. Ямполя; Ямпільська дошкільна установа №4

до: Ямпільської районної ради Ямпільського району Вінницької області

про: визнання протиправним та скасування рішення

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Ямпільської міської ради до Ямпільської районної ради Ямпільського району Вінницької області про визнання протиправним та скасування рішення.

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги позивач посилається на те, що 14 вересня 2018 року позачерговою 29 сесією Ямпільської районної ради Вінницької області 7 скликання прийнято рішення № 303 Про внесення змін до рішення позачергової 20 сесії районної ради 7 скликання від 22 грудня 2017 року № 228 Про районний бюджет на 2018 рік , яким внесено зміни до бюджетного розпису та зменшено обсяг субвенції районного бюджету на фінансування дошкільних навчальних закладів м. Ямполя на суму 990 080 грн.

Станом на 01.09.2018 на території міста діє чотири дошкільні навчальні заклади, які відвідують 422 дитини. Відповідач приймаючи оскаржуване рішення в односторонньому порядку зменшив, суму субвенції на утримання дошкільних навчальних закладів, яка була передбачена на початку бюджетного періоду, що призводить до порушення прав територіальної громади в особі Ямпільської міської ради та збитків бюджету м. Ямполя.

Не зважаючи на існуюче недофінансування дошкільних навчальних закладів м. Ямполя, зазначеним вище рішенням без проведення відповідних обговорень та консультацій з Ямпільською міською радою, права та інтереси якої безпосередньо порушуються оскаржуваним рішенням, зменшує фінансування дошкільних навчальних закладів міста.

Крім того, оскаржуване рішення прийняте з порушенням Закону України Про доступ до публічної інформації , Регламенту роботи Ямпільської районної ради 7 скликання та Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , якими чітко визначений порядок оприлюднення та прийняття рішень органом місцевого самоврядування.

Ямпільська міська рада Вінницької області вважає вказане рішення Ямпільської районної ради таким, що суперечить нормам чинного законодавства та порушує права територіальної громади м. Ямполя. Відтак, не погоджуючись із рішенням відповідача, позивач звернувся до суду із адміністративним позовом в якому просить суд:

- визнати незаконним та скасувати рішення 29 позачергової сесії Ямпільської районної ради Вінницької області 7 скликання рішення № 303 Про внесення змін до рішення позачергової 20 сесії районної ради 7 скликання від 22 грудня 2017 року № 228 Про районний бюджет на 2018 рік .

Ухвалою суду від 19.10.2018 відкрито провадження у адміністративній справі та розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження.

Одночасно із позовом 18.10.2018 позивач подав заяву про забезпечення позову шляхом зупинення дії рішення 29 позачергової сесії Ямпільської районної ради від 14.09.2018 року №303 "Про внесення змін до рішення позачергової 20 сесії районної ради 7 скликання від 22 грудня 2017 року №228 "Про районний бюджет на 2018 рік".

Дане клопотання ухвалою суду від 19.10.2018 розглянуто, у його задоволені відмовлено.

На виконання вимог ухвали суду та у відповідності до положень КАС України стороною відповідача подано до суду відзив щодо заявлених позивачем позовних вимог, з якого слідує, що відповідач заперечує проти задоволення адміністративного позову з огляду на наступне.

Відповідно до рішення позачергової 20 сесії районної ради 7 скликання від 22 грудня 2017 року № 228 Про районний бюджет на 2018 рік затверджено субвенцію з районного бюджету до бюджету Ямпільської міської ради у сумі 7 млн. 939 тис. 400 грн. на утримання дошкільних навчальних закладів. На 2018 рік фінансування дошкільних навчальних закладів проводиться із розрахунку нормативу фінансової забезпеченості 28 тис. 559 грн. на одного вихованця та відповідно передається трансферт до бюджетів міської та сільських рад. Ріст міжбюджетного трансферту, який передається з районного бюджету склав майже 60% (у 2017 році норматив затверджено у сумі 17 857 грн.).

Враховуючи інформацію, надану відділом освіти райдержадміністрації з 1 вересня поточного року відповідно до Закону України Про освіту від 5 вересня 2017 року № 2145-8 перейшли на навчання у загальноосвітні школи району 210 вихованців, із яких по місту Ямпіль 104 учні.

Таким чином, виходячи із нормативу фінансової забезпеченості на одного вихованця у 2018 році 28 559 грн., зменшено обсяг коштів іншої субвенції із бюджетів міської та сільських рад у загальній сумі 1999, 2 тис. грн., із яких по бюджету Ямпільської міської ради 990, 1 тис. грн. (28 559 грн. / 12 міс * 4 міс * 104 учні), які направлено на харчування дітей та проведення розрахунків за енергоносії по закладах освіти.

Крім того, відповідач вказує, що жодне з положень Бюджетного кодексу України не забороняє міській раді спрямовувати власні кошти на утримання дошкільного навчального закладу.

Стосовно несвоєчасного прийняття та оприлюднення на офіційному сайті Ямпільської районної ради проекту оскаржуваного рішення, відповідач зазначив, відповідно до п. 16.13 Регламенту Ямпільської районної ради 7 скликання затвердження або зміна до районного бюджету визначено, як винятковий випадок скликання сесії.

Сесія була скликана за винятковим випадком, а саме клопотанням Ямпільської районної державної адміністрації. Від дати прийняття розпорядження голови районної ради про скликання сесії до пленарного засідання було 3 робочі дні. Дане розпорядження доведено до депутатів в телефонному режимі, в тому числі голів сільських та міських рад. Окремої форми доведення до депутатів інформації про скликання сесії радою не затверджено. Тому, Ямпільською районною радою не порушено жодного вказаного позивачем нормативного документу при підготовці та проведені пленарного засідання сесії 14 вересня 2018 року.

Враховуючи вищевикладене, Ямпільською районною радою при прийнятті рішення № 303 Про внесення змін до рішення позачергової 20 сесії районної ради 7 скликання від 22 грудня 2017 року № 228 Про районний бюджет на 2018 рік від 14.09.2018 не порушено законодавства України, конституційних прав жителів територіальної громади м. Ямпіль, законних прав та інтересів Ямпільської міської ради.

22.11.2018 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив за вх. № 53469 де зазначено, що вільний залишок бюджетних коштів в місцевому бюджеті м. Ямполя відсутній. Ямпільська міська рада не має законної можливості планувати видатки на утримання дошкільної освіти, так як дана функція передана Бюджетним кодексом України до відання відповідача.

Вказано, що внесення змін до бюджету, як винятковий випадок не закріплено жодним нормативно - правовим документом чинним на момент прийняття оскаржуваного рішення. Крім того, клопотанням Ямпільської районної державної адміністрації не передбачено скликання позачергової сесії в порушення норм чинного законодавства України. Дане клопотання містило прохання внести на розгляд чергової сесії районної ради питання внесення змін до районного бюджету, тобто підтверджується відсутність виняткових обставин для прийняття оскаржуваного рішення.

29.11.2018 до суду від відповідача надійшло заперечення, в якому останній виклав свої міркування та аргументи щодо наведених позивачем у відповіді на відзив пояснень, та мотиви їх відхилення.

Ухвалою суду від 19.12.2018 задоволено клопотання позивача та залучено до участі у справі в якості третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Ямпільський дошкільний навчальний заклад № 1, Ямпільський дошкільний навчальний заклад № 3, Ямпільський дошкільний навчальний заклад № 6, Ямпільський дошкільну установу № 4. Надано третім особам строк для подання на адресу суду письмових пояснень щодо позовних вимог, із доказами направлення їх змісту на адреси іншим учасникам справи.

08.01.2019 на адресу суду надійшли клопотання від третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, в яких вони позовні вимоги підтримали в повному обсязі та просили їх задовольнити. Розгляд справи просили здійснити без їх участі.

Ухвалою суду від 17.01.2019 закрито провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити їх у повному обсязі, з підстав викладених у позовній заяві, відповіді на відзив та усних поясненнях, наданих під час судового розгляду справи. Окремо зазначив, що оскаржуваним рішенням порушенні права Ямпільської міської ради, оскільки через недофінансування Ямпільською районною радою дошкільних навчальних закладів м. Ямполя, завдано збитки місцевому бюджету міської ради.

Представники відповідача в судовому засіданні проти позовних вимог заперечували та просили суд у їх задоволенні відмовити повністю з мотивів наведених у відзиві на позовну заяву та запереченні.

В наданих поясненнях зазначили, що сторона позивача не довела жодної з обставин, на які вона посилалась в позові, а навпаки, досліджені в судових засіданнях докази свідчать про безпідставність та надуманість претензій Ямпільської міської ради Вінницької області на предмет спору.

Крім того, ухвалою суду було зобов'язано відповідача опублікувати оголошення про розгляд адміністративної справи №0240/3746/18-а у виданні, в якому оскаржуване рішення №303 від 14.09.2018 року був або мав бути офіційно оприлюднений. Вказане повинно містити вимоги позивача щодо оскаржуваного рішення та його реквізити, дату, час та місце судового засідання адміністративної справи.

Вимоги ухвали суду відповідачем виконано, оголошення опублікувано у строк наданий судом, в підтвердження чого долучено до матеріалів справи відповідні докази.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

22 грудня 2017 року Ямпільською районною радою відповідно до пункту 17 частини 1 статті 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та статті 77 Бюджетного кодексу України, враховуючи клопотання районної державної адміністрації і висновки постійної комісії районної ради з питань соціально - економічного розвитку, бюджету та комунальної власності прийнято рішення Про районний бюджет на 2018 рік № 228.

Відповідно до рішення позачергової 20 сесії районної ради 7 скликання від 22 грудня 2017 року № 228 Про районний бюджет на 2018 рік затверджено субвенцію з районного бюджету до бюджету Ямпільської міської ради у сумі 7 939 400 грн. на утримання дошкільних навчальних закладів. На 2018 рік фінансування дошкільних закладів проводиться із розрахунку нормативу фінансової забезпеченості 28 559 грн. на 1 вихованця та відповідно передається трансферт до бюджетів міської та сільських рад.

В подальшому, начальником відділу освіти Ямпільської районної державної адміністрації Вінницької області 03.09.2018 направлено лист за вх. № 01-09/1829 начальнику фінансового управління районної державної адміністрації з інформацією про кількість дітей, які відвідували дитячі садки та мають перейти до 1-го класу у школи, згідно наданих довідок із сільських рад: ОСОБА_4 ДНЗ - 15 діт.; Гальжбіївський ДНЗ - 15 діт.; Тростянецький ДНЗ - 9 діт.; Клембівський ДНЗ - 24 дит.; Миронівський ДНЗ - 5 діт.; Писарівський ДНЗ - 7 діт.; Цекинівський ДНЗ - 18 діт.; Придністрянський ДНЗ - 9 діт.; Порожанський ДНЗ - 4 дит.; ДНЗ м. Ямпіль - 104 дит. Всього дітей, що переходили до 1-го класу становить 210 осіб.

Згідно з пропозицією на внесення змін до кошторисів дошкільних навчальних закладів з 01.09.2018, норматив фінансової забезпеченості на одного вихованця становив - 28 559 грн.

На адресу Ямпільської районної ради 03.09.2018 надійшов лист за вх. № 180-01-07, за підписом голови районної державної адміністрації, з проханням включити до порядку денного чергової сесії районної ради питання про внесення змін до рішення позачергової 20 сесії районної ради 7 скликання від 22 грудня 2017 року № 228 Про районний бюджет на 2018 рік .

Розпорядженням про позачергову 29 сесію районної ради 7 скликання № 23 від 11.09.2018 на розгляд пленарного засідання винесли питання про внесення змін до рішення позачергової 20 сесії районної ради 7 скликання від 22 грудня 2017 року № 228 Про районний бюджет на 2018 рік .

Телефонограмою повідомлено, депутата районної ради, міського та сільського голову, керівників сільгосппідприємств, керівнику установи, організації, про позачергову 29 сесію районної ради 7 скликання, яка була призначена на 14.09.2018.

13.09.2018 відбулось засідання постійної комісії з питань соціально-економічного розвитку, бюджету та комунальної власності районної ради до порядку денного якого включено, зокрема спірне питання про внесення змін до рішення позачергової 20 сесії районної ради 7 скликання від 22 грудня 2017 року № 228 Про районний бюджет на 2018 рік . Відповідно до протоколу засідання постійної комісії №67 від 13.09.2018 по даному питанню відбулось обговорення, вирішено погодити проект рішення, яке взяти за основу, та внести його на позачергову сесію.

13.09.2018 постійною комісією з питань соціально-економічного розвитку, бюджету та комунальної власності районної ради оформлено письмові рекомендації №4 по питанню про внесення змін до рішення позачергової 20 сесії районної ради 7 скликання від 22 грудня 2017 року № 228 Про районний бюджет на 2018 рік .

14 вересня 2018 року позачерговою 29 сесією Ямпільської районної ради Вінницької області 7 скликання прийнято спірне рішення № 303 Про внесення змін до рішення позачергової 20 сесії районної ради 7 скликання від 22 грудня 2017 року № 228 Про районний бюджет на 2018 рік . Дане рішення прийнято з додатками у кількості семи.

Вказаним рішенням внесено зміни до рішення позачергової 20 сесії районної ради 7 скликання від 22 грудня 2017 року № 228 Про районний бюджет на 2018 рік за рахунок вільного залишку коштів районного бюджету, надпланових доходів районного бюджету та переміщення асигнувань за окремими програмами: за доходами районного бюджету та видатками районного бюджету.

За видатками районного бюджету:

- Ямпільська районна державна адміністрація: КПКВ 0212111 Первинна медична допомога населенню, що надається центрами первинної медичної (медико-санітарної) допомоги - збільшення асигнувань у сумі 346 000 грн. для проведення розрахунків за енергоносії, 100 000 грн. для пільгового амбулаторного лікування окремих категорій населення; КПКВ 0212010 Багатопрофільна стаціонарна медична допомога населенню - зменшення асигнувань у сумі 275 000 грн. для придбання комп'ютерної та копіювальної техніки, збільшення на 35 000 грн. для виплати пільгової пенсії, 500 000 грн. для виплати заробітної плати з нарахування працівникам установи; КПКВ 0212152 Інші програми та заходи у сфері охорони здоров'я - зменшення асигнувань у сумі 10 300 грн.

- Відділ освіти Ямпільської районної державної адміністрації: КПКВ 0611020 Надання загальної середньої освіти загальноосвітніми навчальними закладами ( в т.ч. школою - дитячим садком, інтернатом при школі), спеціалізованими школами, ліцеями, гімназіями, колегіумами збільшення асигнувань на придбання продуктів харчування в сумі 718 000 грн., збільшення асигнувань в сумі 1 281 200 грн. для придбання вугілля і дров; КПКВ 0611150 Методичне забезпечення діяльності навчальних закладів зменшення асигнувань 25 000 грн; КПКВ 0611161 Забезпечення діяльності інших закладів у сфері освіти зменшення асигнувань у сумі 85 000 грн; КПКВ 0615031 Утримання та навчально - тренувальна робота комунальних дитячо - юнацьких спортивних шкіл зменшення асигнувань у сумі 170 000 грн.

- Відділ культури і туризму Ямпільської районної державної адміністрації: КПКВ 1014030 Забезпечення діяльності бібліотек зменшення 20 000 грн; КПКВ 1014060 Забезпечення діяльності палаців і будинків культури, клубів, центрів дозвілля та інших клубних закладів зменшення асигнувань в сумі 10 000 грн; КПКВ 1011100 Надання спеціальної освіти школами естетичного виховання (музичними, художніми, хореографічними, театральними, хоровими, мистецькими) зменшення асигнувань в сумі 122 600 грн.

- Управління соціального захисту населення Ямпільської районної державної адміністрації: КПКВ 0813033 Компенсаційні виплати на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремим категоріям громадян збільшення асигнувань у сумі 150 000 грн; КПКВ 0813104 Забезпечення соціальними послугами за місцем проживання громадян, які не здатні до самообслуговування у зв'язку з похилим віком, хворобою, інвалідністю збільшення асигнувань у сумі 110 000 грн. за надання транспортних послуг по доставці гуманітарного грузу з Німеччини.

- Фінансове управління Ямпільської районної державної адміністрації: КПКВ 3719770 Інші субвенції з місцевого бюджету зменшення коштів у сумі 1 999 200 грн.

За вказане рішення Про внесення змін до рішення позачергової 20 сесії районної ради 7 скликання від 22 грудня 2017 року № 228 Про районний бюджет на 2018 рік проголосувало 21 з 34 депутатів районної ради. Таким чином оскаржуване рішення прийнято більшістю голосів.

Позивач не погоджується із рішенням, вважає його протиправним, та просить його скасувати. Підтримуючи позовні вимоги, представник позивача вказує, що, оскільки воно прийнято всупереч вимогам Закону України Про доступ до публічної інформації , Регламенту роботи Ямпільської районної ради 7 скликання та Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , якими чітко визначений порядок оприлюднення та прийняття рішень органом місцевого самоврядування, оскаржуване рішення підлягає скасуванню повністю.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Статтею 7 Конституції Україні закріплено, що в Україні визначається і гарантується місцеве самоврядування.

Відповідно до статті 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Держава бере участь у формування доходів бюджетів місцевого самоврядування, фінансово підтримує місцеве самоврядування. Витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою.

Закон України Про місцеве самоврядування в Україні № 280/97-ВР від 21.05.1997, зі змінами та доповненнями відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 2 Закону № 280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ міст.

Основні принципи місцевого самоврядування закріплені в статті 4 Закону № 280/97-ВР, а саме: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування.

Згідно з пунктом 2 статті 10 № 280/97-ВР обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Відповідно до статті 43 Закону № 280/97-ВР, до питань, які вирішуються районними і обласними радами виключно на їх пленарних засіданнях відноситься розподіл переданих з державного бюджету коштів у вигляді дотацій, субвенцій відповідно між районними бюджетами, місцевими бюджетами міст обласного значення, сіл, селищ, міст районного значення; розгляд прогнозів відповідно районних, обласних бюджетів, затвердження таких бюджетів, внесення змін до них, затвердження звітів про їх виконання; затвердження регламент ради та інші.

Регламентом Ямпільської районної ради 7 скликання визначається порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови ради, заступника голови ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з процедурних питань, а також порядку роботи сесії ради.

Сесія ради скликається головою ради з необхідності, але не менше одного разу на квартал (п. 15.1 ст.15 Регламенту).

Розпорядженням голови ради про скликання сесії ради (відповідно до ч. 4, 6, 8 ст. 46 № 280/97-ВР) доводиться до відома депутатів і населення не пізніше як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніше як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачаються внести на розгляд (п. 15.5 ст.15 Регламенту).

Пунктом 1 статті 16 вказаного регламенту передбачено, що пропозиції до проекту порядку денного сесії ради вносяться: головою районної ради, головою районної державної адміністрації; депутатами ради; постійними комісіями, депутатськими групами та фракціями, сільськими та міською радою.

У виняткових випадках, після видання розпорядження голови ради про скликання сесії, додатковому включенню до порядку денного підлягають питання: про затвердження або внесення змін до районного бюджету; кадрові питання; питання, що потребують негайному розгляду (п. 16.13 ст.16 Регламенту).

Відповідно до частини першої статті 46 Закону № 280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Згідно з положеннями частини дванадцятої статті 46 Закону № 280/97-ВР сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.

Статтею 59 Закону № 280/97-ВР передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов'язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації . На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід'ємною частиною протоколу сесії ради.

Згідно з матеріалами справи, за прийняття рішення Про внесення змін до рішення позачергової 20 сесії районної ради 7 скликання від 22 грудня 2017 року № 228 Про районний бюджет на 2018 рік , проголосували 21 із 34 депутатів, тобто рішення прийнято більшістю депутатів від загального складу ради.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Бюджетним кодексом України регулюються відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, і питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, а також визначаються правові засади утворення та погашення державного і місцевого боргу.

Відповідно до п. 10 ст. 2 Бюджетного кодексу України, бюджетний процес - регламентований бюджетним законодавством процес складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання, а також контролю за дотриманням бюджетного законодавства.

Пунктом 45 частини 1 статті 2 Бюджетного кодексу України визначено, що рішення про місцевий бюджет - це нормативно-правовий акт Верховної Ради Автономної Республіки Крим чи відповідної місцевої ради, виданий в установленому порядку, що затверджує місцевий бюджет та визначає повноваження відповідно Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації або виконавчого органу місцевого самоврядування здійснювати виконання місцевого бюджету протягом бюджетного періоду.

Частиною 3 статті 19 Бюджетного кодексу України передбачено, що учасниками бюджетного процесу є органи, установи та посадові особи, наділені бюджетними повноваженнями (правами та обов'язками з управління бюджетними коштами).

Згідно з п. 3 ч. 2 ст. 22 Бюджетного кодексу України передбачено, що головними розпорядника за бюджетними призначеннями, визначеними іншими рішеннями про місцеві бюджети, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників. Якщо згідно із законом місцевою радою не створено виконавчий орган, функції головного розпорядника коштів відповідного місцевого бюджету виконує голова такої місцевої ради.

Згідно з ч. 4 ст. 22 Бюджетного кодексу України головні розпорядники коштів місцевих бюджетів визначаються рішенням про місцевий бюджет відповідно до пунктів 2 і 3 частини другої цієї статті.

Відповідно до вимог пунктів 5, 6, 7 частини 1 статті 116 БК України порушенням бюджетного законодавства визнається порушення учасником бюджетного процесу встановлених цим Кодексом чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання, а саме: порушення встановленого порядку або термінів подання проекту закону про Державний бюджет України (проекту рішення про місцевий бюджет) на розгляд Верховної Ради України (Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради); порушення встановленого порядку або термінів розгляду проекту та прийняття закону про Державний бюджет України (рішення про місцевий бюджет); прийняття рішення про місцевий бюджет з порушенням вимог цього Кодексу чи закону про Державний бюджет України (в тому числі щодо складання бюджету в частині міжбюджетних трансфертів).

Згідно п. 6 ч. 1 ст. 117 Бюджетного кодексу України за порушення бюджетного законодавства до учасників бюджетного процесу можуть застосовуватися такі заходи впливу - зупинення дії рішення про місцевий бюджет - застосовується за порушення бюджетного законодавства, визначене пунктом 7 частини першої статті 116 цього Кодексу, у визначеному порядку.

Відповідно до статті 15 Закону України Про доступ до публічної інформації розпорядники інформації зобов'язані оприлюднювати, зокрема нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.

Положеннями частини другої статті 15 Закону України Про доступ до публічної інформації передбачено, що інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов'язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п'яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.

Відповідно до статті 5 Закону України Про доступ до публічної інформації доступ до інформації забезпечується шляхом: 1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом; 2) надання інформації за запитами на інформацію.

Як встановлено під час розгляду справи у районної ради функціонування сайту за інтернет адресою не забезпечено через певні організаційні та фінансові перешкоди. Офіційні документи Ямпільської районної ради оприлюднюються на офіційному стенді Ямпільської районної ради, який знаходить у приймальні голови. Відповідно до доказів відповідача, розпорядження та оголошення про скликання позачергової сесії розміщені на офіційному стенді 11.09.2018 (копія долучається). Оприлюднене також на стенді проект спірного рішення та робота в постійних комісіях, зокрема щодо внесення змін до бюджету, що доводиться відповідними та допустимими доказами.

Відтак, суд погоджується із відповідачем, що наведені вище докази відповідають положенням статті 5 Закону України Про доступ до публічної інформації , зокрема щодо доступу до інформації, який забезпечений шляхом оприлюднення інформації на інформаційному стенді та з використанням іншого способу, в телефонному режимі повідомлено депутатів районної ради та інших керівників району, про що складено телефонограму.

Крім того, доводячи правомірність своїх дій, відповідачем долучено примірник районної газети "Ямпільський вісник" від 19.09.2018 №72 (1068), де на сторінці 2 опубліковано відомості про позачергове пленарне засідання та прийнятті на ньому рішення із детальним описом подій, що відбувались при прийнятті оскаржуваного рішення, а саме про засідання президії, бюджетної та профільних комісій районної ради, порядку денного позачергової сесії. У випуску районної газети "Ямпільський вісник" №75 (10611) від 28.09.2018 продовжено публікацію про роботу пленарних засідань районної ради, що відповідає вимогам частини другої статті 15 Закону України Про доступ до публічної інформації .

Суд, відповідно до аналізу Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Регламенту районної ради, не знайшов підстав для висновку щодо порушення відповідачем прав та інтересів міської ради при прийняті оскаржуваного рішення.

Як зазначено вище, відповідно до положень п. 17 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання, зокрема затвердження відповідно районних, обласних бюджетів, внесення змін до них, затвердження звітів про їх виконання.

Відповідно у Регламенті районної ради п. 16.13 ст.16 зазначено, що у виняткових випадках, після видання розпорядження голови ради про скликання сесії, додатковому включенню до порядку денного підлягають питання: про затвердження або внесення змін до районного бюджету; кадрові питання; питання, що потребують негайному розгляду. Зазначені питання можуть бути внесені на розгляд на вимогу однієї із постійних комісій, депутатських фракцій (груп), голови районної ради або голови районної державної адміністрації.

Відтак, Регламентом районної ради передбачені виняткові випадки, зокрема внесення змін до районного бюджету.

Обґрунтовуючи необхідність прийняття невідкладних рішень на позачерговій 29 сесії 7 скликання відповідач пояснює питаннями, пов'язаними із своєчасною виплатою заробітної плати, проведенням розрахунків за енергоносії, питаннями соціального характеру та недопущенням заборгованості за захищеними статтями видатків бюджету, які перебувають на постійному контролі органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, поданим клопотанням голови районної державної адміністрації.

Мотивуючи нагальність скликання позачергової сесії, відповідач вказує наступне.

Для забезпечення виплат заробітної плати за першу половину вересня місяця поточного 2018 року працівникам центральної районної лікарні терміново потрібно було збільшити асигнування у сумі 500,0тис. грн.

Враховуючи початок опалювального сезону по загальноосвітніх школах району, центру первинної медико-санітарної допомоги, збільшено асигнування, яке становить 1627,2 тис. грн. Термін проведення закупівель вугілля та дров, як правило, займає більше одного місяця.

У зв'язку із відсутністю державного забезпечення пільгових категорій населення ліками, з метою недопущення соціальної напруги в районі, збільшено асигнування у сумі 100,0 тис. грн. для пільгового амбулаторного лікування окремих категорій населення.

Враховуючи початок навчального року і переходом 210 дітей з дошкільних навчальних закладів в загальноосвітні школи, виникла необхідність збільшити кошти для проведення безкоштовного харчування учнів 1-4 класів у сумі 718 тис. грн.

Відповідач вказує, що не менш важливим виникло питання щодо проведення розрахунків за пільговий проїзд окремих категорій громадян у приміському транспорті. Тому, з метою довезення пільговиків до районного центру збільшено асигнування у сумі 150 тис. грн. та проведено розрахунки за доставку гуманітарного вантажу у сумі 110 тис. грн.

На новий навчальний рік до 05 вересня поточного року затверджується мережа розпорядженням голови районної ради. Саме на початку вересня надійшла інформація про дітей першого класу району, які перейшли на навчання з ДНЗ до ЗОШ. З метою проведення їх харчування, виникла необхідність збільшити планові показники на придбання продуктів харчування, що відображено в оскаржуваному рішенні.

Оцінюючи правильність дій відповідача, перевіряючи правомірність прийнятого рішення, суд не втручається в межі повноважень суб'єкта владних повноважень.

Критерій правомірності прийняття рішення, вчинення (невчинення) дії обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення або вчинення дії - відображає принцип обґрунтованості рішення або дії. Він вимагає від суб'єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов'язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації.

У спірному питання, суд приходить до висновку, що питання нагальності та невідкладності скликання позачергової сесії відповідачем доведено, тому такі дії відповідача суд вважає обґрунтованими, тобто такими, що вчинені з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Відповідно до частини третьої статті 24 Закону № 280/97-ВР органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Право на судовий захист має лише та особа, яка є суб'єктом (носієм) порушених прав, свобод чи інтересів. Для того, щоб особі було надано судовий захист, суд встановлює, чи дійсно особа має порушене право, свободу чи інтерес, і це право, свобода чи інтереc порушено відповідачем саме в спірних публічно-правових відносинах.

Відтак, обов'язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб'єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.

Наведені положення не дозволяють скаржитися щодо законодавства або певних обставин абстрактно, лише тому, що заявник вважає начебто певні ж положення норм законодавства впливають на його правове становище.

Не поширюють свою дію ці положення й на правові ситуації, що вимагають інших юрисдикційних (можливо, позасудових) форм захисту від стверджувальних порушень прав чи інтересів.

Процесуальний закон, а саме Кодекс адміністративного судочинства України вимагає, щоб у позовній заяві про оскарження нормативно-правового акта позивач, з-поміж іншого, обґрунтував свою належність до суб'єктів правовідносин, у яких застосовується або буде застосовано цей акт. Таке ж правило має застосовуватись і до оскарження правових актів індивідуальної дії.

Наведене відповідає правовим позиціям викладеним в постанові Верховного Суду від 8 листопада 2018 року у справі № 816/86/18 та постанові Верховного Суду від 11 травня 2018 року у справі справа № 766/7172/17.

Тому, межі зазначеної правової ситуації не дають підстав вважати, що існування рішення № 303 від 14 вересня 2018 року Про внесення змін до рішення позачергової 20 сесії районної ради 7 скликання від 22 грудня 2017 року № 228 Про районний бюджет на 2018 рік порушує чи якимось чином зачіпає індивідуальні права і законні інтереси Ямпільської міської ради Вінницької області, які потребують судового захисту.

Крім того, суд зазначає, посилання позивача на те, що оскаржуваним рішенням будуть порушені права дошкільних навчальних закладів міста Ямполя, що призведе до закриття дошкільних навчальних закладів не є доведеним, оскільки, навчальні заклади є окремими юридичними особами із наданими відповідно до Закону повноваженнями. Відповідно як установлено судом в ході судового розгляду, частина працівників ДНЗ переведена до ЗОШ, щодо решти працівників заборгованості по виплаті заробітної плати немає.

Суд критично відноситься до аргументів позивача, що оскарженим рішенням нанесено збитки місцевому бюджету, з огляду на наступне.

Згідно оскаржуваного рішення 29 позачергової сесії Ямпільської районної ради від 14.09.2018 року № 303 в п.1.2 визначено питання щодо збільшення або зменшення асигнувань в сферах Первинно медичної допомоги населенню, що надається центрами первинної медичної допомоги , Багатопрофільної стаціонарної медичної допомоги населенню , Надання загальної середньої освіти загальноосвітніми навчальними закладами (в т.ч. школою-дитячим садком, інтернатом при школі), спеціалізованими школами, ліцеями, гімназіями, колегіумами , Медичне забезпечення діяльності навчальних закладів , Забезпечення діяльності інших закладів у сфері освіти , Утримання та навчально- тренувальна робота комунальних дитячо-юницьких спортивних шкіл , Забезпечення діяльності бібліотек , Забезпечення діяльності палаців і будинків культури, клубів, центрів дозвілля та інших клубних закладів , Надання спеціальної освіти школами естетичного виховання (музичними, художніми, хореографічними, театральними, хоровими, мистецькими) , Компенсаційні виплати на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремим категоріям громадян , Забезпечення соціальними послугами за місцем проживання громадян, які не здатні до самообслуговування у зв'язку з похилим віком, хворобою, інвалідністю , Інші субвенції з місцевого бюджету .

Тобто, рішення в цілому, яке просить позивач визнати незаконним та скасувати, зачіпає інтереси інших осіб в межах територіальної одиниці, що буде порушувати їхні права.

Відповідно до матеріалів справи рішенням позачергової 20 сесії районної ради 7 скликання від 22 грудня 2017 року № 228 Про районний бюджет на 2018 рік затверджено субвенцію з районного бюджету до бюджету Ямпільської міської ради у сумі 7 млн. 939 тис. 400 грн. на утримання дошкільних навчальних закладів. На 2018 рік фінансування дошкільних навчальних закладів проводилося із розрахунку нормативу фінансової забезпеченості 28 тис. 559 грн. на одного вихованця.

Враховуючи інформацію, надану відділом освіти райдержадміністрації з 1 вересня 2018 року відповідно до Закону України Про освіту від 5 вересня 2017 року № 2145-8, 104 учні по місту Ямпіль перейшли на навчання у загальноосвітні школи.

Відтак, оскаржуваним рішенням, виходячи із нормативу фінансової забезпеченості на одного вихованця у 2018 році у сумі 28 559 грн., зменшено обсяг коштів іншої субвенції із бюджетів міської та сільських рад у загальній сумі 1999, 2 тис. грн., із яких по бюджету Ямпільської міської ради 990, 1 тис. грн. (28 559 грн. / 12 міс * 4 міс * 104 учні), направлено на харчування дітей та проведення розрахунків за енергоносії по закладах освіти.

Разом з тим, вирішуючи спір, суд зважає на наступне.

З огляду на зміст статей 2, 4, 5, 19 Кодексу адміністративного судочинства України задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права, свободи чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин.

Відповідно до частини 1 ст. 93 БК, місцева рада може передати кошти на здійснення окремих видатків місцевих бюджетів іншій місцевій раді у вигляді міжбюджетного трансферту до відповідного місцевого бюджету.

В силу положень ч. 3 ст. 93 БК, передача коштів між місцевими бюджетами здійснюється на підставі рішень відповідних місцевих рад, прийнятих кожною із сторін, і укладання договору.

Відповідно до пояснень учасників процесу такий договір був укладений у 2018 між районною радою та міською радою, однак його зміст, умови виконання та припинення судом не досліджувались, оскільки виходить за межі заявлених вимог.

Відповідно до ст. 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів.

Виходячи із змісту заявлених вимог, оцінюючи подані сторонами докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку щодо відмови в задоволенні адміністративного позову.

Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У відповідності до положень КАС України, в разі відмови в задоволенні адміністративного позову, судовий збір відшкодуванню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволені позову Ямпільської міської ради - відмовити повністю.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Реквізити: Ямпільської міської ради (24500, Вінницька область, Ямпільський район, м. Ямпіль, вул. Замкова, 94/2, код ЄДРПОУ - 03772660); Ямпільської районної ради Ямпільського району Вінницької області (24500, Вінницька область, Ямпільський район, м. Ямпіль, вул. Свободи, 132, код ЄДРПОУ - 21731340)

Копію рішення в повному обсязі сторони можуть отримати: 25.02.2019

Суддя Дмитришена Руслана Миколаївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.02.2019
Оприлюднено24.02.2019
Номер документу80023813
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0240/3746/18-а

Рішення від 13.02.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 17.01.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 19.12.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 22.11.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 22.11.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 19.10.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 19.10.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні