ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
21.02.2019 Справа № 905/2047/18
Позивач: Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій області (61057, м. Харків, пр. Театральний, 1)
до відповідача: Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (84122, Донецька область, м. Слов'янськ, вул. Свободи, 5)
про стягнення 8 19 0 ,00 грн.
Суддя Матюхін В.І.
Секретар судового засідання Вороніна О.С.
Представники:
позивача: ОСОБА_1 - за дов.;
відповідача: не з'явився;
Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій області звернулось до господарського суду з позовом до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області про стягнення 9 176,80 грн., у тому числі:
- 8 302,19грн. - заборгованість з орендної плати за період жовтень 2016р. - серпень 2018р.;
- 44,39грн. - пеня за прострочення виконання грошового зобов'язання за період з 15.03.2018р. по 15.09.2018р. включно;
- 830,22грн. - штраф за порушення строків виконання грошового зобов'язання станом на 17.09.2018р.
Ухвалою від 12.11.2018р. позовну заяву, залишено без руху.
Для усунення виявлених недоліків встановлено строк у десять календарних днів, починаючи з наступного дня після отримання ухвали про залишення позовної заяви без руху.
23.11.2018 на адресу господарського суду надійшла заява позивача, в якій виявлені недоліки були виправлені.
Ухвалою від 28.11.2018 позов прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено справу розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначене на 26.12.2018 року о 10-40 год.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на укладення з відповідачем 30.10.2009 договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 3935/2009 та неналежне виконання його останнім в частині сплати орендної плати, у зв'язку з чим починаючи з жовтня 2016 у управління виникла заборгованість з орендних платежів у сумі 8 302,19грн.
26.12.18р. в підготовчому засідання оголошено перерву до 10:40 год. 10.01.19р.
26.12.18р. до господарського суду Донецької області надійшов відзив №01-06/970 від 20.12.18р., яким відповідач, підтвердивши факт укладення з позивачем договору, згідно з умовами якого (з урахуванням змін, які вносилися протягом всього часу його дії) строк його дії - по 24.09.2018 (включно); орендування майна з метою розміщення в ньому Великоновосілківської міжрайонної виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, а в подальшому - Великоновосілківського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області; п. 10.9 договору Фонду надається 3 робочих дні для звільнення орендних приміщень, у зв'язку з цим орендоване майно було повернуто в строки, передбачені договором, що підтверджується актом приймання-передачі (повернення) нерухомого майна за адресою: Донецька область, Великоновосілківський район, вул. Українська (Совєтська), буд. 1, від 27.09.2018, позов не визнав з посиланням на наступне:
- орендні відносини фактично припинені 27 вересня 2018 року;
- згідно п.3.11 основного договору у разі припинення (розірвання) договору оренди орендар сплачує орендну плату до дня повернення майна за актом приймання-передавання включно;
- протягом всього терміну дії договору оренди (із змінами) Донецьке обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (а потім його правонаступник - Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області) завжди неухильно виконувало договірні зобов'язання і нарікань з боку Орендодавця - Регіонального Фонду державного майна України по Донецькій області - жодного разу не виникало;
- дія основного договору неодноразово пролонгувалася (з 30.10.2009 по 29.10.2010; з 27.08.2010 по 29.10.2012 включно (додаткова угода № 3); до 29.10.2013 включно; до 24.10.2015 включно (договір № 4); до 24.10.2016 включно; до 24.09.2018 включно (договір № 6), тобто відповідач майже 9 (дев'ять) років був орендарем нерухомого майна за вказаною адресою;
- згідно з умовами Договору та діючими додатковими угодами до нього орендна плата підлягала сплаті у таких пропорціях розподілу: 50% - до державного бюджету та 50% - балансоутримувачу, при цьому відповідачем сплачувалася орендна плата за тим співвідношенням, яке визначило самостійно Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій області;
- станом на 27.07.2016 за Донецьким обласним відділенням Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності будь-яка заборгованість з орендних платежів була відсутня , що підтверджується актом звірки розрахунків по договору оренди за цей період;
- згідно отриманого акту звірки розрахунків по договору оренди станом на 26.10.2016, було з'ясовано, що Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Донецькій області скасовано орендарю орендну плату за період з 14.06.2014 по 07.06.2016 на суму 6575,71 грн., у зв'язку з цим виникла переплата до державного бюджету по орендній платі, що знайшло своє відображення у даному акті звірки;
- на відповідний запит орендаря було повідомлено, що дана переплата утворилася на підставі приписів ст. 7 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02.09.2014 № 1669-УІІ (із змінами і доповненнями), які передбачають скасування суб'єктам господарювання орендної плати за користування державним та комунальним майном, та що зазначена сума заборгованості за орендодавцем буде зарахована в рахунок майбутніх платежів, тобто, з: огляду на акт звірки станом на 26.10.2016, заборгованість у сумі 6575,71 грн. мала місце за орендодавцем (позивачем);
- після змін в законодавстві України орендну плату було поновлено з 08.06.2016, про що позивачем повідомлено орендаря листом від 21.12.2016 № 11- 05-06881;
- з подальших надісланих позивачем актів звірки розрахунків вбачалася заборгованість за Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Донецькій області:
ь станом на 10.04.2017 становила 4 872,35 грн.;
ь станом на 18.07.2017 становила 3 440,42 грн.;
ь станом на 18.12.2017 становила 1 576,95 грн. (цей акт звірки розрахунків став останнім, який було підписано обома сторонами);
- акт звірки розрахунків є зведеним документом, який складений до вимог чинного законодавства (зокрема, відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 № 996-ХІУ (із змінами), забезпечує достовірність даних бухгалтерського обліку; в окремих випадках набуває форму правочину (договору), а, отже, є належним засобом доказування;
- за розрахунками Великоновосілківського відділення управління, переплата за орендну плату позивачу (й, відповідно, - попередньому балансоутримувачу - Державній інспекції сільського господарства в Донецькій області) повинна була себе вичерпати приблизно після 01 квітня 2018 року і саме після цієї дати відповідач повинен був продовжити сплачувати орендну плату;
- 23 березня п.р. Великоновосілківським відділенням управління одержано листа позивача від 15.03.2018 № 11-05-01265, в якому містилася вказівка підписати 3 (три) примірника Договору № 8 про внесення змін до договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності від 30.10.2009р. № 3935/2009, два з яких направити Регіональному відділенню Фонду державного майна України та балансоутримувачу (ДП Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції );
- листом від 03.04,2018 № 01-05/678 було звернуто увагу відповідача на той факт, що Фонд соціального страхування України є некомерційною самоврядною організацією, не може займатися іншою діяльністю, крім тієї, для якої його створено, та використовувати свої кошти на цілі, не пов'язані з цією діяльністю. Кошти Фонду не включаються до складу Державного бюджету України та використовуються тільки за цільовим призначенням. До коштів Фонду застосовується казначейська форма обслуговування (ст. 4 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 23.09.1999 № 1105-ХІ із змінами і доповненнями). Одним із повноважень правління Фонду є здійснення контролю за цільовим використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання
Також відповідач звертає увагу на наступне:
1) Первісний балансоутримувач - Донецька обласна державна насіннєва інспекція (ЄДРПОУ 00730721. м. Донецьк) - як юридична особа припинена з 14.01.2014 (згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань).
Його правонаступником визначена Державна інспекція сільського господарства в Донецькій області (ЄДРПОУ 38034743, місцезнаходження: м. Маріуполь, проспект Луніна, 50). Державна інспекція сільського господарства в Донецькій області виступала в якості балансоутримувача з 22.03.2013 (відповідно до Договору № 5 про внесення змін до основного Договору) та отримувала частину орендної плати у відповідній процентній пропорції (50%).
З 27.07.2015 Держсільгоспінспекція перебуває в стані припинення.
2) Державною інспекцією сільського господарства в Донецькій області - балансоутримувачем - не було повідомлено орган Фонду як орендаря щодо передачі орендованого нерухомого майна на баланс іншому балансоутримувачу - Державному підприємству Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції , як і не були повернуті (перераховані) надлишково сплачені орендні платежі (у відповідній пропорції розподілу орендної плати) станом на 20.02.2017 включно (за розрахунком станом на 20.02.2017 переплата за оренду нерухомого майна становить 4 965,64 гри. (чотири тисячі дев'ятсот шістдесят п'ять гривень 64 копійки). В свою чергу, нинішній балансоутримувач - Державне підприємство Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції - також не повідомив Великоновосілківське відділення щодо прийняття на баланс орендованого ним майна.
3) Оскільки офіційно Державне підприємство Державний центр сертифікації та експертизи сільськогосподарської продукції як балансоутримувач визначився лише 24 жовтня 2017 року, то Управлінням виконавчої дирекції Фонду саме з цієї дати та по 27.09.2018 включно сплачена орендна плата в повному обсязі. На даний час жодних непорозумінь з балансоутримувачем не існує.
4) За розрахунком Великоновосілківського відділення станом на 01.04.2018 переплата у сумі 1576,95 грн. майже себе вичерпала (сума переплати у залишку становила 9,23 гри., тобто орендну плату за квітень 2018 року слід було сплатити до 15 травня ц.р. з урахуванням 9,23 грн. і т.п.), та з метою уникнення появи поточної заборгованості по сплаті орендних платежів Управлінням виконавчої дирекції Фонду в особі Великоновосілківського відділення направлено до Регіонального Фонду державного майна по Донецькій області листа № 01-05/858 від 22.05.2018) з доданим до нього проектом Додаткової угоди до основного договору з пропозицією сплачувати з 01.04.2018 орендну плату з наступним розподілом орендної плати: 70% відсотків орендної плати - до державного бюджету, 30% відсотків - ДП Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції , на балансі якого перебуває нерухоме майно (тобто, як і бажав позивач, але не з 21.02,2017, а з 01.04.2018), проте позивач з незрозумілих причин відмовився підписувати запропонований проект додаткової угоди (лист від 18.06.2018 № 11-05-02796).
5) Після того, як Управлінню виконавчої дирекції Фонду стало зрозуміло, що вирішити проблему у розумний спосіб не вдасться, ним було перераховано орендну плату за діючим договором оренди (тобто у пропорції розподілу 50% х 50%) за квітень-липень 2018 року в повному обсязі у сумі 1603,47 грн., що підтверджується платіжним дорученням від 28.08.2018 № 79. Отже, вина відповідача у затримці перерахування орендної плати за період з квітня по липень п.р. відсутня; саме недобросовісна поведінка Позивача спричинила появу штучної поточної заборгованості по сплаті орендних платежів, у зв'язку з цим нарахування позивачем пені та штрафу є необґрунтованим.
Щодо сплати орендної плати за період з 25.07.2018 по 27.09.2018 відповідач зазначив наступне.
З метою забезпечення економії видатків бюджетів фондів соціального страхування (в т.ч. й Фонду соціального страхування України) та раціонального спрямування коштів Фонду соціального страхування України (зокрема, на реалізацію державної політики у сферах соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності; у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності), Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 18.07.2018 № 572, якою внесено зміни до п. 10 Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 № 786 (із змінами), в частині розміру річної орендної плати за оренду нерухомого майна.
Так, з 25 липня 2018 року пункт 10 Методики діє в наступній редакції: Розмір річної орендної плати за оренду нерухомого майна бюджетними організаціями, які утримуються за рахунок державного бюджету, Пенсійним фондом України та його територіальними органами, Фондом соціального страхування України, робочими органами його виконавчої дирекції та їх відділеннями, Державною службою зайнятості (Центральним апаратом), регіональними та базовими центрами зайнятості, .... становить 1 гривню . Рішення уряду обґрунтоване необхідністю запровадження єдиних підходів у визначенні орендної плати органам фондів соціального страхування та Пенсійному Фонду України, утримання майна яких здійснюється за рахунок коштів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
У зв'язку з цим Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області було надіслано листа від 22.08.2018 № 01-05/1150 про необхідність здійснення перерахунку розміру орендної плати з 25 липня 2018 року (їх врахуванням приписів постанови Кабінету Міністрів України від 18.07.2018 № 572). Проте позивачем листом від 13.09.2018 № 11-05-04261 було відмовлено у вимогах органу Фонду.
Згідно з приписами ч.2 ст. 19 Закону України Про оренду державного та комунального майна від 10.04.1992 № 2269-ХІІ (із змінами) методика розрахунку орендної плати за об'єкти державної власності та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються Кабінетом Міністрів України. Розмір орендної плати може бути змінено на вимогу однієї із сторін, якщо з незалежних від них обставин істотно змінився стан об'єкта оренди, а також в інших випадках, встановлених законодавчими актами України (ч. 2 ст. 21 Закону України № 2269-ХІІ).
Пунктом 3.1 договору № 3935/2009 передбачено, що Орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку орендної плати за державне майно, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.95 № 786 (зі змінами).... . А пунктом 3.5 цього договору передбачено, що: Розмір орендної плати переглядається на вимогу однієї із сторін у разі зміни Методики її розрахунку, істотної зміни стану об'єкта оренди з незалежних від сторін причин та в інших випадках, передбачених чинним законодавством .
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.1998 №12-рп/98 надано тлумачення терміна законодавство : цим терміном охоплюються не лише закони України, але й чинні міжнародні договори України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, постанови Верховної Ради, укази Президента України, декрети і постанови Кабінету Міністрів України, прийняті в межах їх повноважень та відповідно до Конституції і законів України. Тобто орендна плата за оренду майна державної та комунальної власності є регульованою ціною. Тому законодавча зміна розміру орендних ставок слугує підставою для зміни умов договору оренди в частині розміру орендної плати. Отже, внесення змін до Методики є підставою для зміни розміру орендної плати та зміни умов договору оренди в цій частині.
Що стосується проведення незалежної оцінки вартості об'єкта оренди (для визначення розміру орендної плати), то відповідач зазначив, що дата її проведення - поза межами строку дії договору оренди (в разі пролонгації дії Договору дата проведення незалежної оцінки вартості об'єкта оренди настала б з 30.09.2018). Тому відповідач мав сплатити позивачу за період з 25.07.2018 по 27.09.2018 наступну суму (із розрахунку 1,00 гри.):
- за 25.07-31.07.2018 - 0,23 грн.:
- за серпень 2018 року - 1,00 грн.;
- за 01.09.-27.09.2018 - 0,90 грн.
Всього: 0,23 грн. + 1,00 грн. 0,90 грн. = 2,13 грн. (дві гривні 13 коп.).
Натомість відповідач сплатив позивачу орендну плату на таку суму:
- за 25.07.- 31.07.2018 -69,71 грн.;
- за серпень-вересень 2018 року - 757,64 грн. (підтверджується платіжним дорученням від 15.11.2018 №92).
Таким чином, загальна сума переплати склала: 69,71 + 757,64 грн. -2,13 грн. = 825,22 грн.
Орендна плата, яка була сплачена Управлінням виконавчої дирекції Фонду в період з 25.07.2018 по 27.09.2018, була самостійно повернута балансоутримувачем - Державним підприємством Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції - в повному обсязі (за вирахуванням сум орендної плати із розрахунку 1,00 грн.). Зазначене підтверджується випискою Управління казначейської служби України у Великоновосілківському районі Донецької області від 26.11.2018 (додається).
Окремо відділом оренди балансоутримувача було повідомлено, що навіть в разі відсутності відповідних змін до договору, рахунок по орендній платі повинен виставлялися згідно із діючим законодавством (відповідно - 1 (одна) гривня на рік пропорційно кількості днів оренди).
Відповідно до ч.ч.3, 4 ст. 4 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 23.09.1999 № 1105-ХІУ (в редакції Закону України від 28.12.2014 № 77-УШ із змінами) Фонд, якщо інше не передбачене законами України, не може займатися іншою діяльністю, крім тієї, для якої його створено, та використовувати свої кошти па цілі, не пов'язані з цією діяльністю. Кошти Фонду не включаються до Державного бюджету України та використовуються тільки за цільовим призначенням. Так, ч. 2 ст. 11 Закону України № 1105-ХІУ, кошти Фонду використовуються, зокрема, на виплату матеріального забезпечення (листки непрацездатності, допомога по вагітності та пологах, допомога на поховання), страхових виплат та надання соціальних послуг, фінансування заходів з профілактики страхових випадків. Також Фонд фінансує витрати на медичну та соціальну допомогу, у т.ч. на додаткове харчування, придбання ліків, спеціальний медичний, постійний сторонній догляд, побутове обслуговування, протезування, медичну реабілітацію, придбання спеціальних засобів пересування (для потерпілих на виробництві) тощо (див. ст. 42 Закону № 1105-ХІУ).
Водночас зазначене кореспондується із ст.46 Конституції України; отже, невиправдана сплата орендної плати з 25.07.2018 по 27.09.2018 (як і спроба збільшити заборгованість по орендним платежам за попередній період) ставить під загрозу належне виконання органом Фонду своїх основних завдань та функцій, що, в свою чергу, може призвести до недотримання державних гарантій в сфері соціального забезпечення.
04.01.2019 до господарського суду надійшла відповідь позивача на відзив. Проте, з огляду на те, що відзив на позовну заяву відповідач направив 21.12.2018р., позивачем він був отриманий 27.12.2018р., то відповідно до ухвали про відкриття провадження у справі позивач мав направити відповідь суду і відповідачеві не пізніше 02.01.2019р. У дійсності відповідь на відзив позивачем датована 04.01.2019 і в цей же день здана до канцелярії суду. Оскільки відповідь на відзив позивачем надана з пропуском встановлено строку без поважних причин (пропуск становить 2 дні), судом справа вирішується за наявними у ній матеріалами.
Ухвалою від 10.01.2019:
- строк підготовчого провадження продовжено на 30 днів, до 27.02.2019 включно;
- відкладено підготовче засідання на 31.01.2019 року о 10:20 год.
17.01.2019р. господарським судом отримана заява позивача про зменшення розміру позовних вимог, якою відділення просить стягнути з відповідача 8 190,00 грн., у тому числі:
· 8 095,21 грн. - заборгованість з орендної плати за період жовтень 2016р. - вересень 2018р.;
· 94,79 грн. - пеня за прострочення виконання грошового зобов'язання (сплата орендної плати у період травень - вересень 2018 року) за період з 17.11.2018р. по 9.01.2019р. включно.
25.01.2018р. на адресу господарського суду надійшли заперечення відповідача на відповідь на відзив.
У підготовче засідання 31.01.2019р. з'явився представник позивача. Відповідач, повідомлений належним чином про дату, час і місце підготовчого засідання, не скористався своїм правом на участь у підготовчому засіданні.
Ухвалою від 31.01.2019р. закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті на 21.02.2019 року о 10:20 год.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги у зменшеному розмірі підтримав у повному обсязі.
Відповідач, належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи, не скористався своїм правом на участь у судовому засіданні.
Господарським судом справа на підставі ч.2 ст.178 Господарського процесуального кодексу України розглянута за наявними у ній матеріалами.
Причиною виникнення спору є різне тлумачення сторонами укладеного між ними договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності, а також чинного законодавства, зокрема ст.7 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції . Позивач наполягає, що зазначена правова норма на відповідача не розповсюджується, оскільки він не є суб'єктом господарювання, у той час як відповідач вважає, він є суб'єктом господарювання і на стосунки, які виникли між сторонами, ст.7 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції має бути застосована.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін господарський суд встановив:
30.10.2009 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Донецькій області (орендодавець) в особі заступника начальника відділення та Донецьким обласним відділенням Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (орендар) в особі директора Великоновосілківської міжрайонної виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, правонаступником якого (відділення) є Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (84122, Донецька область, м. Слов'янськ, вул. Свободи, б.5,, код ЄДРЮОФОПГФ 41325231) був укладений договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 3935/2009.
Укладений між сторонами правочин за своїм змістом та правовою природою є договором оренди, який підпадає під правове регулювання норм глави 58 Цивільного Кодексу України Найм (оренда) .
Згідно ч.1 ст.759 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.
Як визначено ч.1 ст.76о Цивільного кодексу України предметом договору найму може бути річ, яка визначена індивідуальними ознаками і яка зберігає свій первісний вигляд при неодноразовому використанні (неспоживна річ) .
Відповідно до ч.1 ст.761 ЦК України право передання майна у найм має власник речі або особа, якій належать майнові права.
Приписами ч.2 ст.180 Господарського кодексу України встановлено, що господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов . Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.
Згідно ч.3 ст.180 Господарського кодексу України при укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору .
Відповідно до ч.1 ст. 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Відповідно до п.1.1 договору орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування державне майно - нежитлові вбудовані приміщення другого поверху будівлі насіннєвої лабораторії, площею 48,4 кв. м., які розташовані за адресою: Донецька область, Великоновосілівський р-н, смт. Велика Новосілка, вул. Советська, 1 та перебувають на балансі Державного підприємства «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції» .
Як вбачається з акту приймання-передавання від 30.10.2009, оформленого додатком №2, Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Донецькій області передано, а Донецьким обласним відділенням Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності прийнято державне майно - нежитлові вбудовані приміщення другого поверху будівлі насіннєвої лабораторії, площею 48,4 кв. м., які розташовані за адресою: Донецька область, Великоновосілківський р-н, смт. Велика Новосілка, вул. Советська, 1.
Відповідно до ч. 4 «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування» , було утворено Фонд соціального страхування України, реорганізувавши шляхом злиття Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та Фонду соціального страхування України з тимчасової втрати працездатності.
На виконання зазначеного закону, Донецьке обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності було припинено шляхом реорганізації - приєднання відділення до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (дата запису про припинення: 11.10.2017; номер запису: 12741120061011137;).
Договором №7 від 24.10.2017, який фактично є додатковою угодою до договору оренди № 3935/2009, було змінено найменування орендодавця, яким стало Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області.
Як зазначено в п.2.1 договору орендар вступає у строкове платне користування майном у термін, указаний у договорі, але не раніше дати підписання сторонами цього договору та акта приймання-передавання майна.
Згідно ч.1 ст.797 Цивільного кодексу України плата, яка справляється з наймача будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), складається з плати за користування нею і плати за користування земельною ділянкою.
Відповідно до п.3.1. договору оренди № 3935/2009 від 30.10.2009р. (в редакції договору № 6 від 16.03.2016) з 25.10.2015 року орендна плата визначається на підставі «Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу» , затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 р. № 786 (далі - Методика № 786).
Як зазначено в п.3.3 договору (в редакції договору № 6 від 16.03.2016) орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за наступний місяць.
Пунктом 3.6. договору оренди № 3935/2009 від 30.10.2009р. встановлено, що орендна плата перераховується Орендарем до державного бюджету та балансоутримувачу у співвідношенні 50 % та 50 % щомісяця не пізніше 15 числа місяця відповідно до пропорцій розподілу, установлених Кабінетом Міністрів України і чинних на кінець періоду, за який здійснюється платіж.
Орендар, у відповідності до п.5.4 договору зобов'язаний своєчасно й у повному обсязі сплачувати орендну плату.
У відповідності до ч.1 ст.762 Цивільного кодексу України договір найму укладається на строк, встановлений договором.
Пунктом 10.1 договору оренди № 3935/2009 від 30.10.2009р. встановлено, що цей договір укладено строком на 1 (один) рік, що діє з 30.10.2009р. до 29.10.2010р.
Договір оренди № 3935/2009 від 30.10.2009р. неодноразово продовжувався відповідно до ст. 17 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» .
Пунктом 10 договору № 6 від 16.03.2016 про внесення змін до договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності від 30.10.2009р. № 3935/2009, дію договору оренди було продовжено до 24.09.2018р.
Частиною 1 ст. 193 ГК України, ст. 526 ЦК України передбачено, що суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Частиною 1 ст. 530 ЦК України закріплено, що якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Згідно із ст. 10 Закону про оренду однією з істотних умов договору оренди державного майна є орендна плата з урахуванням її індексації.
Частиною 3 ст. 18 та ч. 1 ст. 19 Закону Про оренду державного та комунального майна встановлено, що орендар зобов'язаний вносити орендну плату своєчасно і в повному обсязі незалежно від наслідків господарської діяльності.
Статтею 610 ЦК України унормовано, що порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).
Відповідно до ст. 611 ЦК України у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки.
Частиною 1 ст. 549 ЦК України визначено, що неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання.
Відповідно до п. 3.7. Договору оренди № 3935/2009 від 30.10.2009р., орендна плата, перерахована несвоєчасно або не в повному обсязі, підлягає індексації і стягується до бюджету та Балансоутримувачу у визначеному пунктом 3.6. співвідношенні, відповідно до чинного законодавства України з урахуванням пені в розмірі подвійної облікової ставки НБУ на дату нарахування пені від суми заборгованості, з урахуванням індексації, за кожний день прострочення, включаючи день оплати.
За умовами п. 3.11. договору оренди № 3935/2009 від 30.10.2009р., у разі припинення (розірвання) Договору оренди Орендар сплачує орендну плату до дня повернення Майна за актом поиймання-передавання включно. Закінчення строку дії Договору оренди не звільняє Орендаря від обов'язку сплатити заборгованість за орендною платою, якщо така виникла, у повному обсязі, ураховуючи санкції, до державного бюджету та Балансоутримувачу.
Проте, зобов'язання по сплаті орендної плати Відповідач всупереч ч. 3 ст. 18, ч. 1 ст. 19 Закону Про оренду державного та комунального майна та пунктів 3.6, 5.4 договору оренди № 3935/2009 від 30.10.2009р., належним чином не виконав, внаслідок чого, з урахуванням часткової сплати Орендарем суми орендної плати у серпні 2018 року за жовтень 2016 р. у розмірі 262,63 грн., у відповідача утворилась заборгованість з орендної плати в розмірі 8 302,19 грн. за період жовтень 2016 року - серпень 2018 року включно.
Орендна плата та пеня, які були заявлені позивачем у позовній заяві, стягуються:
- орендна плата 8 302,19 грн. за період жовтень 2016 року - серпень 2018 року;
- пеня 44,39 грн. за період з 15.03.2018 по 15.09.2018;
- штраф у сумі 830,22 грн.
За вересень 2018 року позивачем відповідачеві була нарахована орендна плату у сумі 365,70 грн .
Таким чином, загальна сума заборгованості на дату повернення орендованого державного майна за актом приймання-передачі від 27.09.2018 з урахуванням донарахованої суми становила 8 667,89 грн. із розрахунку: 8 302,19 грн. + 365,70 грн.
Також позивачем була донарахована пеня у розмірі 184,96 грн., у тому числі 06.11.2018 нараховано 162,01 грн. і 16.11.2018 - 22,95 грн.
Акт звірки розрахунків заборгованості по орендних платежах за договором оренди № 3935/2009 від 30.10.2009р. був направлений відповідачу у двох примірниках рекомендованим листом від 08.11.2018 № 11-05-05128.
16.11.2018 відповідачем здійснене часткове погашення заборгованості у сумі 757,64грн., які позивачем зараховані в рахунок погашення:
- пені в розмірі 184,96 грн. (162,01 грн. + 22,95 грн.) та
- орендної плати у розмірі 572,68 грн.
Таким чином, сума заборгованості з орендної плати за період жовтень 2016р. - вересень 2018р. становить 8095,21 грн . із розрахунку: 8 667,89 грн. - 572,68 грн.
Як зазначає позивач, штраф був зменшений ним з 830,22 грн. (розрахований станом на 17.09.18) до 776,73 грн. (розрахований станом на 06.11.18).
Відповідач сплатив перераховану (зменшену) суму штрафу 776,73 грн. 29.08.2018 (в цій частині позивач зменшив свої вимоги до 0,00грн.).
Станом на 09.01.2019 позивачем була донарахована відповідачеві пеня у сумі 94,79 грн.
На час розгляду справи непогашеною залишається заборгованість у сумі 8 095,21 грн. і несплачена пеня 94,79 грн. за прострочення виконання грошового зобов'язання (сплата орендної плати у період травень - вересень 2018 року) за період з 17.11.2018р. по 9.01.2019р. включно
Відповідно до ч.1 ст.612 ЦК України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
У разі порушення зобов'язання відповідно до ст. 611 Цивільного кодексу України настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема:
1) припинення зобов'язання внаслідок односторонньої відмови від зобов'язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору;
2) зміна умов зобов'язання;
3) сплата неустойки;
4) відшкодування збитків та моральної шкоди.
Штрафні санкції за порушення грошових зобов'язань встановлюються у відсотках, розмір яких визначається обліковою ставкою Національного банку України, за увесь час користування чужими коштами, якщо інший розмір відсотків не передбачено законом або договором (п.6 ст.231 Господарського кодексу України).
Згідно ч.6 ст.232 Господарського кодексу України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано.
Ч.2 ст.343 Господарського кодексу України обумовлено, що платник грошових коштів сплачує на користь одержувача цих коштів за прострочення платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін, але не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.
Згідно ст.4 Закону України Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань розмір пені за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань не повинен перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який нараховувалася пеня.
У зв'язку з вищевикладеним, господарський суд вважає, що позовні вимоги у зменшеній сумі обґрунтовані і підлягають задоволенню у повному обсязі.
Посилання відповідача на відсутність обов'язку сплачувати орендні платежі на підставі скасування позивачем орендної плати на час проведення антитерористичної операції (за період з 14.04.2014р. по 07.06.2016р.), суд до уваги не приймає, оскільки відповідно до приписів ст.ст. 653, 654 Цивільного кодексу України зобов'язання сторін змінюються у разі зміни договору, яка вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється.
Відповідачем не доведений факт зміни умов договору оренди № 3935/2009 від 30.10.2009р. щодо звільнення його від обов'язку сплачувати орендну плату у спірний період.
Також суд зазначає, що відповідач не є суб'єктом господарювання у розумінні ст.55 Господарського кодексу України і, як наслідок, на стосунки, які виникли між сторонами, ст.7 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції не розповсюджується.
Судові витрати в межах встановлених законодавством, покладаються на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, на підставі ст.ст.526, 530, 610-612 Цивільного кодексу України, ст.193 Господарського кодексу України, і керуючись ст.ст.210, 233, 238, 240, 241, 247 - 252 Господарського процесуального кодексу України (в редакції Закону № 2147-VIII від 03.10.2017), господарський суд, -
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги задовольнити.
Стягнути з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (84122, Донецька область, м. Слов'янськ, вул. Свободи, б.5,, код ЄДРЮОФОПГФ 41325231) на користь Державного бюджету України (розрахунковий рахунок №31119093005161, код бюджетної класифікації: 22080200, отримувач: В-новосілк, УК/Великон. Р-н/22080200, код отримувача: 38047024, МФО 899998) 8 095,21грн. заборгованості з орендної плати, 94,79 грн. - пені.
Стягувач: Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій області (61057, м. Харків, майдан Театральний, 1, код ЄДРЮОФОПГФ 13511245).
Стягнути з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (84122, Донецька область, м. Слов'янськ, вул. Свободи, б.5,, код ЄДРЮОФОПГФ 41325231) на користь Регіонального відділення Фонду державного майна України по Донецькій області (61057, м. Харків, майдан Театральний, 1, код ЄДРЮОФОПГФ 13511245) 1 762,00 грн. на відшкодування витрат по оплаті судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається у порядку, передбаченому п.17.5 перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, протягом двадцяти днів з дня його проголошення (складення повного судового рішення).
Повний текст судового рішення складено 25.02.2019.
Суддя В.І. Матюхін
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2019 |
Оприлюднено | 28.02.2019 |
Номер документу | 80118041 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Мартюхіна Наталя Олександрівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Мартюхіна Наталя Олександрівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Мартюхіна Наталя Олександрівна
Господарське
Господарський суд Донецької області
В.І. Матюхін
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні