Рішення
від 20.02.2019 по справі 200/14278/18-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 лютого 2019 р. Справа№200/14278/18-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Бабаш Г.П.,

при секретарі - Оголь В.К.

за участю

представника позивача - Лиман С.І.

представників відповідача - Шуляченко І.О. за дов. від 02.01.2019р.,

Красногрудь Н.А. за дов. від 30.01.2019р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Агро-лиман до Лиманської міської ради Донецької області про визнання неправомірною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Агро-лиман" звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Лиманської міської ради Донецької області, в якій просило:

-визнати неправомірною бездіяльність відповідача як суб'єкта владних повноважень, який розпоряджається не витребуваними земельними частками (паями), щодо неприйняття рішення по суті звернення про передачу позивачу в оренду невитребуваних земельних часток (паїв), що в минулому перебували в колективній власності колишнього КСП "Росія" на території колишньої Кіровської селищної ради за межами с. Торецьке Лиманського району Донецької області, в кількості 24 частки, площею 4,78 умовних кадастрових гектарів кожна (загальна площа часток 114,72 умовних кадастрових гектарів); колишнього КСП "Батьківщина" на території Шандриголівської сільської ради Лиманського району Донецької області, в кількості 12 часток, площею 7,43 умовних кадастрових гектарів кожна (загальна площа часток 89,16 умовних кадастрових гектарів); колишнього КСП "Комуніст" на території Дробишевської, Новоселівської, Ярівської селищних рад Лиманського району Донецької області, в кількості 6 часток, площею 4,64 умовних кадастрових гектарів кожна (загальна площа часток 27,84 умовних кадастрових гектарів); колишнього КСП "Калініна" на території Дробишевської селищної ради Лиманського району Донецької області, в кількості 9 часток, площею 4,78 умовних кадастрових гектарів кожна (загальна площа часток 43,02 умовних кадастрових гектарів); колишнього КСП "Ленінська зоря" на території Кіровської селищної ради Лиманського району Донецької області, в кількості 28 часток, площею 5,4 умовних кадастрових гектарів кожна (загальна площа часток 151,2 умовних кадастрових гектарів);

-зобов'язати відповідача як суб'єкта розпорядження не витребуваними земельними частками (паями) передати позивачу в оренду вищевказані не витребувані земельні частки (паї).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що він неодноразово звертався до відповідача протягом 2017-2018 років з клопотанням про передачу в оренду строком на 7 років невитребуваних земельних часток (паїв). Черговим листом від 18.06.2018 року виконавчий комітет Лиманської міської ради повідомив, що повноважень передавати в оренду земельні частки рада не має, такі повноваження належать райдержадміністрації. По суті клопотання позивача не розглянуто, що він вважає порушенням його прав на отримання в оренду земельних часток.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 14 грудня 2018 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено підготовче засідання на 9 січня 2019 року.

Ухвалою суду від 09 січня 2019 року відкладено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 31 січня 2019 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 20 лютого 2019 року.

Позивач в судовому засіданні позовну заяву підтримав, надав пояснення аналогічні викладеним у позові. Зазначив, що декілька разів звертався з порушеного у позові питання до відповідача, але рада жодного разу не вирішила його клопотання по суті. Зокрема позивач зазначив, що звертався з клопотаннями про надання земельних часток в оренду в грудні 2018 року та в січні 2019 року. Це питання розглядалось на комісії з питань земельних відносин, проте рішення комісії він не отримав.

Відповідач надав суду відзив на адміністративний позов, в якому просив відмовити у задоволенні позову, оскільки до 1 січня 2019 року рада не мала повноважень розпоряджатися невитребуваними земельними частками.

Суд, заслухавши пояснення позивача та представників відповідача, перевіривши подані сторонами документи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, встановив наступне.

Позивач ТОВ "Агро-лиман" звертався до Лиманської міської ради з клопотаннями про передачу в оренду не витребуваних земельних часток (паїв) на території Лиманської міської ради (КСП Леніна , КСП Росія , КСП Комуніст , КСП Каліна , КСП Батьківщина , КСП Ленінська зоря ).

Як вбачається з матеріалів справи та наданих представником позивача пояснень, товариство зверталось з такими клопотаннями неодноразово протягом 2017-2018 років.

Разом з цим, в межах даної справи судом розглядаються звернення позивача, які подавались з червня 2018 року, оскільки решта звернень була за межами шестимісячного строку звернення і позивачем не ставилось питання про поновлення строку звернення до суду.

Стосовно клопотань позивача, отриманих Лиманською міською радою 26.12. 2018 року та 10.01.2019 року, суд також не надає оцінку цим правовідносинам, оскільки вони виникли після звернення позивача до суду з даним позовом і не увійшли до предмету позову. Крім того на час розгляду справи, ці клопотання знаходились в стадії вирішення, що не заперечувалось обома сторонами.

Листом виконавчого комітету Лиманської міської ради від 18.06.2018 року 3152-02-07 позивача повідомлено, що згідно Технічних документацій із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку власникам земельних часток (паїв) землі бувших КСП були розділені на приватну власність, тобто на всіх членів колективного сільгосппідприємства, яким видані були сертифікати на земельну частку (пай) та державну власність, тобто землі запасу (резерву). Видача сертифікатів на земельну частку (пай) та проведення розпайовки земель бувших КСП входило до компетенції райдержадміністрації і до 2013 року міській раді були надані повноваження. Після отримання сертифікатів членами вказаних КСП, рішення про передачу невитребуваних земельних часток (паїв) до земель комунальної власності міської ради не приймалось. Тому до теперішнього часу частка невитребуваних земельних часток (паїв) знаходяться у власників сертифікатів або їх спадкоємців, а не отримані в управлінні Держгеокадастру і до теперішнього часу це є компетенцією райадміністрації.

Аналогічна відповідь надана відповідачем 01.11.2018 року на звернення ТОВ Агро-лиман від 26.10.2018 року.

Указом Президії Верховної ради Української РСР від 17.10.1988 року 492 Про об'єдання Краснолиманської міської і Краснолиманської районної Рад було об'єднано вказані ради в одну Краснолиманську раду народних депутатів. Краснолиманський район передано в адміністративне підпорядкування Краснолиманській міській раді народних депутатів.

Рішенням Краснолиманської міської ради від 25.03.2016 року №7/8-244 Краснолиманську міську раду перейменовано у Лиманську міську раду .

Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами, у Лиманському районі відсутня районна державна адміністрація, повноваження якої про виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) за межами населених пунктів не передані іншому органу влади.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходив з наступного.

Частиною 1 ст. 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно частиною другої статті 14 Конституції України, право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Статтею 25 Земельного кодексу України встановлено, що при приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні ділянки передаються працівникам цих підприємств, установ та організацій, працівникам державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров'я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю).

Статтею 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин було визначено, що нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.

10.07.2018 року був прийнятий Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні № 2498.

Вказаним Законом вищенаведена стаття 13 була викладена в новій редакції, в якій зокрема було передбачено:

Нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних

ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю).

Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).

Нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної

реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у

розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх

місцезнаходження.

Наведена редакція статті 13 Закону набула чинності з 01.01.2019 року.

Крім того Законом № 2498 були внесені зміни до Земельного кодексу України, а саме розділ Х доповнено пунктом 21:

Установити, що з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.

Статтею 10 Закону України Про місцеве самоврядування в України від 21.05.1997 року № 280 визначено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.

Згідно статті 25 даного Закону сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до пункту 34 частини 1 статті 26 Закону виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

З огляду на наведені норми, суд дійшов висновку, що саме з набранням 01.01.2019 року чинності Законом № 2498 органи місцевого самоврядування набули повноважень щодо розпорядження землями колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені, про які просив позивач.

Отже той факт, що в районі не створена та не діє районна державна адміністрація автоматично не має наслідком, що її повноваження щодо розпорядження земельними ділянками переходять до органу місцевого самоврядування. При цьому, як наголошено вище, саме законом визначаються повноваження міських рад.

Суд наголошує, що частина 2 статті 19 Конституції України прямо визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При цьому у межах повноважень означає, що суб'єкт владних повноважень повинен приймати рішення, вчиняти дії відповідно до встановлених законом повноважень, не перевищуючи їх.

Крім того, як вбачається з наданих відповідачем документів, рада неодноразово порушувала питання повноважень з управління землями в межах територій територіальних громад, зокрема у зверненнях до Голови Верховної ради України, Прем'єр-міністра України, голови Донецької облдержадміністрації.

З огляду на викладене, зважаючи на відсутність на час виникнення правовідносин у Лиманської міської ради повноважень на вирішення клопотань, з якими звертався позивач, суд вважає обґрунтованими відповіді надані ТОВ Агро-лиман . Відтак суд не вбачає в даних правовідносинах неправомірної бездіяльності відповідача. Стосовно вимоги про зобов'язання ради передати позивачу в оренду не витребувані земельні частки (паї), суд також відмовляє в її задоволенні, оскільки клопотання, які надані позивачем після набуття Лиманською міською радою повноважень щодо розпорядження спірними ділянками, не увійшли до предмету позову і на час розгляду справи їх вирішення триває.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати не підлягають відшкодуванню.

Керуючись ст. ст. 2, 5, 6, 90, 132, 139, 193, 242-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю Агро-лиман (Донецька область, Лиманський район, смт. Дробишеве, вул.Чкалова, буд. 1б, ЄДРПОУ 38355894) до Лиманської міської ради Донецької області (Донецька область, м. Лиман, вул. Незалежності, буд 46, код ЄДРПОУ 04053275) про визнання неправомірною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Вступна та резолютивна частини рішення прийняті у нарадчій кімнаті та проголошені у судовому засіданні 20 лютого 2019 року.

Повний текст рішення складено 26 лютого 2019 року.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі застосування судом ч. 3 ст. 243 КАС України зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Бабаш Г.П.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2019
Оприлюднено01.03.2019
Номер документу80122729
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/14278/18-а

Рішення від 20.02.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

Ухвала від 15.02.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

Ухвала від 31.01.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

Ухвала від 09.01.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

Ухвала від 14.12.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні