ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49600
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18.02.2019м. ДніпроСправа № 904/4372/18
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Рудь І.А., за участю секретаря судового засідання Кандиби Н.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Дніпропетровського заводу сантехвиробів - дочірнього підприємства "Дніпросантехмонтаж", м Дніпро
до Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі", м. Дніпро
про скасування оперативно-господарської санкції
Представники:
від позивача: ОСОБА_1, ордер ДП №00013 від 17.01.2019, адвокат;
від відповідача: ОСОБА_2, дов.№88 від 21.01.2019, адвокат;
вільний слухач: ОСОБА_3, НОМЕР_1 від 11.05.1999;
вільний слухач: ОСОБА_4, НОМЕР_2 від 19.02.2001;
СУТЬ СПОРУ:
Дніпропетровський завод сантехвиробів - дочірнє підприємство "Дніпросантехмонтаж" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом від 28.09.2018 № б/н, в якому просить скасувати оперативно-господарську санкцію Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі", оформлену протоколом засідання комісії від 14.08.2018 № 8-23 по розгляду акту про порушення № 119719 від 09.07.2018, щодо нарахування позивачу вартості недооблікованої електричної енергії у сумі 128 591 грн. 71 коп.
В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначає, що з акту про порушення № 119719 від 09.07.2018 вбачається відсутність фактів порушення позивачем ОСОБА_5 роздрібного ринку електричної енергії; факт позаоблікового споживання позивачем електроенергії не підтверджено. Крім того, акт про порушення № 119719 від 09.07.2018 оформлений із порушенням вимог п. 8.2.5 ПРРЕЕ, оскільки відмова позивача підписувати акт не засвідчена підписами двох незаінтересованих осіб; акт містить лише запис про відмову споживача підписати акт та три підписи представників відповідача. Таким чином, вказаний акт є недійсним та не може слугувати підставою для нарахування оперативно-господарської санкції. Також позивач стверджує, що не був належним чином повідомлений про час та місце засідання комісії по розгляду вказаного акту, чим порушені його права та законні інтереси.
Ухвалою господарського суду від 18.10.2018 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, розгляд якої призначено за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні на 13.11.2018.
12.11.2018 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач зазначив, що позивачем не надано жодного доказу, який би спростовував самовільне підключення струмоприймачів до електричної мережі, що не є власністю енергопостачальника, повз прибор обліку електроенергії № 0726763 без порушення схеми обліку, не з його вини. Позивач також не довів, що порушення ОСОБА_5, зафіксоване актом № 119719 від 09.07.2018, виникло внаслідок обставин непереборної сили або з вини постачальника. Вважає, що оскільки факт самовільного підключення, який є підставою для донарахування вартості електричної енергії, підтверджений належними доказами, підстав для скасування оперативно-господарської санкції немає. Стверджує, що представники ПАТ "ДТЕК Дніпрообленерго" діяли у відповідності до вимог укладеного із позивачем договору та правил користування електричною енергією. Просив у задоволені позовних вимог відмовити у повному обсязі.
У підготовчому засіданні 13.11.2018 оголошувалась перерва до 06.12.2018.
04.12.2018 позивачем до суду подано відповідь на відзив, в якій на спростування заперечень відповідача зазначив, що в порушення вимог ОСОБА_5 роздрібного ринку електричної енергії акт про порушення № 119719 від 09.07.2018 складений особами, повноваження яких проводити перевірку та складати відповідні акти не підтверджено належними та допустимими доказами; у вказаному акті відсутні підписи двох незаінтересованих осіб; відсутні виміри сили струму навантаження електроустановки; не встановлено чи саме позивач здійснював таке самовільне підключення; взагалі не доведено факт самовільного підключення, оскільки не вилучено зразку кабелю; схема електропостачання споживача надана без умовних позначень, приведених до умов ГОСТу тощо. Таким чином, вказаний акт не відповідає за формою та змістом вимогам п. 8.2.5 ОСОБА_5 та п. 4.6 Методики. Зазначив, що підтримує свої позовні вимоги та просить скасувати оперативно - господарську санкцію.
Ухвалою господарського суду від 06.12.2018 задоволено клопотання позивача про витребування у Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" доказів; продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та оголошено перерву до 15.01.2019.
14.01.2019 відповідачем на виконання вимог ухвали від 06.12.2018 подано клопотання про долучення витребуваних судом документів до матеріалів справи, а саме:
- посадової інструкції інженерів ОСОБА_6та ОСОБА_7.;
- посадової інструкції електромонтера ОСОБА_8;
- посвідчень ОСОБА_8В, ОСОБА_6 ОСОБА_7;
- свідоцтва про повірку робочого засобу вимірювальної техніки № 08-0/8946-3 від 18.12.2017;
- схеми електропостачання споживача, зазначеної в акті про порушення № 119719 від 09.07.2018;
- фотоматеріалів до акту про порушення № 119719 від 09.07.2018.
Ухвалою господарського суду від 15.01.2019 підготовче засідання відкладено на 17.01.2019.
17.01.2019 позивачем до суду подані додаткові письмові пояснення, в яких зазначив, що у порушення п.п. 4.6. та 4.7. Методики на схемі електропостачання споживача, зазначеній в Акті про порушення № 119719 від 09.07.2018 не відображено фазування приладу обліку на дату оформлення акту; не було проведено заміри величин струму навантаження, про що свідчить запис в акті про порушення мовою оригінала Потребитель отказался от проверки током нагрузки електроустановки при подключении на максимальную мощность. По т.з. нагрузка отсутствует, нагрузочный провод отсутствует, напряжение имеется. ; у схемі не відображено, до якого струмоприймача був підключений провід. Таким чином, позивач вважає, що підключення виявленого проводу до струмоприймачів та факт позаоблікового їх підключення до мереж, що не є власністю енергопостачальника без порушення схем обліку, не є підтвердженим. Крім того, вказує, що надані відповідачем фотознімки до Акту про порушення не є належними доказами, оскільки зображення не дають можливості достовірно встановити: 1) їх зміст, через те, що фотокартки містять нечітке, розмите зображення; 2) місце розташування об'єкта фото фіксації тощо. До того ж, дані зображення не дають можливості візуально встановити номер приладів обліку, що на них зображено, а отже, неможливо стверджувати, що на фотознімках зафіксовано саме засоби обліку електричної енергії встановлені на об'єкті споживача за адресою: м. Дніпро, пр. Слобожанський, 34.
17.01.2019 позивачем до суду подано клопотання про виклик в якості свідка головного інженера Дніпропетровського заводу сантехвиробів ОСОБА_4
Ухвалою господарського суду від 17.01.2019 у задоволенні клопотання позивача про виклик свідка відмовлено; закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду по суті на 14.02.2019.
У судовому засіданні 14.02.2019 представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві, просив позов задовольнити; представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог повністю з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
В порядку ст. 240 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
29.11.2010 між Відкритим акціонерним товариством "Енергопостачальна компанія "Дніпрообленерго", правонаступником якого є Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі" (постачальник) та Дніпропетровським заводом сантехвиробів - дочірнім підприємством колективного підприємства "Дніпросантехмонтаж" (споживач) укладено договір про постачання електричної енергії №11Ц-4 (надалі - Договір), відповідно до Розділу 1 якого постачальник продає електричну енергію споживачу у точці (точках) продажу електричної енергії для забезпечення потреб електроустановок споживача з приєднаною потужністю 1800 кВт, величини якої по об'єктах (площадках) споживача визначені додатком Графік зняття показів засобів обліку електричної енергії , а споживач оплачує постачальнику вартість використаної (купленої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього Договору.
Точка (точки) продажу електричної енергії - межа балансової належності, на якій відбувається перехід права власності на електричну енергію, визначена додатками Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін та Загальна схема електропостачання , які є невід'ємною частиною даного Договору.
Під час виконання умов цього договору, а також вирішення всіх питань, що не умовлені цим договором, сторони зобов'язуються керуватися чинним законодавством України Правилами користування електричною енергією (далі - ПКЕЕ) (п. 2.1. договору).
Постачальник зобов'язується виконувати умови цього договору (п. 2.2.1. договору).
Споживач зобов'язується: виконувати умови цього договору; дотримуватися режиму споживання електричної енергії згідно з умовами розділу 5 цього договору та режиму роботи електроустановок споживача; не допускати без облікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж основного споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані постачальнику, у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних мереж основного споживача (п. 2.3.1., п. 2.3.2., п. 2.3.18 договору).
Постачальник має право: отримувати від споживача плату за поставлену електричну енергію за роздрібними тарифами, розрахованими згідно з Умовами та правилами здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, та інші платежі, обумовлені цим договором; вимагати відшкодування збитків, завданих постачальнику внаслідок порушення споживачем умов цього договору та чинного законодавства (п. 3.1.1. та п. 3.1.5. договору).
Відповідно до п. 4.2.3. договору споживач сплачує постачальнику вартість недоврахованої електроенергії, розраховану відповідно до Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НКРЕ від 4 травня 2006 року № 562 (далі - Методика) у разі таких дій споживача:
- самовільного внесення змін у схеми обліку електроенергії;
- пошкодження засобів обліку електроенергії, втручання в їх роботу, пошкодження та (або) зняття пломб з засобів обліку;
- споживання електроенергії поза засобами обліку;
- інших умов, визначених Методикою.
Споживач несе відповідальність за збереження та цілісність встановлених на його території (у його приміщенні) розрахункових засобів обліку електричної енергії та пломб, відповідно до акта про пломбування (п. 4.2.4. договору).
Облік електроенергії, спожитої споживачем та (або) субспоживачами, приєднаними до електричних мереж споживача, здійснюється згідно з вимогами ПУЕ та ПКЕЕ. Для розрахункового обліку електричної енергії мають використовуватися засоби обліку, внесені до Державного реєстру засобів вимірювальної техніки, допущені до застосування в Україні та погоджені постачальником (п. 7.1. договору).
Відповідно до п. 9.7 Договору цей договір набирає чинності 01.02.2011 і укладається на строк до 31.12.2011; договір вважається щорічно продовженим на наступний календарний рік, якщо до закінчення терміну його дії жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов.
Доказів припинення укладеного між сторонами договору матеріали справи не містять, отже на момент розгляду справи договір є чинним і в силу положень ст. 629 Цивільного кодексу України обов'язковим до виконання сторонами.
Додатковою угодою від 01.07.2014 № 922/1 сторони погодили, зокрема, присвоїти Договору новий номер 061554 (а.с. 24).
09.07.2018 об 11:30 год. представниками постачальника проведена технічна перевірка засобів обліку електричної енергії до 1000 В на об'єкті споживача за адресою: м. Дніпро, пр. Слобожанський, 34, за результатами якої складено Акт №311548 технічної перевірки засобів обліку електричної енергії.
Окрім того, за результатами вищевказаної перевірки відповідачем складено Акт про невідповідність розрахункового обліку метрологічним характеристикам, вимогам ПУЕ, ККО та ПРРЕЕ, а також Акт про порушення №119719 від 09.07.2018.
В Акті про порушення № 119719 зазначено, що споживачем порушено п.п. 5.5.5., 8.2.4. ОСОБА_5 роздрібного ринку електричної енергії, а саме: самовільне підключення токоприймачів до електромережі, яка не належить оператору системи, поза комерційного обліку електроенергії №0726763, без порушення схеми комерційного обліку. Самовільне підключення виконано: Т.1 -
від розподільчої коробки 1 поверху, 1 під'їзду з квартирної магістралі проводом Аl 2х2,5 мм 2 ; Т.2 - від розподільчої коробки 1 поверху, 2 під'їзду з квартирної магістралі проводом Аl 2х2,5 мм 2 ; Т.З - від електрощитової житлового будинку кабельної лінії АВВГ 4х6 мм 2 . Виявити порушення при контрольному огляді не було можливості. При ввімкненому навантаженні по т. 1, 2 покази електролічильника не змінюються.
В Акті зазначено, що комісія постачальника електроенергії з розгляду складеного акта про порушення буде проводитися 09.08.2018 за адресою вул. Старокозацька, 34. Представник споживача від підпису відмовився.
14.08.2018 за результатом засідання комісії по розгляду Акту про порушення №119719 від 09.07.2018 прийнято рішення, оформлене протоколом №8-23 від 14.08.2018, про нарахування згідно з пунктом 2.9 та за формою 2.7 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами ППЄЄ, вартості недоврахованої електричної енергії у розмірі 128 591 грн. 70 коп. за період з 09.07.2015 по 09.07.2018.
Дане засідання проводилося без участі представника споживача.
Позивач зазначає, що відповідач не повідомив його про дату та час засідання комісії з розгляду актів про порушення, чим порушив приписи чинного законодавства та законні інтереси позивача бути присутнім на засіданні комісії та надати свої пояснення і заперечення щодо незаконних дій представників відповідача.
03.09.2018 позивач звернувся до відповідача з претензією № 45 від 03.09.2018, в якій зазначив, що акт про порушення №119719 від 09.07.2018 складений неправомірно, оскільки представники заводу не причетні до порушень, що зазначені в акті; просив провести перевірку законності складання акту та притягнути до дисциплінарної відповідальності співробітників відповідача, що проводили перевірку.
Згідно відповіді АТ ДТЕК Дніпровські електромережі від 18.09.2018 № 62114/1001 повідомлено позивача, що на засіданні комісії із розгляду спірних питань по актах про порушення 14.09.2018 розглянуто звернення позивача та визнано акт про порушення №119719 від 09.07.2018 таким, що складений правомірно, розрахунок обсягу та вартості не облікованої електричної енергії по вказаному акту залишено без змін.
Позивач наголошує, що в Акті про порушення № 119719 від 09.07.2018 представниками відповідача не вказано, до якого струмоприймача був нібито підключений провід, який до того ж не був вилучений під час перевірки 09.07.2018. Через відсутність у вказаному акті даних щодо підключення виявленого проводу до струмоприймачів факт позаоблікового їх підключення до мереж, що не є власністю енергопостачальника з порушенням схем обліку, не є підтвердженим. Також, в акті не зазначено про пошкодження приладів обліку (розбитого скла, пошкоджень цілісності корпусу тощо), не було встановлено інших дій споживача, які призвели би до зміни показів приладів обліку (використання фазозсувного транформатора тощо), чи зриву пломб, установлених у місцях, вказаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкоджень розрахункових засобів обліку, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів (систем) обліку з метою зміни їх показів та будь-яких інших ознак позаоблікового споживання електроенергії, тому фактично при споживанні електроенергії позивачем, факт крадіжки останнім електричної енергії не є підтвердженим.
Крім того, Акт про порушення № 119719 від 09.07.2018 оформлений із порушенням вимог п. 8.2.5 ПРРЕЕ, оскільки відмова позивача підписувати акт не засвідчена підписами двох незаінтересованих осіб; акт містить лише запис про відмову споживача підписати акт та три підписи представників відповідача. Таким чином, вказаний акт є недійсним та не може слугувати підставою для нарахування оперативно-господарської санкції.
Також позивач стверджує, що не був належним чином повідомлений про час та місце засідання комісії по розгляду вказаного акту, чим порушені його права та законні інтереси.
За вказаних обставин, рішення комісії відповідача, оформлене протоколом №8-23 від 14.08.2018, позивач вважає незаконним, а нарахування вартості не облікованої енергії на його підставі - неправомірним, проти чого заперечує відповідач, що і є причиною спору.
Дослідивши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
У відповідності до ст. 26 Закону України "Про електроенергетику" споживання енергії можливе лише на підставі договору з енергопостачальником. Споживач енергії зобов'язаний додержуватись вимог нормативно-технічних документів та договору про постачання енергії. Безпечну експлуатацію енергетичних установок споживача та їх належний технічний стан забезпечує сам споживач. Споживач енергії несе відповідальність за порушення умов договору з енергопостачальником та правил користування електричною і тепловою енергією та виконання приписів державних інспекцій з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії згідно із законодавством України. ОСОБА_5 користування електричною і тепловою енергією для населення затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Відповідальність за порушення законодавства про електроенергетику визначена ст. 27 цього Закону, відповідно до якої за порушення законодавства про електроенергетику встановлено законодавством України цивільну, адміністративну і кримінальну відповідальність.
Статтею 235 Господарського кодексу України передбачено, що за порушення господарських зобов'язань до суб'єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов'язання, що використовуються самими сторонами зобов'язання в односторонньому порядку. До суб'єкта, який порушив господарське зобов'язання, можуть бути застосовані лише ті оперативно-господарські санкції, застосування яких передбачено договором.
Статтею 236 Господарського кодексу України встановлено види оперативно-господарських санкцій, зокрема встановлення в односторонньому порядку на майбутнє додаткових гарантій належного виконання зобов'язань стороною, яка порушила зобов'язання: зміна порядку оплати продукції (робіт, послуг), переведення платника на попередню оплату продукції (робіт, послуг) або на оплату після перевірки їх якості тощо. Перелік оперативно-господарських санкцій, встановлений у її першій частині, не є вичерпним; сторони можуть передбачити у договорі й інші оперативно-господарські санкції.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.
Частиною 6 ст. 56 Закону України "Про ринок електричної енергії" передбачено, що постачання електричної енергії електропостачальниками здійснюється з дотриманням правил роздрібного ринку.
Взаємовідносини, які виникають в процесі продажу і купівлі електричної енергії між виробниками або постачальниками електричної енергії та споживачами (на роздрібному ринку електричної енергії), зокрема, регулюються Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженої постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018, які набрали чинності 11.06.2018 (далі - ПРРЕЕ).
Відповідно до пункту 5.5.5. ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов'язаний користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів), здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих ОСОБА_5 та умов договору, своєчасно вживати відповідних заходів для усунення виявлених порушень, не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.
Відповідно до п. 8.2.4. ПРРЕЕ у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором.
Відповідно до п. 8.2.5. ПРРЕЕ, у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих ОСОБА_5, у тому числі фактів розкрадання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача або представника споживача оформлюється акт про порушення. В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих ОСОБА_5 або методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором, та вихідні дані, необхідні для визначення обсягу необлікованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, яких необхідно вжити для усунення допущених порушень. Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві. Акт про порушення підписується представником оператора системи та споживачем або представником споживача у разі відмови споживача або представника споживача підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо він підписаний уповноваженим представником оператора системи та двома незаінтересованими особами (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборная особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення їх осіб. Споживач має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта про порушення та викласти мотиви своєї відмови від його підписання, які зазначаються в акті про порушення або надаються (надсилаються) оператору системи окремим письмовим повідомленням.
Відповідно до п. 8.2.6. ПРРЕЕ, на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.
Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи.
Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.
Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, в якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення.
Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання.
У разі відмови споживача або представника споживача від отримання повідомлення про місце, час і дату засідання комісії або відсутності споживача або його представника за адресою, визначеною у даних щодо споживача, наявних в оператора системи, оператор системи направляє споживачу таке повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення. У такому разі оператор системи має право розглянути акт про порушення на засіданні комісії, яке має відбутися по закінченню 30 календарних днів від дати направлення споживачу такого повідомлення. За зверненням споживача оператор системи може розглянути акт про порушення на засіданні комісії раніше указаного терміну.
Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з дати їх отримання оператором системи від експертної установи.
Комісія з розгляду актів про порушення може повторно розглянути акт про порушення в порядку, встановленому цими Правилами, на підставі звернення споживача, на вимогу Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, або за рішенням суду. За рішенням оператора системи у зв'язку з отриманням результатів експертизи чи інших даних, які не були відомі на момент ухвалення рішення комісією, але мають суттєве значення, рішення комісії може бути переглянуте у порядку, встановленому цими Правилами, протягом 1 року, починаючи з дня, наступного за днем його прийняття.
Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.
У разі причетності споживача до порушення цих ОСОБА_5 у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором, та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.
Згідно з п. 8.2.7. ПРРЕЕ кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи.
Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка.
У разі незгоди споживача з фактом крадіжки електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту викрадення електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.
Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення, при визначенні розміру суми збитків, належної до оплати, а також при здійсненні платежів, вирішуються у судовому порядку.
За змістом ч.1 ст. 237 Господарського кодексу України підставою для застосування оперативно-господарських санкцій є факт порушення господарського зобов'язання другою стороною. Оперативно-господарські санкції застосовуються стороною, яка потерпіла від правопорушення, у позасудовому порядку та без попереднього пред'явлення претензії порушнику зобов'язання.
Порядок застосування сторонами конкретних оперативно-господарських санкцій визначається договором. У разі незгоди з застосуванням оперативно-господарської санкції заінтересована сторона може звернутися до суду з заявою про скасування такої санкції та відшкодування збитків, завданих її застосуванням (ч. 2 ст. 237 Господарського процесуального кодексу України).
Як вбачається з матеріалів справи, Акт про порушення №119719 від 09.07.2018 містить відмітку про відмову споживача підписати даний акт та в порушення п. 8.2.5. ПРРЕЕ підписаний лише представниками постачальника.
Таким чином, в силу приписів п. 8.2.5. ПРРЕЕ, вказаний акт є недійсним та не може слугувати підставою для нарахування споживачу вартості необлікованої електричної енергію за порушення, зафіксоване таким актом
Відповідно до вимог п. 4.6. Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення соживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НКРЕУ від 04.05.2006 № 562 (зі змінами) (далі - Методика), в акті про порушення зазначаються всі необхідні для розрахунку згідно з вимогами цієї Методики параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням:
- меж балансової належності;
- перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення;
- фазування приладу обліку на дату оформлення акта про порушення.
Згідно з п. 4.7. Методики в акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення.
Однак, у порушення п.п. 4.6., 4.7. Методики в акті не зазначено:
- яким саме чином та до якої саме мережі здійснене позаоблікове підключення;
- не вказано інформації щодо пошкодження чи порушення цілісності приладів обліку, які призвели до зміни показів приладів обліку, пошкодження пломбування чи відсутність пломб та іншої інформації, що підтверджує втручання в роботу приладу обліку;
- на схемі не відображено фазування приладу обліку на дату оформлення акта про порушення;
- не було проведено заміри величин струму навантаження, про що свідчить запис в акті про порушення мовою оригінала Потребитель отказался от проверки током нагрузки электроустановки при подключении на максимальную мощность. По т.з. нагрузка отсутствует, нагрузочный провод отсутствует, напряжение имеется. ;
- в схемі не відображено, до якого струмоприймача був підключений провід.
Таким чином, акт не відповідає формі наведеній в додатку 3 до Методики. В акті про порушення не зазначені всі необхідні дані, передбачені формою.
Отже, оперативно-господарська санкція застосована до позивача згідно рішення, оформленого протоколом №8-23 від 14.08.2018, про нарахування обсягу недоврахованої електричної енергії у сумі 128 591 грн. 71 коп. за період з 09.07.2015 по 09.07.2018 підлягає скасуванню.
Водночас, господарський суд зазначає, що твердження позивача щодо його неповідомлення про час та місце розгляду спірного акту про порушення не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи та спростовуються наданими відповідачем доказами направлення на адресу Дніпропетровського заводу сантехвиробів - дочірнього підприємства "Дніпросантехмонтаж" листа від 10.07.2018 № 91/6072, яким споживача повідомлено, що засідання комісії по розгляду Акту про порушення №119719 від 09.07.2018 відбудеться 14.08.2018 (а.с. 100,101).
Згідно із ч. 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України).
Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч. 3 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України).
За приписами ст. 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно із положеннями ст. ст. 78, 79 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідачем в установленому порядку не спростовані обставини, наведені позивачем, з огляду на що, господарський суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись ст. ст. 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 129, 233, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Скасувати оперативно-господарську санкцію Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі", оформлену протоколом засідання комісії від 14.08.2018 № 8-23 по розгляду акту про порушення № 119719 від 09.07.2018 про нарахування Дніпропетровському заводу сантехвиробів - дочірнього підприємства "Дніпросантехмонтаж" вартості недооблікованої електричної енергії у сумі 128 591 грн. 71 коп.
Стягнути з Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" (49107, м. Дніпро, вул. Запорізьке шосе, буд. 22, код ЄДРПОУ 23359034) на користь Дніпропетровського заводу сантехвиробів - дочірнього підприємства "Дніпросантехмонтаж" (49083, м. Дніпро, пр. Слобожанський, буд. 35-А, код ЄДРПОУ 01412578) 1 762 грн. 00 коп. (одну тисячу сімсот шістдесят дві грн. 00 коп.) витрат по сплаті судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Дніпропетровської області.
Суддя І.А.Рудь
Повне рішення складено 27.02.2019
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2019 |
Оприлюднено | 01.03.2019 |
Номер документу | 80148589 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Рудь Ірина Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Рудь Ірина Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Рудь Ірина Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні