Рішення
від 27.02.2019 по справі 816/1223/18
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 лютого 2019 року м. ПолтаваСправа № 816/1223/18

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Алєксєєвої Н.Ю.,

за участю:

секретаря судового засідання - Панькіної А.С.,

позивача - ОСОБА_1,

представників відповідачів:

Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області - Марченко І.Ю.,

Шишацької районної державної адміністрації Полтавської області - Канельської С.І.,

Управління праці та соціального захисту населення Шишацької районної державної адміністрації Полтавської області - Ярещенко Н.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, Шишацької районної державної адміністрації Полтавської області, Управління праці та соціального захисту населення Шишацької районної державної адміністрації Полтавської області про зобов'язання вчинити певні дії, відшкодування коштів,

В С Т А Н О В И В:

10 квітня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Шишацької районної державної адміністрації, ГУДПСС в Полтавській області про :

- зобов'язання Шишацької районної державної адміністрації Полтавської області, переглянути та скасувати власне протиправне рішення Комісії по призначенню субсидій при Шишацькій РДА;

- в межах закону зобов'язати Шишацьку районну державну адміністрацію Полтавської області призначити субсидію щодо сплати комунальних послуг на 2017-2018 роки, домогосподарству гр. ОСОБА_1;

- зобов'язання Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області негайно виправити помилку в ДР ФОПП, допущену під час виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 30.11.2016.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказував на допущення Головним управління Держпродспоживслужби в Полтавській області помилки у податковому розрахунку форми 1-ДФ за ІІІ квартал 2017 року в частині відображення однією сумою коштів, як компенсації ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу з вини роботодавця, тоді як вказана сума має бути розписана роботодавцем на ту кількість місяців, за які ці кошти нараховано, тобто щомісячно зараховувати за 2012-2016 роки. Зазначав про очевидність протиправної відмови Шишацької районної державної адміністрації Полтавської області у призначенні позивачу субсидії на період 2017-2018 років.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 13 квітня 2018 року позовну заяву залишено без руху у зв'язку з її невідповідністю вимогам статті 160, 161 Кодексу адміністративного судочинства України.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07.05.2018 позовну заяву повернуто позивачу.

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 01.11.2018 ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 13.04.2018 скасовано. Справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2018 року позовну заяву залишено без руху у зв'язку з її невідповідністю вимогам статті 160, 161 Кодексу адміністративного судочинства України.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14.01.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи. Залучено до участі у справі в якості другого відповідача Управління праці та соціального захисту населення Шишацької районної державної адміністрації Полтавської області.

25.01.2019 представник Управління праці та соціального захисту населення Шишацької районної державної адміністрації Полтавської області подав відзив на адміністративний позов, в якому просив відмовити в його задоволенні, посилаючись на те, що відповідачем направлено запити до ДФС для отримання розміру доходів сімей за період з 01.04.2017 по 30.09.2017 року. Згідно отриманих відповідей від ДФС дохід гр. ОСОБА_1 за період з 01.04.2017 по 30.09.2017 становить: заробітна плата (джерело доходу код організації 40358617) - 206055,34 грн., сукупний дохід сім'ї становить 206055,34 грн., середньомісячний сукупний дохід сім'ї становить 206055,34/6=34342,55 грн., тоді як розмір плати за житлово-комунальні послуги в межах норм становить 1978,33 грн. Отже нарахування розміру соціальної норми використання послуг (в даному випадку газопостачання) проведено згідно чинного законодавства без обмеження права на споживання житлово-комунальних послуг.

29.01.2019 позивачем подано до суду заяву-клопотання, у якій ОСОБА_1 просить зобов'язати відповідачів внести зміни у ф.1ДФ (ГУДПСС в Полтавській області) та відшкодувати кошти щодо субсидії домогосподарству за 2017-2018 роки, що розцінено судом як заяву про збільшення позовних вимог.

30.01.2019 Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області подано відзив на адміністративний позов, в якому вказано, що на виконання постанови Полтавського окружного адміністративного суду від 30.11.2016 у справі № 816/67/16 та ухвали Харківського апеляційного адміністративного суду від 19.04.2017 у справі №816/67/16, Головним управлінням у травні 2017 року на картковий рахунок ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1) перераховано середній заробіток за час вимушеного прогулу в період з 19 червня 2012 р. по 11 квітня 2016 р. у розмірі 251 287 грн. Сума середнього заробітку за час вимушеного прогулу та утримання (перерахування) податків були відображені в Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків, і сум утриманого з них податку (Форма № lДФ) за ІІІ квартал 2017 року та Звіті щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за грудень 2017 року відповідно до чинних нормативно-правових актів. Тому вимоги позивача до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області є безпідставними та не підтверджені доказами. Просив у задоволенні позову відмовити в повністю.

04.02.2019 представник Шишацької районної державної адміністрації Полтавської області надав до суду відзив на адміністративний позов, в якому вказав, що в діях Управління праці та соціального захисту населення Шишацької районної державної адміністрації Полтавської області порушень вимог Положення про порядок призначення житлових субсидій, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2018 р. № 329) не вбачається. Розрахунок субсидії на опалювальний сезон у жовтні 2017 року здійснено на підставі доходів за І-ІІ квартали поточного року. Відповідно до рішення районної комісії· з розгляду питань, пов'язаних з наданням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям, субсидій на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива та пільг пільговій категорії населення за адресою фактичного місця проживання ОСОБА_1 відмовлено у призначенні субсидії на житлово-комунальні послуги, виходячи з одержаних доходів за період з 01.04.2017 по 30.09.2017 року, оскільки згідно відомостей ДФС ОСОБА_1 отриманий дохід (заробітна плата ) у ІІІ кварталі 2017 року в сумі 251287 грн. (з врахуванням податків). Вважає, що комісія діяла в межах чинних норм законодавства та підзаконних актів і не порушувала норми чинного законодавства щодо призначення субсидій.

Позивач в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив суд задовольнити заявлені позовні вимоги.

Представники Шишацької районної державної адміністрації Полтавської області, Управління праці та соціального захисту населення Шишацької районної державної адміністрації Полтавської області та Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області проти позову заперечували, проcили відмовити у його задоволенні.

Заслухавши пояснення позивача та представників відповідачів, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.

Судом встановлено, що на виконання постанови Полтавського окружного адміністративного суду від 30.11.2016 та ухвали Харківського апеляційного адміністративного суду від 19.04.2017 у справі №816/67/16, Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області у травні 2017 року на картковий рахунок ОСОБА_1 перераховано середній заробіток за час вимушеного прогулу в період з 19.06.2012 по 11.04.2016 у розмірі 251 287 грн. та сплачено єдиний соціальний внесок у розмірі 55 283,14 грн.

У липні 2017 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області здійснено перерахування військового збору із середнього заробітку у розмірі 3 769,31 грн (сума включена в загальну суму перерахованого військового збору із заробітної плати за ІІ половину липня 2017 року) та податку з доходів фізичних осіб із середнього заробітку у розмірі 45 231,66 грн. (сума включена в загальну суму перерахованого податку з доходів фізичних осіб із заробітної плати за ІІ половину липня 2017 року.

Сума середнього заробітку за час вимушеного прогулу та утримання (перерахування) податків були відображені в Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків, і сум утриманого з них податку (форма № l-ДФ) за ІІІ квартал 2017 року та Звіті щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за грудень 2017 року відповідно до чинних нормативно-правових актів.

18.10.2017 року ОСОБА_1 звернувся із вимогою про надання пояснення щодо врахування доходу на рівні двох прожиткових мінімумів та проведення нараховування без врахування умовного розміру доходу.

Для вирішення відповідного питання особову справу було направлено на розгляд районної комісії з розгляду питань, пов'язаних з наданням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям, субсидій на оплату житлово -комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива та пільг пільговій категорії населення за адресою фактичного місця проживання.

Відповідно до рішення районної комісії (протокол №14 від 25.10.2017 року) прийнято рішення про призначення ОСОБА_1 субсидії на ЖКП з урахуванням розміру двох прожиткових мінімумів згідно чинного законодавства.

01.11.2017 позивачем подано заяву та декларацію про призначення житлової субсидії.

Згідно рішення районної комісії з розгляду питань, пов'язаних з наданням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям, субсидій на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива та пільг пільговій категорії населення за адресою фактичного місця проживання від 20.12.2017 ОСОБА_1 відмовлено у призначенні субсидії на житлово-комунальні послуги, виходячи з одержаних доходів за період з 01.04.2017 по 30.09.2017 року, оскільки згідно відомостей ДФС ОСОБА_1 отриманий дохід (заробітна плата ) у ІІІ кварталі 2017 року в сумі 251287 грн. (з врахуванням податків).

Повідомленням про призначення субсидії на житлово-комунальні послуги від 22.01.2018 повідомлено позивача, що за перерахунком призначено житлову субсидію з листопада 2017 року по квітень 2018 року. Розраховано субсидію на 3 місяці, з січня 2018 року по березень 2018 року включно щомісячно в сумі 0,00 грн.

Повідомленням про призначення субсидії на житлово-комунальні послуги від 16.04.2018 повідомлено позивача, що за перерахунком призначено житлову субсидію з листопада 2017 року по квітень 2018 року. Розраховано субсидію на 1 місяць, з квітня 2018 року по квітень 2018 року включно щомісячно в сумі 0,00 грн.

Не погоджуюсь із таким рішенням та зазначаючи, що право на призначення субсидій є виключним правом позивача, передбаченим Конституцією України та чинним законодавством України, вважаючи його порушеним, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи та доводам сторін, суд приходить до таких висновків.

Стосовно наявності підстав для зобов'язання Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області виправити помилку в ДР ФОПП, допущену на думку позивача, під час виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 30.11.2016 та внести зміни у ф.1ДФ, суд зазначає наступне.

Відповідно до пп. 16.1.3 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України платник податків зобов'язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно статті 51 Податкового кодексу України, платники податків, в тому числі податкові агенти, зобов'язані подавати контролюючим органам у строки, встановлені цим Кодексом для податкового кварталу, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків. У визначених цим Кодексом випадках розрахунки подаються в електронному вигляді.

Платниками податку на доходи фізичних осіб є: фізична особа - резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи; фізична особа - нерезидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні; податковий агент (ст. 162 ПКУ).

Згідно з пп. б п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України особи, які відповідно до Податкового кодексу України мають статус податкових агентів, зобов'язані подавати у строки, встановлені Податковим кодексом України для податкового кварталу, податковий розрахунок суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, а також суми утриманого з них податку до контролюючого органу за місцем свого розташування. Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку податковим агентом протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності з зазначених питань не допускається.

Наказом Мінфіну від 13.01.2015 року №4 Про затвердження форми Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ) та Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку затверджено нову форму Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ), а також Порядок його заповнення та подання податковими агентами.

Відповідно до ч.2.1 розділу ІІ Порядку від 13.01.2015 року №4 податковий розрахунок подається окремо за кожний квартал (податковий період) протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного кварталу. Окремий податковий розрахунок за календарний рік не подається.

Згідно положень розділу ІІІ Порядку від 13.01.2015 року №4 відображення відомостей у розділі I "Суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і суми утриманого з них податку" (далі - розділ I):

у графі 1 "N з/п" відображається порядковий номер кожного рядка, що заповнюється;

у графі 2 "Податковий номер або серія та номер паспорта" відображається реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта фізичної особи (для фізичної особи, яка має відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта), про яку надається інформація в податковому розрахунку.

У графі 3а "Сума нарахованого доходу" відображається (за звітний квартал) дохід, який нарахований фізичній особі відповідно до ознаки доходу згідно з довідником ознак доходів, наведеним у додатку до цього Порядку.

У разі нарахування доходу його відображення у графі 3а є обов'язковим незалежно від того, виплачені такі доходи чи ні.

Нарахований дохід відображається повністю, без вирахування податку на доходи фізичних осіб, суми єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових внесків до Накопичувального фонду, у випадках, передбачених законом, - обов'язкових страхових внесків до недержавного пенсійного фонду, які відповідно до закону сплачуються за рахунок заробітної плати працівника, суми податкової соціальної пільги за її наявності та військового збору (у періоді його справляння).

У графі 3 "Сума виплаченого доходу" відображається сума фактично виплаченого доходу платнику податку податковим агентом.

Заробітна плата, що виплачується у встановлені терміни в наступному місяці, повинна бути відображена в податковому розрахунку за той період, у який входить попередній місяць, за який заробітну плату було нараховано. Наприклад, до податкового розрахунку за I квартал входить заробітна плата за січень, яка нарахована у січні та виплачена в лютому, за лютий (нарахована у лютому та виплачена в березні), за березень (нарахована в березні та виплачена у квітні).

У графі 5 "Ознака доходу" зазначається ознака доходу згідно з довідником ознак доходів, наведеним у додатку до цього Порядку. Ознака доходу визначається до нарахованого доходу. Якщо доходи виплачуються у звітному кварталі не в повному обсязі і їх остаточна виплата буде здійснюватись у наступних кварталах, ознака доходу в разі виплати повинна вказуватися відповідно до нарахованого в попередньому кварталі доходу.

Щодо кожної фізичної особи потрібно заповнювати стільки рядків, скільки ознак доходів вона має. Про кожну ознаку доходу фізичної особи потрібно заповнювати тільки один рядок з обов'язковим заповненням графи 2 "Податковий номер або серія та номер паспорта", крім випадків, зазначених у пунктах 3.7 та 3.8 цього розділу.

Враховуючи викладене, чинним законодавством не передбачено заповнення рядка 5 "ознака доходу" фізичної особи в декілька рядків із зазначенням періодів, у яких податковим агентом не нараховувалися та не виплачувалися доходи фізичній особі.

Матеріалами справи підтверджено, що на виконання постанови Полтавського окружного адміністративного суду від 30.11.2016 у справі №816/67/16 ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області у травні 2017 року на картковий рахунок позивача було перераховано середній заробіток за час вимушеного прогулу в період з 19.06.2012 по 11.04.2016 у розмірі 251287,00 грн одним платежем, що підтверджується платіжним дорученням від 11.05.2017 №252.

При цьому, сума середнього заробітку за час вимушеного прогулу та утримання (перерахування) відповідних податків відображена ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області у Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків, і сум утриманого з них податку за ІІІ квартал 2017 року (форма №1ДФ) у графах 3 та 3а в розмірі 251 287,00 грн., з відображенням порядкового номера рядка, що заповнюється (гр. 1), податкового номера позивача (гр. 2), ознаки доходу фізичної особи (гр. 5) /т 2 а.с. 7-8, 12-17/.

Відповідно до розділу IV Порядку від 13.01.2015 року №4 коригування поданого і прийнятого податкових розрахунків проводяться на підставі самостійно виявлених податковим агентом помилок, а також на підставі повідомлень про помилки, виявлені контролюючим органом.

Доказів допущення ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області помилок при заповненні поданого і прийнятого контролюючим органом податкового розрахунку позивачем суду не надано та судом не встановлено.

Відтак, аналіз положень чинного законодавства України, яке регулює спірні правовідносини, а також дослідження матеріалів справи дозволяє суду дійти висновку про те, що вищевказаний податковий розрахунок є правильними та таким, що відповідає вимогам чинного законодавства.

Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Конституційний Суд України у рішенні від 25.11.1997 року №6-зп вказав, що стаття 55 Конституції України не визначає, які саме рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади і місцевого самоврядування чи посадових і службових осіб можуть бути оскаржені, і встановлює принцип, відповідно до якого в суді можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії та бездіяльність.

Разом з тим, Конституційний Суд України у зазначеному вище рішенні вказав, що частину другу статті 55 Конституції України необхідно розуміти так, що кожен, тобто громадянин України, іноземець, особа без громадянства має гарантоване державою право оскаржити в суді загальної юрисдикції рішення, дії чи бездіяльність будь-якого органу державної влади, органу місцевого самоврядування, посадових і службових осіб, якщо громадянин України, іноземець, особа без громадянства вважають, що рішення, дія чи бездіяльність порушують або обмежують права і свободи громадянина України, іноземця, особи без громадянства чи перешкоджають їх здійсненню, а тому потребують правового захисту в суді.

Згідно з частиною першою статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

За вимогами пункту 1 частини першої статті 19 КАС України компетенція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Таким чином, до адміністративних судів можуть бути оскаржені рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, які породжують, змінюють або припиняють права та обов'язки у сфері публічно-правових відносин, вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.

Враховуючи положення законодавства, під актом державного чи іншого органу слід розуміти юридичну форму рішень цих органів - офіційний письмовий документ, який породжує певні наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.

Податковий розрахунок - документ, який свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.

Таким чином, дії відповідача по складанню вищевказаного податкового розрахунку, не спричиняють виникнення будь-яких прав і обов'язків позивача.

Відповідно до частини першої статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Обставини дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів має довести належними та допустимими доказами саме позивач.

В розумінні КАС України, відповідно до приписів пункту 8 частини першої статті 4, позивачем є особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано адміністративний позов до адміністративного суду. Отже, адміністративний позов подається собою для відновлення її прав, свобод та інтересів.

Враховуючи наведене, обов'язковою умовою захисту в адміністративному суді прав, свобод, інтересів позивача є одночасна наявність двох факторів: існування публічно-правових відносин між позивачем та відповідачем - суб'єктом владних повноважень; а також наявність факту порушень прав, свобод, інтересів позивача, вчинених або допущених відповідачем у таких правовідносинах.

Таким чином, у розумінні КАС України захист прав, свобод та інтересів осіб завжди є наступним, тобто передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення. Право на судовий захист має лише та особа, яка є суб'єктом (носієм) порушених прав, свобод чи інтересів, з чого вбачається, що право на судовий захист не є абсолютним. Для того, щоб особі було надано судовий захист, суд має встановити, чи особа дійсно має порушене право, свободу чи інтерес, і це право, свобода чи інтерес порушені відповідачем.

Згідно з вищевказаними нормами права, задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин. Відтак, відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством є підставою для прийняття судового рішення про відмову в задоволенні цієї позовної вимоги на підставі положень частини першої статті 245 КАС України.

Щодо позовних вимог про зобов'язання переглянути та скасувати протиправне рішення комісії по призначенню субсидій при Шишацькій РДА та в межах закону зобов'язати Шишацьку районну державну адміністрацію Полтавської області призначити субсидію щодо сплати комунальних послуг на 2017-2018 роки, домогосподарству гр. ОСОБА_1, суд зазначає наступне.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848 затверджено Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, яке визначає умови призначення та порядок надання громадянам щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату користування житлом або його утримання та комунальних послуг (водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот), а також один раз на рік субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (в редакції станом на дату призначення позивачу субсидії вперше у 2015 році).

Відповідно до п. 2 Положення право на отримання адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, а також субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (далі - субсидія) поширюється на громадян, які проживають у житлових приміщеннях (будинках) державного та громадського житлового фонду, в тому числі у гуртожитках, - на оплату користування житлом; приватного житлового фонду та фонду житлово-будівельних (житлових) кооперативів - на оплату утримання житла; житлового фонду незалежно від форм власності - на оплату комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

Приписами п. 3 Положення встановлено, що призначення субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

Згідно з п. 4, 6 Положення субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги, скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами з урахуванням пільг, які надаються відповідно до законодавства, і обсягом визначеного Кабінетом Міністрів України обов'язкового відсотка платежу.

Субсидія призначається одному з членів домогосподарства, на якого відкрито особовий рахунок за місцем реєстрації, або особі, яка не зареєстрована, але фактично проживає у житловому приміщенні (будинку) на підставі договору найму (оренди) житла, і на яку відкрито особові рахунки із сплати житлово-комунальних послуг (далі - орендар).

Пунктом 13 Положення визначено перелік документів, що мають подаватись до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення для призначення субсидії.

У відповідності до п. 14 Положення, субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається на 12 місяців з місяця звернення за її призначенням і розраховується: на опалювальний сезон - з 1 жовтня по 30 квітня; на неопалювальний сезон - з 1 травня по 30 вересня.

Судом встановлено та не заперечується сторонами, що починаючи з 2015 року, на підставі заяви позивача, призначено субсидію на оплату житлово-комунальних послуг власнику домогосподарства за адресою: АДРЕСА_1

Згідно з п. 7 Положення, субсидія розраховується виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають), яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, у тому числі осіб, призваних на строкову військову службу.

Оскільки, позивач та його дружина зареєстровані за вказаною адресою, для нарахування розміру субсидії відповідачем враховувався дохід позивача на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи для призначення субсидії та дохід дружини позивача, а саме пенсія та заробітна плата.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 №329 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 № 1022" установлено, що до складу домогосподарства включаються особи, що зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії. До складу домогосподарства включаються особи, що зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії /п. 9 Положення/.

Для розрахунку житлової субсидії середньомісячний сукупний дохід осіб, зазначених у пункті 9 цього Положення, враховується:

за III-IV квартали попереднього календарного року - у разі, коли житлова субсидія призначається з початку неопалювального сезону;

за I-II квартали поточного календарного року - у разі, коли житлова субсидія призначається з початку опалювального сезону;

за два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням житлової субсидії, - у разі, коли житлова субсидія призначається після початку опалювального (неопалювального) сезону.

У такому ж порядку розраховується середньомісячний сукупний дохід під час призначення житлової субсидії без звернення на наступний сезон домогосподарствам, які отримували її в попередньому опалювальному (неопалювальному) сезоні.

Житлова субсидія на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива призначається виходячи з розміру доходу осіб, зазначених у пункті 9 цього Положення, за попередній календарний рік.

У разі призначення житлової субсидії з початку опалювального (неопалювального) сезону доходи у вигляді пенсії враховуються в розмірі нарахованої пенсії за останній місяць попереднього опалювального (квітень) або неопалювального (вересень) сезону. В разі призначення житлової субсидії після початку опалювального (неопалювального) сезону враховується розмір нарахованої пенсії за місяць, що передує місяцю, з якого призначається житлова субсидія /п. 11 Положення/.

Відповідно до п. 12 Положення якщо у складі домогосподарства або у складі сім'ї члена домогосподарства є особи, що досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, і в цьому періоді їх доходи були такими, що зазначені в абзацах другому - четвертому підпункту 3 пункту 6 цього Положення, у разі призначення житлової субсидії таким домогосподарствам (у тому числі за рішенням комісії) в розрахунок сукупного доходу домогосподарства включається середньомісячний дохід таких осіб у розмірі: двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи для призначення субсидії; одного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, - в окремих випадках за рішенням комісії у разі, коли такі особи перебувають у складних життєвих обставинах.

Згідно п. 19 Положення (в редакції постанови КМУ від 27.04.2018 р. №329) розрахунки щодо визначення розміру житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком здійснюються в такій послідовності:

1) визначення середньомісячного сукупного доходу домогосподарства та відсотка обов'язкової частки його плати за житлово-комунальні послуги, витрат на управління багатоквартирним будинком у такому доході;

2) визначення місячного розміру плати за житлово-комунальні послуги та/або місячного розміру внеску/платежу обєднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла (з урахуванням понаднормової площі відповідно до пункту 5 цього Положення) та соціальних нормативів житлово-комунального обслуговування;

3) визначення розміру житлової субсидії як різниці між місячним розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або місячним розміром внеску/платежу обєднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів житлово-комунального обслуговування і обовязковою часткою плати за житлово-комунальні послуги та/або витрат на управління багатоквартирним будинком.

Новий розмір витрат на оплату житлово комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії визначає постанова КМУ 1156 від 27.07.1998 р., якою установлено, що за умови призначення житлової субсидії громадяни, які зареєстровані (фактично проживають) у житловому приміщенні (будинку), сплачують за управління багатоквартирним будинком, за житлово-комунальні послуги, за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку води та теплової енергії, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами (далі - житлово-комунальні послуги) в межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами, частку середньомісячного сукупного доходу, а за придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива - частку їх сукупного доходу за попередній календарний рік (Ро), яка визначається за такою формулою:Ро=Кд/КгхРг, де Ро - частка плати за послуги для домогосподарства (частка доходу), яка для розрахунку субсидії округлюється до двох знаків після коми; Кд - коефіцієнт доходу домогосподарства - відношення розміру середньомісячного сукупного доходу домогосподарства в розрахунку на одну особу до прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, встановленого на дату, з якої призначається субсидія; Кг - базовий коефіцієнт доходу для призначення субсидії - два прожиткових мінімуми на одну особу в розрахунку на місяць (Кг = 2); Рг - базова норма плати за житлово-комунальні послуги - 15 відсотків середньомісячного сукупного доходу домогосподарства (Рг = 15).

З матеріалів справи встановлено, що Управлінням праці та соціального населення Шишацької райдержадміністрації сім'ї ОСОБА_1 проведено розрахунок розміру субсидії на опалювальний період 2017-2018 роки.

Субсидію на 2017-2018 роки на житлово-комунальні послуги призначено з урахуванням розміру 2-х прожиткових мінімумів (як непрацюючій особі).

Розрахунок субсидії на опалювальний сезон у жовтні 2017 року здійснено на підставі доходів за І-ІІ квартали поточного року.

Згідно листа Шишацького відділення Миргородської ОДПІ ГУ ДФС у Полтавській області від 13.03.2018 №94/9/16-30 дохід гр. ОСОБА_1 за період з 01.04.2017 по 30.09.2017 становить 206 055,34 грн., а тому, сукупний дохід сім'ї становить 206055,34 грн.

Середньомісячний сукупний дохід сім'ї становить 206055,34/6 = 34342,55 грн. Розмір плати за житлово-комунальні послуги в межах норм становить 1978,33 грн.

Як встановлено з рішень відповідача про призначення субсидії останнім враховано дохід ОСОБА_1 на виконання вимог постанови КМУ від 27.04.2018 №329 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1022", відтак Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Шишацької районної державної адміністрації Полтавської області діяло в межах та на підставі наданих йому повноважень.

Що стосується позовних вимог про відшкодування коштів щодо субсидії домогосподарству за 2017-2018 роки, то вона фактично є похідною від попередньої.

Тож за умови відсутності підстав для задоволення основної позовної вимоги, відсутні й підстави для задоволення усіх інших похідних вимог.

Приписами ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

З огляду на встановлені обставини справи та керуючись приписами наведених норм, позовні вимоги ОСОБА_1 є необґрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14.01.2019 клопотання ОСОБА_1 про звільнення від сплати судового збору по адміністративній справі №816/1223/18 задоволено. Звільнено ОСОБА_1 від сплати судового збору за подання адміністративного позову до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, Шишацької районної державної адміністрації Полтавської області, Управління праці та соціального захисту населення Шишацької районної державної адміністрації Полтавської області про зобов'язання вчинити певні дії.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, рнокпп НОМЕР_1) до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області (вул.Воскресенський узвіз, 7, м. Полтава, Полтавська область, 36020, код ЄДРПОУ 40358617), Шишацької районної державної адміністрації Полтавської області (вул. Партизанська, 2, смт. Шишаки, Шишацький район, Полтавська область, 38000, код ЄДРПОУ 04057563), Управління праці та соціального захисту населення Шишацької районної державної адміністрації Полтавської області (вул. Партизанська, 6, смт. Шишаки, Полтавська область, 38000, код ЄДРПОУ 03195151) про зобов'язання вчинити певні дії, відшкодування коштів відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення .

Повне рішення складено 01 березня 2019 року.

Суддя Н.Ю. Алєксєєва

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.02.2019
Оприлюднено05.03.2019
Номер документу80195199
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1223/18

Ухвала від 05.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 16.04.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 02.04.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Рішення від 27.02.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Рішення від 27.02.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 14.01.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 14.01.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 14.12.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 08.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні