ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49600
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04.03.2019р. Справа № 904/5972/18 За позовом: Комунального підприємства Дніпроводоканал Дніпровської міської ради, м. Дніпро
До: Товариства з обмеженою відповідальністю Овочепереробний комбінат Оріль , м. Дніпропетровськ
Про: стягнення 46 178, 33 грн.
Суддя Васильєв О.Ю.
ПРЕДСТАВНИКИ : не викликалися
СУТЬ СПОРУ :
КП Дніпроводоканал ДМР (позивач) звернувся до господарського суду із позовом про стягнення з ТОВ Овочепереробний комбінат Оріль ( відповідач ) 46 178, 33 грн. плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням за грудень 2016р. , січень-лютий 2017р.
Позовні вимоги обґрунтовані наступними обставинами: 06.02.17р. відповідно до п.2.1.4. та п. 2.1.6 Правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м.Дніпропетровська (затверджених рішенням виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 19.02.15р. №129) співробітниками водоканалу було проведено відбір проб стічних вод відповідача, про що був складений акт відбору проб від 06.02.17р. Внаслідок аналізу вмісту забруднень у стічних водах було встановлено перевищення допустимих концентрацій по завислим речовинам, сухому залишку , хлоридам , азоту , амонійному, БСК5, нафтопродуктам, ото фосфатам та залізу, що зафіксовано в протоколі вимірювань показників складу та властивостей стічних вод, який був надісланий на адресу відповідача листом №1203/24-14 від 16.02.17р. Внаслідок чого, відповідно до п.8.6. Правил №129 був проведений розрахунок величини плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням за грудень 2016р. , січень-лютий 2017р. на суму 46 178, 33 грн. Вищезазначений розрахунок та рахунок №28076 від 31.03.17р. на суму 46 178, 33 грн. було виставлено та направлено відповідачу, однак той рахунок не оплатив.
Ухвалою суду від 03.01.19р. було відкрите провадження у справі №904/5972/18 за правилами спрощеного позовного провадження, встановленими ГПК України , без призначення судового засідання та виклику сторін - за наявними у ній матеріалами.
ТОВ Овочепереробний комбінат Оріль (відповідач) проти задоволення позовних вимог заперечував, зазначаючи наступне: згідно п.2.2. договору місцем надання послуг водоканалом абоненту є точка розподілу, визначена сторонами в акті визначення точки розподілу та розмежування балансової приналежності каналізаційних мереж; за твердженням відповідача, додаток №1 до договору (акт визначення точки розподілу надання послуг та розмежування балансової приналежності водопровідних та каналізаційних мереж) було заповнено сторонами частково та додавалась схема лише щодо водопровідних мереж, схема каналізаційних мереж з позначенням каналізаційних колодязів підприємства не було погоджено і контрольні колодязі для відбору проб не було визначено, оскільки позивач не надіслав повноважну комісію для обстеження мереж каналізації абонента. У зв'язку з чим, відповідач вважає, що позивачем не доведено належності каналізаційного колодязя як контрольного та за відсутності акту визначення точки розподілу та розмежування балансової приналежності каналізаційних мереж, ненаданні позивачем належних та допустимих доказів на обґрунтування його позовних вимог. Також відповідач зазначає, що акт відбору проб стічних вод був підписаний не уповноваженим від імені відповідача особою - заст. директора ОСОБА_1 та зазначає, що Правилами №129 не передбачено надання зауважень абонентами на складений водоканалом акт відбору проб стічних вод.
КП Дніпроводоканал ДМР (позивач) заперечував проти обставин, викладених відповідачем у відзиві , зазначаючи (поміж-іншим) наступне: в додатку № 1 до договору сторонами було визначено межі балансової приналежності каналізаційних мереж, а саме- напірний каналізаційний колектор до колектора d11000 в тому числі контрольні колодязі, зазначений додаток було підписано відповідачем; крім того в додатку № 2 до договору об'єкт водопостачання та водовідведення визначено як овочепереробний комбінат взагалі, без виокремлення; отже зазначений при відборі проб 06.02.2017р. колодязь був належним для відбору проб, а твердження відповідача про не віднесення цього колодязя до його каналізаційних мереж не відповідають дійсності. Також позивач зазначає, що відбір проб стічних вод підприємства з контрольного колодязя 06.02.17р. , за наслідками якого було складено відповідний акт відбору проб , здійснювалось в присутності заступника директора відповідача - ОСОБА_1; при цьому до зазначеного контрольного колодязя співробітники позивача були приведені саме цією особою; отже саме зазначена особа є відповідальною на підприємстві за участь у відборі проб та уповноважена на підписання актів відбору проб. Зазначена особа без заперечень підписала акті відбору проб та отримала його копію, а тому заперечення відповідача є необґрунтованими.
Дослідивши матеріали справи, господарський суд ,-
ВСТАНОВИВ :
16.09.14р. між КП Дніпроводоканал ДМР (водоканал) і ТОВ Овочепереробний комбінат Оріль (абонент) укладено договір на надання послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення №4185; згідно п.2.1 якого водоканал зобов'язався надавати абоненту послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, а абонент зобов'язався оплачувати послуги в порядку і умовах, визначених договором та діючим законодавством.
У відповідності з п.3.15 договору абонент, на балансі якого знаходяться мережі водовідведення, несе відповідальність за порушення норм щодо кількості та концентрації шкідливих речовин в стічних водах, які скидають до вказаних мереж субабоненти, орендарі, суборендарі. Допустимі концентрації шкідливих речовин у стічних водах встановлені Правилами №1939 та наводяться в додатку №4 договору.
Для визначення вмісту забруднень у стічних водах використовуються як дані лабораторії водоканалу, так і результати вибіркового контролю, виконаного лабораторіями місцевих органів Держсанепіднагляду, охорони навколишнього природного середовища або іншими лабораторіями, акредитованими у даній галузі (п.3.18 договору).
Відповідно до п.4.10 договору величина плати за скид стічних вод у систему водовідведення водоканалу з понаднормативними забрудненнями розраховується згідно Інструкції №37; така оплата здійснюється абонентом не пізніше 10 днів з дати отримання листа-повідомлення та рахунку. Згідно п.7.2.8 договору абонент зобов'язаний не перевищувати рівня вмісту забруднюючих речовин у стічних водах та нести відповідальність за якісний склад стічних вод. (а.с.15-22)
16.09.19р. між сторонами було підписано додаток №1 до договору (акт визначення точки розподілу надання послуг та розмежування балансової приналежності водопровідних та каналізаційних мереж) по об'єкту, який розташований за адресою: вул. Г.Сталінграду, буд.247 , зі схемою колодязів (а.с.49-50) В додатку №4 до договору сторони погодили допустимі концентрації шкідливих речовин у стічних водах (а.с.52).
06.02.17р. співробітниками водоканалу проведено відбір проб стічних вод в каналізаційній мережі абонента, за адресою пр. Б. Хмельницького, 247, м. Дніпро, про що було складений акт від 06.02.17. Будь-яких зауважень з боку представника абонента (заступника директора ОСОБА_1 ) акт від 06.02.17р. не містить.
За результатами вимірювання показників складу та властивостей стічних вод, проведених лабораторією по контролю якості стічних вод підприємств, виявилось перевищення допустимих концентрацій по таким показникам: завислим речовинам, сухому залишку , хлоридам , азоту , амонійному, БСК5, нафтопродуктам, ото фосфатам та залізу, тому що останні не відповідають гранично допустимим концентраціям шкідливих речовин, наведеним в Правилах приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств в систему каналізації м. Дніпропетровська , затверджених рішенням виконкому Дніпропетровської міської ради від 19.02.15р. №129, що зафіксовано в протоколі вимірювань показників складу та властивостей стічних вод. (а.с.26-27) На підставі лабораторних вимірювань водоканалом здійснений розрахунок плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням за грудень, січень, лютий 2016-2017р. (а.с.24). Відповідно глави 3 Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів ( затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.02 №37), проведений розрахунок величини плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями за грудень, січень, лютий 2016-2017р. та нараховано до сплати 46 178, 33 грн.
Листом від 16.02.17р. №1203/24-14 позивачем направлено відповідачу протокол вимірювань показників складу та властивостей стічних вод. Також листом №2253/2414 від 15.03.17р. позивачем було направлено відповідачу розрахунок величини плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням (а.с.23, 25) та виставлено рахунок №28076 від 31.03.17р. плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням на суму 46 178, 33 грн. (а.с.30) .
Однак відповідач вищезазначений рахунок не оплатив, у зв'язку з чим позивач був вимушений звернутися з позовом до суду.
Статтею 44 Водного кодексу України визначені обов'язки водокористувачів, які зобов'язані, зокрема, дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та лімітів скидання забруднюючих речовин. Згідно із статтею 70 Водного кодексу України скидання стічних вод у водні об'єкти допускається лише за умови наявності нормативів гранично допустимих концентрацій та встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.
У статті 33 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища вказано, що екологічні нормативи встановлюють гранично допустимі розміри викидів та скидів у навколишнє природне середовище забруднюючих хімічних речовин, рівні допустимого шкідливого впливу на нього фізичних та біологічних факторів.
Відповідно до Закону України Про охорону навколишнього природного середовища", Водного кодексу України розроблено Правила приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України , затверджені наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України № 37 від 19.02.2002р.. Ці Правила поширюються на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації, та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів.
Пунктом 1.2 Правил № 37 встановлено, що їх дії поширюються на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації ( водоканали), та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів (далі - підприємства).
Згідно з п.1.5 Правил № 37 Водоканали на підставі цих Правил та Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19 лютого 2002 № 37 (Інструкція), розробляють місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту, у яких установлюються допустимі концентрації (ДК) для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися Підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод Підприємств у міську каналізацію.
Відповідно до пунктів 1.8 та 2.4 Правил № 37 водоканали приймають стічні води підприємств до комунальної або відомчої каналізації за умови, якщо каналізаційна мережа та очисні споруди каналізації мають резерв пропускної спроможності, показники якості стічних вод Підприємства задовольняють вимоги місцевих Правил приймання та укладеного з Водоканалом договору на приймання стічних вод (Договір на послуги водовідведення). Підприємства зобов'язані виконувати в повному обсязі вимоги місцевих Правил та договору на послуги водовідведення, дотримуватись установлених Водоканалом кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках підприємства, оплачувати рахунки за скид понаднормативних забруднень при порушенні встановлених показників.
Відповідно до п. 2.3 Інструкції, нормативи плати за скид понаднормативних забруднень у системи каналізації населених пунктів (Нп) установлюються в місцевих Правилах приймання на рівні виробничої собівартості очищення 1 куб. м стічних вод з умістом забруднень у межах установлених в місцевих Правилах приймання допустимих концентрацій забруднюючих речовин.
Пунктом 3.2 Інструкції встановлено, що при перевищенні рівня вмісту забруднюючих речовин у стічних водах Підприємств, що скидаються в систему каналізації, порівняно з встановленими місцевими Правилами приймання, Підприємства сплачують Водоканалу плату за скид понаднормативних забруднень, яка нараховується за нормативом плати за очищення 1 куб. м стічних вод з умістом забруднень у межах допустимих концентрацій (Нп), обсягом скинутих понад нормативно забруднених стічних вод (Vпз) та коефіцієнтом кратності (Кк), який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми.
Відповідно до пункту 1.6 Правил № 37 приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Держбуду України № 37 від 19.02.2002 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.04.2002 за № 403/6691), місцеві Правила приймання є обов'язковими для всіх підприємств, яким водоканали надають послуги з водовідведення та які розташовані на території даної місцевої ради.
Рішенням Виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради № 129 від 19.02.2015 були затверджені Правила приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська (далі - Правила № 129).
Відповідно до пункту 2.1 Правил № 37 водоканали мають право, зокрема, контролювати якість, кількість та режим скиду стічних вод підприємств; пред'являти підприємствам у встановленому порядку рахунки за скид понаднормативних забруднень із застосуванням коефіцієнта кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень, при порушенні як цих Правил, так і місцевих Правил приймання; здійснювати раптовий (у будь-яку годину доби), не погоджений з підприємством заздалегідь відбір проб для контролю за якістю стічних вод, що скидаються.
Аналогічне право водоканалу здійснювати позаплановий (в будь-яку годину доби), непогоджений з підприємством заздалегідь, відбір проб для контролю за якістю стічних вод, що скидаються, міститься в пункті 2.1.6 Правил № 129. При цьому, присутність представника підприємства при відборі проб обов'язкова.
Як зазначено в пункті 7.8 Правил № 37 з метою контролю якості стічних вод підприємств водоканал здійснює відбір разових проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних проб стічних вод підприємств виконується уповноваженими представниками водоканалу, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представники водоканалу, так і представник підприємства-абонента.
Відповідно до пунктів 6.9 Правил № 129 приймання стічних вод при виявленні перевищень якісних показників стічних вод, водоканал зобов'язаний нарахувати додаткову плату за водовідведення, обчислену за підвищеним коефіцієнтом кратності, а відповідач зобов'язаний її сплатити. Аналогічна вимога передбачена пунктом 3.15 договору, відповідно до якого абонент, на балансі якого знаходяться мережі водовідведення, несе відповідальність за порушення норм щодо кількості та концентрації шкідливих речовин в стічних водах, які скидають до вказаних мереж субабонента, орендарі, суборендарі.
Скидання стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій (ДК) оплачується з відповідним коефіцієнтом кратності (пункти 6.9, 8.1 Правил № 129 та пункт 4.10 договору).
Відповідно до п. 7.11.3 Правил № 129 з метою контролю якості стічних вод підприємств водоканал здійснює відбір разових (контрольних) проб. Ці проби характеризують склад та властивості стічних вод і відповідність фактичних концентрацій забруднювальних речовин допустимим. Виявленні в цих пробах перевищення ДК допустимих речовин у стічних водах є підставою для нарахування плати за скид понаднормових забруднень.
Відбір разових проб стічних вод підприємств виконується повноважними представниками водоканалу, що фіксується у актах, які підписують як представник водоканалу, так і представник підприємства. В акт відбору проб обов'язково заносяться дані про попередню обробку проби (консервування). Такий акт має юридичну силу і є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень (у разі виявлення перевищення ДК).
Відповідно до ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов'язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події. У відповідності зі ст.526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.(ст.525 ЦК України). Відповідно до ч.3-4 ст. 13 ГПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом; кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов'язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.
Як вже зазначалося вище, в матеріалах справи міститься акт від 06.02.2017р. відбору проб стічних вод з метою контролю їх складу та якості, складений працівниками КП Дніпроводоканал в присутності уповноваженого представника відповідача ( заступника директора ОСОБА_1М.) Вказаний акт підписаний повноважним представникам позивача без будь-яких зауважень. Зроблені підприємством позивача лабораторні дослідження, зафіксували перевищення допустимих концентрацій, а отже нарахування плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями згідно виставленого для оплати рахунку №28076 від 31.03.17р. є правомірним (аналогічної правової позиції дотримується Верховний Суд у своїх постанові від 02.05.18 р. у справі № 904/8186/16 ); а тому позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Одночасно заперечення відповідача суд оцінює критично, які спростовуються наявними у справі та наданими позивачем доказами. Також суд вважає за необхідне зазначити, що відсутність акта обстеження мереж не може бути обставиною, що спростовує факт скиду понаднормово забруднених стічних вод та не звільняє відповідача від плати за скид понаднормово забруднених стічних вод; та не направлення чи несвоєчасне направлення водоканалом підприємству протоколу вимірювань показників складу та властивостей стічних вод не може вплинути на ту обставину, що у стічних водах виявлено перевищення забруднюючих речовин, і це не може бути підставою для звільнення від плати за таке порушення. (аналогічної правової позиції дотримується Верховний Суд у свої постанові від 26.03.18р. у справі №904/7752/17).
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 178, 233, 238, 240, 241, 247-252 ГПК України, господарський суд , -
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
2. Стягнути з відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю Овочепереробний комбінат Оріль (49057, м. Дніпро, пр. Б.Хмельницького, 247; код ЄДРПОУ 13421677) на користь позивача - Комунального підприємства Дніпроводоканал Дніпровської міської ради ( 49101, м. Дніпро, вул. Троїцька, 21-А; код ЄДРПОУ 03341305): 46 178,33 грн. - заборгованості та 1762, 00 грн. - витрат на сплату судового збору.
Видати відповідний наказ після набрання рішенням чинності.
Відповідно до ч. 4 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України рішення складено та підписано без його проголошення 04.03.2019 р.
Відповідно до вимог ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно до вимог ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення . Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду , зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення .
Відповідно до вимог ст. 257 ГПК України апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції .
Суддя Васильєв О.Ю.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 04.03.2019 |
Оприлюднено | 06.03.2019 |
Номер документу | 80233306 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Васильєв Олег Юрійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Білецька Людмила Миколаївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Білецька Людмила Миколаївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Білецька Людмила Миколаївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Білецька Людмила Миколаївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Васильєв Олег Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні