Рішення
від 12.03.2019 по справі 640/19663/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

12 березня 2019 року                     № 640/19663/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Чудак О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику учасників справи адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ОРІС КЕПІТАЛ» до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправним та скасування рішення,

встановив:

22.06.2018 Товариство з обмеженою відповідальністю «ОРІС КЕПІТАЛ» (ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ») звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (Комісія) про визнання протиправним та скасування рішення від 13.11.2018 №800 щодо зупинення дії ліцензій на провадження професійної діяльності на фондовому ринку Товариства з обмеженою відповідальністю «ОРІС КЕПІТАЛ».

В обґрунтування позовних вимог зазначило, що рішення Комісії від 13.11.2018 №800 є протиправним, адже станом на час його прийняття не існувало підстав для зупинення дії ліцензій на провадження професійної діяльності на фондовому ринку ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ».

Позивач наголошує на тому, що положення Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» від 30.10.1996 №448/96-ВР (Закон №448/96-ВР) передбачають можливість зупинення дії ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку виключно у разі встановлення факту порушення законодавства про цінні папери. Водночас, факт допущення ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ» порушення законодавства про цінні папери відповідачем не доведено, у зв'язку із чим підстави для зупинення дії ліцензії позивача на провадження професійної діяльності на фондовому ринку відсутні.

Посилання відповідача на норми Порядку зупинення дії та анулювання ліцензії на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів), який затверджено рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14.05.2013 №816 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01.06.2013 за №862/23394, позивач вважає безпідставними, адже норми даного Порядку не відповідають положенням Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні».

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.12.2018 відкрито провадження у справі, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику сторін.

Відповідач подав відзив на позовну заяву ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ» в якому вказав на відсутність підстав для задоволення позову. Зазначив, що за результатами моніторингу адміністративних даних встановлено, що протягом 2017-2018 років ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ» здійснено переважну частку операцій з цінними паперами емітентів у відношенні яких Комісією в подальшому прийнято рішення щодо заборони торгівлі цінними паперами та/або щодо заборони внесення змін до системи депозитарного обліку, оскільки обіг цінних паперів таких емітентів створював ризик порушень прав інвесторів. Таким чином, ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ» при здійсненні операцій з цінними паперами вказаних емітентів не діяло в інтересах клієнтів, оскільки не врахувало ризик вибору контрагентів та інші фактори ризику, та використовувало грошові кошти клієнтів виключно з метою отримання винагороди, порушуючи принцип чесності, справедливості та професійності, що призвело або могло призвести до порушення прав інвесторів.

У зв'язку із цим, порушено справу про правопорушення на ринку цінних паперів щодо ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ». Під час провадження у вказаній справі виникла необхідність проведення додаткової перевірки, у зв'язку із чим та відповідно до пункту 3 частини першої статті 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», пункту 5 статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», керуючись підпунктом 3 пункту 4 розділу 2 Порядку зупинення дії та анулювання ліцензії на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів), відповідачем прийнято рішення від 13.11.2018 №800 щодо зупинення дії ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ».

Відповідач вважає, що вказане рішення законне та обґрунтоване. Доводи позивача про те, що підстави зупинення дії ліцензії встановлюються виключно Законом відповідач вважає безпідставними та помилковими, зазначає, що згідно підпункту 3 пункту 4 розділу 2 Порядку зупинення дії та анулювання ліцензії на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів), виникнення необхідності проведення перевірки під час провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів, якщо правопорушення призвело або могло призвести до порушення прав інвесторів, є підставою для зупинення дії ліцензій за певним видом професійної діяльності за відповідним рішенням Комісії на строк, встановлений цим рішенням.

Відповідач вважає необґрунтованими доводи позивача про неможливість застосування до спірних правовідносин вказаних положень Порядку зупинення дії та анулювання ліцензії на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів), адже норми даного Порядку є чинними, обов'язковими і поширюються на всіх професійних учасників фондового ринку, які мають ліцензію на провадження окремих видів професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів), та органи державної влади.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ» здійснює професійну діяльність на ринку цінних паперів на підставі ліцензій на провадження професійної діяльності на ринку цінних паперів - діяльності з торгівлі цінними паперами, а саме: брокерської діяльності серії АЕ №286789 від 27.12.2013 та дилерської діяльності серії АЕ №286790 від 27.12.2013, виданих на підставі рішення Комісії від 27.12.2013 №3001.

08.11.2018 Комісією відносно ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ» порушено справу про правопорушення на ринку цінних паперів. Комісія встановила, що протягом 2017-2018 років ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ» здійснено переважну частку операцій з цінними паперами емітентів, у відношенні яких Комісією в подальшому прийнято рішення щодо заборони торгівлі цінними паперами та/або щодо заборони внесення змін до системи депозитарного обліку. З огляду на вказані обставини Комісія вважає, що ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ» при здійсненні операцій з цінними паперами вказаних емітентів не діяло в інтересах клієнтів, оскільки не врахувало ризик вибору контрагентів та інші фактори ризику, та використовувало грошові кошти клієнтів виключно з метою отримання винагороди, порушуючи принцип чесності, справедливості та професійності, що призвело або могло призвести до порушення прав інвесторів.

Після порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів відносно ТОВ «ОРІС КЕШТАЛ», матеріали справи передані до Уповноваженої особи Комісії для складання акту про правопорушення на ринку цінних паперів.

13.11.2018 Комісією прийнято рішення №800 про зупинення дії ліцензій ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ» на провадження професійної діяльності на ринку цінних паперів - діяльності з торгівлі цінними паперами, а саме: брокерської діяльності серії АЕ №286789 від 27.12.2013 та дилерської діяльності серії АЕ №286790 від 27.12.2013, виданих на підставі рішення Комісії від 27.12.2013 №3001. Вказана постанова прийнята у зв'язку із необхідністю проведення додаткової перевірки у справі про правопорушення на ринку цінних паперів , та відповідно до пункту 3 частини першої статті 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», пункту 5 статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», підпункту 3 пункту 4 розділу 2 Порядку зупинення дії та анулювання ліцензії на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів).

16.11.2018 Комісією винесено постанову про зупинення провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів. Згідно даної постанови до підписання акту про порушення на ринку цінних паперів ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ» надані письмові пояснення у справі, які потребують проведення додаткової перевірки у зв'язку із чим й вирішено зупинити провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів.

Позивач вважає протиправним рішення Комісії від 13.11.2018 №800, а тому звернувся до суду із даним позовом.

Суд, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, вважає позов таким, що підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно пункту 3 частини першої статті 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» професійна діяльність на ринку цінних паперів, ліцензується з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні».

Правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні визначає Закон України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні».

У відповідності до пункту 5 частини першої статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право у разі порушення законодавства про цінні папери, нормативних актів Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку виносити попередження, зупиняти на термін до одного року обіг цінних паперів, дію ліцензій, виданих Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, анулювати дію таких ліцензій.

Пунктом 14 частини першої статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» визначено, що Комісія має право накладати адміністративні стягнення, штрафні та інші санкції за порушення чинного законодавства на юридичних осіб та їх співробітників, аж до анулювання ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів.

Стаття 11 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» передбачає відповідальність юридичних осіб за правопорушення на ринку цінних паперів. Частина перша даної статті визначає перелік правопорушень на ринку цінних паперів та санкції, які застосовуються за їх вчинення.

Згідно частини другої статті 11 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» крім застосування фінансових санкцій за правопорушення, зазначені у цій статті, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку може зупиняти або анулювати ліцензію на право провадження професійної діяльності на фондовому ринку, яку було видано такому професійному учаснику фондового ринку.

За приписами статті 12 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка виявила факт вчинення юридичною особою правопорушення на ринку цінних паперів, складає акт, який разом з письмовими поясненнями керівника, іншої відповідальної посадової особи та пов'язаними з таким правопорушенням документами протягом п'яти робочих днів подає уповноваженій особі Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка має право застосовувати санкцію за правопорушення на ринку цінних паперів.

Санкції застосовуються Головою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, членом Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, уповноваженими Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку посадовими особами після розгляду документів, що підтверджують факт правопорушення.

Уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку приймає рішення про застосування санкції протягом 30 робочих днів після отримання документів, що підтверджують факт правопорушення. Рішення про застосування санкції оформляється постановою, що надсилається юридичній особі, до якої застосовано санкцію.

Юридична особа не може бути притягнута до відповідальності за дії, що були предметом перевірки, за результатами якої не виявлено правопорушень на ринку цінних паперів.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що зупинення дії ліцензії на право провадження професійної діяльності на фондовому ринку можливе у разі встановлення факту правопорушення законодавства про цінні папери.

При цьому, факт виявлення правопорушення законодавства про цінні папери відображається в акті Уповноваженої особи Комісії. Факт вчинення порушення законодавства про цінні папери вважається встановленим після розгляду документів, що підтверджують факт правопорушення та прийняття відповідного рішення про застосування до юридичної особи санкцій, зокрема й у вигляді зупинення дії ліцензії на право провадження професійної діяльності на фондовому ринку.

Суд зазначає, що матеріали справи не містять, а відповідачем не надано доказів того, що станом на час прийняття оскаржуваного рішення від 13.11.2018 №800 Уповноваженою особою Комісії складено акт про порушення ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ» законодавства про цінні папери, а також прийнято рішення про застосування до ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ» санкцій за таке порушення.

Отже, відсутні підстави вважати, що станом на час зупинення дії ліцензій ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ» згідно рішення Комісії від 13.11.2018 №800 відповідачем встановлено та доведено порушення позивачем вимог законодавства про цінні папери. Тобто, Комісія зупинила дію ліцензій ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ» в процесі з'ясування обставин справи про ймовірне правопорушення на ринку цінних паперів, без встановлення факту такого правопорушення.

Тому, виходячи з наведених норм Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», суд вважає, що зупинення дії ліцензій ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ» згідно рішення Комісії від 13.11.2018 №800 здійснено відповідачем без достатніх для того підстав.

Стосовно посилань Комісії на положення Порядку зупинення дії та анулювання ліцензії на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів), суд зазначає наступне.

Згідно підпункту 3 пункту 4 розділу 2 Порядку зупинення дії та анулювання ліцензії на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів), виникнення необхідності проведення перевірки під час провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів, якщо правопорушення призвело або могло призвести до порушення прав інвесторів, є підставою для зупинення дії ліцензій за певним видом професійної діяльності за відповідним рішенням Комісії на строк, встановлений цим рішенням.

Тобто, вказана норма Порядку зупинення дії та анулювання ліцензії на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів), розширює, передбачений Законом України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», перелік підстав для зупинення дії ліцензій на право провадження професійної діяльності на фондовому ринку.

Згідно частини третьої статті 4 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» ліцензування професійної діяльності на ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку відповідно до законів України, що регулюють ринок цінних паперів, нормативно-правових актів, прийнятих згідно з цими законами, та з урахуванням вимог статей 13 та 19 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності».

Суд зазначає, що Закон України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» та статті 13 та 19 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» не місять норм, які б допускали можливість розширення Комісією переліку підстав для зупинення дії ліцензій на право провадження професійної діяльності на фондовому ринку. Законами України не передбачено, що Комісія має право зупиняти дію ліцензій на підставі виникнення необхідності проведення перевірки під час провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів.

Згідно частини третьої статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.

Таким чином, підпункт 3 пункт 4 розділ 2 Порядку зупинення дії та анулювання ліцензії на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів), не відповідає Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», у зв'язку з чим, до спірних правовідносин не може застосовуватись підпункт 3 пункт 4 розділ 2 Порядку зупинення дії та анулювання ліцензії на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів), як такий, що не відповідає положенням правового акту вищої юридичної сили - Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні».

Відповідно до частини другої статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно зі статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

У розумінні частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, надавши оцінку з урахуванням усіх доказів у справі в їх сукупності, суд вважає, що відповідачем не доведено правомірності оскаржуваного рішення, а позивачем доведено протилежне, тому наявні підстави для задоволення позову та захисту прав позивача в судовому порядку шляхом визнання протиправним та скасування рішення від 13.11.2018 №800 щодо зупинення дії ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку ТОВ «ОРІС КЕПІТАЛ».

Частинами першою, сьомою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв'язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

Оскільки даний позов сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, підлягає задоволенню повністю, а згідно наявної у матеріалах справи квитанції №0.0.1193374321.1 від 23.11.2018, позивачем за його подання сплачено судовий збір у розмірі 1762 грн, то вказана сума підлягає поверненню позивачу за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 77, 139, 241, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ОРІС КЕПІТАЛ», - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 13.11.2018 №800 щодо зупинення дії ліцензій на провадження професійної діяльності на фондовому ринку Товариства з обмеженою відповідальністю «ОРІС КЕПІТАЛ».

Стягнути з Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ОРІС КЕПІТАЛ» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) гривні.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 287, 293, 296, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «ОРІС КЕПІТАЛ» (місцезнаходження юридичної особи: 01030, місто Київ, вулиця Богдана Хмельницького, будинок 16-22; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 38517051).

Відповідач - Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (місцезнаходження юридичної особи: 01010, місто Київ, вулиця Московська, будинок 8, корпус 30; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 37956207).

Суддя                                                                                 О.М. Чудак

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення12.03.2019
Оприлюднено19.03.2019
Номер документу80408743
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/19663/18

Постанова від 31.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 30.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 28.05.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Постанова від 28.05.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 25.04.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 25.04.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Рішення від 12.03.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 08.01.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 08.01.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні