Постанова
від 28.05.2019 по справі 640/19663/18
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/19663/18

Головуючий у 1-й інстанції: Чудак О.М.

Суддя-доповідач: Василенко Я.М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 травня 2019 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого Василенка Я.М.,

суддів Кузьменка В.В., Шурка О.І.,

при секретарі Баглай О.Є.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.03.2019 у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю ОРІС КЕПІТАЛ до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

ТОВ ОРІС КЕПІТАЛ звернулось до суду першої інстанції з позовом, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 13.11.2018 № 800 щодо зупинення дії ліцензій на провадження професійної діяльності на фондовому ринку товариства з обмеженою відповідальністю ОРІС КЕПІТАЛ .

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.03.2019 позов задоволено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку звернулась із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржуване рішення, як таке, що прийняте із порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що ТОВ ОРІС КЕПІТАЛ здійснює професійну діяльність на ринку цінних паперів на підставі ліцензій на провадження професійної діяльності на ринку цінних паперів - діяльності з торгівлі цінними паперами, а саме: брокерської діяльності серії АЕ № 286789 від 27.12.2013 та дилерської діяльності серії АЕ № 286790 від 27.12.2013, виданих на підставі рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 27.12.2013 № 3001.

08.11.2018 Комісією відносно ТОВ ОРІС КЕПІТАЛ порушено справу про правопорушення на ринку цінних паперів. Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (далі - Комісія) встановила, що протягом 2017-2018 років ТОВ ОРІС КЕПІТАЛ здійснено переважну частку операцій з цінними паперами емітентів, у відношенні яких Комісією в подальшому прийнято рішення щодо заборони торгівлі цінними паперами та/або щодо заборони внесення змін до системи депозитарного обліку. З огляду на вказані обставини Комісія вважає, що ТОВ ОРІС КЕПІТАЛ при здійсненні операцій з цінними паперами вказаних емітентів не діяло в інтересах клієнтів, оскільки не врахувало ризик вибору контрагентів та інші фактори ризику, та використовувало грошові кошти клієнтів виключно з метою отримання винагороди, порушуючи принцип чесності, справедливості та професійності, що призвело або могло призвести до порушення прав інвесторів.

Після порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів відносно ТОВ ОРІС КЕПІТАЛ , матеріали справи передані до уповноваженої особи Комісії для складання акту про правопорушення на ринку цінних паперів.

13.11.2018 Комісією прийнято рішення № 800 щодо зупинення дії ліцензій ТОВ ОРІС КЕПІТАЛ на провадження професійної діяльності на ринку цінних паперів - діяльності з торгівлі цінними паперами, а саме: брокерської діяльності серії АЕ №286789 від 27.12.2013 та дилерської діяльності серії АЕ №286790 від 27.12.2013, виданих на підставі рішення Комісії від 27.12.2013 №3001. Вказана постанова прийнята у зв`язку із необхідністю проведення додаткової перевірки у справі про правопорушення на ринку цінних паперів , та відповідно до пункту 3 частини першої статті 7 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності , пункту 5 статті 8 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні , підпункту 3 пункту 4 розділу 2 Порядку зупинення дії та анулювання ліцензії на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів).

16.11.2018 Комісією винесено постанову про зупинення провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів. Згідно даної постанови до підписання акту про порушення на ринку цінних паперів ТОВ ОРІС КЕПІТАЛ надані письмові пояснення у справі, які потребують проведення додаткової перевірки, у зв`язку із чим і вирішено зупинити провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів.

Позивач вважає протиправним рішення Комісії від 13.11.2018 № 800, а тому звернувся до суду першої інстанції із даним позовом.

Суд першої інстанції мотивував своє рішення тим, що матеріали справи не містять, а відповідачем не надано доказів того, що станом на час прийняття оскаржуваного рішення від 13.11.2018 № 800 уповноваженою особою Комісії складено акт про порушення ТОВ ОРІС КЕПІТАЛ законодавства про цінні папери, а також прийнято рішення про застосування до ТОВ ОРІС КЕПІТАЛ санкцій за таке порушення, а тому відсутні підстави вважати, що станом на час зупинення дії ліцензій ТОВ ОРІС КЕПІТАЛ згідно рішення Комісії від 13.11.2018 № 800 відповідачем встановлено та доведено порушення позивачем вимог законодавства про цінні папери. Тобто, Комісія зупинила дію ліцензій ТОВ ОРІС КЕПІТАЛ в процесі з`ясування обставин справи про ймовірне правопорушення на ринку цінних паперів, без встановлення факту такого правопорушення.

Апелянт у своїй скарзі зазначає, що оскаржуване рішення Комісії від 13.11.2018 № 800 законне та обґрунтоване та зазначає, що згідно підпункту 3 пункту 4 розділу 2 Порядку зупинення дії та анулювання ліцензії на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів), виникнення необхідності проведення перевірки під час провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів, якщо правопорушення призвело або могло призвести до порушення прав інвесторів, є підставою для зупинення дії ліцензій за певним видом професійної діяльності за відповідним рішенням Комісії на строк, встановлений цим рішенням.

Колегія суддів погоджується з рішенням суду першої інстанції та вважає доводи апелянта безпідставними, враховуючи наступне.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно п. 3 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності", ліцензуванню підлягають такі види господарської діяльності, зокрема, професійна діяльність на ринку цінних паперів, яка ліцензується з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні".

Правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні визначені Законом України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні".

Відповідно до ч. 5 вказаного Закону, державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.

Пунктом 4 частини першої статті 7 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" визначено, що одним з основних завдань Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку є захист прав інвесторів шляхом застосування заходів щодо запобігання і припинення порушень законодавства на ринку цінних паперів, застосування санкцій за порушення законодавства у межах своїх повноважень.

Згідно п. 5 ч. 1 ст. 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право, зокрема, у разі порушення законодавства про цінні папери, нормативних актів Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку виносити попередження, зупиняти на термін до одного року обіг цінних паперів, дію ліцензій, виданих Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, анулювати дію таких ліцензій.

Пунктом 14 частини 1 статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" передбачено, що Комісія має право накладати адміністративні стягнення, штрафні та інші санкції за порушення чинного законодавства на юридичних осіб та їх співробітників, аж до анулювання ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів.

Як встановлено з матеріалів справи, фактичною підставою прийняття рішення Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку від 13.11.2018 № 800 слугувало виникнення необхідності проведення перевірки під час провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні ТОВ ОРІС КЕПІТАЛ , відповідно до пункту 3 частини 1 статті 7 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності , пункту 5 статті 8 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні , та керуючись підпунктом 3 пункту 4 розділу 2 Порядку зупинення дії та анулювання ліцензій на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів), затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14.05.2013 № 816, зареєстрованим Міністерством юстиції України 01.06.2013 за № 862/23394 (далі - Порядок № 816).

Як зазначалось вище, спірним рішенням зупинено з 14.11.2018 до 14.02.2019 дії ліцензій на провадження професійної діяльності на ринку цінних паперів - діяльності з торгівлі цінними паперами, а саме: брокерської діяльності серії АЕ № 286789 від 27.12.2013 та дилерської діяльності серії АЕ № 286790 від 27.12.2013.

Стаття 11 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні передбачає відповідальність юридичних осіб за правопорушення на ринку цінних паперів. Частина перша даної статті визначає перелік правопорушень на ринку цінних паперів та санкції, які застосовуються за їх вчинення.

Згідно частини другої статті 11 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні крім застосування фінансових санкцій за правопорушення, зазначені у цій статті, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку може зупиняти або анулювати ліцензію на право провадження професійної діяльності на фондовому ринку, яку було видано такому професійному учаснику фондового ринку.

За приписами статті 12 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка виявила факт вчинення юридичною особою правопорушення на ринку цінних паперів, складає акт, який разом з письмовими поясненнями керівника, іншої відповідальної посадової особи та пов`язаними з таким правопорушенням документами протягом п`яти робочих днів подає уповноваженій особі Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка має право застосовувати санкцію за правопорушення на ринку цінних паперів. Санкції застосовуються головою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, членом Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, уповноваженими Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку посадовими особами після розгляду документів, що підтверджують факт правопорушення. Уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку приймає рішення про застосування санкції протягом 30 робочих днів після отримання документів, що підтверджують факт правопорушення. Рішення про застосування санкції оформляється постановою, що надсилається юридичній особі, до якої застосовано санкцію. Юридична особа не може бути притягнута до відповідальності за дії, що були предметом перевірки, за результатами якої не виявлено правопорушень на ринку цінних паперів.

Згідно п.п. 3 п. 4 розділу 2 Порядку зупинення дії та анулювання ліцензій на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів), затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14.05.2013 №816, підставою для зупинення дії ліцензій за певним видом професійної діяльності за відповідним рішенням Комісії на строк, встановлений цим рішенням, є, зокрема, виникнення необхідності проведення перевірки під час провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів, якщо правопорушення призвело або могло призвести до порушення прав інвесторів.

Вказана норма Порядку розширює, передбачений Законом України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", перелік підстав для зупинення дії ліцензій на право провадження професійної діяльності на фондовому ринку.

Аналіз вказаних норм дає підстави вважати, що зупинення дії ліцензії на право провадження професійної діяльності на фондовому ринку можливе у разі встановлення того факту, що правопорушення призвело або могло призвести до порушення прав інвесторів.

При цьому, колегія суддів зазначає, що матеріали справи не містять, а відповідачем не надано доказів того, що станом на час прийняття оскаржуваного рішення уповноваженою особою Комісії встановлено факт порушення або можливого порушення прав інвесторів.

Отже, відсутні підстави вважати, що станом на час зупинення дії ліцензій товариства з обмеженою відповідальністю ТОВ ОРІС КЕПІТАЛ згідно рішення Комісії від 13.11.2018 № 800 відповідачем встановлено та доведено порушення позивачем прав інвесторів або факт того, що правопорушення могло призвести до порушення прав інвесторів. Тобто, Комісія зупинила дію ліцензій ТОВ ОРІС КЕПІТАЛ в процесі з`ясування обставин справи про ймовірне порушення прав інвесторів на ринку цінних паперів, без встановлення факту такого порушення, яке призвело до порушення прав інвесторів.

Крім того, колегія суддів звертає увагу на відсутність претензій до ТОВ ОРІС КЕПІТАЛ осіб, які брали участь в операціях з купівлі-продажу цінних паперів, здійснених за участю позивача, як торговця цінними паперами, що свідчить про відсутність порушення прав та інтересів, їх як інвесторів, та про відсутність зауважень та сумнівів до роботи позивача, що в свою чергу спростовують доводи апелянта про факт того, що правопорушення призвело або могло призвести до порушення прав інвесторів.

З урахуванням наведеного, колегія суддів приходить до висновку, що Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку на обґрунтування правомірності своєї позиції у межах спірних правовідносин не надано належних та допустимих доказів існування передбачених п.п. 3 п. 4 розділу 2 Порядку від 14.05.2013 № 816 підстав для зупинення дії ліцензій за певним видом професійної діяльності, а отже і наявності підстав для прийняття оскаржуваного рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 13.11.2018 № 800 "Щодо зупинення дії ліцензій на провадження професійної діяльності на фондовому ринку товариству з обмеженою відповідальністю ОРІС КЕПІТАЛ , що свідчить про обґрунтованість позовних вимог, що вірно було встановлено судом першої інстанції.

При цьому, колегією суддів враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Таким чином, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив законне та обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Апелянт не надав до суду належних доказів, що б підтверджували факт протиправності рішення суду першої інстанції.

Таким чином, колегія суддів вирішила згідно ст. 316 КАС України залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, з урахуванням того, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 244, 250, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.03.2019 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку та строки, встановлені ст.ст. 328-331 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий: Василенко Я.М.

Судді: Кузьменко В.В.

Шурко О.І.

Повний текст постанови виготовлений 30.05.2019.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.05.2019
Оприлюднено03.06.2019
Номер документу82112687
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/19663/18

Постанова від 31.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 30.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 28.05.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Постанова від 28.05.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 25.04.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 25.04.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Рішення від 12.03.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 08.01.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 08.01.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні