Рішення
від 26.02.2019 по справі 922/6450/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"26" лютого 2019 р.м. ХарківСправа № 922/6450/15

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Шатернікова М.І.

при секретарі судового засідання Цірук О.М.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради, м. Харків,

3-я особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Харківська міська рада, м. Харків

до Товариства з обмеженою відповідальністю фірми "ОСОБА_1 І В", м. Харків

3-я особа , яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - ТОВ "Господар 2015", м. Харків

про спонукання до укладення договору

за участю представників:

позивача - ОСОБА_2 (довіреність № 762/0/45-17 від 28.12.17)

представник 3-ї особи - ОСОБА_2 (довіреність № 08-11/3997/2-17 від 28.12.17)

представник відповідача - ОСОБА_1 (довіреність № б/н від 01.03.17)

представник 3-ї особи - не з'явився

ВСТАНОВИВ:

Департамент економіки та комунального майна Харківської міської ради (позивач) звернувся до господарського суду Харківської області з позовом до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю фірми "ОСОБА_1 І В", в якому просить суд спонукати ТОВ "ОСОБА_1 І В" укласти договір про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова з Департаментом економіки та комунального майна Харківської міської ради, у редакції, запропонованій позивачем. Також позивач просить суд покласти на відповідача судові витрати.

Спір у даній справі неодноразово був предметом розгляду суду касаційної інстанції, зокрема Постановою Верховного Суду від 02.10.2018 частково задоволено касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю фірми "ОСОБА_1 і В", скасовано постанову Харківського апеляційного господарського суду від 26.07.2018 та рішення Господарського суду Харківської області від 26.03.2018 у справі №922/6450/15, а справу передано на новий розгляд до Господарського суду Харківської області.

Згідно Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07.11.2018, для розгляду справи № 922/6450/15 визначено наступний склад суду: головуючий суддя - Шатерніков М. І.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 08.11.2018 прийнято справу № 922/6450/15 та призначено її розгляд за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання по даній справі призначено на "04" грудня 2018 р. об 11:30. Також цією ухвалою залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - ТОВ "Господар 2015".

У підготовчому засіданні 04.12.2018 у справі постановлено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання, про відкладення підготовчого засідання в порядку п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України на 18 грудня 2019 року об 11:00 год.

18.12.2018 р. та 10.01.2019 р. відповідач, через канцелярію суду за вх. №№ 35282, 533 відповідно, надав відзиви на позовну заяву аналогічного змісту, в яких наголошує на безпідставності позовних вимог позивача та просить суд позов залишити без задоволення, оскільки ТОВ фірма "ОСОБА_1 і В" не є ані власником, ані користувачем земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Харків, проспект Льва Ландау, 46, відповідно у відповідача відсутні цивільні прав на земельну ділянку, на якій розташований спірний об'єкт, що не надає останньому права її забудови. ТОВ фірма "ОСОБА_1 і В" на праві користування спірним приміщенням здійснило реконструкцію саме частини приміщення першого поверху 5-ти поверхової будівлі без зміни зовнішніх геометричних розмірів фундаменту будівлі. Враховуючи, що відповідач здійснюючи реконструкцію частини нежитлових приміщень першого поверху 5-ти поверхової будівлі, фактично не здійснював забудову території у розумінні положень статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", тому він не зобов'язаний залучатись до пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, як замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки.

У підготовчому засіданні 18.12.2018 представник позивача просив суд не розглядати заяви з процесуальних питань (вх. №№ 33633, 33640), подані до суду 30.11.2018 р., у зв'язку з чим судом було постановлено протокольну ухвалу про залишення вказаних заяв без розгляду.

У підготовчому засіданні 18.12.2018 у справі постановлено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання, про продовження строку проведення підготовчого провадження на 30 днів до 06.02.2019 р. в порядку ч. 3 ст. 177 ГПК України та про відкладення підготовчого засідання в порядку п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України на 17 січня 2019 року об 11:00 год.

16 січня 2019 року позивачем надано відповідь на відзив (вх. 1282), згідно з яким позивач вважає позовні вимоги належним чином обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, оскільки проведені роботи з реконструкції нежитлового приміщення 1-го поверху по просп. П'ятдесятиріччя СРСР, 46 в м. Харкові під розміщення магазину продовольчих товарів, замовником яких є відповідач, відносяться до окремого виду забудови, на який поширюється дія положень Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а відтак останній зобов'язаний взяти участь у створенні та розвитку інженерно-транспортної і соціальної інфраструктури населеного пункту шляхом перерахування до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури відповідно до приписів ст. 40 вказаного Закону, в якій закріплено обов'язок з укладення договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту. Одночасно, позивач наголошує, що розташування нежитлового приміщення, в якому проведено реконструкцію, саме на 1 поверсі багатоповерхової будівлі, не звільняє замовника реконструкції - ТОВ фірму "ОСОБА_1 І В" від необхідності укладення договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту, оскільки нормативно-правові акти, що регулюють правовідносини, які склались між сторонами, не ставлять обов'язок замовника будівництва прийняття участі у розвитку інфраструктури міста в залежність від місця розташування об'єкту на 1 або інших поверхах багатоповерхової будівлі. При цьому, позивач, враховуючи не надання відповідачем до матеріалів справи зведеного кошторисного розрахунку вартості будівельних робіт з реконструкції та не здійснення дій щодо звернення до позивача із зверненням про укладення договору про пайову участь з додаванням до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об'єкта, з техніко-економічними показниками, наполягає на правомірності здійсненого позивачем розрахунку розмір пайової участі із застосуванням опосередкованої вартості будівельних робіт відповідного виду, що й було здійснено позивачем у наданому до суду проекті договору.

У підготовчому засіданні 17.01.2019 у справі постановлено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання, про задоволення усного клопотання представника позивача та про відкладення підготовчого засідання в порядку п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України на 23 січня 2019 року о 12:30 год.

23.01.2019 через канцелярію господарського суду Харківської області від позивача надійшло клопотання про призначення судової експертизи (вх. № 2025) в якому, з урахуванням заяви про уточнення змісту запитань (вх. 2060), позивач просить призначити судову будівельно-технічну експертизу.

Разом з цим, у судовому засіданні 23.01.2019 протокольною ухвалою, відкладено підготовче засідання по справі на 24.01.2019 о 12:30; у судовому засіданні 24.01.2019 протокольною ухвалою, відкладено підготовче засідання по справі на 25.01.2019 об 11:30; у судовому засіданні 25.01.2019 протокольною ухвалою, відкладено підготовче засідання по справі на 30.01.2019 о 12:30.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 30.01.2019, враховуючи висновок суду що для вирішення спору у даній справі не потрібні спеціальні знання для встановлення усіх обставин справи, а відтак і відсутні правові передумови для вчинення судом процесуальної дії в порядку ст.ст. 99 та 100 ГПК України, відмовлено у задоволенні клопотання про призначення судової будівельно-технічної експертизи.

Надані учасниками справи протягом підготовчого провадження заяви по суті справи та докази на підтвердження своїх правових позицій по суті спору були досліджені судом та долучені до матеріалів справи

Станом на 30 січня 2018 р. від учасників справи додаткових документів (заяв або доказів) по суті спору не надходило, як і не надходило заяв на підтвердження наміру у майбутньому подати до матеріалів справи додаткові доказі щодо предмету спору.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 30.01.2019 було закрито підготовче провадження та призначено справу № 922/6450/15 до розгляду по суті у судовому засіданні на 04.02.2019 року о 12:00.

У судовому засіданні 04.02.2019 р. з розгляду справи по суті судом було постановлено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання, про оголошення перерви у судовому засіданні до 12:30 26.02.2019 року.

Представник позивача та 3-ї особи в судовому засіданні 26.02.2019 підтримав позовні вимоги та просив суд позов задовольнити з підстав зазначених у заявах по суті спору.

Представник відповідача в судовому засіданні 26.02.2019 проти задоволення позову заперечував та просив суд відмовити позивачу в задоволенні позову.

Третя особа, ТОВ "Господар 2015", правом на участь свого повноважного представника у судовому засіданні не скористалась.

Перевіривши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та надані учасниками справи докази, суд встановив наступне.

09.11.2011 Харківською міською радою було прийнято рішення № 804, яким затверджено Порядок пайової участі замовників у розвитку інфраструктури м. Харкова (із змінами згідно з рішенням від 02.05.2013 № 319), дійсний на момент виникнення спірних правовідносин, (надалі - Порядок), який містить механізм залучення до пайової участі, порядок укладання договорів та розрахунку розміру величини пайового внеску. Відповідно до пункту 1.3. Порядку замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки в місті Харкові, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, крім випадків, передбачених чинним законодавством України та цим Порядком. Залучення замовників до пайової участі здійснюється шляхом укладення договорів про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова з Департаментом економіки та комунального майна Харківської міської ради (пункт 1.4. Порядку). Відповідно до пункту 1.6. Порядку під будівництвом слід розуміти нове будівництво, реконструкцію, реабілітацію, капітальний ремонт та технічне переоснащення об'єктів будівництва, а під об'єктами будівництва будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення та їх комплекси. Замовник будівництва є фізична або юридична особа, яка має у власності або у користуванні земельну ділянку (ділянки) та яка має намір здійснити будівництво або змінити об'єкт будівництва, у тому числі під час проведення будівництва без зміни зовнішніх геометричних розмірів та фундаментів у плані об'єкта будівництва.

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна (інформаційна довідка № 113371018 від 08.02.2018), власником нежитлового приміщення першого поверху в літ. "А-5" №№1-:-47, 49-:-64, загальною площею 838 кв.м., за адресою: м. Харків, проспект Льва Ландау (проспект 50 річчя СРСР), 46, є Товариство з обмеженою відповідальністю "Господар 2015", а орендарем приміщень 1-го поверху в літ. "А-5" № 1-:-47, 49, 50, загальною площею 529,7 кв.м. за вказаною адресою є, Товариство з обмеженою відповідальністю Фірма "ОСОБА_1 і В" (далі - ТОВ Фірма "ОСОБА_1 і В") на підставі договору оренди, серія та номер: 1218, виданий 13.11.2014.

Як вбачається з декларації про готовність об'єкта до експлуатації, який належить до ІІ категорії складності, зареєстрованої 30 грудня 2014 року Департаментом державного архітектурно-будівельного контролю Харківської міської ради за № ХК 142143620021, товариство з обмеженою відповідальністю Фірма "ОСОБА_1 і В" (відповідач) є замовником реконструкції нежитлових приміщень першого поверху по проспекту 50 річчя СРСР, 46 в місті Харкові (відповідно до рішення Харківської міської ради від 20.11.2015 № 12/15 "Про перейменування об'єктів топоніміки міста Харкова" проспект 50 річчя СРСР перейменовано на проспект ОСОБА_3) під розміщення магазину продовольчих товарів, код об'єкта 1230.1, ІІ категорія складності, загальна площа об'єкту 615,9 кв.м., що включає приміщення 1-го поверху №1, №22, №23, №27, №34, №36, №38, №41, №43, №44, №45, №50 ХVII). Даною декларацією визнано об'єкт готовим до експлуатації. Замовником за даною декларацією є ТОВ Фірма "ОСОБА_1 і В". Згідно з даними декларації, кошторисна вартість будівництва за затвердженою проектною документацією становить 1 052 810 грн, у тому числі витрати на будівельно-монтажні роботи 763 250 грн. та витрати на машини, обладнання та інвентар 289 560 грн. (п.п. 15 Декларації).

17.02.2015 Департамент економіки та комунального майна Харківської міської ради направив відповідачу лист № 100/0/154-15 від 13.02.2015 з вимогою звернутися до нього із заявою про укладення договору про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова в порядку статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

23.03.2015 листом № 263/0/124-15, позивач звертався до відповідача з пропозицією про укладення договору про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова у зв'язку з реконструкцією нежитлового приміщення першого поверху по пр. 50 річчя СРСР, 46 в місті Харкові.

Проте, відповідачем не було надано до Департаменту економіки та комунального майна або Харківської міської ради підписаного договору або протоколу розбіжностей до нього.

Відповідно до пункту 2.1.1 редакції договору, запропонованої позивачем, замовник зобов'язаний перерахувати до бюджету м. Харкова кошти у розмірі 723 965,81 грн., згідно з розрахунком величини пайової участі у розвитку інфраструктури міста Харкова. Відповідно до наданого позивачем розрахунку, загальна кошторисна вартість будівництва об'єкту складає 6 581 507,40 грн. Вказана сума розрахована позивачем виходячи з площі об'єкта - 615,9 кв.м. та опосередкованої вартості 1 кв.м. будівництва - 10.686,00 грн., застосованої на підставі пункту 3.6 Порядку пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Харкова, затвердженого рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 09.11.2011 № 804 (зі змінами).

Пункт 5.10. Порядку визначає, що спори, пов'язані з укладенням договору пайової участі замовників будівництва у розвитку інфраструктури м. Харкова, обов'язковість яких встановлена законом, в тому числі при ухиленні від укладення договору однієї або обох сторін, вирішують в судовому порядку.

Зазначені обставини стали підставою для звернення позивача до суду з позовом у даній справі, в якому він просить спонукати відповідача до укладення договору про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова в редакції, викладеній у позовній заяві.

Надаючи правову кваліфікацію доказам які надані сторонами та викладеним обставинам з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог і заперечень проти них суд виходить з наступного.

Постановою Верховного суду від 02.10.2018 року рішення господарського суду Харківської області від 26.03.2018 року та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 26.07.2018 було скасовано, а справу направлено на новий розгляд до господарського суду Харківської області.

В даній постанові зазначено про те, що судами не надано оцінку обставинам, які мають істотне значення для правильного вирішення спору, а саме:

- судами не було належним чином встановлено, які саме роботи були проведені відповідачем та чи підпадають такі роботи під визначене Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" поняття "забудови земельної ділянки" за наслідком якої замовник зобов'язаний прийняти пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту та чи є відповідач у даному випадку замовником будівництва в розумінні зазначеного Закону.

- не було залучено в якості третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача власника спірно майна - ТОВ "Господар 2015";

- судом апеляційної інстанції помилково ототожнено поняття "інвентаризація" та "будівництво, облаштування";

- приймаючи рішення про визнання договору укладеним, в порушення зазначених норм процесуального права, апеляційний господарський суд фактично вийшов за межі позовних вимог, чим порушив вимоги частини другої статті 237 та частини п'ятої статті 269 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до ст. 316 ГПК вказівки, що містяться у постанові касаційної інстанції, є обов'язковими для суду першої інстанції під час нового розгляду справи.

Враховуючи вказівки Верховного суду, викладені у постанові від 02.10.2018 року по справі № 922/6450/15, суд, вважає за необхідне зазначити наступне:

На виконання вказівок Верховного суду до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача було залучено - ТОВ "Господар 2015", юридичну особу яка є власником нежитлового приміщення першого поверху в літ. "А-5" №№1-:-47, 49-:-64, загальною площею 838 кв.м., за адресою: м. Харків, проспект Льва Ландау (проспект 50 річчя СРСР), 46. Третю особою жодних пояснень з приводу предмету спору до суду не надано. Згідно відомостей з державного реєстру речових прав на нерухоме майно за ТОВ "Господар 2015" нежитлові приміщення першого поверху по проспекту 50 річчя СРСР, 46 в місті Харкові (відповідно до рішення Харківської міської ради від 20.11.2015 № 12/15 "Про перейменування об'єктів топоніміки міста Харкова" проспект 50 річчя СРСР перейменовано на проспект ОСОБА_3) загальною площею 838,0 кв.м., зареєстровані з 05.08.2018 р. на підставі свідоцтва про право власності, серія та номер 42735188, виданим 25.08.2015 р.

За ТОВ Фірма "ОСОБА_1 і В" право користування нежитловими приміщеннями загальною площею 838,0 кв.м., розташованими за адресою: м. Харків, проспект 50 річчя СРСР (проспект ОСОБА_3), 46 зареєстроване з 13.11.2014 р. на підставі договору оренди, серія та номер: 1218, виданий 13.11.2014.

В процесі судового розгляду справи судом було досліджено технічні паспорти на спірну будівлю, долучені до матеріалів справи, виготовлені станом на липень 2002 року та станом на 2014, та встановлено, що станом на липень 2002 року на плані виробничого будинку поряд з приміщенням № 34 наявний тамбур; в свою чергу, з акту поточних змін та плану до нього (том 3 а.с. 96-97) вбачається, що 22.12.2014 року проведено реєстрацію поточних змін будинку 46 по просп. П'ятдесятиріччя СРСР, зокрема, тамбур, який станом на липень 2002 року нанесений на плані поряд з приміщенням № 34, заінвентаризовано за номером XVII. При цьому нв технічному паспорті від 2014 року нанесені сходи, які відсутні у технічному паспорті, виготовленому станом на 2002 рік.

ТОВ Фірма "ОСОБА_1 і В" у період з 15.11.2014 року по 23.12.2014 року здійснило реконструкції нежитлових приміщень першого поверху по проспекту 50 річчя СРСР, 46 в місті Харкові під розміщення магазину продовольчих товарів, код об'єкта 1230.1, ІІ категорія складності. Реконструкція приміщень здійснювалась у житловому багатоповерховому будинку.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлюються Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", що спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

За змістом пунктів 4 та 13 статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" замовником є фізична або юридична особа, що має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала у встановленому законодавством порядку відповідну заяву. Територія - частина земної поверхні з повітряним простором та розташованими під нею надрами у визначених межах (кордонах), що має певне географічне положення, природні та створені в результаті діяльності людей умови і ресурси.

Частиною четвертою статті 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

За змістом статей 2, 10 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", статей 4, 9 Закону "Про архітектурну діяльність" під забудовою території слід розуміти діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає, зокрема, реконструкцію існуючої забудови.

З аналізу частини першої статті 2 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" вбачається, що законодавцем визначено поняття забудови території (частина земної поверхні) як діяльність юридичних осіб, яка передбачає, зокрема, реконструкцію існуючої забудови та території, будівництво об'єктів.

Отже, для цілей зазначеного Закону реконструкція існуючої забудови нерозривно пов'язана із територією, як частиною земної поверхні, на якій мають проводитися певні роботи з реконструкції будівлі.

Частина четверта статті 34 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачає, що реконструкція, реставрація або капітальний ремонт об'єктів будівництва без зміни зовнішніх геометричних розмірів їхніх фундаментів у плані, реконструкція або капітальний ремонт автомобільних доріг, залізничних колій, ліній електропередачі, зв'язку, трубопроводів, інших лінійних комунікацій у межах земель їх розміщення, а також комплексна реконструкція кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду і нове будівництво об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури відповідно до містобудівної документації на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності можуть здійснюватися за відсутності документа, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою.

Згідно частини другої статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.

Статтею 1 та частиною другою статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" замовником будівництва визначається фізична або юридична особа, яка має намір забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок), і саме особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, шляхом здійснення будівництва або зміни об'єкта будівництва, у тому числі під час проведення будівництва без зміни зовнішніх геометричних розмірів та фундаментів у плані об'єкта будівництва, така особа зобов'язана взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.

Згідно з частиною першою статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.

Згідно зі статтею 144 Конституції України та статтею 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування при виконанні своїх функцій приймають рішення, які є обов'язковими для виконання на відповідній території.

На виконання частини першої статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 09.11.2011 № 804, затверджено Порядок пайової участі замовників у розвитку інфраструктури м. Харкова (далі - Порядок) (із змінами згідно рішення від 22.05.2013 № 319), який містить механізм залучення до пайової участі, порядок укладення договорів та розрахунку розміру величини пайового внеску .

За змістом пунктів 1.3., 1.6 Порядку замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки в м. Харкові, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, крім випадків, передбачених чинним законодавством України та цим Порядком. Замовником будівництва є фізична або юридична особа, яка має у власності або у користуванні земельну ділянку (ділянки) та яка має намір здійснити будівництво або змінити об'єкт будівництва, у тому числі під час проведення будівництва без зміни зовнішніх геометричних розмірів та фундаментів у плані об'єкта будівництва (будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення та їх комплекси). При цьому під будівництвом мається на увазі нове будівництво, реконструкція, реабілітація, капітальний ремонт та технічне переоснащення об'єктів будівництва.

До того ж, частиною четвертою статті 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що реконструкцію, реставрацію або капітальний ремонт об'єктів будівництва без зміни зовнішніх геометричних розмірів їх фундаментів у плані, може бути проведено за відсутності документа, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою.

Виходячи зі змісту зазначеної норми, суб'єкт містобудування, який здійснює будівельні роботи з реконструкції без зміни зовнішніх геометричних розмірів їх фундаментів, може взагалі не бути власником, або користувачем земельної ділянки.

Відповідно до частини третьої статті 10 Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" розроблення відповідної проектної документації у разі наміру здійснення нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єктів будівництва здійснюється за рахунок коштів таких осіб або інших джерел, не заборонених законом.

Згідно положень пункту 1 Порядку розроблення проектної документації на будівництво об'єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.05.2011 № 45:

- будівництво - нове будівництво, реконструкція, технічне переоснащення діючих підприємств, реставрація та капітальний ремонт об'єктів будівництва;

- об'єкт будівництва - це будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси, лінійні об'єкти інженерно-транспортної інфраструктури.

Відповідно до Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466, будівельні роботи - роботи з нового будівництва, реконструкції, технічного переоснащення діючих підприємств, реставрації, капітального ремонту.

Відповідно до п. 3.21 Державних будівельних норм "Склад та зміст проектної документації на будівництво" ДБН А.2.2-3:2014, реконструкція - це перебудова введеного в експлуатацію в установленому порядку об'єкта будівництва, що передбачає зміну його геометричних розмірів та/або функціонального призначення, внаслідок чого відбулася зміна основних техніко-економічних показників (кількість, потужність). реконструкція передбачає повне або часткове збереження елементів несучої і огороджувальної конструкції та призупинення на час виконання робіт експлуатації об'єкта в цілому або його частини.

Отже, на замовника, який має намір щодо реконструкції існуючої забудови та територій у відповідному населеному пункті, покладено зобов'язання взяти участь у створенні та розвитку інженерно-транспортної і соціальної інфраструктури населеного пункту шляхом перерахування замовником до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури на підставі договору про пайову участь між замовником та органом місцевого самоврядування, укладення якого є обов'язковим.

Матеріалів справи підтверджено, що відповідно до Декларації про готовність об'єкта до експлуатації, зареєстрованої департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області за № ХК 142143620021, ТОВ Фірмою "ОСОБА_1 І В" реконструйовані нежитлові приміщення 1-го поверху по просп. П'ятдесятиріччя СРСР (просп. ОСОБА_3), 46 під розміщення магазину продовольчих товарів (1 черга), загальною площею 615,9 кв.м. Об'єкт прийнято до експлуатації 30 грудня 2014 року.

Дозвільним документом початку виконання будівельних робіт є Декларація про початок виконання будівельних робіт, що зареєстрована Департаментом ДАБІ у Харківській області 14.11.2014 № ХК 082143170394.

У розділі 12 декларації про готовність об'єкта до експлуатації зазначено перелік та загальна площа приміщень, відносно яких відбувалися будівельні роботи, а саме: приміщення 1-го поверху № 1, 22, 23, 27, 34, 36, 38, 41, 43, 44, 45, 50, XVII.

В підтвердження видів проведених ТОВ Фірмою "ОСОБА_1 І В" будівельних робіт позивачем у КП "Харківське міськБТІ" витребувано інвентаризаційну справу № 71919 на будівлю по просп. П'ятдесятиріччя СРСР, 46, копія якої у прошитому та пронумерованому вигляді додана ним до матеріалів даної судової справи.

Згідно інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно нежитлові приміщення 1-го поверху № 1-47, 49, 50 загальною площею 589,7 кв.м. літ. А-5 загальною площею 838,0 кв.м., станом на час проведення реконструкції знаходились у ТОВ Фірми "ОСОБА_1 і В" (код ЄДРПОУ 24666904) у тимчасовому платному користуванні на підставі договору оренди з орендодавцем ТОВ "ВЕРОНА, ЛТД" (код ЄДРПОУ 14099999).

Згідно матеріалів інвентаризаційної справи на момент первинної інвентаризації та станом на 2011 рік зазначена будівля мала статус гуртожитку (арк. інв. справи 205). Такий же тип майна - гуртожиток відносно літ А-5 по просп. П'ятдесятиріччя СРСР, 46 зазначений у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, про що свідчить надана інформаційна довідка на чотирьох аркушах.

Під час обстеження КП "Харківське міськБТІ", проведеного 22.12.2014, та виготовлення нового технічного паспорта на замовлення власника, ТОВ "ВЕРОНА ЛТД", приміщень КП "Харківське міськБТІ" встановлені наступні зміни в плануванні зазначених приміщень:

- розібрані перегородки між приміщеннями № 2, 7, 9, 11, 13-20, 23, 24, 38, 39, 41, 42, 49, 50, 45-47, 33, 34, 29, 31, 32, 40, 37, 35, 27, 26, 25, 28, 30, 21, 12, 14, 8, 10, 3, 4, 5, 6 та заінвентаризовано тамбур XVII (арк. інв. справи 242).

Таким чином, суд визнає, що відносно перерахованих приміщень, які входять до даних Декларації про готовність об'єкта до експлуатації, відповідачем були проведені роботи з реконструкції приміщень (розібрані перегородки, тамбур облаштовано сходинками), що є одним з видів будівництва, а відповідач, як замовник зазначених будівельних робіт з реконструкції нежитлових приміщень на 1-му поверсі багатоповерхового будинку, які прилягають до фундаменту будівлі за вказаною адресою, в розумінні Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" виступає замовником будівництва та зобов'язаний взяти пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова.

Поряд з цим, відповідачем не підтверджено те, що в результаті виконаних ним робіт з реконструкції нежитлових приміщень першого поверху житлового будинку під розміщення магазину не збільшилося навантаження на інженерні мережі (електричну мережу, водопровід та каналізацію, опалення, вентиляцію, систему пожежної сигналізації), а отже колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що проведена відповідачем реконструкція приміщень та облаштування тамбуру (який до того ж знаходиться на земельній ділянці і має цільове призначення - для обслуговування приміщень магазину), має певний вплив на міську інфраструктуру, що зумовлює виникнення зобов'язань з внесення коштів на пайову участь у розвитку інфраструктури міста Харкова.

Таким чином, проведена відповідачем реконструкція охоплюється законодавчим визначення забудови, оскільки відповідач, виконуючи реконструкцію приміщень на 1-му поверсі будівлі під розміщення магазину фактично втрутився в інфраструктуру міста, пов'язану із землекористуванням земельною ділянкою, на якій розташована дана будівля, тому виходячи із наведених положень законодавства, суд визнає, що на відповідача (замовника будівництва) поширюється дія частини другої статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" щодо обов'язку сплати відповідного пайового внеску.

Водночас слід зазначити, що вищевказаний об'єкт будівництва та цілі його використання жодним чином не підпадають під об'єкти, які не залучаються до пайової участі у відповідності до частини четвертої статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Із матеріалів справи вбачається, що отримавши Декларацію про готовність об'єкта до експлуатації відповідач не уклав договір про пайову участь, чим ухилився від виконання обов'язку пайової участі та вжиття заходів щодо його укладання.

Матеріалами справи підтверджується, що позивачем направлялися на адресу відповідача для розгляду та підписання два оригінали договору про пайової участі у розвитку інфраструктури м. Харкова.

Пунктом 5.6. Порядку передбачено, що замовник будівництва, який одержав проект договору з додатками, у разі згоди з його умовами, оформляє договір відповідно до вимог чинного законодавства (підписує, якщо юридична особа - скріплює печаткою) та повертає один примірник договору з додатками Департаменту економіки та комунального майна, або повідомляє Департамент про прийняття умов договору (надсилає відповідний лист, факсограму тощо) у двадцятиденний строк після одержання договору.

Однак, відповідач договір не підписав.

Таким чином, в силу положень статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" відповідач, як замовник об'єкта будівництва, був зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Харкова та укласти договір про пайову участь з органом місцевого самоврядування до прийняття об'єкта містобудування в експлуатацію, однак від виконання цього обов'язку безпідставно ухилився, що обумовлює право відповідного органу місцевого самоврядування вимагати від замовника будівництва виконання обов'язку щодо пайової участі, в тому числі в судовому порядку.

Щодо розрахунку величини пайової участі відповідача у розвитку інфраструктури м. Харкова, то суд зазначає наступне.

Частиною 6 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що встановлений органом місцевого самоврядування для замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не може перевищувати граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. Граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту з урахуванням інших передбачених законом відрахувань для житлових будинків не може перевищувати 4 відсотків кошторисної вартості будівництва об'єкта.

Розрахункова кошторисна вартість будівництва (розрахункова вартість будівництва) це прогнозована сума грошових коштів, необхідна для його здійснення. Вона складається з базисної кошторисної вартості будівництва (базисної вартості будівництва) та коштів на компенсацію витрат, пов'язаних з ринковими умовами здійснення будівництва (Державні будівельні норми IV-16-98 частина 1).

Відповідно до п.5.4 Порядку, розрахунок величини пайової участі здійснюється на підставі загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта згідно зведеного кошторисного розрахунку, а у разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об'єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами та правилами, вона визначається виходячи із затверджених Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України показників опосередкованої вартості.

В пункті 2.1.1. спірного Договору про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова зазначено, що замовник здійснює перерахування до бюджету м. Харкова коштів у розмірі 723965,81 грн. згідно з розрахунком величини пайової участі у розвитку інфраструктури міста Харкова, який додається (т. I, арк. с. 11, 48).

Частиною дев'ятою статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено істотні умови договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту, якими є: розмір пайової участі, строк (графік) сплати пайової участі, відповідальність сторін. Крім того, невід'ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.

Як вбачається з додатку до договору, для визначення розміру пайової участі Позивачем було взято за основу не кошторисну вартість, а показник опосередкованої вартості 1 кв. м в розмірі 10686,00 грн.

Тобто, відповідно до додатку до договору розмір пайового участі це723965,81грн. з яких: 10116,00 грн. - опосередкована вартість 1 кв. м помножена на загальну площу реконструйованих нежитлових приміщень, проведеної Відповідачем, помножена на розмір пайової участі 10% та збільшена на 10% в порядку приписів п.5.5 Порядку.

Суд вважає, що позивачем безпідставно взято за основу розрахунку показники опосередкованої вартості, а розмір пайової участі відповідача, який здійснив реконструкцію існуючої будівлі, розрахований позивачем на підставі такої опосередкованої вартості будівництва, є суттєво завищеним, несправедливим та не узгоджується із ч. 6 статті 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності та пунктами 3.1., 3.3. Порядку.

З огляду на викладене, пропозиції позивача щодо розміру величини пайової участі у розвитку інфраструктури в сумі 723965,81 грн. не можуть бути прийняті судом, як такі, що не відповідають вимогам закону та є необґрунтованими.

Оскільки позивачем не врахована сума, яка вже задекларована Інспекцією ДАБК у Харківській області, як кошторисна вартість будівництва і складає 1052810,00 грн.

Згідно ч. 5 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами.

Як вбачається з декларації про готовність об'єкта до експлуатації, зареєстрованої 30 грудня 2014 року Департаментом державного архітектурно-будівельного контролю Харківської міської ради за № ХК 142143620021, кошторисна вартість будівництва зазначена у розмірі 1 052 810 грн., у тому числі витрати на будівельно-монтажні роботи 763 250 грн. та витрати на машини, обладнання та інвентар 289 560 грн. (п.п. 15 Декларації).

Таким чином, суд вважає за необхідне, визначити розмір пайової участі у розмірі 10 % від кошторисної вартості будівництва, яка зазначена в п. 15 Декларації про готовність до експлуатації об'єкта у розмірі 1 052 810 ,00 грн.

При цьому, судом враховано пункт 5.5. Порядку, яким унормовано, що у разі не укладання замовником договору про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова до введення об'єкта в експлуатацію, розмір пайової участі, розрахований у відповідності до п. 5.4. цього Порядку, збільшується на 10 %.

За таких обставин, враховуючи відсутність доказів укладання відповідачем договору про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова до введення об'єкта в експлуатацію, розмір пайової участі, на підставі п. 5.5 підлягає збільшенню на 10%.

Таким чином, загальний розмір пайової участі відповідача повинен становити 115 809,10 грн. ((1 052 810 ,00 грн.* 10 %) * 10%).

На підставі викладеного, суд задовольняє вимоги позивача частково та визначає у пункті 2.1.1. Договору про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова розмір пайової участі у розмірі 115 809,10 грн.

Керуючись вищевикладеним, враховуючи визнання судом наявності у відповідача як замовника реконструкції нежитлових приміщень, яке підпадає під визначення об'єкту будівництва, обов'язку взяти участь у створенні і розвитку інфраструктури м. Харкова шляхом укладення відповідного договору, позов Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради підлягає частковому задоволенню.

Відповідно до приписів ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір у розмірі 609,00 грн. покладається на відповідача пропорційно розміру задоволених вимог.

Враховуючи викладене та керуючись ст.ст. 1-5, 10, 11, 12, 20, 41-46, 73-80, 86, 123, п. 1 ч. 1 ст. 129, ст.ст. 194, 195, 196, 201, 208-210, 217, 218, 219, 220, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Спонукати Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "ОСОБА_1 І В" (юридична адреса: 61128, м. Харків, вулиця Сержантська, будинок 24; ідент. код 24666904) укласти договір про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова з Департаментом економіки та комунального майна Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7; ідент. код 25610834) в наступній редакції:

ДОГОВІР №

про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Харкова

м. Харків "


"
201___р.

Департамент економіки та комунального майна, іменований надалі «Департамент» , в особі заступника міського голови - директора Департаменту економіки та комунального майна ОСОБА_4, що діє на підставі Положення про Департамент економіки та комунального майна, затвердженого рішенням 1 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 24.11.2010 №07/10 «Про затвердження положень виконавчих органів Харківської міської ради 6 скликання» з однієї сторони, та товариство з обмеженою відповідальністю ТОВ ФІРМА «ОЛЕКСАНДР І В» іменоване надалі «Замовник» , в особі директора


, що діє на підставі Статуту, з іншої сторони, на виконання Порядку пайової участі замовників у розвитку інфраструктури міста Харкова, затвердженого рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 09.11.2011 № 804 (із змінами), уклали цей договір про наступне.

1. Предмет договору

1.1. Цей договір регулює взаємовідносини між сторонами щодо пайової участі «Замовника» у розвитку інфраструктури м. Харкова при реконструкції нежитлових приміщень 1-го поверху по просп. П'ятдесятиріччя СРСР, 46 під розміщення магазину продовольчих товарів (1 черга).

2. Обов'язки сторін.

2.1. «Замовник» :

2.1.1. Здійснює перерахування до бюджету м. Харкова (код платежу - 24170000, рахунок - 31518921700002, МФО - 851011, код ЄДРПОУ - 37999649, банк - ГУДКСУ у Харківській області, одержувач - УДКСУ у місті Харкові Харківської області) коштів у розмірі 115 809,10 грн. (сто п'ятнадцять тисяч вісімсот дев'ять гривень десять копійок).

2.1.2. Сплачує пайовий внесок в повній сумі єдиним платежем або частинами протягом десяти календарних днів з дня укладання даного договору.

2.2. «Департамент» :

2.2.1. На запит «Замовника» надає лист про підтвердження факту повної сплати пайового внеску після остаточного розрахунку по укладеним договорам про пайову участь на підставі даних Департаменту бюджету і фінансів Харківської міської ради.

3. Відповідальність сторін

3.1. У разі невиконання або неналежного виконання «Замовником» обов'язків, передбачених п. 2.1. цього договору, «Замовник» сплачує до бюджету м. Харкова штраф у розмірі 25 % від суми не перерахованих коштів у визначений термін.

4. Час та дія договору

4.1. Договір набуває чинності з часу підписання сторонами або набрання чинності судового рішення щодо укладення цього договору, та діє до повного виконання сторонами своїх обов'язків за договором.

5. Зміна та розірвання договору.

5.1. Зміна та розірвання договору про пайову участь у розвитку інфраструктури в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

5.2. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

5.3. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

5.4. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

5.5. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

6. Особливі умови

6.1. З питань, не передбачених цим договором, сторони керуються чинним законодавством України.

6.2 Умови договору можуть бути змінені або доповнені тільки з письмової згоди сторін і оформлюються додатковою угодою до договору.

6.3. У випадку реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) будь-якої із сторін цього договору, права та обов'язки за цим договором переходять до правонаступників.

6.4. У разі зміни власника нерухомого майна, зазначеного в п. 1.1. договору, права та обов'язки щодо виконання умов договору переходять до нового власника.

6.5. Спори, що виникають між сторонами при виконанні, розірванні, або припиненні договору, вирішуються у судовому порядку.

6.6. Договір набирає чинності з моменту його укладання і діє до моменту остаточного виконання сторонами своїх зобов'язань за договором.

6.7. Цей договір складений у 2-х примірниках, які мають силу оригіналу.

7. Адреси та реквізити сторін

3. В іншій частині позову - відмовити.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Фірми «ОСОБА_1 І В» (юридична адреса: 61128, м. Харків, вулиця Сержантська, будинок 24; ідент. код 24666904) на користь Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради (юридична адреса: 61003, м. Харків, м-н Конституції, 7; ідент. код 25610834) 609,00 грн. судового збору за подачу позовної заяви.

5. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до ст. 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно ст.ст. 256, 257 ГПК України, рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення, з урахуванням приписів п.п. 17.5 п.17 Перехідних положень ГПК України.

Повне рішення складено 11.03.2019 р.

Суддя ОСОБА_5

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення26.02.2019
Оприлюднено14.03.2019
Номер документу80417843
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/6450/15

Постанова від 10.12.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Ухвала від 18.11.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Ухвала від 10.09.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Ухвала від 12.08.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Постанова від 12.06.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Хачатрян Вікторія Сергіївна

Постанова від 12.06.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Хачатрян Вікторія Сергіївна

Ухвала від 15.05.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Хачатрян Вікторія Сергіївна

Ухвала від 02.05.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Хачатрян Вікторія Сергіївна

Ухвала від 18.04.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Хачатрян Вікторія Сергіївна

Ухвала від 11.04.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Хачатрян Вікторія Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні