Рішення
від 13.03.2019 по справі 280/213/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

13 березня 2019 року Справа № 280/213/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Артоуз О.О., розглянув у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Запоріжпідшипник (69068, м. Запоріжжя, вул.. Червона, 1-а, код ЄДРПОУ 34975392) до Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр.. Соборний, 166, код ЄДРПОУ 39396146) про визнання дій протиправними та скасування наказу, -

ВСТАНОВИВ:

14 січня 2019 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Запоріжпідшипник (далі - позивач) до Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області (далі - відповідач), в якому просить суд визнати протиправними дії відповідача щодо призначення проведення документальної позапланової виїзної перевірки на підставі наказу №50 від 09.01.2019 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки та визнати протиправним та скасувати наказ №50 від 09.01.2019 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки . В обгрунтуванння позовних вимог зазначає, що підставами для проведення такої перевірки було вказано наступне: у зв'язку з виявленням недостовірності даних, що містяться у податкових деклараціях по податку на додану вартість за жовтень 2017 року, січень-березень та серпень-вересень 2018 року та податку на прибуток за 2017 рік, 1 квартал та 3 квартали 2018 року, поданих ТОВ Торговий дім Запоріжпідшипник та враховуючи, що на письмові запити контролюючого органу від 04.04.2018 №9084/10/08-01- 49-01, від 04.06.2018 №16030/10/08-01, від 30.11.2018 №42927/10/08-01-14-07-13 платником податків листами без номеру та без дати, отриманими податковим органом (вх. №26520/10 та №26544/10 від 09.07.2018) та від 19.12.2018 №16/47 (вх. №56422/10 від 20.12.2018) відмовлено в наданні пояснень та їх документальних підтверджень . У надісланих запитах згадувались періоди жовтня 2017 року, січня-лютого, серпня 2018 року, при цьому в наказ включено період більш тривалий, а саме податкові декларації по податку на додану вартість за періоди лютий-березень 2018 року, серпень-вересень 2018 року . По періоду березень 2017 року та вересень 2018 року від ГУ ДФС не надходило запитів про надання пояснень та їх документальних підтверджень, тому цей період було безпідставно включено до наказу для проведення позапланової перевірки. Усі запити ГУ ДФС загалом містять единою підставою їх надіслання - необхідність дослідження господарських операцій позивача із його контрагентами-постачальниками.

Ухвалою від 18.01.2019 відкрито спрощене позовне провадження, судове засідання призначено на 12.02.2019 без виклику сторін.

04.02.2019 на адресу суду від представника відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, відповідно до якого позовні вимоги не визнає, у задоволенні позову просить відмовити у повному обсязі, посилаючись на те, що ГУ ДФС у Запорізькій області було надіслано засобами поштового зв'язку запит від 04.04.2018 №9084/10/08-01-49-01 Про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) , запит від 04.06.2018 №16030/10/08-01 Про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) , запит від 30.11.2018 №42927/10/08-01-14-07-13 Про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) з підстав виявлення фактів, що свідчать про допущене ТОВ Торговий дім Запоріжпідшипник порушення норм п.198.1, п. 198.3, п. 198.6 ст.198, ст.201 Податкового кодексу України внаслідок неправомірного визначення сум ПДВ. Підставою для надання запитів є отримана відповідно до п. 72.1 ст. 72 ПКУ податкова інформація, за результатами якої виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового законодавства, контроль за дотримання якого покладено на контролюючі органи. Про зазначене вказують результату аналізу показників, що містяться у податкових деклараціях з ПДВ, поданих платником податків за відповідні періоди та податкової інформації, отриманої й опрацьованої відповідно до ст.ст. 72, 73 і 74 ПКУ. Згідно даних ЄРПН встановлено документальне оформлення господарських операцій - придбання товарів (робіт, послуг) у контрагента - постачальника ТОВ Будівельна Група Вавілон , ТОВ Компанія Сонячна Земля , ТОВ Продуктова Інноваційна Компанія , ТОВ Алдавіс , ТОВ Астра-Ділл , ТОВ Інтер Лофт Компані , ТОВ Лотус Сіті за відсутності факту їх реального здійснення, оскільки відсутнє реальне (законне) джерело походження (введення в обіг при первинному продажу) ідентифікованих товарів, а відтак неможливий його рух за ланцюгом всіх платників податків, які брали участь у здійсненні взаємопов'язаних нереальних господарських операцій, до платника податків, якому адресовано запит. Таким чином, відповідач мав усі підстави для надіслання позивачу запитів. У зв'язку з виявленням недостовірних даних, що містяться у податкових деклараціях з податку на додану вартість за жовтень 2017 року, січень-березень та серпень-вересень 2018 року та податку на прибуток за 2017 рік, 1 квартал та 3 квартали 2018 року та податку на прибуток за 2017 рік, 1 квартал та 3 квартали 2018 року поданих ТОВ Торговий дім Запоріжпідшипник .Відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп.75.1.2 п. 75.1 ст. 75, пп. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 ПКУ заступником начальника Головного управління ДФС у Запорізькій області 09.01.2019 видано наказ №50 про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Торговий дім Запоріжпідшипник , оскільки за таких обставин у контролюючого органу є право на оцінку пояснень і їх документальних підтверджень. На підставі вимог п.81.2 ст.81 ПК України складено акт від 10.01.2019 №37/08-01-14-07 про відмову платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) у допуску посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення перевірки. У задоволенні позову просить відмовити.

Розглянувши матеріали справи, зясувавши пояснення сторін, суд встановив наступні обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю Торговий дім Запоріжпідшипник зареєстроване в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи 12.03.2007, номер запису: 1 103 102 0000 018217, за юридичною адресою: 69068, м. Запоріжжя, вул. Червона, б. 1-А.

Позивачем було отримано запит ГУ ДФС у Запорізькій області від 04.04.2018 №9084/10/08-01-49-01 Про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) . У запиті зазначено, що ГУ ДФС встановлено недотримання позивачем норм пп. а п. 198.1, п. 198.3 ст. 198, п.185.1 ст. 185, п.187.1 ст. 187, ст. 201 ПК України, внаслідок: встановлення розбіжностей між податковим кредитом підприємства та податковими зобов'язаннями контрагентів-постачальників ТОВ АСТРА-ДІЛЛ (ЄДРПОУ 41047113), ТОВ АЛДАВІС (ЄДРПОУ 41051030), ТОВ ІНТЕР ЛОФТ КОМПАНІ (ЄДРПОУ 41044222) за лютий 2018 року в розмірі 583,4 тис.грн.; відображення недостовірних даних в деклараціях з податку на додану вартість, а саме включення до складу податкового кредиту операцій з придбання в січні-лютому 2018 року товарів, робіт, послуг, придбання яких по ланцюгу постачання не встановлено та відсутня інформація щодо можливості виробництва товарів, послуг наявним трудовим ресурсом контрагентів-постачальників ТОВ АСТРА-ДІЛЛ (ЄДРПОУ 41047113), ТОВ АЛДАВІС (ЄДРПОУ 41051030), ТОВ ІНТЕР ЛОФТ КОМПАНІ (ЄДРПОУ 41044222), ПрАТ ПРОМЗАПАЛ (ЄДРПОУ 22116176), ТОВ ПРОДУКТОВА ІННОВАЦІЙНА КОМПАНІЯ (ЄДРПОУ 41504550). У зв'язку з цим, та керуючись нормами пп.16.1.5 і 16.1.7 п. 16.1 ст. 16, пп. 20.1.2, пп.20.1.3 п. 20.1 ст. 20, пункту 1 та 3 абзацу третього, абзацу п'ятого п. 73.3 ст. 73, пп. 78.1.1, 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 ПК України, ГУ ДФС просило протягом 15 робочих днів з дня наступного за днем отримання запиту надати інформацію (пояснення та їх документальні підтвердження) з приводу наведених вище фактів. Ппідставою для надсилання запиту є результати аналізу даних, що містяться у податковій звітності позивача, та їх співставлення з відомостями Єдиного реєстру податкових накладних та відповідно до податкової інформації, отриманої і опрацьованої у порядку та відповідно до ст.72,73,74 ПК України.

Листом без номеру без дати, отриманими податковим органом 09.07.2018 вх. №26520/10, позивач повідомив, що вищезазначений запит ГУ ДФС Запорізькій області складений з порушенням норм податкового законодавства, і тому він звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит, також повідомлено, що у разі отримання обґрунтованого запиту, у відповідності до вимог п.73.3 ст.73 ПК України, підприємство надасть витребувану інформацію.

Позивачем було отримано запит ГУ ДФС у Запорізькій області від 04.06.2018 №16030/10/08-01 Про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) . У запиті встановлено недотримання позивачем норм п. 185.1 ст. 185, пп. а п. 198.1, п. 198.3 ст. 198, ст. 201 ПК України, внаслідок відображення недостовірних даних в деклараціях з податку на додану вартість за жовтень 2017 року, а саме включення до складу податкового кредиту операцій із придбання товарів, робіт, послуг у ТОВ БУДІВЕЛЬНА ГРУПА ВАВІЛОН (ЄДРПОУ 41197522), ТОВ КОМПАНІЯ СОНЯЧНА ЗЕМЛЯ (ЄДРПОУ 41442332), ПрАТ ПРОМЗАПАЛ (ЄДРПОУ 22116175), при цьому, згідно отриманої податкової інформації відсутнє придбання товарів та інформація щодо можливості виробництва (надання) їх власним ресурсом, що унеможливлює здійснення такого постачання. У зв'язку з цим, та керуючись нормами пп.16.1.5 і 16.1.7 п. 16.1 ст. 16, пп. 20.1.2, 20.1.3 п. 20.1 ст. 20, пункту 1 та 3 абзацу третього, абзацу п'ятого п. 73.3 ст. 73, пп. 78.1.1, 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 ПК України, ГУ ДФС просило протягом 15 робочих днів з дня наступного за днем отримання запиту надати інформацію (пояснення та їх документальні підтвердження) з приводу наведених вище фактів. Підставою для надсилання запиту є результати аналізу даних, що містяться у податковій звітності позивача, та їх співставлення з відомостями Єдиного реєстру податкових накладних та відповідно до податкової інформації, отриманої і опрацьованої у порядку та відповідно до ст.72,73,74 ПК України.

Листом без номеру без дати, отриманими податковим органом 09.07.2018 вх. №26544/10, позивач повідомив, що вищезазначений запит ГУ ДФС складений з порушенням норм податкового законодавства, і тому він звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит, також повідомлено, що у разі отримання обґрунтованого запиту, у відповідності до вимог п.73.3 ст.73 ПК України, підприємство надасть витребувану інформацію.

Позивачем отримано запит ГУ ДФС у Запорізькій області від 30.11.2018 №42927/10/08-01-14-07-13 Про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) . У запиті встановлено недотримання позивачем норм пп. а п. 198.1, п. 198.3, 198.6 ст. 198, ст. 201 ПК України, внаслідок документального оформлення господарських операцій з придбання у ТОВ ЛОТУС СІТІ (ЄДРПОУ 42153622) за серпень 2018 року, у яких відсутнє придбання товару (робіт, послуг) по ланцюгу постачання, що призвело до недостовірності даних визначення суми податкового кредиту у декларації з податку на додану вартість за серпень 2018 року №9199430721 від 19.09.2018 та, як наслідок, заниження сум податку на додану вартість по розрахункам за звітний період. У зв'язку з цим, та керуючись нормами пп.16.1.5 і 16.1.7 п. 16.1 ст. 16, пп. 20.1.2 п. 20.1 ст. 20, пункту 1 та 3 абзацу третього, абзацу п'ятого п. 73.3 ст. 73, пп. 78.1.1 та 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 ПК України, ГУ ДФС просило протягом 15 робочих днів з дня наступного за днем отримання запиту надати інформацію (пояснення та їх документальні підтвердження) з приводу наведених вище фактів. Підставою для надсилання запиту є результати аналізу показників, що містяться у податковій звітності позивача, даних Єдиного реєстру податкових накладних та податкової інформації, отриманої і опрацьованої відповідно до ст.72,73,74 ПК України.

Листом №16/47 від 19.12.2018 позивач повідомив, що вищезазначений запит ГУ ДФС у Запорізькій області складений з порушенням норм податкового законодавства, і тому він звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит, також повідомлено, що у разі отримання обґрунтованого запиту, у відповідності до вимог п.73.3 ст.73 ПК України, підприємство надасть витребувану інформацію.

Таким чином, відповідачем на адресу позивача поштою були надіслані письмові запити Про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) від 04.04.2018 №9084/10/08-01-49-01, від 04.06.2018 №16030/10/08-01, від 30.11.2018 №42927/10/08-01-14-07-13.

Листами без номеру та без дати, отриманими податковим органом 09.07.2018 (вх.. №26520/10 та №26544/10), від 19.12.2018 №16/47 позивач повідомив відповідача про невідповідність його запитів вимогам п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України (далі - ПК України), про відсутність законних та обґрунтованих підстав для надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) та про відмову у їх наданні (звільнення від обов'язку надавати відповідь на такі запити відповідно до абз.18 п.73.3 ст.73 ПК України).

10.01.2019 представнику Товариства за довіреністю було вручено наказ Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області №50 від 09.01.2019 Про проведення документальної позапланової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Запоріжпідшипник .

Разом із копією зазначеного наказу було пред'явлено направлення на проведення перевірки №15 від 09.01.2019 на головного державного ревізора-інспектора відділу перевірок з окремих питань управління аудиту Головного управління ДФС у Запорізькій області радника податкової та митної справи І рангу ОСОБА_1.

Ознайомившись із підставами призначення проведення перевірки та текстом наказу №50 від 09.01.2019, позивачем повідомлено посадову особу відповідача ОСОБА_1, що призначення і проведення перевірки на підставі зазначеного наказу є незаконним, оскільки відповідно до приписів визначених п.81.1 ст.81 ПК України, а сааме: у зв'язку із невідповідністю підстав для проведення перевірки, передбачених п.78.1.4 ст.78 ПК України, зазначених у наказі № 50 від 09.01.2019 про її проведення, підставам наведеним у запитах про надання інформації, реквізити яких у ньому відображено.

У зв'язку із цим головним державним ревізором-інспектором ОСОБА_1 складено Акт №37/08-01-14-07 від 10.01.2019 про відмову у допуску до проведення/відмову від проведення документальної позапланової виїзної перевірки, який також був підписаний представником підприємства за довіреністю.

Позивач вважає протиправними дії відповідача з призначення проведення документальної позапланової виїзної перевірки на підставі наказу №50 від 09.01.2019, а сам наказ незаконним та таким, що підлягає скасуванню.

Надаючи оцінку діям суб'єкта владних повноважень, суд виходить з наступного.

Спірні правовідносини, що виникли між сторонами по справі врегульовано Податковим кодексом України від 02.12.2010 року № 2755-VI; Законом України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 року №996-XIV; Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року №88.

Відповідно до пп.20.1.4 п.20.1 ст.20 ПК України контролюючі органи мають право: проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Згідно п.75.1 ст.75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Відповідно до пп.75.1.2 п.75.1 ст.75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Підпунктом 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 ПК України визначено, що документальна позапланова перевірка здійснюється у разі, якщо виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначено виявлену недостовірність даних та відповідну декларацію протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.

Відповідно до пункту 73.3 статті 73 ПК України контролюючі органи мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження.

Такий запит підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу і повинен містити:

1) підстави для надіслання запиту відповідно до цього пункту, із зазначенням інформації, яка це підтверджує;

2) перелік інформації, яка запитується, та перелік документів, які пропонується надати;

3) печатку контролюючого органу.

Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав:

1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи;

2) для визначення відповідності умов контрольованої операції принципу витягнутої руки під час здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статті 39 цього Кодексу та/або для визначення рівня звичайних цін у випадках, визначених цим Кодексом;

3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків;

4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків:

податкової накладної покупцю або про допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов'язкових реквізитів податкової накладної, передбачених пунктом 201.1 статті 201 цього Кодексу, та/або порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування;

акцизної накладної покупцю або про порушення порядку заповнення та/або порядку реєстрації акцизної накладної;

5) у разі проведення зустрічної звірки;

6) в інших випадках, визначених цим Кодексом.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року №1245 затверджено Порядок періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом (далі - Порядок №1245), в розумінні п.1 якого податкова інформація - це сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб'єктами інформаційних відносин у процесі діяльності і необхідні для реалізації покладених на органи державної податкової служби завдань і функцій.

Відповідно до п.9 Порядку №1245 органи державної податкової служби мають право звернутися до суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та документального підтвердження такої інформації.

Пунктом 10 Порядку №1245 встановлено, що запит щодо отримання податкової інформації від платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин оформляється на бланку органу державної податкової служби та підписується керівником (заступником керівника) зазначеного органу. У запиті зазначаються: посилання на норми закону, відповідно до яких орган державної податкової служби має право на отримання такої інформації; підстави для надіслання запиту; опис інформації, що запитується, та в разі потреби перелік документів, що її підтверджують.

У разі, коли запит складено з порушенням вимог, визначених у пунктах 9 і 10 цього Порядку, суб'єкт інформаційних відносин звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит (п.16 Порядку №1245).

Водночас пп.16.1.5, пп.16.1.7 п.16.1 ст. 16 ПК України встановлено обов'язок платника податків подавати на належним чином оформлену письмову вимогу контролюючих органів (у випадках, визначених законодавством) документи з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинні документи, регістри бухгалтерського обліку, фінансову звітність, інші документи, пов'язані з обчисленням та сплатою податків та зборів. У письмовій вимозі обов'язково зазначаються конкретний перелік документів, які повинен надати платник податків, та підстави для їх надання; подавати контролюючим органам інформацію в порядку, у строки та в обсягах, встановлених податковим законодавством.

Аналіз наведених норм свідчить, що контролюючий орган з підстав та у порядку, визначеними у податковому законодавстві, наділений правом надсилати платникам податків письмові запити про надання інформації (пояснень) та документальних підтверджень, а платник податків, отримавши такий запит, зобов'язаний надати запитувану податковим органом інформацію та документи у визначений законом строк у випадку, якщо отриманий запит відповідає законодавчо встановленим вимогам щодо форми та змісту такого.

Відповідно до п. 61.1 ст. 61 ПКУ контролюючим органом здійснюється податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів.

Податковий контроль здійснюється шляхом, зокрема: інформаційно - аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органі (пп. 62.1.2 п. 61.1 ст. 62 ПКУ) - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, зокрема: контролю своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків, зборів, платежів); перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства (пп.62.1.3 п.61.1 ст. 62 ПКУ).

Відповідно до п. 72.1 ст. 72 ПКУ визначено з яких джерел здійснюється збір податкової інформації для інформацій - аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу.

Також, відповідно до змісту пп. 74.2, 74.3 ст. 74 ПКУ, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Таким чином, підставою для направлення запитів є отримана відповідно до п. 72.1 ст. 72 ПКУ податкова інформація, за результатами якої виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Вказаний висновок було зроблено за результатами аналізу показників, що містяться у податкових деклараціях з ПДВ, поданих платником податків за відповідні періоди та податкової інформації, отриманої та відпрацьованої відповідно до ст.ст. 72, 73, 74 ПКУ, а саме даних Єдиного реєстру податкових накладних, в якому забезпечується проведення постійного , автоматизованого моніторингу, відповідно до якого з'ясовано документальне оформлення господарських операцій за відсутності факту їх реального здійснення, оскільки відсутнє реальне , джерело походження (введення в обіг при первинному продажі) ідентифікованого товару, а відтак неможливий його рух за ланцюгом всіх платників податків, які брали участь у здійсненні взаємопов'язаних нереальних господарських операцій, до платника податків, якому адресовано і запит.

Так, згідно з пп. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 Податкового Кодексу України підставою для перевірки є виявлення недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначено виявлену недостовірність даних та відповідну декларацію протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту.

Отже, обов'язковою передумовою здійснення документальної перевірки позивача є направлення письмового запиту про надання пояснень та їх документального підтвердження.

Виходячи з аналізу наведених правових норм, документальна позапланова перевірка проводиться на підставі наказу керівника органу державної податкової служби та за наявності підстав для її проведення. В свою чергу, можливість для проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та прийняття відповідного наказу на підставі підпункту 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України виникає виключно за наявності таких умов: виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначено виявлену недостовірність даних та відповідну декларацію протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту.

За таких обставин у контролюючого органу є право на оцінку пояснень і їх документальних підтверджень. Якщо ці пояснення не обґрунтовані або документально не підтверджені, перевірка може бути призначена.

З матеріалів справи вбачається, що відповідачем надіслані письмові запити Про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) від 04.04.2018 №9084/10/08-01-49- 01, від 04.06.2018 №16030/10/08-01, від 30.11.2018 №42927/10/08-01-14-07-13.

Листами без номеру та без дати, отриманими податковим органом 09.07.2018 (вх.. №26520/10 та №26544/10), від 19.12.2018 №16/47 позивач повідомив відповідача про невідповідність його запитів вимогам п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України (далі - ПК України), про відсутність законних та обґрунтованих підстав для надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) та про відмову у їх наданні (звільнення від обов'язку надавати відповідь на такі запити відповідно до абз.18 п.73.3 ст.73 ПК України).

Вказані запити були направлені на підставі п. 3 абзацу 2 п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України, а саме, контролюючим органом виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях з податку на додану вартість поданих ТОВ Торговий дім Запоріжпідшипник .

Дослідивши зазначені запити на відповідність вимогам ст. 73 Податкового кодексу України та Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 р. №1245, суд встановив, що спірні запити містять в собі опис запитуваної інформації та перелік документів, посилання на норми законодавства, підстави для надіслання запиту, а саме: виявлено факти, що свідчать про недостовірність визначення ТОВ Торговий дім Запоріжпідшипник даних податкового кредиту по взаємовідносинам вищевказаними контрагентами.

Таким чином, запити контролюючого органу є обґрунтованим та відповідають усім вищевказаним приписам законодавства.

Враховуючи, що позивачем на обґрунтовані запити ГУ ДФС у Зпорізькій області не було надано пояснення та документальне підтвердження фінансово-господарських взаємовідносин з контрагентами, зазначеними в запиті, у відповідача виникли підстави для проведення позапланової виїзної перевірки ТОВ "Торговий дім Запоріжподшипник у відповідності із п.п. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України.

Правовими підставами для призначення вказаної перевірки в наказі від 09.01.2019 № 50 визначено п.п. 78.1.4 п. 1 ст. 78, п. 79.2 ст. 79 Податкового кодексу України.

За викладених обставин, суд вважає, що контролюючий орган прийняв правомірне рішення про призначення перевірки позивача на підставі пп. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень (частина 1 статті 2 КАС України).

За приписами частини другої статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно вимог статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За правилами частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням з'ясованих на час розгляду справи обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 5, 9, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Запоріжпідшипник (69068, м. Запоріжжя, вул. Червона, 1-а, код ЄДРПОУ 34975392) до Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ 39396146) про визнання дій протиправними та скасування наказу - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Рішення в повному обсязі складено та підписано 13.03.2019.

Суддя О.О.Артоуз

Дата ухвалення рішення13.03.2019
Оприлюднено17.03.2019
Номер документу80475588
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та скасування наказу

Судовий реєстр по справі —280/213/19

Постанова від 27.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Постанова від 27.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 06.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 06.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 28.03.2019

Кримінальне

Коростишівський районний суд Житомирської області

Пасічний Т. З.

Рішення від 13.03.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 15.02.2019

Кримінальне

Коростишівський районний суд Житомирської області

Пасічний Т. З.

Ухвала від 18.01.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні