ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 березня 2019 року справа №0540/6106/18-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі суддів: Арабей Т.Г., Міронової Г.М., Ястребової Л.В., за участю секретаря судового засідання - Токаревої А.Г., представника позивача - директора - ОСОБА_1, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2018 року у справі № 0540/6106/18-а (головуючий суддя І інстанції Толстолуцька М.М.), складене в повному обсязі 05 листопада 2018 року в м. Слов'янськ Донецької області за позовом Дочірнього підприємства Закритого акціонерного товариства Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр до Державної служби геології та надр України про визнання незаконним наказу Державної служби геології та надр України № 172 від 15 травня 2018 року в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами та зобов'язання продовжити дію спеціального дозволу з часу його зупинення, визначеного наказом № 172 від 15 травня 2018 року, -
ВСТАНОВИВ:
25 липня 2018 року Дочірнє підприємство Закритого акціонерного товариства Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Державної служби геології та надр України про:
- визнання незаконним наказу Державної служби геології та надр України № 172 від 15 травня 2018 року в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, виданого позивачу;
- зобов'язання продовжити дію спеціального дозволу з часу його зупинення, визначеного наказом № 172 від 15 травня 2018 року (а.с. 6-9).
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2018 року позовні вимоги задоволені частково. Визнано протиправним наказ Державної служби геології та надр України від 15 травня 2018 року № 172 в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами (реєстраційний номер спеціального дозволу 3972, дата видачі 21.07.2006 року, терміном дії 20 років), виданого Дочірньому підприємству Закритого акціонерного товариства Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр, код ЄДРПОУ 25098218. В іншій частині позовних вимог відмовлено (а.с. 95-98).
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Державна служба геології та надр України подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права просила скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволені позовних вимог у повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що у зв'язку з надходженням ухвали слідчого судді Краснолиманського міського суду Донецької області від 03 січня 2018 року у справі №236/3419/17, Держгеонадрами України винесено наказ від 31 січня 2018 року № 32 про проведення позапланової перевірки ДП ЗАТ Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр.
На підставі наказу № 32 від 31 січня 2018 року видано направлення № 01/18 від 02 лютого 2018 року на проведення позапланової перевірки. У період з 05 лютого 2018 року по 09 лютого 2018 року Східним міжрегіональним відділом департаменту Державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України вжито дії щодо проведення перевірки дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення надр ДП ЗАТ Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр.
За наслідками проведеної перевірки складено Акт про недопущення до перевірки № 1/3972, на підставі Акту складено припис від 12 лютого 2018 року № 1/3972, за яким надано строки на усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування. 13 квітня 2018 року Східним міжрегіональним відділом департаменту Державного геологічного контролю винесено подання на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 3972 від 21 липня 2006 року у зв'язку з невиконанням вимог припису.
Наказом № 172 від 15 травня 2018 року дію спеціального дозволу зупинено та надано 30 днів на усунення порушень, про що повідомлено позивача.
Вважає, що Держгеонадра України діяли на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а рішення суду першої інстанції суперечить обставинам по справі (а.с. 105-108).
Представник відповідача/апелянта в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся судом належним чином,про що свідчить поштове повідомлення( а.с.137).
11 березня 2019 року до канцелярії суду від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу.
В судовому засіданні представник позивача - директор надав пояснення аналогічні викладеним у відзиві на апеляційну скаргу, просив суд залишити рішення суду першої інстанції без змін, як таке, що прийнято з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції - без змін, з наступних підстав.
Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що Дочірнє підприємство закритого акціонерного товариства "Трест "Донбастрансбуд" Краснолиманський пісчаний кар'єр зареєстроване в якості юридичної особи (код ЄДРПОУ 25098218), місцезнаходження юридичної особи: 84402, Донецька область, м. Лиман, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 25-26).
21 липня 2006 року позивач отримав спеціальний дозвіл на користування надрами, а саме на видобування піску на родовищі Краснолиманське-1, ділянка №1, Донецька область, реєстраційний номер спеціального дозволу 3972 терміном дії 20 років (а.с. 10).
За результатами позапланової перевірки Східним міжрегіональним відділом департаменту Державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України ДП ЗАТ Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр, складено припис від 12 лютого 2018 року № 1/3972, в якому зазначено про недопущення посадових осіб зазначеного Департаменту до здійснення заходів державного нагляду (контролю) у зв'язку з надходженням ухвали слідчого судді Краснолиманського міського суду Донецької області від 03 січня 2018 року про призначення виїзної позапланової перевірки позивача по справі № 236/3419/17.
12 лютого 2018 року за №1/3972 посадовими особами відповідача за результатами позапланової перевірки згідно з актом позапланової перевірки від 05-09 лютого 2018 року №1/1372 винесено припис, яким зобов'язано позивача у строк до 12 березня 2018 року усунути порушення вимог законодавства у сфері надрокористування шляхом надання до Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України документів (завірених належним чином копій) та матеріалів, що підтверджують дотримання ДП ЗАТ "Трест "Донбастрансбуд" Краснолиманський пісчаний кар'єр вимог законодавства про надрокористування за вказаним переліком, а також подати в письмовій формі матеріали, які підтверджують факт усунення порушень (а.с. 13-15, 74-75).
13 квітня 2018 року Східним міжрегіональним відділом департаменту Державного геологічного контролю винесено подання на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 3972 від 21 липня 2006 року у зв'язку з невиконанням вимог припису (а.с. 76).
Наказом № 172 від 15 травня 2018 року дію спеціального дозволу на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку 1 до цього наказу зупинено та надано 30 днів на усунення порушень (а.с. 77).
Відповідно до додатку 1 наказу № 172 підставою зупинення, згідно з Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим Постановою КМУ від 30 травня 2011 року № 615, є - п.п. 1 п. 22 порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; п.п. 4 п. 22 невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.
Спірним питанням у справі є правомірність винесення відповідачем наказу № 172 від 15 травня 2018 року в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 3972 від 21 липня 2006 року, виданого позивачу.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку про необхідність скасування спірного наказу (в частині зупинення дії дозволу позивача), оскільки здійснення заходу державного нагляду (контролю) не відбулося, відповідно встановлювати порушення вимог законодавства без проведення перевірки та винесення припису, - є не правомірним, більш того, приймати наказ про зупинення дії дозволу підставою для якого було саме встановлення порушень вимог законодавства, виявлених під час не проведення перевірки, є незаконним.
При цьому, суд першої інстанції відмовив у задоволені позовних вимог про зобов'язання продовжити дію спеціального дозволу з часу його зупинення, визначеного наказом № 172 від 15 травня 2018 року, зазначивши, що достатнім способом захисту прав позивача є саме скасування вищевказаного наказу.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.
Відтак, суд апеляційної інстанції розглядає дану справу виключно в межах апеляційної скарги, тобто перевіряє правильність прийняття судом першої інстанції рішення в межах задоволених позовних вимог.
Суд апеляційної інстанції погоджується з рішенням суду першої інстанції з наступних підстав.
Відповідно до пунктів 2, 4 чинного на час спірних правовідносин Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року, державний геологічний контроль здійснюється Держгеонадрами та її територіальними органами.
Органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.
Відповідно до частини 1 статті 13 Кодексу України Про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Згідно зі статтею 14 Кодексу України Про надра встановлено, що надра можуть надаватися у користування для геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, видобування корисних копалин.
Згідно з ч. 2 ст. 24 Кодексу України Про надра користувачі надр зобов'язані:
1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;
2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр;
3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища;
4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві;
4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України;
5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України Про надра право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Згідно з п.п. 1 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.
У пункті 23 вказаного Порядку визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Суд зазначає, що відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон України №877-V).
Відповідно до ст. 1 Закону України № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Стаття 7 Закону № 877-V передбачає, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові і засвідчується печаткою.
Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення).
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Наведене свідчить, що виявлення порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства можливе лише в ході здійснення заходу державного нагляду (контролю).
Як вбачається з матеріалів справи, посадові особи відповідача не були допущені до проведення перевірки, що підтверджується відповідним актом, відтак, здійснення заходу державного нагляду (контролю) не відбулося, відповідно, встановлювати порушення вимог законодавства без проведення перевірки є неправомірним, більш того, приймати наказ про зупинення дії дозволу підставою для якого було саме встановлення порушень вимог законодавства, виявлених під час не проведення перевірки, є незаконним.
При цьому, встановлення порушення вимог законодавства суб'єктом господарювання можливе виключно у разі допуску останнім посадових осіб контролюючого органу до здійснення заходу контролю.
Як вбчається з матеріалів справи, у додатку 1 до спірного наказу № 172 як підставу зупинення дії дозволу вказано на 1 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим Постановою КМУ від 30 травня 2011 року № 615, а саме - порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр та п.п. 4 п. 22 вказано Порядку - невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.
Однак, у березні 2018 року позивач звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Державної служби геології та надр України про визнання незаконними дії, скасування направлення на проведення перевірки № 01/18 від 02 лютого 2018 року, акту про недопущення до перевірки № 1/3972 від 09 лютого 2018 року та припису № 1/3972 від 12 лютого 2018 року.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду по справі № 805/1468/18-а від 10 липня 2018 року, залишеного без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 04 грудня 2018 року, встановлена неправомірність та необґрунтованість прийнятого припису та його скасовано.
Враховуючи вищевикладене та те, що у судовому порядку скасований припис на підставі якого прийнято спірний (у даній справі наказ), суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про необхідність визнання протиправним наказу Державної служби геології та надр України від 15 травня 2018 року № 172 в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами (реєстраційний номер спеціального дозволу 3972, дата видачі 21 липня 2006 року, терміном дії 20 років), виданого Дочірньому підприємству Закритого акціонерного товариства Трест Донбастрансбуд Краснолиманський пісчаний кар'єр, код ЄДРПОУ 25098218.
При цьому доводи апеляційної скарги нівелюється встановленими обставинами по справі та висновками суду першої та апеляційної інстанції.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.
В іншій частині рішення суду першої інстанції не оскаржувалось.
Відповідно до положень ч.1 ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, оскільки суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.
Керуючись статтями 250, 272, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2018 року у справі № 0540/6106/18-а - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2018 року у справі № 0540/6106/18-а - залишити без змін.
Вступна та резолютивна частини постанови проголошені в судовому засіданні 13 березня 2019 року.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку встановленому ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 18 березня 2019 року.
Судді Т.Г.Арабей
Г.М. Міронова
Л.В. Ястребова
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2019 |
Оприлюднено | 19.03.2019 |
Номер документу | 80506369 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні