Рішення
від 02.11.2018 по справі 0440/6598/18
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 листопада 2018 року Справа № 0440/6598/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді ОСОБА_1 розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу №0440/6598/18 за позовом керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури №3 до Дніпровської міської ради, Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 2: Комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа №128" Дніпровської міської ради про визнання протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ :

Керівник Дніпропетровської місцевої прокуратури №3 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Дніпровської міської ради, Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, у якому просить:

визнати протиправною бездіяльність Дніпровської міської ради та департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради щодо невжиття заходів, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на будівлі, споруди комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа №128" Дніпровської міської ради за адресою: м.Дніпро, вул. Гавриленка, 4 та правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташований комунальний заклад освіти "Середня загальноосвітня школа №128" Дніпровської міської ради за адресою: м.Дніпро, вул. Гавриленка, 4;

зобов'язати Дніпровську міську раду та департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради вжити заходів в межах компетенції, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на будівлі, споруди комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа №128" Дніпровської міської ради за адресою: м.Дніпро, вул. Гавриленка, 4 та правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташований комунальний заклад освіти "Середня загальноосвітня школа №128" Дніпровської міської ради за адресою: м.Дніпро, вул. Гавриленка, 4.

Справі за даним адміністративним позовом присвоєно єдиний унікальний номер судової справи - 0440/6598/18.

Ухвалою суду від 04.09.2018р. відкрито провадження в адміністративній справі №0440/6598/18 за вищезазначеним позовом та ухвалено здійснювати розгляд даної справи за правилами спрощеного позовного провадження згідно ч. 2 ст. 257 та ч. 5 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України у письмовому провадженні.

Крім того, ухвалою суду від 04.09.2018р. задоволено клопотання позивача про залучення до участі у справі третьої особи та ухвалено залучити до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 2 - Комунальний заклад освіти "Середня загальноосвітня школа №128" Дніпровської міської ради.

Згідно ст.126 Кодексу адміністративного судочинства України учасники справи були належним чином повідомлені про розгляд справи №0440/6598/18 у спрощеному провадженні.

Позовні вимоги позовом керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури №3 обґрунтовані тим, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку під Комунальним закладом освіти "Середня загальноосвітня школа №128" Дніпровської міської ради відсутні. Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під даним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та здійснення навчально-виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей. Позивач зазначає, що відповідачем порушено вимоги Земельного кодексу України та Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Ухвалою про відкриття провадження в адміністративній справі №0440/6598/18 судом встановлено відповідачам строк для подання відзиву на позов в порядку ч. 1 ст. 261 Кодексу адміністративного судочинства України протягом 15-ти днів з моменту отримання відповідачем ухвали суду від 04.09.2018р.

Дніпровською міською радою отримано направлену судом ухвалу від 04.09.2018р. про відкриття провадження в адміністративній справі №0440/6598/18 - 03.10.2018р., що підтверджується наявним у матеріалах справи рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, однак відзив на позов у встановлений судом строк (тобто - до 19.10.2018р.) та станом на момент розгляду даної справи (02.11.2018р.) відповідачем 1 до суду не надано.

Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради отримано направлену судом ухвалу від 04.09.2018р. про відкриття провадження в адміністративній справі №0440/6598/18 - 03.10.2018р., що підтверджується наявним у матеріалах справи рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, однак відзив на позов у встановлений судом строк (тобто - до 19.10.2018р.) та станом на момент розгляду даної справи (02.11.2018р.) відповідачем 2 до суду не надано.

Згідно із ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За приписами статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України - кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів

Відповідно до ч. 4 статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, неподання суб'єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Станом на 02.11.2018р. до суду не надійшло від Комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа №128" Дніпровської міської ради письмових пояснень щодо позову та/або відзиву, в той час як ухвала суду від 04.09.2018р. разом із позовною заявою та доданими до неї матеріалами була отримана третьою особою - 03.10.2018р.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, судом встановлено та матеріалами справи підтверджено наступне.

Дніпропетровською місцевою прокуратурою №3 під час вивчення стану додержання органами влади та місцевого самоврядування вимог земельного законодавства в частині оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та земельні ділянки закладів освіти Центрального району м.Дніпра позивачем було встановлено, що за адресою: м, Дніпро, вул. Гавриленка 4, функціонує комунальний заклад освіти Середня загальноосвітня школа №128 Дніпровської міської ради (далі - КЗО СЗШ №128 ДМР, третя особа), будівлі, споруди та земельна ділянка, якого використовуються без оформлення та реєстрації права власності.

Згідно інформації КЗО СЗШ №128 ДМР загальна площа приміщень комунального закладу становить 3594,1 м. кв. Власником майна є територіальна громада міста Дніпра на підставі рішення сесії XXIV скликання Про внесення змін до рішення міської ОСОБА_1 народних депутатів від 27.11.1991 №46 Про комунальну власність Дніпропетровської міської ради народних депутатів від 18.06.2003 №15/10 Дніпропетровської міської ради.

Опрацюванням інформації з Реєстру об'єктів права комунальної власності територіальної громади м. Дніпра, яка міститься у відкриту доступі на офіційному електронному ресурсі Дніпровської міської ради (веб сторінка: https://dniprorada.gov.ua/ukyarticles/item/22006/informaciya-z-reestru-obektiv-prava-komunalnoi-vlasnosti-teritorialnoi-gromadi-mista-dnipra) встановлено, що будівлі та споруди КЗО СЗШ №128 ДМР перебувають у комунальній власності територіальної громади м.Дніпра, про що міститься відповідний запис в реєстрі під номером 6864.

Рішенням Дніпропетровської міської ради Про передачу об'єктів нерухомого майна, основних засобів, нематеріальних активів та запасів навчальних закладів міста з балансу відділів освіти районних у місті рад на баланс департаменту гуманітарної політики Дніпропетровської міської ради за №24/15 від 20.10.2016р. з балансу Центрального районного відділу освіти м.Дніпра було вирішено передати з балансу відділів освіти, в тому числі відділу освіти Центральної районної у м.Дніпрі ради, на баланс департаменту гуманітарної політики Дніпропетровської міської ради об'єкти нерухомого майна, основні засобі, нематеріальні активи та запаси навчальних закладів міста згідно з додатком 1.

Пунктом 77 Додатку 1 до рішення Дніпропетровської міської ради №24/15 від 20.10.2016р., зокрема, на баланс Департаменту гуманітарної політики передано об'єкти нерухомого майна, основні засоби, нематеріальні активи та запаси КЗО СЗШ №128 ДМР.

Відповідно до п.1.4 Статуту КЗО СЗШ №128 ДМР, затвердженого наказом департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради № 295 від 14.12.2016, КЗО СЗШ №128 ДМР власником навчального закладу є територіальна громада міста в особі Дніпровської міської ради. Органом уповноваженим здійснювати управління закладом є департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради. Уповноважений орган здійснює фінансування навчального закладу, його матеріально-технічне забезпечення, господарське обслуговування.

Згідно з п.4.1 Статуту управління закладом здійснюється департаментом гуманітарної політики ДМР, який є представником власника.

Матеріально-технічна база навчального закладу включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби тощо, вартість яких відображено у балансі навчального закладу. Навчальний заклад користується землею відповідно до вимог чинного законодавства і несе відповідальність за дотримання вимог та норм з їх охорони (п.5.1 Статуту).

Як передбачає п.4.1, оперативне управління закладом здійснюється' управлінням освіти департаменту гуманітарної політики ДМР.

Водночас, позивач зауважує, що до часу звернення до суду із даним позовом правовстановлюючі документи на будівлі та споруди спортивної школи та земельну ділянку, якою користується заклад не оформлені, державна реєстрація не проведена.

Так, позивачем встановлено, що будь-які відомості щодо реєстрації права власності на будівлі та споруди КЗО СЗШ №128 ДМР в інвентаризаційних справах Дніпропетровського міжміського бюро технічної інвентаризації Дніпропетровської обласної ради відсутні, що підтверджується інформацією бюро №10635 від 25.07.2018р.

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, відомості про реєстрацію права власності на вказане майно відсутні, що підтверджується відповідною довідкою.

Також, Дніпропетровською місцевою прокуратурою №3 встановлено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку під КЗО СЗШ №128 ДМР, що розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Гавриленка, 4 - теж відсутні.

Позивач зазначає, що даний факт підтверджується, зокрема, листом директора КЗО СЗШ №128 ДМР за №254 від 13.06.2018р., у якому третя особа зазначила, що у березні 2018 року до Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради надавалась інформація про відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку закладу. Крім того на виконання телефонограми відділу технічного нагляду департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради від 01.02.2018р. щодо наявності державних актів на право постійного користування земельною ділянкою та свідоцтва про реєстрацію права комунальної власності на будівлі і споруди закладу, дирекцією КЗО СЗШ №128 ДМР повідомлено відділ про відсутність у закладу вказаних документів.

Також, директором КЗО СЗШ №128 ДМР в листі №254 від 13.06.2018р. повідомлено прокуратуру про те, що 13.06.2018р. керівництвом закладу відправлено клопотання на адресу директора Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради ОСОБА_2 щодо допомоги в вирішенні питання щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку.

Вивченням інформації, наданої КЗО СЗШ №128 ДМР та проведенням моніторингу відомостей, що містяться в Публічній кадастровій карті України стосовно оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом, позивачем була встановлена їх відсутність, а кадастровий номер земельної ділянки не визначався.

Опрацюванням інвентаризаційної справи, яка знаходиться у КП Дніпропетровське міжміське бюро технічної інвентаризації Дніпропетровської обласної ради на об'єкти будівель, прокуратурою встановлено, що згідно схематичного плану земельної ділянки по вул. Гавриленка, 4, заклад освіти користується земельною ділянкою загальною площею 1,3931 га.

Згідно з інформацією відділу у м.Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 10.07.2018р. за вих. №10-4-0.38-1459/107-18 право власності або користування на земельну ділянку в закладу станом на 01.01.2013р. не зареєстровано.

Таким чином, позивач вважає, що використання земельної ділянки під КЗО СЗШ №128 ДМР здійснюється із порушенням вимог чинного законодавства, оскільки третя особа користується такою земельною ділянкою без оформлення правовстановлюючих документів (в т.ч. державного акту на право постійного користування) та без відповідної державної реєстрації такого права.

Крім того, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом, на думку позивача, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та здійснення навчально-виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей, у зв'язку з чим керівник Дніпропетровської місцевої прокуратури №3 звернувся до суду із даним позовом.

Згідно пунктів 2, 7 частини 1 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України публічно-правовий спір - це спір, зокрема, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.

Суб'єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до статі 5 Кодексу адміністративного судочинства України - до суду можуть звертатися в інтересах інших осіб органи та особи, яким законом надано таке право.

Частиною 4 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суб'єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.

Сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач.

Позивачем в адміністративній справі суб'єкти владних повноважень.

Особливості участі у судовому процесі органів та осіб, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб врегульовані статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно частини третьої вказаної норми у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами.

Частиною 4 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 Кодексу адміністративного судочинства України.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Відповідно до статті 1 Закону України Про прокуратуру №1697-VII від 14.10.2014р. (далі - Закон №1697-VII), прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави.

На прокуратуру покладаються, зокрема, функції представництва інтересів держави в суді у випадках, визначених цим Законом (пункт 2 частини 1 статті 2 Закону №1697-VII).

Представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (частина 1 статті 23 Закону №1697-VII).

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті (частина 3 статті 23 Закону №1697-VII).

Відповідно до частини 4 статті 23 Закону №1697-VII - наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Прокурор здійснює представництво інтересів держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Прокурор зобов'язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб'єкта владних повноважень.

У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу.

Наявність підстав для представництва може бути оскаржена суб'єктом владних повноважень.

Відповідно до пункту 1 частини 6 статті 23 Закону №1697-VII, під час здійснення представництва інтересів держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом звертатися до суду з позовом (заявою, поданням).

Особливістю здійснення окремих форм представництва інтересів держави в суді є надання законом права подання позовної заяви в порядку адміністративного судочинства Генеральному прокурору, його першому заступнику та заступникам, керівникам регіональних та місцевих прокуратур, їх першим заступникам та заступникам (стаття 24 Закону №1697-VII).

Як вбачається з матеріалів позову, звернення Дніпропетровської місцевої прокуратури №3 до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні порушених прав користування навчальним закладом земельною ділянкою площею 3594,1 м. кв., що знаходиться за адресою: м.Дніпро, вул. Гавриленка, 4.

Підтверджуючи наявність у прокурора підстав для здійснення представництва по цій справі законних інтересів держави, оскільки як зазначає позивача, захист цих інтересів не здійснює відповідний орган місцевого самоврядування, до компетенції якого віднесені такі повноваження, суд виходить з такого.

Відповідно до статті 53 Конституції України кожен має право на освіту.

Повна загальна середня освіта є обов'язковою.

Держава забезпечує доступність і безоплатність, зокрема, повної загальної середньої в державних і комунальних навчальних закладах.

Враховуючи те, що процесуальним законом передбачено право прокурора звертатися до адміністративного суду із позовом про захист прав та інтересів держави задля забезпечення виконання конституційних гарантій та позитивних зобов'язань держави, доводи прокурора щодо здійснення представництва інтересів держави в цій справі є обґрунтованими.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України).

Згідно з пунктом «а» частини 2 статті 92 Земельного кодексу України, права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Відповідно до Закону України Про освіту №1060-XII від 23.05.1991р., який діяв до 28.09.2017р. (далі - Закон № 1060) освіта - це основа інтелектуального, культурного, духовного, соціального, економічного розвитку суспільства і держави.

Частиною 2 статті 18 Закону №1060 було передбачено, що навчальні заклади, засновані на загальнодержавній або комунальній власності, мають статус державного навчального закладу.

Громадяни України мають право на безкоштовну освіту в усіх державних навчальних закладах. Це право забезпечується, зокрема, розгалуженою мережею навчальних закладів, заснованих на державній та інших формах власності, наукових установ, закладів післядипломної освіти (стаття 3 Закону №1060).

Україна визнає освіту пріоритетною сферою соціально-економічного, духовного і культурного розвитку суспільства.

Державна політика в галузі освіти визначається Верховною ОСОБА_1 України відповідно до Конституції України і здійснюється органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Державний нагляд (контроль) у сфері освіти здійснюється з метою реалізації єдиної державної політики в галузі освіти. Державний нагляд (контроль) здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері освіти, та місцевими органами управління освітою.

До органів управління освітою в Україні належать: центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері освіти; центральні органи виконавчої влади, яким підпорядковані навчальні заклади; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері освіти; місцеві державні адміністрації і органи місцевого самоврядування, а також утворені місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування структурні підрозділи з питань освіти (місцеві органи управління освітою).

Згідно статті 14 Закону №1060, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції, у тому числі: встановлюють, не нижче визначених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти, мінімальних нормативів, обсяги бюджетного фінансування навчальних закладів, установ, організацій системи освіти, що є комунальною власністю, та забезпечують фінансування витрат на їх утримання; забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування.

Місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування створюються відповідні органи управління освітою, діяльність яких спрямовується на управління навчальними закладами, що є комунальною власністю.

Місцеві органи управління освітою у здійсненні своїх повноважень підпорядковані місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування та відповідним державним органам управління освітою.

Відповідно до статті 18 Закону №1060 - навчальні заклади створюються органами державної виконавчої влади і органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності відповідно до потреби громадян у мові навчання, соціально-економічних, національних, культурно-освітніх потреб у них за наявності необхідної матеріально-технічної, науково-методичної бази, педагогічних кадрів.

Частиною 2 статті 18 Закону №1060 встановлено, що навчальні заклади, що засновані на загальнодержавній або комунальній власності, мають статус державного навчального закладу.

Потреба в навчальних закладах, заснованих на комунальній власності, визначається місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Система освіти складається із навчальних закладів, наукових, науково-методичних і методичних установ, науково-виробничих підприємств, державних і місцевих органів управління освітою та самоврядування в галузі освіти.

Основним видом середніх навчальних закладів є середня загальноосвітня школа трьох ступенів: перший - початкова школа, що забезпечує початкову загальну освіту, другий - основна школа, що забезпечує базову загальну середню освіту, третій - старша школа, що забезпечує повну загальну середню освіту.

Статтею 63 Закону №1060 встановлено, що матеріально-технічна база навчальних закладів та установ системи освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності; майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством; земельні ділянки державних навчальних закладів, установ та організацій системи освіти передаються їм у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.

Згідно із приписами частин 1, 3 статті 22 Закону України Про освіту №2145-VIII від 05.09.2017р., який діє з 28.09.2017р. (далі - Закон №2145), юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність. Заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

Відповідно до ч. 1 ст. 80 Закону №2145 - до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об'єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об'єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Судом встановлено, що Комунальний заклад освіти СЗШ №128 ДМР є комунальною організацією.

Відповідно до пункту 1.4. Статуту КЗО СЗШ №128 ДМР (далі - Статут), власником навчального закладу є: територіальна громада міста в особі Дніпровської міської ради. Органом уповноваженим здійснювати управління закладом є департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради. Уповноважений орган здійснює фінансування навчального закладу, його матеріально-технічне забезпечення, господарське обслуговування.

Пунктом 4.1 Статуту визначено, що управління закладом здійснюється департаментом гуманітарної політики ДМР, який є представником власника.

Згідно з ч. 2 ст. 63 Закону №1060, земельні ділянки державних навчальних закладів, установ та організацій системи освіти передаються їм у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.

Відповідно до частини 2 статті 80 Закону № 2145 порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Згідно з ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форми власності (пункт ґ частини 2 статті 92 Земельного кодексу України).

Відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина 2 статті 116 Земельного кодексу України).

Частиною 1 статті 124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Частиною 1 статті 123 Земельного кодексу України визначено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною ОСОБА_1 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у тому числі, у разі формування нової земельної ділянки.

Відповідно до частини 2 статті 123 Земельного кодексу України - особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною 1 статті 50 Закону України Про землеустрій №858-IV від 22.05.2003р. встановлено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають, у тому числі, довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (ч. 3 статті 50 Закону України Про землеустрій №858-IV від 22.05.2003р..)

Частинами 3 та 6 статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні, а у разі надання такого дозволу - у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та за необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (стаття 126 Земельного кодексу України).

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень №1952-VI від 01.07.2004р. (далі - Закон № 1952), державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Згідно з ч. 2 ст. 3 Закону №1952 - права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Кабінетом Міністрів України 17.10.2012р. прийнято розпорядження за №802-р «Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади» , яким зобов'язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.

Отже, необхідність оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на земельну ділянку під КЗО СЗШ №128 ДМР прямо передбачена розпорядженням Кабінету Міністрів України № 802-р від 17.10.2012р.

В результаті опрацювання веб-порталу Ргогогго позивачем встановлено, що будь-які закупівлі відповідно до Закону України Про публічні закупівлі з питань виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради не проводились.

Крім того, не зважаючи на те, що Дніпровською міською радою розроблена, затверджена та виконується цільова програма, що стосується навчального процесу (Програма розвитку освіти в м. Дніпропетровську на 2016-2020 роки, затверджена рішенням міської ради №11/13 від 07.09.2016р. із наступними змінами), заходами якої передбачено виділення коштів з міського бюджету на оформлення актів на постійне користування земельними ділянками навчальних закладів, питання оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку в навчальному закладі залишається не вирішеним.

Таким чином, не зважаючи на те, що тривалий час заклад освіти функціонує за відсутності правовстановлюючих документів на будівлі, споруди та земельну ділянку, яка ним використовується, Дніпровською міською радою, як власником КЗО СЗШ № 128 ДМР, не вжито заходів щодо виділення коштів, необхідних на усунення виявлених порушень у вказаному навчальному закладі, а Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради, через неналежний контроль за діяльністю закладу освіти, не вжито жодних заходів задля внесення відповідних пропозицій Дніпровській міській раді щодо обсягів бюджетного фінансування підпорядкованого закладу освіти.

Враховуючи вищенаведене, Дніпропетровською місцевою прокуратурою №3 за результатами перевірки стану належного оформлення земельної ділянки під КЗО СЗШ №128 ДМР встановлено, що відповідачами допущено протиправну бездіяльність у вигляді не вжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі, споруди третьої особи, розташовані за адресою: м.Дніпро, вул. Гавриленка, 4 та правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташований КЗО СЗШ №128 ДМР за вищезазначеною адресою.

Згідно з ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.

Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ч. 2 ст. 73 Кодексу адміністративного судочинства. України).

Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Натомість, відповідачами не надано доказів вжиття ним заходів, спрямованих на належне оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, а тому суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог.

На підставі вищевикладеного, з урахуванням відсутності відзиву або заперечень на позов відповідачів (суб'єктів владних повноважень), суд доходить висновку, що позов керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури №3 до Дніпровської міської ради, Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 2: Комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа №128" Дніпровської міської ради про визнання протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - підлягає задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл між сторонами судових витрат в порядку ст.ст. 143 та 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд зазначає наступне.

Згідно із приписами ст. 132 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем (зокрема, прокуратурою Дніпропетровської області) при зверненні до суду понесені судові витрати, пов'язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в розмірі 3524, 00 грн., що документально підтверджується наявним у матеріалах справи платіжним дорученням №2205 від 17.08.2018р. на суму 3524, 00 грн. Інші докази документально підтверджених судових витрат, понесених позивачем - у матеріалах справи відсутні.

Враховуючи положення ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, з огляду на те, що адміністративний позов керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури №3 - задоволено повністю, суд доходить до висновку, що сума сплаченого судового збору за подачу даного адміністративного позову до суду в сумі 3524, 00 грн. підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань суб'єктів владних повноважень, якими допущено протиправну бездіяльність, що виступали відповідачами у справі №0440/6598/18 (Дніпровська міська рада та Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради).

Керуючись ст.ст. 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури №3 (місцезнаходження: 49000, м.Дніпро, вул. Січеславська Набережна, 29; код ЄДРПОУ прокуратури Дніпропетровської області 02909938) до Дніпровської міської ради (місцезнаходження: 49000, м.Дніпро, пр-т. ОСОБА_4, 75; код ЄДРПОУ 26510514), Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради (місцезнаходження: 49000, м.Дніпро, пр-т. ОСОБА_4, 75; код ЄДРПОУ 40506248) за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 2: Комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа №128" Дніпровської міської ради (місцезнаходження: 49061, м.Дніпро, вул. Гавриленка, 4; код ЄДРПОУ 26462637) про визнання протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Дніпровської міської ради та Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради щодо невжиття заходів, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на будівлі, споруди Комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа №128" Дніпровської міської ради за адресою: м.Дніпро, вул. Гавриленка, 4 та правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташований Комунальний заклад освіти "Середня загальноосвітня школа №128" Дніпровської міської ради за адресою: м.Дніпро, вул. Гавриленка, 4.

Зобов'язати Дніпровську міську раду та Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради вжити заходів в межах компетенції, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на будівлі, споруди Комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа №128" Дніпровської міської ради за адресою: м.Дніпро, вул. Гавриленка, 4 та правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташований Комунальний заклад освіти "Середня загальноосвітня школа №128" Дніпровської міської ради за адресою: м.Дніпро, вул. Гавриленка, 4.

Стягнути на користь прокуратури Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 02909938) за рахунок бюджетних асигнувань Дніпровської міської ради (код ЄДРПОУ 26510514) судові витрати позивача по сплаті судового збору в сумі 1762, 00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні).

Стягнути на користь прокуратури Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 02909938) за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради (код ЄДРПОУ 40506248) судові витрати позивача по сплаті судового збору в сумі 1762, 00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні).

Копію рішення суду направити учасникам справи.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення02.11.2018
Оприлюднено20.03.2019
Номер документу80533100
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0440/6598/18

Ухвала від 24.09.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Ухвала від 14.05.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Барановський Роман Анатолійович

Ухвала від 11.05.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Барановський Роман Анатолійович

Ухвала від 14.05.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Барановський Роман Анатолійович

Ухвала від 11.05.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Барановський Роман Анатолійович

Рішення від 02.11.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Барановський Роман Анатолійович

Ухвала від 04.09.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Барановський Роман Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні