ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
18 березня 2019 року № 826/13891/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Чудак О.М., за участю секретаря судового засідання Шарій А.А., представника позивача Березінського О.С., у відсутність представників відповідача й третьої особи, розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Публічного акціонерного товариства Українська залізниця до Києво-Святошинської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю Прем'єр Лізинг , про визнання дій протиправними, скасування запису,
встановив:
29.08.2018 до Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося Публічне акціонерне товариство Українська залізниця (ПАТ Українська залізниця ) з позовною заявою до Києво-Святошинської районної державної адміністрації (Києво-Святошинська РДА) про:
- визнання дій державного реєстратора Києво-Святошинської районної державної адміністрації Власюка Анатолія Володимировича щодо внесення в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запису №13391110038014661 від 10.08.2018 про реєстрацію припинення юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю Прем'єр Лізинг (ТОВ Прем'єр Лізинг ) (код СДРПОУ: 37559525) в результаті ліквідації, - неправомірними;
- скасування запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань №13391110038014661 від 10.08.2018 про реєстрацію припинення юридичної особи - ТОВ Прем'єр Лізинг (код ЄДРПОУ: 37559525) в результаті ліквідації.
В обґрунтування позовної заяви зазначено про неправомірну державну реєстрацію припинення юридичної особи ТОВ Прем'єр Лізинг , з огляду на наявність кредиторської заборгованості товариства перед ПАТ Українська залізниця . Позивач вказав, що державним реєстратором не вжито заходів перевірки щодо наявності відкритих виконавчих проваджень щодо стягнення заборгованості з ТОВ Прем'єр Лізинг , зокрема виконавчого провадження №55817368. Позивач наголосив, що ліквідатору ТОВ Прем'єр Лізинг достеменно відомо про наявність у ТОВ Прем'єр Лізинг заборгованості перед ПАТ Українська залізниця , адже позивач тричі направляв на адресу боржника заяву про включення до кредиторських вимог.
Водночас, позивач вказує, що навіть за формальної відповідності вимогам законодавства документів, поданих ТОВ Прем'єр Лізинг для державної реєстрації припинення юридичної особи та відсутності у державного реєстратора належних підстав для відмови у такій реєстрації, наявність у ТОВ Прем'єр Лізинг заборгованості перед ПАТ Українська залізниця та одночасне існування запису про державну реєстрації про припинення юридичної особи №13391110038014661 від 10.08.2018 порушують права ПАТ Українська залізниця , належним способом захисту яких є визнання вказаного запису протиправним та його скасування.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.09.2018 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено її до розгляду за правилами загального позовного провадження.
Києво-Святошинська РДА подала відзив на позовну заяву в якому вказала на відсутність підстав для задоволення позову. Зазначила, що ТОВ Прем'єр Лізинг подано належний пакет документів для державної реєстрації припинення юридичної особи після строку пред'явлення вимог кредиторами, державним виконавцем перевірено відсутність відкритих виконавчих проваджень у яких ТОВ Прем'єр Лізинг є боржником. Зауважила, що державний реєстратор не вправі перевіряти наявність заборгованості перед іншими особами. Тому, за відсутності підстав для відмови в державній реєстрації припинення юридичної особи, відповідачем правомірно вчинено оскаржувані реєстраційні дії.
Також відповідач вказав на сумнівність обставин, якими позивач обґрунтовує позовні вимоги, з огляду на невикористання позивачем таких способів захисту майнових прав як звернення до суду з ініціативою про банкрутство ТОВ Прем'єр Лізинг , відкриття виконавчого провадження тощо.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.11.2018 залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ТОВ Прем'єр Лізинг .
ТОВ Прем'єр Лізинг письмових пояснень по суті спору не надано.
В ході судового засідання представник позивача заявлені вимоги підтримав та просив їх задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, вкладені у позовній заяві та надані у справу докази.
Представником відповідача подано клопотання про розгляд справи у їх відсутність.
Третьою особою, представництво в судовому засіданні не забезпечено.
Отже, дослідивши матеріали справи, оцінивши пояснення, надані представниками позивача, а також докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд встановив наступне.
Згідно із ухвалою Господарського суду Донецької області від 05.07.2017 №908/1042/15-г, залишеною без змін постановою Вищого господарського суду України від 09.11.2017, а також наказом Господарського суду Донецької області від 05.07.2017 №908/1042/15-г про примусове виконання рішення, з ТОВ Прем'єр Лізинг підлягає стягненню на користь ПАТ Українська залізниця заборгованість в сумі 82 457 387,70 грн.
Позивач направляв на адресу ТОВ Прем'єр Лізинг :
- 13.11.2017 цінним листом №0314302678299 з описом вкладень, заяву про визнання кредиторських вимог (21.12.2017 повернулось у зв'язку з неотриманням та закінченням терміну зберігання);
- 24.03.2018 цінним листом №0209007550541 з описом вкладень, заяву про включення кредиторських вимог до проміжного ліквідаційного балансу (12.05.2018 отримано);
- 26.03.2018 цінним листом №0303114692525 з описом вкладень, заяву про включення кредиторських вимог до проміжного ліквідаційного балансу (12.05.2018 отримано).
04.06.2018 Загальними зборами учасників ТОВ Прем'єр Лізинг прийнято рішення про припинення Товариства шляхом його ліквідації. Ліквідатором призначено Дробишева Павла Валерійовича.
07.06.2018 на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України оприлюднено повідомлення про рішення щодо припинення ТОВ Прем'єр Лізинг центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців з визначенням порядку та строку пред'явлення кредиторами своїх вимог до 09.08.2018.
10.08.2018 ТОВ Прем'єр Лізинг за місцем реєстрації подало державному реєстратору Києво-Святошинської районної державної адміністрації Власюку Анатолію Володимировичу документи для державної реєстрації припинення юридичної особи: заяву (реєстраційну картку) про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, довідку КУ Києво-Святошинський районний трудовий архів від 13.11.2017 №44, довіреність.
Відповідачем здійснено перевірку щодо наявності відкритих виконавчих проваджень, шляхом перевірки реєстру виконавчих проваджень, згідно із яким, станом на 10.08.2018, всі виконавчі провадження щодо ТОВ Прем'єр Лізинг завершені.
10.08.2018 Державний реєстратор Києво-Святошинської РДА Власюк Анатолій Володимирович вніс реєстраційний запис №13391110038014661 про реєстрацію припинення юридичної особи ТОВ Прем'єр Лізинг в результаті ліквідації.
Позивач вважає протиправними вказані дії державного реєстратора та запис від 10.08.2018 №13391110038014661, а тому звернувся до суду із даним позовом.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно пункту четвертого частини першої статті 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 15.05.2003 №755-IV, державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
У відповідності із частиною тринадцятою статті 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідних державних органів, або судового рішення про припинення юридичної особи, не пов'язаного з її банкрутством, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи:
1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
2) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.
Частиною першою статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань чітко визначені підстави для відмови у державній реєстрації припинення юридичної особи:
1) документи подано особою, яка не має на це повноважень;
2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії;
3) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення про арешт корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв'язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи;
3-1) заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов'язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи у зв'язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, подано щодо засновника (учасника), який на момент подання заяви внесений до Єдиного реєстру боржників, зокрема за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів за наявності заборгованості з відповідних платежів понад три місяці, крім випадку збільшення розміру такої частки;
4) не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку;
5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України;
6) документи суперечать статуту громадського формування;
7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи;
8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону;
9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов'язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
11) документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані:
раніше строку, встановленого цим Законом;
щодо юридичної особи, що припиняється в результаті її ліквідації та є засновником (учасником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи, та/або є засновником третейського суду;
в Єдиному державному реєстрі відсутній запис про державну реєстрацію юридичної особи, утвореної шляхом реорганізації в результаті злиття, приєднання або поділу;
щодо акціонерного товариства, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованої реєстрації випуску акцій;
щодо юридичної особи - емітента цінних паперів, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованих випусків цінних паперів;
щодо юридичної особи, що ліквідується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, крім банків, стосовно яких процедура ліквідації здійснюється відповідно до Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб";
щодо юридичної особи, що реорганізується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та відсутній узгоджений план реорганізації юридичної особи;
щодо юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування;
щодо юридичної особи, що припиняється в результаті ліквідації, стосовно якої надійшли відомості про відкрите виконавче провадження;
щодо юридичної особи, стосовно якої відкрито провадження у справі про банкрутство;
12) статут товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю поданий зі змінами, прийнятими без врахування голосів, які припадають на частку померлого учасника товариства.
Судом встановлено, що ТОВ Прем'єр Лізинг подано відповідачу документи, вичерпний перелік яких передбачено частиною тринадцятою статті 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань . При цьому, судом не встановлено, а позивачем не доведено, наявності підстав для відмови у проведенні державної реєстрації припинення юридичної особи ТОВ Прем'єр Лізинг .
Посилання позивача на те, що 16.02.2018 головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Нещадимом Іваном Сергійовичем винесено постанову від 16.02.2018 виконавче провадження №55817368 про відкриття виконавчого провадження, суд вважає безпідставними.
Так, судом встановлено, що відповідачем здійснено перевірку щодо наявності відкритих виконавчих проваджень, шляхом перевірки реєстру виконавчих проваджень, згідно із яким станом на 10.08.2018 всі виконавчі провадження щодо ТОВ Прем'єр Лізинг в тому числі й виконавче провадження №55817368 завершені, що підтверджується відповідною роздруківкою.
Крім того, суд зауважує, що державний реєстратор не вправі перевіряти факт наявності у юридичної особи заборгованості перед іншими особами. Дану обставину позивач не заперечує.
З урахуванням наведеного суд вважає правомірними дії державного реєстратора Києво-Святошинської РДА Власюка Анатолія Володимировича щодо внесення в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запису №13391110038014661 від 10.08.2018 про реєстрацію припинення юридичної особи - ТОВ Прем'єр Лізинг в результаті ліквідації.
Посилання позивача не те, що наявність у ТОВ Прем'єр Лізинг заборгованості перед ПАТ Українська залізниця та одночасне існування запису про державну реєстрації про припинення юридичної особи №13391110038014661 від 10.08.2018 порушують права ПАТ Українська залізниця , а належним способом захисту яких є визнання вказаного запису протиправним та його скасування, суд вважає необґрунтованими.
Так, позивач вказує, що ліквідатору ТОВ Прем'єр Лізинг достеменно відомо про наявність у ТОВ Прем'єр Лізинг заборгованості перед ПАТ Українська залізниця , адже позивач тричі направляв на адресу боржника заяву про включення вимог ПАТ Українська залізниця до кредиторських вимог.
Однак, ліквідатор ТОВ Прем'єр Лізинг вказані листи на врахував і, не зважаючи на наявність боргу, подав державному реєстратору заяву в якій свідомо вказав неправдиві відомості про відсутність заборгованості у ТОВ Прем'єр Лізинг . Ліквідатор ТОВ Прем'єр Лізинг в порушення статті 95 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом від 14.05.1992 №2343-ХІІ не подав заяви про порушення справи про банкрутство ТОВ Прем'єр Лізинг .
За приписами частини першої статті 95 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язаний звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи.
Обов'язковою умовою звернення до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство є дотримання боржником порядку ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України.
Згідно частини п'ятої статті 95 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом невиконання вимог, передбачених частиною першою цієї статті, є підставою для відмови у внесенні запису про ліквідацію юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Разом з цим, позивач не довів, що вартості майна ТОВ Прем'єр Лізинг недостатньо для задоволення вимог кредиторів. Стверджуючи про наявність безспірних вимог до ТОВ Прем'єр Лізинг позивач жодним чином не обґрунтував неможливості самостійного подання до господарського суду заяви про порушення справи про банкрутство ТОВ Прем'єр Лізинг , як передбачено статтею 11 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом .
Посилання позивача на те, що вказана заборгованість стягується в рамках виконавчого провадження №55817368 є необґрунтованими, адже згідно інформації з реєстру виконавчих проваджень, станом на 10.08.2018 виконавче провадження №55817368 завершене. При цьому, відсутні докази існування інших виконавчих проваджень за якими стягується заборгованість з ТОВ Прем'єр Лізинг на користь ПАТ Українська залізниця .
Суд зазначає, що обов'язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб'єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Порушення вимог Закону діями суб'єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх протиправними, оскільки обов'язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушених його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями
Обов'язковою умовою задоволення позову є доведеність позивачем порушених саме його прав та охоронюваних законом інтересів з боку відповідача, зокрема наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб'єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.
Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті, і є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.
Суд зауважує, що матеріали справи не містять, а позивачем не подано доказів, які б беззаперечно свідчили про наявність у ТОВ Прем'єр Лізинг , станом на 10.08.2018, заборгованості перед ПАТ Українська залізниця . При цьому, саме наявністю у ТОВ Прем'єр Лізинг кредиторської заборгованості перед ПАТ Українська залізниця обґрунтовано порушення прав позивача оскаржуваними діями державного реєстратора та записом від 10.08.2018.
Отже, враховуючи неподання позивачем доказів наявності заборгованості у ТОВ Прем'єр Лізинг перед ПАТ Українська залізниця станом на час державної реєстрації припинення юридичної особи ТОВ Прем'єр Лізинг , суд вважає, що спірні дії та запис не порушують права ПАТ Українська залізниця , що свідчить про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.
Вирішуючи питання про розподіл між сторонами судових витрат, суд виходить з того, що за обставин необґрунтованості заявлених позивачем вимог, підстави для стягнення сплаченого ним судового збору з відповідача згідно статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні, а відповідачем не понесено витрат, пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертизи, у зв'язку із чим судові витрати розподілу не підлягають.
На підставі вище викладеного, керуючись статтями 2, 72-77, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України,
вирішив:
В задоволенні адміністративного позову Публічного акціонерного товариства Українська залізниця відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Позивач - Публічне акціонерне товариство Українська залізниця (місцезнаходження юридичної особи: 03150, місто Київ, вулиця Тверська, будинок 5; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 40075815).
Відповідач - Києво-Святошинська районна державна адміністрація (місцезнаходження юридичної особи: 03115, місто Київ, проспект Перемоги, будинок 126; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 23570148).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю Прем'єр Лізинг (місцезнаходження юридичної особи: 08154, Київська область, місто Боярка, вулиця Соборності, будинок 36; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 37559525).
Повний текст рішення складено й проголошено в судовому засіданні 18.03.2019.
Суддя О.М. Чудак
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 18.03.2019 |
Оприлюднено | 20.03.2019 |
Номер документу | 80534876 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Чудак О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні