РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 березня 2019 року справа № 2340/4382/18
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого - судді: Тимошенко В.П.,
за участю секретаря судового засідання: Пруднікової В.О.,
представника позивача - Шевченка М.Т. (за посадою),
відповідача 1 - Фуркала О.В.,
представника відповідача 1 - Гули С.Є. (за ордером),
представників відповідача 2 - Фуркала О.В. (за довіреністю), Гули С.Є. (за ордером),
розглянувши за правилами загального позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом приватного сільськогосподарського підприємства "Канюківське" до сільського голови Бузівської сільської ради Жашківського району Черкаської області Фуркала Олександра Вікторовича, Бузівської сільської ради Жашківського району Черкаської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії,
встановив:
31 жовтня 2018 року до Черкаського окружного адміністративного суду звернулося з позовом приватне сільськогосподарське підприємство "Канюківське" (19243, Черкаська область, Жашківський район, с. Бузівка, вул. Вишнева, 54, код ЄДРПОУ 31396044) до сільського голови Бузівської сільської ради Жашківського району Черкаської області Фуркала Олександра Вікторовича (АДРЕСА_1), Бузівської сільської ради Жашківського району Черкаської області (Черкаська область, Жашківський район, с. Бузівка, код ЄДРПОУ 35753436), в якому просить:
1) визнати бездіяльність сільського голови Бузівської сільської ради Жашківського району Черкаської області Фуркала Олександра Вікторовича, щодо не внесення клопотань ПСП "Канюківське" на розгляд ради - протиправною та зобов'язати внести у порядок денний сесії Бузівської сільської ради розгляд клопотань ПСП "Канюківське" щодо надання в оренду земельних ділянок під майно, яке належить ПСП "Канюківське";
2) визнати бездіяльність Буівської сільської ради Жашківського району Черкаської області протиправною та зобов'язати розглянути клопотання ПСП "Канюківське" щодо надання в оренду земельних ділянок під майно, яке належить ПСП "Канюківське".
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що на неодноразові звернення та клопотання, щодо укладання договорів оренди на земельні ділянки комунальної власності під господарськими будівлями, які належать ПСП Канюківське , сільський голова не виносить на розгляд сесії та відповідні рішення радою не приймаються, внаслідок чого порушуються його права у користуванні майном, а бюджет громади недоотримує надходження від використання земельних ділянок. Внаслідок такої бездіяльності, тільки в 2018 році громада села не отримала близько 70000 гривень надходжень.
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 16.11.2018 прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у адміністративній праві, прийнято рішення про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Відповідачі 28.12.2018 надіслали на адресу суду відзив на позовну заяву, в якому проти задоволення позову заперечують та просять відмовити у його задоволенні. В обгрунтування відзиву зазначили, що клопотання позивача від 19.02.2018 №27 та від 27.08.2018 №102 належним чином розглянуті та позивачу надані відповідні відповіді на них.
16.01.2019 позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якому позивач зазначив, що у суду є всі підстави задовольнити позовну заяву та визнати протиправною бездіяльність сільського голови Бузівської сільської ради с. Бузівка, Жашківського району Черкаської області - Фуркала Олександра Вікторовича, щодо не внесення клопотань ПСП Канюківське на розгляд ради - та зобов'язати внести у порядок денний сесії Бузівської сільської ради розгляд клопотань ПСП Канюківське , щодо надання в оренду земельних ділянок під майном, яке належить ПСП Канюківське ,зобов'язати Бузівську сільську раду розглянути клопотання ПСП Канюківське щодо надання в оренду земельних ділянок під майном яке належить ПСП Канюківське .
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив позов задовольнити, відповідач 1 та представник відповідачів 1,2 в судовому засіданні проти задоволення позову заперечували та просили відмовити у його задоволенні.
Заслухавши пояснення представника позивача, відповідача 1 і представника відповідачів 1, 2, розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив таке.
Приватне сільськогосподарське підприємство Канюківське зареєстроване як юридична особа 27.06.2001, з видом діяльності КВЕД-2010: 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, 01.43 розведення коней та інших тварин родини конячих, 01.45 розведення овець і кіз, 01.46 розведення свиней.
Позивач має у власності об'єкти нерухомості, а саме господарські будівлі та інше майно, що підтверджується договорами купівлі-продажу нерухомого майна (а.с.12-16), які знаходяться на землях комунальної власності Бузівської сільської ради Жашківського району Черкаської області.
19.02.2018 позивач звернувся до Бузівської сільської ради Жашківського району Черкаської області з листом №27, в якому просить надати згоду на передачу в оренду ПСП Канюківське земельних ділянок державної власності загальною площею 11,8358 га, для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва), які знаходяться в адмінмежах Бузівської сільської територіальної громади (за межами населених пунктів) Жашківського району Черкаської області (а.с.17).
Дане клопотання відповідачем - 1 19.02.2018 розписане на розгляд земельної комісії до сесії.
19.02.2019 близько 17 год. 00 хв. в кабінеті сільського голови Фуркала О.В. відбулось засідання постійної комісії Бузівської сільської ради з питань земельних відносин, благоустрою, будівництва, архітектури, природних ресурсів, екології та техногенної безпеки (земельна комісія, що підтвердила в судовому засіданні свідок ОСОБА_4 На даному засіданні був присутній представник ПСП Канюківське Приймак А.А., який зачитав клопотання ПСП Канюківське про надання згоди на передачу в оренду ПСП Канюківське земельних ділянок державної власності для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва), які знаходяться в адмінмежах Бузівської сільської територіальної громади (за межами населених пунктів) Жашківського району Черкаської області. Голова Бузівської сільської ради на засіданні комісії зазначив, що буде вивчати дане питання. Натомість у протоколі не зафіксовано розгляд даного питання, оскільки воно не було внесено в порядок денний, а вирішено його розглянути на наступний день з внесенням у порядок денний постійної комісії Бузівської сільської ради з питань земельних відносин, благоустрою, будівництва, архітектури, природних ресурсів, екології та техногенної безпеки (земельна комісія) (далі - постійна комісія).
20.02.2018 постійна комісія розглянула клопотання ПСП Канюківське про надання згоди на передачу в оренду земельних ділянок державної власності загальною площею 11,8358 га для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва), які знаходяться в адмінмежах Бузівської сільської територіальної громади (за межами населених пунктів) Жашківського району Черкаської області, вирішила дати час для надання підтверджуючих документів на право власності на майно, яке знаходиться на земельних ділянках, перелічених в клопотанні №27 від 19.02.2018 (витяг з протоколу засідання земельної комісії від 20.02.2018 (а.с.71).
Листом №02-15/Ш-35 Бузівська сільська рада Жашківського району Черкаської області повідомила позивача про те, що для вирішення клопотання №27 від 19.02.2018 необхідно надати документи, що підтверджують право власності на майно вказане в клопотанні (а.с.63).
27.08.2018 позивач звернувся до відповідача 1 з клопотанням №102, в якому просив розглянути дане клопотання на сесії Бузівської ОТГ та на підставі ст. 116 Земельного кодексу України, Закону України Про оренду землі надати дозвіл на розробку проекту землеустрою для укладення договорів оренди на земельні ділянки на яких розміщене майно ПСП Канюківське , а саме: пасіка, млин, територія садка, хімсклад, будинок правління, територія бригади №1, територія бригади №2 (а.с.19).
Дане клопотання 27.08.2018 відповідачем 1 передане на розгляд земельної комісії.
03.09.2018 постійна комісія Бузівської сільської ради з питань земельних відносин, благоустрою, будівництва, архітектури, природних ресурсів, екології та техногенної безпеки (земельна комісія) розглянула клопотання ПСП Канюківське №102 від 27.08.2018 та вирішила: Оскільки 3 серпня 2018 року Бузівською сільською радою було прийнято рішення № 12-8/VІІ Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності під господарськими дворами в с. Бузівка : Земельна ділянка площею 29,9887 га, кадастровий номер: 7120981200:02:001:0829 в адмінмежах Бузівської сільської ради (за межами населеного пункту) та Земельна ділянка площею 7,2448 га, кадастровий номер: 7120981200:02:001:0823 в адмінмежах Бузівської сільської ради (за межами населеного пункту).
Вважаємо що після затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель дана документація буде подати на розгляд та затвердження в установленому порядку до Бузівської сільської ради, для подальшого укладання договорів оренди на дані земельні ділянки.
Щодо інших земельних ділянок, необхідно отримати підтверджуючі документи на право власності (а.с.58).
Листом №02-15/Ш-12 від 04.09.2018 Бузівська сільська рада Жашківського району Черкаської області повідомила позивача про те, що на виконання рішення № 12-8/VІІ від 03.08.2018 Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності під господарськими дворами в с. Бузівка , буде розроблено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель, а саме: земельна ділянка площею 29,9887 га, кадастровий номер 7120981200:02:001:0829 в адмінмежах Бузівської сільської ради (за межами населеного пункту) та земельна ділянка площею 7,2448 га, кадастровий номер: 7120981200:02:001:0823 в адмінмежах Бузівської сільської ради (за межам населеного пункту).
Після чого технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель буде подана на розгляд та затвердження в установленому порядку до Бузівської сільської ради, для подальшого укладання договорів оренди на дані земельні ділянки (а.с.64).
Позивач вважаючи, що відповідачами не розглянуто належним чином його клопотання звернувся до суду з даним позовом, вважаючи про наявність протиправної бездіяльності з боку відповідачів.
Надаючи оцінку спірним рішенням в контексті позовних вимог, суд врахував таке.
Згідно з нормами статті 2 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин від 01.01.2017) земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею (частина 1 вказаної статті).
Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади (частина 2 вказаної статті ).
Об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї) (частина 3 вказаної статті).
Відповідно до частини 1 статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Конституцією гарантується право власності на землю. У статті 14 Основного закону передбачено, що це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до положень статті 40 Земельного кодексу України громадянам України за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть передаватися безоплатно у власність або надаватися в оренду земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і гаражного будівництва в межах норм, визначених цим Кодексом.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України Цивільним кодексом України, Законом України Про оренду землі та іншими законами України, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, та договором оренди землі (стаття 2 Закону України Про оренду землі ід 06.10.1998 № 161-XIV у редакції чинній на момент спірних правовідносин від 19.10.2016, далі - Закон Про оренду землі ).
Приписами статті 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Отже, об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом. Орендарями земельних ділянок можуть бути: громадяни і юридичні особи України, іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи, міжнародні об'єднання та організації, а також іноземні держави (статті 3-5 Закону Про оренду землі ).
Приписами статті 6 Закону Про оренду землі передбачено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Відповідно до вимог статті 16 Закону Про оренду землі укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років (стаття 19 Закону Про оренду землі ).
Отже, орендарі набувають право на оренду земельної ділянки на підставах і в порядку передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України Про оренду землі . Орендодавець за плату передає орендареві на підставі договору оренди земельної ділянки у володіння і користування для господарського використання на обумовлений договором строком.
Підставою для укладання договору оренди і набуття права на оренду земельної ділянки, що перебуває у державній або комунальній власності, є рішення орендодавця.
Порядок передачі земельних ділянок в оренду визначено статтею 124 Земельного кодексу України.
Так, приписами вказаної норми встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
При цьому, суд зауважує, що згідно з приписами вказаної норми, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів.
У той же час, нормами чинного законодавства України передбачені випадки, за яких проведення земельних торгів для передачі в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, не вимагається, зокрема, у разі: розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Разом з цим, приписами статті 116 Земельного кодексу передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Отже, передача в оренду зазначених земельних ділянок громадянам, юридичним особам здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 Земельного кодексу України.
Згідно з приписами статті 12, а також частини 1 статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу належить до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
У свою чергу, відповідно до приписів статті 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Положеннями пункту 31 частини 1 статті 26 вказаного Закону передбачено, що питання регулювання земельних відносин відповідно до Закону вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо порядку та умов відчуження комунального майна, проектів місцевих програм приватизації та переліку об'єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; організація виконання цих програм; підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо визначення сфер господарської діяльності та переліку об'єктів, які можуть надаватися у концесію, подання раді письмових звітів про хід та результати відчуження комунального майна належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад (пункт 4 статті 29 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).
Відповідно до положень частини 1 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Сесії ради проводяться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством. Порядок доступу до засідань визначається радою відповідно до закону. Протоколи сесії ради є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Згідно з приписами статті 47 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.
Постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
Організація роботи постійної комісії ради покладається на голову комісії. Голова комісії скликає і веде засідання комісії, дає доручення членам комісії, представляє комісію у відносинах з іншими органами, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, а також громадянами, організує роботу по реалізації висновків і рекомендацій комісії. У разі відсутності голови комісії або неможливості ним виконувати свої повноваження з інших причин його функції здійснює заступник голови комісії або секретар комісії.
Засідання постійної комісії скликається в міру необхідності і є правомочним, якщо в ньому бере участь не менш як половина від загального складу комісії.
За результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Відповідно до ст. 16 Регламенту Бузівської сільської ради, затвердженого рішенням Бузівської сільської ради Жашківського району Черкаської області від 29.11.2017 встановлено, що проект порядку денного сесії ради формує сільський голова на основі:
1) затвердженого радою перспективного плану роботи ради;
2) пропозицій депутатів ради;
3) пропозицій постійних комісій ради;
4) пропозицій, поданих громадою в порядку місцевої ініціативи;
Пропозиції, як правило, носяться не пізніше як за 20 робочих (або 30 календарних) днів до відкриття сесії (а.с.119).
Відповідно до Положення про постійні комісії Бузівської сільської ради, яке затверджене рішенням Бузівської сільської ради Жашківського району Черкаської області від 29.11.2017 №2-4/VII (далі - Положення) (а.с.144-149), постійні комісії ради є органами Бузівської сільської ради Жашківського району Черкаської області, відповідальні перед нею і їй підзвітні (п. 1 Положення).
Згідно з розділом 4 Положення за результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії ради готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії ухвалюються більшістю голосів від загального складу комісії. Висновки і рекомендації підписує голова комісії, а в разі його відсутності - секретар комісії.
Висновки та рішення постійних комісій ради мають рекомендаційний характер.
Висновок комісії - це ухвалене комісією рішення з питання, яке віднесене до її компетенції, вивчалося комісією і грунтується на узагальненні всіх необхідних і достатніх пропозицій, матеріалів, довідок, висновків, рекомендацій вчених, спеціалістів, фахівців, експертів, зацікавлених сторін та осіб.
Висновок комісії враховується при ухваленні інших рішень комісії або при ухваленні рішень ради.
Рекомендації комісії - це ухвалене комісією рішення з питання, яке віднесене до її компетенції, вивчалося комісією і стосується внесення змін у діяльність органів влади, підприємств, установ, організацій і посадових осіб, що розміщені або проводять свою діяльність на території сільської ради.
Рекомендації постійних комісій підлягають обов'язковому розгляду органами, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, яким вони адресовані.
Про результати розгляду і вжиті заходи повинно бути повідомлено комісіям у встановлений ними термін
Відповідно до 5.3.1 Положення основними напрямками роботи комісії з питань земельних відносин, благоустрою, будівництва, архітектури,природних ресурсів, екології та техногенної безпеки (земельна комісія) є:
- бере участь у підготовці питань про стан і розвиток земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, які вносить на розгляд ради, готує доповіді та співдоповіді;
- вирішення питань щодо адміністративно-територіального устрою села;
- розробляє за дорученням ради або з власної ініціативи проекти рішень ради і пропозиції з питань регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, готує і подає висновки з цих питань;
- бере участь у розробці заходів щодо ліквідації наслідків екологічних катастроф, стихійного лиха, епідемій та інших надзвичайних ситуацій;
- розглядає пропозиції і подає рекомендації щодо надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів, а також скасування даного дозволу;
- попередньо розглядає відповідні розділи і показники проектів соціально-економічних програм, місцевого бюджету і звіти про їх виконання, вносить по них свої зауваження і пропозиції;
- розробка концептуальних засад природоохоронної політики в селі, управління охороною навколишнього природного середовища, впровадження екологічно чистих технологій;
- проведення природоохоронних та відновлювальних заходів, розробки правил щодо розміщення промислових та інших об'єктів з урахуванням вимог природоохоронного законодавства;
- здійснення контролю за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища та захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи;
- приймає участь в підготовці питань, пов'язаних з розвитком промисловості, які вносяться на розгляд сільської ради.
- робить відповідні висновки щодо планів забудови територій та благоустрою громади тощо.
Як встановлено судом, клопотання позивача від 19.02.2018 №27 розглянуте 20.02.2018 постійною комісією, яка вирішила дати час для надання підтверджуючих документів на право власності на майно, яке знаходиться на земельних ділянках, перелічених в клопотанні №27 від 19.02.2018 (витяг з протоколу засідання земельної комісії від 20.02.2018 (а.с.71).
Клопотання позивача від 27.08.2018 №102, 03.09.2018 розглянуте постійною комісією Бузівської сільської ради з питань земельних відносин, благоустрою, будівництва, архітектури, природних ресурсів, екології та техногенної безпеки (земельна комісія).
Про рішення постійних комісій позивача було повідомлено листами №02-15/Ш-35 та №02-15/Ш-12, що не заперечується сторонами.
Зокрема в листі №02-15/Ш-12 Бузівська сільська рада повідомила позивача про те, що на виконання рішення № 12-8/VІІ від 03.08.2018 Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності під господарськими дворами в с. Бузівка , буде розроблено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель, а саме: земельна ділянка площею 29,9887 га, кадастровий номер 7120981200:02:001:0829 в адмінмежах Бузівської сільської ради (за межами населеного пункту) та земельна ділянка площею 7,2448 га, кадастровий номер: 7120981200:02:001:0823 в адмінмежах Бузівської сільської ради (за межам населеного пункту). Після чого технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель буде подана на розгляд та затвердження в установленому порядку до Бузівської сільської ради, для подальшого укладання договорів оренди на дані земельні ділянки (а.с.64).
Аналіз доказів відповідно до вищезазначених законів, регламенту та положення підтверджує те, що відповідачем 1 здійснювалися всі необхідні заходи щодо оперативного розгляду клопотань позивача, що у свою чергу підтверджує наявність активної дії з його боку.
Суд нагадує, що позивач оскаржує протиправну бездіяльність відповідачів щодо не внесення клопотань ПСП "Канюківське" у порядок денний сесії Бузівської сільської ради розгляд клопотань ПСП "Канюківське" щодо надання в оренду земельних ділянок під майно, яке належить ПСП "Канюківське".
Так, протиправна бездіяльність суб'єкта владних повноважень - це зовнішня форма поведінки (діяння) цього органу, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов'язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб'єкта владних повноважень, були об'єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
Суд відхиляє посилання представника позивача на те, що 20.02.2018 засідання постійної комісії, яка розглядала клопотання ПСП Канюківське №27 від 19.02.2018 не відбулося, оскільки:
1) свідок ОСОБА_4, в судовому засіданні пояснила (на свідчення якої посилається представник позивача), що не була присутня на засіданні постійної комісії 20.02.2018;
2) представник позивача не довів факт відсутності представника ПСП Канюківське на засіданні постійної комісії 20.02.2018, або знаходження його в іншому місці.
Натомість відповідачами доведено, що 20.02.2018 відбулося засідання постійної комісії, що підтверджується копією протоколу постійної комісії Бузівської сільської ради з питань земельних відносин, благоустрою, будівництва, архітектури, природних ресурсів, екології та техногенної безпеки (земельна комісія) від 20.02.2018 (а.с. 173).
Незначні технічні помилки в оформленні даного протоколу не впливають на зміст рішення за наслідками засідання постійної комісії.
При вирішенні спору суд також враховує інші аргументи позивача, зазначені як підстави заявлених позовних вимог, однак зауважує, що ці аргументи, зважаючи на встановлені судом обставини справи, які підтверджені наявними доказами, не підтверджують бездіяльність відповідачів.
Відповідно до приписів частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Положеннями статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з вимогами 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Тобто, ці норми одночасно покладають обов'язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.
Водночас, враховуючи принцип змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів, а також у доведенні перед судом їх переконливості, суд зазначає, що обов'язок доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності відповідачем не звільняє позивача від обов'язку доказування протилежного.
Разом з цим, позивачем не надано належних та допустимих доказів, які б свідчили про наявність протиправної бездіяльності відповідачів, а отже не доведено обґрунтованості позовних вимог. Натомість відповідачем 1 доведено, що ним оперативно вживалися заходи щодо розгляду клопотань позивача.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Щодо клопотання представника відповідачів - адвоката Гули С.Є. про відшкодування судових витрат, в якому просить відшкодувати судові витрати на надання правової допомоги відповідачу на користь відповідача з позивача у сумі 12500,00 грн, суд зазначає таке.
11.12.2018 Гула С.Є. та Фуркалом О.В. укладено договір про надання правової допомоги №1118, за яким Гула С.Є. зобов?язується надати Фуркалу О.В. визначені даним договором правову допомогу щодо захисту інтересів останнього в будь-яких органах державної влади, органах місцевого самоврядування, судах всіх рівнів та юрисдикцій.
Відповідно до п. 1,2 ст. 134 КАС України витрати, пов'язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Таким чином враховуючи вищевикладене та те, що Фуркало О.В. в даній справі є посадовою особою суб'єкта владних повноважень (сільський голова), то клопотання представника відповідачів - адвоката Гули С.Є. про відшкодування судових витрат задоволенню не підлягає.
Керуючись статтями 14, 77, 90, 134, 242-246, 255 КАС України, суд
вирішив:
У задоволенні адміністративного позову приватного сільськогосподарського підприємства "Канюківське" відмовити повністю.
У задоволенні клопотання представника відповідачів - адвоката Гули С.Є. про відшкодування судових витрат відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови складений та підписаний 15.03.2019.
Суддя В.П. Тимошенко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2019 |
Оприлюднено | 22.03.2019 |
Номер документу | 80604171 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.П. Тимошенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні