КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 березня 2019 року м. Кропивницький Справа № 811/1212/18
провадження № 2-ап/1140/19/18
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,
за участю секретаря судового засідання Бондар Я.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами
загального позовного провадження адміністративну справу
позивач: відділ освіти, молоді та спорту Компаніївської районної державної адміністрації (28400, Кіровоградська область, смт. Компаніївка, вул. Шевченка, 76А, код ЄДРПОУ 02144068)
відповідач: Головне управління ДФС у Кіровоградській області (25000, м. Кропивницький, вул. В. Перспективна, 55, код ЄДРПОУ 39393501)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Східний офіс Держаудитслужби (24600, м. Дніпро, вул. Володимира Антоновича, 22, корп. 2, код ЄДРПОУ 40477689)
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Відділ освіти, молоді та спорту Компаніївської районної державної адміністрації звернувся до суду з позовом до Головного управління ДФС у Кіровоградській області (надалі - ГУ ДФС у Кіровоградській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення №0000351403 від 06.03.2017 року.
Позов мотивовано тим, що спірне рішення винесено ГУ ДФС у Кіровоградській області на підставі акту №03-09/27 від 20.09.2016 року ревізії фінансово-господарської діяльності відділу освіти, молоді та спорту Компаніївської районної державної адміністрації за період з 01.09.2014 року по завершений місяць 2016 року, проведеної спеціалістами Державної фінансової інспекції в Кіровоградській області, якими встановлено наявність у касі готівкових коштів, що знаходилися в касі більше трьох робочих днів, попри відсутність встановленого ліміту залишку готівки в касі, у зв'язку з чим розраховано понадлімітні залишки готівки в касі. Позивач заперечує висновки контролюючого органу про визначення йому нульового ліміту каси, стверджуючи, що наказами керівника відділу №327 від 01.12.2015 року, №149 від 13.05.2016 року ліміт залишку готівки в касі був установлений у розмірі 10000 грн. З цих підстав просить суд визнати спірне податкове повідомлення-рішення протиправним та скасувати його.
Від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що спірне рішення винесено на підставі матеріалів ревізії позивача, які надійшли до ГУ ДФС у Кіровоградській області від Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області у лютому 2017 року разом з розрахунком фінансових санкцій, передбачених статтею 1 Указу Президента України від 12.06.1995 року №436 "Про застосування штрафних фінансових санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки", складеним за перевищення залишків готівки в касі в сумі 215930 грн. Доводячи правомірність спірного податкового повідомлення-рішення, представник відповідача просив суд у задоволенні позову відмовити.
Судом до участі у справі залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Східний офіс Держаудитслужби. Представник третьої особи надала пояснення щодо позову, в яких зазначила, що у ході ревізії фінансово-господарської діяльності відділу освіти молоді та спорту Компаніївської районної державної адміністрації було виявлено, що у позивача відсутній ліміт готівки в касі. Накази №327 від 01.12.2015 року, №149 від 13.05.2016 року, на які посилається позивач у позові, під час ревізії не надавалися. У ході ревізії від в.о. начальника відділу освіти та в.о. головного бухгалтера запитувалися письмові пояснення, зокрема щодо встановлення ліміту в касі, проте відповіді на це питання надано не було, що свідчить про відсутність встановлення ліміту в касі. Також посадові особи позивача не скористалися правом подати заперечення проти акту ревізії. З цих підстав просила суд у позові відмовити.
Розглянувши справу за правилами загального позовного провадження, дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, заслухавши пояснення представників сторін, третьої особи, показання свідків, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
Відділ освіти, молоді та спорту Компаніївської районної державної адміністрації з 13.01.1998 року зареєстровано як юридична особа. Видами його діяльності є державне управління загального характеру, регулювання у сферах охорони здоров'я, освіти, культури та інших соціальних сферах, крім обов'язкового соціального страхування. (а.с. 1-7, т.2)
У лютому 2017 року до ГУ ДФС у Кіровоградській області від Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області надійшов акт №03-09/27 від 20.09.2016 року ревізії фінансово-господарської діяльності відділу освіти, молоді та спорту Компаніївської районної державної адміністрації за період з 01.09.2014 року по завершений місяць 2016 року. (а.с. 59, т.2)
На підставі цього акту ревізії ГУ ДФС у Кіровоградській області винесено податкове повідомлення-рішення форми "С" №0000351403 від 06.03.2017 року, яким за порушення п.2.10 постанови Правління Національного банку України від 15.12.2004 року №637 "Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні" та на підставі пп.54.3.3 п.54.3 ст.54 ПК України та абз.2 п.1 Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" №436/95 від 12.06.1995 року до позивача застосовано штраф у розмірі 430780 грн. (а.с. 95, т.1)
Не погоджуючись з цим податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір, суд виходив з того, що постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 року №637, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 13.01.2005 року за №40/10320, затверджено Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні (надалі - Положення №637), яке визначає порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями), а також окремі питання організації банками роботи з готівкою (діяло до 05.01.2018 року).
За визначеннями, наведеними у пункті 1.2 глави 1 Положення №637, ліміт залишку готівки в касі - граничний розмір суми готівки, що може залишатися в касі в позаробочий час; каса - приміщення або місце здійснення готівкових розрахунків, а також приймання, видачі, зберігання готівкових коштів, інших цінностей, касових документів.
Главою 2 Положення №637 передбачені вимоги до організації готівкових розрахунків.
Відповідно до пункту 2.7 глави 2 Положення №637 виходячи з потреби прискорення обігу готівкових коштів і своєчасного їх надходження до кас банків для підприємств, що здійснюють операції з готівкою в національній валюті, установлюються ліміт каси та строки здавання готівкової виручки (готівки) відповідно до вимог глави 5 цього Положення. Банкам і підприємцям ліміт каси та строки здавання готівкової виручки (готівки) не встановлюються.
Згідно з пунктом 2.8 глави 2 Положення №637 підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах готівкову виручку (готівку) у межах, що не перевищують установлений ліміт каси. Готівкова виручка (готівка), що перевищує встановлений ліміт каси, обов'язково здається до банків для її зарахування на банківські рахунки. Відокремлені підрозділи підприємств - юридичних осіб можуть здавати готівкову виручку (готівку) безпосередньо до кас таких юридичних осіб або до будь-якого банку для її переказу і зарахування на банківські рахунки зазначених юридичних осіб.
Пунктом 2.9 глави 2 Положення №637 передбачено, що готівкова виручка (готівка) підприємств (підприємців), у тому числі готівка, одержана з банку, використовуються ними для забезпечення потреб, що виникають у процесі їх функціонування, а також для проведення розрахунків з бюджетами та державними цільовими фондами за податками і зборами (обов'язковими платежами).
Підприємства не повинні накопичувати готівкову виручку (готівку) у своїх касах понад установлений ліміт каси для здійснення потрібних витрат до настання строків цих виплат.
Відповідно до пункту 2.10 глави 2 Положення №637 підприємства мають право зберігати у своїй касі готівку, одержану в банку для виплат, що належать до фонду оплати праці, а також пенсій, стипендій, дивідендів (доходу), понад установлений ліміт каси протягом трьох робочих днів, уключаючи день одержання готівки в банку. Для проведення цих виплат працівникам віддалених відокремлених підрозділів підприємств залізничного транспорту та морських портів готівка може зберігатися в їх касах понад установлений ліміт каси протягом п'яти робочих днів, уключаючи день одержання готівки в банку. Готівка, що одержана в банку на інші виплати, має видаватися підприємством своїм працівникам у той самий день. Суми готівки, що одержані в банку і не використані за призначенням протягом установлених вище строків, повертаються підприємством до банку не пізніше наступного робочого дня банку або можуть залишатися в його касі (у межах установленого ліміту).
Підприємство має право зберігати в касі готівку для виплат, які належать до фонду оплати праці та здійснюються за рахунок виручки, понад установлений йому ліміт каси протягом трьох робочих днів з дня настання строків цих виплат у сумі, що зазначена в переданих до каси відомостях на виплату грошей (далі - видаткова відомість) (додаток 1).
Главою 5 Положення №637 унормований Порядок визначення строків здавання готівкової виручки (готівки) та розрахунку ліміту каси.
Пунктом 5.2 глави 5 Положення №637 передбачено, що установлення ліміту каси проводиться підприємствами самостійно на підставі розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі (додаток 8), що підписується головним (старшим) бухгалтером та керівником підприємства (або уповноваженою ним особою). До розрахунку приймається строк здавання підприємством готівкової виручки (готівки) для її зарахування на рахунки в банках, визначений відповідним договором банківського рахунку. Для кожного підприємства та його відокремленого підрозділу складається окремий розрахунок встановлення ліміту залишку готівки в касі.
Установлений ліміт каси затверджується внутрішніми наказами (розпорядженнями) підприємства. Для відокремлених підрозділів ліміт каси встановлюється і доводиться до їх відома відповідними внутрішніми наказами (розпорядженнями) підприємства - юридичної особи.
Підприємства, що розпочинають свою діяльність, а також підприємства, діяльність яких була пов'язана виключно з безготівковими розрахунками та які відповідно до встановленого законодавством України порядку отримують право на здійснення додаткового виду діяльності, що передбачає здійснення готівкових розрахунків, на перші три місяці їх роботи ліміт каси встановлюють згідно з прогнозними розрахунками. Установлений з урахуванням прогнозних розрахунків ліміт каси у двотижневий строк після закінчення перших трьох місяців їх роботи переглядається за фактичними показниками діяльності відповідно до вимог цього Положення.
Відповідно до пункту 5.3 глави 5 Положення №637 ліміт каси підприємства встановлюють на підставі розрахунку середньоденного надходження готівки до каси або її середньоденної видачі з каси, за рішенням керівника підприємства або уповноваженої ним особи.
Згідно з пунктом 5.4 глави 5 Положення №637 кожне підприємство визначає ліміт каси з урахуванням режиму і специфіки його роботи, віддаленості від банку, обсягу касових оборотів (надходжень і видатків) за всіма рахунками, установлених строків здавання готівки, тривалості операційного часу банку, наявності домовленості підприємства з банком на інкасацію тощо:
- для підприємств, які мають строк здавання готівкової виручки (готівки) в банк щодня (у день її надходження до каси) або наступного дня від дня її надходження до каси, - у розмірах, що потрібні для забезпечення їх роботи на початку робочого дня, але не більше розміру середньоденного надходження готівки до каси (за три будь-які місяці поспіль з останніх дванадцяти);
- для підприємств, які мають строк здавання готівкової виручки (готівки) в банк, передбачений підпунктом "в" пункту 5.1 цієї глави, - у розмірах, що залежать від установлених строків здавання готівкової виручки (готівки) та її суми, але не більше п'ятикратного розміру середньоденних надходжень готівки (за три будь-які місяці поспіль з останніх дванадцяти);
- для підприємств, ліміти каси яким установлюються згідно з фактичними витратами готівки (крім виплат, пов'язаних з оплатою праці, стипендій, пенсій, дивідендів), - не більше розміру середньоденної видачі готівки (за три будь-які місяці поспіль з останніх дванадцяти).
Підприємства, у яких відповідний середньоденний показник, обчислений на підставі касових оборотів (додаток 8), дорівнює нулю або не більше десяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян, можуть встановлювати ліміт каси в розмірі, що перевищує обчислений середньоденний показник, але не більше десяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян.
Пунктом 5.7 глави 5 Положення №637 передбачено, що Державна казначейська служба України самостійно визначає порядок установлення ліміту каси в його касі та касах бюджетних установ і організацій, що ним обслуговуються. Строки здавання готівки з кас Державної казначейської служби України та бюджетних установ установлюються відповідно до вимог пункту 5.1 цієї глави.
Відповідно до пункту 5.8 глави 5 Положення №637 якщо підприємством ліміт каси не встановлено (незалежно від причин такого невстановлення), то ліміт такої каси вважається нульовим. У цьому разі вся готівка, що перебуває в його касі на кінець робочого дня і не здана підприємством відповідно до вимог цього Положення, вважається понадлімітною.
Якщо ліміт каси встановлено з перевищенням граничних розмірів, визначених пунктом 5.4 цієї глави, то він уважається встановленим на рівні зазначених граничних розмірів. У цьому разі сума зазначених перевищень уважається понадлімітною.
Згідно з пунктом 5.12 Положення №637 керівники підприємств несуть відповідальність за дотримання вимог цього Положення щодо встановлення ліміту каси та за достовірність відповідних показників, що зазначені в розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі.
Глава 7 Положення №637 регулює здійснення контролю за дотриманням порядку ведення операцій з готівкою.
Згідно з пунктами 7.21, 7.22, 7.23 глави 7 Положення №637 під час перевірки дотримання підприємством ліміту каси визначається наявність самостійно встановленого ліміту каси та відповідність його розрахунку вимогам цього Положення, уточнюються за наказами, розпорядженнями чи іншими розпорядчими документами суми самостійно доведених підприємством (юридичною особою) лімітів кас своїм відокремленим підрозділам.
Під час перевірок з'ясовується те, як підприємство дотримується встановленого ліміту каси, строків і порядку здавання готівкової виручки. Крім того, має враховуватися те, що кошти, які одержані з каси банку або спрямовані з виручки на виплати, що належать до фонду оплати праці, можуть відповідно до пункту 2.10 цього Положення протягом трьох - п'яти робочих днів зберігатися в касі понад установлений ліміт каси.
Для визначення понадлімітних залишків готівки в касі порівнюються записи про фактичні її залишки в касі за касовою книгою з установленим лімітом каси за кожний день незалежно від того, здійснювалися в цей день касові обороти (надходження і витрати готівки) чи ні. Якщо в періоді, що перевіряється, виявлено перевищення ліміту каси, то з'ясовується, протягом якого часу (у днях) і які понадлімітні суми не здавалися в установлені строки до банку і з якої причини, а також загальна сума понадлімітних залишків.
Пунктом 7.50 глави 7 Положення №637 передбачено, що контроль за встановленням і дотриманням підприємствами встановлених лімітів каси та строків здавання готівкової виручки з каси здійснюють органи державної податкової служби України.
Згідно з пунктом 61.1 статті 61 Податкового кодексу України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Наказом Головного контрольно-ревізійного управління України, Державної податкової адміністрації України від 22.12.2001 року №143/514, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.01.2002 року за №30/6318, затверджено Порядок взаємного інформування органів державної контрольно-ревізійної служби України та органів державної податкової служби України про факти фінансових порушень та вжиті заходи.
Відповідно до пунктів 6, 7 цього Порядку при проведенні ревізії (перевірки), яка не включена до плану-графіка проведення планових виїзних перевірок та в ході якої виявляються порушення норм з регулювання обігу готівки, орган державної контрольно-ревізійної служби у триденний термін від дня підписання акта ревізії (перевірки) або письмових висновків на заперечення (зауваження) суб'єкта господарювання до акта ревізії (перевірки) направляє органу податкової служби разом з інформацією копію акта (довідки) ревізії (перевірки) та розрахунок фінансових санкцій, передбачених статтею 1 Указу Президента України від 12.06.95 №436 (із змінами та доповненнями) "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" для їх подальшого застосування відповідним органом державної податкової служби.
Орган державної податкової служби, розглянувши матеріали ревізій (перевірок), приймає у порядку, установленому законодавством, відповідне рішення і в триденний термін від дня його прийняття інформує орган державної контрольно-ревізійної служби.
Відповідно до абзацу 2 статті 1 Указу Президента України від 12.06.1995 року №436/95 "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу: за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах - у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день.
Статтями 2, 3 Указу Президента України від 12.06.1995 року №436/95 "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" установлено, що штрафні санкції, передбачені цим Указом, застосовуються до осіб, зазначених у статті 1 цього Указу, органами державної податкової служби на підставі матеріалів проведених ними перевірок і подань державної контрольно-ревізійної служби, фінансових органів та органів Міністерства внутрішніх справ України в установленому законодавством порядку та в розмірах, чинних на день завершення перевірок або на день одержання органами державної податкової служби зазначених подань.
Контроль за додержанням особами, зазначеними у статті 1 цього Указу (крім банків), норм з регулювання обігу готівки в національній валюті, що встановлюються Національним банком України, здійснюють органи державної податкової служби, державної контрольно-ревізійної служби, Міністерства внутрішніх справ України та фінансові органи, а банками - Національний банк України.
Судом установлено, що посадовими особами Державної фінансової інспекції в Кіровоградській області у червні - вересні 2016 року проведено ревізію фінансово-господарської діяльності відділу освіти, молоді та спорту Компаніївської районної державної адміністрації за період з 01.09.2014 року по завершений місяць 2016 року, про що складено акт №03-09/27 від 20.09.2016 року. (а.с. 7 - 84, т.1)
Суцільною ревізією дотримання ліміту готівки в касі встановлено, що в порушення пункту 5.7 Положення №637 у відділі освіти відсутній ліміт каси. Протягом періоду, що підлягав ревізії, при відсутності встановленого ліміту готівки в касі, в касі більше трьох робочих днів знаходилися готівка для виплати одноразової допомоги дітям - сиротам після досягнення 18-річного віку, чим порушено п.2.10, п.5.8 Положення №637. Порушення щодо дотримання встановленого ліміту готівки в касі допущені з вини колишнього начальника відділу освіти ОСОБА_1 (в період з 13.09.2005 року по 10.05.2016 року) та теперішнього виконуючого обов'язки начальника відділу освіти ОСОБА_2 (сторінки 21-22 акту ревізії №03-09/27 від 20.09.2016 року).
У ході ревізії складено реєстр перевищення ліміту готівки в касі, згідно з яким, з огляду на нульовий ліміт каси, у касі понад три робочих дні знаходилася готівка, призначена для соціальних виплат, зокрема, у період з 16.02.2016 року по 13.04.2016 року - у розмірі 1810 грн., з 20.04.2016 року по 08.06.2016 року - у розмірі 3620 грн., з 14.06.2016 року по 21.06.2016 року - у розмірі 5430 грн. (а.с. 92 - 94, т.1)
Акт ревізії №03-09/27 від 20.09.2016 року у лютому 2017 року направлений до ГУ ДФС у Кіровоградські області разом з розрахунком фінансових санкцій, передбачених статтею 1 Указу Президента України від 12.06.1995 року №436/95 "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки". (а.с. 59 - 62, т.2)
На підставі цієї інформації відповідачем винесено спірне податкове повідомлення-рішення про застосування до позивача фінансової санкції у вигляді штрафу за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касі, у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день, що склало 430780 грн.
Позивач, заперечуючи проти накладення на нього штрафу, стверджує, що у період, вказаний в акті ревізії, у відділі освіти був встановлений ліміт каси, на підтвердження чого надав суду накази №327 від 01.12.2015 року "Про організацію і проведення річної інвентаризації" та №149 від 13.05.2016 року "Про встановлення ліміту в касі", якими встановлено ліміт каси у відділі освіти у розмірі 10000 грн. (а.с. 96, 97 - 98, т.1) До вказаних наказів також надав розрахунки встановлення ліміту залишку готівки в касі від 01.12.2015 року, від 13.05.2016 року, складені за формою додатку 8 до Положення №637. (а.с. 8, 9, т.2)
У ході розгляду справи представник третьої особи стверджувала, що під час ревізії ці накази та розрахунки не надавалися, пояснень чи заперечень щодо виявлених порушень посадові особи позивача також не надали. Крім того, наполягала на тому, що ліміт готівки в касі позивача, як бюджетної установи, відповідно до пункту 5.7 глави 5 Положення №637 мав затверджуватися Державою казначейською службою, а дані про касові обороти та середньоденні надходження готівки, що зазначені у наданих позивачем розрахунках, є непідтвердженими.
Як вбачається із запитів державного фінансового інспектора від 22.06.2016 року, адресованих головному спеціалісту відділу освіти ОСОБА_2, яка на той час виконувала обов'язки начальника відділу освіти, та ОСОБА_3, яка на той час займала посаду головного бухгалтера відділу освіти, у них запропоновано пояснити відсутність касової книги, відсутність встановленого та затвердженого Державною казначейською службою України ліміту готівки в касі відділу освіти, журналу реєстрації прибуткових та видаткових касових ордерів. (а.с. 162, 164, т.1)
На ці запити у ході ревізії ОСОБА_4 та ОСОБА_3 були надані пояснення. (а.с. 163, 165, т.1)
Допитана у судовому засіданні як свідок ОСОБА_2 дала суду показання, що на посаді спеціаліста відділу освіти, молоді та спорту Компаніївської районної державної адміністрації з питань фізичної культури та спорту вона працює з березня 2016 року, а з 10.05.2016 року на неї було покладено виконання обов'язків начальника відділу освіти, після смерті тодішнього начальника відділу ОСОБА_1 Питання ведення бухгалтерського обліку та каси до її відання не відносилися, про що вона вказала у своїх поясненнях у ході ревізії. Свідок ОСОБА_5 стверджувала, що вона підписувала наказ №149 від 13.05.2016 року "Про встановлення ліміту в касі", який був підготовлений головним бухгалтером ОСОБА_3 На момент ревізії цей наказ був наявний у відділі освіти.
Допитана у судовому засідання як свідок ОСОБА_3 дала суду показання, що з 30.10.2015 року вона була прийнята на посаду заступника головного бухгалтера відділу освіти, молоді та спорту Компаніївської районної державної адміністрації, з 26.02.2016 року переведена на посаду головного бухгалтера, яку займала до 30.10.2016 року. На виконання вимог Положення №637 нею було встановлено ліміт готівки у касі у розмірі 10000 грн., з огляду на необхідність видачі готівкою одноразової допомоги дітям - сиротам після досягнення 18-річного віку. Накази №327 від 01.12.2015 року та №149 від 13.05.2016 року, які вона готувала, надавалися для ревізії, а розрахунки, на підставі яких вони складені, знаходилися у бухгалтерії. Акт ревізії вона підписала із запереченнями, проте зауважень в частині його висновків про невстановлення ліміту каси не подавала, оскільки не усвідомлювала, що таке порушення може тягнути для установи фінансові санкції.
Наказом Міністерства фінансів України №758 від 22.06.2012 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.07.2012 року за №1206/21518, затверджено Порядок відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, який регламентує взаємовідносини між органами Державної казначейської служби України і розпорядниками бюджетних коштів та одержувачами бюджетних коштів, відокремленими структурними підрозділами розпорядників бюджетних коштів, підприємствами, установами, організаціями і фізичними особами - підприємцями (далі - клієнти), а також органами, що контролюють справляння надходжень бюджету, та органами місцевого самоврядування в процесі відкриття (закриття) рахунків.
Відповідно до пункту 3.8 цього Порядку (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) розрахунок і установлення ліміту каси проводяться клієнтами, які обслуговуються в органах Казначейства, самостійно на підставі розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі, що підписується особами, яким надано право першого та другого підписів, відповідно до вимог нормативно-правових актів Національного банку України.
У розрахунку зазначається визначений у договорі про здійснення розрахунково-касового обслуговування між органом Казначейства та клієнтом строк здавання готівкової виручки (готівки) в установу банку для зарахування її на рахунки, відкриті в органах Казначейства.
Ліміт каси встановлюється та затверджується внутрішніми розпорядчими документами клієнта.
Клієнти, що розпочинають свою діяльність, на перші три місяці своєї роботи ліміт каси встановлюють відповідно до прогнозних розрахунків. Установлений з урахуванням прогнозних розрахунків ліміт каси переглядається за фактичними показниками діяльності.
Отже, бюджетними установами установлення ліміту каси проводиться самостійно на підставі розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі. На момент виникнення спірних правовідносин Казначейством не було визначено спеціального порядку встановлення ліміту каси в касах бюджетних установ і організацій, що ним обслуговуються. А тому доводи третьої особи про те, що ліміт готівки каси позивача мав бути встановлений чи затверджений Державою казначейською службою, суд відхиляє.
Судом установлено, що на момент ревізії у відділі освіти молоді та спорту Компаніївської районної державної адміністрації ліміт каси був затверджений внутрішніми наказами та встановлений на підставі відповідних розрахунків, підписаних уповноваженими особами, яким було надано право першого та другого підписів, як це передбачено пунктом 5.2 глави 5 Положення №637, пунктом 3.8 Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №758 від 22.06.2012 року.
У межах спірних правовідносин суд не перевіряє правильність складання цих розрахунків, оскільки підставою для застосування до позивача штрафу за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касі стали висновки ревізії про невстановлення ліміту каси, а не про перевищення граничних розмірів, визначених п.5.4 глави 5 Положення №637.
У судовому засіданні оглянуто оригінали вказаних розрахунків, наказів №327 від 01.12.2015 року, №149 від 13.05.2016 року, прошнурований та пронумерований Журнал реєстрації наказів начальника відділу освіти, молоді та спорту з основної діяльності за 2015 - 2018 роки, у якому ці накази зареєстровані. (а.с. 174 - 177, т.1) Підчисток, виправлень, дописування у них не виявлено.
Допитані у судовому засіданні свідки ОСОБА_2 та ОСОБА_3 підтвердили свої підписи на цих документах та підписання їх датами, що у них вказані.
Відтак, судом установлено, що на час проведення ревізії у позивача був установлений ліміт каси у розмірі 10000 грн., а тому висновки контролюючого органу про те, що всю готівку, що перебувала в касі понад 3 робочих дні, слід вважати понадлімітною, є помилковими. Готівкові кошти, отримані для виплати одноразової допомоги дітям-сиротам після досягнення 18-річного віку, які знаходилися у касі, не перевищували цей установлений ліміт каси, тому включення їх до розрахунку понадлімітних залишків готівки в касі є безпідставним.
У ході судового розгляду справи відповідачем не доведено факт перевищення позивачем встановлених лімітів залишку готівки в касі як підставу для застосування штрафу, передбаченого абз.2 п.1 Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" №436/95 від 12.06.1995 року. Тому спірне податкове повідомлення-рішення форми "С" №0000351403 від 06.03.2017 року винесено безпідставно, а позов про визнання його протиправним та скасування слід задовольнити.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Зважаючи на задоволення позову, на користь позивача слід стягнути витрати на сплату судового збору у сумі 6461,70 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов відділу освіти, молоді та спорту Компаніївської районної державної адміністрації (28400, Кіровоградська область, смт. Компаніївка, вул. Шевченка, 76А, код ЄДРПОУ 02144068) до Головного управління ДФС у Кіровоградській області (25000, м. Кропивницький, вул. В. Перспективна, 55, код ЄДРПОУ 39393501) задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Кіровоградській області №0000351403 від 06.03.2017 року.
Стягнути на користь відділу освіти, молоді та спорту Компаніївської районної державної адміністрації судові витрати на сплату судового збору у розмірі 6461,70 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Кіровоградській області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду ОСОБА_6
Повний текст рішення складено 21.03.2019 року.
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2019 |
Оприлюднено | 24.03.2019 |
Номер документу | 80628014 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні