Провадження № 2а/359/34/2019
Справа № 359/6814/17
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 лютого 2019 року Бориспільський міськрайонний суд Київської області у складі:
головуючого судді - Муранової-Лесів І.В.,
при секретарі - Івченко В.І.,Степаненко А.О.,
з участю позивачів - ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3,
представника позивача
ОСОБА_2 - ОСОБА_4,
представника відповідача
та третьої особи - Хоменка А.В.,
представників третіх осіб - Чуй М.І., Марченка С.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Борисполі адміністративну справу за об'єднаними позовами ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 до Бориспільської районної ради Київської області, третя особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: відділ освіти Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, Головурівська сільська рада Бориспільського району Київської області, Кийлівське навчально-виховне об'єднання Загальноосвітня шкода І-ІІ ступенів-дитячий садок Бориспільської районної ради Київської області, Опорний навчальний заклад Вороньківській навчально-виховний комплекс Ліцей-загальноосвітня шкода І-ІІ ступенів-дитячий садок Бориспільської районної ради Київської області, про визнання незаконними та скасування рішень, -
В С Т А Н О В И В:
В вересні 2017 року позивачі ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 звернулися до Бориспільського міськрайонного суду кожен з окремими адміністративними позовами, які в подальшому були об'єднанні в одне провадження, у яких просили:
- визнати незаконними та скасувати рішення Бориспільської районної ради Київської області сьомого скликання від 21 березня 2017 року № 138-11-VII Про створення філії опорного навчального закладу Вороньківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Бориспільської районної ради Київської області - Кийлівська загальноосвітня школа І ступеня та затвердження Положення про філію ,
- визнати незаконними та скасувати рішення Бориспільської районної ради Київської області сьомого скликання від 16 травня 2017 року № 166-12-VII Про реорганізацію Кийлівського навчально-виховного об'єднання Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок Бориспільської районної ради Київської області шляхом приєднання до опорного навчального закладу Вороньківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Бориспільської районної ради Київської області (т.1 а.с.1-15,102-117, т.2 а.с.56-70).
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачі зазначили, що зареєстровані та проживають в с.Кийлів Бориспільського району Київської області, є членами територіальної громади Головурівської сільської ради, мають дітей, які навчаються в загальноосвітньому навчальному закладі - Кийлівського навчально-виховного об'єднання Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок Бориспільської районної ради Київської області. Зазначають, що Бориспільською районною радою Київської області прийняті оскаржувані рішення.
20 червня 2017 року до Кийлівського НВО ЗШ-ДС прибули працівники відділу освіти Бориспільської РДА та директор Вороньківської ЗОШ, які ознайомили трудовий колектив та представників громади з наказом управління освіти від 17 травня 2017 року про реорганізацію Кийлівського НВО ЗШ-ДС , з якого представники громади довідались про оскаржувані рішення Бориспільської районної ради, ознайомившись з якими, жителі територіальної громади с. Кийлів виступили проти реорганізації Кийлівського НВО ЗШ- ДС у філію опорного навчального закладу Вороньківської ЗОШ І-ІІІ ступенів - Кийлівську загальноосвітню школу І ступеня.
Зазначають, що представники територіальної громади села Кийлів в особі голови батьківського комітету Київського НВО ЗШ-ДС Пасько М.В.03.07.2017 року звернулися до Бориспільської районної ради Київської області з місцевою ініціативою щодо збереження за навчальним закладом статусу Кийлівського навчально-виховного об'єднання загально-освітня школа І-ІІ ступенів -дитячий садок. В зв'язку з тим, що питання щодо повернення навчальному закладу попереднього правового статусу не було включено до порядку денного сесії Бориспільської районної ради, що відбулась 27 липня 2017 року, 28 липня 2017 року були проведені загальні збори батьків учнів Кийлівського НВО ЗШ-ДС та членів територіальної громади с.Кийлів, на яких було вирішено звернутися до Головурівської сільської ради з місцевою ініціативою про подання до Бориспільської районної ради клопотання з вимого про збереження за навчальним закладом попереднього статусу. За наслідками розгляду місцевої ініціативи Головурівською сільською радою було прийнято рішення від 28 липня 2017 року №489-17-VII Про збереження НВО І-ІІ ступенів в с.Кийлів Головурівської сільської ради Бориспільського району Київської області , яким вирішено направити до Бориспільської районної ради клопотання про збереження зазначеного навчального закладу в попередньому статусі, яке було подано до Бориспільської районної ради 02 серпня 2017 року. Крім того, до відповідача неодноразово звертались жителі с.Кийлів та народний депутат ОСОБА_11 з відповідними зверненнями щодо повернення навчальному закладу попереднього правового статусу, проте вирішення спірного питання в досудовому порядку є неможливим, тому позивачі звернулись до суду з даними адміністративними позовами.
Обґрунтовуючи порушення своїх прав, позивачі вказують, щооскаржувані рішення Бориспільською районною радою Київської області прийняті з перевищенням повноважень та без дотримання встановленої процедури, зокрема, без проведення консультацій з громадськістю, без оприлюднення належним чином відповідних рішень, а також, що оскаржуваними рішеннями порушено права позивачів, як членів територіальної громади та батьків учнів ліквідованого навчального закладу.
Позивачі зазначають, що згідно статусу Кийлівське НВО ЗШ-ДС є загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів, на базі якої дії дошкільний заклад для дітей віком від 2 до 6 (7) років. Наявність І-ІІ ступенів передбачає існування у закладі Кийлівського НВО ЗШ-ДС початкової шкоди (1-4класи), що забезпечує початкову загальну освіту, та основної шкоди (5-9 класи), що забезпечує базову загальну освіту. Натомість, своїми рішеннями Бориспільська районна рада передбачила реорганізацію Кийлівського НВО ЗШ-ДС у філію опорного навчального закладу Вороньківської ЗОШ І-ІІІ ступенів - Кийлівську загальноосвітню школу І ступеня, шляхом позбавлення Кийлівське НВО ЗШ-ДС статусу юридичної особи та пониження ступеня з ІІ до І (фактичної ліквідації основної шкоди - з 5 по 9 класи) з переведення учнів 5-9 класів Кийлівського НВО ЗШ-ДС до іншого навчального закладу в інший населений пункт - до Вороньківьскої ЗОШ І-ІІ ступенів.
Крім того, в обґрунтування незаконності оспорюваних рішень Бориспільської районної ради позивачі вказали на наступні доводи: 1) засновником Кийлівського НВО ЗШ-ДС є Бориспільська районна рада Київської області, тому реорганізація Кийлівського НВО ЗШ-ДС , яке належить до комунальної форми власності, мала б здійснюватися за рішенням, сесії місцевої ради, а не за рішенням засновника; 2) в порушення Порядку проведення консультації з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №996 від 03 листопада 2010 року, відділ освіти Бориспільської РДА не провів з жителями територіальної громади Головурівської сільської ради консультацій у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій щодо проектів оскаржуваних рішень; 3) Бориспільською районною радою не було оприлюднено проектів оскаржуваних рішень щодо реорганізації Кийлівського НВО ЗШ-ДС , внаслідок чого жителі с. Кийлів довідалися про прийняті рішення лише в червні 2017 року; 4) внаслідок прийняття оскаржуваних рішень порушено права батьків та учнів самостійно обирати навчальний заклад, оскільки діти, які навчаються з 5 по 9 класи мають вимушено переводитися у інший навчальний заклад та до іншого населеного пункту - до Вороньківської ЗОШ І-ІІІ ступенів; 5) 01 березня 2016 року наказом №63 відділу освіти Бориспільської РДА Про результати атестації Кийлівського навчально-виховного об'єднання Загальноосвітня шкода І-ІІ ступенів -дитячий садок Бориспільської районної ради Кийлівське НВО ЗШ-ДС визнано атестованим, в той час, як відповідно до п.116 Положення про загальноосвітній заклад, затвердженого постановою КМУ від 27 серпня 2010 року №778 реорганізації та ліквідації підлягає лише той загальноосвітній навчальний заклад, результати діяльності та умови організації навчально-виховного процесу якого не відповідають встановленим державним стандартам, а сам навчальний заклад визнано неатестованим; 6) Кийлівське НВО ЗШ-ДС не є малокомплектним навчальним закладом, оскільки станом на кінець 2016-2017 навчального року у школі навчалося 41 учнів, 90% з яких охоплено гуртковою роботою в гуртках, які діють на базі Кийлівського НВО ЗШ-ДС ; 7) на виконання вимог постанови КМУ від 16 січня 2003 року №31, в оскаржуваних рішеннях відсутня вказівка на забезпечення регулярного підвезення учнів 5-9 класів, мешканців с. Кийлів до місця навчання - Вороньківської ЗОШ І-ІІІ ступенів та додому.
Ухвалами Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 18 жовтня 2017 року та 17 листопада 2017 року позови ОСОБА_1 та ОСОБА_2, а також ОСОБА_3 до Бориспільської районної ради Київської області було об'єднано в одне провадження (т.1 а.с.98, т.2 а.с.48).
Ухвалою суду від 10 жовтня 2017 року було розглянуто та відмовлено у задоволенні заяви ОСОБА_2 про вжиття заходів забезпечення позову шляхом зупинення оскаржуваних рішень та зборони вчинення реєстраційних дій та внесення відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (т.1 а.с.222-223).
Рішенням Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 19 січня 2018 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2018 року, у задоволенні адміністративного позову було відмовлено (т.2 а.с.184-192,т.3 а.с.19-21).
Постановою Верховного Суду від 14 серпня 2018 року було частково задоволено касаційну скаргу ОСОБА_2 , рішення Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 19 січня 2018 року та постанову Київського апеляційного суду адміністративного суду від 11 квітня 2018 року - скасовано та направлено справу на новий розгляд до суду першої інстанції (т.3 а.с.73-83).
Одночасно суд касаційної інстанції зазначив, що під час нового розгляду справи суди мають встановити обсяг повноважень Бориспільської районної ради щодо прийняття рішення про ліквідацію та реорганізацію Кийлівського НВО ЗШ-ДС ; з'ясувати, чи було дотримано порядку прийняття та оприлюднення відповідного рішення ради; чи враховано у процесі його прийняття інтереси територіальної громади, інтереси якої представляє Бориспільська районна рада, а також надати належну оцінку тому, що з питання утворення освітнього округу та реорганізації Кийлівського НВО ЗШ-ДС не було проведено консультації з громадськістю.
За змістом ч.5 та 6 ст.353 КАС України висновки і мотиви, з яких скасовані рішення, є обов'язковими для суду першої або апеляційної інстанції при новому розгляді справи.
Постанова суду касаційної інстанції не може містити вказівок для суду першої або апеляційної інстанції про достовірність чи недостовірність того чи іншого доказу, про переваги одних доказів над іншими, про те, яка норма матеріального права повинна бути застосована і яке рішення має бути прийнято за результатами нового розгляду справи.
Ухвалою суду від 27.09.2018 року у зв'язку з набранням чинності змін до Кодексу адміністративного судочинства було вирішено розгляд адміністративної справи здійснювати в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання (т.3 а.с.101-102), за результатами проведення якого - справу призначено до судового розгляду (т.3 а.с.115-116, 121).
У судовому засіданні 27 грудня 2018 року позивачі та їх представник ОСОБА_4 підтримали пред'явлений адміністративний позов та наполягали на його задоволенні, надали пояснення, які відповідають викладеним в позовній заяві обставинам.
В призначене судове засідання 22.02.3019 року позивачі ОСОБА_3, ОСОБА_2 а ОСОБА_1 не з'явились, подали заяви про розгляд справи за їх відсутності (т.3 а.с.208-211, 212-215,216-219), за змістом яких наголошують на тому, що в судовому засіданні 27 грудня 2018 року вони виступили зі вступним словом, надали свої пояснення, судом було з'ясовано обставини, на які посилаються учасники, як на підставу своїх вимог і заперечень та досліджені докази в порядку, визначеному у підготовчому засіданні, а також, що суд, вислухавши додаткові пояснення учасників справи, постановив ухвалу про закінчення з'ясування обставин справи та перевірки їх доказами, та перейшов до судових дебатів, призначивши наступне судове засідання 30 січня 2019 року, у якому учасників справи було повідомлено, що технічний запис судового засідання, яке відбулось 27 грудня 2018 року було втрачено і його неможливо відносити, у зв'язку з чим було відкладено розгляд справи на 22 лютого 2019 року.
Водночас позивачі зазначають що суддею було допущено численні порушення процесуального права, що свідчать про упереджене ставлення судді до розгляду справи, а також зазначено, що судом першої інстанції ігнорується правовий висновок Верховного Суду, викладений в постанові від 14.08.2018 року. Зокрема, зазначають, що у вказаній постанові Верховний Суд виклав дві ключові правові позиції, які є висновками Верховного Суду щодо застосування норм матеріального права, а саме: Повноваження Бориспільської районної ради Київської області та порядок їх реалізації у спірних правовідносинах визначається, зокрема, законами України Про місцеве самоврядування в Україні , ;Про освіту , ;Про загальну середню освіту (тут і далі - у редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин) . Повноваження районних та обласних рад визначені статтею 43 Закону України Про місцеве самоврядування в України . Зі змісту даної статті вбачається, що до виключних повноважень районної ради не відноситься вирішення питань про утворення чи ліквідацію навчальних закладів комунальної форми власності. Разом з тим, відповідно до пункту 30 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради (селищної, сільської, міської) . Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що рішення про ліквідацію та реорганізацію навчального закладу комунальної форми власності приймає місцева (сільська, селищна, міська) рада, у віданні якої перебуває відповідний навчальний заклад. При цьому, районна рада уповноважена бути засновником опорного закладу та його філій, однак, не наділена повноваженнями щодо прийняття рішення про ліквідацію або реорганізацію діючого закладу освіти комунальної власності .
Суд звертає увагу, що заяви про відвід з вищенаведених підстав позивачами та іншими учасниками справи головуючому судді у даній справі заявлено не було.
Учасники справи, втому числі позивачі, були поінформовані про виявлену судом обставину, що з технічних причин технічний запис, який здійснювався під час розгляду 27 грудня 2018 року, був втрачений (а.с.201,203,206,207), а також забезпечено можливість учасникам справи надати пояснення та взяти участь у дослідженні письмових доказів із забезпеченням повної технічної фіксації судового засідання..
Представник відповідача Бориспільської районної ради та третьої особи - відділу освіти Бориспільської районної державної адміністрації Хоменко А.В. в судовому засіданні позов не визнав, зазначив, що відповідач Бориспільська районна рада є засновником реорганізованого навчального закладу, а тому в силу вимог Закону України Про освіту мала право приймати оскаржувані рішення щодо реорганізації Кийлівського НВО ЗШ-ДС , яке було ухвалено відповідно до регламенту Бориспільської районної ради на сесії ради, більшістю голосів. Звертає увагу, що положення Порядку проведення консультації з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №996 від 03 листопада 2010 року, носять рекомендаційний характер для органів місцевого самоврядування. Також зазначив, що оскаржувані рішення не є нормативно-правовими актами, а тому не потребували обов'язкового оприлюднення. Зазначає, що, приймаючи оскаржувані рішення, відповідач ніяким чином не порушив права позивачів щодо вибору навчального закладу та форми навчання, була врахована думка громадськості, не знизився ступінь навчального закладу, залишився садочок.. Також звертає увагу, що вжитими Бориспільською РДА заходами порядок навчання дітей у філії опорного навчального закладу Вороньківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Бориспільської районної ради Київської області - Кийлівській загальноосвітній школі І ступеня, не змінився, навчальний заклад працює у такому самому режимі, тільки у якості філії опорного навчального закладу. Водночас здійснюється підвіз учнів, які виявили бажання навчатися в опорному навчальному закладі Вороньківська ЗОШ І-ІІІ ступенів .
Представник Головурівської сільської ради Бориспільського району Чуй М.І. вказав, що обговорення можливої реорганізації навчального закладу відбувалось близько 8 років про зменшення ступеня навчального закладу в с.Кийлів. Було обговорення таких змін, але згоди мешканців села та депутатів не було, тому. Головурівська сільська рада неодноразово зверталась до Бориспільської районної ради для збереження навчально-виховного закладу, якій раніше перебував у власності територіальної громади сіл Кийлів та Головурів, а на даний час фінансується з державного та місцевого бюджету Бориспільського району. Головурів. Він визнає, що дитячий садок і школа працюють в звичайному режимі, навчальний процес не погіршився, але батьки хвилюються, що є юридична підстава для зменшення ступеню школи, а також, що порушена процедура прийняття рішень. Тому позовні вимоги Головурівська сільська рада підтримує.
Представники ОНЗ Вороньківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Бориспільської районної ради Київської області та Кийлівського НВО Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дитячий садок у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував. Зазначає, що покращився навчально-виховний процес, організований підвіз учнів з с.Кийлів до с.Вороньків, залишились види діяльності філії: дитячий садок, початкова освіта, базова загальна середня освіта.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши письмові докази, які містяться в матеріалах адміністративної справи, суд дійшов до висновку, що у задоволенні адміністративного позову слід відмовити з наступних підстав.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Встановлено, що позивач ОСОБА_1 є матір'ю ОСОБА_12, ІНФОРМАЦІЯ_5, позивач ОСОБА_2 є матір'ю ОСОБА_13, ІНФОРМАЦІЯ_3, та ОСОБА_3 є матір'ю ОСОБА_14, ІНФОРМАЦІЯ_4, які є учнями загальноосвітнього навчального закладу, що до реорганізації мав найменування - Кийлівське навчально-виховне об'єднання Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок Бориспільської районної ради Київської області (Кийлівське НВО ЗШ-ДС ), а також мешканцями села Кийлів Бориспільського району Київської області.
Вказані обставини підтверджуються даними паспортів позивачів щодо їх зареєстрованого місця проживання (т.1а.с.20, 125-126, т.2 71), довідками про склад сім'ї, виданими Головурівськю сільською радою (т.1 а.с.23, 129, т.2 а.с.74), копіями свідоцтва про народження (т.1 а.с.22,128, т.2 а.с.73) та довідками, згідно яких ОСОБА_12, ОСОБА_13 та ОСОБА_14 дійсно навчаються у Кийлівському НВО ЗШ-ДС (т.1 а.с.25,131, т.2 а.с.76).
21 липня 2016 року Бориспільською районною радою сьомого скликання було прийнято рішення №84-07-VII Про затвердження плану оптимізації та модернізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів Бориспільського району на 2016-2018 роки , яким передбачено створення освітніх округів, визначення опорних та базових шкіл. Зокрема передбачено поступове введення та функціонування Вороньківського освітнього округу - 2016-2017 роки, визначено опорним навчальним закладом Вороньківську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів, а також передбачено забезпечення діяльності філій, які входитимуть до Вороньківського освітнього округу, в тому числі Кийлівське НВО, та проведення роботи з реорганізації Кийлівського НВО шляхом пониження ступеню зі школи II ступеню до школи І ступеню зі зняттям статусу юридичної особи з перетворенням у Кийлівську філію Вороньківської ЗОНІ (т.1 а.с.36-39).
Вказане рішення позивачами не оспорюється та не є предметом судового перегляду.
На виконання зазначеного рішення Бориспільською районною радою сьомого скликання ухвалено рішення від 21 березня 2017 року №138-11-VII Про створення філії опорного навчального закладу Вороньківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Бориспільської районної ради Київської області - Кийлівська загальноосвітня школа І ступеня та затвердження Положення про філію (т.1 а.с.40).
Вказаним оскаржуваним рішенням було створено філію опорного навчального закладу Вороньківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Бориспільської районної ради Київської області - Кийлівську загальноосвітню школу І ступеня та затверджено Положення про філію та уповноважено начальника відділу освіти Бориспільської РДА підписати Положення про філію здійснити державну реєстрацію навчального закладу (т.1 а.с.40).
В подальшому, на виконання Положення про освітній округ, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2019 №777, вищезазначеного рішення Бориспільської районної ради від 21.07.2016 №84-07-VII Про затвердження плану оптимізації та модернізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів Бориспільського району на 2016-2018 роки , та, як зазначено в тексті оскаржуваного рішення, з метою створення умов для надання нових освітніх послуг, підвищення якості освіти на території району, концентрації фінансових та матеріальних ресурсів для зміцнення навчально-матеріальної бази закладів, Бориспільською районною радою сьомого скликання було прийнято рішення від 16 травня 2017 року №166-12-VII Про реорганізацію Кийлівського навчально-виховного об'єднання Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дитячий садок Бориспільської районної ради Київської області шляхом приєднання до опорного навчального закладу Вороньківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Бориспільської районної ради Київської області (т.1 а.с.41-42).
Вказаним оскаржуваним рішенням реорганізовано Кийлівське навчально-виховного об'єднання Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дитячий садок (Кийлівське НВО ЗШ-ДС ) (код ЄДРПОУ 33483704) шляхом приєднання до Опорного навчального закладу Вороньківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Бориспільської районної ради Київської області, (код ЄДРПОУ 22203212), утворено ліквідаційну комісію з припинення юридичної особи - Кийлівське НВО ЗШ-ДС , якій доручено проведення відповідних реєстраційних дій (т.1 а.с.41-42).
Не погодившись із вказаними рішеннями Бориспільської районної ради представники територіальної громади с. Кийлів, в особі голови батьківського комітету Кийлівського НВО ЗШ-ДС Пасько М.В. 03.07.2017 року звернулися до Бориспільської районної ради з місцевою ініціативою щодо збереження за навчальним закладом статусу Кийлівського навчально-виховного об'єднання Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дитячий садок , який існував до реорганізації, та включення до порядку денного сесії внесення відповідних змін у рішення Бориспільської районної ради №138-11- VII від 21.03.2017 Про створення філії опорного навчального закладу Вороньківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Бориспільської районної ради Київської області - Кийлівська загальноосвітня шкода І ступеня та затвердження Положення про філію , а саме: змінити назву філії на Кийлівське навчально-виховне об'єднання Загальноосвітня шкода І-ІІ ступеня -дитячий садок (т. 1 а.с.43-46).
Проте питання щодо розгляду вказаної місцевої ініціативи не було включено до порядку денного та не було розглянуто на сесії Бориспільської районної ради.
У зв'язку з цим, 30 липня 2017 року були проведені збори батьків учнів Кийлівського НВО ЗШ-ДС громади с. Кийлів, про що свідчить протокол зборів та реєстраційний лист (т.1 а.с.51-52, 53), на яких було вирішено звернутись до Головурівської сільської ради з місцевою ініціативою про подання до Бориспільської районної ради клопотання з вимогою про збереження за навчальним закладом попереднього статусу та з проханням розпочати навчальний 2017-2018 рік у Кийлівському НВО ЗШ-ДС у статусі, який існував до реорганізації, а також розглянути дане питання на найближчій сесії Головурівської сільської ради.
За результатом розгляду даної місцевої ініціативи (т.1 а.с.47) рішенням Головурівської сільської ради Бориспільського району №489-17-VII від 28 липня 2017 року, вирішено направити клопотання до Бориспільської районної державної адміністрації та Бориспільської районної ради з проханням зберегти філію опорного навчального закладу Вороньківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Бориспільської районної ради Київської області як Кийлівське НВО І-ІІ ступеню-дитячий садок, а також вирішено призупинити до 01 вересня 2017 року виконання рішення сесії Бориспільської районної ради про пониження ступеню Кийлівському НВО (т.1 а.с.54).
З долучених до позовної заяви відповідей Бориспільської районної державної адміністрації від 26.07.2017 №01-16/651 на ім'я народного депутата України ОСОБА_11 (т.1 а.с.55) та від 27.07.2017 №Г110731.1264.5 (т.1 а.с.56) вбачається, що були розглянуті депутатське та колективне звернення жителів с.Кийлів щодо реорганізації Кийлівського НВО ЗОШ І-ІІ ступенів-ДНЗ та повідомлено, що Кийлівське НВО у 2016/2017 навчальному році налічувало 40 учнів, з яких у 1-4 класах навчалось 24 учні, у 5 класі - 0 учнів, у 6 класі -6 учнів, у 7 класі - 5 учнів, у 8 класі - 0 учнів, у 9 класі - 5 учнів, та, як свідчить статистика по Бориспільському району, школи першого ступеня налічують більше дітей, ніж шкода І-ІІ ступеня с.Кийлів (с.Мартусівка - 58 учнів, с.Проліски -70 учнів, с.Проців -65 учнів). Зазначено, якщо не понижувати ступінь Кийлівського НВО, то в 2017/2018 навчальному році будуть відсутні 6 та 9 класи, а в школі ІІ ступеня буде навчатись 19 учнів. Зазначено, що в Кийлівському НВО відсутні спортзал, актовий зал, предметні спеціалізовані кабінети, що не відповідає концепції Нової української шкоди. Також зазначено, що пониження ступеня Кийлівського НВО ЗОШ І-ІІ ступеня-ДНЗ покликано відсутністю повноцінного забезпечення необхідною матеріальною базою для 5-9 класів та кількістю учнів у шкоді ІІ ступеня, незалежно від того, чи є даний навчальний заклад окремою юридичною особою, чи є філією опорного навчального закладу.
Відповідно до ч.2 ст.66 Закону України Про освіту в чинній редакції визначено, що районні, міські ради та ради об'єднаних територіальних громад: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі закладів дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх.
Водночас, відповідно до чинної на момент ухвалення оскаржуваних рішень редакції Закону України Про освіту (ч.4 ст.36 Закону) та ч.6 ст.11 Закону України Про загальну середню освіту було визначено, що реорганізація і ліквідація загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням сесії місцевої ради, державної і приватної форм власності - за рішенням засновника (засновників).
Аналогічні норма міститься в п.5 Положення про порядок створення, реорганізації і ліквідації навчально-виховних закладів , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №228 від 05 квітня 1994 року, а саме, що рішення про створення/реорганізацію навчально-виховних закладів приймається їх засновником (засновниками).
Встановлено, що реорганізоване Кийлівське НВО загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дитячий садок є навчальним закладом, який належить до комунальної власності територіальної громади Бориспільського району, засновником Кийлівського НВО є Бориспільська районна рада, заклад підпорядкований відділу освіти Бориспільської РДА.
Вказані обставини підтверджуються статутом Кийлівське НВО загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дитячий садок , затвердженим рішенням сесії Бориспільської районної ради від 19 лютого 2015 року (т. 3 а.с.166-188).
Зважаючи на ту обставину, що засновником Кийлівське НВО загальноосвітня школа I- II ступенів-дитячий садок є Бориспільська районна рада, тому питання реорганізації та ліквідації даного навчального закладу належать до повноважень Бориспільської районної ради.
При цьому суд враховує, що відповідно до абз. 2 п.30 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (у редакції Закону України від 28.12.2014 №76-VІІІ) визначено, що реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
ХПри цьому суд звертає увагу, що, хоча за змістом ст.43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні окремо не визначено в переліку виключних повноважень районної ради питання про утворення чи ліквідацію навчальних закладів комунальної форми власності, проте частиною 2 цієї статті визначено, що районні і обласні ради можуть розглядати і вирішувати на пленарних засіданнях й інші питання, віднесені до їх відання цим та іншими законами.
Суд також зазначає, що Закон України Про місцеве самоврядування в Україні не містить визначення такого поняття як місцеві ради.
Водночас за змістом ч.1 ст.5 Закону Про місцеве самоврядування в Україні система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.
В цьому зв'язку слід зазначити, що за змістом Закону України Про місцеві вибори від 14 липня 2015 року №595-VІІ, законодавець використовує таке поняття, як місцеві ради, при цьому маючи на увазі сільські, селищні, міські, районні в місті, районні, обласні ради.
Так, за змістом ст.16 Закону Про місцеві вибори , яка визначає загальний склад Верховної ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, зокрема зазначено наступне.
У ч.2 цієї статті: загальний склад (кількість депутатів) сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради визначається відповідно до частин третьої та четвертої цієї статті залежно від кількості виборців, які належать до територіальних громад сіл, селищ, міст, проживають на території району в місті, району, області .
У ч.3 цієї статті: загальний склад (кількість депутатів) місцевої ради становить при чисельності виборців… . Далі за текстом закону.
У статті 17 Закону України Про місцеві вибори зазначено наступне.
Частина 1 цієї статті: Центральна виборча комісія відповідно до статті 16 цього Закону та частин другої - восьмої, одинадцятої цієї статті на підставі відомостей Державного реєстру виборців визначає кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що мають бути утворені відповідними територіальними виборчими комісіями на територіях адміністративно-територіальних одиниць для організації виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, виборів депутатів усіх місцевих рад після призначення чергових, перших місцевих виборів, додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад, але не пізніш як за 50 днів до дня чергових, перших місцевих виборів, невідкладно розміщує ці відомості на своєму офіційному веб-сайті та забезпечує їх доведення до відома відповідних територіальних виборчих комісій .
У ч.2 цієї статті визначено: Для проведення виборів депутатів сільської, селищної ради відповідна сільська, селищна територіальна виборча комісія не пізніш як за 38 днів до дня чергових або перших місцевих виборів утворює одномандатні виборчі округи з приблизно рівною кількістю виборців у кожному в кількості, що дорівнює загальному складу відповідної місцевої ради, визначеному відповідно до частини третьої статті 16 цього Закону та частини першої цієї статті .
Суд також звертає увагу, що в Законі України Про статус депутатів місцевих рад чітко регламентовано, що депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Таким чином, суд приходить до висновку, що законодавець чітко та послідовно використовує поняття місцеві ради , яке об'єднує такі органи місцевого самоврядування як: сільські, селищні, міські, районні у місті, районні, обласні ради.
Отже, вищенаведені положення абз.2 п.30 ч.1 ст.26 Закону України Про органи місцевого самоврядування жодним чином не обмежують та не позбавляють Бориспільську районну раду як місцеву раду та орган місцевого самоврядування, а також засновника Кийлівське НВО загальноосвітня школа I- II ступенів-дитячий садок , визначених чинним законодавством, зокрема Законом України Про освіту , Законом України Про середню освіту та Законом України Про місцеве самоврядування в Україні повноважень щодо реорганізації закладу освіти засновником якого вона являється.
Суд також враховує, що ухвалення оскаржуваних позивачами рішень Бориспільської районної ради від 21 березня 2017 року № 138-11-VII Про створення філії опорного навчального закладу Вороньківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Бориспільської районної ради Київської області - Кийлівська загальноосвітня школа І ступеня та затвердження Положення про філію та 16 травня 2017 року № 166-12-VII Про реорганізацію Кийлівського навчально-виховного об'єднання Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок Бориспільської районної ради Київської області шляхом приєднання до опорного навчального закладу Вороньківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Бориспільської районної ради Київської області , відбулось з дотриманням вимог ст.ст.46, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та Регламенту Бориспільської районної ради, тобто на сесії ради, після відповідного обговорення, відкритим поіменним голосуванням, більшістю депутатів від складу ради, про що свідчать досліджені в судовому засіданні: Регламент Бориспільської районної ради VІІ скликання, затверджений рішенням Бориспільської районної ради від 13 листопада 2015 року №06-01-VІІ, Протоколи №11 одинадцятої сесії районної ради від 21 березня 2017 року, Протоколу №12 двадцятої сесії районної ради від 16 травня 2017 року (т.3 а.с.133-144, 145-155, 156-165).
При цьому судом критично оцінюються доводи позивачів стосовно того, що відділ освіти Бориспільської РДА попередньо, тобто перед зверненням з ініціативою про реорганізацію Кийлівського НВО ЗШ-ДС до Бориспільської районної ради повинен був виконати вимоги Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №996 від 03 листопада 2010 року, зокрема провести із жителями територіальної громади Головурівської сільської ради консультації у формі публічного обговорення або електронних консультацій щодо проектів оскаржуваних рішень, чого зроблено не було.
Так, відповідно до п.5 Постанови Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 року №996 Про забезпечення участі громадськості у формування та реалізації державної політики зазначено: рекомендувати органам місцевого самоврядування під час проведення консультацій з громадськістю та утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування керуватися затвердженими цією постановою Порядком і Типовим положенням.
Наведене свідчить про те, що зазначений Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики для органів місцевого самоврядування, зокрема для Бориспільської районної ради, носить рекомендаційний порядок.
Згідно п.1 Порядку цей Порядок визначає основні вимоги до організації і проведення органами виконавчої влади консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики (далі - консультації з громадськістю).
Суд також звертає увагу, що за змістом п.2 Порядку консультації з громадськістю проводяться з метою залучення громадян до участі в управлінні державними справами, надання можливості для їх вільного доступу до інформації про діяльність органів виконавчої влади, також забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності зазначених органів.
Проведення консультацій з громадськістю має сприяти налагодженню системного діалогу органів виконавчої влади з громадськістю, підвищенню якості підготовки рішень з важливих питань державного і суспільного життя з урахуванням громадської думки, створенню умов для участі громадян у розробленні проектів таких рішень.
Слід також зазначити, що згідно п.3 Порядку консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.
При цьому, згідно п.12 цього Порядку в обов'язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які: стосуються конституційних прав, свобод та обов'язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; визначають порядок надання адміністративних послуг; стосуються правового статусу громадських об'єднань, їх фінансування та діяльності; передбачають надання пільг чи встановлення обмежень для суб'єктів господарювання та інститутів громадянського суспільства; стосуються присвоєння юридичним особам та об'єктам права власності, які за ними закріплені, об'єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій; стосуються витрачання бюджетних коштів (звіти головних розпорядників бюджетних коштів за минулий рік).
Тобто вказаним Порядком визначено вичерпний перелік випадків, в яких в обов'язковому порядку проводяться консультації з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів.
Проте, оскаржувані рішення не є нормативно-правовими актами, тобто актом управління (рішення) суб'єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування, в розумінні п.18 ч.1 ст.4 КАС України.
За змістом п.19 ч.1 ст.4 КАС України індивідуальним актом є акт (рішення) суб'єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Тому, оскаржуваним рішенням притаманні ознаки саме актів індивідуальної дії, а саме: вказані рішення регулюють правовідносини між конкретними суб'єктами, вказаними рішеннями визначено окрему процедуру проведення реорганізації юридичної особи та утворення філії, вказані рішення застосовують з метою вчинення реєстраційних дій, тобто мають разовий характер.
Зважаючи на це, зазначені вище рішення не входять до переліку актів, які повинні проходити консультації з громадськістю. Тому при їх прийнятті у Бориспільської районної державної адміністрації, як і у органу місцевого самоврядування - Бориспільської районної ради не виникло відповідного обов'язку щодо необхідності проведення громадських консультацій з жителями територіальної громади Головурівської сільської ради щодо реорганізації Кийлівського НВО ЗШ-ДС .
Крім того, як визнано представником третьої особи Головурівської сільської ради Бориспільського району Київської області, та як вбачається з долучених до матеріалів справи рішень Головурівської сільської ради від 25 вересня 2009 року№1603-38-V Про збереження функціонування Навчально-виховного об'єднання в с.Кийлів (т.3 а.с.127), від 21.06.2011 №154-08-VI Про збереження школи-дитсадка в с.Кийлів (НВО І-ІІ ступенів) (т.3 а.с.126), а також колективного звернення жителів с.Кийлів від 04.червня 2012 року (т.3 а.с.128), обговорення можливої реорганізації Кийлівського НВО ЗШ-ДС здійснювалось протягом декількох років, в тому числі за участі членів територіальної громади с.Кийлів, які доводили свою думку щодо збереження Кийлівського НВО до Головурівської сільської ради, та через вищевказані рішенні Головірувської сільської ради - до Бориспільської районної ради та Бориспільської районної державної адміністрації.
Оскільки оскаржувані рішення Бориспільської районної ради не є актами нормативно-правового характеру, та обставина, що вони не були офіційно оприлюднені не може бути самостійною підставою для їх скасування, оскільки в силу вимог ч.5 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування України лише акти нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
.
Суд звертає увагу, що відповідно до Розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації від 24 вересня 2018 року №1081 Про затвердження мережі навчальних закладів Бориспільського району на 2018/2019 навчальний рік (т.3 а.с.189-191, 192) реорганізований заклад Кийлівська філія ОНЗ Вороньківський НВК працює як ЗОШ І-ІІ ступенів та як заклад дошкільної освіти (дитячий садок у складі опорного навчального закладу).
Згідно з даними Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, громадських формувань (т.3 а.с.196-200) за Філією опорного навчального закладу Вороньківська загальноосвітня шкода І-ІІІ ступенів Бориспільської районної ради Київської області - Кийлівська загальноосвітня шкода І ступеня збережений основний вид економічної діяльності - код КЕД 85.31 Загальна середня освіта.
Отже, не зважаючи на ухвалення Бориспільської районною радою оскаржувані рішення та реорганізацію Кийлівського НВО ЗШ-ДС у філію ОНЗ Вороньківський навчально-виховний комплекс Ліцей-Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дитячий садок , Бориспільською РДА вжито заходів для забезпечення прав та інтересів членів територіальної громади с.Кийлів на продовження навчання в реорганізованому навчальному закладі.
Суд також звертає увагу, що за змістом ст.53 Конституції України право на освіту гарантується тим, що держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Відповідно до вимог ч.1 ст.6 Закону України Про загальну середню освіту г ромадянам України незалежно від раси, кольору шкіри, особливостей інтелектуального, соціального і фізичного розвитку, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, стану здоров'я, особливих освітніх потреб, місця проживання, складних життєвих умов, мовних або інших ознак забезпечується доступність і безоплатність здобуття повної загальної середньої освіти у державних і комунальних навчальних закладах.
За змістом абз.3 ч.1 ст.10 Закону Про загальну середню освіту заклади загальної середньої освіти створюються з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх, соціально-економічних, національних і мовних потреб територіальної громади та/або суспільства.
Так, обставини, які викладені в інформації відділу освіти Бориспільської районної державної адміністрації у вищевказаному листі від 26.07.2017 №01-16/651 на ім'я народного депутата України ОСОБА_11 (т.1 а.с.55) щодо загальної кількості учнів в школі ІІ ступеня, а також в окремих класах, належної матеріально-технічної бази, на думку суду, є належним і достатнім обґрунтуванням проведеної реорганізації Кийлівського НВО ЗШ-ДС .
Відповідно до вимог ч.2 ст.10 Закону Про загальну середню освіту , у разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов'язаний забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти.
Встановлено, що таке право забезпечено учням реорганізованого Кийлівського навчально-виховного закладу як на базі Кийлівської філії так і в Опорному навчальному закладі Вороньківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів .
Враховуючи викладене, суд прийшов до висновку, що доводи позивачів є необґрунтованими, а тому не підлягають задоволенню.
Відповідно до вимогст.139 КАС України, у зв'язку з відмовою у задоволенні позову, понесені позивачами судові витрати по сплаті судового збору відшкодуванню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2, 5, 74-77, 139, 241-246, 250, 287 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позовів ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 про визнання незаконними та скасування рішень Бориспільської районної ради Київської області сьомого скликання від 21 березня 2017 року №138-11-VІІ Про створення філії опорного навчального закладу Вороньківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Бориспільської районної ради Київської області - Кийлівська загальноосвітня шкода І ступеня та затвердження Положення про філію та від 16 травня 2017 року №166-12-VІІ Про реорганізацію Кийлівського навчально-виховного об'єднання Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дитячий садок Бориспільської районної ради Київської області шляхом приєднання до Опорного навчального закладу Вороньківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Бориспільської районної ради Київської області - відмовити.
На рішення суду може бути подана апеляційна скарга Шостому апеляційному адміністративному суду через Бориспільський міськрайонний суд протягом тридцяти днів,який обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження, або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлений 19.03.2019.
Суддя І.В.Муранова-Лесів
Суд | Бориспільський міськрайонний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2019 |
Оприлюднено | 25.03.2019 |
Номер документу | 80634605 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Літвіна Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Літвіна Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Літвіна Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Літвіна Наталія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні