ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 березня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/4224/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Костенко Г.В.,
за участю:
секретаря судового засідання - Фрідманн Н.А.,
позивачки - ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_2
представника третьої особи Управління охорони здоров'я - ОСОБА_3
представника третьої особи стоматологічний центр - ОСОБА_4
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_5 міської ради Полтавської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Управління охорони здоров'я виконавчого комітету ОСОБА_5 міської ради Полтавської області, комунальне некомерційне медичне підприємство "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр", про визнання протиправними та скасування рішень, -
В С Т А Н О В И В:
27.11.2018 ОСОБА_1 (надалі - ОСОБА_1, позивач) звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до ОСОБА_5 міської ради Полтавської області (надалі також - відповідач), в якій просить:
- визнати протиправним та нечинним рішення ОСОБА_5 міської ради Полтавської області від 09.08.2018 "Про реорганізацію ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №1, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3 шляхом злиття";
- визнати протиправним та нечинним рішення ОСОБА_5 міської ради Полтавської області від 11.10.2018 "Про затвердження комплексної програми розвитку комунального некомерційного медичного підприємства "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" на 2018-2021 року";
- визнати протиправним та нечинним рішення ОСОБА_5 міської ради Полтавської області від 11.10.2018 "Про затвердження передавальних актів від 10 вересня 2018 року про передачу від ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №1, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3 до комунального некомерційного медичного підприємства "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" майна, майнових прав та інших обов'язків".
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ОСОБА_1 є пацієнткою ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3. Відповідачем було прийнято рішення від 09.08.2018 "Про реорганізацію ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №1, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3 шляхом злиття". На думку позивача ОСОБА_5 міська рада Полтавської області спірним рішенням під виглядом реорганізації фактично скоротив медичні заклади, що прямо заборонено Конституцією України. Скорочена штату стоматполіклінік позбавить можливості реалізувати передбачене законом право на медичну допомогу та її доступність і безоплатність. Наголошує, що спірні рішення відповідача не були оприлюднені за 20 робочих днів до дати розгляду. Оскільки реорганізація стоматполіклінік є незаконною, то відповідно рішення ОСОБА_5 міської ради Полтавської області від 11.10.2018 "Про затвердження комплексної програми розвитку комунального некомерційного медичного підприємства "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" на 2018-2021 року" та від 11.10.2018 "Про затвердження передавальних актів від 10 вересня 2018 року про передачу від ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №1, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3 до комунального некомерційного медичного підприємства "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" майна, майнових прав та інших обов'язків" є протиправними.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 03.12.2018 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Вирішено розгляд адміністративної справи здійснювати за правилами загального позовного провадження.
17.12.2018 від позивача через засоби електронного зв'язку надійшла заява про доповнення підстав позову (а.с.88-91 т.1), в якій зазначено, що для діагностики певних видів захворювання необхідне проведення рентгенологічного дослідження, однак кабінет для здійснення даної процедури відсутній у відділенні "Молодіжне", що розташоване у приміщенні консультативно-діагностичного центру КНМП "Лікарні інтенсивного лікування", відділенні "Придніпровське", що розташоване у приміщенні стаціонару КМП "Лікарня "Придніпровська", відділені "Крюківське", що розташоване у приміщенні ЦПМСД №2, тобто пацієнту необхідно буде звертатися в головне відділення для рентген-дослідження, а потім повертатися.
19.12.2018 через засоби електронного зв'язку до суду надійшов відзив на позовну заяву (а.с.108-114 т.1), в якому відповідач просить відмовити в задоволені позову посилаючись на те, що спірне рішення ОСОБА_5 міської ради Полтавської області від 09.08.2018 "Про реорганізацію ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №1, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3 шляхом злиття" реалізовано шляхом проведенням державної реєстрації відповідної юридичної особи у відповідності до вимог чинного законодавства. Зазначив, що проект рішення від 09.08.2018 "Про реорганізацію ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №1, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки № 3 шляхом злиття" було оприлюднено на офіційному веб-порталі ОСОБА_5 міської ради та виконавчого комітету 01.08.2018.
02.01.2019 до суду надійшла відповідь на відзив (а.с.1-3 т.2), у якій позивач відхиляє доводи відповідача. Наголошує, що відповідачем порушено статтю 43 Регламенту ради та статтю 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації", оскільки не опубліковано у встановлений строк - за 20 робочих днів проекти рішень.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16.01.2019 залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: Управління охорони здоров'я виконавчого комітету ОСОБА_5 міської ради Полтавської області та комунальне некомерційне медичне підприємство "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр".
01.02.2019 до суду надійшли письмові пояснення ОСОБА_5 міської ради Полтавської області (а.с.36-41 т.2), в яких зазначено, що оскаржувані рішення прийняті відповідачем у межах наданих повноважень та з метою з якою ці повноваження надані. Спірними рішеннями жодним чином не обмежено ні переліку, ні видів. ні обсягів безоплатною медичної допомоги та передбачено надання усіх видів та обсягів медичної допомоги, передбаченої законодавством.
21.02.2019 до суду надійшли письмові пояснення комунального некомерційного медичного підприємства "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" (а.с.114-116 т.2), в яких зазначено, що приймаючи рішення від 09.08.2018 "Про реорганізацію ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №1, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3 шляхом злиття" ОСОБА_5 міська рада Полтавської області мала на меті покращення якості медичної допомоги, створити умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування.
26.02.2019 до суду надійшли письмові пояснення Управління охорони здоров'я виконавчого комітету ОСОБА_5 міської ради Полтавської області (а.с.140-149 т.2). Управління зазначило, що твердження позивача про скорочення кількості приміщень не відповідає дійсності. Як відділення на сьогоднішній день існують відокремлені структурні підрозділи: відділення "Центральне", за адресою: вул. Київська, 14, відділення "Придніпровське", за вул. Троїцька, 2, яке функціонує на базі колишньої ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3, відділення "Молодіжне", за адресою: просп. Лесі Українки, 15/8, яке функціонує на базі колишньої ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, відділення "Крюківське", за адресою: вул. Л.Дніпрова, 46, кабінет невідкладної стоматологічної допомоги, за адресою: вул. Київська, 14. Крім того, третьою особою надано спростування твердження позивача, що викладені у заяві про доповнення підстав позову. Так, рентгенологічна служба в КНМП "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" та всіх відділеннях по вул. Київська, 14, по вул. Троїцька, 2 (на даний час функціонує на базі колишньої ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3), по просп. Лесі Українки, 15/8 (на даний час функціонує на базі колишньої ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2) та по вул. Л.Дніпрова, 46 - працює безперебійно. З початку березня 2019 року дентальні рентгенологічні апарати будуть працювати у відділеннях: Відділення "Центральне", за адресою: вул. Київська,14 Рентгенлаборантів - 3 чол. Рентгенапарат КНМП "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр"; Відділення "Придніпровське" у приміщенні стаціонару КМП "Лікарня Придніпровська" (пров. Павлівський, 1/4). Рентгенлаборантів - 1 чол. Дентальний рентгенологічний апарат буде працювати у рентгенологічному відділенні КМП "Лікарня "Придніпровська"; Відділення "Молодіжне" у приміщенні консультативно-діагностичного центру КНМП Лікарня інтенсивного лікування "Кременчуцька" (проспект Лесі Українки,80). Рентгенлаборантів - 1 чол. Дентальний рентгенологічний апарат буде працювати у рентгенологічному відділенні консультативно-діагностичного центру КНМП Лікарня інтенсивного лікування "Кременчуцька"; Відділення "Крюківське" у приміщенні ЦМПСД №2 м. Кременчука (вул.Г.Манагарова,9). Рентгенлаборантів - 1 чол. Дентальний рентгенологічний апарат буде працювати у рентгенологічному відділенні ЦМПСД №2 м. Кременчука.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28.02.2019 закрито підготовче засідання, справу призначено до розгляду по суті.
У судовому засіданні позивачка вимоги позовної заяви підтримала у повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні, посилаючись на обставини викладені у відзиві на позовну заяву та письмових поясненнях.
Представники третіх осіб: комунального некомерційного медичного підприємства "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" та Управління охорони здоров'я виконавчого комітету ОСОБА_5 міської ради Полтавської області проти позовних вимог заперечували.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив такі факти та відповідні до них правовідносини.
Судом встановлено, що 09.08.2018 на XXXI сесії ОСОБА_5 міської ради Полтавської області VII скликання прийнято рішення "Про реорганізацію ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №1, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3 шляхом злиття" (а.с.180-185 т.1).
Так, пунктом 1 вказаного рішення вирішено реорганізувати ОСОБА_5 міську стоматологічну поліклініку №1, ОСОБА_5 міську стоматологічну поліклініку №2, ОСОБА_5 міську стоматологічну поліклініку №3, а саме: створити з 16.11.2018 року комунальне некомерційне медичне підприємство "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" шляхом злиття ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №1, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3.
Визнано комунальне некомерційне медичне підприємство "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" правонаступником усього майна, прав та обов'язків ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №1, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3 /пункт 2/.
Закріплено нерухоме та інше окреме індивідуально визначене майно, яке належить до ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №1, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3, за комунальним некомерційним медичним підприємством "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" на праві оперативного управління /пункт 3/.
У триденний термін з дати прийняття рішення повідомити державного реєстратора про рішення щодо реорганізації ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №1, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3 шляхом злиття в комунальне некомерційне медичне підприємство "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" та подати в установленому законодавством порядку необхідні документи для внесення до єдиного державного реєстру відповідних записів /підпункт 7.1/.
16.11.2018 внесено запис за №1 585 134 0000 010468 в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про державну реєстрацію юридичної особи - комунальне некомерційне медичне підприємство "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр", код ЄДРПОУ 42631629 (а.с.134-135 т.2)
11.10.2018 на XXXI сесії ОСОБА_5 міської ради Полтавської області VII скликання прийнято рішення "Про затвердження комплексної програми розвитку комунального некомерційного медичного підприємства "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" на 2018-2021 року" (а.с.186 т.1).
Пунктом 1 вказаного рішення затверджено комплексну програму розвитку комунального некомерційного медичного підприємства "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" на 2018-2021 року (а.с.187-203 т.1).
Також, 11.10.2018 на XXXI сесії ОСОБА_5 міської ради Полтавської області VII скликання прийнято рішення "Про затвердження передавальних актів від 10 вересня 2018 року про передачу від ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №1, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3 до комунального некомерційного медичного підприємства "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" майна, майнових прав та інших обов'язків" (а.с.204-205 т.1). Вказаним рішенням затверджено передавальний акт від 10 вересня 2018 року про передачу від ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №1, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3 до комунальне некомерційне медичне підприємство "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" майна, майнових прав та інших обов'язків (додатки №1, №2 та №3) (а.с.206-242 т.1).
ОСОБА_1 вважаючи, що вказаними рішеннями ОСОБА_5 міської ради Полтавської області порушено її права на охорону здоров'я, надання медичної допомоги, отримання безкоштовної стоматологічної допомоги, на доступність і належну якість такої медичної допомоги, вільний вибір лікаря, вибір методі лікування, звернулася до суду з цим позовом.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини першої статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Згідно із частиною п'ятою статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Відповідно до частини першої статті 106 ЦК України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.
Згідно із статтею 59 Господарського кодексу України, припинення суб'єкта господарювання здійснюється відповідно до закону.
Згідно із статтею 137 Господарського кодексу України, власник майна, закріпленого на праві оперативного управління за суб'єктом господарювання, здійснює контроль за використанням і збереженням переданого в оперативне управління майна безпосередньо або через уповноважений ним орган і має право вилучати у суб'єкта господарювання надлишкове майно, а також майно, що не використовується, та майно, що використовується ним не за призначенням.
Згідно пункту 30 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.
Відповідно до частини першої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Позивачем заявлено вимогу про скасування рішень ОСОБА_5 міської ради Полтавської області від 09.08.2018 "Про реорганізацію ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №1, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3 шляхом злиття", від 11.10.2018 "Про затвердження комплексної програми розвитку комунального некомерційного медичного підприємства "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" на 2018-2021 року" та від 11.10.2018 "Про затвердження передавальних актів від 10 вересня 2018 року про передачу від ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №1, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3 до комунального некомерційного медичного підприємства "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" майна, майнових прав та інших обов'язків".
Позивач вважає, що оскільки рішення ОСОБА_5 міської ради Полтавської області від 09.08.2018 "Про реорганізацію ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №1, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3 шляхом злиття" є незаконним, то відповідно і рішення прийняті на виконання даного рішення є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
ОСОБА_1 не одноразово наголошувала, що спірні рішення порушують її право на охорону здоров'я, надання медичної допомоги, отримання безкоштовної стоматологічної допомоги, на доступність і належну якість такої медичної допомоги, вільний вибір лікаря, вибір методі лікування.
З цього приводу суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Зміст поняття "медична допомога" не розкривається ні в Конституції України, ні в Основах законодавства України про охорону здоров'я, ані в інших нормативних актах. Проте, по своїй суті надання медичної допомоги передбачає надання її поліклініками, лікарнями, диспансерами, клініками науково-дослідних інститутів і інших акредитованих установ охорони здоров'я, службою швидкої медичної допомоги, а також окремими медичними працівниками, що мають на це відповідний дозвіл. До видів такої допомоги відносяться консультація лікаря, проста діагностика і лікування основних розповсюджених захворювань, травм і отруєнь, профілактичні міри, направлення пацієнта для надання спеціалізованої і високоспеціалізованої допомоги.
Відповідно до статті 7 Закону України "Про основи законодавства України про охорону здоров'я" держава згідно з Конституцією України гарантує всім громадянам реалізацію їх прав у сфері охорони здоров'я шляхом: а) створення розгалуженої мережі закладів охорони здоров'я; б) організації і проведення системи державних і громадських заходів щодо охорони та зміцнення здоров'я; в) фінансування надання всім громадянам та іншим визначеним законом особам гарантованого обсягу медичних послуг та лікарських засобів у порядку, встановленому законом; г) здійснення державного і можливості громадського контролю та нагляду в сфері охорони здоров'я; д) організації державної системи збирання, обробки і аналізу соціальної, екологічної та спеціальної медичної статистичної інформації; е) встановлення відповідальності за порушення прав і законних інтересів громадян у сфері охорони здоров'я.
Держава визнає право кожного громадянина України на охорону здоров'я і забезпечує його захист. Кожен громадянин має право на безоплатне отримання у державних та комунальних закладах охорони здоров'я медичної допомоги, до якої належать: екстрена медична допомога; первинна медична допомога; вторинна (спеціалізована) медична допомога, що надається за медичними показаннями у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я; третинна (високоспеціалізована) медична допомога, що надається за медичними показаннями у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я; паліативна допомога, що надається за медичними показаннями у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я. Держава гарантує безоплатне надання медичної допомоги у державних та комунальних закладах охорони здоров'я за епідемічними показаннями. Держава також гарантує безоплатне проведення медико-соціальної експертизи, судово-медичної та судово-психіатричної експертизи, патологоанатомічних розтинів та пов'язаних з ними досліджень у порядку, встановленому законодавством /статті 8 Закону України "Про основи законодавства України про охорону здоров'я"/.
Частиною другою статті 13 Закону України "Про основи законодавства України про охорону здоров'я" передбачено, що складовою частиною державної політики охорони здоров'я в Україні є політика охорони здоров'я в Автономній Республіці Крим, місцеві і регіональні комплексні та цільові програми, що формуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування та відображають специфічні потреби охорони здоров'я населення, яке проживає на відповідних територіях.
Відповідно до статті 16 Закону України "Про основи законодавства України про охорону здоров'я" держава сприяє розвитку закладів охорони здоров'я усіх форм власності. Порядок створення, припинення закладів охорони здоров'я, особливості діяльності та класифікація закладів визначаються законом. Мережа державних і комунальних закладів охорони здоров'я формується з урахуванням потреб населення у медичному обслуговуванні, необхідності забезпечення належної якості такого обслуговування, своєчасності, доступності для громадян, ефективного використання матеріальних, трудових і фінансових ресурсів. Існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена. Планування розвитку мережі державних і комунальних закладів охорони здоров'я, прийняття рішень про її оптимізацію, створення, реорганізацію, перепрофілювання державних і комунальних закладів охорони здоров'я здійснюються відповідно до закону органами, уповноваженими управляти об'єктами відповідно державної і комунальної власності.
Тобто, чинним законодавством передбачена можливість реорганізації закладів охорони здоров'я за рішенням уповноваженого органу.
Суд звертає увагу, що відповідно до положень статті 49 Конституції України у державних і комунальних закладах охорони здоров'я медична допомога надається безоплатно. Існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена.
Судовим розглядом встановлено, що оскаржуваними рішеннями проведено реорганізацію медичних установ, а відтак порушення норм статті 49 Конституції України відсутні. Скорочення мережі закладів охорони здоров'я не відбулося, оскільки заклади не ліквідовуються, а лише реорганізовуються шляхом приєднання.
У судовому засіданні представник Управління охорони здоров'я виконавчого комітету ОСОБА_5 міської ради Полтавської області надав пояснення відповідно до яких суд встановив, що на сьогоднішній день існують відокремлені структурні підрозділи: відділення "Центральне", за адресою: вул. Київська, 14. Відділення "Придніпровське", за адресою: вул. Троїцька, 2, що функціонує на базі колишньої ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3. Відділення "Молодіжне", за адресою: просп. Лесі Українки, 15/8, що функціонує на базі колишньої ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2. Відділення "Крюківське", за адресою: вул. Л.Дніпрова, 46, та кабінет невідкладної стоматологічної допомоги, за адресою: вул. Київська, 14.
Після проведених ремонтних робіт у нових відділеннях на початку березня 2019 року стоматологічна допомога мешканцям м. Кременчука буде надаватись в : "Центральному" відділенні КНМП "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр", за адресою: вул. Київська, 14, площа приміщення становить - 1096,1 м 2 , лікарі-стоматологи-терапевти - 27 чол, лікарі-стоматологи-хірурги - 2 чол, лікарі-стоматологи-ортопеди - 10 чол, лікарі-стоматологи невідкладної стоматологічної допомоги - 4 чол; "Придніпровському" відділенні у приміщенні стаціонару КМП "Лікарня Придніпровська", за адресою: пров. Павлівський, 1/4, площа приміщення становить - 77,3 м 2 , лікарі-стоматологи-терапевти - 5 чол, лікарі-стоматологи-хірурги - 1 чол, лікарі-стоматологи-ортопеди - 2 чол; "Молодіжному" відділенні у приміщенні консультативно-діагностичного центру КНМП Лікарня інтенсивного лікування "Кременчуцька", за адресою: проспект Лесі Українки, 80, площа приміщення становить - 195,65 м 2 , лікарі-стоматологи-терапевти - 6 чол, лікарі-стоматологи-хірурги - 1 чол, лікарі-стоматологи-ортопеди - 2 чол; "Крюківському" у приміщенні ЦМПСД №2, за адресою: вул.Г.Манагарова, 9, площа приміщення становить - 100,9 м 2 , лікарі-стоматологи-терапевти - 4 чол, лікарі-стоматологи-хірурги - 1 чол, лікарі-стоматологи-ортопеди - 1 чол.
Отже, обслуговування населення залишиться із зберіганням територіальності.
Таким чином, твердження позивача, що пацієнтам з різних кутків міста Кременчука потрібно добиратись лише в одне відділення "Центральне", по вул. Київська, 14, не відповідає дійсності.
В заяві про доповнення підстав позову ОСОБА_1 наголошує, що відділення КНМП "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" не мають власного фізкабінету, стерилізаційної, а також рентгенкабнету, що позбавляє можливості, на думку позивача, в повному обсязі та повноцінно надавати стоматологічну допомогу.
Дане твердження є безпідставним, з огляду на наступне. Представник третьої особи зазначив, що рентгенологічна служба в КНМП "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" та всіх відділеннях: по вул. Київська, 14, по вул. Троїцька, 2, що на даний час функціонує на базі колишньої ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3, по просп. Лесі Українки, 15/8, що на даний час функціонує на базі колишньої ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2 та по вул. Л.Дніпрова, 46, - працює безперебійно. В березні 2019 року дентальні рентгенологічні апарати будуть працювати у відділеннях: Відділення "Центральне", за адресою: вул. Київська, 14. Рентгенлаборантів - 3 чол., рентгенапарат КНМП "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр"; Відділення "Придніпровське" у приміщенні стаціонару КМП "Лікарня Придніпровська", за адресою: пров. Павлівський, 1/4. Рентгенлаборантів - 1 чол. Дентальний рентгенологічний апарат буде працювати у рентгенологічному відділенні КМП "Лікарня "Придніпровська"; Відділення "Молодіжне" у приміщенні консультативно-діагностичного центру КНМП Лікарня інтенсивного лікування "Кременчуцька", за адресою: проспект Лесі Українки, 80. Рентгенлаборантів - 1 чол. Дентальний рентгенологічний апарат буде працювати у рентгенологічному відділенні консультативно-діагностичного центру КНМП Лікарня інтенсивного лікування "Кременчуцька"; Відділення "Крюківське" у приміщенні ЦМПСД №2 м. Кременчука, за адресою: вул.Г.Манагарова, 9. Рентгенлаборантів - 1 чол. Дентальний рентгенологічний апарат буде працювати у рентгенологічному відділенні ЦМПСД №2 м. Кременчука.
Положеннями статті 18 Закону України "Про основи законодавства України про охорону здоров'я" передбачено, що фінансування охорони здоров'я здійснюється за рахунок Державного бюджету України та місцевих бюджетів, фондів медичного страхування, благодійних фондів та будь-яких інших джерел, не заборонених законодавством.
Кошти Державного бюджету України та місцевих бюджетів, асигновані на охорону здоров'я, використовуються для забезпечення населенню гарантованого рівня медичної допомоги, фінансування державних цільових і місцевих програм охорони здоров'я та фундаментальних наукових досліджень з цих питань.
Відповідно до статті 7 Основ законодавства України про охорону здоров'я з метою реалізації прав громадян України на безоплатну медичну допомогу постановою Кабінету Міністрів України №955 від 11.07.2002 затверджено Програму подання громадянам гарантованої державою безоплатної медичної допомоги (далі - Програма).
Цією Програмою, розробленою на підставі базових показників формування витрат на охорону здоров'я в бюджетах усіх рівнів, визначається перелік видів медичної допомоги, яка подається населенню безоплатно, обсяги безоплатної медичної допомоги, нормативи фінансування охорони здоров'я на 1 жителя, які забезпечують подання гарантованих обсягів медичної допомоги.
На основі Програми і методичних рекомендацій щодо порядку формування та економічного обґрунтування регіональних програм подання громадянам гарантованої державою безоплатної медичної допомоги, що затверджуються МОЗ (далі - методичні рекомендації), органи виконавчої влади розробляють і затверджують регіональні програми подання громадянам гарантованої державою безоплатної медичної допомоги, якими можуть передбачатися додаткові обсяги подання та види медичної допомоги за рахунок коштів місцевих бюджетів.
Пунктом 2 Програми встановлено перелік видів безоплатної медичної допомоги.
Так, державними та комунальними закладами охорони здоров'я подається безоплатна медична допомога таких видів:
- швидка та невідкладна - на догоспітальному етапі станціями (відділеннями) швидкої медичної допомоги, пунктами невідкладної медичної допомоги у стані, що загрожує життю людини;
- амбулаторно-поліклінічна;
- стаціонарна - у разі гострого захворювання та в невідкладних випадках, коли потрібне інтенсивне лікування, цілодобовий медичний нагляд та госпіталізація, в тому числі за епідемічними показаннями, дітям, вагітним та породіллям, хворим за направленнями медико-соціальних експертних комісій, лікарсько-консультативних комісій;
- невідкладна стоматологічна допомога (у повному обсязі - дітям, інвалідам, пенсіонерам, студентам, вагітним, жінкам, які мають дітей до 3 років);
- долікарська медична допомога сільським жителям;
- санаторно-курортна допомога інвалідам і хворим у спеціалізованих та дитячих санаторіях;
- утримання дітей у будинках дитини;
- медико-соціальна експертиза втрати працездатності.
Безоплатна медична допомога перелічених видів подається дозволеними до застосування в Україні методами діагностики та лікування (відповідні протоколи, стандарти), включаючи лікарські засоби, кров та її компоненти і препарати, апаратуру, лабораторні та інші дослідження з використанням наявної матеріально-технічної бази.
Держава гарантує подання медичної допомоги, передбаченої державними цільовими програмами.
Як встановлено судом рішенням ОСОБА_5 міської ради Полтавської області від 11.10.2018 "Про затвердження комплексної програми розвитку комунального некомерційного медичного підприємства "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" на 2018-2021 роки" затверджено комплексну програму розвитку комунальне некомерційне медичне підприємство "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" на 2018-2021 роки (додаток до рішення міської ради від 11.10.2018 року).
Ознайомившись з вказаною програмою суд встановив, що вона розроблена з метою реалізації положень законодавства України щодо забезпечення окремих категорій дорослого населення м. Кременчука безоплатною стоматологічною допомогою, така гарантує надання безоплатної стоматологічної допомоги окремим категоріям населення м. Кременчука на виконання вимог законодавства України, зокрема, Конституції України, Законів України "Основи законодавства України про охорону здоров'я", "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії", "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні", "Про донорство крові та її компонентів", "Про внесення змін до Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 15.06.2004, постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 № 955 "Про затвердження Програми надання громадянам гарантованої державою безоплатної медичної допомоги", наказу Міністерства охорони здоров'я України від 23.11.2004 № 566 "Про затвердження Протоколів надання медичної допомоги за спеціальностями "ортопедична стоматологія", "терапевтична стоматологія", "хірургічна стоматологія", "ортодонтія", "дитяча терапевтична стоматологія", "дитяча хірургічна стоматологія" (а.с.187-198 т.1).
В наведеного вбачається, що новостворене комунальне медичне некомерційне підприємство "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" надає свої послуги виключно в межах визначених державних програм та ніяким чином не звужує коло суб'єктів-отримувачів послуг чи перелік надававших раніше послуг ОСОБА_5 міською стоматологічною поліклінікою № 1, ОСОБА_5 міською стоматологічною поліклінікою № 2 та ОСОБА_5 міською стоматологічною поліклінікою № 3.
Позивачем не долучено до матеріалів справи жодних належних доказів безпосереднього впливу реорганізації закладів охорони здоров'я на якість надання медичних послуг та звуження кола надання медичних послуг.
Також позивачкою ні до позовної заяви, ні в судових засіданнях не надано доказів того, що вона зверталась до Комунального некомерційного медичного підприємства "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" і їй було відмовлено у наданні стоматологічних послуг.
Натомість ОСОБА_1 зазначила, що знала, про те, що буде проводитись дана реорганізація і завчасно звернулась до свого лікаря-стоматолога і отримала стоматологічні послуги.
Стосовно посилань позивача на порушення вимог статті 43 Регламенту ОСОБА_5 міської ради VII скликання, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 43 Регламенту ОСОБА_5 міської ради проекти рішень ОСОБА_5 міської ради, що підлягають обговоренню, повинні оприлюднюватися розробником відповідно до вимог ч.3 ст.15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" у термін не пізніше як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття. Оформлені проекти рішень відповідно до вимог Регламенту ОСОБА_5 міської ради подаються до апарату міської ради до засідання Президії. Якщо матеріали надійшли до апарату міської ради після засідання Президії, розробник проекту рішення повинен надати письмово обґрунтовану пояснювальну записку щодо необхідності винесення додаткового питання на розгляд цієї сесії. За порушення вимог щодо термінів винесення питання та якості підготовки проектів рішень до відповідальних осіб (розробників проектів рішень) може бути застосовано захід дисциплінарного впливу за ініціативою міського голови. Земельні та питання фінансового характеру можуть додатково розглядатися профільною депутатською комісією в термін менше ніж 20 днів, згідно з вимогами Земельного кодексу України, Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів.
Проект рішення ОСОБА_5 міської ради Полтавської області від 09.08.2018 "Про реорганізацію ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №1, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3 шляхом злиття" було оприлюднено на офіційному веб-порталі ОСОБА_5 міської ради та виконавчого комітету 01.08.2018 (а.с.173 т.1).
Проект рішення ОСОБА_5 міської ради Полтавської області від 11.10.2018 "Про затвердження комплексної програми розвитку комунального некомерційного медичного підприємства "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" на 2018-2021 роки" було оприлюднені на офіційному веб-порталі ОСОБА_5 міської ради та виконавчого комітету - 12.09.2018 (а.с.175 т1).
Проект рішення від 11.10.2018 "Про затвердження передавальних актів від 10 вересня 2018 року про передачу від ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №1, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №2, ОСОБА_5 міської стоматологічної поліклініки №3 до комунального некомерційного медичного підприємства "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" майна, майнових прав та інших обов'язків" було оприлюднені на офіційному веб-порталі ОСОБА_5 міської ради та виконавчого комітету - 11.09.2018 (а.с.175 т1).
Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень врегульовано Законом України "Про доступ до публічної інформації".
Згідно статтею 1 Закону України "Про доступ до публічної інформації", публічна інформація - це відображень задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визнане цим Законом.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону України "Про доступ до публічної інформації", право на доступ до публічної інформації гарантується обов'язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом.
Доступ до інформації забезпечується шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації: 1) в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом; 2) наданням інформації за запитами на інформацію.
Згідно частини першої статті 13 Закону України "Про доступ до публічної інформації" органи місцевого самоврядування є розпорядниками інформації, які згідно із статтями 14, 15 вказаного Закону зобов'язані оприлюднювати передбачену цим та іншими законами інформацію.
Доступ до інформації забезпечується шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації: 1) в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом; 2) наданням інформації за запитами на інформацію.
Згідно частини першої статті 13 Закону України "Про доступ до публічної інформації" органи місцевого самоврядування є розпорядниками інформації, які згідно із статтями 14, 15 вказаного Закону зобов'язані оприлюднювати передбачену цим та іншими законами інформацію.
Отже, згідно положень вказаної статті Закону предметом оскарження могли б бути дії чи бездіяльність розпорядника інформації щодо поводження з публічною інформацією (рішенням міської ради) щодо виконання обов'язку, зазначеного в частини третьої статті 15 Закону, а не сама публічна інформація (рішення міської ради).
Рішення міської ради, як суб'єкта владних повноважень, не можна ототожнювати рішенням розпорядника інформації, що може бути оскаржене у відповідності до частини 1 статті 23 Закону України "Про доступ до публічної інформації". Таке рішення розпорядника інформації за своєю суттю повинно врегульовувати поводження з відповідним об'єктом регулювання - публічною інформацією.
Слід зазначити, що частиною другої статті 23 Закону України "Про доступ до публічної інформації" наведений перелік того, що може бути оскаржено позивачем.
Пункт 6 вказаної частини статті 23 Закону прямо визначає предмет оскарження у разі порушення розпорядником частини 3 статті 15 Закону, а саме: невиконання розпорядниками обов'язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 цього Закону.
При цьому, слід враховувати, що рішеннями міської ради, що оскаржуються позивачем, жодним чином не встановлюють та не змінюють порядку поводження міської ради як розпорядника інформації з публічною інформацію, не обмежує та не порушує будь-яких прав позивача, визначених Конституцією України та законами України.
Як зазначено судом вище оскаржуваними рішеннями проведено реорганізацію медичних установ, а відтак порушення норм статті 49 Конституції України відсутні.
Згідно із частиною першою статті 5 КАС України, зокрема, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій субєкта владних повноважень протиправними та зобов'язання утриматися від вчинення певних дій.
Відповідно до пункту 18 та пункту 19 частини першої статті 4 КАС України нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб'єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування; індивідуальний акт - акт (рішення) суб'єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Статтею 55 Конституції України закріплено фундаментальний принцип судового захисту всіх порушених прав людини і громадянина. Так, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Однак, суд зазначає, що оскаржене рішення не є актом індивідуальної дії відносно позивача, а є розпорядчим документом реорганізації власності територіальної громади.
Виходячи з наведеного, суд вважає, що оскаржувані рішення не стосується позивача, оскільки ними не вирішувалось питання щодо його прав, інтересів та обов'язків, а позивачем не доведено наявність порушення оскаржуваними рішеннями суб'єкта владних повноважень своїх прав та інтересів у сфері публічно-правових відносин, які потребують судового захисту, а тому відсутні підстави для звернення до суду.
Відповідно до частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно із ч.ч. 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення прийняті ОСОБА_5 міською радою Полтавської області у межах наданих повноважень та у відповідності до вимог чинного законодавства України.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 до ОСОБА_5 міської ради Полтавської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Управління охорони здоров'я виконавчого комітету ОСОБА_5 міської ради Полтавської області, комунальне некомерційне медичне підприємство "ОСОБА_5 міський стоматологічний центр" про визнання протиправними та скасування рішень - повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 25 березня 2019 року.
Головуючий суддя ОСОБА_6
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.03.2019 |
Оприлюднено | 26.03.2019 |
Номер документу | 80658779 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Г.В. Костенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні