Постанова
від 19.03.2019 по справі 815/2365/18
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 березня 2019 р. Справа № 815/2365/18 Категорія: 6.1 Головуючий в 1 інстанції: Балан Я.В.

Час і місце ухвалення: 10:46 год. м. Одеса

Колегія суддів П'ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - Лук'янчук О.В.

суддів - Бітова А. І.

- ОСОБА_1

при секретарі - Черкасовій Є.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 серпня 2018 року по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІСК" до Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, Заступника начальника Управління - начальника інспекційного відділу №1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування постанови, протоколу, припису,-

В С Т А Н О В И Л А :

ТОВ "ДІСК" звернулося до суду з позовом до Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, Заступника начальника Управління - начальника інспекційного відділу №1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради ОСОБА_2 про:

визнання протиправною та скасування постанови №015/18/217-вих. від 03.05.2018р. про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності;

визнання протиправним та скасування протоколу про порушення у сфері містобудівної діяльності відповідно до п. 2 ч. 6 ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» від 19.04.2018р., зазначеного у постанові №015/18/217-вих. від 03.05.2018р. про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності;

визнання протиправним та скасування припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 19.04.2018р., зазначеного у постанові №015/18/217-вих. від 03.05.2018р. про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у відповідача відсутні законодавчі підстави для здійснення позапланової перевірки, позапланова перевірка була проведена з порушенням норм законодавства, що регулює порядок її проведення, в зв'язку з чим прийняті за її результатами рішення є протиправними і підлягають скасуванню.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 29 серпня 2018 року позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ДІСК» задоволено повністю.

Постанову заступника начальника Управління - начальник інспекційного відділу №1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради ОСОБА_2 №015/18/217-вих. від 03.05.2018р. про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності - визнано протиправною та скасовано.

Протокол про порушення у сфері містобудівної діяльності відповідно до п. 2 ч. 6 ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» від 19.04.2018р., зазначеного у постанові заступника начальника Управління - начальник інспекційного відділу №1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради ОСОБА_2 №015/18/217-вих. від 03.05.2018р. про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності - визнано протиправним та скасовано.

Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 19.04.2018р., зазначеного у постанові заступника начальника Управління - начальник інспекційного відділу №1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради ОСОБА_2 №015/18/217-вих. від 03.05.2018р. про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності - визнано протиправним та скасовано.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань з Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, заступника начальника Управління - начальник інспекційного відділу №1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради ОСОБА_2 на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ДІСК» судові витрати у розмірі 5286,00 грн.

Не погоджуючись з таким рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу. В обґрунтування апеляційної скарги зазначається, що управління діяло правомірно, а складені акт, протокол, припис та постанова про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності на підставі та за результатами повного, всебічного і об'єктивного дослідження всіх обставин справи в їх сукупності.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що 19.04.2018р. головним спеціалістом інспекційного відділу №2 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради ОСОБА_3 складено акт про те, що директор ТОВ «ДІСК» (код ЄДРПОУ 31186268) ОСОБА_4 не допустив для проведення позапланової перевірки посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об'єкт «багатоквартирний багатоповерховий житловий будинок за адресою: Одеса, вул. Святослава Ріхтера, 148/2, чим порушив положення пункту 1 частини 3 статті 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та пункту 1 пункту 11 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою КМУ №553 від 23.05.2011р. У вказаному акті вказано, що про проведення позапланової перевірки замовник будівництва ТОВ «ДІСК» (код ЄДРПОУ 31186268) був повідомлений листом №01-8/184вх. від 05.04.2018р.

Приписом від 19.04.2018р. зобов'язано директора ТОВ «ДІСК» (код ЄДРПОУ 31186268) ОСОБА_4 усунути порушення вимог містобудівного законодавства у термін до 05.05.2018р. шляхом забезпечення безперешкодного доступу посадових осіб Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради для проведення позапланової перевірки вимог містобудівного законодавства за адресою: Одеса, вул. Святослава Ріхтера, 148/2.

Протоколом про порушення у сфері містобудівної діяльності відповідно до п. 2 ч. 6 ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» , призначено розгляд справи щодо накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Постановою заступника начальника Управління - начальник інспекційного відділу №1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради ОСОБА_2 №015/18/217-вих. від 03.05.2018р. визнано ТОВ «ДІСК» винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п.2 ч.6 ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» та накладено штраф у сумі 52 860,00 грн.

Не погодившись з даними рішеннями, позивач оскаржив їх до суду.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з неправомірності дій посадових осіб відповідача щодо проведення перевірки з подальшим складанням акту, прийняттям припису та постанови про притягнення позивача до відповідальності за порушення ним законодавства у сфері містобудівної діяльності у вигляді накладення штрафу за результатами такої перевірки відносно позивача, оскільки житловий будинок за адресою: м. Одеса, вул. Святослава Ріхтера, 148-А з 14 листопада 2017 року є закінченим будівництвом багатоквартирним 9-поверховим житловим будинком (1 черга будівництва) за будівельною адресою: м. Одеса, вул. Святослава Ріхтера, 148/2, а відтак слід задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Колегія суддів не погоджується з зазначеним висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.

За перевіркою матеріалів справи фактично у даній справі підлягають з'ясуванню питання правомірності дій посадових осіб відповідача щодо проведення перевірки з подальшим (складанням акту, прийняттям припису та постанови про притягнення позивача до відповідальності за порушення ним законодавства у сфері містобудівної діяльності у вигляді накладення штрафу) за результатами такої перевірки відносно позивача.

Згідно ч.1 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.5 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011р. №553 (далі - Порядок №553), державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Пунктом 7 Порядку №553 передбачено, що позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю. Під час проведення позапланової перевірки посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю зобов'язана пред'явити службове посвідчення та направлення для проведення позапланової перевірки.

Згідно п.9 Порядку №553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб'єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об'єкт будівництва.

Право посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю безперешкодного доступу на місце будівництва об'єкта та до об'єктів, що підлягають обов'язковому обстеженню, передбачено ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та п.11 Порядку №553, а обов'язок суб'єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, допускати посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки за умови дотримання порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю закріплено в п.14 Порядку №553.

Згідно п.12 Порядку №553 у разі відмови суб'єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, у допуску посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки, відмови суб'єкта містобудування в наданні документів, необхідних для здійснення заходів державного архітектурно-будівельного контролю, відсутності суб'єкта містобудування, якому у визначений цим Порядком строк було надіслано повідомлення про проведення перевірки, або його уповноваженої особи (за довіреністю) на об'єкті під час перевірки складається відповідний акт.

Акт про недопущення посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки, відповідно до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності , є підставою для винесення припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності та притягнення суб'єкта містобудування до відповідальності шляхом накладення штрафу.

Відповідальність юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (суб'єктів містобудування) за правопорушення у сфері містобудівної діяльності встановлює Закон України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності , пунктом 2 частини 6 статті 2 якого передбачено, що суб'єкти містобудування несуть відповідальність у вигляді штрафу за недопущення посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю на об'єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій - у розмірі тридцяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та згідно з Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року №553 на підставі наказу Управління державної архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради № 01-13/80ДАБК від 04.04.2018 року та звернення фізичних осіб чи юридичних осіб про порушення суб'єктом містобудування вимог містобудівного законодавства ( лист ГО Народне правосуддя № 327 від 12.03.2018 року, який надійшов листом ДАБІ №40-203-16/2029 від 22.03.2018 року за вх. № 01-8/184 - вх. від 02.04.2018 року ) за адресою: м. Одеса, вулиця Святослава Ріхтера, 148/2 призначено проведення позапланової перевірки. Строк перевірки : 05.04.2018-19.04.2018 року .

Про проведення позапланової перевірки замовник будівництва ТОВ «ДІСК» (код ЄДРПОУ 31186268) був повідомлений листом №01-8/184вх. від 05.04.2018р.

Проте, позивачем не було допущено посадових осіб органу державного архітектурно - будівельного контролю до проведення позапланової перевірки об'єкту -багатоквартирного багатоповерхового житлового будинку за адресою м. Одеса, вулиця Святослава Ріхтера, 148/2 внаслідок чого 19.04.2018р. головним спеціалістом інспекційного відділу №2 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради ОСОБА_3 складено акт про те, що директор ТОВ «ДІСК» (код ЄДРПОУ 31186268) ОСОБА_4 не допустив для проведення позапланової перевірки посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об'єкт «багатоквартирний багатоповерховий житловий будинок за адресою: Одеса, вул. Святослава Ріхтера, 148/2,

Факт не допуску посадових осіб Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради до проведення позапланової перевірки на об'єкті контролю «багатоквартирний багатоповерховий житловий будинок за адресою: Одеса, вул. Святослава Ріхтера, 148/2 не спростовується позивачем.

Твердження позивача та висновок суду першої інстанції що у відповідача відсутні законодавчі підстави для здійснення позапланової перевірки, оскільки житловий будинок за адресою: м. Одеса, вул. Святослава Ріхтера, 148-А з 14 листопада 2017 року є закінченим будівництвом багатоквартирним 9-поверховим житловим будинком (1 черга будівництва) за будівельною адресою: м. Одеса, вул. Святослава Ріхтера, 148/2 колегія суддів вважає помилковим.

Так, дійсно проаналізувавши положення статті 41 Закону № 3038-VI та Порядку № 553 колегія суддів дійшла висновку про те, що для усунення можливості зловживання правом на перевірки, сукупність заходів, які здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю за додержанням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил можуть здійснюватись лише під час виконання відповідними суб'єктами підготовчих та будівельних робіт.

Тобто за загальним правилом такі перевірки можливі щодо тих об'єктів, які знаходяться в процесі будівництва.

При цьому, виключенням із цього загального правила є виявлення факту самочинного будівництва у зв'язку з чим, такі перевірки можуть стосуватися й щодо збудованого об'єкту.

Дійсно 14 листопада 2017 року Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради виданий Сертифікат серії ОД №162173181672, який засвідчує відповідність закінченого будівництвом об'єкта за адресою: м. Одеса, вул. Святослава Ріхтера, 148/2 проектній документації та підтверджує його готовність до експлуатації, а розпорядженням Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради №553/01-06 від 19.12.2017 року цьому об'єкту присвоєна поштова адреса .

Разом з цим, зазначені обставини не свідчать про втрату статусу цього об'єкту, як об'єкту будівництва, оскільки Державні будівельні норми України А.2.2-3:2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво встановлюють склад та зміст проектної документації на нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт та технічне переоснащення будинків, будівель, споруд будь-якого призначення, їх комплексів або їх частин, лінійних об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури.

Відповідно до п. 3.12 ДБН А.2.2-3:2014 об'єктом будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси або частини, лінійні об'єкти інженерно-транспортної інфраструктури, тобто, цими нормами визначено, що об'єкт будівництва це поняття загальне, що включає не лише об'єкти на стадії їх зведення чи реконструкції, а й житлові будинки які вже збудовані та готові до експлуатації.

Разом з цим, як вбачається із матеріалів справи, на адресу відповідача від Громадської організації Народне правосуддя надійшла скарга про порушення вимог містобудівного законодавства, зі змісту якої вбачається, що за адресою м. Одеса, вул. Святослава Ріхтера, 148/2 проводяться будівельні роботи. При цьому зазначено, що у розділі Реєстр дозвільних документів наявна інформація щодо реєстрації сертифікату за № 0Д 162173181672 щодо об'єкту Будівництво багатоквартирного 9 - поверхового житлового будинку ( 1 черга будівництва) за адресою : Одеська область , місто Одеса , вулиця Щорса, 148/2 .

Замовником робіт по об'єкту виступають Товариство з обмеженою відповідальністю "Діск" ( код згідно з ЄДРПОУ 31186268, місцезнаходження юридичної особи - місто Одеса, Фонтанська дорога, 123, офіс 5К) та Обслуговуючий кооператив "Щорса" (код згідно з ЄДПОУ 38927271, місцезнаходження юридичної особи - місто Одеса, Фонтанська дорога, 123, офіс 5Д)..

Також зазначено, що з найменування об'єкта будівництва, яке відображає наміри забудови, а саме будівництво 9-поверхого багатоквартирного житлового будинку, повинне відповідати усім розділам розробки та затвердження проектної документації на всіх рівнях згідно містобудівного законодавства, проте побудований 10-поверховий багатоквартирний житловий будинок, також відсутня інформація щодо наявності та розробки проектної документації на технічний та цокольний поверхи.

Отже, з змісту скарги ГО Народне правосуддя від 12 березня 2018 року №327 вбачається, що ця скарга стосується як порушень вимог будівельного законодавства щодо вже виконаних будівельних робіт, так і продовження будівельних робіт за адресою: м. Одеса, вул. Святослава Ріхтера, 148/2 на час подачі скарги, тобто, будівельних робіт, які здійснюються на даних час, що може бути перевірено тільки під час здійснення заходу органами архітектурно-будівельного контролю.

Таким чином, відповідач для перевірки факту самочинного будівництва правомірно прийняв наказ про проведення позапланової перевірки об'єкту «багатоквартирний багатоповерховий житловий будинок за адресою: Одеса, вул. Святослава Ріхтера, 148/2 та видав направлення на проведення перевірки, а відтак колегія суддів приходить до висновку про правомірність дій посадових осіб відповідача щодо проведення перевірки з подальшим (складанням акту, прийняттям припису та постанови про притягнення позивача до відповідальності за порушення ним законодавства у сфері містобудівної діяльності у вигляді накладення штрафу) за результатами такої перевірки відносно позивача, оскільки позивач в порушення вимог пункту 14 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю не допустив інспектора Постернака А.М. до проведення позапланової перевірки, не надав необхідних документів, що стосувались об'єкта перевірки.

За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Згідно з ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Таким чином, переглянувши рішення суду першої інстанції в ході апеляційного розгляду справи, колегія суддів приходить до переконання, що суд першої інстанції неповно з'ясував обставини, що мають значення для справи та неправильно застосував норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а тому оскаржуване рішення підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову в задоволенні позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради задовольнити

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 серпня 2018 року скасувати.

Ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІСК" до Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, Заступника начальника Управління - начальника інспекційного відділу №1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування постанови, протоколу, припису відмовити.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст постанови складено та підписано 25 березня 2019 року .

Головуючий суддя: О.В. Лук'янчук

Суддя: А. І. Бітов

Суддя: І. Г. Ступакова

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.03.2019
Оприлюднено26.03.2019
Номер документу80660375
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2365/18

Ухвала від 25.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 19.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 22.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 28.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 06.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Рішення від 13.09.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я. В.

Ухвала від 26.06.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я. В.

Ухвала від 18.05.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я. В.

Ухвала від 18.05.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я. В.

Ухвала від 18.05.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні