Справа № 548/217/19
Провадження №1-кс/548/315/19
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20.03.2019 року м. Хорол
Слідчий суддя Хорольського районного суду Полтавської області ОСОБА_1 за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,
слідчого - ОСОБА_3
розглянувши клопотання слідчого СВ Лохвицького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Полтавськiй області ОСОБА_4 про проведення огляду, -
ВСТАНОВИВ:
Слідчий СВ Лохвицького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Полтавськiй області ОСОБА_4 звернувся до суду з клопотанням про проведення огляду.
В клопотанні вказувалося, що Лубенською місцевою прокуратурою Полтавської області здійснюється процесуальне керівництво у кримінальному провадженні № 42018171240000176 від 16.10.2018 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 272 КК України за фактом виявлення порушень правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою на автозаправних комплексах у Лубенському, Пирятинському, Оржицькому, Хорольському, Семенівському, Лохвицькому, Чорнухинському та Гребінківському районах.
У ході проведення досудового розслідування шляхом проведення перевірки на відповідність діяльності АЗС/АГЗП вимогам чинного законодавства, з`ясовано в м. Лохвиця, по вул. Героїв України, 106,а, ТОВ «Люкспромгаз», (юридична адреса 10003, м. Житомир, вул. ГІокровська, 48, код ЄДРГІОУ 39755730) встановило та в подальшому розпочало експлуатацію з порушенням вимог чинною протипожежного законодавства автогаззаправний пункт.
Відповідно до НАПБ Б.ОЗ.002-2007 «Норми визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою», автогаззаправні станції відносяться до вибухопожежних категорій зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою, тому подальша їх експлуатація може призвести до загибелі та травмування людей в разі виникнення аварії або надзвичайної ситуації техногенного характеру.
Так, відповідно до отриманої відповіді із Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області від 15.02.2019 за № 04-1101/08-01 у період з 21 по 28 лютого 2013 року проводилася планова перевірка АГЗП ПП ОСОБА_5 , яка розташована в АДРЕСА_1 , за результатами проведення якої встановлено ряд порушень вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно - рятувальних служб та складено акт № 65 від 28.02.2013. Перевіркою встановлені наступні порушення:
сигнал від установки автоматичної пожежної сигналізації не виведено на пульт централізованого пожежного спостереження;
не проведено ремонт установки автоматичноїпожежної сигналізації;
не створено добровільну пожежну дружину;
не пройдено навчання по програмі пожежно-технічного мінімуму;
не проведено ревізію пристрою захисту від блискавок;
вогнегасники розміщено з порушенням вимог;
з працівниками не проведено протипожежний інструктаж;
не розроблено та не погоджено відповідно до чинних нормативно-правових актів План локалізації та ліквідації аварійних ситуацій та аварій;
не укладено договір (угоду) про обов`язкове обслуговування державними аварійно-рятувальними службами;
не проведено встановленим порядком обов`язкове страхування цивільної ідповідальності суб`єкта господарювання за шкоду, яка може бути заподіяна пожежами та аваріями на об`єктах підвищеної небезпеки;
відсутнє посвідчення встановленого зразка про проходження функціонального навчання відповідними категоріями осіб;
відсутній інформаційно - довідковий куточок шодо дій персоналу об`єкта у разі виникнення надзвичайних ситуацій або інших нестандартних подій у побуті;
на об`єкті не створено об`єктових матеріальний резерв для запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру і їх наслідків;
номенклатуру і обсяги матеріального резерву не погоджено та не затверджено згідно закону;
не затверджено і не узгоджено згідно закону графік проведения навчально- тренувальних занять і навчальних тривог по плану локалізації та ліквідації аварійних ситуацій і аварій,
не надано копію плану локалізації та ліквідації аварійних ситуацій і аварій в повному обсязі в ТУ МНС України в Полтавській області.
не надано на пункт зв`язку районноіоожежної частини витяг з плану локалізації та ліквідації аварійних ситуацій і аварій у обсязі, який є достатнім для якісного виконання відповідних дій;
не ведеться журнал реєстрації вступного інструктажу з питань техногенної безпеки;
не призначено наказом відповідальною з питань надзвичайних ситуацій та
цивільну оборону (цивільний захист).
Відповідно до отриманої відповіді із Головного управляння державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області від 01.03.2019 за № 04- 1434/08-01 в подальшому перевірка здійснення господарської діяльності ПП ОСОБА_5 на об`єкті за адресою АДРЕСА_1 , не здійснювалася, тому вказати, чи усунені порушення вимог законодавства, які зафіксовані в акті планової перевірки від 28.02.2013 за № 65, Головне управляння не може.
Отже, на АГЗП по вул. Героїв України, 106,а в м. Лохвиці, Полтавської області допущено значну кількість порушень, які становлять загрозу для життя та здоров`я людей, навколишнього природного середовища.
Відповідно до державного акту серія ПЛ № 168462 земельна ділянка, на якій розташований автогаззаправний пункт, має кадастровий номер 5322610150:50:006:0005, площею 0,0810 га із цільовим призначенням - для роздрібної торгівлі та комерційних послуг та належить на праві приватної власності ОСОБА_6 .
Відповідно до договору оренди майна від 25.09.2018 року рухоме та нерухоме майно(разом із прилеглою територією) передано в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «Люкспромгаз» (юридична адреса 10003, м. Житомир, вул. Покровська, 48, код ЄДРПОУ 39755730).
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру відомостей про фізичну особу-підприємця на вказаному об`єкті господарювання свою господарську діяльність, у період проведення перевірки Головним управлянням державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області, здійснювала фізична особа - підприємець ОСОБА_5 , яка була взята на облік як платник податків 10.08.2007 року. 29.04.2014 ФОП ОСОБА_5 припинила здійснювати підприємницьку діяльності за адресою: АДРЕСА_1 .
На даний час господарську діяльність на АГЗП в м. Лохвиця, по вул. Героїв У країни, 106,а, здійснює ТОВ «Люкспромгаз», (юридична адреса 10003, м. Житомир, вул. Покровська, 48, код ЄДРПОУ 39755730).
В судовому засідання слідчий СВ Хорольського ВП ГУНП в Полтавській області ОСОБА_3 підтримав дане клопотання та прохав його задовольнити з підстав наведених у ньому.
Перевіривши матеріали клопотання вважаю його не обґрунтованим та таким, що задоволенню не підлягає виходячи з наступного.
Згідно клопотання слідчого та доданих матеріалів досудове розслідування в кримінальному провадженні проводиться за ч.1 ст.272 КК України.
Ч. 1 ст.272 КК України передбачає відповідальність за порушення правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою на виробництві або будь-якому підприємстві особою, яка зобов`язана їх дотримувати, якщо це порушення створило загрозу загибелі людей чи настання інших тяжких наслідків або заподіяло шкоду здоров`ю потерпілого.
При цьому, відповідно до роз`яснень, що містяться в п.21 ППВСУ N97 від 12.06.2009 року як поняття загроза загибелі людей чи настання інших тяжких наслідків" (частина перша статті 272, частина перша статті 273, частина перша статті 274, частина перша статті 275 КК) необхідно розуміти такі зміни у стані виробничих об`єктів, підприємств, унаслідок яких виникає реальна небезпека життю людей або реальна небезпека заподіяння (настання) шкоди вказаним у цих статтях благам. Тяжкість ймовірних наслідків визначається незалежно від цінності благ, які поставлено під загрозу, кількості осіб, які можуть постраждати від небезпечних дій,розміру можливої матеріальної шкоди тощо.
Тобто, небезпека заподіяння перелічених негативних наслідків має бути реальною. Загроза загибелі людей чи настання інших тяжких наслідків має свідчити про виникнення в конкретному виробничому процесі такого небезпечного стану, за якого зазначені в нормі КК злочинні наслідки можуть настати як закономірні та необхідні. Ненастання реальних суспільно небезпечних наслідків у цьому разі ( загрози ) відбувається за так званої «щасливої випадковості» або внаслідок поновлення стану безпеки виробництва шляхом усунення допущеного порушення самим винним або іншими особами).
При цьому, суд акцентує увагу, що порушення, які можуть призвести до настання негативних наслідків, мають стосуватися порушення правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою. До таких порушень можуть належати: неефективність або відсутність виробничого контролю за дотриманням вимог та правил, порушення технологічної дисципліни праці, неправильна організація виконання робіт; незадовільний стан безпеки обладнання, що експлуатується та безпека виробничих процесів; непроведеня планових ремонтів тощо.
Суд звертає увагу слідчого, що розслідування порушень правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою детально регламентовано в Методичних рекомендаціях МВС України за 2015 рік, де в тому числі, звертаєтеся увага на вказані фактори.
Натомість, слідчим не наведено, жодних даних, які б давали підстави вважати, що має місце порушення правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою. Надані дані стосуються лише порушення правил пожежної безпеки..
Кримінальна відповідальність за порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки передбачена ст.270 КК України і настає в разі, якщо воно спричинило виникнення пожежі, якою заподіяно шкоду здоров`ю людей або майнову шкоду у великому розмірі. Злочин передбачений ст.270 КК України посягає на громадську безпеку і міститься в розділі IX КК України.
Натомість, злочин передбачений ст.272 КК України, за яким проводиться кримінальне провадження, посягає на безпеку виробництва і міститься у розділі X КК України.
Таким чином, саме по собі порушення правил пожежної безпеки не є безумовною підставою кримінальної відповідальності і, тим більше, не є об`єктом злочину, передбаченого ст.272 КК України .
Суд звертає увагу на те, що здійснення державного нагляду у сфері техногенної та пожежної безпеки належить до компетенції центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки. Відповідно до ст.67 Кодексу цивільного захисту України вказаний орган наділений широким колом повноважень щодо здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки. Зокрема, відповідно до пунктів 11, 12 ч.1 ст.67 КЦЗУ мають право: складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно - монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
За порушення законів та інших нормативно-правових актів у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту орган виконавчої влади, який (здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, має право складення протоколів про притягнення до адміністративної відповідальності та притягнення до адміністративної відповідальності посадових осіб і громадян, винних у порушенні, (п. 14 ч. 1 ст. 67 КЦЗУ), так за порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки передрачена адміністративна відповідальність ст.175 КУпАП.
Слідчий не довів наявність достатніх підстав вважати, що проведення огляду, у зв`язку з яким подається клопотання, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні.
Таким чином вважаю, що на даній стадії досудового розслідування не доведено необхідність проведення огляду , що він має суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні.
Керуючисьст. 372 КПК України, -
УХВАЛИВ:
У задоволенні клопотання слідчого СВ Лохвицького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Полтавськiй області ОСОБА_4 про проведення огляду, -відмовити.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя Хорольського районного
суду Полтавської області: ОСОБА_1
Суд | Хорольський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2019 |
Оприлюднено | 15.02.2023 |
Номер документу | 80669003 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про інші клопотання |
Кримінальне
Хорольський районний суд Полтавської області
Коновод О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні