Справа № 548/217/19
Провадження №1-кс/548/375/19
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12.04.2019 року м. Хорол
Слідчий суддя Хорольського районного суду Полтавської області ОСОБА_1 за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,
слідчого ОСОБА_3 ,
розглянувши клопотанняст.слідчогоЧорнухинського ВПЛохвицького ВПГУНП вПолтавській області ОСОБА_4 про дозвіл на тимчасовий доступ до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю,
В С Т А Н О В И В:
Ст.слідчий ЧорнухинськогоВП ЛохвицькогоВП ГУНПв Полтавськійобласті ОСОБА_4 , звернувся до суду з клопотанням про дозвіл на тимчасовий доступ до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю.
В клопотаннівказувалося,щопрацівниками Лубенської місцевої прокуратури в ході об`їзду піднаглядної території виявлено порушення правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою на автозаправних комплексах у Лубенському, Пирятинському, Оржицькому, Гребінківському, Хорольському, Семенівському, Лохвицькому та Чорнухинського районах.
Відомості за вказаним фактом внесенні 16.10.2018 року до ЄРДР за № 42018171240000176 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 272 КК України.
Згідно листа ІНФОРМАЦІЯ_1 від 18.12.2018 року встановлено, що станом ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 місце знаходження юридичної особи: АДРЕСА_1 , АЗС №56 отримало дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 30.11.2016 року №5325181705-7, строк дії необмежений.
В ході проведення досудового розслідування Чорнухинським відділом Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області скеровано запит від 22.02.2019 року №33/07-118вих19 до ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » з метою вивчення питання законності та безпечності роботи автозаправних комплексів на території Чорнухинського району Полтавської області, вживання превентивних заходів щодо попередження вчинення злочинів, настання людських жертв та значних матеріальних втрат.
Згідно листа ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » від 28.02.2019 року №21/4-324 повідомлено, що запитувану інформацію щодо опрацювання та вивчення питання додержання вимог законодавства під час розміщення, експлуатації та можливої нелегальної діяльності автозаправних станцій та авто газозаправних пунктів можливо отримати у: 1) Виконавчому комітеті Чорнухинського району (відносно земельного участка); 2) ІНФОРМАЦІЯ_3 (щодо прийняття в експлуатацію); 3) ІНФОРМАЦІЯ_4 (щодо дозволу на початок роботи): 4) ІНФОРМАЦІЯ_5 (щодо видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки). Окрім цього вказано, що в жовтні 2018 року ІНФОРМАЦІЯ_5 та ІНФОРМАЦІЯ_6 проведені планові комплексні перевірки всіх АЗС, які експлуатуються ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » та знаходяться на території Полтавської області, в тому числі і ІНФОРМАЦІЯ_7 .
Слідчий вказує, що не зважаючи на те, що є підстави вважати, що запитувані Лубенською місцевою прокуратурою документи наявні у ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 », підприємство не надало їх на відповідний запит.
Беручи до уваги вищевикладене та враховуючи, що для проведення повного, об`єктивного та всебічного досудового розслідування по кримінальному провадженню та перевірки законності та безпечності роботи автозаправного комплексу на факт порушення правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою, необхідно отримати доступ до документів, в яких міститься інформація, яка має важливе значення для досудового розслідування та встановлення всіх обставин справи:
- проектна та виконавчо-технічна документація на АГЗС (вимога ст.13 Закону України «Про охорону праці» та вимога додатку ІІІ до Державних будівельних норм ДБН В.2.5-20-2001 «Газопостачання»);
- декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки зберігання балонів, контейнерів, цистерн та інших ємностей із стисненим, зрідженим, отруйним, вибухонебезпечним та інертним газом (п.18 додатку 6 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого Постановою КМУ від 26.10.2011 року №1107) вимога ст.21 Закону України «Про охорону праці»;
- дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки згідно Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року №1107) - вимога ст.21 Закону України «Про охорону праці»;
- документи, що свідчать про проведення у встановленому порядку ідентифікації та декларування об`єкта підвищеної небезпеки (повідомлення про результати ідентифікації об`єкта підвищеної небезпеки за формою ОПН-І, повідомлення про включення об`єкта до Державного реєстру об`єктів підвищеної небезпеки, повідомлення про реєстраційний номер (код) декларації безпеки у Державному реєстрі об`єктів підвищеної небезпеки, декларацію безпеки об`єкта підвищеної небезпеки) - ст.9,10 Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки», пп.3,18,25 Порядку ідентифікації та обліку об`єктів підвищеної небезпеки, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 року № 956 та пп. 3, 8, 15 Порядку декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 року № 956;
- план локалізації і ліквідації можливих аварій в системі газопостачання (вимога ст.13 Закону України «Про охорону праці» та вимога п.3.30 розділу V «Правил безпеки систем газопостачання» (НПАОП 0.00-1.76-15), затверджених наказом ІНФОРМАЦІЯ_8 від 15.05.2015 року №285);
- протоколи випробування опору ізоляції електрообладнання АГЗС та протоколи випробування опору заземлювальних пристроїв у відповідності з «Правилами технічної експлуатації електроустановок споживачів», затверджених наказом ІНФОРМАЦІЯ_9 від 25.07.2006 року №258;
- посвідчення операторів АЗС про навчання і перевірку знань «Правил безпеки систем газопостачання» - вимога ст.13 Закону України «Про охорону праці» та вимога п.п. 3.6, 3.17 «Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці», затвердженого наказом ІНФОРМАЦІЯ_10 від 26.01.2005 року №15;
- інструкції з охорони праці для обслуговуючого персоналу АГЗС - вимога ст.13 Закону України «Про охорону праці»;
- копії Журналів реєстрації інструктажів з питань з охорони праці на робочому місці - передбачено вимогами ст.18 Закону України «Про охорону праці», п. 6.10 НПАОП 0.00-4.12-05 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 січня 2005 року №15, з відмітками про проведення первинного, повторних, позапланових та цільових інструктажів та допуск до роботи працівників автозаправної станції;
- інформацію про проведення спеціального навчання і перевірку знань з питань охорони праці - передбачено вимогами ст. 18 Закону України «Про охорону праці», п. 4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 січня 2005 року №15;
- документи, що підтверджують якість монтажу та пуску обладнання, що працює під тиском, в роботу відповідно до вимог ст.13 Закону України «Про охорону праці» та вимог «Правил охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» (НПАОП 0.00-1.81-18), затверджених наказом Міністерством соціальної політики України 05.03.2018 року №333, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 року за №433/31885;
- наказу про призначення відповідального за газове господарство та копію посвідчення цієї особи про проходження навчання, посвідчення цієї особи про складання іспиту на знання Закону України «Про охорону праці»;
- наказу про створення газової служби або договору на обслуговування з іншим підприємством;
- картки медичного огляду на кожного працівника;
- документів про проходження навчання у сфері цивільного захисту, у тому числі з питань пожежної безпеки;
- наказів, розпоряджень керівництва суб`єкта господарювання з питань забезпечення цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки;
- наказу про призначення відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць тощо, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання та експлуатацію технічних засобів протипожежного захисту;
- документів про наявність установок пожежної автоматики та договорів про виконання робіт з обслуговування цих установок;
- документів про ідентифікацію для встановлення факту наявності або відсутності джерел небезпеки, які за певних обставин можуть ініціювати виникнення надзвичайних ситуацій, а також визначення рівнів можливих надзвичайних ситуацій щодо визначення на них потенційної небезпеки;
- довідки з об`єкта про наявність засобів індивідуального захисту;
- регламентів технічного обслуговування вогнегасників;
- документів щодо протипожежного водопостачання об`єкта;
- статуту або положення підприємства;
- виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців;
- правовстановлюючих документів на земельні ділянки із визначеним цільовим призначенням;
- технічної документації на наявні будівлі зі свідоцтвами на право власності, користування;
- дозволу на початок будівництва та сертифікату готовності об`єкта до експлуатації;
- містобудівних умови і обмежень, виданих виконавчим комітетом відповідної ради;
- проектної документації на розміщення АЗС та висновку експертизи щодо відповідності проекту нормативним актам з промислової безпеки і охорони праці;
- оцінки впливу на довкілля;
- дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря;
- погодження підрозділу поліції на розміщення АЗС як об`єкту дорожньої інфраструктури;
- документів з ГУДФС щодо реєстрації платника податків та реєстратора розрахункових операцій.
Беручи до уваги вищевикладене та враховуючи, що в матеріалах кримінального провадження вбачається наявність достатніх підстав вважати, що зазначеною вище інформацією володіє ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 », яка містить охоронювану законом таємницю і має суттєве значення для встановлення істини у кримінальному провадженні, слідчий і звернувся в суд з даним клопотанням.
В судовому засіданні слідчий СВ Хорольського ВП ГУНП в Полтавській області ОСОБА_3 , яка входитьдо складуслідчої групи підтримала дане клопотання та прохала його задовольнити з підстав наведених у ньому.
В судовому засіданні представники ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » ОСОБА_5 та ОСОБА_6 прохали відмовити в задоволенні клопотання слідчого за безпідставністю.
Перевіривши матеріали клопотання вважаю його не обґрунтованим та таким, що задоволенню не підлягає виходячи з наступного.
Згідно клопотання слідчого та доданих матеріалів досудове розслідування в кримінальному провадженні проводиться за ч.1ст.272 КК України.
Ч. 1ст.272 КК Українипередбачає відповідальність за порушення правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою на виробництві або будь-якому підприємстві особою, яка зобов`язана їх дотримувати, якщо це порушення створило загрозу загибелі людей чи настання інших тяжких наслідків або заподіяло шкоду здоров`ю потерпілого.
При цьому, відповідно до роз`яснень, що містяться в п.21 ППВСУ N97 від 12.06.2009 року як поняття загроза загибелі людей чи настання інших тяжких наслідків" (частина перша статті 272, частина перша статті 273, частина перша статті 274, частина першастатті 275 КК) необхідно розуміти такі зміни у стані виробничих об`єктів, підприємств, унаслідок яких виникає реальна небезпека життю людей або реальна небезпека заподіяння (настання) шкоди вказаним у цих статтях благам. Тяжкість ймовірних наслідків визначається незалежно від цінності благ, які поставлено під загрозу, кількості осіб, які можуть постраждати від небезпечних дій,розміру можливої матеріальної шкоди тощо.
Тобто, небезпека заподіяння перелічених негативних наслідків має бути реальною. Загроза загибелі людей чи настання інших тяжких наслідків має свідчити про виникнення в конкретному виробничому процесі такого небезпечного стану, за якого зазначені в норміККзлочинні наслідки можуть настати як закономірні та необхідні. Ненастання реальних суспільно небезпечних наслідків у цьому разі ( загрози ) відбувається за так званої «щасливої випадковості» або внаслідок поновлення стану безпеки виробництва шляхом усунення допущеного порушення самим винним або іншими особами).
При цьому, суд акцентує увагу, що порушення, які можуть призвести до настання негативних наслідків, мають стосуватися порушення правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою. До таких порушень можуть належати: неефективність або відсутність виробничого контролю за дотриманням вимог та правил, порушення технологічної дисципліни праці, неправильна організація виконання робіт; незадовільний стан безпеки обладнання, що експлуатується та безпека виробничих процесів; непроведеня планових ремонтів тощо.
Суд звертає увагу прокурора, що розслідування порушень правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою детально регламентовано в Методичних рекомендаціях МВС України за 2015 рік, де в тому числі, звертаєтеся увага на вказані фактори.
Натомість, прокурором не наведено, жодних даних, які б давали підстави вважати, що має місце порушення правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою. Надані дані стосуються лише порушення правил пожежної безпеки..
Кримінальна відповідальність за порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки передбаченаст.270 КК Україниі настає в разі, якщо воно спричинило виникнення пожежі, якою заподіяно шкоду здоров`ю людей або майнову шкоду у великому розмірі. Злочин передбаченийст.270 КК Українипосягає на громадську безпеку і міститься врозділі IX КК України.
Натомість, злочин передбаченийст.272 КК України, за яким проводиться кримінальне провадження, посягає на безпеку виробництва і міститься урозділі X КК України.
Таким чином, саме по собі порушення правил пожежної безпеки не є безумовною підставою кримінальної відповідальності і, тим більше, не є об`єктом злочину, передбаченогост.272 КК України.
Суд звертає увагу на те, що здійснення державного нагляду у сфері техногенної та пожежної безпеки належить до компетенції центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки. Відповідно дост.67 Кодексу цивільного захисту Українивказаний орган наділений широким колом повноважень щодо здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки. Зокрема, відповідно до пунктів 11, 12 ч.1ст.67 КЦЗУмають право: складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно - монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
За порушення законів та інших нормативно-правових актів у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту орган виконавчої влади, який (здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, має право складення протоколів про притягнення до адміністративної відповідальності та притягнення до адміністративної відповідальності посадових осіб і громадян, винних у порушенні, (п. 14 ч. 1ст. 67 КЦЗУ), так за порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки передрачена адміністративна відповідальністьст.175 КУпАП.
Згідност. 41 Конституції Україникожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Відповідно до ч. 1ст. 16 КПК Українипозбавлення або обмеження права власності під час кримінального провадження здійснюється лише на підставі вмотивованого судового рішення, ухваленого в порядку, передбаченому цим Кодексом. При цьому обмеження права власності повинно бути розумним та співрозмірним завданням кримінального провадження. Відповідно до ч.1ст.92КПК України обов`язок доказування обставин зазначених вище покладається на слідчого та прокурора.
Слідчий суддя вважає, що стороною обвинувачення в обґрунтуванняклопотання не доведено існування обгрунтованої підозри щодо вчинення злочину, передбаченого ч.1ст. 272 КК Українита не надано достатності доказів, що вказують на вчинення у даному випадку злочину, що є підставою для відмови у задоволенні клопотання, так як на даному етапі розслідування кримінального провадження воно є передчасним.
Сам по собі факт можливої наявності недоліків та порушень у дозвільних документах може бути підставою припинення діяльності АЗС у спеціально встановленому порядку, а не згідноКПК України.
Таким чином, на підставі вищевикладеного, суд вважає, що у даному випадку та на даному етапі розслідування надання дозволу на тимчасовий доступ до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю, буде без достатніх правових підстав, крім того слідчий не довів наявність достатніх підстав вважати, що проведення тимчасового доступу, у зв`язку з яким подається клопотання, має суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні, тому обмеження права володіння ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 »на майно шляхом надання дозволу на тимчасовий доступ до оригіналів вище вказаних документів, з можливістю вилучення оригіналів вищевказаних документів та їх копій, як зазначено у клопотанні, не буде розумним та співрозмірним завданням кримінального провадження.
Отже,вважаю,що слідчий не довів наявність достатніх підстав вважати, що ці документи самі по собі або в сукупності з іншими речами і документами кримінального провадження, у зв`язку з яким подається клопотання, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні. Крім того не довів, що ці документи, містять відомості, які можливо використати як докази та неможливість іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих документів.
Таким чином вважаю, що на даній стадії досудового розслідування не доведено необхідність проведення тимчасового доступу до документів зазначених в клопотанні та що вони мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні.
Керуючись ст. 164 КПК України, -
УХВАЛИВ:
У задоволенніклопотання ст.слідчогоЧорнухинського ВПЛохвицького ВПГУНП вПолтавській області ОСОБА_4 про дозвіл натимчасовий доступдо речейі документів,які містятьохоронювану закономтаємницю -відмовити.
Слідчий суддя Хорольського районного
суду Полтавської області: ОСОБА_1
Суд | Хорольський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 12.04.2019 |
Оприлюднено | 17.02.2023 |
Номер документу | 81256106 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів |
Кримінальне
Хорольський районний суд Полтавської області
Миркушіна Н. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні