Справа №461/6658/17
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 березня 2019 року. м.Львів
Галицький районний суд м. Львова
в складі:
головуючого судді Юрківа О.Р.,
за участю:
секретаря судового засідання Кузьми Д.М.,
представника позивача Шумелди Р.Р.
представника позивача Могінської Т.А.
представника відповідача та третьої особи Піскун А.Й.
третьої особи ОСОБА_4
представник третьої особи ОСОБА_5,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Львові адміністративну справу за позовом Львівської обласної організації Товариства охорони пам'яток історії та культури до Виконавчого комітету Львівської міської ради, Керуючого справами Виконавчого комітету Львівської міської ради, за участю третіх осіб ОСОБА_6, ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_8, Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради, Міністерства культури України, Львівської міської ради, ОСОБА_9 про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво багатоквартирного житлового будинку від 27.03.2017 року, визнання протиправним та скасування рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради №232 від 27.03.2017 року, -
В С Т А Н О В И В:
позивач звернувся до суду з позовом до Виконавчого комітету Львівської міської ради, Керуючого справами Виконавчого комітету Львівської міської ради, за участю третіх осіб ОСОБА_6, ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_8, Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради, Міністерства культури України, Львівської міської ради, ОСОБА_9 про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво багатоквартирного житлового будинку від 27.03.2017 року, визнання протиправним та скасування рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради №232 від 27.03.2017 року, покликаючись на те, що оскаржуване рішення суперечить рішенню Сихівського районного суду м. Львова у справі №1319/9609/2012 від 11.02.2014 року, яким ОСОБА_9 зобов'язано відновити пам'ятку культурної спадщини - віллу композитора ОСОБА_10 Земельна ділянка на АДРЕСА_1 відноситься до земель історико-культурного призначення, а отже, не передбачена для будівництва багатоквартирного будинку, що вказує на порушення норм міжнародно-правових актів та вимог законодавства про охорону культурної спадщини. Рішення затверджене 27.03.2017 року Виконавчим комітетом Львівської міської ради №232 Про затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво гр. ОСОБА_9 багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського обслуговування, музичною дитячою студією ім. Я. Ярославенка, творчими майстернями та даховою котельнею на АДРЕСА_1 прийняте з порушенням містобудівного законодавства та порушує законні права та інтереси Львівської обласної організації Товариства охорони пам'яток історії та культури. Просить скасувати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на будівництво ОСОБА_9 багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського обслуговування, музичною дитячою студією ім. Я. Ярославенка, творчими майстернями та даховою котельнею від 27.03.2017 року, визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради №232 від 27.03.2017 року Про затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво гр. ОСОБА_9 багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського обслуговування, музичною дитячою студією ім. Я. Ярославенка, творчими майстернями та даховою котельнею на АДРЕСА_1 , оскільки виконавчим комітетом ЛМР не дотримано Тимчасових регіональних правил забудови Львівської області.
Представник позивача - Могінська Т.А. в судовому засіданні позовні вимоги підтримала, просить позов задовольнити. Надала пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві. Також, зазначила, що на підставі договорів купівлі-продажу від 08.09.2007 року та 16.10.2007 року, ОСОБА_9 придбав у власність квартири у будинку, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1. 02.09.2008 року Виконавчий комітет Львівської міської ради прийняв рішення за №921 „Про проектування ОСОБА_9 багатоквартирного житлового будинку з вбудованими офісними приміщеннями та автостоянками, на АДРЕСА_1, зі знесенням існуючого будинку". 10.09.2008 року будинок був знесений будівельною компанією на замовлення ОСОБА_9
Рішенням Сихівського районного суду м. Львова від 11 лютого 2014 року, яке набрало законної сили на підставі рішення Апеляційного суду Львівської області від 06 листопада 2014 року, зобов'язано ОСОБА_9 відновити, за власний рахунок, пам'ятку історії - будинок ОСОБА_10, шляхом проведення заходів з відбудови та відтворення її первісного вигляду, відповідно до проектно-кошторисної документації на відновлення будинку.
27 березня 2017 року Виконавчий комітет Львівської міської ради ухвалив рішення за № 232 „Про затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво гр. ОСОБА_9 багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського обслуговування, музичною дитячою студією ім. Я. Ярославенка, творчими майстернями та даховою котельнею на АДРЕСА_1".
Проте, вважає, що рішення прийняте з перевищенням повноважень, та у спосіб, що суперечить Конституції та законам України. На момент прийняття оскаржуваного рішення, відповідачу було достовірно відомо про рішення Сихівського районного суду м.Львова від 11 лютого 2014 року у справі № 1319/9609/2012, провадження № 22-Ц/783/2603/14, відповідно до якого зазначено, що ОСОБА_9 придбав індивідуальний житловий будинок - пам'ятку історії - будинок композитора ОСОБА_10, який розташований на однойменній АДРЕСА_1. Виконавче провадження для виконання зазначеного рішення суду відкрите 16.02.2015 року. Тобто Виконавчий комітет Львівської міської ради замість забезпечити виконання рішення суду - виніс рішення, яке унеможливлює виконання рішення суду, оскільки будівництво багатоквартирного житлового будинку суперечить рішенню суду про відбудову попереднього. Таким чином, відповідач приймав оскаржуване рішення із перевищенням повноважень та із порушеннями земельного та містобудівного законодавства України.
Будинок АДРЕСА_1 - пам'ятка історії та культури, оскільки він включений до списку пам'яток археології, історії та мистецтв на підставі рішення Виконавчого комітету Львівської обласної ради № 506 від 02.11.1982 року як будинок, в якому жив український радянський композитор ОСОБА_10. Охоронний номер НОМЕР_1. Включення цього об'єкту до списку було проведено відповідно до Закону України СРСР від 13.07.1978 року "Про охорону і використання пам'яток історії та культури." Включення будинку композитора ОСОБА_10 до списку пам'яток історії та культури було проведено відповідно до Закону УРСР від 13.07.1978 року Про охорону і використання пам'яток історії та культури . Оскільки ОСОБА_9 порушив вимоги закону і самовільно зніс пам'ятку культурної спадщини, то був судом зобов'язаний відновити цю пам'ятку.
Посилання відповідачів та ОСОБА_9 щодо неможливості відбудови пам'ятки вважає безпідставними, оскільки дані ДБН про невідповідність проектної документації котрим зазначають відповідачі, також не можуть бути застосовані до спірних правовідносин, позаяк, сфера їх нормування не включає виконання повного відтворення пам'ятки, що необхідно зробити в даному випадку на виконання рішення суду.
Зазначає, що Ухвала ЛМР № 507 від 26.05.2016 року визначає лише те, що ВК ЛМР є спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури з питань видачі містобудівних умов та обмежень. Іншого цією ухвалою не передбачено.
В той же час, Виконавчий комітет Львівської міської ради, відповідно до п. 27 Розділу II Повноваження виконавчого комітету (ухвала ЛМР від 14.07.2016р. № 777) був наділений повноваженнями лише щодо затвердження містобудівних умов та обмежень. Повноваженнями щодо надання містобудівних умов та обмежень ВК ЛМР наділено лише 22.03.2018 року прийняттям ухвали № 3158, п. 2.1. якою внесено зміни,- замінити у пункті 27 розділу II Повноваження виконавчого комітету слово затвердження словом надання .
Повноваження на надання містобудівних умов та обмежень не надавалось і керуючому справами ВК ЛМР. Завізовано документ начальником управління архітектури та урбаністики. Проте, віза на документі свідчить про погодження документа, а не його надання.
Зважаючи на викладене, та оскільки об'єкт розташований в зоні охорони Об'єкту Світової Спадщини ЮНЕСКО, в межах історичного ареалу та є історико-культурною пам'яткою, категорія складності - ССЗ, про що не зазначено у документах, поданих відповідачем, вважає, що суб'єкт, який розглядав заяву про видачу містобудівних умов та обмежень, зобов'язаний був відмовити у видачі таких. ВК ЛМР, в свою чергу, мав відмовити у їх затвердженні.
Представник позивача Шумелда Р.Р., позовні вимоги підтримала повністю, покликаючись на пояснення представника Могінської Т.А., просить позов задовольнити.
Представник відповідачів, та третіх осіб Виконавчого комітету Львівської міської ради, Керуючого справами Виконавчого комітету Львівської міської ради, Львівської міської ради, Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради - Піскун А.Й.- позовні вимоги заперечила, в задоволенні позову просить відмовити з підстав його необґрунтованості. Зокрема, у відзиві на позову заяву та поясненнях зазначає, що оскаржуване рішення є актом індивідуальної дії та не породжує для позивача будь-яких прав та обов'язків, а тому у нього відсутнє право на захист. Оскаржуване рішення прийняте виконавчим комітетом, який є органом архітектури у межах повноважень та у відповідності до норм законодавства про регулювання містобудівної діяльності, норм законодавства про охорону культурної спадщини. Для отримання містобудівних умов і обмежень забудови заявником надано необхідний пакет документів, підстави для відмови у їх наданні були відсутні.
Представник третьої особи ОСОБА_9 на стороні відповідача ОСОБА_5 проти позову заперечила, у поясненнях щодо позову вказує на те, що питання виконання рішення Сихівського районного суду м. Львова у справі № 1319/9609/2012 виходить за межі предмету розгляду даного спору, сторонами вживаються заходи до примирення на стадії виконання цього судового рішення, на даний час виконавче провадження закрито. Зазначає, що земельна ділянка на АДРЕСА_1 яка перебуває у власності ОСОБА_9 за цільовим призначенням відноситься до земель житлової забудови, наміри забудови відповідають містобудівній документації на місцевому рівні, власник земельної ділянки надав необхідний пакет документів для отримання містобудівних умов до виконавчого комітету, який визначено органом архітектури, крім цього вказує на наявність затвердженого центральним органом охорони культурної спадщини історико-містобудівного обґрунтування будівництва багатоквартирного житлового будинку за вказаною адресою та необґрунтованість доводів позивача щодо порушення норм міжнародного та національного законодавства про охорону культурної спадщини, просить у позові відмовити у зв'язку з необґрунтованістю.
Треті особи ОСОБА_4, ОСОБА_8, та ОСОБА_7 позовні вимоги підтримали, покликаючись на пояснення представника позивача Могінської Т.А. просять такі задовольнити.
Треті особи, ОСОБА_6, Міністерство культури України в судове засідання не зявились без поважних причин хоча належним чином повідомлені про час та місце слухання справи, попереджені про спосіб захисту своїх законних прав та інтересів, наслідки неявки.
Згідно ст.128 КАС України, суд слухає справу у їх відсутності оскільки у матеріалах справи є достатньо необхідних доказів для її розгляду по суті та постановлення обґрунтованого рішення.
Заслухавши пояснення представників сторін, третіх осіб та їх представників, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступного.
Статтею 8 Конституції України встановлено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права.
Згідно ч.2 ст.19 Конституції України, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Відповідно до ч.1ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси (ч.1 ст.5 КАС України).
Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Законами України Про регулювання містобудівної діяльності , Про охорону культурної спадщини , Про місцеве самоврядування в Україні , Порядком надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, Порядком визначення меж та режимів використання історичних ареалів, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 318 та іншими нормативно-правовими актами.
Судом встановлено, що відповідно до договорів купівлі-продажу від 08.09.2007 року, 16.10.2007 року ОСОБА_9 набув у приватну власність будинок, що знаходиться на АДРЕСА_1 загальною площею 197,9 кв.м. На підставі рішення Львівської міської ради №1815 від 15.05.2008 року ОСОБА_9 15.07.2008 виданий державний акт на право власності на земельну ділянку, площею 0,1000 га, яка розташована на АДРЕСА_1 для обслуговування житлового будинку.
На розгляді Сихівського районного суду м. Львова перебувала цивільна справа за позовом Львівської міської ради до ОСОБА_9 про зобов'язання відновити пам'ятку історії на АДРЕСА_1.
Рішенням суду від 11.02.2014 ОСОБА_9 зобов'язано відновити за власний рахунок зруйновану пам'ятку історії за адресою АДРЕСА_1, шляхом проведення заходів з її відбудови та відтворення її первісного вигляду відповідно до проектно - кошторисної документації на відновлення зруйнованого будинку, виготовленої на підставі договору № 78 від 30.07.2013. Рішення суду вступило в законну силу 05.11.2014 року та у цій частині залишене в силі судом апеляційної інстанції.
За змістом судового рішення, технічна можливість відновлення зруйнованої пам'ятки історії підтверджується ескізним проектом відтворення втраченого індивідуального житлового будинку на АДРЕСА_1, виконаним Державним підприємством Український регіональний спеціалізований науково-реставраційний інститут Укрзахідпроектреставрація .
Рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради № 232 від 27.03.2017 року затверджено містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на будівництво гр. ОСОБА_9 багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського обслуговування, музичною дитячою студією ім. Я.Ярославенка, творчими майстернями та даховою котельнею на АДРЕСА_1 .
Постановою державного виконавця Сихівського відділу державної виконавчої служби Львівського міського управління юстиції від 16.02.2015 відкрито виконавче провадження з примусового виконання виконавчого листа, виданого Сихівським районним судом м.Львова 21.01.2015 про зобов'язання ОСОБА_9 відновити за власний рахунок зруйновану пам'ятку історії будинок АДРЕСА_1, шляхом проведення заходів з її відбудови та відтворення її первісного вигляду відповідно до проектно-кошторисної документації на відновлення зруйнованого будинку АДРЕСА_1, виготовленої на підставі договору №78 від 30.07.2013.
Для виконання рішення суду Львівською міською радою надано лише ескізний проект, який не є підставою для виконання будівельних робіт у розумінні закону України Про регулювання містобудівної діяльності .
27.03.2017 року Виконавчим комітетом Львівської міської ради прийнято рішення № 232 Про затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво гр. ОСОБА_9 багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського обслуговування, музичною дитячою студією ім. Я. Ярославенка, творчими майстернями та даховою котельнею на АДРЕСА_1 .
Пунктом 8 статті 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (далі Закон № 3038-VI) дано визначення містобудівним умовам та обмеженням забудови земельної ділянки. Зокрема, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користування такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва.
На виконання вимог ч. 4 та ч. 9 ст. 39 Закону № 3038-VI наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109 затверджено Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст (далі - Порядок № 109), який був чинним на момент виникнення спірних правовідносин.
У відповідності до вимог пункту 2.4 Порядку № 109 розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом № 3038-VI.
Підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Пунктом 2.2 Порядку № 109 визначено перелік документів, які додаються замовником до заяви для отримання містобудівних умов та обмежень, а саме: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру за умови відсутності містобудівного кадастру) ; фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва.
Як встановлено в судовому засіданні, оскаржуване рішення прийнято на підставі звернення громадянина ОСОБА_9 від 07.12.2016 (зареєстроване у Львівській міській раді 07.12.2016 за № З-М-80859/АП-24) та долучених до нього копії Державного акту на право власності на земельну ділянку від 15.07.2008 серії НОМЕР_2, ситуаційного плану земельної ділянки, витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 02.12.2016 № НВ-4604358072016, викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000, копії паспорта, історико-містобудівного обгрунтування будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудованими офісними приміщеннями та автостоянками на АДРЕСА_1, містобудівного розрахунку на будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського обслуговування, музичною дитячою студією ім. Я. Ярославенка, творчими майстернями та даховою котельнею на АДРЕСА_1 та висновку Державної служби з питань національної культурної спадщини, фотофіксації земельної ділянки.
Тобто, заявником надано усі визначені вказаним переліком документи для отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.
Надаючи оцінку доводам позивача щодо відсутності повноважень Виконавчого комітету Львівської міської ради на затвердження (надання, видачу) містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, відсутність повноважень Керуючого справами виконавчого комітету Львівської міської ради на підписання містобудівних умов та обмежень встановлено, що ухвалою Львівської міської ради від 26.05.2016 № 507 Про визначення уповноваженого органу містобудування та архітектури з питань видачі містобудівних умов та обмежень , яка була чинна на час прийняття оскаржуваного рішення саме Виконавчий комітет Львівської міської ради був визначений спеціально-уповноваженим органом містобудування та архітектури з питань видачі містобудівних умов та обмежень та, відповідно, підлягали підписанню керуючим справами виконавчого комітету.
Слід також зазначити, що згідно з висновками Верховного суду України, викладеними у постанові від 10.05.2018 у справі № 813/1839/17 не може вважатися підставою для скасування МУО невідповідність їх в частині підписання керуючим справами виконкому М. Литвинюк, а не керівником органу містобудування та архітектури.
Надаючи оцінку доводам позивача з приводу правомірності затвердження містобудівних умов, а не їх надання ( видачі ), суд приходить до наступного.
За вимогами ч. 3 ст. 29 Закону України № 3038-VI передбачено, що містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі.
Розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні.
Тобто, за результатом розгляду заяви уповноважений орган може надати містобудівні умови або ж прийняти рішення про відмову у їх видачі.
Порядком № 109 врегульовано процедуру надання містобудівних умов та обмежень.
Ухвалою Львівської міської ради №507 визначено уповноважений орган з питань видачі містобудівних умов та обмежень.
При цьому, оскаржуваним рішенням затверджено містобудівні умови та обмеження, які викладено у додатку до рішення.
Згідно Академічного тлумачного словника української мови надання - це дія за значенням надати , надавати - дати що-небудь в якійсь кількості або у кілька заходів, відправляти, надсилати щось кому-небудь.
Термін видача - це дія за значенням видавати , видати -давати, відпускати на руки що-небудь із запасів, місць зберігання і т. ін.
Термін затверджувати ую, уєш, затвердити , джу, диш, док. - схвалювати що-небудь, вважати остаточно вирішеним.
Таким чином, у розумінні спірних правовідносин вказане у рішенні Львівської міської ради № 507 поняття видача містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки за змістом є тотожним із визначеним Законом та Порядком № 109 поняттям надання містобудівних умов і обмежень та означає сукупність дій органу архітектури щодо розгляду відповідної заяви замовника та долучених до неї документів. За результатом такої діяльності замовник отримує містобудівні умови та обмеження або ж рішення про відмову у їх наданні.
У відповідності до п. 27 розділу ІІ Положення Про розмежування повноважень між виконавчими органами Львівської міської ради, затвердженого ухвалою Львівської міської ради № 777 від 14.07.2016 ( у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) до повноважень виконавчого комітету віднесено затвердження містобудівних умов та обмежень на нове будівництво, реконструкцію, реставрацію об'єктів архітектури і містобудування, у тому числі у межах історичного ареалу м. Львова.
Згідно з вимогами п. 2.2 Розділу VII вказаного Положення, підготовка та подання на розгляд виконавчого комітету пропозицій з питань затвердження містобудівних умов та обмежень на нове будівництво, реконструкцію, реставрацію об'єктів архітектури і містобудування, у тому числі у межах історичного ареалу м. Львова віднесено до компетенції управління архітектури та урбаністики департаменту містобудування Львівської міської ради
Тобто, процедура надання (видачі) містобудівних умов і обмежень у м. Львові з урахуванням особливостей, визначених органом місцевого самоврядування передбачає їх підготовку управлінням архітектури та затвердження виконавчим комітетом, що не суперечить нормам Закону №№ 3038-VI та Порядку № 109 та призводить до визначеного Порядком результату - отримання замовником відповідних вихідних даних для проектування.
Земельна ділянка на АДРЕСА_1 площею 0,1000 га. кадастровий НОМЕР_3 перебуває у приватній власності ОСОБА_9 відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_2. За даними державного акту цільове призначення земельної ділянки - для обслуговування житлового будинку. За даними публічної кадастрової карти цільове призначення земельної ділянки 02.01.
Статтею 19 Земельного кодексу України визначено, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Кожна категорія земель має узагальнене цільове призначення, що визначає специфіку її особливого правового режиму. Так, земельні ділянки, віднесені до однієї категорії, можуть використовуватися за різними видами цільового призначення.
За змістом ч. 5 ст. 20 Земельного кодексу України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548 затверджено Класифікацію видів цільового призначення земель.
Відповідно до вказаної класифікації 02.01 входить до підрозділу розділу 02 землі житлової забудови (землі, які використовуються для розміщення житлової забудови (житлові будинки, гуртожитки, господарські будівлі та інше); землі, які використовуються для розміщення гаражного будівництва) Секції В землі житлової та громадської забудови коду КВЦПЗ.
Таким чином за даними Державного земельного кадастру, земельна ділянка на АДРЕСА_1 відноситься до земель житлової та громадської забудови.
Позивач вважає, що оскаржуване рішення протиправне, оскільки земельна ділянка відноситься до земель історико-культурного призначення.
Відповідно п. 3 ст. 17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності для населених пунктів, занесених до Списку історичних населених місць України, в межах визначених історичних ареалів у складі генерального плану населеного пункту визначаються режими регулювання забудови та розробляється історико-архітектурний опорний план, в якому зазначається інформація про обєкти культурної спадщини.
Пунктом 8 Порядку визначення меж та режимів використання історичних ареалів, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 №318 передбачено, що опрацюванню проектної документації на будівництво, реконструкції будівель і споруд у межах історичних ареалів повинно передувати розроблення історико-містобудівних обґрунтувань.
Відповідно до п.п.3,4 Методичних рекомендацій щодо розроблення історико-містобудівних обґрунтувань, затверджених наказом Міністерства культури України 17.02.2012 №122, історико-містобудівне обґрунтування - це науково-проектна документація, яка визначає наукову концепцію врахування пам'яток, об'єктів культурної спадщини, традиційного характеру середовища, як містоформуючих чинників при проектуванні будівель і споруд та визначає принципову можливість будівництва, реконструкції будівель і споруд на відповідній земельній ділянці, а також граничні параметри цих будівель і споруд.
Згідно з п. 3 Рішення Львівської міської ради Про затвердження меж історичного ареалу та зони регулювання забудови міста Львова від 09.12.2005 № 1311 проектну документацію на будівництво, реконструкцію будівель і споруд в межах історичного ареалу необхідно виготовляти на підставі опрацьованого і погодженого у встановленому порядку історико-архітектурного містобудівного обґрунтування.
Судом встановлено, що у складі документації для отримання містобудівних умов наявне історико-містобудівне обґрунтування будівництва багатоквартирного житлового будинку, затверджене Державною службою з питань національної культурної спадщини.
Зі змісту рішення щодо затвердження містобудівних умов вбачається, що ОСОБА_9 встановлені планувальні обмеження та вимоги щодо охорони культурної спадщини, зокрема зазначено, що ділянка забудови на АДРЕСА_1 знаходиться у межах історичного ареалу міста.
Проектну документацію опрацювати на підставі погодженого історико-містобудівного обґрунтування, розробленого ДНДПІ "Укрндіпроектреставрація".
Вищевказаними історико-містобудівними обґрунтуваннями допускається будівництво багатоквартирного житлового будинку згідно з проектною документацією. Визначені у містобудівних умовах гранично-допустимі техніко-економічні показники не перевищують техніко-економічні показники, вказані в історико-містобудівному обґрунтуванні.
За інформацією управління охорони історичного середовища Львівської міської ради територія на АДРЕСА_1 розташована за межами території об'єкта, внесеного до Списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО Львів -Ансамбль історичного центру .
Слід зазначити, що відповідно до пункту 172 Настанов, що регулюють виконання Конвенції про охорону всесвітньої культурної спадщини від 16.11.1972, Комітет всесвітньої спадщини закликає держави - сторони Конвенції повідомляти Комітету, через Секретаріат, про свої наміри вжити або дозволити на території, що охороняється згідно з Конвенцією, великомасштабні відновлювальні або нові будівельні роботи, які можуть вплинути на видатну універсальну цінність об'єкта. Повідомлення необхідно скерувати в найкоротшій термін (наприклад, до підготовки проектів основних документів для конкретних проектів) і до прийняття будь-яких рішень, які було б важко скасувати, щоб Комітет міг сприяти в пошуку відповідних рішень, які гарантують повне збереження видатної універсальної цінності об'єкта.
Згідно пункту 173 Настанов, згідно з вимогами Комітету всесвітньої спадщини, звіти місій з перевірки стану збереження об'єктів всесвітньої спадщини повинні включати, зокрема, інформацію щодо будь-якої загрози або збитку, або втрати видатної універсальної цінності, цілісності та/або автентичності, на підставі яких об'єкт був внесений до Списку всесвітньої спадщини (підпункт с ).
Таким чином, Україна як держава, добровільно взяла визначені статтею 4 Конвенцією зобов'язання, що вона як країна-учасник має інформувати Комітет всесвітньої спадщини через Секретаріат ЮНЕСКО про наміри розпочати або дозволити в зоні, що охороняється Конвенцією, значні роботи по відновленню чи нове будівництво, які могли б вплинути на цінність об'єкта всесвітньої спадщини.
Із аналізу зазначеного вбачається, що метою такого повідомлення є надання можливості Комітету всесвітньої спадщини скласти звіт щодо наявності загрози або збитку, або втрати видатної універсальної цінності, цілісності та/або автентичності внаслідок наміру проведення робіт, зокрема, по новому будівництву.
Отже, видача містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки не становиться нормами міжнародного права в залежність від повідомлення чи неповідомлення Секретаріату ЮНЕСКО про намір проведення нового будівництва, та не звільняє відповідні державні органи від можливості такого повідомлення.
Заборона в наданні містобудівних умов відсутня і в нормах національного законодавства України.
Зазначене свідчить, що орган охорони культурної спадщини може у будь-який час, у разі виникнення зазначених вище обставин, інформувати Комітет всесвітньої спадщини через Секретаріат ЮНЕСКО про проведення будівельних робіт на території, що охороняється Конвенцією про охорону всесвітньої культурної спадщини.
Вказані обставини спростовують висновки відповідача щодо порушень норм законодавства про охорону культурної спадщини.
Нормами ч. 5 ст. 29 Закону та п. 2. 4 Порядку № 109 передбачено, що рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Містобудівними умовами та обмеженнями забудови передбачено наміри забудови - будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського обслуговування, музичною дитячою студією ім. Я. Ярославенка, творчими майстернями та даховою котельнею на АДРЕСА_1.
Містобудівна документація: генеральний план населеного пункту, план зонування, детальний план території та рішення про їх затвердження (у разі наявності) - генеральний план забудови міста, затверджений ухвалою міської ради від 30.09.2010 № 3924, зонінг Франківського та Сихівського районів, затверджений ухвалою міської ради від 18.09.2014 № 384.
Судом встановлено, що земельна ділянка за функціональним призначенням відноситься до земель житлової забудови, відтак наміри забудови відповідають вимогам затвердженої містобудівної документації на місцевому рівні.
В судовому засіданні встановлено, що рішенням Сихівського районного суду м. Львова від 11.02.2014 у справі № 1319/9609/2012 за позовом Львівської міської ради зобов'язано ОСОБА_9 відновити за власний рахунок зруйновану пам'ятку історії будинок АДРЕСА_1, шляхом проведення заходів з її відбудови та відтворення її первісного вигляду відповідно до проектно-кошторисної документації на відновлення зруйнованого будинку АДРЕСА_1, виготовленої на підставі договору №78 від 30.07.2013р.
За вимогами ст. 5 Закону України Про виконавче провадження , примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів".
Постановою державного виконавця Сихівського відділу державної виконавчої служби Львівського міського управління юстиції від 16.02.2015 відкрито виконавче провадження.
За вимогами ст. 2 Закону України Про виконавче провадження до засад виконавчого провадження віднесено обов'язковість виконання судових рішень, а також диспозитивність та інші.
Принцип диспозитивності у виконавчому провадженні означає, що сторони виконавчого провадження - стягувач і боржник самостійно визначають, скористатися чи ні правами, наданими їм Законом "Про виконавче провадження".
Стягувач як особа, яка вимагає примусового виконання рішення, наділений рядом спеціальних процесуальних прав, включаючи право на пред'явлення виконавчого документа до виконання, правом на врегулювання мирного спору. Здійснення цих прав не може бути обмежено за умови дотримання встановленого законодавством про виконавче провадження порядку.
Виконавчий комітет Львівської міської ради уповноважений на видачу містобудівних умов та обмежень саме Львівською міською радою, яка є стягувачем у виконавчому провадженні. Сторонами виконавчого провадження вживалися неодноразово заходи до примирення на стадії виконання рішення суду.
Постановою Головного державного виконавця Семена І.Р. від 18.01.2019 року виконавче провадження з примусового виконання виконавчого листа 1319/9609/2012 про зобов'язання ОСОБА_9 відновити за власний рахунок зруйновану пам'ятку історії - закінчено.
Сторонами постанова про закриття виконавчого провадження, відповідно до ЗУ Про виконавче провадження не оскаржувалася. Відтак спір між сторонами відсутній. Сторони не вважають свої права та інтереси порушеними.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги не знайшли свого ствердження в судовому засіданні, а тому не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 2, 8-10, 241-246 КАС України, ст.ст.17, 19, 20, 38, 39 Земельного Кодексу України, Законами України Про регулювання містобудівної діяльності , Про охорону культурної спадщини , Про місцеве самоврядування в Україні , суд -,
В И Р І Ш И В:
у задоволенні адміністративного позову Львівської обласної організації Товариства охорони пам'яток історії та культури до Виконавчого комітету Львівської міської ради, Керуючого справами Виконавчого комітету Львівської міської ради, за участю третіх осіб ОСОБА_6, ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_8, Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради, Міністерства культури України, Львівської міської ради, ОСОБА_9 про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво багатоквартирного житлового будинку від 27.03.2017 року, визнання протиправним та скасування рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради №232 від 27.03.2017 року - відмовити за безпідставністю позовних вимог.
Повне судове рішення складено 22.03.2019 року.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом 10 днів з дня його проголошення або з дня отримання копії рішення.
Суддя О.Р. Юрків.
Суд | Галицький районний суд м.Львова |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2019 |
Оприлюднено | 27.03.2019 |
Номер документу | 80717490 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Галицький районний суд м.Львова
Юрків О. Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні