Рішення
від 20.03.2019 по справі 300/183/19
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" березня 2019 р. справа № 300/183/19

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Лучко О.О.,

за участю секретаря Станішевської В.Р.,

за участю сторін:

представника позивача: ОСОБА_1

представника відповідачів: ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу

за позовом Приватного підприємства «Агро-Віта»

до Головного управління Державної фіскальної служби у Івано-Франківській області, Державної фіскальної служби України

про визнання протиправними рішень та зобов'язання до вчинення певних дій,-

В С Т А Н О В И В:

24.01.2019 Приватне підприємство «Агро-Віта» (далі - ПП Агро-Віта , підприємство, позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Івано-Франківській області (далі - ГУ ДФС в Івано-Франківській області, податковий орган, відповідач 1), Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України, податковий орган, відповідач 2) про визнання протиправними рішень Комісії Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної або відмову у такій реєстрації №990282/33008127 від 15.11.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 13.11.2017 та №964730/33008127 від 24.10.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №21 від 20.10.2017, та зобов'язання зареєструвати зазначені податкові накладні у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позовні вимоги мотивовані тим, що ПП Агро-Віта сформувало податкові накладні №21 від 20.10.2017 та №13 від 13.11.2017 та направило їх для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Реєстрацію податкових накладних було зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. У квитанціях про реєстрацію податкової накладної зазначено загальне посилання на відповідність податкової накладної критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.1017 та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Позивачем надано письмові пояснення з документами, які підтверджують реальність господарської операції за спірними податковими накладними. Однак, комісією ДФС України прийнято рішення №990282/33008127 від 15.11.2018 та №964730/33008127 від 24.10.2018, якими позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних №21 від 20.10.2017 та №13 від 13.11.2017 з підстав ненадання позивачем копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. ПП Агро-Віта вважає, що відповідачем не зазначено, яких саме первинних документів не подано позивачем, що свідчить про несистемний підхід до винесення такого рішення. ПП Агро-Віта вважає прийняті контролюючим органом оспорювані рішення протиправними, а тому звернулося з даним позовом до суду.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25.01.2019 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін, судовий розгляд призначено на 21.02.2019.

Представник відповідачів в судовому засіданні проти позову заперечив з мотивів, викладених у відзиві на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 07.02.2019 (а.с.138-139). Суду пояснив, що позивачем сформовано та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №21 від 20.10.2017, №13 від 13.11.2017. Згідно даних ЄРПН позивачем у жовтні - листопаді 2017 року виписано 21 податкову накладну щодо реалізації кукурудзи загальною кількістю 683,228 т на суму 2776935,53 грн, в тому числі ТзОВ Агро Фонд 12 податкових накладних щодо реалізації кукурудзи загальною кількістю 522,634 т на суму 2096142,65 грн. Позивачем направлено повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, та додатки до пояснень. 19.10.2018 по податковій накладній №21 від 20.10.2017 на розгляд Комісії надано пояснення та додатки, зокрема договір поставки №23/03/2017-3 від 23.03.2017, укладений позивачем з ТзОВ Агро Фонд , згідно з яким постачальник відвантажує продукцію на адресу покупця за цінами, що визначені в рахунку - фактурі або у видатковій накладній. Виходячи із умов договору, первинними документами, які підтверджують реальність реалізації позивачем кукурудзи ТзОВ Агро Фонд , повинні бути: рахунок-фактура або видаткова накладна: товарно-транспортні накладні: сертифікати відповідності товару державним стандартам: акт прийому-передачі товару за кількістю та якістю. Жодного із зазначених документів не надано. Також позивач надав договір ТзОВ Агро-Віта з ТзОВ Контиліум №20 від 03.10.2016 про перевезення, платіжні доручення про оплату послуг перевезення від 20.04.2017 та від 04.05.2017 (а реалізація продукції відбулась в жовтні - листопаді 2017 року). Крім того, як зазначає позивач у поясненні при подачі документів та в позовній заяві, податкова накладна №21 від 20.10.2017 складена помилково, при тому, що до органу ДФС направлена для реєстрації аж 13.11.2017. Наведене вказує не на помилковість, а на безпідставність її складання. Щодо податкової накладної №13 від 13.11.2017, то 09.11.2018 на розгляд Комісії надано аналогічний пакет документів крім пояснення, а також надано видаткову накладну №54 від 13.11.2017 на 32,96 т кукурудзи на суму 132499,20 грн, виписку з рахунку на суму 200000 грн, товарно-транспортні накладні від 13.11.2017 за №00013/11/7/32 про перевезення 17,3 т кукурудзи та №00013/11/7/33 про перевезення 15,660 т кукурудзи. З наданих документів слідує, що 13.11.2017 відбулось відвантаження 32.96 т кукурудзи. Позивачем 13.11.2017 складено дві податкові накладні по реалізації кукурудзи ТОВ Агро Фонд , а саме: №13 на 20,093 т кукурудзи на 807750 грн та №12 на 29,658 т кукурудзи на 119225 грн, разом 49,751 т на суму 200000 грн. Враховуючи наведене, комісією прийнято рішення №990292/33008127 від 15.11.2018 про реєстрацію податкової накладної №12 від 13.11.2017 (тобто на більшу кількість 29,658 т) та рішення №990282/33008127 від 15.11.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 13.11.2017 на 20,093 т. Таким чином, Комісія ГУ ДФС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, розглянувши отримані від платника податку на додану вартість документи щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, прийняла рішення №990282/33008127 від 15.11.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 13.11.2017 та №964730/33008127 від 24.10.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №21 від 20.10.2017. Щодо позовних вимог про зобов'язання Державну фіскальну служби України зареєструвати податкові накладні, слід зазначити, що дана вимога є похідною позовною вимогою . Просив в задоволенні позову відмовити.

Позивач скористався своїм правом та 21.02.2019 надав суду відповідь на відзив (а.с.154-156), в якому зазначив, що із змісту наданих ним документів чітко вбачається реальність здійснення господарських операцій.

У судовому засіданні, призначеному на 21.03.2019, оголошено перерву до 20.03.2019 у зв'язку із витребуванням від сторін додаткових доказів.

Розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження відповідно до вимог ст.ст.260-262 КАС України, заслухавши представників сторін, дослідивши подані докази, суд вважає, що в задоволенні позову слід відмовити, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що ПП Агро-Віта є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 27.05.2004 взяте на податковий облік Калуською об'єднаною Державною податковою інспекцією Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області та є платником податків.

Між ПП Агро-Віта та ТзОВ Агро Фонд 23.03.2017 укладено договір поставки №23/03/2017-3 згідно з яким постачальник відвантажує продукцію на адресу покупця за цінами, що визначені в рахунку - фактурі або у видатковій накладній. Кожна партія продукції має супроводжуватись наступними документами: видатковою накладною, товарно-транспортною накладною. Продукція, що постачається, приймається по якості та кількості уповноваженими представниками сторін відповідно до інструкції №П-6 від 15.06.1965 та №П-7 від 25.04.1966. Розрахунок проводиться не пізніше 5 банківських днів з моменту поставки; завантаження продукції здійснюється силами та за рахунок постачальника, доставка здійснюється транспортом, силами та за рахунок покупця (а.с.43-44).

За результатами проведеної господарської операції позивачем сформовано та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №21 від 20.10.2017 та №13 від 13.11.2017 (а.с.25-26). Згідно з податковою накладною №21 від 20.10.2017 позивач реалізував ТзОВ Агро Фонд кукурудзу в кількості 49,75т та вартістю 200000,23 грн., згідно із податковою накладною №13 від 13.11.2017 - 20,093т кукурудзи вартістю 80775 грн.

ДФС України за наслідками розшифрування та проведення перевірки на відповідність вказаних податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, 13.11.2017 сформувала квитанцію про прийняття податкової накладної та про зупинення її реєстрації відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України щодо податкової накладної №21 від 20.10.2017 (а.с.30).

30.11.2017 ДФС України сформувала квитанцію про прийняття податкової накладної та про зупинення її реєстрації відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України щодо податкової накладної №13 від 13.11.2017 (а.с.29).

Зупинення реєстрації податкових накладних за №21 від 20.10.2017 та за №13 від 13.11.2017 зумовлене відповідністю податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.1017 та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

09.11.2018 позивачем до ГУ ДФС в Івано-Франківській області подано письмові пояснення з документами, які підтверджують реальність господарських операцій за спірними податковими накладними.

Стосовно податкової накладної №21 від 20.10.2017, то разом з поданими поясненнями ПП Агро-Віта подало на розгляд комісії ряд документів, зокрема: договір поставки №23/03/2017-3 від 23.03.2017, укладений позивачем з ТОВ Агро Фонд (а.с.43-44); договір ТзОВ Агро-Віта з ТзОВ Контиліум №20 про перевезення від 03.10.2016 (а.с.45-46); платіжні доручення про оплату послуг перевезення від 20.04.2017 та 04.05.2017 (а.с.47-48); інші документи щодо придбання насіння, паливно-мастильних матеріалів, наявність техніки, штатний розпис, звіт про посівні площі. Крім того, у поясненнях позивач зазначив, що податкова накладна №21 від 20.10.2017 складена помилково.

Щодо податкової накладної №13 від 13.11.2017, то позивач подав на розгляд Комісії аналогічний пакет документів. Також було надано видаткову накладну №54 від 13.11.2017 на 32,96т кукурудзи вартістю 132499,20 грн (а.с.31), виписку з рахунку на суму 200000 грн (а.с.34), товарно-транспортні накладні №00013/11/7/32 від 13.11.2017 про перевезення 17,3 т кукурудзи та №00013/11/7/33 про перевезення 15,660 т кукурудзи.

Комісія, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, ГУ ФС в Івано-Франківській області прийняла рішення №964730/33008127 від 24.10.2018 та №990282/33008127 від 15.11.2018, якими позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних №21 від 20.10.2017 та №13 від 13.11.2017, відповідно. У реєстрації відмовлено з підстав ненадання позивачем копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. Крім того, щодо податкової накладної №21 від 20.10.2017, то були відсутні податкові накладні та ТНТ на поставку кукурудзи, а щодо податкової накладної №13 від 13.11.2017 - не надано платником первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг та розрахункових документів.

Не погодившись з рішеннями комісії позивач оскаржив їх у судовому порядку.

При вирішенні даного спору суд виходив з наступного нормативного регулювання спірних правовідносин.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1. статті 185 ПК України ( в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) об'єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).

В пункті 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (підпункт 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України).

Відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті «в» підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування.

Судом встановлено, що на виконання вищевказаних норм законодавства позивачем було складено податкові накладні №21 від 20.10.2017 на загальну суму 200000,23 та №13 від 13.11.2017 на загальну суму 80775 грн (а.с.25-26), які направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

13.11.2017 ДФС України відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинила реєстрацію податкової накладної №21 від 20.10.2017, оскільки остання відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1005. Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту в п.п.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 №567 та/або таблицю даних платника податків, передбачену пунктом 4 цього наказу (а.с.30).

30.11.2017 ДФС України відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинила реєстрацію податкової накладної за №13 від 13.11.2017, оскільки остання відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1005. Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту в п.п.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 №567 та/або таблицю даних платника податків, передбачену пунктом 4 цього наказу (а.с.29).

За приписами пункту 74.2 статті 74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).

Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" від 29.12.2010 року за № 1246 (надалі - Порядок), податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 даного Порядку (чинного на момент вчинення спірних правовідносин) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 цього Порядку за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Згідно з пунктом 18 Порядку, на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого). За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням. Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 за № 567 затверджено Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Критерії) (в редакції, чинній на момент зупинення реєстрації податкової накладної у спірних правовідносинах).

Відповідно до пункту 6 зазначених Критеріїв моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями: 1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яку (який) подано на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеному у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку для платників, у яких значення показника D становить більше 0,03; більше 60% - від 0,02 до 0,03; більше 50% - від 0,015 до 0,02; більше 40% - від 0,01 до 0,015, більше 30% - від 0,005 до 0,01, більше 20% - до 0,005) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється); 2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі; 3) розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку на додану вартість, якщо передбачається зміна вартості товару/послуг більше ніж удвічі та/або зміна номенклатури товарів/послуг (для кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для кодів послуг відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів).

Цим же наказом затверджений Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік).

Відповідно до пункту 1 зазначеного Переліку вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року за № 567: 1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Як вбачається з матеріалів адміністративної справи 19.10.2018 та 09.11.2018 позивачем до ГУ ДФС в Івано-Франківській області подано письмові пояснення з документами, які підтверджують реальність господарських операцій за податковими накладними №21 від 20.10.2017 та №13 від 13.11.2017 відповідно.

Стосовно податкової накладної №21 від 20.10.2017, то разом з поданими поясненнями ПП Агро-Віта подало на розгляд комісії, зокрема: договір поставки від 23.03.17 №23/03/2017-3, укладений позивачем з ТОВ Агро Фонд (а.с.43-44); договір ТзОВ Агро-Віта з ТзОВ Контиліум №20 про перевезення від 03.10.2016 (а.с.45-46); платіжні доручення про оплату послуг перевезення від 20.04.2017 та 04.05.2017 (а.с.47-48); інші документи щодо придбання насіння, паливно-мастильних матеріалів, наявність техніки, штатний розпис, звіт про посівні площі. Крім того, у поясненнях позивач зазначив, що податкова накладна №21 від 20.10.2017 складена ним помилково, однак зареєструвати розрахунок коригування та відповідно відкоригувати помилково виписану податкову накладну зможе тільки після її реєстрації.

Щодо податкової накладної №13 від 13.11.2017, то позивач подав на розгляд Комісії аналогічний пакет документів. Також надано видаткову накладну №54 від 13.11.2017 на 32,96т кукурудзи на суму 132499,20 грн (а.с.31), виписку з рахунку на суму 200000 грн (а.с.34), товарно-транспортні накладні №00013/11/7/32 від 13.11.2017 про перевезення 17,3 т кукурудзи та №00013/11/7/33 про перевезення 15,660 т кукурудзи, а також видаткову накладну №92 від 27.12.2017 на поставку 66,4т пшениці та товарно-транспортні накладні №00027/12/7/26, №00027/12/7/25, №00027/12/7/24 від 27.12.2017 про перевезення пшениці (а.с.35-38) тощо.

З наданих ПП Агро-Віта документів вбачається, що між ПП Агро-Віта та ТзОВ Агро Фонд 23.03.2017 укладено договір поставки №23/03/2017-3 щодо поставки продукції сільськогосподарського призначення, на виконання умов якого ТзОВ Агро Фонд сплатило кошти у розмірі 200000 грн. у якості передоплати за виконання передбачених договором послуг. Оплата проведена 13.11.2017 за поставку кукурудзи згідно рахунку 60 від 08.11.2017, про що свідчить звіт про кредитні операції по рахунку (а.с.34).

Суд враховує те, що після того, як 13.11.2017 податковий орган зупинив реєстрацію податкової накладної №21 від 20.10.2017, позивач 13.11.2017 подав на реєстрацію дві податкові накладні №12 та №13 від 13.11.2017 щодо поставки кукурудзи на загальну суму 200000 грн. (119225 грн. та 80775 грн. відповідно).

Поряд з тим, судом встановлено, що реєстрація податкової накладної №12 від 13.11.17 також була зупинена, а надані позивачем на розгляд Комісії первинні документи на підтвердження достовірності складення податкової накладної №12 аналогічні до поданих на підтвердження ПН №13 від 13.11.2017.Таким чином, надані позивачем документи свідчать про те, що 13.11.2017 позивачем відвантажено 32,96 т кукурудзи. З огляду на зазначене комісією прийнято рішення №990292/33008127 від 15.11.2018 про реєстрацію ПН №12 від 13.11.2017 та про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 13.11.2017.

Крім того, як вбачається з матеріалів адміністративної справи, на підтвердження реальності здійснення господарських операцій за податковою накладною №13 від 13.11.2017 ПП Агро-Віта надало видаткову накладну №92 від 27.12.2017, з якої вбачається, що товариство поставило ТзОВ Агро Фонд пшеницю вагою 66,4 т загальною вартістю 266 928 грн. у тому числі 44 488 грн. ПДВ (а.с.35).

Однак, зазначена видаткова накладна не взята до уваги податковим органом, оскільки відповідно до укладеного договору та спірних податкових накладних позивачем здійснювалась поставка кукурудзи, а не пшениці. Крім того, у наданих податковому органу поясненнях позивач зазначав саме про поставку кукурудзи, а не пшениці.

Відтак, позивачем не надано підтвердження поставки кукурудзи вартістю 80775 грн. відповідно до податкової накладної №13 від 13.11.2017.

В п.14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою КМУ №117 від 21.02.2018, передбачено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування (пункт 15 даного Порядку).

Відповідно до пунктів 18, 19 цього Порядку письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів, які складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 20 даного Порядку).

Відповідно до пункту 21 даного Порядку підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

В підпункті 4 пункту 13 цього Порядку визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначається, зокрема, пропозиція щодо надання платником податків пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у Реєстрі.

Крім того, відповідно до пунктів 21-25 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №117 від 21.02.2018, комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення пропозицій членами комісії, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу, який підписується учасниками засідання. Протокол засідання комісії контролюючого органу повинен містити перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення. Номер рішення комісії контролюючого органу складається з податкового номера або серії (за наявності) та/або номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті).

Як встановлено судом, підставою для прийняття Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову у такій реєстрації, рішень про відмову в реєстрації податкових накладних №21 від 20.10.2017 та №13 від 13.11.2017 слугувало ненадання позивачем копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. Крім того, щодо податкової накладної №21 від 20.10.2017, то відсутні податкові накладні та ТНТ на поставку кукурудзи, в поясненнях позивач самостійно вказав про помилкровість її складення, а щодо податкової накладної №13 від 13.11.2017, то позивачем не надано первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг та розрахункових документів стосовно поставки саме кукурудзи, а не пшениці.

За наведених обставин суд дійшов висновку, що податковий орган правомірно відмовив позивачу у реєстрації податкових накладних №21 від 20.10.2017 та №13 від 13.11.2017, а тому в задоволенні позовних вимог щодо скасування рішень комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, №964730/33008127 від 24.10.2018 та №990282/33008127 від 15.11.2018 слід відмовити.

Щодо позовних вимог про зобов'язання Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну за №2268 від 04.12.2017 року за датою її фактичного подання, то оскільки вона є похідною від позовної вимоги про визнання протиправними та скасування рішень Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №964730/33008127 від 24.10.2018 та №990282/33008127 від 15.11.2018, в її задоволенні також слід відмовити.

Оскільки в задоволенні позову позивачу відмовлено, то відповідно до ст.139 КАС України відсутні підстави для стягнення судових витрат з відповідача.

На підставі статті 124 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 255, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

Приватне підприємство «Агро-Віта» (код ЄДРПОУ 33008127, вул.Вербова, буд.1-а, с.Кінашів, Галицький район, Івано-Франківська область, 77125);

Головне управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 39394463, 76018, м.Івано-Франківськ, вул.Незалежності,20);

Державна фіскальна служба України (код ЄДРПОУ 39292197, Львівська площа, 8, м.Київ, 04655).

Суддя Лучко О.О.

Рішенняв повному обсязі складене 26 березня 2019 р.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.03.2019
Оприлюднено27.03.2019
Номер документу80720339
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/183/19

Постанова від 12.01.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 03.08.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 26.05.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Постанова від 07.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 06.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 26.03.2020

Кримінальне

Воловецький районний суд Закарпатської області

Вотьканич В. А.

Ухвала від 10.02.2020

Кримінальне

Воловецький районний суд Закарпатської області

Вотьканич В. А.

Ухвала від 08.01.2020

Кримінальне

Воловецький районний суд Закарпатської області

Вотьканич В. А.

Ухвала від 05.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 13.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні