Постанова
від 21.03.2019 по справі 530/1444/17
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 березня 2019 р.Справа № 530/1444/17 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Григорова А.М.,

Суддів: Тацій Л.В. , Подобайло З.Г. ,

за участю секретаря судового засідання Мороз М.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 (представника - адвоката ОСОБА_2) на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 27.09.2018 року, головуючий суддя І інстанції: С.О. Удовіченко, м. Полтава, повний текст складено 03.10.18 року по справі №530/1444/17

за позовом ОСОБА_1

до Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області , Секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3

про визнання дій неправомірними,

ВСТАНОВИВ:

19.10.2017 р. ОСОБА_1 (далі по тексу - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Зіньківського районного суду Полтавської області з позовом до секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3 про:

- визнання протиправними дії секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3, щодо перешкоджання ОСОБА_1 у здійсненні повноважень Загрунівського сільського голови Зіньківського району Полтавської області;

- зобов'язання секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3 утриматися від вчинення дій щодо перешкоджання ОСОБА_1 у здійсненні повноважень Загрунівського сільського голови Зіньківського району Полтавської області.

23.10.2017 р. суддею Зіньківського районного суду Полтавської області Дем'янченко С.М. відкрито провадження по адміністративній справі та призначено попереднє судове засідання.

05.12.2017 р. ухвалою Зіньківського районного суду Полтавської області заявлений відвід головуючому по справі судді Дем'янченко С.М. - задоволено. Справу №530/1444/17 передано до канцелярії суду для подальшого визначення іншого судді по розгляду даної адміністративної справи.

07.12.2017 р. суддею Зіньківського районного суду Полтавської області Должко С.Р. прийнято до розгляду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до суб'єкта владних повноважень ОСОБА_3 секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області про визнання дій протиправними та зобов'язання утриматися від вчинення певних дій.

Ухвалою Зіньківського районного суду Полтавської області від 11.12.2017 року об'єднано в одне провадження адміністративні справи за позовом ОСОБА_1 до суб'єкта владних повноважень ОСОБА_3, секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області про визнання дій протиправними та зобов'язання утриматись від вчинення певних дій № 530/1444/17 та адміністративну справу № 530/1567/17 за позовом ОСОБА_1 до Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, ОСОБА_3 секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області про визнання дій протиправними і скасування розпоряджень секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області про скликання сесій сільської ради та визнання протиправним і скасування рішень сесії сільської ради про висловлення недовіри і дострокове припинення повноважень Загрунівського сільського голови присвоївши об'єднаній адміністративній справі № 530/1444/17 .

Ухвалою Зіньківського районного суду Полтавської області від 09.01.2018 р. заяву позивача про збільшення позовних вимог прийнято до спільного розгляду (в частині поновлення ОСОБА_1 на публічній службі на посаді Загрунівського сільського голови).

22.01.2018 р. ухвалою Зіньківського районного суду Полтавської області заяву судді Должко С.Р. про самовідвід по справі №530/1444/17 за позовом ОСОБА_1 до суб"єкта владних повноважень ОСОБА_3, секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області про визнання дій протиправними та зобов'язання утриматись від вчинення певних дій; ОСОБА_1 до Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, ОСОБА_3 Юріївнисекретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області про визнання дій протиправними і скасування розпоряджень секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області про скликання сесій сільської ради та визнання протиправним і скасування рішень сесії сільської ради про висловлення недовіри і дострокове припинення повноважень Загрунівського сільського голови - задоволено. Відведено суддю Должко С.Р. від розгляду справи №530/1444/17. Адміністративну справу № 530/1444/17 передано до канцелярії суду для визначення головуючого судді по справі в порядку, встановленому статтею 31та Перехідними положеннями КАС України.

22.03.2018 р. головою Зіньківського районного суду Полтавської області ОСОБА_4 прийнято розпорядження №1 про передачу справи №530/1444/17 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до суб'єкта владних повноважень ОСОБА_3 секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області про визнання дій протиправними та зобов'язання утриматися від вчинення дій та ОСОБА_1 до Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3 про визнання дій протиправними і скасування розпоряджень секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області про скликання сесій сільської ради та визнання протиправним і скасування рішень сесії сільської ради про висловлення недовіри і дострокове припинення повноважень Загрунівського сільського голови до найбільш територіально наближеного до Зіньківського районного суду Полтавської області - Гадяцького районного суду Полтавської області.

02.04.2018 р. суддею Гадяцького районного суду Полтавської області Кирич С.А. винесено ухвалу, відповідно до якої справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до суб'єкта владних повноважень ОСОБА_3 секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області про визнання дій протиправними та зобов'язання утриматися від вчинення дій та ОСОБА_1 до Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3 про визнання дій протиправними і скасування розпоряджень секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області про скликання сесій сільської ради та визнання протиправним і скасування рішень сесії сільської ради про висловлення недовіри і дострокове припинення повноважень Загрунівського сільського голови прийнято до провадження і призначено до судового розгляду за правилами загального позовного провадження.

29.05.2018 р. суддею Гадяцького районного суду Полтавської області Кирич С.А. винесено ухвалу про передачу справи №530/1444/17 до Полтавського окружного адміністративного суду.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02.07.2018 р. прийнято до розгляду справу за позовом ОСОБА_1 до суб'єкта владних повноважень ОСОБА_3 секретар Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області про:

- визнання протиправними дії секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3, щодо перешкоджання ОСОБА_1 у здійсненні повноважень Загрунівського сільського голови Зіньківського району Полтавської області,

- зобов'язання секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3 утриматися від вчинення дій щодо перешкоджання ОСОБА_1 у здійсненні повноважень Загрунівського сільського голови Зіньківського району Полтавської області,

- визнання протиправним і скасування підписані після 17 жовтня 2017 року секретарем Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області розпорядження про скликання сесій,

- визнання протиправними і скасування рішення Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області прийняті на сесії, що відбулася 26 жовтня 2017 року, в тому числі про висловлення недовіри сільському голові та дострокове припинення його повноважень,

- поновлення ОСОБА_1 на посаді Загрунівського сільського голови.

09.08.2018 р. представником позивача було подано заяву про зменшення розміру позовних вимог, а саме, крім іншого позивач просив: визнати протиправним та скасувати підписане після 17 жовтня 2017 року секретарем Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3 розпорядження сільського голови №35 від 20 жовтня 2017 року "Про скликання вісімнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання сільської ради".

14.08.2018 року ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

18.09.2018 року позивачем подано до Полтавського окружного адміністративного суду заяву про збільшення позовних вимог, за результатами розгляду якої суд роз'яснив ОСОБА_1, що за нормами Кодексу адміністративного судочинства України збільшення або зменшення розміру позовних вимог допускається до закінчення підготовчого засідання.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 27.09.2018 р. (з урахуванням ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 04.10.2018 р.) у задоволенні позову ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, адреса місця проживання: ІНФОРМАЦІЯ_1, 38130) до секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3 (адреса місцезнаходження: вул. Миру 2, с. Загрунівка, Зіньківський район, Полтавська область, 38130), Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області (код ЄДРПОУ 13956007, адреса місцезнаходження: вул. Миру 2, с. Загрунівка, Зіньківський район, Полтавська область, 38130) про визнання дій неправомірними та скасування рішення - відмовлено.

ОСОБА_1 (представник - адвокат ОСОБА_2), не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 27.09.2018 р. у справі №530/1444/17 за позовом ОСОБА_1 до Загрунівської сільської ради, секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3 про визнання протиправними дій та рішень скасувати та прийняти нове рішення, яким адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити в повному обсязі.

В обґрунтування вимог посилається на те, що постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.10.2017 р. у справі №530/1721/16-а було визнано протиправним і скасовано рішення дев'ятої позачергової сесії сьомого скликання Загрунівської сільської ради від 23.09.2016 р. про висловлення недовіри Загрунівському сільському голові ОСОБА_1 та дострокове припинення його повноважень сільського голови. Зазначає, що повноваження ОСОБА_1 на посаді Загрунівського сільського голови є відновленими з моменту набрання законної сили постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.10.2017 р. у справі №530/1721/16-а. Зазначає, що секретар Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3 перешкоджала сільському голові у здійсненні ним своїх повноважень, а 20 жовтня 2017 року прийняла розпорядження №35 "Про скликання вісімнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, яким вона розпорядилась скликати вісімнадцяту (позачергову) сесію сьомого скликання Загрунівської сільської ради 21 жовтня 2017 року о 11 год. 00 хв. Вісімнадцятою (позачерговою) сесією сьомого скликання Загрунівської сільської ради 26 жовтня 2017 року було прийнято рішення про висловлення недовіри Загрунівському сільському голові ОСОБА_1 та дострокове припинення його повноважень сільського голови. Вказує, що розпорядження секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3 про скликання зазначеної вище сесії сільської ради є протиправним, а прийняте на сесії рішення про висловлення недовіри Загрунівському сільському голові ОСОБА_1 та дострокове припинення його повноважень сільського голови є протиправним, а отже таким, що підлягає скасуванню. Посилається, що секретар Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3 могла скликати та проводити сесію Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області тільки у випадках, передбачених ч.6 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" у разі немотивованої відповіді сільського селищного, міського голови, голови районної у місті , районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради. В даному разі випадків, передбачених ч.6 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" не було, а тому вбачається порушення норм ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" при скликанні секретарем Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3 вісімнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, так як сесія була скликана неповноважною на те особою. Вказує, що відповідно до протоколу вісімнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, у даному випадку рішення про висловлення недовіри сільському голові ОСОБА_1 було ухвалене без проведення обговорення цього питання депутатами на пленарному засіданні ради. Ухвалення рішення, наслідком якого є припинення публічної служби, без проведення обговорення цього питання депутатами на пленарному засіданні ради могло вплинути на його правильність. Зазначає, що з матеріалів справи вбачається, що оспорюване рішення про висловлення недовіри сільському голові ОСОБА_1 , прийняте з порушенням ОСОБА_5 України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Регламенту Загрунівської сільської ради. Посилається, що оспорюване рішення про висловлення недовіри сільському голові Загрунівської сільської ради ОСОБА_1 не містить інших посилань на інші обставини, передбачені ст. 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", які стали підставою для дострокового припинення повноважень сільського голови, на момент розгляду цього питання жоден з депутатів, які ініціювали його розгляд, не повідомив депутатському корпусу про встановлені факти порушення позивачем ОСОБА_5 та законів України, прав та свобод громадян і не навів жодного факту неналежного здійснення наданих йому повноважень. На час прийняття рішення були відсутні жодні докази притягнення позивача до кримінальної, адміністративної чи дисциплінарної відповідальності, а акт ОСОБА_6 - східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області складений провідним державним фінансовим інспектором відділу взаємодії з правоохоронними органами Управління ОСОБА_6 - східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області ОСОБА_7 не може бути належним доказом порушення позивачем ОСОБА_5 та законів України прав і свобод громадян, оскільки він ґрунтується на припущеннях, а усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь. Посилання суду першої інстанції на кримінальне провадження №42017171260000011 є необґрунтованим, оскільки не існує обвинувального вироку суду, який би доводив вину позивача в законному порядку, а вказане кримінальне провадження було закрито ще 19.03.2018 р., що підтверджується відповідним витягом з Єдиного реєстру досудових розслідувань.

05.12.2018 р. позивач звернувся до суду апеляційної інстанції з заявою, в якій просив про долучення до справи №530/1444/17 і прийняття до розгляду в судових засіданнях по справі матеріалів скаржника ОСОБА_1 при розгляді апеляційної скарги на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 27.09.2018 р.

Оскільки доповнення до вже поданої апеляційної скарги ОСОБА_1 (представника - адвоката ОСОБА_2), подані ОСОБА_1 з пропуском строку на апеляційне оскарження, а тому з огляду на приписи ст. 303 КАС України вони не приймаються судом апеляційної інстанції до розгляду та вирішенню.

Сторони про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги були повідомлені заздалегідь та належним чином, про що свідчать докази по справі, які містяться в матеріалах справи .

Представник позивача в судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги та просив її задовольнити.

Представник відповідачів заперечував проти апеляційної скарги, просив залишити без змін рішення суду першої інстанції.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши письмові докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що 23 вересня 2016 року Загрунівською сільською радою Зіньківського району Полтавської області прийнято рішення "Про висловлення недовіри голові Загрунівської сільської ради ОСОБА_1".

17 жовтня 2017 року постановою Харківського апеляційного адміністративного суду по справі №530/1721/16-а визнано рішення Загрунівської сільської ради Загрунівського району Полтавської області від 23 вересня 2016 року про висловлення недовіри сільському голові Загрунівської сільської ради ОСОБА_1 та дострокове припинення його повноважень протиправним та скасовано.

Повний текст постанови виготовлено 23 жовтня 2017 року.

24 жовтня 2017 року ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду по справі №530/1721/16-а виправлено описку в постанові Харківського апеляційного адмінстративного суду, зазначивши "визнати рішення дев'ятої сесії сьомого скликання Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області від 23 вересня 2016 року про висловлення недовіри сільському голові Загрунівської сільської ради ОСОБА_1 та дострокове припинення його повноважень протиправним та скасувати".

У свою чергу 20 жовтня 2017 року секретарем Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3 прийнято розпорядження №35 "Про скликання вісімнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання сільської ради".

Згідно вказаного розпорядження сесію скликано на 21 жовтня 2017 року о 11:00. на розгляд сесії винесено питання: 1) Про постанову Харківського апеляційного адміністративного суду по справі №530/1721/16-а; 2) розгляд заяв.

На I пленарному засіданні вісімнадцятої сесії сьомого скликання Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, яке відбулося 21 жовтня 2017 року із 12 депутатів ради було присутні 7 депутатів.

На II пленарному засіданні вісімнадцятій сесії сьомого скликання Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, яке відбулося 26 жовтня 2017 року із 12 депутатів були присутні 8 депутатів.

VI питанням II пленарного засіданні вісімнадцятої сесії сьомого скликання Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, яке відбулося 21 жовтня 2017 року, слухалося - "Про висловлення недовіри сільському голові Загрунівської сільської ради ОСОБА_1".

За результатами проведеного голосування "за" висловлення недовіри та припинення достроково повноваження сільського голови ОСОБА_1 проголосувало 8 депутатів, проти - "0".

26 жовтня 2017 року секретарем ради підписано рішення "Про висловлення недовіри сільському голові Загрунівської сільської ради ОСОБА_1".

Вважаючи, що секретарем Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3 вчинено дії щодо перешкоджання у здійсненні повноважень голови ради, протиправно скликано сесію та неправомірно сільською радою прийнято рішення про висловлення недовіри сільському голові, позивач за захистом своїх прав звернувся до суду.

Приймаючи рішення про відмову у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що висловлення недовіри сільському голові та як наслідок припинення його повноважень, оформлене рішенням від 26 жовтня 2017 року, відбулося у порядку визначеному Законом України "Про місцеве самоврядування", а тому підстави для скасування рішення Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області від 26 жовтня 2017 року "Про висловлення недовіри сільському голові Загрунівської сільської ради ОСОБА_1" відсутні.

Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Частиною 2 ст. 19 ОСОБА_5 України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені ОСОБА_5 та законами України.

Згідно зі ст. 140 ОСОБА_5 України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах ОСОБА_5 і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Відповідно до ч.2 ст. 141 ОСОБА_5 України територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових виборах, становить п'ять років.

Відповідно до ст.3 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" посадами в органах місцевого самоврядування є: виборні посади, на які особи обираються територіальною громадою; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

Закон України "Про місцеве самоврядування" від 21 травня 1997 року №280/97-ВР визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, відповідно до ОСОБА_5 України, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає ОСОБА_8 України

Згідно ч.ч. 2, 5 ст.12 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається ОСОБА_5 України. На сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені законом про статус депутатів рад, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до ч.1 ст. 20 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", цим та іншими законами України.

Як вбачається з матеріалів справи, постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.10.2017 р. по справі №530/1721/16-а (з урахуванням ухвали Харківського апеляційного адміністративного суду про виправлення описки від 24.10.2017 р. №530/1721/16-а) апеляційну скаргу ОСОБА_1 було задоволено частково. Постанову Зіньківського районного суду Полтавської області від 03.05.2017р. по справі № 530/1721/16-а скасовано. Прийнято нову постанову, якою позов ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано рішення дев'ятої сесії сьомого скликання Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області від 23 вересня 2016 року про висловлення недовіри сільському голові Загрунівської сільської ради ОСОБА_1 та дострокове припинення його повноважень протиправним та скасовано. В іншій частині позовних вимог ОСОБА_1 - відмовлено.

Колегія суддів зауважує, що з урахування змісту вищевказаного рішення суду апеляційної інстанції, яким було визнано протиправним та скасовано рішення сільської ради про висловлення недовіри та дострокове припинення його повноважень, позивач повинен був бути поновлений Загрунівською сільською радою Зіньківського району Полтавської області на посаді сільського голови Загрунівської сільської ради, проте як вбачається з матеріалів справи відповідачем таких дій не було вчинено.

Згідно з ст. 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

У разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради - відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради.

У цих випадках сесія скликається:

1) якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті, районної, обласної ради) у строки, передбачені цим Законом;

2) якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті.

Сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.

Сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, - секретар ради; сесію районної у місті, районної, обласної ради - голова ради або відповідно заступник голови районної у місті, районної ради чи перший заступник, заступник голови обласної ради. У випадку, передбаченому частиною восьмою цієї статті, сесію відкриває за дорученням групи депутатів, з ініціативи якої скликана сесія, один з депутатів, що входить до її складу, а веде за рішенням ради - один з депутатів цієї ради.

Отже, Секретар Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3 мала право скликати та проводити сесію вісімнадцяту (позачергову) сесію сьомого скликання Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області лише тільки у випадку немотивованої відмови голови сільського ради або неможливості його скликати сесію ради, однак в матеріалах справи відсутні докази, що позивач невмотивовано відмовив у скликанні сесії ради, або не міг скликати сесію ради.

Колегія суддів зазначає, що вісімнадцята (позачергова) сесія сьомого скликання Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області була скликана на 21 жовтня 2017 року о 11:00 та на розгляд цієї сесії було винесено питання:

1) Про постанову Харківського апеляційного адміністративного суду по справі №530/1721/16-а;

2) розгляд заяв.

Згідно з п.10, п.16 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні на пленарних засіданнях сільської ради вирішуються питання про прийняття рішення про недовіру сільському голові; прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського голови у випадках передбачених цим Законом.

Відповідно до ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Отже, з аналізу вищевказаної норми вбачається, що порушення встановленої законодавством процедури ухвалення рішення може бути підставою для скасування цього рішення, якщо допущене порушення вплинуло або могло вплинути на його правильність.

Як вбачається з протоколу II пленарного засідання вісімнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Загрунівської сільської ради від 26.010.2017 р., питання 6 порядку денного щодо висловлення недовіри сільському голові Загрунівської сільської ради ОСОБА_1 було ухвалено без проведення обговорення цього питання депутатами сільської ради на пленарному засіданні.

Колегія суддів зауважує, що ухвалення рішення, наслідком якого є припинення публічної служби, без проведення обговорення цього питання депутатами на пленарному засіданні могло вплинути на його правильність.

Відповідно до вимог ч.3 ст.42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження сільського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.

Згідно з ч. ч. 1, 2, 3 ст.79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноваження сільського, селищного, міського голови, вважаються достроково припиненими у разі:

1) його звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень голови;

2) припинення його громадянства;

3) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього;

3-1) набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до відповідальності за правопорушення, пов'язане з корупцією, яким накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов'язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;

4) відкликання з посади за народною ініціативою;

5) визнання його судом недієздатним, безвісно відсутнім або оголошення таким, що помер;

6) його смерті.

Повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути також достроково припинені, якщо він порушує ОСОБА_5 або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень.

Повноваження сільського, селищного, міського голови за наявності підстав, передбачених абзацом першим частини другої цієї статті, можуть бути припинені достроково за рішенням місцевого референдуму або за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради. Порядок проведення місцевого референдуму щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови визначається законом про місцеві референдуми.

Колегія суддів наголошує, що оскільки наслідком висловлення недовіри сільському голові є припинення його публічної служби на цій посаді, рішення ради з цього питання повинно бути ухвалено на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачений Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; пропорційно, зокрема, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення; з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.

Як вбачається з рішення Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області від 26.10.2017 р., яким було висловлено недовіру сільському голові Загрунівської сільської ради ОСОБА_1 та припинено достроково його повноваження, вказане рішення було прийнято на підставі ст. 26, ст.79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Колегія суддів зазначає, що вищевказане рішення відповідача є необґрунтованим та таким, що належним чином не мотивоване, оскільки не містить конкретних та достовірних обставин з яких виходила Загрунівська сільська рада Зіньківського району Полтавської області, ухвалюючи рішення про висловлення недовіри позивачу та дострокове припинення його повноважень, та з якими, в розумінні ст.79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", пов'язуються підстави для дострокового припинення повноважень сільського голови.

Щодо посилання в протоколі II пленарного засідання вісімнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Загрунівської сільської ради від 26.01.2017 р. на те, що сільський голова не забезпечував здійснення наданих йому повноважень і порушує законодавство, що підтверджується ОСОБА_6 - східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області, колегія суддів наступне.

З урахуванням вищенаведеного вище, оскільки рішення Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області від 26.10.2017 р., яким було висловлено недовіру сільському голові Загрунівської сільської ради ОСОБА_1 та припинено достроково його повноваження не містить посилання на конкретну підставу для дострокового припинення повноважень сільського голови, визначену ст. 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", посилання на вказаний акт є необґрунтованим.

Крім того, колегія суддів зазначає, що в протоколі II пленарного засідання вісімнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Загрунівської сільської ради від 26.01.2017 р. взагалі не зазначено про конкретні порушення, що мались на увазі та були викладені в ОСОБА_6 - східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області від 31.07.2017 р.

Також, в матеріалах даної справи міститься постанова від 12.03.2018 р. про закриття кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42017171260000011 від 18.01.2017 р. за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ст. ст. 366 ч.1, 191 ч.2 КК України, оскільки встановлено відсутність в діянні ОСОБА_1 складу вказаних правопорушень, а також витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань про закриття кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42017171260000011 від 18.01.2017 р.

Таким чином, колегія суддів вважає, що вимога позову про визнання протиправним та скасування рішення Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області від 26.10.2017 р. про висловлення недовіри сільському голові Загрунівської сільської ради ОСОБА_1 та дострокове припинення його повноважень є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

З урахуванням зазначеного, а саме того, що в рішенні Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області від 26.10.2017 р. про висловлення недовіри сільському голові Загрунівської сільської ради ОСОБА_1 та дострокове припинення його повноважень не зазначено конкретного пункту або частини ст. 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" за яким було висловлена недовіра та достроково припинено повноваження позивача, з урахування неналежного врахування постанови Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.10.2017 р. по справі №530/1721/16-а (з урахуванням ухвали Харківського апеляційного адміністративного суду про виправлення описки від 24.10.2017 р. №530/1721/16-а), яким було визнано неправомірним та скасовано попереднє рішення сільської ради про висловлення недовіри сільському голові Загрунівської сільської ради ОСОБА_1 та дострокове припинення його повноважень, доводи відповідачів щодо правомірності ухваленого рішення Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області від 26.10.2017 р., наявності підстав для його винесення та процедури прийняття, посилання на ОСОБА_6 - східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області від 31.07.2017 р., а також на досудове розслідування по кримінальному провадженні внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42017171260000011 від 18.01.2017 р. за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ст.ст. 366 ч.1, 191 ч.2 КК України, викладені в суді першої та апеляційної інстанцій є необґрунтованими та відхиляються судом апеляційної інстанції.

Щодо вимоги позивача про поновлення його на посаді Загрунівського сільського голови, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з ст. 235 Кодексу законів про працю України у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу, у тому числі у зв'язку з повідомленням про порушення вимог Закону України "Про запобігання корупції" іншою особою, працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір.

Оскільки рішення Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області від 26.10.2017 р. про висловлення недовіри сільському голові Загрунівської сільської ради ОСОБА_1 та дострокове припинення його повноважень підлягає визнанню протиправним та таким, що підлягає скасуванню, колегія суддів вважає за можливе задовольнити вимоги в цій частині та поновити позивача на посаді Загрунівського сільського голови.

Крім того, колегія суддів зазначає, що оскільки постанова Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.10.2017 р. по справі №530/1721/16-а (з урахуванням ухвали Харківського апеляційного адміністративного суду про виправлення описки від 24.10.2017 р. №530/1721/16-а) є належним чином не виконаною, позивач фактично не був поновлений на посаді Загрунівського сільського голови, а тому саме поновлення позивача на посаді сільського голови буде належним способом захисту його прав з урахуванням дій Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області щодо неналежного виконання вказаного рішення суду апеляційної інстанції.

Щодо позовних вимог про визнання протиправними дій секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3 щодо перешкоджання ОСОБА_1 у здійсненні повноважень Загрунівського сільського голови Зіньківського району Полтавської області, зобов'язання секретаря Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3 утриматися від вчинення дій щодо перешкоджання ОСОБА_1 у здійсненні повноважень Загрунівського сільського голови Зіньківського району Полтавської області, визнання протиправним та скасування підписаного після 17 жовтня 2017 року секретарем Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3 розпорядження сільського голови №35 від 20 жовтня 2017 року "Про скликання вісімнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання сільської ради", колегія суддів зазначає наступне.

Так, з урахуванням неналежного виконання відповідачем рішення суду апеляційної інстанції щодо поновлення позивача на посаді сільського голови, згідно постанови Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.10.2017 р. по справі №530/1721/16-а (з урахуванням ухвали Харківського апеляційного адміністративного суду про виправлення описки від 24.10.2017 р. №530/1721/16-а), колегія суддів вважає за необхідне вказати, що достатнім для виконання рішення суду та забезпечення прав позивача буде саме визнання протиправним та скасування рішення Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області від 26.10.2017 р. про висловлення недовіри сільському голові Загрунівської сільської ради ОСОБА_1 та дострокове припинення його повноважень, а також поновлення позивача на посаді Загрунівського сілького голови Зіньківського району Полтавської області.

Щодо вимог позивача про визнання протиправними і скасування рішення Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області прийняті на сесії, що відбулася 26 жовтня 2017 року інших рішень, крім висловлення недовіри сільському голові Загрунівської сільської ради ОСОБА_1 та дострокового припинення його повноважень, колегія суддів зазначає, що вказані рішення не стосуються його трудових прав, а позивач не зазначає належним чином, як саме вказані рішення впливають на його права. Позивач має право оскаржити їх після поновлення на посаді, як голова Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області.

Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати рішення і ухвалити нове судове рішення.

Підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю та ухвалення нового рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Згідно ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю та ухвалення нового рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Таким чином у зв'язку з тим, що судом першої інстанції було неповно з'ясовано обставини справи та неправильно застосовано норми матеріального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 27.09.2018 року по справі №530/1444/17 скасувати.

Прийняти нове рішення, яким позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області від 26.10.2017 р. про висловлення недовіри сільському голові Загрунівської сільської ради ОСОБА_1 та дострокове припинення його повноважень.

Поновити ОСОБА_1 на посаді Загрунівського сілького голови Зіньківського району Полтавської області.

В задоволенні інших позовних вимог - відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя ОСОБА_9 Судді ОСОБА_10 ОСОБА_8 Повний текст постанови складено 26.03.2019 року

Дата ухвалення рішення21.03.2019
Оприлюднено28.03.2019
Номер документу80728037
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —530/1444/17

Ухвала від 15.10.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Постанова від 16.09.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Постанова від 16.09.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Постанова від 16.09.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Постанова від 16.09.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Ухвала від 08.08.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Ухвала від 05.08.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Ухвала від 05.08.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні