ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
46001, м.Тернопіль, вул.Кн.Острозького, 14а, тел.:НОМЕР_1, e-mail: inbox@te.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
12 березня 2019 року м.Тернопіль Справа №921/452/18 Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Андрусик Н.О.
розглянув справу
за позовом: Теребовлянської міської ради, м.Теребовля Тернопільської області
до відповідача: Теребовлянської районної ради, м.Теребовля Тернопільської області
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача:
1) Буданівської сільської ради, с.Буданів Теребовлянського району Тернопільської області;
2) Великоговилівської сільської ради, с.Великий Говилів Теребовлянського району Тернопільської області;
3) Дарахівської сільської ради, с. Дарахів Теребовлянського району Тернопільської області;
4) Хмелівської сільської ради, с. Хмелівка Теребовлянського району Тернопільської області;
5) Різдвянівської сільської ради, с.Різдвяни Теребовлянського району Тернопільської області;
6) Струсівської сільської ради, с. Струсів Теребовлянського району Тернопільської області;
7) Кобиволоцької сільської ради, с.Кобиволоки Теребовлянського району Тернопільської області;
8) Золотниківської сільської ради, с.Золотники Теребовлянського району Тернопільської області;
9) Іванівської сільської ради, с.Іванівка, Теребовлянського району Тернопільської області;
10) Микулинецької селищної ради, смт.Микулинці Теребовлянського району Тернопільської області;
11) Дружбівської селищної ради, смт.Дружба Теребовлянського району Тернопільської області,
про визнання незаконним та скасування рішення
за участю представників:
позивача: ОСОБА_1, адвокат, ордер 064877 від 19.11.2018;
відповідача: ОСОБА_2, начальник відділу юридичної та кадрової роботи, довіреність №555/5-8 від 13.12.2018; ОСОБА_3, керуючий справами, довіреність №554/5-8 від 13.12.18
третіх осіб: не з'явилися.
В порядку ст.ст.8, 222 Господарського процесуального кодексу України судом здійснювалося повне фіксування судового процесу технічними засобами. Для оригіналу звукозапису надано CD-R диски за серійними №№N101VF27D8164452B1, N123VL29D8010660B1.
Теребовлянська міська рада, м.Теребовля Тернопільської області звернулася 01.11.2018 (згідно відтиску штампу вхідної кореспонденції суду за вх.№574) до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Теребовлянської районної ради, м.Теребовля Тернопільської області, про визнання незаконним та скасування рішення Теребовлянської районної ради №618 від 20.09.2018 Про визнання таким, що втратило чинність рішення Теребовлянської районної ради від 24 травня 2016 року №157 Про врегулювання окремих питань щодо управління об'єктами спільної власності , мотивуючи незаконністю його прийняття та вказуючи, що даним рішенням позбавлено територіальні громади Теребовлянського району права спільної власності на спортивний комплекс, розташований за адресою: вул.22 Січня, 17, м.Теребовля Тернопільської області, оскільки право власності у 2016 році зареєстровано одноособово за Теребовлянською районною радою.
За твердженням позивача, спірне рішення районною радою прийнято з метою уникнення виконання рішення №157 від 24.05.2016 Про врегулювання окремих питань, щодо управління об'єктами спільної власності , яким Райраду зобов'язано звернутися з позовом до суду про визнання права власності на даний об'єкт спільної власності за Теребовлянською районною радою, Іванівською, Золотниківською сільськими радами, Микулинецькою селищною та Теребовлянською міською радами.
Ухвалою суду від 26.11.2018 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 18.12.2018.
В ході підготовчого провадження до участі у справі залучено відповідні сільські, селищні ради, що територіально знаходяться в межах Теребовлянського району в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача, оскільки спірний об'єкт нерухомості належить до спільної власності сіл, селищ, міст Теребовлянського району, а тому рішення у справі може зачіпати їхні законні права та інтереси (ухвала від 18.12.2018).
Ухвалою від 30.01.2019 судом продовжено строк підготовчого провадження до 25.02.2019. В підготовчому засіданні 19.02.2019 оголошувалася перерва до 21.02.2019, про що постановлено ухвалу, котра занесена до протоколу судового засідання.
Ухвалою суду від 21.02.2019 закрито підготовче провадження, призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні на 05.03.2019, з оголошенням перерви до 12.03.2019, з урахуванням клопотання позивача.
Позивачем в судовому засіданні позовні вимоги підтримано в повному обсязі з підстав, наведених у позові, відповіді на відзив, письмових поясненнях від 20.02.2019 та посилаючись на долучені докази. Додатково міська рада звертає увагу, що спірне рішення прийнято з порушенням положень Регламенту районної ради, проект рішення із зазначенням даного питання порядку денного не був оприлюднений у визначений Регламентом строк, проект рішення розглянуто постійною депутатською комісією на відповідність його Регламенту Теребовлянської районної ради з порушенням п. 11.3 Регламенту (строки). Наводить інші аргументи.
Відповідач позовні вимоги заперечив з підстав, наведених у відзиві на позов з посиланням на долучені до справи докази. Зазначив, що хоча проект оскаржуваного рішення не було опубліковано в друкованому ЗМІ, проте на дошці оголошень райради та на офіційному сайті в мережі Інтернет з даним проектом рішення можна було ознайомитися. Також, в районній газеті Воля було опубліковано розпорядження голови Теребовлянської районної державної адміністрації №123 Про скликання сорокової сесії Теребовлянської районної ради із зазначенням питань порядку денного, де спірне питання виносилося на розгляд сесії Теребовлянської районної ради під назвою Інші питання , оскільки передбачити усі можливі питання, котрі виносяться на розгляд районної ради неможливо, а зазначати в порядку денному Інші питання закон не забороняє. Вважає оспорюване рішення таким, що прийнято ОСОБА_1 в межах процедури та повноважень, визначених законом. Також, відповідач наголошував на тому, що Райрада жодним своїм рішенням, в тому числі і оскаржуваним, не позбавляла територіальні громади Теребовлянського району права спільної власності на згаданий об'єкт; питання переходу права власності із спільної власності територіальних громад у комунальну власність територіальної громади законодавчо не врегульовані.
Представники третіх осіб жодного разу у засідання не з'явилися. Згідно поданих клопотань просили розгляд справи здійснювати без їхньої участі.
Також у письмових пояснень 269/1/2-14 від 17.12.2018 (вх.№23147), №359 від 14.12.2018 (вх.№23151 від 18.12.2018), №462 від 17.12.2018 (вх.№23142 від 18.12.2018), №381 від 14.12.2018 (вх.№23140 від 18.12.2018), №398 від 17.12.2018 (вх.№23137 від 18.12.2019), №431 від 17.12.2018 (вх.№23145 від 18.12.2018), №245 від 17.12.2018 (вх.№23139 від 18.12.2018), №774 від 14.12.2018 (вх.№23143 від 18.12.2018) Хоростківська міська рада, Буданівська, Кобиволоцька, Струсівська, Дарахівська, Хмелівська, Різдвянівська сільські ради, Дружбівська селищна рада просили залишити даний позов без розгляду, з огляду на відсутність предмету спору.
Теребовлянським бюро технічної інвентаризації повідомлено, що на підставі заяви Теребовлянської районної ради від 03.06.2016 було виготовлено технічний паспорт на об'єкт нерухомості - Спортивний комплекс районного центру фізичного здоров'я Спорт для всіх , розташованого по вул.22Січня, 17, власником якого на підставі рішення Теребовлянської районної ради №347 від 23.01.2009 Про включення до переліку об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ Теребовлянського району та Витягу з державного реєстру прав на нерухоме майно від 13.10.2016 є Теребовлянська районна рада (лист №229 від 17.12.2018 за вх.№23152від 18.12.2018).
Микулинецька селищна рада, Іванівська сільська рада, Золотниківська сільська рада згідно письмових пояснень №14 від 09.01.2019 (вх.№348 від 09.01.2019), №41 від 21.01.2019 (вх.№1266 від 22.01.2019), №43 від 22.01.2019 (вх.№1267 від 22.01.2019) підтримали заявлений Теребовлянською міською радою позов, посилаючись на неправомірність прийняття Теребовлянською районною радою спірного рішення.
Таким чином, суд вважає за можливе розглянути справу без участі третіх осіб в даному судовому засіданні, з огляду на положення ст. 202 ГПК України, та враховуючи наявні клопотання про розгляд справи без їхньої участі.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази в сукупності, заслухавши доводи та заперечення сторін, господарський суд встановив наступне.
Предметом спору у даній справі є визнання незаконним та скасування рішення Теребовлянської районної ради №618 від 20.09.2018 Про визнання таким, що втратило чинність рішення Теребовлянської районної ради від 24 травня 2016 року №157 Про врегулювання окремих питань щодо управління об'єктами спільної власності , яким Райраду зобов'язано звернутися з позовом до суду про визнання права власності на об'єкт спільної власності сіл, селищ, міст Теребовлянського району, - спортивний комплекс районного центру фізичного здоров'я населення Спорт для всіх , розташований за адресою: вул.22 Січня, 17, м.Теребовля Тернопільської області, за Теребовлянською районною радою, Іванівською, Золотниківською сільськими радами, Микулинецькою селищною радою та Теребовлянською міською радою.
Судом з'ясовано, що стосовно даного об'єкту нерухомого майна тривали судові спори, зокрема у справі № №606/1001/15-а та №819/2354/17.
Так, рішенням Теребовлянського районного суду від 08.06.2015 у справі № 606/1001/15-а за позовом Теребовлянської районної ради Тернопільської області до відповідачів -Спортивного комплексу центру фізичного здоров'я Спорт для всіх , Теребовлянської міської ради Тернопільської області, Теребовлянської районної державної адміністрації Тернопільської області, відділу Держземагенства у Теребовлянському районі, про скасування рішення виконавчого комітету Теребовлянської міської ради від 29.11.2005 №225 Про оформлення права власності , Свідоцтва на право власності на нерухоме майно та запису у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо його державної реєстрації, рішення сесії Теребовлянської міської ради від 10.12.2008 року №1591 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Теребовлянському районному центру фізичного здоров'я населення Спорт для всіх , Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою Теребовлянському районному центру фізичного здоров'я Спорт для всіх від 20.05.2010 року та запису у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо його державної реєстрації, позов задоволено. Дане судове рішення набрало чинності у встановленому порядку.
При цьому судом при вирішенні спору було встановлено, що згідно розпорядження голови районної державної адміністрації від 10.07.2003 №365 утворено Теребовлянський районний центр фізичного здоров'я населення Спорт для всіх .
Постановою Теребовлянської районної ради сільськогосподарських підприємств від 11.03.2004 №15 передано майно міжгосподарського фізкультурно-оздоровчого клубу Колос на баланс новоутвореного центру фізичного здоров'я населення Спорт для всіх . Рішенням виконавчого комітету Теребовлянської міської ради від 29.11.2005 року №225 дано право на оформлення права власності районному центру фізичного здоров'я населення Спорт для всіх .
На підставі вищевказаних документів видано Свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 02.12.2005 року, власник - Спорт для всіх Теребовлянський районний центр фізичного здоров'я населення, форма власності - загальнодержавна.
26 червня 2008 року рішенням Теребовлянської міської ради №1188 надано дозвіл на складання технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Теребовлянському районному центру фізичного здоров'я населення Спорт для всіх площею 2,77 га для обслуговування нежитлових будівель міського стадіону Колос за рахунок земель громадської забудови в м.Теребовлі, вул.22 Січня, 17.
На підставі рішення Теребовлянської районної ради від 23.01.2009 №347 до переліку об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Теребовлянського району включено спортивний комплекс районного центру фізичного здоров'я населення Спорт для всіх .
На підставі рішення Теребовлянської міської ради №1591 від 10.12.2008 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Теребовлянському районному Центру фізичного здоров'я населення Спорт для всіх виготовлено Державний акт на праве постійного користування земельною ділянкою площею 2,7755 га Серії ЯЯ № 9297133 від 20.05.2010.
Відповідно до розпорядження голови Теребовлянської районної державної адміністрації від 19.06.2013 за №214-од Про припинення засновництва Теребовлянського районного центру фізичного здоров'я населенню Спорт для всіх Теребовлянською районною радою прийняте рішення від 20.06.2013 №309 Про засновництво окремих установ та закладів, що належать до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Теребовлянського району , яким Теребовлянська районна рада як співзасновник, прийняла права та обов'язки засновника Теребовлянського районного центру фізичного здоров'я населення Спорт для всіх .
Зазначені обставини при розгляді даного спору повторному доказуванню не підлягають відповідно до ч. 4 ст.75 ГПК України.
Також судом встановлено, згідно рішення Теребовлянської районної ради від 20.06.2013 №309 Теребовлянська районна рада визнана засновником, зокрема Теребовлянського районного центру фізичного здоров'я населення Спорт для всіх (а.с.150, том-2).
27.06.2017 Теребовлянською районною радою прийнято рішення №386 про визначення балансоутримувача об'єктів нерухомого майна (згідно переліку), зокрема визнано Теребовлянську районну раду балансоутримувачем нерухомого майна - спортивного майнового комплексу, що розташований по вул.22 Січня, 17 у м.Теребовля Тернопільської області та є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст Теребовлянського району (а.с.160-162, том-1; а.с.250-252, том-2).
На даний час власником спортивного комплексу, що знаходиться за адресою 22 Січня, 17 в м. Теребовля є Теребовлянська районна рада, що підтверджується Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна № 126621844 від 06.06.2018, номер запису про реєстрацію 16880826 від 07.10.2016 (а.с.106-107, а.с.226-227, том-2).
Однією з підстав виникнення права власності реєстратором Відділу державної реєстрації Теребовлянської РДА вказано рішення Теребовлянської районної ради від 23.01.2009 №347, згідно якого до переліку об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Теребовлянського району включено спортивний комплекс районного центру фізичного здоров'я населення Спорт для всіх (а.с.157, том-1; а.с.150, том-2).
Між тим, 26.12.2015 рішенням Теребовлянської міської ради було створено Теребовлянський центр фізичного здоров'я населення Спорт для всіх із затвердженням його Статуту, згідно з п.8.2 якого новостворений Центр є правонаступником Теребовлянським районним центром фізичного здоров'я населенню Спорт для всіх .
31.12.2015 Теребовлянським районним центром фізичного здоров'я населенню Спорт для всіх передано спортивний комплекс правонаступнику - Теребовлянському центру фізичного здоров'я населення Спорт для всіх за комісійним актом прийому-передачі. Передачу здійснено на підставі Наказу №1-а від 04.01.2016 Про створення комісії для взяття на баланс матеріальних цінностей (а.с.208-211, том-1).
24.05.2016 зважаючи на висновки Теребовлянського районного суду, викладені у постанові від 08.06.2015 у справі №606/1001/15-а та з метою врегулювання питань функціонування спортивного комплексу, на шостій сесії сьомого скликання Теребовлянської районної ради прийнято рішення № 157 Про врегулювання окремих питань щодо управління об'єктами спільної власності (а.с.112, том-1; а.с.149, 225, том-2), згідно якого вирішено Теребовлянській районній раді звернутись з позовом до Теребовлянського районного суду про визнання права власності на об'єкт спільної власності сіл, селищ, міста Теребовлянського району - спортивний комплекс районного центру фізичного здоров'я населення Спорт для всіх за Теребовлянською районною радою (за Буданівською, Великоговилівською, Дарахівською, Хмелівською, Різдвянівською, Струсівською, Кобиволоцькою сільськими радами, Дружбівською селищною радою), Іванівською, Золотниківською сільськими, Микулинецькою селищною та Теребовлянською міською радами); до часу врегулювання питання щодо права власності на спортивний комплекс вирішено надати його у безоплатне користування Теребовлянській міській раді на договірних умовах.
Дане рішення ніким не оспорювалося та є невиконаним, про що сторони не заперечують.
Позивачем також надано договір оренди без номеру від 01.12.2017 (а.с.212, том-1), який сторони мали намір укласти на виконання рішення Райради №157 від 24.05.2016, згідно якого Теребовлянська районна рада як Орендодавець передає Теребовлянському центру фізичного здоров'я населення Спорт для всіх (засновник - Теребовлянська міська рада-Орендарю) у користування нежитлові приміщення та будівлі, що перебувають на балансі Райради та розташовані по вул.22 Січня, 17 у м.Теребовля Тернопільської області.
На думку суду, даний договір є неукладеним, оскільки його сторонами не було досягнуто згоди щодо всіх істотних умов, а саме щодо строку дії договору і такий договір не виконувався сторонами.
Відповідно до Положення про постійні комісії Теребовлянської районної ради, затвердженого рішенням ради № 12 від 15.12.2015 (а.с.146, 147, том-2) постійні комісії районної ради є органами, що обираються з числа її депутатів для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, та, відповідно до компетенції, визначеної цим положенням, постійні комісії розглядають на своїх засіданнях, готують висновки та рекомендації щодо проектів нормативних та інших юридичних актів районної ради незалежно від суб'єкта їх внесення. Рішення комісії ухвалюються у формі висновків та рекомендацій (п. 2 р.8 Положення).
При цьому до компетенції постійної комісії з питань регламенту, депутатської етики, місцевого самоврядування, законності, охорони прав та свобод громадян віднесено зокрема, здійснення попереднього розгляду та узгодження проектів нормативних та індивідуальних юридичних актів, що стосуються питань законності, охорони громадського порядку, захисту прав і законних інтересів громадян та здійснення контролю за приватизацією спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Теребовлянського району; підготовка висновків з питань, що виносяться на розгляд районної ради щодо законності їх розгляду та щодо раніше ухвалених рішень, у разі надходження відповідних звернень, вирішення інших питань у сфері законності, охорони громадського порядку, захисту прав і законних інтересів громадян.
19.07.2018 постійною комісією районної ради з питань регламенту, депутатської етики, місцевого самоврядування, законності, охорони прав та свобод громадян на підставі пропозицій комісії по перевірці використання комунального майна - спортивного майнового комплексу по вул.22 Січня, 17 у м.Теребовля, протоколу №7 від 12.06.2018 засідання комісії по перевірці використання даного комунального майна, та враховуючи, що Теребовлянська районна рада є уповноваженим органом з управління майном спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Теребовлянського району, в тому числі спортивним комплексом по вул.22 Січня, 17 у м.Теребовля, прийнято рішення Про визнання таким, що втратило чинність рішення Теребовлянської районної ради від 24.05.2016 №157 Про врегулювання окремих питань щодо управління об'єктами соціальної власності (а.с.138-139, том-2), відповідно до якого комісією зроблено висновок про те, що рішення від 24.05.2016 №157 є неактуальним і може бути скасовано.
Як стверджує позивач, Теребовлянській міській раді стало відомо про факт реєстрації права власності на спортивний комплекс по вул.22 Січня, 17 у м.Теребовля Тернопільської області, та про використання даного майна Центром з 07.10.2016 без правовстановлюючих документів з Акту від 14.05.2018 позапланової ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Теребовлянського центру фізичного здоров'я населення Спорт для всіх за період з 01.06.2015 по 31.03.2018 (а.с.96-105, том-1; а.с.220-224, том-2), проведеної Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області. На переконання позивача, зареєструвавши право власності на спортивний комплекс, Теребовлянська районна рада не виконала власне рішення від 24.05.2016 №157 Про врегулювання окремих питань щодо управління об'єктами соціальної власності в частині звернення з позовом до Теребовлянського районного суду про визнання права власності на спортивний комплекс за територіальними громадами сіл, селищ, міста Теребовлянського району.
Відображені в Акті ревізії від 14.05.2018 факти послугували підставою для прийняття Теребовлянською міською радою, сільськими, селищними радами Теребовлянського району рішень про врегулювання питання щодо об'єктів, що є спільною власністю сіл, селищ, міста Теребовлянського району (рішення №3984 від 07.06.2018, №1241 від 07.06.2018, №1120 від 22.06.2018) (а.с.108-110, том-1), звернення №02-26/877 від 17.09.2018 (а.с.111, том-1) до Відділу державної реєстрації Теребовлянської РДА про скасування запису про реєстрацію права власності на спортивний комплекс за Теребовлянською районною радою, а також до Тернопільського окружного адміністративного суду (справа№1940/1704/18) з адміністративним позовом про визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора про реєстрацію права власності на будівлі спортивного комплексу по вул.22Січня, 17 у м.Теребовля Тернопільської області за Теребовлянською районною радою та про зобов'язання Теребовлянську районну раду виконати рішення №157 від 24.05.2016 (вхідний № 29.08.2018). Утім, ухвалою від 03.09.2018 адміністративним судом відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі №1940/1704/18 з підстав підвідомчості заявленого спору господарським судам.
Позивач вважає, що дані обставини, а також прийняття Тернопільським окружним адміністративним судом ухвали про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі №1940/1704/18, надали змогу районній раді прийняти оскаржуване рішення №618 від 20.09.2018, згідно з яким визнано таким, що втратило чинність рішення районної ради №157 від 24.05.2016.
Судом враховано, що 20.09.2018 відповідно до розпорядження голови Теребовлянської районної ради №123 від 05.09.2018 (з урахуванням змін, внесених на підставі розпорядження голови Райради №128 від 07.09.2018 (а.с.154, 155, том-2)) скликано сорок першу сесію районної ради, на якій прийнято рішення № 618 Про визнання таким, що втратило чинність рішення Теребовлянської районної ради від 24 травня 2016 року №157 Про врегулювання окремих питань щодо управління об'єктами спільної власності .
Оспорюване рішення прийнято на підставі статей 10, 43, 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та з урахуванням висновків та рекомендацій постійної комісії з питань регламенту, депутатської етики, місцевого самоврядування, законності, охорони прав та свобод громадян, що вбачається з його преамбули.
Як вбачається з розпорядження № 123 до порядку денного сесії були включені такі питання: про затвердження звіту про виконання районного бюджету за перше півріччя 2018 року; про внесення змін до районного бюджету на 2018 рік; про затвердження договорів про міжбюджетні трансфери; про виконання делегованих повноважень відділом освіти Теребовлянської РДА; про програму розвитку малого і середнього підприємництва у Теребовлянському районі на 2019-2020 роки; про хід виконання районної програми запобігання соціальному сирітству, подолання дитячої безпритульності і бездоглядності серед дітей району на 2016-2018 роки; про хід виконання програми стимулювання громадян району, направлених Теребовлянським РВК для проходження військової служби за контрактом у ЗСУ в 2018 році; про дострокове припинення повноважень депутата Райради та зміни у складі постійної комісії; про призначення на посаду директора Буданівської ЗОШ; про набавку; інші питання (п.п.2.1-2.12 розпорядження)
Дане розпорядження опубліковано 07.09.2018 в місцевій газеті Воля (№36-1383) (а.с.246, 253, том-2).
19.09.2018 на засіданні постійної комісії з питань соціально-економічного розвитку, фінансів, бюджету, інвестицій, підприємництва та комунальної власності вирішено погодити питання про визнання таким, що втратило чинність рішення Теребовлянської районної ради від 24.05.2016 №157 Про врегулювання окремих питань щодо управління об'єктами соціальної власності (протокол зсідання комісії №52 від 19.09.2018) (а.с.157-164, том-2).
В підтвердження публікації проекту рішення Райради про визнання таким, що втратило чинність рішення Теребовлянської районної ради від 24.05.2016 №157 Про врегулювання окремих питань щодо управління об'єктами соціальної власності до матеріалів справи відповідачем долучено фотокопію дошки оголошень ради, витяги з офіційного веб-сайту Теребовлянської районної ради (а.с.254-258, том-2).
Відповідно до протоколу засідання президії Теребовлянської районної ради сьомого скликання від 20.09.2018 (а.с.167-168, том-2) погоджено порядок денний сесії Райради; під №19 порядку денного включено розгляд спірного питання.
З Витягу з протоколу сорок першої сесії сьомого скликання Теребовлянської районної ради від 20.09.2018 (а.с.166, том-2) слідує, що по 19-му питанню порядку денного доповідав голова постійної комісії з питань регламенту, депутатської етики, місцевого самоврядування, законності, охорони прав та свобод ОСОБА_4, який зазначив, що оскільки в 2016 році Теребовлянською районною радою зареєстровано за собою речове право на спортивний комплекс, за Районною радою збереглися функції управління майном спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Теребовлянського району, відповідно рішення від 24.05.2016 №157 Про врегулювання окремих питань щодо управління об'єктами соціальної власності , яким зобов'язано ОСОБА_1 звернутися до суду про визнання права власності на спортивний комплекс за територіальними громадами сіл, селищ, міста Теребовлянського району, є неактуальним, запропоновано депутатам його скасувати.
20.09.2018 на сорок першій сесії сьомого скликання Теребовлянської районної ради прийнято рішення №618 Про визнання таким, що втратило чинність рішення Теребовлянської районної ради від 245 травня 2016 року №157 Про врегулювання окремих питань щодо управління об'єктами соціальної власності .
Позивач вважає, що даним рішення Теребовлянською районною радою по-перше: порушено право територіальних громад сіл, селищ, міста Теребовлянського району спільної власності на спортивний комплекс; по-друге: рішення №618 прийнято з порушенням вимог закону та Регламенту Райради, а тому в сукупності з наведеним є підстави для визнання його недійсним в судовому порядку.
Оцінивши зібрані докази та дослідивши норми чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про задоволення позову, з огляду на таке.
Згідно ст.20 Господарського кодексу України держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб'єктів господарювання та споживачів. Кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів.
Відповідно до ст.7 Конституції України в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування. Згідно із ч. 2 ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно із статтею 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
За змістом частини 2 статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.
Частиною 5 статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування та оренду.
Як убачається з наявних у справі доказів, управління усім майном спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Теребовлянського району врегульовано Положенням про порядок управління майном, підприємствами, установами та організаціями, що належать до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Теребовлянського району, затвердженим рішенням Теребовлянської районної ради №255 від 18.10.2012 (а.с.143-149, том-1), у якому визначено юридичний статус і структуру підприємств, що належать до спільної власності територіальних громад, сіл, селиш, міста Теребовлянського району, правовий статус переданого їм майна, порядок управління такими підприємствами. Зокрема визначено, що закріплення майна , що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст Теребовлянського району, на праві господарського відання або оперативного управління підприємствами, а також зміна раніше встановленого правового режиму використання майна здійснюється на підставі рішення ОСОБА_1; передача майна із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Теребовлянського району до державної чи комунальної власності або з державної чи комунальної власності до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Теребовлянського району здійснюється за рішенням Теребовлянської районної ради на підставі відповідних письмових звернень.
Також визначено, що усі питання щодо розпорядження майном, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міста Теребовлянського району, до розгляду їх на пленарних засіданнях ОСОБА_1 розглядаються відповідною постійною комісією, до сфери повноважень якої належить відповідна галузь та постійною комісією з питань соціально-економічного розвитку, інвестицій та підприємництва. Передача майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міс Теребовлянського району, здійснюється за актом прийому-передачі між ОСОБА_1 в особі голови, і Підприємством в особі керівника. Невід'ємною частиною акту прийому-передачі є перелік майна, що передається. При цьому Теребовлянська районна рада здійснює контроль за ефективністю використання і збереження закріпленого за підприємством майна (п.п.3.16, 3.18, 4.1, 4.9, 5.9 Положення).
Також Законом України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що органами, уповноваженими управляти об'єктами комунальної власності, є як органи місцевого самоврядування, створені сільськими, селищними, міськими територіальними громадами, так і районні та обласні ради.
Районні та обласні ради - це органи місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.
Відповідно до частини 4 статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об'єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.
Згідно з частиною 2 статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Відповідно до приписів статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рішення ради приймається її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Таким чином, питання управління та розпорядження майном спільної власності врегульовано як в Законі, так і в Положенні, згідно з якими по відповідних питаннях рада приймає рішення.
Діяльність Теребовлянської районної ради та її органів визначено Регламентом Райради сьомого скликання, обраної на чергових виборах 25.10.2015 (а.с.127-142, том-1).
Так, згідно п.7.1. Регламенту Теребовлянська районна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради та засідань постійних комісій ради. Рішення про скликання сесії ради доводиться до відома депутатів та населення не пізніше як за 10 днів до сесії. Проекти рішень районної ради оприлюднюються на веб-сайті райради не пізніше як за 20 днів до дати їх розгляду (п.7.9 Регламенту).
Пропозиції щодо питань на розгляд районної ради можуть вноситися, в тому числі постійними комісіями ради. Проекти рішень районної ради подаються постійними комісіями не пізніше як за 35 календарних днів до початку пленарного засідання ради на паперових та електронних носіях (п.7.15, 9.1 Регламенту). Проекти рішень районної ради оприлюднюються не пізніше як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття. Проекти рішень районної ради підлягають обов'язковому розгляду у постійних комісіях не пізніше як за 3 дні до початку пленарного засідання. При цьому у п. 11.3 Регламенту визначено, що всі проекти рішень, що вносяться на розгляд районної ради, розглядаються на засіданні постійної комісії з питань регламенту, депутатської етики, місцевого самоврядування , законності, охорони прав та свобод громадян на відповідність їх Регламенту не пізніше як за два дні до початку пленарного засідання.
Судом встановлено, що проект рішення №618 від 20.09.2018, яке є предметом даного спору, було розглянуто на засіданні постійної комісії 19.09.2018, отримало позитивний висновок комісії, котрий викладено у формі рішення та рекомендовано на пленарному засіданні районної ради прийняти відповідне рішення. Головою постійної комісії повідомлено депутатів, що за Теребовлянською районною радою зареєстровано 07.10.2016 право власності на спортивний майновий комплекс, про який йдеться у рішенні від 24.05.2016 №157, тому останнє є неактуальним і його слід визнати таким, що не підлягає виконанню. На сесії Райради 20.09.2018 визнано таким, що втратило чинність рішення Теребовлянської районної ради від 24.05.2016 №157 Про врегулювання окремих питань щодо управління об'єктами соціальної власності .
Наведені обставини свідчать про порушення ОСОБА_1 п. 11.3 Регламенту ради в частині строків розгляду проекту рішення постійною комісією та не дотримання вимог закону щодо строків оприлюднення проекту рішення в друкованому засобі масової інформації і докази протилежного в матеріалах справи відсутні. Отже, до порядку денного сесії Теребовлянської районної ради 20.09.2018 було включено під № 19 питання, яке не пройшло у встановленому порядку погоджень та не було оприлюднене у визначені строки, відтак, не доведено до відома зацікавлених осіб та населення, чим порушено їхнє право на об'єкт спільної власності територіальних громад району.
Згідно із частинами 2-3 статті 13, статті 74 Господарського процесуального кодексу України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов'язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.
За нормами статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Судом не приймаються до уваги скріншот із веб-сайту районної ради та копія оголошень, розміщених на дошці оголошень Теребовлянської районної ради в якості належного та допустимого доказу оприлюднення спірного проекту рішення у липні 2018року, оскільки такі докази не відповідають положенням ст.ст. 73, 77 ГПК України.
ОСОБА_1 пояснень представників районної ради встановлено, що прийняття рішення №157 від 24.05.2016, яким зобов'язано Теребовлянську районну разу звернутися з позовом до Теребовлянського районного суду про визнання права власності на об'єкт спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Теребовлянського району - спортивного майнового комплексу Спорт для всіх , розташованого по вул.22 Січня, 17 у м.Теребовля Тернопільської області, було зумовлено необхідністю врегулювання питання оформлення права спільної власності на вказаний об'єкт за територіальними громадами сіл, селищ, міста Теребовлянського району та з метою забезпечення належного функціонування Центру Спорт для всіх .
Тобто, з прийняттям районною радою рішення №157 від 24.05.2016 виникли правовідносин, пов'язані з реалізацією суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів щодо спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Теребовлянського району на спортивний майновий комплекс, що розташований по вул.22 Січня,17 у м. Теребовля Тернопільської області. І здійснення реєстрації права власності на спортивний комплекс за Теребовлянською районною радою, що мало місце 07.10.2016, не виключало необхідності виконання рішення №157 від 24.05.2016 у визначений спосіб, тобто шляхом подання позову до суду про визнання права власності на спірний об'єкт спільної власності, оскільки таке залишалося чинним.
При вирішенні даного спору, суд не надає правову оцінку прийнятому районною радою рішенню № 157 від 24.05.2016 на предмет його законності, оскільки такі вимоги сторонами не заявлялися, а суд не вправі самостійно виходити за межі заявлених позовних вимог.
Між тим слід зазначити, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом (стаття 328 Цивільного кодексу України). Також, виходячи з вагомості права власності поряд з іншими цивільними правами, законом встановлена його непорушність.
Відповідно до статті 392 Цивільного кодексу України власник майна може пред'явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.
Відповідно рішення суду про визнання права власності, яке прийнято за результатами розгляду позову, поданого в порядку ст.392 ЦК України, є правозахисним актом, і спрямоване на захист наявного у позивача права власності.
Підставою для звернення до суду з позовом про визнання права власності згідно зі ст.392 ЦК України є оспорення існуючого права, а не намір набути вказане право за рішенням суду.
Суд враховує, що прийняте Теребовлянською районною радою рішення №157 від 24.05.2016 є ненормативним правовим актом органу місцевого самоврядування, який стосується певного кола осіб, вичерпує свою дію фактом його виконання, тому дане рішення не може бути скасоване чи змінене органом місцевого самоврядування після їх виконання, оскільки на підставі цього рішення виникли правовідносини щодо реалізації права спільної власності територіальних громад Теребовлянського району на спортивний майновий комплекс.
За приписами частини 1 статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
У статті 3 Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність.
Цей принцип знайшов своє відображення у статті 74 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , згідно з якою органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами. Враховуючи, що внаслідок прийняття рішення №157 були спричинені певні правові наслідки, то скасування такого рішення можливе лише в судовому порядку.
Згідно рішення Конституційного Суду України №7-рп/2009 від 16.04.2009, в якому надано офіційне тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
В свою чергу, відповідно до ч.10 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Отже, Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх, втім лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб , що передбачені Конституцією і законами України, керуючись у своїй діяльності ними та актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Як вбачається із змісту протоколу засідання постійної комісії районної ради №52 від 19.09.2018 та прийнятого нею рішення, оскаржуваним рішенням №618 від 20.09.2018 відповідачем визнано таким, що втратило чинність рішення №157 від 24.05.2016 з мотивів здійснення реєстрації права власності на спортивний майновий комплекс за Теребовлянською районною радою, а також збереження за останньою функцій управління майном спільної власності територіальних громад Теребовлянського району.
Тобто, оспорюване рішення прийнято районною радою не з мотивів його невідповідності вимогам закону, а з мотивів наявності факту реєстрації права власності на спортивний комплекс, що є спільною власністю територіальних громад, сіл, селищ, міста Теребовлянського району.
Посилання відповідача на ту обставину, що на сесії ради були присутні голови відповідних сільських, селищних рад, їм було відомо про дане рішення і такі не заперечували проти його прийняття, не робить рішення № 618 від 20.09.2018 таким, що прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України.
Згідно із пунктом 19 частини 1 статті 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання про продаж, передачу в оренду, концесію або під заставу об'єктів комунальної власності, які забезпечують спільні потреби територіальних громад і перебувають в управлінні районних, обласних рад, а також придбання таких об'єктів в установленому законом порядку.
Стаття 43 Закону не передбачає вирішення сесією ради питання про визнання такими, що втратили чинність ненормативних актів районної ради.
Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Отже, наведена норма визначає об'єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов'язано із позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, спричинена поведінкою іншої особи.
Таким чином, порушення, невизнання або оспорювання суб'єктивного права є підставою для звернення особи за захистом цього права із застосуванням відповідного способу захисту.
Аналогічна правова позиці наведена у постанові Верховного суду України від 15.04.15р. у цивільній справі № 6-55цс15.
Згідно з частиною 1 статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб'єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.
Предмет спору позивачем визначено як визнання незаконним та скасування рішення Теребовлянської районної ради №618 від 20.09.2018 Про визнання таким, що втратило чинність рішення Теребовлянської районної ради від 24 травня 2016 року №157 Про врегулювання окремих питань щодо управління об'єктами спільної власності , яким Райраду зобов'язано звернутися з позовом до суду про визнання права власності на об'єкт спільної власності сіл, селищ, міст Теребовлянського району, - спортивний комплекс районного центру фізичного здоров'я населення Спорт для всіх , розташований за адресою: вул.22 Січня, 17, м.Теребовля Тернопільської області, за Теребовлянською районною радою, Іванівською, Золотниківською сільськими радами, Микулинецькою селищною радою та Теребовлянською міською радою, оскільки при прийнятті оспорюваного рішення було грубо порушено вимоги чинного законодавства в частині повноважень районної ради; порушено Регламент районної ради щодо процедури проходження рішення; порушено строки розгляду проекту рішення у постійних комісіях, проект рішення не було оприлюднено та з підстав не визнання відповідачем права міської ради, третіх осіб на об'єкт спільної власності.
В даному випадку, в процесі повного і всебічного з'ясування обставин, на які сторони посилаються, як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, суд дійшов висновку про невідповідність прийнятого Теребовлянською районною радою рішення №618 від 20.09.2018 визначеній законом компетенції ради, та прийняття його з порушенням вимог закону, а тому дане рішення підлягає визнанню недійсним.
З урахуванням встановлених обставин у справі, суд дійшов висновку про задоволення позову.
Зважаючи на наявні у справі докази на підтвердження понесених сторонами судових витрат та враховуючи, що жоден із учасників справи не зробив заяви про подання відповідних доказів після ухвалення рішення суду, судові витрати у вигляді сплаченого судового збору, в силу ст.129 ГПК України, покладаються на відповідача у справі.
У судовому засіданні 12.03.2018 оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду відповідно до ст.240 ГПК України.
Керуючись ст.ст. ст.ст.4, 7, 11, 13, 20, 42, 46, 50, 73, 74, 76-79, 91, 123, 129, 221, 233, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати незаконним та скасувати рішення Теребовлянської районної ради від 20 вересня 2018 року №618 Про визнання таким, що втратило чинність рішення Теребовлянської районної ради від 24 травня 2016 року №157 Про врегулювання окремих питань щодо управління об'єктами спільної власності .
3. Стягнути з Теребовлянської районної ради (вул.Князя Василька, 104А, м.Теребовля Тернопільської області, ідентифікаційний код 21138091) на користь Теребовлянської міської ради (вул.Шевченка, 8, м.Теребовля Тернопільської області, ідентифікаційний код 04058456) - 1762 (одну тисячу сімсот шістдесят дві)грн 00коп. в повернення сплаченого судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.241 ГПК України.
Рішення суду може бути оскаржено до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 27.03.2019.
Суддя Н.О. Андрусик
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2019 |
Оприлюднено | 28.03.2019 |
Номер документу | 80754076 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Андрусик Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні