Рішення
від 25.03.2019 по справі 140/107/19
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 березня 2019 року ЛуцькСправа № 140/107/19

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Каленюк Ж.В.,

за участю секретаря судового засідання Шаблій Л.П.,

позивача ОСОБА_1, представника позивача ОСОБА_2,

представників відповідачів ОСОБА_3, ОСОБА_4,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області, Луцького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області про визнання протиправним та скасування рішення в частині, визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся з позовом до Комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років при Головному управлінні Пенсійного фонду України у Волинській області (відповідач 1), Луцького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області (відповідач 2), у якому просить: визнати протиправним та скасувати рішення відповідача 1 від 25 жовтня 2018 року №78/1066 в частині відмови у зарахуванні до пільгового стажу період роботи трактористом у Відкритому акціонерному товаристві Луцьке РТП (надалі - ВАТ Луцьке РТП ) з 01 травня 2000 року по 28 вересня 2008 року; зобов'язати відповідача 1 зарахувати до пільгового стажу вказаного періоду роботи згідно з індивідуальними відомостями про застраховану особу (форма ОК-5) в частині відомості по спеціальному стажу за 2001 звітній рік - 12 місяців, 2002 рік - 12 місяців, 2003 рік - 260 трудоднів, 2005 рік - 12 місяців, 2007 рік - 11 місяців, 2008 рік - 9 місяців 28 днів; визнати протиправними та скасувати рішення відповідача 2 від 06 листопада 2018 року та 07 грудня 2018 року щодо відмови у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах на підставі пункту в статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пункту 3 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування ; зобов'язати відповідача 2 призначити та виплачувати пенсію за віком на пільгових умовах на підставі пункту в статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення з часу звернення за призначенням пенсії, а саме з 14 серпня 2018 року, зарахувавши у пільговий стаж роботу трактористом у ВАТ Луцьке РТП згідно з індивідуальними відомостями про застраховану особу (форма ОК-5) в частині відомості по спеціальному стажу за 2001 звітній рік - 12 місяців, 2002 рік - 12 місяців, 2003 рік - 260 трудоднів, 2005 рік - 12 місяців, 2007 рік - 11 місяців, 2008 рік - 9 місяців 28 днів.

В обґрунтування позову вказав, що 14 серпня 2018 року подав до Луцького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області (надалі - Луцьке об'єднане управління ПФУ) заяву про призначення пенсії за віком на пільгових умовах на підставі пункту в статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення , пункту 3 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування . Оскільки на час звернення за призначенням пільгової пенсії підприємства, в яких він працював, та їх правонаступники припинили свою діяльність, то це позбавило його можливості подати уточнюючі довідки про характер виконуваної роботи.

25 жовтня 2018 року Комісія при Головному управлінні Пенсійного фонду України у Волинській області з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років (надалі - Комісія при Головному управлінні ПФУ) своїм рішенням №78/1066 відмовила в зарахуванні до пільгового стажу роботу трактористом у ВАТ Луцьке РТП з 01 травня 2000 року по 28 вересня 2008 року, посилаючись на те, що первинними документами не підтверджено безпосередню зайнятість ОСОБА_1 у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах та інших підприємствах сільського господарства. При цьому Комісія в своєму рішенні підтвердила, що ВАТ Луцьке РТП приєднало до себе КСП 8 Березня Луцького району, а не надавало йому послуги.

Посилаючись на зазначене рішення Комісії при Головному управлінні ПФУ, відповідач 2 рішенням від 06 листопада 2018 року відмовив позивачу в призначенні пільгової пенсії, посилаючись на відсутність необхідного загального трудового стажу 27 років та пільгового 20 років. Разом з тим, рішенням від 07 грудня 2018 року відповідач 2, уточнивши загальний трудовий стаж позивача, який склав 29 років 24 дні, і в тому числі пільговий стаж, який склав 18 років 5 місяців 2 дні, повторно відмовив в призначенні йому пільгової пенсії за відсутності необхідного пільгового стажу.

Позивач вважає рішення відповідачів протиправними та просить їх скасувати, зазначаючи, що подав необхідні документи для підтвердження пільгового стажу (трудову книжку, посвідчення-тракториста-машиніста, архівні довідки), які дозволяють встановити період та характер роботи позивача у ВАТ Луцьке РТП . Зауважень до повноти поданих документів у відповідача 1 не було, пропозицій надати інші документи йому не висловлено. В порушення пункту 14 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 10 листопада 2006 року №18-1 (надалі - Порядок № 18-1), рішення відповідача 1 не містить мотивованого висновку та пропозицій Головного управління ПФУ за результатами розгляду заяви позивача. Відповідач 1 не врахував, що в індивідуальних відомостях про застраховану особу відображені відомості про спецстаж за 2001-2003, 2005, 2007, 2008 роки за кодом ЗП3013В1, що використовується для обліку стажу трактористів-машиністів, безпосередньо зайнятих у виробництві продукції в радгоспах, колгоспах та інших підприємствах сільського господарства.

З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.

Ухвалою від 01 лютого 2019 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою від 01 березня 2019 року замінено відповідача - Комісію при Головному управлінні ПФУ на Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області (надалі - Головне управління ПФУ, відповідач 1).

Відповідач 1 у відзиві на позов його вимоги не визнав (а.с.70-73). В обґрунтування своєї позиції вказав, що позивач ОСОБА_1 24 жовтня 2018 року звернувся із заявою про підтвердження стажу роботи за період з 1980 року по 1981 рік та з 1983 року по 2008 рік на посаді тракториста в колгоспі 8 Березня та ВАТ Луцьке РТП , яке 02 жовтня 2014 року припинило свою діяльність в зв'язку з визнанням його банкрутом. Досліджуючи документи, подані позивачем, Комісія при Головному управлінні ПФУ встановила, що згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців вирощування сільськогосподарської продукції не було основним видом діяльності цього підприємства; жодним архівним документом не підтверджується безпосередня зайнятість позивача на вирощуванні сільськогосподарської продукції протягом повного польового періоду в рослинництві та на протязі календарного року в тваринництві за період з 01 травня 2000 року по 28 вересня 2008 року. Вважає, що вимога позивача про підтвердження пільгового стажу роботи згідно з індивідуальними відомостями про застраховану особу не може бути задоволена з огляду на пункт 20 Порядку №637 про документальне підтвердження роботи первинними документами. Вважає, що Комісія при Головному управлінні ПФУ не мала правових підстав для зарахування періоду роботи з 01 травня 2000 року по 28 вересня 2008 року через відсутність документального підтвердження зайнятості ОСОБА_1 у виробництві сільськогосподарської продукції.

З наведених підстав вважає, що рішення від 25 жовтня 2018 року №78/1066 є обґрунтованим, прийняте в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законами України, з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

У відповіді на відзив відповідача 1 (а.с.87-89) позивач ОСОБА_1 з його доводами не погоджується. Зауважує, що ВАТ Луцьке РТП припинило діяльність та не має правонаступника, відтак, надати інші документи, крім тих, які збереглися в архіві, він не має можливості. Водночас, відповідач 1 безпідставно не бере до уваги індивідуальні відомості про застраховану особу в частині відомостей за спеціальним стажем (форма ОК-5). Подаючи управлінню Пенсійного фонду звіти за встановленою формою і на підставі первинних документів, ВАТ Луцьке РТП щорічно підтверджувало пільговий стаж ОСОБА_1 і безпосередню зайнятість у виробництві сільськогосподарської продукції (код для обліку ЗП3013В1). Відповідач 1 безпідставно вважає, що вирощування сільськогосподарської продукції не було основним видом діяльності ВАТ Луцьке РТП , яке приєднало до себе КСП 8 Березня , орендувало і обробляло майже 2 тис. га. землі.

Відповідач 2 у відзиві на позов (а.с.92-95) його вимоги також не визнав та у задоволенні позову просив відмовити з таких підстав. Відповідно до пункту 3 статті 114 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування призначається після досягнення чоловіками 55 років і при наявності загального стажу роботи не менше 27 років, з них не менше 20 років трактористом-машиністом, безпосередньо зайнятим у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільськогосподарського виробництва. Згідно з рішенням Комісії при Головному управлінні ПФУ від 25 жовтня 2018 року №78/1066 пільговий стаж позивача становить 18 років 05 місяців 2 дні (замість 20 необхідних), загальний стаж роботи - 29 років 24 дні. Тому відсутні підстави для призначення позивачу пенсії на пільгових умовах.

З наведених підстав вважає рішення про відмову у призначенні пенсії ОСОБА_1 правомірними.

У відповіді на відзив відповідача 2 (а.с.158-160) позивач зазначає, що відмова Луцького об'єднаного управління ПФУ ґрунтується на рішенні відповідача 1, яким не зараховано до пільгового стажу період роботи трактористом у ВАТ Луцьке РТП з 01 травня 2000 року по 28 вересня 2008 року. Проте відповідачі проігнорували норми статті 22 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , згідно з якою відомості, які містяться в системі персоніфікованого обліку, використовуються виконавчими органами Пенсійного фонду для визначення права застрахованої особи або членів сім'ї на отримання пенсійних виплат згідно з цим Законом. Тому відповідачі мали б врахувати також і інформацію, подану ВАТ Луцьке РТП у звітах по застрахованій особі ОСОБА_1 за кодом особливих умов праці, що дають йому право на пільги в системі пенсійного забезпечення.

У судовому засіданні позивач, його представник позов підтримують із підстав, викладених у позовній заяві, відповіді на відзиви відповідачів; просять позов задовольнити повністю. Представники відповідачів, кожен зокрема, у задоволенні позову просять відмовити з підстав, викладених у відзивах на позов.

14 серпня 2018 року позивач ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, звернувся до Луцького об'єднаного управління ПФУ із заявою про призначення йому пенсії за віком на пільгових умовах на підставі пункту в статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення та пункту 3 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування (а.с.104). Як видно із розписки-повідомлення (а.с.105), до заяви позивач, зокрема, додав трудову книжку колгоспника №1840; довідки Луцької районної ради від 23 липня 2018 року №600/06-15, №601/06-15, №603/06-15, від 24 липня 2018року №602/06-15, №606/06-15, №607/06-15 про стаж роботи в колгоспі 8 Березня за період роботи з 1979 по 1987 роки, про виходи на роботу та заробітну плату в колгоспі 8 Березня за період роботи з 1988 по 2002 роки, з 2003 по 2006 роки; про період роботи в Луцькому районному виробничому об'єднані по виробничо-технічному забезпеченню сільського господарства села ОСОБА_5 з 01 квітня 1999 року по 28 жовтня 2008 року. Відповідачем 2 для прийняття рішення про призначення пенсії за цією заявою рекомендовано ОСОБА_1 надати до 13 листопада 2018 року рішення Комісії при Головному управлінні ПФУ про зарахування стажу роботи на посаді тракториста з 01 січня 1980 року по 20 березня 2008 року; довідку Трудового архіву Луцької районної ради про вихододні (помісячно) за 1981, 1983 роки; довідку з Волинського обласного архіву про встановлений мінімум вихододнів за період роботи з 1979 по 1981, 1983 по 2003 роки, інформацію про переведення на іншу роботу, перебування у відпустках без збереження заробітної плати.

25 жовтня 2018 року документи ОСОБА_1 за його заявою про підтвердження періодів роботи, що дають йому право на призначення пенсії на пільгових умовах були предметом розгляду Комісії при Головному управлінні ПФУ, рішенням якої №78/1066 зараховано до стажу, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до пункту 3 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , періоди роботи 01 січня 1980 по 25 квітня 1981 року, з 17 травня 1983 року по 31 грудня 1983 року, з 01 січня 1993 року по 30 квітня 2000 року за фактичною тривалістю та з 01 січня 1984 року по 31 грудня 1992 року - календарно. Оскільки первинними документами не підтверджено безпосередню зайнятість заявника у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах та інших підприємствах сільського господарства, відмовлено у зарахуванні до пільгового стажу період роботи з 01 травня 2000 року по 28 вересня 2008 року (а.с.49).

06 листопада 2018 року Луцьке об'єднане управління ПФУ своїм рішенням відмовило ОСОБА_1 в призначенні пільгової пенсії у зв'язку із відсутністю необхідного пільгового стажу; з посиланням на рішення Комісії при Головному управлінні ПФУ від 25 жовтня 2018 року №78/1066 зазначило про наявність пільгового стажу 18 років 5 місяців (потрібно 20 років), загальний стаж становить 26 років 11 місяців при необхідному 27 років (а.с.50).

Водночас, 07 грудня 2018 року Луцьке об'єднане управління ПФУ прийняло інше рішення про відмову у призначенні ОСОБА_1 пенсії на пільгових умовах, уточнивши його загальний трудовий стаж, який становить 29 років 24 дні і в тому числі пільговий стаж, який склав 18 років 5 місяців 2 дні.

Позивач із рішеннями відповідачів від 25 жовтня 2018 року №78/1066 в частині відмови у зарахуванні до пільгового стажу період роботи трактористом у ВАТ Луцьке РТП з 01 травня 2000 року по 28 жовтня 2008 року, рішенням від 06 листопада 2018 року та від 07 грудня 2018 року про відмову в призначенні пенсії на пільгових умовах не погоджується та звернувся до суду за захистом своїх прав.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує частину другу статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб'єкт владних повноважень зобов'язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Рішення відповідачів як суб'єктів владних повноважень, що є предметом даного позову, підлягають оцінці судом на відповідність критеріям правомірності, визначеним частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України).

Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян, регулюються Законом України від 05 листопада 1991 року № 1788-XII (далі - Закон №1788-XII) Про пенсійне забезпечення та Законом України від 09 липня 2003 року № 1058-ІV Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон № 1058-ІV).

Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян, регулюються Законом України від 05 листопада 1991 року № 1788-XII (далі - Закон №1788-XII) Про пенсійне забезпечення та Законом України від 09 липня 2003 року № 1058-ІV Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон № 1058-ІV).

Відповідно до пункту 3 частини другої 2 статті 114 Закону №1058-IV на пільгових умовах пенсія за віком призначається чоловікам, які працюють трактористами-машиністами і безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років, з них не менше 20 років на зазначеній роботі.

За відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності на дату досягнення віку, встановленого абзацом першим цього пункту, страхового стажу з 1 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року - не менше 27 років.

Аналогічні умови призначення пенсії на пільгових умовах визначені працівників врегульовано пунктом в статті 13 Закону №1788-XII.

Таким чином, головними умовами для призначення позивачу пенсії за віком на пільгових умовах є досягнення відповідного віку, наявність страхового стажу 27 років, а також виконання робіт на посаді тракториста-машиніста, безпосередня зайнятість у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства упродовж 20 років.

Порядок призначення пенсій на пільгових умовах цій категорії працівників роз'яснено у листі Міністерства соціального забезпечення України від 20 січня 1992 року №7. Так до трактористів-машиністів, безпосередньо зайнятих у виробництві сільгосппродукції, належать працівники, які оформлені на роботу трактористами-машиністами, мають відповідні посвідчення, постійно зайняті на тракторах та інших самохідних сільськогосподарських машинах протягом повного сезону сільгоспробіт в рослинництві та тваринництві. Трактористам-машиністам, які відпрацювали повний польовий період на тракторах та інших самохідних сільськогосподарських машинах, весь рік роботи зараховується до стажу, який дає право на пільгове пенсійне забезпечення, і в тому випадку, якщо в міжпольовий або міжсезонний період вони виконували інші роботи на стаціонарних і причіпних установках та агрегатах, з ремонту сільськогосподарської техніки, на тваринницьких фермах тощо. Віднесення господарства до сільгосппідприємств, трактористи-машиністи яких мають право на пільгову пенсію, здійснюється відповідно до класифікатора галузей народного господарства. До сільськогосподарських належать підприємства, які виробляють продукцію рослинництва і тваринництва. Трактористи-машиністи допоміжних сільських господарств, які не мають самостійного балансу і знаходяться в складі промислових, будівельних та інших підприємств і організацій, мають право на пільгову пенсію при виконанні умов, передбачених наведених вище умов. Трактористам-машиністам, постійно зайнятим на причіпних і стаціонарних установках і агрегатах, пенсії призначаються на загальних підставах.

Згідно зі статтею 62 Закону №1788-XII основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

Відповідно до статті 62 Закону №1788-XII постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року №637 затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (надалі - Порядок №637).

Як визначено пунктом 1 Порядку №637, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Згідно з пунктом 20 Порядку №637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток №5). У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка. Додатково в довідці наводяться такі відомості: стосовно трактористів-машиністів підприємств сільського господарства (в тому числі колгоспів) - про безпосередню зайнятість у виробництві сільськогосподарської продукції.

Тобто, уточнюючі довідки підприємств або організацій для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років.

Разом з тим, механізм підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремої категорії працівників у разі ліквідації підприємства, установи та організації без визначення правонаступника здійснюється відповідно до Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, затвердженого постановою правління Пенсійного Фонду України від 10 листопада 2006 року №18-1 (надалі - Порядок №18-1).

Так за змістом пунктів 3, 4, 6 Порядку №18-1 підтвердження періодів роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років (далі - підтвердження стажу роботи), здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років (далі - Комісії). Комісії створюються при головних управліннях Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, розглядають заяви про підтвердження стажу роботи та приймають рішення щодо підтвердження стажу роботи або про відмову в його підтвердженні в установленому порядку.

З огляду на доводи сторін, період роботи позивача на посаді тракториста у ВАТ Луцьке РТП з 01 травня 2000 року по 28 жовтня 2008 року відповідач 1 не зарахував до пільгового стажу, що вплинуло на можливість призначення йому пенсії на пільгових умовах (за визначенням Луцького об'єднаного управління ПФУ пільговий стаж становить 18 років 5 місяців 2 дні при необхідному - 20 років).

Перевіряючи доводи сторін, судом на підставі трудової книжки колгоспника №1840 (а.с.42-43) встановлено, що ОСОБА_1 у 1979 році вступив в члени колгоспу 8 Березня . З 1980 року він працював на посаді тракториста в колгоспі 8 Березня (до 01 квітня 1999 року). З 01 квітня 1999 року він переведений в агроцех 8 Березня ВАТ Луцьке РТП механізатором. Тут же наявні записи про роботу трактористом упродовж 1999 по 2004 роки з відомостями про кількість відроблених вихододнів, встановлений мінімум трудоднів або людиноднів за рік, нараховану заробітну плату за рік. Згідно із записом від 28 жовтня 2008 року ОСОБА_1 звільнений з роботи на підставі наказу від 28 жовтня 2008 року №85-к.

Судом також встановлено, що позивач ОСОБА_1 має посвідчення тракториста-машиніста другого класу О№870508, видане 17 березня 1984 року про стаж за цією спеціальністю з 05 березня 1980 року (а.с.44).

Як видно із довідки від 23 липня 2018 року №603/06-15, виданої Луцькою районною радою Волинської області (а.с.61), колгосп 8 Березня утворено 10 березня 1948 року; 08 червня 1992 року розпорядженням Представника Президента України у Луцькому районі №58 затверджено Статут колективного сільськогосподарського підприємства (КСП) 8 Березня . 17 березня 2003 року управлінням економіки Луцької райдержадміністрації зареєстроване доповнення до Статуту ВАТ Луцьке ремонтно-транспортне підприємство , яким останнє приєднує до себе КСП 8 Березня с. Чаруків та виступає правонаступником його зобов'язань згідно з протоколом №3 загальних зборів КСП 8 Березня від 05 травня 2000 року; ВАТ Луцьке РТП перетворено у Приватне акціонерне товариство (ПрАТ) Луцьке РТП (протокол загальних зборів акціонерів ВАТ Луцьке РТП від 26 березня 2011 року №16).

З витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.163-165) слідує, що 02 жовтня 2014 року ПрАТ Луцьке РТП припинено у зв'язку із визнанням банкрутом.

За таких обставин очевидно, що припинення підприємства та відсутність правонаступника позбавляє позивача можливості отримати довідку про уточнюючий характер роботи на посаді тракториста у період з 01 травня 2000 року по 28 жовтня 2008 року у ВАТ Луцьке РТП відповідно до пункту 20 Порядку №637.

Отже, підтвердження стажу роботи та прийняття відповідного рішення щодо зарахування стажу до пільгового у зв'язку із відсутністю правонаступника є повноваженням Комісії при Головному управлінні ПФУ, до якого ОСОБА_1 і подав відповідну заяву від 24 жовтня 2018 року (а.с.75).

Як визначено у пункті 11 Порядку №18-1, заявник для підтвердження стажу роботи подає такі документи: 1) заяву про підтвердження стажу роботи; 2) документи, які підтверджують факт припинення підприємства, установи, організації в результаті їх ліквідації (у тому числі архівні) - щодо підприємств, установ, організацій, ліквідованих до 01 липня 2004 року та/або щодо яких відсутні дані про проведення реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр); 3) трудову книжку; 4) документи, видані архівними установами, зокрема: а) довідку про заробітну плату; б) копії документів про проведення атестації робочих місць; в) копії документів про переведення на іншу роботу, на роботу з неповним робочим днем, надання відпусток без збереження заробітної плати (у разі відсутності - довідка про їх відсутність). У разі необхідності заявник може подавати інші документи, які можуть підтверджувати виконання робіт, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років.

Відповідно до пункту 14 Порядку №18-1 Головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі розглядають заяви про підтвердження стажу роботи та з відповідною пропозицією про задоволення або відхилення заяви, разом із вмотивованим висновком, направляють Комісії.

Перевіряючи обґрунтованість висновків відповідача 1 про непідтвердження поданими документами характеру виконуваної роботи - постійну зайнятість позивача як тракториста-машиніста на тракторах та інших самохідних сільськогосподарських машинах протягом повного сезону сільгоспробіт в рослинництві, суд вважає звернути увагу на такі обставини.

У спірному рішенні відповідача 1 від 25 жовтня 2018 року №78/1066 вказано, що первинні документи по ВАТ Луцьке РТП , які підтверджують надання послуг по виробництву сільськогосподарської продукції колгоспам, радгоспам та іншим підприємствам сільського господарства, відсутні, що на його думку, не дозволяє зарахувати спірний період роботи позивача до пільгового стажу.

Разом з тим, приймаючи таке рішення, відповідач 1 безпідставно не взяв до уваги витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осі, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 24 жовтня 2018 року, згідно з яким ПрАТ Луцьке РТП (попередньо ВАТ Луцьке РТП ) здійснювало такі види діяльності: вирощування зернових та технічних культур; змішане сільське господарство; виробництво двигунів та турбін; виробництво машин та устаткування для добувної промисловості й будівництва. Водночас, за даними органів статистики про основний вид економічної діяльності юридичної особи, визначеної на підставі даних державних статистичних спостережень відповідно до статистичної методології за підсумками діяльності за рік, вирощування зернових та технічних культур було основним видом діяльності цього підприємства. Ні у суду, ні у відповідачів відсутні підстави ставити під сумнів дані офіційних державних реєстрів. Наведене спростовує доводи відповідача 1 про те, що вирощування сільськогосподарської продукції не було основним видом діяльності цього підприємства.

У пункті 11 Порядку №18-1 в переліку документів, які повинен подати заявник, первинні документи для підтвердження пільгового стажу відсутні. Воно й зрозуміло, що такі документи заявник надати не може у зв'язку із відсутністю правонаступника юридичної особи, де він працював. Тут мова йде про архівні довідки про заробітну плату; про переведення на іншу роботу, на роботу з неповним робочим днем, надання відпусток без збереження заробітної плати (у разі відсутності - довідка про їх відсутність). Надання таких документів обумовлене необхідністю встановити тривалість роботи заявника та її безперервність.

ОСОБА_1 звертався в Державний архів Волинської області, архівною довідкою якого від 17 вересня 2018 року №790/01.22 повідомлено, що документи КСП 8 Березня с. Чаруків на зберігання в Державний архів Волинської області передані по травень 2000 року включно, після травня 2000 року - не надходили (а.с.76-77). ОСОБА_1 Комісією при Головному управлінні ПФУ пільговий стаж зараховано по 01 травня 2000 року.

На думку суду, відсутність документів по підприємству на зберіганні в архівних установах, не може нівелювати відомості трудової книжки, оформлені належним чином, та позбавляти особу права на належне пенсійне забезпечення з урахуванням набутого нею трудового стажу.

В матеріалах справи є архівна довідка Луцької районної ради від 24 липня 2018 року №607/06-15 (а.с.78) про прийняття ОСОБА_1 механізатором у Луцьке районне виробниче об'єднання по виробничо-технічному забезпеченню сільського господарства с. Гірка Полонка з 01 квітня 1999 року згідно з наказом №74-к від 01 квітня 1999 року, звільнений з 28 жовтня 2008 року згідно з наказом №85-к від 28 жовтня 2008 року. Також з архівної довідки Луцького районної ради Волинської області від 23 липня 2018 року №601/06-15 видно, що ОСОБА_1 працював у колгоспі 8 Березня с. Чаруків; за даними книги про нарахування заробітної плати механізатори вказано відомості про виходи та заробітну плату за 1988 - 2002 роки помісячно; зокрема, виходи становлять з травня по грудень 2000 року - 186 днів, за 2001 рік - 200 днів, за 2002 рік - 213 днів. Відповідно до архівної довідки Луцької районної ради Волинської області від 24 липня 2018 року №606/06-15 (а.с.134) виходи ОСОБА_1 за даними книги про нарахування заробітної плати під час роботи в колгоспі 8 Березня с. Чаруків за 2003 рік становлять 165 днів, за 2004 рік - 212 днів, за 2005 рік - 260 днів, за 2006 рік - 279 днів. Суду надано також лист Луцької районної ради Волинської області від 20 лютого 2019 року №157/06-15 (а.с.171), яким ОСОБА_1 видано копію наказів з особового складу агроцеху 8 Березня с. Чаруків, ВАТ Луцьке РТП , зокрема, копію наказу ВАТ Луцьке РТП від 01 квітня 1999 року №1 про затвердження штатного розпису керівників, спеціалістів і обслуговуючого персоналу агроцеху 8 Березня , створеного на базі КСП 8 Березня (а.с.172), а також копію наказу від 21 грудня 1999 року №74-к про зарахування з 01 квітня 1999 року в штат управління керівників, спеціалістів та працівників агроцеху по переводу, у тому числі, ОСОБА_1, механізатора. Наказом від 13 січня 2004 року №4 по агроцеху 8 Березня ВАТ Луцьке РТП за якісний посів, обробіток, погрузку при збиранні цукрових буряків, премійовано безкоштовною видачею цукру, у тому числі, механізатора ОСОБА_1 (а.с.172). Зазначений доказ достеменно підтверджує характер виконуваної роботи позивачем у 2003 році - безпосередню зайнятість у виробництві сільськогосподарської продукції в агроцеху на протязі повного польового періоду, що є підставою зарахувати йому щонайменше цей період роботи до пільгового стажу. Також листом Головного управління статистики у Волинській області від 11 грудня 2018 року №09-09/154-18 надано інформацію на підставі електронних звітів ВАТ Луцьке РТП (ідентифікаційний код юридичної особи 03569189) за формою №29-сг Підсумки збору врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід та винограду за 2004-2008 роки, згідно з якими підприємство мало посівні площі у 2004 році - 1972,39 га, у 2005 році - 1963,73 га, у 2006 році - 1989,80 га, у 2007 році - 1989,80 га, у 2008 році - 1678,70 га (а.с.184). Наведені письмові докази у цілому вказують, що агроцех 8 Березня , у штаті якого працював позивач ОСОБА_1В та який був утворений на базі КСП 8 Березня з наступним його приєднанням до ВАТ Луцьке РТП , виконував сільськогосподарські роботи, основним видом діяльності якого згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є вирощування зернових та технічних культур. Водночас, згідно з архівною довідкою Луцької районної ради від 24 липня 2018 року №602/06-15 докази про переведення ОСОБА_1 на іншу роботу, роботу з неповним робочим днем та про відпустку без збереження заробітної плати з 1979-2008 року відсутні. Тому слід дійти висновку, що позивач, маючи посвідчення тракториста-машиніста та фактично обіймаючи посаду тракториста (механізатора) згідно з наказами про прийняття на роботу, відомостями про нарахування заробітної плати, був безпосередньо зайнятий у виробництві сільськогосподарської продукції у спірний період - з 01 травня 2000 року по 28 жовтня 2008 року - до моменту звільнення із займаної посади тракториста (згідно з трудовою книжкою).

Варто зауважити, що найменування професій працівників визначаються відповідно до Класифікатора професій та Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. У Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 2 Сільське господарство та пов'язані з ним послуги , затвердженому наказом Міністерства аграрної політики України від 07 листопада 2003 року, професійна назва механізатор відсутня. Тож правильною за змістом є назва тракторист, а не механізатор, що не змінює суті виконуваної роботи.

Також, як вбачається із листа Луцького об'єднаного управління ПФУ від 07 грудня 2018 року №13220/02-10-15, адресованого ОСОБА_1 (а.с.53-54), відповідно до інформації з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування в частині відомостей про застраховану особу - позивача наявні дані про його спецстаж за 2001 рік - 12 місяців, 2002 рік - 12 місяців, 2003 рік - 260 трудоднів, 2005 рік - 12 місяців, 2007 рік - 11 місяців, 2008 рік - 9 місяців 28 днів (форма ОК-5); код підстави для обліку спецстажу - ЗП3013В1. Про наведене повідомлено також і Головне управління ПФУ у листі відповідача 2 від 24 жовтня 2018 року №11336/02-20-08 (а.с.52).

Так у пункті 10.2 Порядку формування та подання органам Пенсійного фонду України відомостей про застраховану особу, що використовуються в системі загальнообов'язкового держаного пенсійного страхування, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 10 червня 2004 року №7-6, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 10 серпня 2004 року за №1000/9599 (був чинний до 05 листопада 2009 року), наведено пояснення, як розшифровується реквізит 04 Код підстави : восьмирозрядний код, що складається з чотирьох частин. За Законом України Про пенсійне забезпечення кодування здійснюється у такому порядку: Ідентифікатор нормативно-правового документа - три ключові літери (абревіатура), тобто - ЗПЗ; стаття Закону - три цифри (номер статті), якщо це Пенсії за віком на пільгових умовах , то зазначається 013; пункт статті Закону - одна літера, зокрема працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком N 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць , вноситься літера А. У випадку, якщо у тексті пункту статті є норми, які визначають специфічні умови спеціального стажу, то до виділеної частини пункту додається відповідний порядковий номер в пункті. Таким чином у нашому прикладі код підстави буде мати вигляд ЗПЗ013А1. Для кодування підстав для спеціального стажу використовуються серійно-порядкові коди із Довідника кодів підстав, що дають право на використання спеціального стажу для отримання пенсії.

Відповідно до наведеного код підстави для обліку спецстажу ЗП3013В1 включений в довідник кодів для обліку стажу трактористів - машиністів, безпосередньо зайнятих у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах та інших підприємствах сільського господарства.

Таким чином, відомості, що надало Луцьке об'єднане управління ПФУ з реєстру застрахованих осіб, підтверджують ту обставину, що ВАТ Луцьке РТП , надаючи інформацію про застрахованих осіб - працівників, підтверджувало пільговий стаж роботи ОСОБА_1 як тракториста-машиніста, безпосередньо зайнятого у виробництві сільськогосподарської продукції.

Наведене спростовує доводи відповідачів про відсутність підстав для зарахування цього періоду роботи позивача до пільгового стажу відповідно до наявних відомостей та документів.

При цьому за розрахунком Луцького об'єднаного управління ПФУ загальний страховий стаж ОСОБА_1 станом на 01 серпня 2018 року становить 29 років 24 дні, про що видно із розрахунку (а.с.153-154). Як встановлено у судовому засіданні у позивача, щодо цього розрахунку він заперечень не має. Страховий стаж роботи у ВАТ Луцьке РТП з 01 травня 2000 року по 28 жовтня 2008 року за розрахунком відповідача 2 становить 7 років 7 місяців (а.с.53).

Отже, встановлені судом обставини, перевірені письмовими доказами, дають підстави для висновку про наявність усіх основних умов у позивача для призначення йому пенсії на пільгових умовах відповідно до пункту 3 частини другої статті 114 Закону №1058-IV: на час подання заяви 14 серпня 2018 року він досягнув віку 55 років, мав страховий стаж понад 27 років (для осіб, які звернулися за пенсією у період з 01 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року), необхідний стаж роботи трактористом-машиністом у сільськогосподарському виробництві 20 років (з них 18 років 5 місяців 2 дні є безспірним, визначено відповідачем 2 без урахування періоду роботи позивача з 01 травня 2000 року по 28 жовтня 2008 року). Період роботи позивача з 01 травня 2000 року по 28 жовтня 2008 року підлягає зарахуванню до пільгового стажу позивача календарно чи за фактичною тривалістю, при цьому пільговий стаж позивача у разі його зарахування становитиме сумарно більше 20 років, як це необхідно відповідно до пункту 3 частини другої статті 114 Закону №1058-IV. Разом з тим, до повноважень суду не належить обраховувати стаж (календарно чи за фактичною тривалістю), однак його розрахунок лише за архівними довідками від 23 липня 2018 року №601/06-15, від 24 липня 2018 року №606/06-15 буде достатнім для того, щоб призначити позивачу пільгову пенсію на зазначених умовах. Конкретний стаж визначить відповідач 2 під час призначення та розрахунку пенсії позивачу.

Як визначено частинами першою, другою статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статті 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що з урахуванням повноважень, наданих суду частиною другою статті 245 КАС України, позов належить задовольнити частково шляхом прийняття рішення про визнання протиправним та скасування рішення Комісії при Головному управлінні ПФУ від 25 жовтня 2018 року №78/1066 в частині відмови у зарахуванні ОСОБА_1 до стажу, що дає йому право на пенсію за віком на пільгових умовах період роботи трактористом у ВАТ Луцьке РТП з 01 травня 2000 року по 28 жовтня 2008 року. Оскільки судом встановлено помилковість висновків відповідача 1, то і слід визнати протиправними і скасувати рішення відповідача 2 від 06 листопада 2018 року та від 07 грудня 2018 року про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах ОСОБА_1 у зв'язку із відсутністю у нього пільгового стажу, які прийняті на підставі рішення Комісії при Головному управлінні ПФУ від 25 жовтня 2018 року №78/1066. Водночас, оскільки призначення пенсії за заявою ОСОБА_1 від 14 серпня 2018 року належить до повноважень відповідача 2, то суд вважає, що з урахуванням висновків суду про необхідність зарахування до пільгового стажу період роботи позивача трактористом у ВАТ Луцьке РТП з 01 травня 2000 року по 28 жовтня 2008 року, розрахунок якого доведеться робити Луцькому об'єднаному управлінню ПФУ, достатнім та ефективним способом захисту буде зобов'язання саме цього відповідача призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 3 частини третьої статті 114 Закону №1058-IV згідно з його заявою від 14 серпня 2018 року, зарахувавши до пільгового стажу період роботи позивача трактористом у ВАТ Луцьке РТП з 01 травня 2000 року по 28 жовтня 2008 року. На думку суду, зарахування пільгового стажу необхідно проводити на підставі трудової книжки колгоспника №1840, архівних довідок Луцької районної ради Волинської області від 23 липня 2018 року №601/06-15, від 24 липня 2018 року №606/06-15 про вихододні на підставі книг про заробітну плату за 2000-2002 роки, 2003-2006 роки, позаяк ці документи (основний та первинні) є підставою для визначення пільгового стажу. Такий спосіб захисту буде свідчити, що спір вирішено.

Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Звертаючись до суду, позивач сплатив судовий збір у сумі 1536,80 грн., що підтверджується квитанціями від 17 січня 2019 року №0.0.1241134202.1, від 29 січня 2019 року №0.0.1253473630.1, виписками про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України (а.с.2, 33, 37, 63).

Згідно із частинами першою, третьою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Оскільки суд позов задовольняє частково, то на користь позивача слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів судові витрати пропорційно до задоволених позовних вимог - у сумі по 384,20 грн. з кожного.

Керуючись статтями 2, 72-77, 139, 243-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 (45610, Волинська область, Луцький район, село Чаруків, вулиця Першотравнева, 17, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (43026, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Кравчука, 22-В, ідентифікаційний код юридичної особи 13358826), Луцького об'єднаного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (43005, Волинська область, місто Луцьк, проспект Президента Грушевського, 1, ідентифікаційний код юридичної особи 40370530) про визнання протиправним та скасування рішення в частині, визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, при Головному управлінні Пенсійного фонду України у Волинській області від 25 жовтня 2018 року №78/1066 про результати розгляду заяви в частині відмови у зарахуванні ОСОБА_1 до стажу, що дає йому право на пенсію за віком на пільгових умовах, період роботи трактористом у Відкритому акціонерному товаристві Луцьке ремонтно-транспортне підприємство з 01 травня 2000 року по 28 вересня 2008 року.

Визнати протиправними та скасувати рішення Луцького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області від 06 листопада 2018 року та від 07 грудня 2018 року про відмову у призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 3 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування згідно з його заявою від 14 серпня 2018 року.

Зобов'язати Луцьке об'єднане управління Пенсійного фонду України Волинської області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 3 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування з 14 серпня 2018 року, зарахувавши до пільгового стажу період роботи трактористом у Відкритому акціонерному товаристві Луцьке ремонтно-транспортне підприємство (ідентифікаційний код юридичної особи 03569189) з 01 травня 2000 року по 28 жовтня 2008 року з урахуванням висновків суду.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області судові витрати у сумі 384,20 грн. (триста вісімдесят чотири грн. 20 коп.).

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Луцького об'єднаного управління Пенсійного фонду України у Волинській області судові витрати у сумі 384,20 грн. (триста вісімдесят чотири грн. 20 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд.

Суддя Ж.В. Каленюк

Повне судове рішення складено судом 29 березня 2019 року

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.03.2019
Оприлюднено01.04.2019
Номер документу80790746
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/107/19

Ухвала від 19.06.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 13.05.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 25.03.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Рішення від 25.03.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Рішення від 28.02.2019

Цивільне

Немирівський районний суд Вінницької області

Царапора О. П.

Ухвала від 01.03.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 01.03.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 01.02.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 22.01.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 18.01.2019

Цивільне

Немирівський районний суд Вінницької області

Царапора О. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні