Рішення
від 01.04.2019 по справі 826/2251/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

01 квітня 2019 року № 826/2251/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого Бояринцевої М.А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Аванбуд" до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов"язати вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю АВАНБУД (далі - позивач та/або ТОВ АВАНБУД ) з позовом до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач та/або ДФС України/контролюючий орган) та просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України №400272/41122813 від 12.12.2017 про відмову реєстрації податкової накладної №15 від 15.11.2017 (реєстраційний №9253975550), подану 29.11.2017 Товариством з обмеженою відповідальністю АВАНБУД для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №15 від 15.11.2017 (реєстраційний №9253975550), подану Товариством з обмеженою відповідальністю АВАНБУД 29.11.2017.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.02.2018 відкрито провадження в адміністративній справі №826/2251/18 та ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Як слідує з матеріалів справи, мотивуючи позовні вимоги позивач стверджує, що при прийнятті комісією Державної фіскальної служби України рішення №400272/41122813 від 12.12.2017 про відмову реєстрації податкової накладної №15 від 15.11.2017 контролюючий орган порушив строки надіслання квитанції про зупинення реєстрації останньої із зазначенням причин такого зупинення.

Крім того, Товариство з обмеженою відповідальністю АВАНБУД зазначає, що ДФС України у квитанції від №9253975550 від 30.11.2017 про зупинення реєстрації податкової накладної №15 від 15.11.2017 не зазначено конкретного критерію оцінки ступеню ризиків достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, а також не вказано вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №15 від 15.11.2017.

Разом з цим, позивач зазначає про не дотримання відповідачем вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 №190 Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації , а також Порядку роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування або відмову у такій реєстрації, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №566, Закону України Про електронні документи та електронний документообіг від 22.05.2003 №851-IV.

Відповідачем подано відзив на позову заяву у якому останній зазначає, що у позивача відсутні первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, відвантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання передавання товарів (робіт, послуг) за урахуванням наявності типових форм та галузевої специфіки, довіреності, акти керівного органу платника податку, яким оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податків для провадження господарської операції, що підтверджує реальність господарської операції, з огляду на що просив відмовити в задоволенні адміністративного позову.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Товариством з обмеженою відповідальністю АВАНБУД 29.11.2017 засобами електронного зв'язку направлено до Державної фіскальної служби України податкову накладну №15 від 15.11.2017 року на загальну суму податку на додану вартість 152 268, 74 грн. для здійснення її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

30.11.2017 12:35:53 відповідачем надіслано позивачу квитанцію зупинена реєстрація податкової накладної №15 від 15.11.2017 року на загальну суму податку на додану вартість 152 268, 74 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація вказаної податкової накладної зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, у зв'язку із тим, що податкова накладна відповідає вимогам пункту 6 Критеріїв оцінки ступневі ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання придбання по товарам з УКТ ЗЕД. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

06.12.2017 ТОВ АВАНБУД через "Електронний кабінет платника податків" було направлено Повідомлення від 06.12.2017 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено 9253975550 від 15.11.2017 року разом з яким було подано пакет наступних документів: письмові пояснення ТОВ АВАНБУД № 66 від 04.12.2017 року; відомості про ТОВ АВАНБУД з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄРДПОУ) Головного управління статистики у м. Києві від 08.02.2017; договір підряду № 05-10/17 від 23.10.2017, укладений між ТОВ АВАНБУД та ПСП ім. Т.Г.Шевченка з додатками до нього; додаток № 1 Договірна ціна на виготовлення теплиці 50x9,6x4,5 здійснена в 2017 році; додаток № 2 Календарний план-графік виконання робіт по влаштуванню теплиці 9,6х50,0х4,5 м; витяг із Звіту про дебетові і кредитові операції по рахунку 26008052684093 ТОВ ЗАНБУД з 01.11.2017 по 28.11.2017 (копія додається), що підтверджує підстави формування та виписку податкової накладної від 15.11.2017; документи, які підтверджують придбання ТОВ АВАНБУД у інших контрагентів будівельних та витратних матеріалів: видаткова накладна № 428 від 27.10.2017 ТОВ МЕТАЛ ПАРТНЕР (код ЄДРПОУ 40329701) на загальну суму з урахуванням ПДВ 8 447,62 грн.; видаткова накладна № 1162 від 02.11.2017 ТОВ СИСТЕМА ЕНІГМА (код ЄДРПОУ 38879307) на загальну суму з урахуванням ПДВ 21 547,44 грн.; видаткова накладна № 8174 від 03.11.2017 ТОВ АКСОР (код ЄДРПОУ 38900595) на загальну суму з урахуванням ПДВ 780,62 грн.; видаткова накладна № 8176 від 03.11.2017 ТОВ АКСОР (код ЄДРПОУ 38900595) на загальну суму з урахуванням ПДВ 15 254,93 грн.; видаткова накладна № 1208 від 13.11.2017 ТОВ СИСТЕМА ЕНІГМА (код ЄДРПОУ 38879307) на загальну суму з урахуванням ПДВ 52 127,70 грн. та товарно-транспортна накладна № СЕ1311-6 від 13.11.2017 року на загальну суму з урахуванням ПДВ 52 127,70 грн.; видаткова накладна № 1216 від 16.11.2017 ТОВ СИСТЕМА ЕНІГМА ( код ЄДРПОУ 38879307) на загальну суму з урахуванням ПДВ 80 324,69 грн. та товарно-транспортна накладна № СЕ1611-1 від 16.11.2017 з урахуванням ПДВ 80 324,69 грн.; видаткова накладна № 650 від 21.11.2017 ТОВ ПРОМТЕХГРУП-К (код ЄДРПОУ 41417133) на загальну суму з урахуванням ПДВ 53 186,81 грн.; видаткова накладна № К-000052627 від 24.11.2017 ТОВ МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД (код ЄДРПОУ 37412768) на загальну суму з урахуванням ПДВ 13772,27 грн.; ліцензія Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 12.04.2017 №15-Л на здійснення господарської діяльності з будівництва об'єктів IV і V категорії складності та відповідний перелік видів робіт провадження господарської діяльності з будівництва об'єктів IV і V категорії складності; договір на виконання будівельних робіт №1/07 від 25.10.2017 (договір субпідряду з виконання будівельних робіт на об'єкті за адресою: Київська область, Васильківський район, село Тростинка, вул. Кірова), укладений між ТОВ АВАНБУД та ТОВ ТЕХНОБАУ з додатками до нього, додаток №1 Кошторис матеріалів та послуг по влаштуванню покрівлі; договір на виконання будівельних робіт №2/07 від 25.10.2017 (договір субпідряду з виконання будівельних робіт на об'єкті за адресою: Київська область, Васильківський район, село Тростинка, вул. Кірова, б. 4), укладений між ТОВ АВАНБУД та ТОВ ТЕХНОБАУ з додатками до нього, додаток №1 кошторис матеріалів та послуг по влаштування покрівлі.

Крім того, позивачем було надано пояснення №66 від 04.12.2017, у яких зазначено, що ТОВ АВАНБУД відповідно до договору №05-10/17 від 23.10.2017 є підрядником виконання робіт з будівництва тепличного комплексу за адресою: Київська область, Васильківський район, село Тростинка, Кірова, 4, де замовником будівництва є ПСП ім. Т.Г. Шевченка (код ЄДРПОУ 31379694).

Комплекс робіт передбачає складання елементів теплиці на складі підприємства та подальший монтаж на об'єкті замовника, що становить декілька технологічних етапів, які виконуються послідовно власними силами і передбачають: виготовлення несучих конструкцій з металевих профілів у стаціонарних умовах; влаштування фундаментів стартового типу; монтаж силового каркасу (встановлення несучих конструкцій) на будівельному майданчику, накриття полікарбонатом та плівкою; під'єднання та налаштування функціональних систем (освітлення, надуву, вентиляції, крапельного поливу тощо); організація монтажу та функціонування систем водопостачання та опалення здійснює ТОВ ТЕХНОБАУ по договору виконання будівельних робіт.

Згідно договірних зобов'язань за Договором підряду № 05-10/17 від 23.10.2017 ТОВ "АВАНБУД" отримало кошти від ПСП ім. Т.Г. Шевченка, що витрачалися на закупівлю будівельних та витратних матеріалів, які закуплялися у інших контрагентів.

Рішенням комісії ДФС №400272/41122813 від 12.12.2017 відмовлено у реєстрації податкової накладної №15 від 15.11.2017 на загальну суму з податком на додану вартість 152 268,47 грн. (далі оскаржуване та/або спірне рішення).

Вирішуючи спір по суті суд керується положенням чинного законодавства, яке діяло на час виникнення спірних правовідносин та звертає увагу на наступне.

Згідно з підпунктами а , б пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об'єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг, згідно положень пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

За приписами пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до пункту 74.3 статті 74 Податкового кодексу України зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики

Згідно з пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації (далі - Порядок

Пунктом 12 №1246 встановлено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16. статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Аналогічні норми містяться у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яким реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Згідно підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідач дійшов висновку про відповідність податкової накладної №15 від 15.11.2017 критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.03.2017 № 567 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за № 753/30621.

Водночас відповідачем запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

При цьому, в порушення підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, відповідачем не вказано у квитанції від 30.11.2017 12:35:53 про реєстрацію податкових накладених/розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних конкретних документів, вичерпний перелік яких встановлений наказом Міністерства фінансів України від 13.03.2017 № 567 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за № 753/30621, які позивач має надати.

Так, наказом Міністерства фінансів України 13.03.2017 № 567 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за № 753/30621, затверджено Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 4 вказаних Критеріїв оцінки інформація за встановленою формою подається платником податку в електронному вигляді засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами. ДФС постійно розміщує на офіційному веб-сайті відомості щодо засобів електронного зв'язку, якими може подаватися інформація за встановленою формою.

Підпунктом 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України. Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (підпункт 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України).

Як вже було зазначено судом вище позивачем направлялися в електронному вигляді до ДФС України пояснення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній №15 від 15.11.2017 та документи на підтвердження реальності господарської операції по спірним податковим накладним, що підтверджується копіями відповідних повідомлень наявних в матеріалах справи.

Разом з тим, Комісією ДФС України, незважаючи на подання позивачем необхідних документів прийнято оскаржуване рішення у якому зазначено надання платником податку копій документів, які складні з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування . Інших підстав для прийняття останніх не зазначено.

Таким чином, у оскаржуваному рішенні не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної.

Суд відхиляє доводи відповідача викладені у відзиві на позовну заяву, що у позивача відсутні первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, відвантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання передавання товарів (робіт, послуг) за урахуванням наявності типових форм та галузевої специфіки, довіреності, акти керівного органу платника податку, яким оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податків для провадження господарської операції, що підтверджує реальність господарської операції, оскільки при направленні квитанції від 30.11.2017 12:35:53 про реєстрацію податкових накладених/розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних конкретних документів, вичерпний перелік яких встановлений наказом Міністерства фінансів України від 13.03.2017 № 567 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за № 753/30621, відповідачем не було зазначено документи, які позивач має надати.

Крім цього, в спірному рішенні відсутні покликання на зазначені обставини.

Абзацом другим Постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 №190 "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" встановлено, що комісія Державної фіскальної служби приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з абзацом третім вказаної Постанови підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16. статті 201 Кодексу; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Проте, спірне рішення, як було встановлено судом, крім загальної підстави надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття Комісією ДФС рішення про реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування , не містить чіткого визначення підстав для відмови в реєстрації податкових накладних Товариства з обмеженою відповідальністю АВАНБУД в Єдиному реєстрі податкових накладних, зокрема щодо того, які саме документи, надані позивачем, складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що рішення комісії Державної фіскальної служби України №400272/41122813 від 12.12.2017 про відмову реєстрації податкової накладної №15 від 15.11.2017 не відповідає приписам податкового законодавства.

Вказана правова позиція підтримана Верховним Судом у постанові від 31.01.2018 у справі №825/849/17 (провадження №К/9901/1984/17).

Таким чином, рішення комісії Державної фіскальної служби України №400272/41122813 від 12.12.2017 про відмову реєстрації податкової накладної №15 від 15.11.2017 є протиправним та підлягає скасуванню.

Згідно з положеннями частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення зокрема про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Частина третя статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов'язати суб'єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до підпункту 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:

а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У першому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, яке ухвалюється саме Комісією ДФС України.

У другому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної.

Таким чином, нормами Податкового кодексу України чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної.

Пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, встановлено, що у разі надходження до ДФС України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Враховуючи, що судом встановлено відсутність у Комісії ДФС України правових підстав для відмови у реєстрації податкової накладної шляхом прийняття відповідного рішення, суд дійшов до висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є зобов'язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №15 від 151.11.2017 датою її фактичного надходження.

Суд також зазначає, що обраний спосіб захисту, щодо зобов'язання відповідача вчинити відповідні дії узгоджується зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту), відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Оцінюючи ж правове обгрунтування позовних вимог в іншій частині слід вказати таке.

Податкова накладна №15 від 15.11.2017 була скерована контролюючому органу засобами електронного зв'язку 29.11.2017 о 09:45.

В свою чергу, 30.11.2017 12:35:53 відповідачем надіслано позивачу квитанцію зупинена реєстрація податкової накладної №15 від 15.11.2017 року на загальну суму податку на додану вартість 152 268, 74 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Пунктом 2 Порядку №1246 визначено, що операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.

Операційний день триває з 0 до 23-ї години (пункт 3 Порядку №1246).

Суд зазначає, що в даному випадку дійсно мало місце порушення відповідачем строків надіслання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, однак за наявності рішення комісії Державної фіскальної служби України №400272/41122813 від 12.12.2017 про відмову реєстрації податкової накладної №15 від 15.11.2017 підстави для застосування пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України в частині реєстрації такої податкової накладної, з огляду на відповідне порушення не може бути застосовано.

Що ж стосується доводів позивача в іншій частині суд звертає увагу на наступне.

Згідно частини 1 статті 1 Закону України Про електронний цифровий підпис від 22.05.2003 №852-IV електронний цифровий підпис - вид електронного підпису, отриманого за результатом криптографічного перетворення набору електронних даних, який додається до цього набору або логічно з ним поєднується і дає змогу підтвердити його цілісність та ідентифікувати підписувача. Електронний цифровий підпис накладається за допомогою особистого ключа та перевіряється за допомогою відкритого ключа;

В свою чергу, засіб електронного цифрового підпису - програмний засіб, програмно-апаратний або апаратний пристрій, призначені для генерації ключів, накладення та/або перевірки електронного цифрового підпису, особистий ключ - параметр криптографічного алгоритму формування електронного цифрового підпису, доступний тільки підписувачу.

Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України Про електронний цифровий підпис від 22.05.2003 №852-IV органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації державної форми власності, державні реєстратори прав на нерухоме майно, державні реєстратори юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, нотаріуси для засвідчення чинності відкритого ключа використовують лише посилений сертифікат ключа.

Згідно частини 1 статті 1 Закону України Про електронний цифровий підпис від 22.05.2003 №852-IV відкритий ключ - параметр криптографічного алгоритму перевірки електронного цифрового підпису, доступний суб'єктам відносин у сфері використання електронного цифрового підпису, а посилений сертифікат відкритого ключа (далі - посилений сертифікат ключа) - сертифікат ключа, який відповідає вимогам цього Закону, виданий акредитованим центром сертифікації ключів, засвідчувальним центром, центральним засвідчувальним органом.

Суд звертає увагу, що доказів на порушення відповідачем Закону України Про електронні документи та електронний документообіг від 22.05.2003 №851-IV та Закону України Про електронний цифровий підпис від 22.05.2003 №852-IV позивачем не надано, а судом не встановлено, з огляду на що суд не враховує вказані доводи при вирішенні спору по суті.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Підсумовуючи вищевикладене в сукупності, з огляду на те, що відповідачем не доведено правомірність оскаржуваного рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Частиною першою статті 143 КАС України встановлено, що суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Приймаючи до уваги те, що адміністративний позов підлягає задоволенню, то судові витрати слід присудити на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 143, 241 - 246, 250, 255, 293, 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю АВАНБУД ( 03143, м. Київ, вул.Академіка Заболотного, б. 154, корпус Д, код ЄДРПОУ 41122813) до Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, б. 8, код ЄДРПОУ 39292197) задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Державної фіскальної служби України №400272/41122813 від 12.12.2017 про відмову реєстрації податкової накладної №15 від 15.11.2017 (реєстраційний №9253975550), подану 29.11.2017 Товариством з обмеженою відповідальністю АВАНБУД для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

3. Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №15 від 15.11.2017 (реєстраційний №9253975550), подану Товариством з обмеженою відповідальністю АВАНБУД 29.11.2017.

4. Судові витрати в розмірі 3 524 (три тисячі п'ятсот двадцять чотири) грн. 00 коп. стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АВАНБУД ( 03143, м. Київ, вул.Академіка Заболотного, б. 154, корпус Д, код ЄДРПОУ 41122813) за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, б. 8, код ЄДРПОУ 39292197).

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295 - 297 КАС України.

Суддя М.А. Бояринцева

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення01.04.2019
Оприлюднено02.04.2019
Номер документу80834477
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/2251/18

Ухвала від 08.09.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

Ухвала від 29.04.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

Ухвала від 13.04.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

Постанова від 07.04.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 16.03.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 16.03.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 27.01.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

Ухвала від 22.01.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

Ухвала від 30.05.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Рішення від 01.04.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні