ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 У Х В А Л А
28 березня 2019 року м. Київ № 826/12507/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Пащенка К.С., за участю секретаря судового засідання Легейди Я.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
ОСОБА_2 доКиївського регіонального центру оцінювання якості освіти, Українського центру оцінювання якості освіти, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору,Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України провизнання неправомірними дій, рішення та зобов'язання вчинити певні дії, ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_2 (адреса: АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Київського регіонального центру оцінювання якості освіти (адреса: 07400, Київська обл., місто Бровари, бульвар Незалежності, будинок 14 Б, ідентифікаційний код 34837504) та Українського центру оцінювання якості освіти (адреса: 03115, м. Київ, вул. Львівська, 28, ідентифікаційний код 34187201), в якому просить суд:
визнати неправомірними дії регламентної комісії Київського регіонального центру Оцінювання якості освіти в частині встановлення факту порушення абітурієнтом ОСОБА_2 процедури проходження зовнішнього незалежного оцінювання з Історії України та направлення відповідного клопотання до Українського центру оцінювання якості освіти про анулювання результатів тестування;
визнати неправомірними дії та рішення Українського центру оцінювання якості освіти щодо анулювання результатів зовнішнього оцінювання абітурієнта ОСОБА_2 з Історії України;
визнати неправомірними дії Апеляційної комісії Українського центру оцінювання якості освіти при прийнятті про відмову ОСОБА_2 у задоволенні апеляційної скарги та зобов'язати Апеляційну комісію Українського центру оцінювання якості освіти вчинити дії щодо відновлення результатів зовнішнього незалежного оцінювання з Історії України ОСОБА_2 відповідно до кількості набраних нею балів.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.09.2018 (суддя Пащенко К.С.) відкрито провадження у адміністративній справі, постановлено розглядати справу у порядку загального позовного провадження у підготовчому засіданні на 25.10.2018.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.10.2018 залучено до участі у справі у якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.11.2018 закрито підготовче провадження у адміністративній справі, призначено справу до судового розгляду по суті на 31.01.2019.
Судом оголошувались перерви, призначено судове засідання на 28.03.2019.
22.02.2019 представником Українського центру оцінювання якості освіти подано заяву про закриття провадження у справі від 21.02.2019 № 02-22-01/270.
В обґрунтування клопотання представником відповідача зазначено, що Український центр оцінювання якості освіти не є суб'єктом владних повноважень в розумінні Кодексу адміністративного судочинства України (далі по тексту - КАС України), не виконує делегованих владних управлінських функцій, оскільки зовнішнє незалежне оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти, використовується для прийому до закладів вищої освіти та є різновидом послуг у галузі освіти, які залежать від волевиявлення особи, а вимоги позивача заявлені до Українського центру оцінювання якості освіти не містять ознак публічно-правового спору.
У судовому засіданні 28.03.2019 судом оголошено вступну та резолютивну частини ухвали.
Розглянувши подану заяву про закриття провадження у справі, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтується заява, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду заяви і вирішення її по суті, суд дійшов висновку про наступне.
Згідно ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Відповідно п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Публічно-правовим спором є спір, у якому, хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов'язує надавати такі послуги виключно суб'єкта владних повноважень, і спір виник у зв'язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб'єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв'язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб'єкта владних повноважень або іншої особи (п. 2 ч. 1 ст. 4 КАС України).
У відповідності п. 7 ч. 2 ст. 4 КАС України, суб'єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Таким чином, основними ознаками публічно-правового спору є наявність сторони - особи, що здійснює публічно владні функції, та особливого предмету - спору, що виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою особою передбачених законом функцій.
Суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов'язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти визначено Законом України Про освіту від 05.09.2017 № 2145-VIII.
Основні правові, організаційні, фінансові засади функціонування системи вищої освіти передбачено Законом України Про вищу освіту від 01.07.2014 № 1556-VII.
Згідно ч. 1 ст. 47 Закону України Про освіту , зовнішнє незалежне оцінювання - це оцінювання результатів навчання, здобутих особою на певному рівні освіти, що проводиться спеціально уповноваженою державою установою (організацією).
Частиною 2 зазначеної статті визначено, що зовнішнє незалежне оцінювання здійснюється на основі програм зовнішнього незалежного оцінювання, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у відповідній сфері. Зміст програм зовнішнього незалежного оцінювання має відповідати стандартам освіти відповідного рівня і бути доступним для ознайомлення не пізніше ніж за 18 місяців до проведення зовнішнього незалежного оцінювання.
З указаного визначення не вбачається, що зовнішнє незалежне оцінювання є виключно одним з різновидів освітніх послуг у галузі освіти, як інструменту для прийому до закладів вищої освіти на конкурсній основі, що має приватний характер, про що зазначено відповідачем в обґрунтування заяви.
Згідно п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 12 Закону України Про вищу освіту , управління у сфері вищої освіти у межах своїх повноважень здійснюється, зокрема, Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
На виконання Указу Президента України від 4 липня 2005 р. № 1013 "Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні" Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 31 грудня 2005 р. № 1312 Про невідкладні заходи щодо запровадження зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти , якою затверджено Положення Про Український центр оцінювання якості освіти (далі Положення, у редакції від 23.09.2014).
Відповідно до п. 1 Положення у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, Український центр оцінювання якості освіти (далі - Центр) є бюджетною установою, що належить до сфери управління МОН.
Центр у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами МОН та Положенням (п. 2 Положення).
Механізм проведення зовнішнього незалежного оцінювання (оцінювання результатів навчання, здобутих на певному освітньому рівні) визначено Порядком проведення зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 р. № 1095 (далі по тексту - Порядок).
Відповідно до п. 12 порядку, суб'єктами зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти є: 1) МОН; 2) Український центр оцінювання якості освіти; 3) регіональні центри оцінювання якості освіти; 4) орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері освіти, структурні підрозділи з питань освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій.
Згідно Порядку, відповідальним суб'єктом за здійснення організаційно-технологічного забезпечення зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти є Український центр оцінювання якості освіти.
Організація та проведення зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти на місцях здійснюється відповідними регіональними центрами оцінювання якості освіти. Для вирішення питань, що потребують залучення фахівців та експертів, утворюються колегіальні робочі органи, зокрема, регламентні комісії при регіональних центрах оцінювання якості освіти (п. 15, 17 Порядку).
У відповідності п. 54 Порядку, результати зовнішнього незалежного оцінювання використовуються для прийому на навчання до навчальних закладів на наступний освітній рівень, вивчення стану функціонування системи освіти та прогнозування її подальшого розвитку, оцінювання відповідності результатів навчання, здобутих на певному освітньому рівні, державним вимогам.
Згідно п. 56 Порядку, підтвердженням результатів зовнішнього незалежного оцінювання є відповідні відомості, що формуються за підсумками проведення зовнішнього незалежного оцінювання з кожного навчального предмета (сесії) або вступного випробування як персоніфікований реєстр результатів учасників зовнішнього оцінювання, укладений в алфавітному порядку. Форма зазначеної відомості затверджується МОН. Така відомість повинна бути затверджена керівником Українського центру оцінювання якості освіти.
Разом з тим, за п. 57 Порядку, результати зовнішнього незалежного оцінювання з певного навчального предмета (вступного випробування) анулюються Українським центром оцінювання якості освіти на підставі рішення апеляційної комісії при Українському центрі оцінювання якості освіти за поданням регламентних комісій регіональних центрів оцінювання якості освіти.
З аналізу наведених нормативних положень вбачається, що Український центр оцінювання якості освіти та його регіональні підрозділи відповідають ознакам суб'єкта владних повноважень, визначеним п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України, зокрема, здійснюють публічно-владні управлінські функції з оцінювання результатів навчання шляхом проведення зовнішнього незалежного оцінювання, належать до сфери управління МОН та у своїй діяльності керуються Конституцією і законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами та положеннями, суд, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів та пояснень за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, прийшов до висновку, що спір у даній справі є публічно-правовим та має розглядатися у порядку адміністративного судочинства, а відтак, заява представника Українського центру оцінювання якості освіти про закриття провадження у справі від 21.02.2019 № 02-22-01/270 задоволенню не підлягає.
Керуючись статтями ст.ст. 238, 241, 243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В:
У задоволенні заяви представника Українського центру оцінювання якості освіти про закриття провадження у справі від 21.02.2019 № 02-22-01/270 про закриття провадження у справі - відмовити.
Ухвала набирає законної сили в порядку та строки встановлені ст. 256 КАС України та оскарженню не підлягає.
Повний текст ухвали складено 01.04.2019.
Суддя К.С. Пащенко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 28.03.2019 |
Оприлюднено | 03.04.2019 |
Номер документу | 80863623 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Пащенко К.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні