Постанова
від 02.04.2019 по справі 200/12212/18-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 квітня 2019 року справа №200/12212/18-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Гаврищук Т.Г.

суддів: Казначеєва Е.Г.

ОСОБА_1

при секретарі судового засідання Кобець О.А.,

за участю сторін по справі:

позивач: не з'явився

відповідач: ОСОБА_2 (за довіреністю)

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Фаворит Трейд на рішення Донецького окружного адміністративного (суддя - Смагар С.В.) від 21 січня 2019 року (повний текст рішення складено 21 січня 2019 року) у справі №200/12212/18-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Фаворит Трейд до ОСОБА_3 управління ДФС у Донецькій області про скасування рішення та зобов'язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до ОСОБА_3 управління ДФС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення Комісії ОСОБА_3 управління ДФС у Донецькій області, викладене у протоколі № 6 від 23 березня 2018 року про визначення позивача таким, що відповідає пп. 1.6 Критеріїв ризиковості платника податку та зобов'язання виключити позивача із переліку платників податків в режимі Журнал ризикових платників податків розділу Робота Комісії регіонального рівня підсистеми Аналітична система ІТС Податковий блок як платника з ознаками ризиковості.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 21 січня 2019 року в задоволені позову відмовлено.

В апеляційній скарзі позивач просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги позивач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Позивач вважає, що відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції надав правову оцінку порядку, підставам зупинення та відмови у реєстрації податкових накладних №20 від 05.04.2018 року, №21 від 05.04.2018 року, №22 від 05.04.2018 року, №52 від 15.04.2018 року, №68 від 20.04.2018 року, а не підставам з яких вказане зупинення відбулось та протоколу №6 від 23.03.2018 року. Позивач зазначив, що суд першої інстанції взагалі залишив поза увагою його доводи щодо недотримання відповідачем норм Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації , затв. постановою КМУ №117 від 21.02.2018 року. Судом взагалі не досліджувався один з найголовніших доказів у справі - витяг з протоколу від 23.03.2018 року №6 про визначення позивача таким, що відповідає пп1.6 Критеріїв ризиковості платника податку та не дав йому оцінку. Позивач вважає, що відповідачем порушено вищезазначений порядок, оскільки до протоколу не додані відповідні документи. В порушення вимог п.п. 22,23 Порядку протокол не містить переліку осіб, які виступали під час засідання, суті цих виступів, змісту обговорення питання порядку денного та підписів всіх учасників засідання. Також у протоколі не зазначено жодної обставини, яка б свідчила про наявність ознак здійснення Товариством ризикових операцій, в тому числі, відсутнє і посилання на узагальнену податкову інформацію від 31.08.2018 року №000767/05-99-14-06/40728789, лист від 22.10.2018 року №46925/10/05-99-07-04-14. Належної мотивації підстав та причин віднесення Товариства до ризикових платників податків відповідно до пп1.6 листа ДФС №959/99-99-07-18 від 21.03.2018 року протокольне рішення не містить. Позивач також зазначив, що узагальнена податкова інформація датована 31.08.2018 року за №000767/05-99-14-06/40728789, а також лист №46925/10/05-99-07-04-14 датований 22.10.2018 року, тобто вже після прийняття протокольного рішення від 23.03.2018 року. Суд першої інстанції не звернув уваги, що зупиненню реєстрації податкових накладних передувало рішення викладене у протоколі Позивач також вважає, що протокольне рішення не є рішенням про відмову у реєстрації податкової накладної, проте факт внесення до журналу ризикових платників податків розділу Робота Комісії регіонального рівня підсистеми Аналітична система ІТС Податковий блок , як платника з ознаками ризиковості є підставою для зупинення реєстрації всіх податкових накладних. Скасування рішення, викладеного у протоколі позбавить відповідача підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та стане підставою для визнання протиправним зупинення раніше поданих на реєстрацію податкових накладних. Крім того, Критерії ризиковості платників податків існують виключно у вигляді листа ДФС №959/99-99-07-18 від 21.03.2018 року, не затверджені будь-яким наказом ДФС та не зареєстровані і не погоджені з Міністерством фінансів України.

Позивач в судове засідання не звЂ�явився, був належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, дійшла висновку про те, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає виходячи з наступного.

Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю Фаворит Трейд , зареєстроване як юридична особа, включене до ЄДРПОУ за номером 40728789, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, перебуває на податковому обліку у Слов'янській об'єднаній державній податковій інспекції ОСОБА_3 ДФС у Донецькій області.

Позивачем на виконання вимог статті 201 Податкового кодексу України, 15 травня 2018 року направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 5 квітня 2018 року № 20 на суму 158125 грн., № 21 на суму 156000 грн., № 22 на суму 163957 грн., від 15 квітня 2018 року № 52 на суму 203102 грн. 17 коп., від 20 квітня 2018 року № 68 на суму 234845 грн. 83 коп.

На електрону адресу підприємства надійшли квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, в яких зазначено наступне: "Документ доставлено до ДФС України, документ прийнято, реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних."

У зв'язку з зупиненням реєстрації податкових накладних представником позивача ОСОБА_3 управлінню ДФС у Донецькій області був направлений адвокатський запит від 12 жовтня 2018 року № 12/10 про надання інформації, якому просив повідомити якому із 7-ми підкритеріїв підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податків відповідає Товариство та надання завіреної копії протоколу Комісії про внесення Товариства до переліку ризикових платників та документів (службові записки, довідки тощо), які стали підставою для прийняття такого рішення.

На наведений запит відповідачем надано відповідь № 46925/10/05-99-07-04-14 від 22 жовтня 2018 року, у якому зазначено, зокрема, що згідно з п.10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затв. постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117, критерії ризиковості платника податку критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. На виконання Порядку ДФС 21.03.2018 року №959/99-99-07-18визначено Критерії ризиковості платника податку. Підпунктом 1.6 Критеріїв передбачено, що комісія головних управлінь ДФС в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, зокрема, якщо наявна інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником. Так, за результатами зібраної узагальненої податкової інформації у відношенні ТОВ ФАВОРИД ТРЕЙД (код за ЄДРПОУ 40728789) та ТОВ РІВЕР КС (код за ЄДРПОУ 41372915) встановлено відсутність реального джерела походження товару, що свідчить про здійснення ризикових операцій та відповідає пп1.6 п.1 Критеріїв. Також зазначено, що питання по встановленню ризиковості платника податків розглянуто на засіданні комісії 23.03.2018 року, за результатами якого складено протокол від 23 березня 2018 року № 6. В протоколі зазначено: "Комісією прийнято рішення щодо внесення позивача до переліку ризикових суб'єктів господарювання платника за критерієм: наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником".

ОСОБА_4 з протоколу засідання комісії ОСОБА_3 управління ДФС у Донецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 6 від 23 березня 2018 року, комісія прийняла рішення щодо внесення позивача до переліку ризикових суб'єктів господарювання платників за критерієм: наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознаки здійснення ризикових операцій платником .

Наведені обставини сторонами не оспорюються.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117(далі - Порядок № 117), згідно п.4 якого у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак, визначених у пункті 3 цього Порядку, такі податкова накладна/розрахунок коригування не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в Реєстрі.

Відповідно до п.5 Порядку № 117 податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (п. 6 Порядку №117).

Пунктом 10 наведеного Порядку встановлено, що критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.

ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій визначені у листі Державної фіскальної служби України від 21 березня 2018 року № 959/99-99-07-18, згідно п.1 якого платник податків відповідає критеріям ризиковості якщо, зокрема, п.1.6: комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Відповідно до п.12, п.13 Порядку № 117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій (ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;т4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

За приписами п.15 Порядку № 117 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів ( п.18 Порядку №117).

У відповідності до вимог п.20 Порядку №117 зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації затв. постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. N 117.

ОСОБА_4 пункту 1 цей Порядок визначає організаційні та процедурні засади діяльності комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - комісії контролюючих органів), а також права та обов'язки її членів.

За приписами п.17 цього Порядку рішення комісії контролюючого органу приймається шляхом відкритого голосування.

Рішення комісії контролюючого органу приймається більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії.

У разі рівної кількості голосів голос головуючого є вирішальним.

Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.

Протокол підписується головою комісії контролюючого органу (у разі його відсутності - заступником), заступником голови комісії, секретарем комісії та членами комісії, які брали участь у засіданні.

У відповідності до вимог п.23 Порядку протокол засідання комісії контролюючого органу повинен містити перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

На виконання п. 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року N 117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , наказом ДФС від 21 березня 2018 року N 144 (чинний у спірний період) затв. Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків , згідно якого усі платники податків, що подають на реєстрацію податкові накладні / розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевіряються ДФС на відповідність критеріям ризиковості, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України (далі - Критерії).

Засідання Комісії щодо розгляду питань про внесення платників податків до переліку ризикових платників податків / виключення з переліку ризикових платників податків проводиться згідно з порядком, передбаченим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року N 117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", та оформлюється протоколом.

За результатами засідання Комісії та протокольно прийнятого рішення (внесення платників податків до переліку ризикових платників податків / виключення з переліку ризикових платників податків) голова Комісії забезпечує негайне внесення інформації щодо включення / виключення зазначених платників до/із переліку платників податків в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" як платників з ознаками ризиковості. Введення інформації щодо включення платників податків до переліку ризикових платників податків / виключення з переліку ризикових платників податків за результатами засідання Комісії здійснюється в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" з використанням ЕЦП голови Комісії.

Голова Комісії під персональну відповідальність забезпечує своєчасне введення інформації у перелік ризикових платників податків в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" згідно з п. 1.6 Критеріїв.

Наказом ДФС від 28 серпня 2014 року N 88 затверджено Перелік відомостей, які містять службову інформацію в органах ДФС, до якого включено,зокрема, п.5.15 - документи, що становлять внутрівідомчу службову кореспонденцію, якщо вони пов'язані з розробкою напряму та методів діяльності органів ДФС, процесом прийняття рішень і передують їх прийняттю.

З урахуванням вищевикладеного, суд апеляційної інстанції вважає правомірним висновок суду першої інстанції про те, що аналіз наведених вище норм дозволяє дійти висновку про те, що віднесення платника податків до ризикових є дискреційними повноваженнями податкового органу. Скасування спірного протоколу не буде мати наслідком поновлення порушених прав позивача щодо зупинення реєстрації податкових накладних та відповідно відновлення такої реєстрації.

Частиною першою статті 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними та зобов'язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

Враховуючи, що спірним протоколом не були порушені права, свободи або законні інтереси позивача, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції правомірно відмовлено у задоволенні позову.

З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, про те, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування рішення є порушення судом норм матеріального чи процесуального права.

Доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про те, що при розгляді справи судом першої інстанції було допущено неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.

Суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні, а тому відхиляє апеляційну скаргу і залишає судове рішення без змін.

Керуючись статтями 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Фаворит Трейд на рішення Донецького окружного адміністративного від 21 січня 2019 року у справі №200/12212/18-а - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного від 21 січня 2019 року у справі №200/12212/18-а - залишити без змін.

Вступна та резолютивна частина постанови прийнята у нарадчій кімнаті та проголошена у судовому засіданні 02 квітня 2019 року.

Повне судове рішення складено 03 квітня 2019 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з 02 квітня 2019 року та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий: Т.Г. Гаврищук

Судді: Е.Г. Казначеєв

ОСОБА_1

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.04.2019
Оприлюднено03.04.2019
Номер документу80893118
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/12212/18-а

Постанова від 02.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Постанова від 02.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 20.03.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 13.02.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 13.02.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 13.02.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 21.01.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Смагар С.В.

Рішення від 21.01.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Смагар С.В.

Ухвала від 26.12.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Смагар С.В.

Ухвала від 20.12.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Смагар С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні