ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 лютого 2010 року м. Черка си Справа № 2а -6492/09/2370
17 год. 45 хв.
Черкаський окружний ад міністративний суд у складі :
головуючого судді - Чубар Т.М.,
при секретарі - Музиченко В.І., Дуженко С.А.,
за участю представника поз ивача Черкаського облас ного відділення Фонду соціал ьного страхування з тимчасов ої втрати працездатності Д автян Л.С. - за довіреністю № 169/07-26 від 15.01.2010р.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в приміщен ні суду адміністративну спра ву за позовом Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з т имчасової втрати працездатн ості до приватного будівельн ого підприємства «Будмонтаж сервіс» про стягнення заборг ованості по страхових внеска х,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окруж ного адміністративного суду з адміністративним позовом звернулось Черкаське обласн е відділення Фонду соціально го страхування з тимчасової втрати працездатності, в яко му просить стягнути з приват ного будівельного підприємс тва «Будмонтажсервіс» забор гованість по страхових внеск ах в розмірі 17 812 грн. 43 коп.
Представник позивача позо вні вимоги підтримала повніс тю, обґрунтовуючи їх тим, що ві дповідач в порушення встанов леного статтею 27 Закону Украї ни «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхува ння у зв'язку з тимчасовою втр атою працездатності та витра тами, зумовленими похованням » № 2240-III від 18.01.2001р. обов' язку нар аховувати і сплачувати в уст ановлені строки та в повному обсязі страхові внески в пер іод з 2004 по 2007 роки звітність до Фонду соціального страхуван ня з тимчасової втрати праце здатності не подавав, заборг ованість зі сплати страхових внесків за 2004 рік-9 місяців 2007 ро ку в розмірі 17 812 грн. 43 коп. стано м на 22.12.2009р. відповідачем не пог ашена.
Відповідач належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду спр ави в судове засідання не з' явився, про причину своєї нея вки не повідомив. В судових за сіданнях 18.01.2010р. (під час якого п редставниками сторін надава лись пояснення щодо позовних вимог та заперечень проти ад міністративного позову), 26.01.2010р . (під час якого були досліджен і письмові докази, що містять ся в матеріалах адміністрати вної справи та надані відпов ідні пояснення представника ми сторін), 09.02.2010р. (під час якого розглянуто питання щодо закр иття провадження у справі) та 22.02.2010р. (під час якого розглянут о питання щодо закриття та зу пинення провадження у справі ) представники відповідача з аперечуючи проти заявленого позивачем адміністративног о позову пояснювали, що, по-пер ше, Фонд соціального страхув ання з тимчасової втрати пра цездатності є неповноважним органом, що має право на стягн ення з юридичних осіб страхо вих внесків на загальнообов' язкове державне соціальне ст рахування у зв'язку з тимчасо вою втратою працездатності т а витратами зумовленими похо ванням, по-друге, на сьогодні ч инним законодавством не пере дбачено обов' язку реєстрац ії юридичних осіб в якості пл атників страхових внесків у Фонді соціального страхуван ня з тимчасової втрати праце здатності і, по-третє, позивач є юридичною особою приватно го права, якій не властиві озн аки суб' єкта владних повнов ажень, що, з свого боку, позбав ляє останнього права на звер нення до адміністративного с уду в порядку адміністративн ого провадження. Окрім того, п редставники відповідача наг олошували на тому, що приватн е будівельне підприємство «Б удмонтажсервіс» сплачує стр ахові внески до належного, на їх думку, страховика - Чер каської організації «Солі дарні профспілки Черкащини» , про що в 2004 році повідомляли С оснівську районну виконавчу дирекцію Фонду соціального страхування з тимчасової втр ати працездатності, а тому у в ідповідача не має підстав дл я стягнення з приватного буд івельного підприємства «Буд монтажсервіс» страхових вне сків у примусовому порядку.
Заслухавши пояснення та д оводи представника позивача , розглянувши подані докумен ти і матеріали, в тому числі за перечення відповідача проти адміністративного позову ві д 18.01.2010р. за вх. № 628/2а-6492/09/2370, від 09.02.2010р. з а вх. № 2126/2а-6492/09/2370, від 09.02.2010р. за вх. № 29 96/2а-6492/09/2370, від 22.02.2010р. за вх. № 2998/2а-6492/09/2370, оцінивши належність, допуст имість, достовірність кожног о доказу окремо, а також доста тність і взаємний зв'язок док азів у їх сукупності, суд прий шов до висновку, що позов підл ягає задоволенню, виходячи з наступного.
Спеціальним законом, який в ідповідно до Основ законодав ства України про загальнообо в'язкове державне соціальне страхування визначає правов і, організаційні та фінансов і основи загальнообов'язково го державного соціального ст рахування громадян на випадо к тимчасової втрати працезда тності, у зв'язку з вагітністю та пологами, у разі смерті, а т акож надання послуг із санат орно-курортного лікування та оздоровлення застрахованим особам та членам їх сімей, є З акон України «Про загальнооб ов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимча совою втратою працездатност і та витратами, зумовленими п охованням» № 2240-III від 18.01.2001р. (далі за текстом - Закон).
Відповідно до статті 1 Закон у загальнообов'язкове держав не соціальне страхування у з в'язку з тимчасовою втратою п рацездатності та витратами, зумовленими похованням, пере дбачає матеріальне забезпеч ення громадян у зв'язку з втра тою заробітної плати (доходу ) внаслідок тимчасової втрат и працездатності (включаючи догляд за хворою дитиною, дит иною-інвалідом, хворим члено м сім'ї), вагітності та пологів , часткову компенсацію витра т, пов'язаних із смертю застра хованої особи або членів її с ім'ї, а також надання соціальн их послуг за рахунок бюджету Фонду соціального страхуван ня з тимчасової втрати праце здатності, що формується шля хом сплати страхових внесків власником або уповноваженим ним органом, громадянами, а та кож за рахунок інших джерел, п ередбачених цим Законом.
При цьому здійснюється заг альнообов'язкове державне со ціальне страхування у зв'язк у з тимчасовою втратою праце здатності та витратами, зумо вленими похованням, зокрема за принципами: законодавчого визначення умов і порядку зд ійснення загальнообов'язков ого державного соціального с трахування у зв'язку з тимчас овою втратою працездатності та витратами, зумовленими по хованням; обов'язковості с трахування осіб, які прац юють на умовах трудового дог овору контракту; обов'язково сті фінансування Фондом соці ального страхування з тимчас ової втрати працездатності в итрат, пов'язаних із наданням матеріального забезпечення та соціальних послуг, в обсяг ах, передбачених цим Законом ; цільового використання кош тів загальнообов'язкового де ржавного соціального страху вання у зв'язку з тимчасовою в тратою працездатності та вит ратами, зумовленими похованн ям; відповідальності робо тодавців та Фонду соціаль ного страхування з тимчасово ї втрати працездатності за р еалізацію права застрахован ої особи на матеріальне забе зпечення та соціальні послуг и за цим Законом тощо (стаття 5 Закону).
Згідно зі статтею 22 Закону в редакції від 18.01.2001р. платниками страхових внесків на загаль нообов'язкове державне соціа льне страхування у зв'язку з т имчасовою втратою працездат ності та витратами, зумовлен ими похованням, є страхуваль ники та застраховані особи. С татусу платників страхо вих внесків до Фонду страхув альники - юридичні та фізичні особи набувають з дня їх реєс трації у виконавчих дирекція х відділень Фонду.
Судом встановлено, що відпо відач - приватне будівельне підприємство «Будмонтажсер віс» зареєстрований як суб' єкт підприємницької діяльно сті виконавчим комітетом Ч еркаської міської ради 21.03.2000 р. (витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фі зичних осіб-підприємців від 27.10.2009р.), ідентифікаційний код 3084 2746.
З огляду на викладені вище н орми Закону відповідач є стр ахувальником, в розумінні ць ого Закону, та зареєстровани й згідно поданої останнім за яви від 11.04.2002р. як платник страх ових внесків до Фонду соціал ьного страхування з тимчасов ої втрати працездатності за реєстраційним номером 710020002002 (п овідомлення про взяття на об лік страхувальника від 11.04.2002р.).
Статтею 27 Закону визначено, що страхувальник зобов' яза ний окрім іншого нара ховувати і сплачувати в уста новлені строки та в повному о бсязі страхові внески ; вес ти облік коштів загальнообов 'язкового державного соціаль ного страхування у зв'язку з т имчасовою втратою працездат ності та витратами, зумовлен ими похованням, і своєчасно н адавати органам Фонду встано влену звітність щодо цих кош тів; допускати посадових осі б органів Фонду, органу держа вного нагляду, інших контрол юючих органів до перевірок п равильності обчислення та сп лати страхових внесків, вико ристання страхових коштів, н адавати їм необхідні докумен ти та пояснення з питань, що ви никають під час перевірок; ве сти облік заробітної плати з астрахованої особи та зберіг ати ці дані протягом строку, в становленого законодавство м; надавати на вимогу застрах ованої особи відомості щодо заробітної плати, суми сплач ених страхових внесків тощо.
Розміри внесків на загаль нообов'язкове державне соціа льне страхування визначено З аконом України «Про розмір в несків на деякі види загальн ообов' язкового державного соціального страхування» № 2213-III від 11.01.2001р., що спрямований на запровадження Закону Україн и «Про загальнообов'язкове д ержавне соціальне страхуван ня у зв'язку з тимчасовою втра тою працездатності та витрат ами, зумовленими похованням» та Закону України «Про загал ьнообов'язкове державне соці альне страхування на випадок безробіття» шляхом визначен ня розмірів внесків до фонді в з даних видів страхування т а внесення змін до окремих за конодавчих актів з метою при ведення їх у відповідність д о норм вищезазначених законі в.
Так, згідно зі статтею 1 цьог о Закону розмір внесків на за гальнообов'язкове державне с оціальне страхування у зв'яз ку з тимчасовою втратою прац ездатності та витратами, зум овленими народженням та похо ванням становить:
для роботодавців - 2,9 відсотк а (з 1 січня 2007 року - 1,5 % згідно зі с таттею 93 Закону України «Про д ержавний бюджет на 2007 рік» № 489 в ід 19.12.2006р.) суми фактичних витра т на оплату праці найманих пр ацівників, що включають витр ати на виплату основної та до даткової заробітної плати, і нші заохочувальні і компенса ційні виплати, у тому числі в н атуральній формі, які визнач аються згідно з нормативно-п равовими актами, прийнятими відповідно до Закону України "Про оплату праці", та підляга ють обкладанню прибутковим п одатком з громадян;
для найманих працівників - в ід суми оплати праці, що включ ає основну та додаткову заро бітну плату, а також інші заох очувальні та компенсаційні в иплати, у тому числі в натурал ьній формі, які підлягають об кладанню прибутковим податк ом з громадян: 0,25 відсотка - для найманих працівників, які ма ють заробітну плату нижче 150 г ривень; 0,5 відсотка - для найман их працівників, які мають зар обітну плату більше 150 гривень . З 1 січня 2004 року розмір внескі в з працівників становить 0,5 % - для найманих працівників, за робітна плата яких нижча про житкового мінімуму, встановл ено для працездатної особи і 1,0 % - для найманих працівників, заробітна плата яких вища пр ожиткового мінімуму, встанов леного для працездатної особ и.
Відповідно до підпункту 4.1 п ункту 4 Інструкції про порядо к надходження, обліку та витр ачання коштів Фонду соціальн ого страхування з тимчасової втрати працездатності, пост ановою правління Фонду соціа льного страхування з тимчасо вої втрати працездатності № 16 від 26.06.2001р., страхувальники щом ісячно нараховують страхові внески в розмірах, встановле них чинним законодавством. П ри цьому не мають значення дж ерела фінансування витрат на оплату праці. Нарахування зд ійснюються без зменшення зар обітної плати на суму податк ів та обов'язкових платежів.
Підпунктом 4.4. цієї Інструкц ії визначено, що перерахуван ня коштів на рахунки Фонду ст рахувальниками-роботодавця ми здійснюється одночасно з одержанням коштів на оплату праці в установах банків.
Порядком подання та обліку звітів по коштах загальнооб ов'язкового державного соціа льного страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працез датності та витратами, зумов леними народженням та похова нням, затвердженим постаново ю правління Фонду соціальног о страхування з тимчасової в трати працездатності № 21 від 0 4.03.2004р., в свою чергу, встановлен о обов' язок страхува льників щоквартально , наростаючим підсумком з поча тку року, надавати робочим органам Фонду «Звіт про нара ховані внески , перерахува ння та витрати, пов'язані із за гальнообов'язковим державни м соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності» за формою Ф 4-ФСС з ТВП.
В той же час, у зв' язку з тим , що відповідач не подавав зві тність та, як наслідок, не спла чував внески до Фонду соціал ьного страхування з тимчасов ої втрати працездатності, по зивачем неодноразово направ лялись листи до приватного б удівельного підприємства «Б удмонтажсервіс» про сплату с трахових внесків, зокрема № 202 /03-1-08 від 08.07.2004р., № 467/02-1-08 від 15.09.2005р., № 490/01-1 -29 від 14.07.2009р., в яких позивачем на голошувалось на необхідност і відновлення сплати страхов их внесків, на протиправност і сплати страхових внесків д о Черкаської організаці ї «Солідарні профспілки Черк ащини» та можливі наслідки д ля відповідача у вигляді зас тосування фінансових санкці й та адміністративних штрафі в, передбачених Законом.
В липні 2007 року позивачем у з в' язку з неподанням приватн им будівельним підприємство м «Будмонтажсервіс» відпові дної звітності ініційовано п итання про проведення позапл анової перевірки правильнос ті нарахування і повноти спл ати страхових внесків та вик ористання страхових коштів в ідповідачем (лист № 521/03-1-08 від 04.07.2 007р.). Вдруге питання щодо прове дення перевірки відповідача на предмет правильності нар ахування і повноти сплати ст рахових внесків позивачем ст авилось в січні 2009 року (лист № 6/03-1-08 від 05.01.2009р.). Але кожен раз кер івництво відповідача відмов ляло у наданні відповідних д окументів.
Відповідач в пояснення неп одання звітності та, як наслі док, несплати страхових внес ків до Фонду соціального стр ахування з тимчасової втрати працездатності наголошує на тому, що страхові внески оста ннім сплачуються до належног о, як на його думку, страховика - Черкаської організац ії «Солідарні профспілки Чер кащини» у зв' язку з чим у поз ивача не має як підстав для ст ягнення заборгованості зі сп лати страхових внесків в при мусовому порядку, так і підст ав для проведення позапланов ої перевірки правильності на рахування і повноти сплати с трахових внесків приватним б удівельним підприємством «Б удмонтажсервіс». Окрім того, відповідачем наголошується також на прийнятті рішення п ро зняття з обліку в Фонді соц іального страхування з тимча сової втрати працездатності , а отже у позивача взагалі не має підстав для стягнення за боргованості зі сплати страх ових внесків у судовому поря дку.
Зважаючи на заперечення ві дповідача в частині сплати, я к на його думку, страхових вне сків до належного страховика - Черкаської організац ії «Солідарні профспілки Чер кащини», суд вважає за необхі дне зазначити, що у відповідн ості зі статтею 9 Закону Фонд с оціального страхування з тим часової втрати працездатнос ті є органом, який здійснює ке рівництво та управління зага льнообов'язковим державним с оціальним страхуванням у зв' язку з тимчасовою втратою пр ацездатності та витратами, з умовленими народженням та по хованням, провадить збір і акумуляцію страхових внескі в та інших коштів, признач ених для фінансування матері ального забезпечення та соці альних послуг, види яких пере дбачені статтею 34 цього Закон у, та забезпечує їх надання, а також здійснює контроль за в икористанням цих коштів.
Статтею 10 вказаного Закону передбачено, що управління Ф ондом здійснюють правління т а виконавча дирекція Фонду. В Автономній Республіці Крим, областях та в містах Києві і С евастополі безпосереднє упр авління здійснюють правлінн я та виконавча дирекція відп овідних відділень Фонду.
Згідно пункту 1.3. Положення п ро відділення Фонду соціальн ого страхування з тимчасової втрати працездатності, затв ердженого постановою правлі ння Фонду соціального страху вання з тимчасової втрати пр ацездатності № 13 від 26.06.2001р., відд ілення Фонду діє як регіонал ьна структура Фонду соціальн ого страхування з тимчасової втрати працездатності і є юр идичною особою, має свій бюдж ет, печатку із зображенням Де ржавного Герба України та св оїм найменуванням, рахунки в установах банків, використо вує символіку Фонду.
Пунктом 5.1. Положення, в свою чергу, встановлено, що викона вча дирекція відділення Фонд у забезпечує збір та акумуля цію страхових внесків на заг альнообов'язкове державне со ціальне страхування у зв'язк у з тимчасовою втратою праце здатності та витратами, зумо вленими народженням та похов анням.
Таким чином, належним отрим увачем страхових внесків на загальнообов'язкове державн е соціальне страхування з ти мчасової втрати працездатно сті є саме органи Фонду соціа льного страхування з тимчасо вої втрати працездатності, а профспілкові організації, з окрема і Черкаська організац ія «Солідарні профспілки Чер кащини» не належать до робоч их органів Фонду, а отже не маю ть права на отримання страхо вих внесків, які нараховують ся відповідно до вищезазначе них норм Закону.
Більше того, поняття страхо вика, якому повинні сплачува тись страхові внески та безп осередньо розміри, строки сп лати страхових внесків до Фо нду соціального страхування з тимчасової втрати працезд атності, а також порядок їх ро зрахунку визначені, як зазна чалось вище, Законом України «Про загальнообов'язкове де ржавне соціальне страхуванн я у зв'язку з тимчасовою втрат ою працездатності та витрата ми, зумовленими похованням» № 2240-III від 18.01.2001р., що є законом пря мої дії, у зв' язку з чим у від повідача відсутні правові пі дстави для несплати страхови х внесків до Фонду.
Укладений же відповідачем договір із Черкаською ор ганізацією «Солідарні профс пілки Черкащини» та сплата н им коштів вказаній організац ії не може звільняти його від обов' язку сплати страхових внесків, встановленого Зако ном України «Про загальнообо в'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимча совою втратою працездатност і та витратами, зумовленими п охованням» № 2240-III від 18.01.2001р.
Посилання ж відповідача на подання заяви про зняття з об ліку в Фонді соціального стр ахування з тимчасової втрати працездатності спростовуєт ься ч. 6 статті 22 Закону, згідно якої зняття з обліку страхув альника здійснюється на підс таві відомостей з реєстрацій ної картки, наданих державни м реєстратором (щодо відкрит тя ліквідаційної процедури), а фізичних осіб, які не мають статусу підприємців та викор истовують найману працю, - за ї х заявою після проведення пе редбачених законодавством п еревірок страхувальника, зві рення розрахунків з ним та пр оведення остаточного розрах унку. Такої підстави для знят тя з обліку страхувальника я к подання останнім заяви, в то му числі у зв' язку з переход ом до приватної профспілково ї організації, положеннями З акону не передбачено.
Разом з тим, для визначення позивачем фонду оплати праці відповідача, виконавчою дир екцією Фонду соціального стр ахування з тимчасової втрати працездатності проведена зв ірка з Фондом соціального ст рахування від нещасних випад ків на виробництві та профес ійних захворювань стосовно с уб' єктів підприємницької д іяльності, які сплачують вне ски на загальнообов' язкове державне соціальне страхува ння у зв' язку з тимчасовою в тратою працездатності та вит ратами, зумовленими народжен ням та похованням, з порушенн ям чинного законодавства, до профспілкових організацій, за наслідками якої фонд опла ти праці приватного будівель ного підприємства «Будмонта жсервіс» за 2002 рік-9 місяців 2007 р оку склав: у 2002 році - 89 355 грн.; у 20 03 році - 109 913 грн.; у 2004 році - 118 719 г рн.; у 2005 році - 140 252 грн.; у 2006 році - 207 633 грн. 14 коп.; за 9 місяців 2007 року - 190 461 грн.
Фонд оплати праці приватно го будівельного підприємств а «Будмонтажсервіс» за 2002-2007 ро ки підтверджується також над аним на вимогу суду листом ві дділення виконавчої дирекці ї Фонду соціального страхува ння від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Черк аси № 473/04-07 від 10.02.2010р.
Таким чином, виходячи з роз рахунку наданого позивачем с ума заборгованості, що підля гає стягненню з відповідача, становить 17 812 грн. 43 коп.
Статтею 30 Закону визначено , що страхувальник-роботодав ець несе відповідальність за несвоєчасність сплати та не повну сплату страхових внеск ів, у тому числі страхових вне сків, що сплачують застрахов ані особи через рахунки робо тодавців, а також за порушенн я порядку використання страх ових коштів. У разі несвоєчас ної сплати страхових внесків страхувальником (у тому числ і фізичною особою, яка не має с татусу підприємця та викорис товує найману працю, через ух илення від подання заяви про взяття на облік як платника с трахових внесків) або неповн ої їх сплати страхувальник с плачує суму донарахованих ко нтролюючим органом страхови х внесків (недоїмки), штраф та пеню.
При цьому спори, що виникают ь з правовідносин за цим Зако ном, вирішуються органами Фо нду соціального страхування з тимчасової втрати працезд атності в порядку, встановле ному статутом Фонду соціальн ого страхування з тимчасової втрати працездатності, та в с удовому порядку (стаття 8 Зако ну).
З урахуванням вищевикладе ного та беручи до уваги, що заб оргованість зі сплати страхо вих внесків до Черкаського обласного відділення Фонд у соціального страхування з тимчасової втрати працездат ності у розмірі 17 812 грн. 43 коп. ві дповідач у встановлені закон одавством строки не сплатив, суд приходить до висновку пр о обґрунтованість позовних в имог та вважає їх такими, що пі длягають задоволенню у повно му обсязі.
Відповідно до статті 94 Код ексу адміністративного судо чинства України у справах, в я ких позивачем є суб'єкт владн их повноважень, а відповідач ем - фізична чи юридична особа , судові витрати, здійснені по зивачем, з відповідача не стя гуються.
На підставі викладеного, ке руючись статтями 159-163 Кодексу а дміністративного судочинст ва України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов з адовольнити повністю.
Стягнути з приватного буді вельного підприємства «Будм онтажсервіс», ідентифікацій ний код 30842746, на користь Черка ського обласного відділен ня Фонду соціального страхув ання з тимчасової втрати пра цездатності 17 812 (сімнадцять ти сяч вісімсот дванадцять) грн . 43 коп. заборгованості зі спла ти страхових внесків.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, яка може бути подана до Київського апеляц ійного адміністративного су ду через Черкаський окру жний адміністративний суд в порядку статті 186 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни, якщо таку заяву не бул о подано. Якщо було подано зая ву про апеляційне оскарження , але апеляційна скарга протя гом двадцяти днів після пода ння заяви про апеляційне оск арження не була подана, поста нова суду набирає законної с или після закінчення цього с троку. У разі подання апеляці йної скарги судове рішення, я кщо його не скасовано, набира є законної сили після закінч ення апеляційного розгляду с прави.
Суддя Т.М . Чубар
Повний текст постанови виг отовлений 01 березня 2010 року.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.02.2010 |
Оприлюднено | 11.12.2010 |
Номер документу | 8095333 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні