Рішення
від 27.03.2019 по справі 280/90/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

27 березня 2019 року о/об 15 год. 02 хв.Справа № 280/90/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В., за участю секретаря судового засідання Малої Т.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС-ПРОМ-КОМ" (69035, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 153, кв. 41, код ЄДРПОУ 38967749)

до Головного управління Державної фіскальної служби України у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ 39396146)

до Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, Львівська пл., 8, код ЄДРПОУ 39292197, код ЄДРПОУ 39292197)

про визнання протиправними та скасування рішень та зобов'язання вчинити певні дії -

за участі представників:

від позивача - Семенов М.В.

(діє на підставі ордеру серія ЗП № 084839 від 08.10.2018 року)

від відповідача 1 - Мєхтієва К.А.

(діє на підставі довіреності № 70/08-01-10-06 від 22.01.2019 року)

від відповідача 2 - Мєхтієва К.А.

(діє на підставі довіреності № 99-99-11-17/08/30 від 12.02.2019 року)

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС-ПРОМ-КОМ" (далі - позивач) до Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі - відповідач 1) до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач 2), в якому просить суд:

- визнати протиправними та скасувати Рішення комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1032852/38967749 від 21 грудня 2018 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС-ПРОМ-КОМ" відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 15 листопада 2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних та №1032858/38967749 від 21 грудня 2018 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС-ПРОМ-КОМ" відмовлено у реєстрації податкової накладної №5 від 26 листопада 2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС-ПРОМ-КОМ" №3 від 15 листопада 2018 року та №5 від 26 листопада 2018 року.

Ухвалою суду від 11 січня 2019 року зазначену позовну заяву було залишено без руху в зв'язку з невідповідністю позовної заяви вимогам КАС України та позивачеві був наданий строк для усунення недоліків.

Так, на виконання вимог зазначеної ухвали 08 лютого 2019 року на адресу суду надійшла заява від позивача з виправленими недоліками.

Ухвалою суду від 11 лютого 2019 року провадження у справі відкрито за правилами загального позивного провадження, а підготовче засідання призначено на 05 березня 2019 року.

05 березня 2019 року ухвалою суду підготовче провадження закрито, а справа призначено до розгляду по суті на 27 березня 2019 року.

Відповідно до статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) 27 березня 2019 року сторонам проголошено вступну та резолютивну частину рішення та оголошено про час виготовлення рішення у повному обсязі.

Позовна заява обґрунтована тим, що рішення комісії ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1032852/38967749 від 21 грудня 2018 року та №1032858/38967749 від 21 грудня 2018 року про відмову у реєстрації податкових накладних №3 від 15 листопада 2018 року та №5 від 26 листопада 2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних є безпідставним та незаконним, оскільки Товариство з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС-ПРОМ-КОМ" документально підтвердило реальність здійснення даної господарської операції, які повністю відповідають меті господарської діяльності підприємства.

В судовому засіданні представник Товариства з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС-ПРОМ-КОМ" позов притримав, просив суд позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Представник Головного управління ДФС у Запорізькій області та Державної фіскальної служби України в судовому засіданні проти адміністративного позову заперечив з підстав, викладених у письмовому відзиві (вх.№8679 від 05 березня 2019 року), відповідно до якого зазначено, що комісією ГУ ДФС у Запорізькій області прийняті рішення № 1032852/38967749 від 21 грудня 2018 року № 1032858/38967749 від 21 грудня 2018 року про відмову у реєстрації податкової накладних, оскільки наданні платником податку копій документів не є достатніми для прийняття відповідного рішення про реєстрацію. Вказує, що підставами відмови у реєстрації податкових накладних зазначеними у рішенні після опрацювання наданих документів були: ненадання платником податку копій документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи, рахунки-фактури/інвойси, Розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків).

В судовому засіданні представник відповідачів просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи суд встановив наступні обставини.

TOB ВОСТОК РЕСУРС (код ЄДРПОУ 37823452, м. Кам'янське, Україна) (Покупець) за договором поставки № 09/08-1 ккс від 09 серпня 2017 року, відповідно до умов якого Товариство з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС-ПРОМ-КОМ" (Постачальник), зобов'язується поставити і передати у власність Покупця вогнетривку продукцію, найменування якої вказується в специфікаціях, які є невід'ємними частинами Договору.

Із серпня 2017 року позивач на підставі вищезазначеного договору здійснює поставки на адресу TOB ВОСТОК РЕСУРС .

За додатковою угодою №1 від 28 грудня 2017 року до договору поставки №09/08-1 ккс від 09 серпня 2017 року строк дії договору подовжений до 31 грудня 2018 року.

На період дії договору в 2018 році сторони погодили Специфікацію №1 від 09 серпня 2017 року та Специфікацію №2 від 02 квітня 2018 року, в яких визначили ціну продукції на умовах FCA ст. Запоріжжя-вантажне при постачанні продукції залізничним транспортом або на умовах FCA - склад постачальника в м. Запоріжжі при постачанні продукції автотранспортом (в редакції Інкотермс-2010), а також пакування, умови оплати та хімічний склад продукції.

На дату виникнення податкових зобов'язань, а саме здійснення поставки товару, що підтверджується видатковими накладними №РН-0000056 від 15 листопада 2018 року та №РН-0000058 від 26 листопада 2018 року, позивачем складено податкові накладні №3 від 15 листопада 2018 року та №5 від 26 листопада 2018 року, після чого 21 листопада 2018 року та 10 грудня 2018 року відповідно, направлені для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманих квитанцій від 21 листопада 2018 року №9258064537 та від 10 грудня 2018 року №9273005668 податкові накладні прийнято, але їх реєстрацію зупинено. Підставою зупинення реєстрації є: відповідність ПН/PK вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Крім того позивачу, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивачем по господарські операції по податковій накладній №3 від 15 листопада 2018 року зазначається, що реалізація Продукції підтверджується виписаною видатковою накладною №РН-0000056 від 15.11.2018, відповідно до якої на адресу TOB ВОСТОК РЕСУРС було поставлено: Маса корундокарбідкремнієва Марки ККК-ЛМ 22.050 т. на загальну суму 210357 грн., у т.ч. ПДВ 35059,50 грн., продукцію отримано зам.директора ОСОБА_3 відповідно до довіреності №05/11-1 від 05 листопада 2018 року. Поставка була здійснена на умовах EXW згідно з пункту 5.1. договору поставки №09/08-1ккс від 09 серпня 2017 року. До Договору поставки №09/08-1ккс від 09 серпня 2017 року позивачем надано сертифікат якості постачальника № ККК-ЛМ/ВР/34 від 15 листопада 2018 року.

Транспортування продукції здійснило TOB ЛІДЕР-БІЗНЕС-ГРУП за замовленням TOB ВОСТОК РЕСУРС , що підтверджується товарно-транспортною накладною від 15 листопада 2018 року №15/11. Завантаження продукції на транспорт замовника здійснювалось силами TOB ЗАПОРІЖСІЛЬСТРОЙКОМПЛЕКТ (код ЄДРПОУ 01352356) на підставі договору №02/01-П на виконання навантажувально-розвантажувальних робіт від 01 квітня 2014 року. Оплата згідно рахунку- фактури №СФ-0000056 від 15 листопада 2018 року за поставлену партію продукції від TOB ВОСТОК РЕСУРС не здійснена.

Сировина для виробництва продукції, що реалізована на адресу TOB ВОСТОК РЕСУРС , була придбана у TOB ЗЕЛМЕРА (код ЄДРПОУ 41953846), на підставі договору поставки №П09182 від 20.09.2018, укладеного між TOB ЗЕЛМЕРА (постачальник) та TOB БІЗНЕС-ПРОМ-КОМ (покупець), щодо постачання сировини корундокремнієвих матеріалів згідно Специфікації №2 з терміном постачання в листопаді 2018 року. До договору надано сертифікат якості №3/П09182 від 14 листопада 2018 року. Придбання сировини підтверджується видатковою накладною №НФ-0000147 від 14 листопада 2018 року. Транспортування сировини здійснювалось на умовах EXW перевізником TOB ЗЕЛМЕРА за замовленням TOB БІЗНЕС- ПРОМ-КОМ , згідно товарно-транспортної накладної №П09182-4 від 14 листопада 2018 року. Часткова оплата вартості сировини та послуг вантажного автотранспорту відповідно до рахунків-фактур №НФ-0000147 від 14 листопада 2018 року та №НФ-0000157 від 14 листопада 2018 року, здійснена згідно платіжних доручень №420 від 23 листопада 2018 року та №429 від 05 грудня 2018 року.

Позивачем по господарські операції по податковій накладній №5 від 26 листопада 2018 року зазначається, що реалізація продукції підтверджується виписаною видатковою накладною №РН-0000058 від 26 листопада 2018 року, відповідно до якої на адресу TOB ВОСТОК РЕСУРС було поставлено: Маса корундокарбідкремнієва Марки KKK-JIM 22.050 т. на загальну суму 210357 грн., у т.ч. ПДВ 35059,50 грн., продукцію було отримано зам.директора ОСОБА_3 відповідно до довіреності №05/11-1 від 05 листопада 2018 року. Поставка була здійснена на умовах EXW згідно з пунктом 5.1. договору поставки №09/08-1 ккс від 09 серпня 2017 року. До Договору поставки №09/08-1 ккс від 09 серпня 2017 року позивачем надано сертифікат якості постачальника № KKK-JIM/BP/35 від 26 листопада 2018 року. Транспортування продукції здійснило TOB ЛІДЕР-БІЗНЕС-ГРУП за замовленням TOB ВОСТОК РЕСУРС , що підтверджується товарно-транспортною накладною від 26 листопада 2018 року №26/11.

Слід зазначити, що сировина для виробництва продукції, що реалізована на адресу TOB ВОСТОК РЕСУРС , була придбана у TOB ТАІСТАС (код ЄДРПОУ 41753334), на підставі договору поставки №П07181 від 10 липня 2018 року, укладеного між TOB ТАІСТАС (постачальник) та TOB БІЗНЕС-ПРОМ-КОМ (покупець), щодо постачання сировини корундокремнієвих матеріалів згідно Специфікації №2 з терміном постачання в листопаді 2018 року. Придбання сировини підтверджується видатковою накладною № Т-11-100 від 22 листопада 2018 року. Часткова оплата вартості сировини відповідно до рахунку-фактури №Т-11-100 від 22 листопада 2018 року, здійснена згідно платіжного доручення №441 від 19 грудня 2018 року. По результатам даної господарської операції в Єдиному реєстрі податкових накладних зареєстрована податкова накладна №100 від 22 листопада 2018 року. До договору надано сертифікат якості №П07181/11 від 22 листопада 2018 року. Часткова оплата послуг вантажного автотранспорту відповідно до рахунку-фактури №НФ-0000265 від 22 листопада 2018 року, здійснено згідно платіжного доручення №440 від 19 грудня 2018 року. По результатам даної господарської операції в Єдиному реєстрі податкових накладних зареєстрована податкова накладна №265 від 22 листопада 2018 року. Крім іншого, надання послуг вантажного автотранспорту підтверджується актом здачі-прийняття робіт №НФ-0000265 від 22 листопада 2018 року.

Щодо порядку розрахунків по вищезазначеним господарським операціям за поставлену Продукцією за Договором поставки №09/08-1 ккс від 09серпня 2017 року, то пунктом 4 Специфікації № 2 від 0204.2018 визначено, що оплата має здійснюватися по факту поставки протягом 7-ми банківських днів. Пунктом 4.5 Договору поставки № 09/08-1 ккс встановлено, що Постачальник складає та обов'язково реєструє електронну податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно діючого податкового законодавства України.

Наявність сировини на складі та її використання у виробництві підтверджується інвентаризаційними описами від 15 листопада 2018 року та 26 листопада 2018 року, остаточними калькуляціями вартості виробництва продукції № КА-0000076 від 15 листопада 2018 року, № КА-0000079 від 22 листопада 2018 року.

Позивач здійснює виробництво продукції на власних та орендованих виробничих фондах, розміщених на промисловому майданчику, орендованому у TOB ЗАПОРІЖСІЛЬСТРОЙКОМПЛЕКТ (ЄДРПОУ 01352356) на підставі договору оренди №01/17-А від 03 січня 2017 року.

Згідно цього договору позивачу передані в оренду промисловий майданчик та складські приміщення по вул. Архангельській, 1-А в м. Запоріжжі, в т.ч. приміщення №№ 1-10 загальною площею 717,4 м2, промисловий майданчик площею 1 780 кв2, вантажний майданчик площею 1 152 м2.

Також TOB ЗАПОРІЖСІЛЬСТРОЙКОМПЛЕКТ , на підставі договору №02/01-П від 01 квітня 2014 року та додаткових угод до нього, надає позивачу послуги з виконання навантажувально-розвантажувальних робіт матеріалів замовника на/з залізничного та автомобільного транспорту за допомогою козлового крану.

Крім того, навантажувально-розвантажувальні роботи позивачем здійснюються за допомогою навантажувача - модель Т-156, держаний номерний знак НОМЕР_1, свідоцтво про реєстрацію технологічного ТЗ серії НОМЕР_2, видане ГУ Держпраці у Запорізькій області від 09 серпня 2017 року.

Вказаний навантажувач належить гр. ОСОБА_4 та знаходиться в користуванні позивача на умовах оренди на підставі нотаріально посвідченого договору найму (оренди) транспортного засобу від 09 лютого 2017 року. Передача навантажувача позивачу підтверджується актом прийому-передачі об'єкта найму (оренди) від 09 лютого 2017 року.

Достатність трудових ресурсів у позивача підтверджується штатним розкладом згідно якого у позивача працює 6 працівників та податковим розрахунком сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку і сум утриманого з них податку форми 1-ДФ за III квартал 2018 року.

Однак, рішеннями комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації (далі - рішення комісії) № 1032852/38967749 від 21 грудня 2018 року та № 1032858/38967749 від 21 грудня 2018 року - було відмовлено у реєстрації податкових накладних №3 від 15 листопада 2018 року та №5 від 26 листопада 2018 року відповідно.

Не погоджуючись з таким діями та рішенням відповідачів, позивач звернувся до суду з позовною заявою.

Враховуючи викладене, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02 грудня 2010 року (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі ПК України).

Відповідно до підпункту 16.1.2,16.1.3 пункт 16.1 статті ПК України, платник податків зобов'язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

В абзаці 1 пункту 201.1 статті 201 ПК України зазначено, що на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. За операціями з виконання підрядних будівельних робіт суб'єкти підприємницької діяльності можуть застосовувати касовий метод податкового обліку відповідно до підпункту 14.1.266 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу.

Згідно з абзаців 1-2 пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Як зазначено у пункті 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 56.23 статті 56 ПК України, оскарження рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється у порядку, визначеному цією статтею з урахуванням таких особливостей: 56.23.1 скарга на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних подається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику; 56.23.2 скарга на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглядається в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, за участі уповноваженої особи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику; 56.23.3 скарга на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглядається протягом 10 календарних днів з дня отримання такої скарги центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Термін розгляду скарги не може бути продовженим; (…).

У Листі Державної фіскальної служби України №959/99-99-07-18 від 21 березня 2018 року Критерії ризиковості платника податку , зокрема, зазначено: 1.Платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: … 1.6. комісії головних управлінь ДФС в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб'єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс); наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником. Головні управління ДФС в областях, м.Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення. … .

Належної мотивації підстав для віднесення Товариства з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС-ПРОМ-КОМ" до ризикових платників податків відповідно до підпункту 1.6 пункту 1 Листа Державної фіскальної служби України №959/99-99-07-18 від 21 березня 2018 при прийняті ГУ ДФС у Запорізькій області Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3 від 15 листопада 2018 року та №5 від 26 листопада 2018 року не містять.

Також, під час розгляду справи судом, відповідачами не було надано суду жодних доказів щодо приналежності позивача до перелічених категорій ризикових платників податків.

У пунктах 18- 21 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , затвердженому 21 лютого 2018 року постановою Кабінету Міністрів України №117 (який діяв під час прийняття відповідачем спірних рішень), передбачено: 18. Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. 19. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м.Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). 20. Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. 21. Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства .

Відповідно до пункту 21 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації , затвердженому 21 лютого 2018 року постановою Кабінету Міністрів України №117 (далі Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації ) комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Головним управлінням ДФС у Запорізькій області не надано до суду доказів додержання вимог пункту 21 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації , результатів проведених звірок/перевірок інформаційних джерел та наданих позивачем документів.

У пункті 17 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації , зокрема, зазначено, що під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення. Протокол підписується головою комісії контролюючого органу (у разі його відсутності - заступником), заступником голови комісії, секретарем комісії та членами комісії, які брали участь у засіданні. Забезпечення обліку матеріалів роботи комісії контролюючого органу покладається на секретаря такої комісії.

Головним управлінням ДФС у Запорізькій області не надано до суду копію протоколів засідань Комісії під час прийняття Рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, матеріалів роботи комісії тощо.

Відтак, Головним управлінням ДФС у Запорізькій області документально не доведено додержання процедури розгляду матеріалів.

Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних , затвердженого 29 грудня 2010 року постановою Кабінету Міністрів України №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №341), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2)набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).

Згідно з пункту 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних , у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

В обґрунтування позовних вимог позивачем надано до суду: Специфікацію №1 від 09 серпня 2017 року та специфікацію №2 від 02 квітня 2018 року до договору поставки № 09/08-1 ккс від 09 серпня 2017 року; видаткову накладну №РН-0000056 від 15 листопада 2018 року; довіреність №05/11-1 від 05 листопада 2018 року; товарно-транспортну накладну від 15 листопада 2018 року №15/11; рахунку-фактури №СФ-0000056 від 15 листопада 2018 року; сертифікат якості постачальника № KKK-ЛM/BP/34 від 15 листопада 2018 року; договір поставки №П09182 від 20 вересня 2018 року з TOB ЗЕЛМЕРА ; Специфікацію №1 та Специфікацію №2 до договору поставки №П09182 від 20 вересня 2018 року; сертифікат якості №3/П09182 від 14 листопада 2018 року; видаткову накладну №НФ-0000147 від 14 листопада 2018 року; товарно-транспортну накладної №П09182-4 від 14 листопада 2018 року; рахунку-фактури №НФ-0000147 від 14 листопада 2018 року; рахунку-фактури №НФ-0000157 від 14 листопада 2018 року; платіжне доручення №420 від 23 листопада 2018 року;платіжне доручення №429 від 05 грудня 2018 року; податкову накладну №147 від 14 листопада 2018 року; податкову накладну №157 від 14 листопада 2018 року; акт здачі-прийняття робіт №НФ-0000157 від 14 листопада 2018 року; видаткову накладну №РН-0000058 від 26 листопада 2018 року; товарно-транспортник накладну від 26 листопада 2018 року №26/11; рахунку-фактури №СФ-0000058 від 26 листопада 2018 року; сертифікат якості постачальника № ККК-ЛМ/ВР/35 від 26 листопада 2018 року; договір поставки №П07181 від 10 липня 2018 року з TOB ТАІСТАС ; Специфікацію №1, Специфікацію №1/2, Специфікацію №2 до договору поставки №П07181 від 10 липня 2018 року; видаткову накладну № Т-11 -100 від 22 листопада 2018 року; рахунку-фактури №Т-11 -100 від 22 листопада 2018 року; платіжне доручення №441 від 19 грудня 2018 року; податкову накладну № 100 від 22 листопада 2018 року; сертифікат якості №П07181/11 від 22 листопада 2018 року; товарно-транспортну накладну №Т-11 -100 від 22 листопада 2018 року; рахунку-фактури №НФ-0000265 від 22 листопада 2018 року; платіжне доручення №440 від 19 грудня 2018 року; податкової накладної №265 від 22 листопада 2018 року; акт здачі-прийняття робіт №НФ-0000265 від 22 листопада 2018 року; інвентаризаційний опис від 15 листопада 2018 року; інвентаризаційний опис від 26 листопада 2018 року; калькуляцію вартості виробництва продукції № КА-0000076 від 15 листопада 2018 року; калькуляцію вартості виробництва продукції № КА-0000079 від 22 листопада 2018 року; договір оренди №01 /17-А від 03 січня 2017 року з TOB ЗАПОРІЖСІЛЬСТРОЙКОМПЛЕКТ ; акт прийому-передачі об'єкту оренди від 03 січня 2017 року; акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №155 від 30 листопада 2018 року; платіжне доручення №399 від 02 листопада 2018 року; податкову накладну №6 від 02 листопада 2018 року; договір на виконання навантажувально-розвантажувальних робіт №02/01-П від 01 квітня 2014 року з TOB ЗАПОРІЖСІЛЬСТРОЙКОМПЛЕКТ та додаткових угод до нього; акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №165 від 30 листопада 2018 року; платіжне доручення №428 від 04 грудня 2018 року; податкову накладну №23 від 30 листопада 2018 року; договору найму (оренди) транспортного засобу від 09 лютого 2017 року з гр.ОСОБА_4; акт прийому-передачі об'єкта найму (оренди) від 09 лютого 2017 року; акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-0000003 від 30 вересня 2018 року; видатковий касовий ордер від 02 жовтня 2018 року; штатний розклад на 01 січня 2018 року.

Як вказано у Рішеннях ГУ ДФС у Запорізькій області № 1032852/38967749 від 21 грудня 2018 року та № 1032858/38967749 від 21 грудня 2018 року про відмову в реєстрації податкових накладних №3 від 15 листопада 2018 року та №5 від 26 листопада 2018 року в ЄРПН вони не прийняті, оскільки платником податків не надано копій: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити). Розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Судом досліджено Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено та додані до нього документи, які надсилались позивачем до контролюючого органу.

Представник відповідачів не обґрунтував та не довів суду у чому саме податкові накладні реєстрація яких зупинена, а потім відмовлено в такій реєстрації відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку .

Необхідно звернути й увагу на те, що в Рішенні ГУ ДФС у Запорізькій області № 1032852/38967749 від 21 грудня 2018 року та № 1032858/38967749 від 21 грудня 2018 року про відмову в реєстрації податкових накладних №3 від 15 листопада 2018 року та №5 від 26 листопада 2018 року в ЄРПН зазначено, що рішення прийнято оскільки позивачем не надано первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити). Розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Суд не погоджується з таким рішенням позивача, оскільки позивач скористався правом на адміністративне оскарження та подав скаргу на Рішення комісії ГУ ДФС у Запорізькій області №1016159/32884924 від 07 грудня 2018 року, оскільки в рішенні про зупинення реєстрації податкової накладної зазначено: …Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних… .

Таким чином, податковий орган у рішенні про відмову у реєстрації податкової накладної не зазначено конкретно які документи потрібно надати, тобто застосовано принцип диспозитивності.

Не визначивши чіткого переліку документів, які потрібні податковому органу для прийняття рішення, або спростування ризиковості суб'єкт господарювання не має можливості надати ті документи яких не вистачає для прийняття рішення, що в свою чергу позбавляє платника податків права на реєстрацію податкової накладної.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Вживання податковим органом загального посилання, без наведення відповідного переліку, або недоліків призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Таким чином, податковий орган при відмові в реєстрації податкових накладних №3 від 15 листопада 2018 року та №5 від 26 листопада 2018 року в ЄРПН не може посилатися на недостатність документів, які він не зазначив у переліку при прийнятті рішення про зупинення реєстрації податкової накладної.

Суд звертає увагу на те, що будь-яке рішення чи дії суб'єкта владних повноважень має бути законним та обґрунтованим, прийнятим чи вчиненим в межах наданих повноважень, містити конкретні об'єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено, а суд, відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.

На думку суду, позивачем надані документи та пояснення, достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних №3 від 15 листопада 2018 року та №5 від 26 листопада 2018 року, через що суд приходить до висновку про те, що рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби в Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 1032852/38967749 від 21 грудня 2018 року та № 1032858/38967749 від 21 грудня 2018 року підлягають скасуванню.

Згідно частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Щодо позовних вимог про реєстрацію податкової накладної, слід зазначити, що відповідно до підпункту 201.16.4. пункту 201.16 статті 201 ПК України податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:

а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр) визначає Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246).

Так, відповідно до пункту 19 та пункту 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (із змінами; далі - Порядок № 1246) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день:

1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).

Відтак, оскільки рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби в Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, № 1032852/38967749 від 21 грудня 2018 року та № 1032858/38967749 від 21 грудня 2018 року підлягають скасуванню, то відповідно з урахуванням положень підпункту 201.16.4 пункту 201.16 статті 201, пункту 201.10 статті 201 ПК України, пункту 19, пункту 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29 грудня 2010 року № 1246, суд приходить до висновку про задоволення позову в частині зобов'язання Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №3 від 15 листопада 2018 року та №5 від 26 листопада 2018 року.

Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що відповідач 2, як суб'єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б доводи позивача, а відтак, не довів правомірності свого рішення, а тому заявлені позивачем вимоги є такими, що підлягають задоволенню.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає за необхідне скасувати спірне рішення комісії ГУ Державної фіскальної служби в Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації за № 1032852/38967749 від 21 грудня 2018 року та № 1032858/38967749 від 21 грудня 2018 року та зобов'язання Державної фіскальної служби України здійснити реєстрацію податкових накладних №3 від 15 листопада 2018 року та №5 від 26 листопада 2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи вищезазначене, та керуючись статтями 2, 77, 139, 241-245 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС-ПРОМ-КОМ" (69035, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 153, кв. 41, код ЄДРПОУ 38967749) до Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ 39396146) до Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, Львівська пл., 8, код ЄДРПОУ 39292197, код ЄДРПОУ 39292197) про визнання протиправними та скасування рішень та зобов'язання вчинити певні дії -задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати Рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби України у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1032852/38967749 від 21 грудня 2018 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС-ПРОМ-КОМ" відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 15 листопада 2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних та №1032858/38967749 від 21 грудня 2018 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС-ПРОМ-КОМ" відмовлено у реєстрації податкової накладної №5 від 26 листопада 2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС-ПРОМ-КОМ" №3 від 15 листопада 2018 року та №5 від 26 листопада 2018 року.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС-ПРОМ-КОМ" (69035, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 153, кв. 41, код ЄДРПОУ 38967749) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ 39396146) судові витрати, у вигляді судового збору у сумі 3842 грн. 00 коп.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "БІЗНЕС-ПРОМ-КОМ" (69035, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 153, кв. 41, код ЄДРПОУ 38967749) за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (04655, м. Київ-55, Львівська пл., 8, код ЄДРПОУ 39292197) судові витрати, у вигляді судового збору у сумі 1921 грн. 00 коп.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини 1 статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень КАС України рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Рішення складено у повному обсязі та підписано 04 квітня 2019 року.

Суддя /підпис/ Д.В. Татаринов

Рішення не набрало законної сили.

Суддя Д.В. Татаринов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.03.2019
Оприлюднено08.04.2019
Номер документу80976960
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/90/19

Ухвала від 03.08.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 27.07.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 17.11.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 17.02.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 09.02.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Вирок від 19.12.2019

Кримінальне

Коростишівський районний суд Житомирської області

Рибнікова М. М.

Ухвала від 11.12.2019

Кримінальне

Коростишівський районний суд Житомирської області

Рибнікова М. М.

Ухвала від 19.09.2019

Кримінальне

Коростишівський районний суд Житомирської області

Рибнікова М. М.

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 21.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні