Рішення
від 27.03.2019 по справі 1740/2383/18
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

27 березня 2019 року м. Рівне №1740/2383/18

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щербакова В.В. за участю секретаря судового засідання Мидловець Л.О. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: ОСОБА_1, представник позивача: ОСОБА_2,

відповідача: представник Діонісьєв І.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 доВараської міської виборчої комісії Рівненської області про визнання протиправними та скасування рішень, - В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі іменується - позивач) звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Вараської міської виборчої комісії Рівненській області (далі іменується - відповідач), в якому просить суд:

визнати протиправним та скасувати рішення від 10.09.2018 року Вараської міської виборчої комісії щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії Сила Людей щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1;

визнати протиправним та скасувати рішення Вараської міської виборчої комісії від 16.09.2018 року про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії Сила Людей .

В обґрунтування позовних вимог позивач посилалася на те, що оскаржувані рішення є протиправними і такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства, оскільки процедура відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради сьомого скликання ОСОБА_1 відбулась з порушенням вимог ст.ст. 37-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Зокрема, позивач вказала, що відповідач у відповідності до вимог ч. 2 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" повинен перевірити отримані матеріали щодо відкликання депутата за народною ініціативою на предмет дотримання вимог статей 38-40 цього Закону, однак таких дій в ході реалізації процедури відкликання позивача як депутата Вараської міської ради сьомого скликання відповідачем здійснено не було. Позивач наголошує на тому, що комісією не було перевірено документи на предмет дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а також на те, що пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою внесла юридична особа, а саме громадська організація ДІЯ , юридична адреса якої АДРЕСА_1, а не громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу. Позивачем було зауважено, що в супереч частини 2 статті 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" її, як депутата місцевої ради було позбавлено можливості дати свої пояснення щодо суті питань стосовно її депутатської діяльності. Також, позивач зауважила, що ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" визначено вичерпний перелік підстав, при настанні яких депутата місцевої ради може бути відкликано за народною ініціативою, однак в даному випадку позивачка вважає, що підстави, які мають передувати процедурі відкликання її як депутата місцевої ради, відсутні, тому ініціатива щодо відкликання є незаконною, Крім того, позивачка зауважувала, що відповідачем в ході перевірки протоколу зборів виборців та наданих підписних листів не було звернуто уваги та фактично не перевірено чи є громадяни, що брали участь у зборах виборцями, а крім того чи є вони виборцями саме відповідного виборчого округу, як зазначено у ст. 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а також не перевірено відповідності громадян, що приймали участь у зборах виборців 16.08.2018 року у списках виборців (Державному реєстрі виборців), а відповідно і наявності у них права голосу на відповідних місцевих виборах, не встановлено факту проведення зборів виборців відповідного територіального виборчого округу №11, по якому її було обрано депутатом Вараської міської ради сьомого скликання, а також те, що відповідач не встановила наявність мінімальної кількості виборців для таких зборів, що може свідчити про незаконність таких зборів виборців. Позивач наголошувала на тому, що відповідачем не було перевірено та не дано оцінку тому факту, що до складу ініціативної групи щодо збору підписів включено осіб, що не є виборцями відповідного територіального виборчого округу №11 з виборів депутатів Вараської міської ради по якому позивачку було обрано депутатом, оскільки зазначені особи мешкають на території інших територіальних виборчих округів. До того ж виборчою комісією не перевірено наявності осіб членів ініціативної групи у списку виборців (Державному реєстрі виборців), а відповідно не було встановлено факту наявності у громадян членів ініціативної групи права голосу на місцевих виборах з виборів депутатів Вараської міської ради на момент їх включення до ініціативної групи. Позивач наголошувала на тому, в супереч частини 2 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" відповідач здійснював перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. Крім того, позивач зауважила, що відповідачем при вирішенні питання про відкликання її як депутата за народною ініціативою було порушено Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, зокрема, на підставі частини 1 статті 48 Закону України Про статус депутатів місцевих рад в своєму депутатському зверненні позивачка вимагала особистої присутності при розгляді питання відповідачем, що стосувалася її відкликання за народною ініціативою, із завчасним повідомленням позивачки у належний спосіб. Наголошувала, що відповідачем всупереч Постанови ЦВК від 05.09.2015 року за №228 Про Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів та абзацу 2 частини 5 статті 27 Закону України Про місцеві вибори не було належним чином повідомлено її, як заінтерисовану особу, в зв'язку з чим відповідачем порушено її право на участь у процесі прийняття рішення. При цьому, позивачка зауважила, що в протоколах засідань №25 та №26 відповідача, на яких приймались оскаржувані рішення щодо її відкликання як депутата місцевої ради не міститься інформації про дату та час проведення продовженого засідання, на якому членами комісії проводилася ідентифікація осіб, які взяли участь в підписанні підписних листів щодо відкликання позивачки, як депутата місцевої ради. Окрім цього, позивач зауважила, що відповідач, незважаючи на коло чітко визначених своїх повноважень, взяв на себе повноваження щодо встановлення чи відсутності фальсифікації документів, підробку підписів, участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного виборчого округу. У зв'язку з зазначеним, позивач вважає, що у відповідача були відсутні правові підстави для прийняття рішення про звернення до вищого керівного органу політичної партії Сила Людей щодо відкликання її за народною ініціативою із числа депутатів Вараської міської ради та визнавати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії Сила Людей . З наведних підстав позивач просила суд позов задовольнити повністю.

Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2018 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у адміністративній справі, визначено справу до судового розгляду за правилами загального позовного провадження.

30.10.2018 представником Вараської міської виборчої комісії Рівненської області подано до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд апеляційну скаргу на ухвалу суду першої інстанції від 05.10.2018 про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі.

Ухвалою суду від 16.11.2018 року провадження у справі №1740/2383/18 зупинено до перегляду ухвали суду від 05.10.2018 в порядку апеляційного провадження.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10.01.2019 апеляційну скаргу Вараської міської виборчої комісії Рівненської області - залишено без задоволення, а ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від 05.10.2018 про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі №1740/2383/18 - без змін.

Адміністративна справа №1740/2383/18 надійшла до Рівненського окружного адміністративного суду 14.02.2019.

Ухвалою суду від 19.02.2019 року провадження у справі №1740/2383/18 поновлено, справу призначено до судового розгляду 05.03.2019 року.

У судове засідання 05.03.2019 року прибув позивач та просив суд задовольнити позов у повному обсязі.

У судове засідання 05.03.2019 року прибув представник відповідача Діонісьєв І.М. та просив суд відмовити в задоволенні позов у повному обсязі.

У судовому засіданні оголошено перерву до 12.03.2019 року.

12.03.2019 року через канцелярію суду позивач подав відповідь на відзив, в якому зазначила, що відповідачем не надано жодних доказів, які б підтвердили, що Вараська міська виборча комісія Рівненської області, в порядку, визначеному статтями 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", здійснила перевірку отриманих матеріалів щодо відкликання депутата за народною ініціативою. Викладено, що відповідачем не спростовано того факту, що пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою внесла юридична особа, а саме громадська організація ДІЯ , юридична адреса якої АДРЕСА_1, а не громадяни України, які відповідно до Закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу. Що не спростовано факту, що відповідач позбавив її можливості дати свої пояснення щодо суті питань стосовно її депутатської діяльності. Крім того, зазначено, що посилання відповідача у своєму відзиві на те, що Вараська МВК діяла чітко до законодавчо встановлених вимог, спростовується самими ж діями відповідача, що зазначенні в протоколі засідання №25 Вараської міської виборчої комісії, а саме: Вараською ТВК в ході перевірки протоколу зборів виборців та наданих підписних листів не було звернуто уваги та фактично не перевірено чи є громадяни, що брали участь у зборах виборцями, а крім того чи є вони виборцями саме відповідного виборчого округу, як зазначено у ст. 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а також не перевірено відповідності громадян, що приймали участь у зборах виборців 16.08.2018 року у списках виборців (Державному реєстрі виборців), а відповідно і наявності у них права голосу на відповідних місцевих виборах, не встановлено факту проведення зборів виборців відповідного територіального виборчого округу №11, по якому її було обрано депутатом Вараської міської ради сьомого скликання. Звернуто увагу суду, що відповідачем не надано жодних доказів, які підтвердили б той факт, що Вараською ТВК було перевірено та дано оцінку, що до складу ініціативної групи щодо збору підписів включено осіб, що не є виборцями відповідного територіального виборчого округу N 11 з виборів депутатів Вараської міської ради по якому її було обрано депутатом. Крім того, Вараською ТВК не перевірено наявності осіб членів ініціативної групи у списку виборців (Державному реєстрі виборців), а відповідно не було встановлено факту наявності у громадян членів ініціативної групи права голосу на місцевих виборах з виборів депутатів Вараської міської ради на момент їх включення до ініціативної групи. Що не підтверджено жодними доказами, що відповідач здійснив перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою у відповідності до частини 2 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Вказано, що відповідачем у своєму відзиві визнано, що протокол № 25 засідання Вараської ТВК містить недоліки та не спростовано, що відповідач не порушила Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів. Не спростовано, що протоколи засідань №25 та №26, на яких приймались оскаржувані рішення щодо мого відкликання як депутата місцевої ради не міститься інформації про дату та час проведення продовженого засідання, на якому членами комісії проводилася ідентифікація осіб, які взяли участь в підписанні підписних листів щодо відкликання мене, як депутата місцевої ради. Зазначено, що у відзиві відсутні будь-які правові обгрунтування щодо надання права та повноважень Вараській ТВК встановлювати наявність чи відсутність фальсифікації документів, підробку підписів, участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного виборчого округу. В зв'язку з чим просила задовольнити позов у повному обсязі.

В судовому засіданні 12.03.2019 оголошено перерву до 27.03.2019.

Вступну та резолютивну частину рішення проголошено 27.03.2019.

Відповідно до статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких грунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з'ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.

Повно і всебічно з'ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими доказами, судом встановлено наступне.

В друкованому ЗМІ газеті Енергія РАЕС №33 (1334) від 09 серпня 2018р. в рубриці Оголошення розміщено оголошення, що у Вараші 16 серпня 2018 року у великій залі Палацу культури ВП РАЕС відбудуться збори виборців, на яких розглядатиметься питання відкликання за народною ініціативою депутатів Вараської міської ради 7-го скликання: ОСОБА_1. З даного повідомлення встановлено, що автором його є ГО ДІЯ .

Судом встановлено, що заяву від 10.08.18р. на строкове платне користування великої зали в Палаці культури для проведення на 16 серпня 2018 р. зборів виборців подано представником ГО ДІЯ в м.Вараш ОСОБА_4, при цьому зазначивши адресу: м.Київ вул. Івана Франка 17 В.

16.08.2018 року в Палаці культури ВП РАЕС громадська організація "ДІЯ", юридична адреса якої АДРЕСА_1, провела збори виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою. Згідно витягу з протоколу зборів виборців про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_5, депутата Вараської міської ради ОСОБА_1, депутата Вараської міської ради ОСОБА_6, депутата Вараської міської ради ОСОБА_7, депутата Вараської міської ради ОСОБА_8, депутата Вараської міської ради ОСОБА_9 м.Вараш 16/08/2018, прийнято рішення: про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою на підставі пунктів 2, 3 частини 1 статті 37 Закону; про персональний склад ініціативної групи та офіційного представника ініціативної групи щодо відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою; про затвердження форми підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

26 серпня 2018 року Вараська міська виборча комісія скликала засідання комісії для розгляду заяв, скарг, звернень; перевірки підписних листів про відкликання позивачки, як депутата Вараської міської ради сьомого скликання, різне.

Згідно протоколу засідання №25 від 26 серпня 2018 року Вараської міської виборчої комісії, 18 серпня 2018 року до відповідача надійшло повідомлення про народну ініціативу щодо відкликання депутатів Вараської міської ради, позивачки та наданий витяг із протоколу зборів виборців м.Вараш щодо пропозиції про відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_5, депутата Вараської міської ради ОСОБА_1, депутата Вараської міської ради ОСОБА_6, депутата Вараської міської ради ОСОБА_7, депутата Вараської міської ради ОСОБА_8, депутата Вараської міської ради ОСОБА_9 за народною ініціативою від 16.08.2018 року. Також встановлено, що до протоколу зборів, щодо відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою, було додані письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативних груп, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду ОСОБА_10 бути офіційним представником ініціативної групи. До міської виборчої комісії надійшли від офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_10 підписні листи з підписами виборців на підтримку пропозицій про відкликання депутатів. Судом встановлено, що до відповідача надходило депутатське звернення позивачки. Судом встановлено, що головою Вараської міської виборчої комісії було доведено до уваги присутніх, про те, що 25 серпня 2018 року від ініціативної групи на адресу відповідача надійшли лише підписні листи про відкликання позивачки, як депутата Вараської міської ради за народною ініціативою. Встановлено, що відповідачем була прийнята пропозиція, що для перевірки осіб, що зареєстровані в підписних листах про відкликання позивачки, як депутата Вараської міської ради сьомого скликання за народною ініціативою, звернутися до відділу Державногореєстру виборців, та правоохоронних органів щодо їх залучення в перевірці підписів відповідно до частини 2 статті 41 Закону україни Про статус депутатів місцевих ради .

Згідно протоколу засідання №25 продовженого засідання від 03 вересня 2018 року Вараської міської виборчої комісії, 29.08.2018 року відділ ведення Державного реєстру виборців виконавчого комітету Вараської міської ради, 03.09.2018 Вараський ВП ГУНП в Рівненській області вказали, що відповідно до чинного законодавства України відсутні правові підстави участі даних організацій у здійсненні перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах про відкликання депутатів Вараської міської ради за народною ініціативою. Встановлено, що Вараською міською виборчою комісією прийнято рішення організувати перевірку підписів в підписних листах про відкликання позивачки, як депутата Вараської міської ради сьомого скликання запросивши через ЗМІ підписантів для підтвердження їх підписів в підписних листах в присутності представників Національної поліції та членів Вараської міської виборчої комісії.

Згідно протоколу засідання №25 продовженого засідання від 10 вересня 2018 року Вараської міської виборчої комісії встановлено, що голова виборчої комісії довела до уваги присутніх, про те, що була проведена членами комісії ідентифікація осіб, які взяли участь в підписанні підписних листів щодо відкликання депутатів місцевої ради м.Вараш, що було 10,7 % виборців, і що це дійсно є виборці Вараського багатомандатного виборчого округу, які прописані в м.Вараш, паспортні дані та підписи ідентичні в підписних листах, окрім цього зазначено що комісія не встановила жодних відомостей, які б свідчили б про фальсифікацію підписних листів, підробку підписів виборців, участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного округу. Разом з тим, як встановлено судом, в самому тексті протоколу засідання №25 відсутня інформація про те, коли саме, яким чином та в який спосіб відповідач здійснював перевірку підписів в підписних листах про відкликання позивачки, як депутата Вараської міської ради сьомого скликання.

Постановою ЦВК від 05.09.2015 року № 228 Про Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів , пунктом 12.1 Порядку визначено, що у протоколі засідання виборчої комісії фіксується обговорення питань і прийняття рішень на засіданні комісії.

Перевіривши юридичну та фактичну обгрунтованість мотивів, покладених суб'єктом владних повноважень в основу оскаржуваних рішень щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії Сила Людей щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 та про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії Сила Людей , на відповідність вимогам частини 2 статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку; суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 1 статті 2 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.

Згідно з частиною 1 статті 4 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів .

Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, зокрема, його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.

Частиною 2 статті 10 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що депутат місцевої ради, який не виправдав довір'я виборців, може бути в будь-який час відкликаний ними у встановленому цим Законом порядку.

Правові підстави та порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативною установлені статтями 37-48 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

Відповідно до частини 1 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

Частиною 3 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , передбачено, що у разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради має становити не менше 10 осіб.

Відповідно до частини 4 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

Частиною 1 статті 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи.

Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

Згідно з частиною 2 статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради проводиться десятиденний строк.

Частиною 1 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

Згідно з частиною 2 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Частиною 4 статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначено, що виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України, адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

Частиною 5 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Законута/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради (частина 6 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ).

Таким чином, визначена у статтях 38-41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад процедура відкликання депутата місцевої ради включає такі етапи: 1) прийняття зборами виборців рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 2) утворення ініціативної групи для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 3) збирання підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 4) перевірка територіальною виборчою комісією дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 5) прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою або рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Щодо підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, Суд вважає, що реалізація процедури відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради здійснюється за умови дотримання всіх вимог передбачених Законом України Про статус депутатів місцевих рад

Статтею 37 ЗУ "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:

1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;

2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;

3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

При цьому, процедура роботи Комісії по обробці підписних листів визначена у статті 41 ЗУ "Про статус депутатів місцевих рад".

Перелік підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, визначений у статті 37 Закону, є вичерпним, а отже, ініціативи з відкликання депутата за відсутності таких підстав чи з інших підстав, вважаються такими, що суперечать Закону.

У змісті звернення виборців повинні бути відображені та обґрунтовані підстави для відкликання депутата, повідомлення виборцям про прийняте рішення про початок процедури відкликання депутата, також може міститися заклик до виборців округу підтримати відкликання депутата своїми підписами у підписних листах.

Правовою підставою рішень відповідача від 10.09.2018 року та від 16.09.2018 року щодо відкликання за народною ініціативою позивача, як депутата місцевої ради були визначені у витязі з протоколу зборів виборців про внесення пропозиції щодо відкликання позивача, як депутата Вараської міської ради від 16.08.2018 року, стала невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборчої програми. Розпочала діяльність всупереч передвиборчій програмі ПП Сила Людей від якої пройшла в раду. По суті зрадила своїх виборців та основні принципи партійної команди, перейшовши на бік іншої політичної сили. Була виключена з фракції в міській раді. Те, що свідомо голосувала за незаконні рішення ради №254 від 15.06.2016 року, №759 від 09.06.2017 року, факт незаконності яких встановлений в судовому порядку: судові справи №565/1461/17, №565/2258/17, №565/2227/17, №565/1728/17, №391 від 28.10.2016 року - рішення ГУ юстиції в Рівненській області про відмову в державній реєстрації статуту територіальної громади міста Кузнецовськ Рівненської області, невиконання депутатом місцевої ради передвиборчих статтею 16 Закону України Про статус депутатів місцевих рад зобов'язань звітувати перед виборцями: не провела жодної публічної зустрічі з виборцями по звітуванню про свою депутатську діяльність. Публічні образи колег - депутатів, мешканців міста. Однак, суд не встановив згідно витягу з протоколу зборів виборців про внесення пропозиції щодо відкликання позивача, як депутата Вараської міської ради від 16.08.2018 року жодного доказу на підтвердження вказаних фактів.

Суд вважає необгрунтованим покликання на зміст обставин, що зазначені у витязі з протоколу зборів виборців про внесення пропозиції щодо відкликання позивача, як депутата місцевої ради від 16.08.2018 року, зазначені рішення міської ради №254 від 15.06.2016 року, №759 від 09.06.2017 року, факт незаконності яких встановлений в судовому порядку: судові справи №565/1461/17, №565/2258/17, №565/2227/17, №565/1728/17, №391 від 28.10.2016 року - рішення ГУ юстиції в Рівненській області про відмову в державній реєстрації статуту територіальної громади міста Кузнецовськ Рівненської області, стосуються рішення представницького органу місцевого самоврядування - Вараської міської ради Рівненської області.

Судом встановлено, що на офіційному веб-сайті Вараської міської ради та її виконавчому комітеті 27.07.2018 року опублікований звіт позивача, як депутата Вараської міської ради. З поданого журналу прийому виборців депутатом Вараської міської ради ОСОБА_1 за 2016, 2017, 2018 роки вбачається, що позивач проводила зустрічі зі своїми виборцями.

Отже, здійснюючи перевірку дотримання вимог статей 38 - 40 цього Закону України Про статус депутатів місцевих рад , виконуючи пряму вимогу абзацу другого частини другої статті 41 статті Закону, відповідач не тільки має, але й зобов'язаний впевнитись у наявності обставин з якими виникає дійсне право виборців вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та, відповідно, складати та надавати територіальній виборчій комісії установлені законом документи.

Таким чином, при прийнятті рішення про відкликання депутата відповідачем допущено порушення вимог законодавства, зокрема ст.ст.37-41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

Як передбачено статтею 48 цього Закону, депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

Відповідно до частини 5 статті 27 Закону України Про місцеві вибори , Постанови ЦВК від 05.09.2015 року за № 228 Про Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів визначено обов'язок міської виборчої комісії запрошувати на своє засідання заінтересовану особу. Невиконання цих приписів тягне за собою порушення права особи на участь у процесі прийняття рішення. Міська виборча комісія може проводити свої засідання за відсутності заінтересованих осіб виключно за умови наявності підтвердження повідомлення цих осіб про таке засідання належним чином. Жодних доказів на вчинення таких дій щодо повідомлення позивача відповідачем не надано.

Відповідно до частини 1 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою мають громадяни України, які відповідно до Закону України Про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

Відповідно до статті 2 Закону України Про місцеві вибори , вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад проводяться за пропорційною виборчою системою в багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками місцевих організацій політичних партій (далі - виборчі списки) із закріпленням кандидатів за територіальними виборчими округами, на які поділяється багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією відповідно Автономної Республіки Крим, області, району, району в місті, територією міста згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм або територією утвореної відповідно до Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" об'єднаної міської територіальної громади (далі - територія об'єднаної територіальної міської громади).

Відповідно до статті 3 Закону України Про місцеві вибори , громадяни України, які мають право голосу на відповідних місцевих виборах, є виборцями. Підставою реалізації виборцем свого права голосу на місцевих виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці.

Відповідно до статті 70 Конституції України, право голосу на виборах і референдумах мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років. Не мають права голосу громадяни, яких визнано судом недієздатними.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР), ГО ДІЯ є юридичною особою, місцезнаходження якої визначено: 01030, м.Київ, ВУЛИЦЯ ІВАНА ФРАНКА, будинок 17 В, квартира 39.

Отже, саме громадянам України, які є виборцями відповідного виборчого округу, надано право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Тому, право вносити пропозицію про відкликання депутата Вараської міської ради Рівненської області за народною ініціативою громадською організацією ДІЯ , як юридичною особою, що зареєстрована за адресою: 01030, м.Київ, вул. ІВАНА ФРАНКА, будинок 17 В, квартира 39, суперечить вимогам статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

Відповідно до статті 17 Закону України Про місцеві вибори , центральна виборча комісія на підставі відомостей Державного реєстру виборців визначає кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що мають бути утворені відповідними територіальними виборчими комісіями на територіях адміністративно-територіальних одиниць для організації виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, виборів депутатів усіх місцевих рад після призначення чергових, перших місцевих виборів, додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад, але не пізніш як за 50 днів до дня чергових, перших місцевих виборів, невідкладно розміщує ці відомості на своєму офіційному веб-сайті та забезпечує їх доведення до відома відповідних територіальних виборчих комісій.

Відповідно до статті 17 Закону України Про місцеві вибори , загальна кількість територіальних виборчих округів, які утворюються на території багатомандатного виборчого округу, дорівнює загальному складу відповідно Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної в місті ради, що визначається відповідно до частин третьої, четвертої статті 16 цього Закону та частини першої цієї статті. Для проведення виборів депутатів міської (міста без районного поділу, міста, до складу якого не входить інше місто, село, селище), районної в місті ради відповідна міська, районна в місті територіальна виборча комісія не пізніш як за 38 днів до дня чергових або перших місцевих виборів утворює територіальні виборчі округи з приблизно рівною кількістю виборців у кожному в кількості, що дорівнює загальному складу відповідної місцевої ради, визначеному відповідно до частини третьої статті 16 цього Закону та частини першої цієї статті. Орієнтовна середня кількість виборців у територіальних виборчих округах визначається територіальною виборчою комісією на підставі відомостей Державного реєстру виборців про кількість виборців, які проживають на території відповідного міста, району в місті, що подаються органом ведення Державного реєстру виборців до відповідної територіальної виборчої комісії не пізніш як за 40 днів до дня чергових або перших місцевих виборів.

Відповідно до частини 12 статті 17 Закону України Про місцеві вибори , виборчі округи утворюються територіальною виборчою комісією з урахуванням меж звичайних виборчих дільниць, які використовуються для підготовки і проведення голосування та підрахунку голосів виборців. При включенні звичайної виборчої дільниці до меж територіального виборчого округу її межі не розриваються, за винятком випадків, коли кількість виборчих дільниць є меншою, ніж кількість територіальних виборчих округів.

Відповідно до статті 27 Закону України Про Державний реєстр виборців , для підготовки та проведення голосування на місцевих виборах орган ведення Реєстру після утворення виборчих дільниць складає попередні списки виборців для кожної звичайної виборчої дільниці, утвореної на території, на яку поширюються його повноваження.

На офіційному веб-сервері Центральної Виборчої Комісії у розділі Місцеві вибори 2015, Рівненська область у відомостях про територіальні виборчі округи з виборів депутатів міських (міст обласного значення, Києва) рад, Вараська міська рада , кількість територіальних виборчих округів становить 34.

Отже, як встановлено судом позивач як депутат Вараської міської ради обиралася по територіальному виборчому окрузі №11. Таким чином, територіальний виборчий округ №11 в межах багатомандатного округу міста Вараш з виборів Вараської міської ради, утворився з урахуванням меж виборчих округів з виборів Вараської міської ради, утвореного на території міста Вараш Рівненської області. Вказані обставини свідчать про те, що саме виборці територіального виборчого округу №11 наділені правом голосу на виборах депутатів Вараської міської ради, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, належать до відповідної територіальної громади та проживають в межах відповідного територіального виборчого округу.

Із аналізу приписів статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад суд приходить до висновку, що право вносити пропозицію про відкликання депутат місцевої радим за народною ініціативою мають громадяни України, які є виборцями відповідного територіального виборчого округу - в даному випадку округ № 11; рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 300 осіб, до складу ініціативної група для збирання підписів також повинні бути включені виборці відповідного округу, підписні листи повинні містити чітко передбачену законом інформацію, повинні бути звернення комісії до відділу держреєстру виборців і до правоохоронних органів.

Як вже було зазначено, перевірці підлягало дотримання процедури внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, повідомлення комісії про створення ініціативної групи, дотримання процедури збирання підписів на підтримку такої пропозиції, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, достовірність відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол (ч. 4 ст. 41 Закону).

Що стосується проведеної членами комісії ідентифікації осіб, які взяли участь в підписанні підписних листів щодо відкликання депутатів місцевих рад, то суд критично оцінює такі дії відповідача, оскільки ці дій здійснювалися поза межами скликаного засідання Вараської міської виборчої комісії та суперечать вимогам статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

Щодо посилання позивача на те, що Вараська міська виборча комісія здійснила перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах та вибіркової перевірки їхніх підписів без відповідних органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів, судом встановлено, що Вараська міська виборча комісія здійснювала перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах та перевірку підписів виборців без органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів.

Абзацом другим частини другої статті 41 закону однозначно передбачено, що територіальна виборча комісія саме із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) .

Відповідно до ч.4 ст.3 Закону України Про місцеві вибори підставою реалізації виборцем свого права голосу на місцевих виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці.

Згідно ст.ст. 27, 28 Закону України Про Державний реєстр виборців встановлено, що для підготовки та проведення голосування на місцевих виборах або місцевому референдумі орган ведення Реєстру після утворення виборчих дільниць складає списки виборців для кожної виборчої дільниці.

Таким чином, для того, щоб проголосувати на місцевих виборах громадянин України повинен не лише мати паспорт громадянина, а проживати на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці і бути включеним до списку виборців на відповідній виборчій дільниці.

Отже, лише залучивши органи ведення Державного реєстру виборців можливо перевірити, чи є громадяни, відомості щодо яких внесені до підписних листів, виборцями і чи мають вони право відкликати депутата місцевої ради.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону України Про місцеві вибори виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства про місцеві вибори. Відповідно до ч. 3 цієї статті територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів.

Однак, всупереч цій нормі, відповідачем було порушено порядок здійснення перевірки отриманих підписних листів, яка повинна вчинятись на засіданні комісії, а фактично вчинялась не у засіданні комісії.

Натомість, не дотримання порядку перевірки підписів виборців, визначеного ст.41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", унеможливлює подальшу реалізацію процедури відкликання депутата місцевої ради.

Крім того, в судовому засіданні 27.03.2019 року при дослідженні підписних листів щодо відкликання ОСОБА_1 як депутата Вараської міської ради за народною ініціативою було встановлено невідповідність їх частині 4 статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

Отже, такі дії відповідача суперечать встановленим обов'язковим вимогам статті статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

Окрім цього, згідно до порядку організаціях роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів , який є додатком до Постанови ЦВК від 05 вересні 2015 року № 228 за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії та яке набирає чинності з моменту його прийняття. Прийнята на засіданні постанова підлягає оформленню для підписання, надсилання та оприлюднення. ( п.10 порядку), тобто ці вимоги закону Вараською міською виборчою комісією Рівненської області при прийнятті рішення про відкликання позивача як депутата Вараської міської ради VII скликання відповідачем не було виконано.

Таким чином, з урахуванням встановлених судом обставин справи та проаналізованих положень Закону України Про статус депутатів місцевих рад суд дійшов висновку, що аргументи позивача підтверджуються матеріалами справи, не спростовані представниками відповідача, підстав для прийняття рішення про відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою у комісії не було. Крім того, документи, що підлягали обов'язковій перевірці, комісією ретельно не досліджувались, про що не зазначено у протоколах. Отже, висновки комісії не ґрунтуються на повно та всебічно перевірених обставинах, що мають значення для прийняття такого рішення.

За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Також суд враховує, що принцип обґрунтованості рішення суб'єкта владних повноважень має на увазі, що рішення повинне бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), №37801/97, п. 36 від 1 липня 2003 року, вказує, що орган влади зобов'язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За викладених обставин, суд приходить до висновку, що Вараська міська виборча комісія не мала достатніх підстав для прийняття рішення про звернення до вищого керівного органу політичної партії Сила Людей , місцева організація якої висувала депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою".

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що Вараською міською виборчою комісією Рівненської області не дотримано порядок та умови процедури внесення пропозиції про відкликання позивача, як депутата Вараської міської ради за народною ініціативою під час прийняття рішень від 10.09.2018 року щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії Сила Людей щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 та від 16.09.2018 року про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії Сила Людей та складенню протоколу щодо узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради, що порушує право позивача як депутата місцевої ради на представлення інтересів територіальної громади і прийняття від її імені рішень, порушує права виборців територіального виборчого округу № 11, що у свою чергу порушує право жителів територіальної громади міста Вараш на участь у місцевому самоврядуванні, що є основою сталого розвитку України як держави.

Суд звертає увагу, що відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В межах розгляду даної адміністративної справи відповідач та його представник не виконали процесуального обов'язку доказування, не надали суду належних та достатніх доказів на обґрунтування законності вчинених дій щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії Сила Людей щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1; про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії Сила Людей .

Згідно з ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Тому, беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що рішення Вараської міської виборчої комісії від 10.09.2018 року щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії Сила Людей щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1; від 16.09.2018 року про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії Сила Людей є протиправними та підлягають скасуванню.

Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану в пункті 58 рішення у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorija v. Spain) № 303-A, пункт 29) .

У своєму рішенні від 18.07.2006 у справі "Проніна проти України" Європейський суд з прав людини зазначив, що: "пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов'язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень."

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що фактично Комісією порушено процедурні питання щодо проведення перевірки дотримання вимог статей 38 - 40 Закону України №93-IV, що є підставою для визнання рішення Вараської міської виборчої комісії від 10.09.2018 року щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії Сила Людей незаконною.

Враховуючи те, що рішення Дев'ятого Всеукраїнського З'їзду політичної партії "Сила Людей" від 15.09.2018 року "Про відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою" є наслідком прийняття протиправного рішення Вараської міської виборчої комісії від 10.09.2018 року щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії Сила Людей щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1, для прийняття рішення про відкликання або про відмову в задоволенні цієї ініціативи, то позовні вимоги щодо скасування рішення від 16.09.2018 року Вараської міської виборчої комісії про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії Сила Людей також підлягає до задоволення.

За приписами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак, на користь позивача підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 1409,60грн., сплаченого відповідно до квитнацій від 13.09.2018 №0.0.1132132190.1 та від 27.09.2018 №96455, оригінали яких знаходяться в матеріалах справи.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов ОСОБА_1 (АДРЕСА_2; РНОКПП НОМЕР_1) до Вараської міської виборчої комісії Рівненської області (м-н Будівельників, 25/1, м. Вараш, Рівненська область, 34400; код ЄДРПОУ 33992428) про визнання протиправними та скасування рішень - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Вараської міської виборчої комісії від 10.09.2018 щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії "Сила Людей" щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1.

Визнати протиправним та скасувати рішення Вараської міської виборчої комісії від 16.09.2018 про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії "Сила Людей".

Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1) за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень Вараської міської виборчої комісії (код ЄДРПОУ 33992428) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1409 (одна тисяча чотириста дев'ять) гривень 60 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений 08 квітня 2019 року.

Суддя Щербаков В.В.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.03.2019
Оприлюднено09.04.2019
Номер документу80983731
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1740/2383/18

Ухвала від 26.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Загороднюк А.Г.

Ухвала від 15.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Загороднюк А.Г.

Постанова від 10.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 01.08.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 31.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 22.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 08.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 05.06.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Рішення від 27.03.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Щербаков В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні