ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 березня 2019 року (о 15 год. 00 хв.)Справа № 808/531/17 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Батрак І.В.,
за участю секретаря Лялько Ю.В.,
представника позивача Зеленої Р.В.,
представника відповідачів 1,2 Нікогосян Л.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Приватного акціонерного товариства Запорізьке кар'єроуправління
до Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізькій області
до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Запорізька міська рада
про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство Запорізьке кар'єроуправління (далі - ПрАТ Запорізьке кар'єроуправління , позивач) звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізькій області (далі - відповідач-1), до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (далі - ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області, відповідач-2), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Запорізька міська рада, в якому просить:
визнати протиправними дії відповідача щодо незастосування у виданому позивачу Витязі № 1404/16 від 28.04.2015 з технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки із кадастровим номером 2310100000:04:026:0037, загальною площею 18,1056 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дніпровські зорі, 1, при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки сукупного коефіцієнту Км3 локальних факторів: земельна ділянка розташована у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м (значення коефіцієнту - 0,9), земельна ділянка не забезпечена централізованим газопостачанням (значення коефіцієнту - 0,9), земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням (значення коефіцієнту - 0,9), земельна ділянка розташована в зоні затоплення паводком понад 4% забезпеченості (шар затоплення понад 2 м) (значення коефіцієнту - 0,90); застосування локального фактору - земельна ділянка розташована в зоні історичного ландшафту, що охороняється, з показником 1,06; та застосування некоректних показників наступних локальних факторів: розташування земельної ділянки в зоні магістралей підвищеного місто формуючого значення - 1,00; земельна ділянка розташована в межах території, що має схил поверхні від 10 до 20% - 1,00; земельна ділянка розташована в межах території, що має схил поверхні понад 20% - 0, 98; земельна ділянка розташована у водоохоронній зоні - 1,01; земельна ділянка розташована в зоні обмеження забудови за рівнем напруги електромагнітного поля - 0,99;
визнати протиправними дії відповідача щодо незастосування у виданому позивачу Витязі № 1404/10 від 28.04.2015 з технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки із кадастровим номером 2310100000:04:019:0148, загальною площею 94,3547 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дніпровські зорі, 1, при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки сукупного коефіцієнту КмЗ локальних факторів: земельна ділянка розташована у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м (значення коефіцієнту - 0,9), земельна ділянка не забезпечена централізованим газопостачанням (значення коефіцієнту - 0,9), земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням (значення коефіцієнту - 0,9), земельна ділянка розташована в зоні затоплення паводком понад 4% забезпеченості (шар затоплення понад 2 м) (значення коефіцієнту - 0,90); застосування локального фактору - земельна ділянка розташована в зоні історичного ландшафту, що охороняється, з показником 1,06; та застосування некоректних показників локальних факторів: земельна ділянка розташована в межах території, що має схил поверхні від 10 до 20% - 1,00, земельна ділянка розташована в межах території, що має схил поверхні понад 20% - 0,98, земельна ділянка розташована у межах заповідної зони - 1,00, земельна ділянка розташована у водоохоронній зоні 1,00, земельна ділянка розташована в зоні обмеження забудови за рівнем напруги електромагнітного поля - 1,00;
зобов'язати відповідача видати позивачу новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із кадастровий номер 2310100000:04:026:0037, загальною площею 18,1056 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дніпровські зорі, 1,: з врахуванням для обчислення сукупного коефіцієнту КмЗ наступних локальних факторів: земельна ділянка розташована у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м (значення коефіцієнту - 0,9); земельна ділянка не забезпечена централізованим газопостачанням (значення коефіцієнту - 0,9); земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням (значення коефіцієнту - 0,9); земельна ділянка розташована в зоні затоплення паводком понад 4% забезпеченості (шар затоплення понад 2 м) (значення коефіцієнту - 0,90); виключенням локального фактору - земельна ділянка розташована в зоні історичного ландшафту, що охороняється, з показником 1,06; та із застосуванням коректних показників наступних локальних факторів: розташування земельної ділянки в зоні магістралей підвищеного місто формуючого значення - 1,05; земельна ділянка розташована в межах території, що має схил поверхні від 10 до 20 % - 0,85; земельна ділянка розташована в межах території, що має схил поверхні понад 20 % - 0,85; земельна ділянка розташована у водоохоронній зоні - 1,02; земельна ділянка розташована в зоні обмеження забудови за рівнем напруги електромагнітного поля -0,90;
зобов'язати відповідача видати позивачу новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із кадастровим номером 2310100000:04:019:0148, загальною площею 94,3547 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дніпровські зорі, 1, з врахуванням для обчислення сукупного коефіцієнту КмЗ наступних локальних факторів: земельна ділянка розташована у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м (значення коефіцієнту - 0,9); земельна ділянка не забезпечена централізованим газопостачанням (значення коефіцієнту - 0,9); земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням (значення коефіцієнту - 0,9); земельна ділянка розташована в зоні затоплення паводком понад 4% забезпеченості (шар затоплення понад 2 м) (значення коефіцієнту - 0,90); виключенням локального фактору - земельна ділянка розташована в зоні історичного ландшафту, що охороняється, з показником 1,06; та із застосуванням коректних показників наступних локальних факторів: земельна ділянка розташована в межах території, що має схил поверхні від 10 до 20% - 0,85; земельна ділянка розташована в межах території, що має схил поверхні понад 20% - 0,85; земельна ділянка розташована у межах заповідної зони - 1,08; земельна ділянка розташована у водоохоронній зоні 1,02; земельна ділянка розташована в зоні обмеження забудови за рівнем напруги електромагнітного поля - 0,90.
На обґрунтування позовних вимог у позовній заяві вказує, що як вбачається з Витягів, під час розрахунку нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки не враховано показники ряду рентопонижуючих локальних факторів, з огляду на що позивач категорично не погоджується з таким розрахунком. Посилається на приписи Земельного кодексу України, Закону України Про оцінку земель , Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою КМУ від 17.10.2012 №1051, Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 №18/15/21/11, та наголошує, що частина локальних факторів, належних до певної категорії є рентопідвищуючими, а частина - рентопонижуючими, локальні фактори необхідно враховувати для обчислення значення коефіцієнта Км3. Всупереч наведених вище імперативних приписів чинного законодавства України та як вбачається зі спірних Витягів, під час розрахунку нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, на думку позивача, не враховано наявний вплив ряду рентопонижуючих факторів, а саме: земельна ділянка розташована у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м (значення коефіцієнту - 0,9), земельна ділянка не забезпечена централізованим газопостачанням (значення коефіцієнту - 0,9), земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням (значення коефіцієнту - 0,9), земельна ділянка розташована в зоні затоплення паводком понад 4% забезпеченості (шар затоплення понад 2 м) (значення коефіцієнту - 0,90). Їх наявність та вплив підтверджується документами, перелік та зміст яких наведено вище (Звіт, довідки) Таким чином, у розрахунку сукупного локального коефіцієнту Км3 необхідно було додатково включити невраховані локальні фактори, виключити безпідставний та застосувати показники, затверджені Рішення відповідача. Стосовно витягу з технічної документації нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 28.04.2015 №1404/16 (земельна ділянка площею 18,1056 га), додатково зауважує, що під час здійснення розрахунку нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки неправомірно застосовано й такий рентопідвищуючий локальний фактор, як земельна ділянка розташована в зоні історичного ландшафту, що охороняється, з показником 1,06. Крім того, п'ять показників локальних факторів Км3 із дев'яти наявних у витягах, не співпадають із затвердженими Запорізькою міською радою показниками. На підставі викладеного, вважає, що у відповідача наявна виключна компетенція щодо забезпечення достовірної та об'єктивної оцінки земель, а отже, здійснення заходів щодо редагування показників, що впливають на оцінку орендованих земельних ділянок позивачем, належить до виключних повноважень відповідача.
Ухвалою судді від 22.01.2018 призначено адміністративну справу до розгляду за правилами загального позовного провадження та призначене підготовче засідання на 21 лютого 2018 року. Відповідачу запропоновано у 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на позовну заяву.
Відповідачі позов не визнали, 21 лютого 2018 року надіслали до суду відзив (вх. №5901), у якому пояснюють, що Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, керуючись нормами чинного законодавства та діючі на підставі Положення, не здійснює розрахунок нормативної грошової оцінки певної земельної ділянки із застосуванням значень факторів, що характеризують відповідну земельну ділянку та безпосередньо впливають на значення коефіцієнтів і на розмір нормативної грошової оцінки, відповідної земельної ділянки, а формує відповідний витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку. Звертає увагу суду, що витяг є технічним розрахунком, який заповнюється виключно на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування та наявної технічної документації на земельну ділянку, а тому при заповненні витягу відповідач не наділений повноваженнями перевіряти обґрунтованість визначення показників нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Беручи до уваги вищенаведені підстави та обставини, просить у задоволення позову відмовити.
У зв'язку з відсутністю судді Батрак І.В. 21 лютого 2018 року на роботі на підставі наказу від 19.02.2019 №8 Про відрядження , підготовче засідання призначене на 22 березня 2018 року.
Згідно з ухвалою суду від 22.03.2019 вирішено продовжити строк підготовчого провадження у справі та відкласти підготовче засідання на 23 квітня 2018 року.
Ухвалою суду від 23.04.2018 зупинено провадження у справі для надання часу для примирення та призначене наступне підготовче засідання на 26 червня 2018 року.
Відповідно до ухвали суду від 26.06.2018 за клопотанням сторін продовжено процесуальний строк, визначений ухвалою суду від 23.04.2018, до 26 вересня 2018 року.
26 вересня 2018 року провадження у справі поновлено.
Ухвалою суду від 26.09.2018 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу для розгляду по суті на 22 жовтня 2018 року.
22 жовтня 2018 року від представника третьої особи надійшли пояснення на позовну заяву (вх. №33525), у яких із посиланням на норми Закону України Про оцінку земель вказує, що на виконання рішення Запорізької міської ради №79 від 03.03.2008 Управлінням Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області позивачу було видано витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок: №1404/16 від 28.04.2015 на земельну ділянку площею 18,1056 га кадастровий номер 2310100000:04:026:0037, №1404/10 від 28.04.2015 на земельну ділянку площею 94,3547 га кадастровий номер 2310100000:04:019:0148. Вважає, що позивачем не доведено застосування Управлінням Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області коефіцієнтів всупереч Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, чи то Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, невірне їх застосування, наявність арифметичних помилок тощо. Ураховуючи вищевикладене, просить відмовити у повному обсязі у задоволенні даної позовної заяви.
Ухвалою суду від 22.10.2018 зупинено провадження у справі до вирішення і набрання законної сили рішенням у справі №336/630/17 за позовом ПрАТ Запорізьке кар'єроуправління до Запорізької міської ради, третя особа Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізькій області про зобов'язання вчинити певні дії, яка перебуває у провадженні Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя.
28 лютого 2019 року провадження у справі поновлено з 11 березня 2019 року та призначене судове засідання по справі на 11 березня 2019 року.
У судовому засіданні 11 березня 2019 року представник третьої особи проти позову заперечив, надавши пояснення, аналогічні викладеним у письмових поясненнях, долучених до матеріалів справи, просив у задоволенні позову відмовити у повному обсязі. Судом оголошена перерва до 14 березня 2019 року.
14 березня 2019 року відкладене судове засідання на 21 березня 2019 року.
Відповідно до ухвали суду від 21.03.2019 розгляд справи відкладено та призначене наступне судове засідання на 28 березня 2019 року.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі, надав пояснення аналогічні викладеним у позові та додаткові усні пояснення. Просить адміністративний позов задовольнити повністю.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечив, надавши пояснення, аналогічні викладеним у відзиві. Просить у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Представник третьої особи у судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справ був повідомлений належним чином.
На підставі статті 243 КАС України в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини постанови та оголошено про час виготовлення постанови у повному обсязі.
Розглянувши та дослідивши надані документи, заслухавши пояснення представників сторін, судом встановлені наступні обставини.
ПрАТ Запорізьке кар'єроуправлінння (код ЄДРПОУ 00110183) зареєстровано юридичною особою 25.03.1994, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Видами діяльності позивача за КВЕД-2010 є: 08.11 Добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу, крейди та глинистого сланцю, 08.12 Добування піску, гравію, глин і каоліну; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням, 54.24 Транспортне оброблення вантажів, 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
Рішенням Запорізької міської ради №49/137 від 27.06.2007 позивачу надано в оренду земельні ділянки по вул. Дніпровські Зорі, 1 м. Запоріжжя, для розташування промислового майданчика (землі добувної промисловості) загальною площею 112,4603 га строком на 25 років, на підставі цього договору було укладено договори оренди земельних ділянок №040726100897 №040726100898 від 19.09.2007 строком на 25 років площею 94,3547 га (кадастровий номер 2310100000:04:019:0148) та 18,1056 га (кадастровий номер 2310100000:04:026:0037). Вищезазначеним рішенням (п.1 рішення №49/137 від 27.06.2007) затверджено матеріали інвентаризації земельної ділянки по вул. Дніпровські Зорі 1, за місцем розташування позивача та на підставі рішення сесії Запорізької міської Ради виконано нормативну грошову оцінку земельних ділянок і визначено для них коефіцієнти - місце розташування Км2, впливу локальних факторів Км3 та функціонального призначення Кф.
Рішенням сесії Запорізької міської ради №79 від 03.03.2008 було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя та базову вартість 1 кв.м землі станом на 01.01.2008 та нові коефіцієнти місця розташування та коефіцієнти впливу локальних факторів. Також вказаним рішенням затверджено базову вартість землі у розмірі 190,18 грн. із користуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 ( п. 3 рішення), з урахуванням цього рішення та затвердженої технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя ( Пояснювальна записка. Запоріжжя. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста , виконана у 2007 році Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст Діпромісто з планово-картографічними матеріалами; висновок державної експертизи землевпорядної документації №1309-07 від 17.01.2008 Головним управління Держземагенства у Запорізькому районі Запорізької області (правонаступником якого є Управлінням Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області) оформлено витяги з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки:
У подальшому, позивачем у жовтні 2015 року було отримано від Запорізької міської ради позовні заяви №01/02-17/02787 та № 01/02-17/02790 від 31.08.2015 про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок №040726100897 та №040726100898 від 19.09.2007 та витяги №1404/10 від 28.04.2015 з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 94,3547 га (кадастровий номер 2310100000:04:019:0148) і №1404/16 від 28.04.2015 відносно земельної ділянки площею 18,1056 га (кадастровий номер 2310100000:04:026:0037), які складені відповідачем.
І саме вищезазначені витяги Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізькій області №1404/10 та №1404/16 від 28.04.2015 з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, які перебувають у користування у позивача, є предметом оскарження у даній адміністративній справі, і саме на підставі цих витягів Запорізька міська рада у судовому порядку намагалась вирішити питання з ПрАТ Запорізьке кар'єроуправління щодо внесення змін до раніше укладених між ними договорів оренди земельних ділянок №040726100897 та №040726100898 від 19.09.2007 в частині нормативної грошової оцінки земельної ділянки і як наслідок розміру орендної плати за земельну ділянку.
Так, рішенням Господарського суду Запорізької області від 03.12.2015 у справі №908/5336/15 (провадження 34/171/15) задоволено позов Запорізької міської ради до ПрАТ Запорізьке кар'єроуправління , третя особа Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки та внесено зміни до п.5 договору оренди землі, зареєстрованого 19.09.2007 за №040726100898, укладеного між Запорізькою міською радою та ПрАТ Запорізьке кар'єроуправління , щодо земельної ділянки площею 18,1056 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дніпровські зорі, 1, наданої для розташування промислового майданчика, виклавши його в такій редакції: 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 96332655 грн. 36 коп. (дев'яносто шість мільйонів триста тридцять дві тисячі шістсот п'ятдесят п'ять гривень 36 коп.) в цінах 2015 року .; 2) внести зміни до п.9 договору оренди землі, зареєстрованого 19.09.2007 за №040726100898, укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним акціонерним товариством Запорізьке кар'єроуправління , щодо земельної ділянки площею 18,1056 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дніпровські зорі, 1, наданої для розташування промислового майданчика, виклавши його в такій редакції: 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 2889979 грн. 66 коп. (два мільйона вісімсот вісімдесят дев'ять тисяч дев'ятсот сімдесят дев'ять гривень 66 коп.), що складає 3% від нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2015р., рішення суду набрало законної сили 04.04.2016р.
З рішення Господарського суду Запорізької області від 03.12.2015 у справі №908/5336/15 (провадження 34/171/15) вбачається, що під час розгляду вказаної справи господарським судом, серед іншого, також досліджувались обставини щодо прийняття органом місцевого самоврядування - Запорізькою міською радою, рішення №79 від 03.03.2008, яким, серед іншого: - затверджено базову вартість 1м2 землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2018 (п. 3), - затверджено коефіцієнти місце розташування Км2 відповідно до додатку №1 (п. 4), - затверджено значення коефіцієнтів впливу локальних факторів Км3 згідно з додатком №2 (п. 5), обставини щодо обчислення Управлінням Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області нормативної грошової оцінки земельної ділянки в частині механізму проведення розрахунку розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок і підстав надання витягу №1404/16 від 28.04.2015р., та за результатами з'ясування фактичних обставин справи господарським судом зроблено висновок щодо обґрунтованості наданого Головним управління Держземагенства у Запорізькому районі Запорізької області (правонаступником якого є Управлінням Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області) витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки №1404/16 від 28.04.2015, оскільки саме нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка була зазначена у цьому витягу за рішенням суду повинна бути визначена у п. 5 договору оренди земельної ділянки зареєстрованого 19.09.2007 за №040726100898, укладеного між Запорізькою міською радою та ПрАТ Запорізьке кар'єроуправління , щодо земельної ділянки площею 18,1056 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дніпровські зорі, 1, і саме з цієї оцінки судом визначено розмір орендної плати та рішенням суду внесено в цій частині зміни до вищезазначеного договору оренди в п. 9 цього договору.
Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили не доказуються при розгляді іншої справи, у якій перуть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Крім того, 02.12.2015 ПрАТ Запорізьке кар'єроуправління звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, третя особа - Запорізька міська рада, про визнання протиправними дій та скасування витягів №1404/10 та №1404/16 від 28.04.2015, зобов'язання вчинити певні дії.
Проте, постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 01.02.2017 у справі №808/8853/15, яка залишена без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14.03.2018, в задоволенні адміністративного позову ПрАТ Запорізьке кар'єроуправління до Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізькій області, третя особа - Запорізька міська рада, про визнання протиправними дій, скасування витягів та зобов'язання вчинити певні дії відмовлено.
Під час розгляду адміністративної справи №808/8853/15 суд дійшов висновку, що витяги з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки: №1404/16 від 28.04.2015 (на земельну ділянку площею 18,1056га кадастровий номер 2310100000:04:026:0037); №1404/10 від 28.04.2015 (на земельну ділянку площею 94,3547га кадастровий номер 2310100000:04:019:0148), з урахуванням визначення терміну адміністративний акт , який згідно з Резолюцією Комітету Міністрів Ради Європи (77)31 (прийнятою Комітетом Міністрів від 28.09.1977 на 275-му засіданні заступників міністрів) означає будь-який окремий захід або прийняте рішення, які за своїм характером безпосередньо впливають на права або інтереси як фізичних осіб, так і юридичних, в ході здійснення публічної влади, не є рішеннями суб'єкта владних повноважень у контексті ст.17 КАС України ( в редакції Кодексу чинній на момент звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом), оскільки самі по собі не породжують, не змінюють будь-які права та інтереси позивача, оскільки при оформленні цих витягів відповідачем було використано відомості, які затверджено рішенням Запорізької міської ради №79 від 03.03.2008 і під час розгляду справи позивачем не було надано суду будь-яких належних доказів щодо застосування відповідачем при формування витягів, які є предметом оскарження у даній справі, коефіцієнтів всупереч Порядку чи то Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів , яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України №213 від 23.03.1995, або невірного їх застосування, наявність арифметичних помилок тощо, які не було встановлено таких обставин судом під час розгляду адміністративної справи.
Крім того, в провадженні Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя перебувала справа №336/630/17 за позовом ПрАТ Запорізьке кар'єроуправління до Запорізької міської ради, третя особа Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізькій області про зобов'язання відповідача прийняти рішення щодо внесення змін до технічної документації з нормативно грошової оцінки земель м. Запоріжжя, затвердженої Рішенням Запорізької міської ради №79 від 03.03.2008 в частині спірних земельних ділянок, зокрема, включення рентопонижуючих факторів, зазначених у даній позовній заяві.
Проте, ухвалою Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя від 19.11.2018 у справі №336/630/17 задоволено клопотання представника Запорізької міської ради та позовну заяву ПрАТ Запорізьке кар'єроуправління залишено без розгляду на підставі п. 8 ч. 1 ст. 240 КАС України. Ухвала набрала законної сили 05 грудня 2018 року.
У грудні 2016 року позивач звернувся до ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області із запитом №05/318, на який отримано відповідь від 20.01.2017 №32-8-0.18-328/2-17 у якій пояснено, що значення коефіцієнтів впливу локальних факторів Км3 розраховані для м. Запоріжжя в Технічній документації про нормативну грошову оцінку м. Запоріжжя 2007 року з урахуванням коефіцієнтів затверджених вище наведеним Порядком, та затверджені рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008 №79. Локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки за кадастровим номером 2310100000:04:026:0037 в межах економіко-планувальної зони 51 (з урахуванням інженерно-інфраструктурних факторів земельної ділянки, які зазначені у заяві): зона магістралей підвищеного містоформуючого значення - 1,00; зона пішохідної доступності до парків, зелених зон, пляжів - 1,04; прирейкова зона - 1,04; території, що мають схил поверхні понад 10% - 1,00; території, що мають схил поверхні понад 20% - 0,98; зона історичного ландшафту, що охороняється - 1,06; водоохоронна зона - 1,01; санітарно-захисна зона - 0,80; зона обмеження забудови за рівнем напруження електромагнітного поля - 0,99. Локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки за кадастровим номером 2310100000:04:019:0148 в межах економіко-планувальної зони 51 (з урахуванням інженерно-інфраструктурних факторів земельної ділянки, які зазначені у заяві): зона пішохідної доступності до парків, зелених зон, пляжів - 1,04; прирейкова зона - 1,04; території, що мають схил поверхні понад 10% - 1,00; території, що мають схил поверхні понад 20% - 0,98; межі заповідної території - 1,00; межі заповідної території -1,00; зона історичного ландшафту, що охороняється - 1,06; водоохоронна зона - 1,00; санітарно-захисна - зона 0,80; зона обмеження забудови за рівнем напруження електромагнітного поля - 1,00.
Вважаючи протиправними дії відповідачем щодо незастосування у виданих позивачу витягах з технічної документації нормативної грошової оцінки земельних ділянок при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки сукупного коефіцієнту Км3 локальних факторів, позивач звернувся із даним позовом до суду, у якому також просить зобов'язати відповідача видати позивачу нові витяги з технічної документації.
Ураховуючи викладене, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з того, що відповідно до ст.201 Земельного кодексу України, грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні, відносини, пов'язані з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель врегульовані Законом України Про оцінку земель (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №1378).
Відповідно до статті 1 Закону №1378 нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
За змістом статті 5 Закону №1378 залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель, грошова оцінка земельних ділянок.
Згідно з п. 2 ч.1 ст.13 Закону №1378 нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до ст. 20 Закону №1378 за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до ч.1 ст.23 Закону України Про оцінку земель технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону № 1378).
Відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, яку затверджено постановою Кабінету Міністрів України №213 від 23.03.1995 (з наступними змінами та доповненнями, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Методика) нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється з метою визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (п. 1 Методики) інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрігосподарського землевпорядкування, а земель населених пунктів - їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території (пункт 2 Методики).
Відповідно до розділу ІІІ Методики нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за формулою:
В х Нп
Цн = ---------- х Кф х Км,
Нк
де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);
В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);
Нп - норма прибутку (6 %);
Нк - норма капіталізації (3 %);
Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);
Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.
Коефіцієнт, який характеризує місцеположення земельної ділянки (Км), обчислюється за формулою:
Км = Км1 х Км2 х Км3
де Км1 - коефіцієнт, який характеризує регіональні фактори місцеположення земельної ділянки, зокрема:
а) чисельність населення та адміністративний статус населеного пункту, його місце в системі розселення;
б) розміщення в межах населених пунктів, розташованих у приміських зонах великих міст;
в) розміщення в межах населених пунктів, що мають статус курортів.
Км2 - коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місцеположення земельної ділянки в межах населених пунктів, зокрема:
а) відстань до загальноміського центру населеного пункту, концентрованих місць праці, масового відпочинку населення;
б) розташування в ядрі центру великих і найбільших міст та інших населених пунктів, що мають особливо важливе історичне значення, в приморській смузі населених пунктів.
Км3 - коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерногеологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території.
Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затверджений спільним наказом Держкомзему, Міністерства аграрної політики, Міністерства будівництва, архітектури та ЖКГ України, Української академії аграрних наук, Державного комітету України по водному господарству, Державного комітету лісового господарства №18/15/21/11 від 27.01.2006, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05 квітня 2006 року за №388/12262 (далі - Порядок №18/15/21/11), який був чинним на момент видачі Витягів від 28.04.2015 № 1404/16 та № 1404/10.
Пунктом 3.6 Порядку №18/15/21/11 встановлено, що коефіцієнт, який характеризує місцерозташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою
Км = Км1 х Км2 х Км3,
де Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення;
Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони);
Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місцерозташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.
Вихідними даними для обчислення Км є генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, плани їх земельно-господарського устрою, матеріали економічної оцінки їх територій.
Значення коефіцієнтів установлюються за результатами пофакторних оцінок кожної групи з урахуванням питомої ваги рентоутворювальних факторів у формуванні загального рентного доходу в межах населеного пункту та його економіко-планувальних зон.
Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів виконується в послідовності відповідно до пунктів 3.6-3.9.
Отже, на визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки має вплив коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), при обрахунку якого, серед іншого, враховується коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерногеологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території (Км3).
Відповідно до пункту 3.10 Порядку №18/15/21/11 значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. При встановленні значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати його значення на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Установлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу, не меншого, ніж 1:10000, - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. чол. та 1:5000 - для інших населених пунктів.
Для обчислення Км3 враховувати локальні фактори, наведені в додатку 1, табл. 3.7, при цьому добуток пофакторних оцінок не повинен бути нижче 0,50 і вище 1,50.
Суд зазначає, що рішенням Запорізької міської ради №79 від 03.03.2008 затверджено значення коефіцієнтів впливу локальних факторів Км3 (додаток №2 до рішення міської ради), зокрема:
земельної ділянки за кадастровим номером 2310100000:04:026:0037 в межах економіко-планувальної зони 51: зона магістралей підвищеного містоформуючого значення - 1,00; зона пішохідної доступності до парків, зелених зон, пляжів - 1,04; прирейкова зона - 1,04; території, що мають схил поверхні понад 10% - 1,00; території, що мають схил поверхні понад 20% - 0,98; зона історичного ландшафту, що охороняється - 1,06; водоохоронна зона - 1,01; санітарно-захисна зона - 0,80; зона обмеження забудови за рівнем напруження електромагнітного поля - 0,99;
земельної ділянки за кадастровим номером 2310100000:04:019:0148 в межах економіко-планувальної зони 51: зона пішохідної доступності до парків, зелених зон, пляжів - 1,04; прирейкова зона - 1,04; території, що мають схил поверхні понад 10% - 1,00; території, що мають схил поверхні понад 20% - 0,98; межі заповідної території - 1,00; межі заповідної території -1,00; зона історичного ландшафту, що охороняється - 1,06; водоохоронна зона - 1,00; санітарно-захисна - зона 0,80; зона обмеження забудови за рівнем напруження електромагнітного поля - 1,00.
Таким чином, суд вважає, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки є лише відображенням відомостей в технічній документації в межах конкретного населеного пункту, складеній за результатами бонітування грунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок за встановленими і затвердженими нормативами.
Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області не здійснює розрахунок нормативної грошової оцінки певної земельної ділянки із застосуванням значень факторів, що характеризують відповідну земельну ділянку та безпосередньо впливають на значення коефіцієнтів і на розмір нормативної грошової оцінки, відповідної земельної ділянки, а формує відповідний витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку. При цьому, витяг є технічним розрахунком, який заповнюється виключно на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування та наявної технічної документації на земельну ділянку, а тому при заповненні витягу відповідач не наділений повноваженнями перевіряти обґрунтованість визначення показників нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Відтак, доки в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя, затвердженій рішенням Запорізької міської ради №79 від 03.03.2008, містяться вказані відомості, відповідачі не мають правових підстав для самостійної зміни площі впливу локального фактору та видачі інших витягів, ніж із зазначенням коефіцієнту 0,90.
Необхідно зазначити, що під час розгляду даної справи позивачем не було надано суду доказів стосовно визнання нечинним або скасування у встановлений чинним законодавством спосіб рішення Запорізької міської ради №79 від 03.03.2008 про затвердження технічної документації. Крім того, позивачем документально не доведено наявність помилок (чи то невідповідностей) у технічній документації з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконаної Державним підприємством Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст Діпромісто .
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 2 ст. 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч. 1 та 2 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно до ст. 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що відповідачі, як суб'єкти владних повноважень, діяли у межах повноважень, наданих їм законодавством та довели правомірність вчинених дій, а тому у задоволенні позову слід відмовити.
Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судовий збір не підлягає відшкодуванню, оскільки в задоволенні позову було відмовлено.
Керуючись ст. ст. 2, 5, 9, 77, 242-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову Приватного акціонерного товариства Запорізьке кар'єроуправління (69015, м. Запоріжжя, вул. Дніпровські Зорі, буд. 1, код ЄДРПОУ 00110183) до Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд. 50, код ЄДРПОУ 39820689) до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд. 50, код ЄДРПОУ 39999808), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Запорізька міська рада (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, код ЄДРПОУ 04053915) про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії відмовити у повному обсязі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Повний текст рішення виготовлений 08.04.2019.
Суддя І.В. Батрак
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.03.2019 |
Оприлюднено | 10.04.2019 |
Номер документу | 81016076 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні