Постанова
від 23.07.2019 по справі 808/531/17
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

23 липня 2019 року м. Дніпросправа № 808/531/17

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів:

судді - доповідача Чумака С.Ю.,

суддів: Чабаненко С.В., Юрко І.В.,

секретар судового засідання Сколишев О.О.

за участі представника позивача Зеленої Р.В.. , представника відповідача Нікогосян Л.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Дніпрі апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Запорізьке кар`єроуправління"

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 28 березня 2019 року у справі № 808/531/17 (суддя І інстанції - Батрак І.В.)

за позовом Приватного акціонерного товариства "Запорізьке кар`єроуправління" до Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області (відповідач-1), Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (відповідач-2) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, третя особа: Запорізька міська рада

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати протиправними дії відповідача - 1 щодо незастосування у виданому позивачу Витязі № 1404/16 від 28.04.2015 з технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки із кадастровим номером 2310100000:04:026: 0037, загальною площею 18,1056 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дніпровські зорі, 1 , при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки сукупного коефіцієнту Км3 локальних факторів: земельна ділянка розташована у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м (значення коефіцієнту - 0,9), земельна ділянка не забезпечена централізованим газопостачанням (значення коефіцієнту - 0,9), земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням (значення коефіцієнту - 0,9), земельна ділянка розташована в зоні затоплення паводком понад 4% забезпеченості (шар затоплення понад 2 м) (значення коефіцієнту - 0,90); застосування локального фактору - земельна ділянка розташована в зоні історичного ландшафту, що охороняється, з показником 1,06; та застосування некоректних показників наступних локальних факторів: розташування земельної ділянки в зоні магістралей підвищеного місто формуючого значення - 1,00; земельна ділянка розташована в межах території, що має схил поверхні від 10 до 20% - 1,00; земельна ділянка розташована в межах території, що має схил поверхні понад 20% - 0, 98; земельна ділянка розташована у водоохоронній зоні - 1,01; земельна ділянка розташована в зоні обмеження забудови за рівнем напруги електромагнітного поля - 0,99;

- визнати протиправними дії відповідача-1 щодо незастосування у виданому позивачу Витязі № 1404/10 від 28.04.2015 з технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки із кадастровим номером 2310100000:04:019: 0148, загальною площею 94,3547 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дніпровські зорі, 1 , при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки сукупного коефіцієнту КмЗ локальних факторів: земельна ділянка розташована у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м (значення коефіцієнту - 0,9), земельна ділянка не забезпечена централізованим газопостачанням (значення коефіцієнту - 0,9), земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням (значення коефіцієнту - 0,9), земельна ділянка розташована в зоні затоплення паводком понад 4% забезпеченості (шар затоплення понад 2 м) (значення коефіцієнту - 0,90); застосування локального фактору - земельна ділянка розташована в зоні історичного ландшафту, що охороняється, з показником 1,06; та застосування некоректних показників локальних факторів: земельна ділянка розташована в межах території, що має схил поверхні від 10 до 20% - 1,00, земельна ділянка розташована в межах території, що має схил поверхні понад 20% - 0,98, земельна ділянка розташована у межах заповідної зони - 1,00, земельна ділянка розташована у водоохоронній зоні 1,00, земельна ділянка розташована в зоні обмеження забудови за рівнем напруги електромагнітного поля - 1,00;

- зобов`язати відповідача-1 видати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із кадастровий номер 2310100000:04:026:0037 , загальною площею 18,1056 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дніпровські зорі, 1,: з врахуванням для обчислення сукупного коефіцієнту КмЗ наступних локальних факторів: земельна ділянка розташована у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м (значення коефіцієнту - 0,9); земельна ділянка не забезпечена централізованим газопостачанням (значення коефіцієнту - 0,9); земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням (значення коефіцієнту - 0,9); земельна ділянка розташована в зоні затоплення паводком понад 4% забезпеченості (шар затоплення понад 2 м) (значення коефіцієнту - 0,90); виключенням локального фактору - земельна ділянка розташована в зоні історичного ландшафту, що охороняється, з показником 1,06; та із застосуванням коректних показників наступних локальних факторів: розташування земельної ділянки в зоні магістралей підвищеного місто формуючого значення - 1,05; земельна ділянка розташована в межах території, що має схил поверхні від 10 до 20 % - 0,85; земельна ділянка розташована в межах території, що має схил поверхні понад 20 % - 0,85; земельна ділянка розташована у водоохоронній зоні - 1,02; земельна ділянка розташована в зоні обмеження забудови за рівнем напруги електромагнітного поля - 0,9;

- зобов`язати відповідача видати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із кадастровим номером 2310100000:04:019:0148 , загальною площею 94,3547 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дніпровські зорі, 1 , з врахуванням для обчислення сукупного коефіцієнту КмЗ наступних локальних факторів: земельна ділянка розташована у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м (значення коефіцієнту - 0,9); земельна ділянка не забезпечена централізованим газопостачанням (значення коефіцієнту - 0,9); земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням (значення коефіцієнту - 0,9); земельна ділянка розташована в зоні затоплення паводком понад 4% забезпеченості (шар затоплення понад 2 м) (значення коефіцієнту - 0,90); виключенням локального фактору - земельна ділянка розташована в зоні історичного ландшафту, що охороняється, з показником 1,06; та із застосуванням коректних показників наступних локальних факторів: земельна ділянка розташована в межах території, що має схил поверхні від 10 до 20% - 0,85; земельна ділянка розташована в межах території, що має схил поверхні понад 20% - 0,85; земельна ділянка розташована у межах заповідної зони - 1,08; земельна ділянка розташована у водоохоронній зоні 1,02; земельна ділянка розташована в зоні обмеження забудови за рівнем напруги електромагнітного поля - 0,9.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 28 березня 2019 року у позові відмовлено.

Не погодившись з таким судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду скасувати та прийняти нове судове рішення, яким позов задовольнити.

Апеляційна скарга фактично обґрунтована доводами позову. Вказує про незастосування відповідачем у витягах з технічної документації нормативної грошової оцінки земельних ділянок при розрахунку нормативної грошової оцінки двох орендованих ним земельних ділянок сукупного коефіцієнту Км3 локальних факторів (земельна ділянка розташована у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м (значення коефіцієнту - 0.9); земельна ділянка не забезпечена централізованим газопостачанням (значення коефіцієнту - 0.9); земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням (значення коефіцієнту - 0.9); земельна ділянка розташована в зоні затоплення паводком понад 4% забезпеченості (шар затоплення понад 2м) (значення коефіцієнту - 0.90); наявність локального фактора у обох земельних ділянках - земельна ділянка розташована в зоні історичного ландшафту, що охороняється з показником 1.06). Зазначає, що вказане привело до підвищення нормативної грошової оцінки орендованих ним земельних ділянок, чим порушені його права та законні інтереси.

Від відповідача-2 надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції без змін.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ВИЗНАЧЕНІ ВІДПОВІДНО ДО НИХ СПІРНІ ПРАВОВІДНОСИНИ

Приватне акціонерне товариство "Запорізьке кар`єроуправління" є юридичною особою та зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань за номером 1 103 120 0000 007047. Видами діяльності, зокрема є: 08.12. Добування піску, гравію, глин і каоліну. (Том № 1, а.с. 16-22)

Рішенням Запорізької міської ради від 27.06.2007 № 49/137 Відкритому акціонерному товариству Запорізьке кар`єроуправління (на теперішній час - Приватне акціонерне товариство "Запорізьке кар`єроуправління") надано в оренду земельні ділянки по вул. Дніпровські Зорі, 1 м. Запоріжжя, для розташування промислового майданчика (землі добувної промисловості) загальною площею 112,4603 га строком на 25 років.

7 вересня 2007 року між Запорізькою міською радою (Орендодавець) та ВАТ Запорізьке кар`єроуправління (Орендар) укладені договори оренди землі зі строком дії на 25 років:

- загальною площею 18.1056 га разом з будівлями і спорудами, які є власністю Орендаря. Нормативна грошова оцінка становить 17189456,64 грн (в цінах 2007 року). Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 42973, 64 грн, що складає 0,25% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 року. Передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проектної документації із землеустрою; підставою такого розроблення є завдання Запорізького міського управління земельних ресурсів; організація розроблення проектної документації із землеустрою земельної ділянки, витрати пов`язані з цим, покладаються на Орендаря. На орендовану земельну ділянку встановлено обмеження, які визначені у складі проектної документації із землеустрою. (Том № 1, а.с. 23-25)

Разом з цим договором сторонами підписаний розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, грошова оцінка якої проведена, на 1 січня 2007 року (площа - 181056 кв.м; нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 01.01.2007 - 17189456,64 грн; ставка земельного податку у відсотках - 0,25%; відсоток нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 0,25%; розмір земельного податку - 42973,64 грн; розмір орендної плати - 42973,64 грн). (Том № 1, а.с. 26)

15 серпня 2007 року виконавцем робіт (директором ТОВ Ом Сервіс ), в присутності представників замовника: Голови правління ВАТ Запорізьке кар`єроуправління ОСОБА_2 , начальника Запорізького міського управління земельних ресурсів ОСОБА_3 , виконано встановлення на місцевості меж земельної ділянки (кадастровий номер 2310100000:04:026:0037 ) ВАТ Запорізьке кар`єроуправління для розташування промислового майданчика по вул. Дніпровські зорі, 1, площею 18,056 га та складено план земельної ділянки, яка передається в оренду (Том № 1, а.с. 27)

19 вересня 2007 року між Орендодавцем та Орендарем підписано акт прийому-передачі земельної ділянки за договором оренди землі № 040726100898, відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає земельну ділянку за кадастровим номером 2310100000:04:026:0037 , загальною площею 18,2056 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дніпровські зорі, 1 . (Том № 1, а.с. 28)

Вказані план земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості; акт приймання-передачі об`єкта оренди; проектна документація із землеустрою; розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку є невід`ємною частиною договору оренди землі.

- загальною площею 94,3547 га разом з будівлями і спорудами, які є власністю Орендаря. Нормативна грошова оцінка становить 40138489,38 грн (в цінах 2007 року). Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 100346,22 грн, що складає 0,25% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 року. Передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проектної документації із землеустрою; підставою такого розроблення є завдання Запорізького міського управління земельних ресурсів; організація розроблення проектної документації із землеустрою земельної ділянки, витрати пов`язані з цим, покладаються на Орендаря. На орендовану земельну ділянку встановлено обмеження, які визначені у складі проектної документації із землеустрою. (Том № 1, а.с.29-31)

Разом із цим договором сторонами підписаний розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, грошова оцінка якої проведена, на 1 січня 2007 року (площа - 953547 кв.м; нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 01.01.2007 - 40138489,38 грн; ставка земельного податку у відсотках - 0,25%; відсоток нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 0,25%; розмір земельного податку - 100346,22 грн; розмір орендної плати - 100346,22 грн). (Том № 1, а.с. 32)

15 серпня 2007 року виконавцем робіт (директором ТОВ Ом Сервіс ), в присутності представників замовника: Голови правління ВАТ Запорізьке кар`єроуправління ОСОБА_2 , начальника Запорізького міського управління земельних ресурсів ОСОБА_3 , виконано встановлення на місцевості меж земельної ділянки (кадастровий номер 2310100000:04:019:0148 ) ВАТ Запорізьке кар`єроуправління для розташування промислового майданчика по вул. Дніпровські зорі, 1, площею 94,3547 га та складено план земельної ділянки, яка передається в оренду (Том № 1, а.с. 33)

19 вересня 2007 року між Орендодавцем та Орендарем підписано акт прийому-передачі земельної ділянки за договором оренди землі № 040726100897, відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає земельну ділянку за кадастровим номером 2310100000:04:019:0148 , загальною площею 94,3547 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дніпровські зорі, 1 . (Том № 1, а.с. 28)

Вказані план земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості; акт приймання-передачі об`єкта оренди; проектна документація із землеустрою; розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку є невід`ємною частиною договору оренди землі.

Вищевказаним рішенням Запорізької міської ради від 27.06.2007 № 49/137 затверджено матеріали інвентаризації земельної ділянки по вул. Дніпровські Зорі 1 , за місцем розташування позивача та на підставі рішення сесії Запорізької міської Ради виконано нормативну грошову оцінку земельних ділянок і визначено для них коефіцієнти - місце розташування Км2, впливу локальних факторів Км3 та функціонального призначення Кф.

Рішенням сесії Запорізької міської ради від 03.03.2008 № 79 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану ДНДІПМ Дніпромісто ; затверджено схему основних агровиробничих груп грунтів згідно матеріалів технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Запоріжжя; базову вартість 1 м.кв. землі у розмірі 190,18 грн із врахуванням індексації станом на 01.01.2008; нові коефіцієнти місця розташування Км2 згідно з додатком 1 та коефіцієнти впливу локальних факторів Км3 згідно з додатком 2 (пункти 1-5 Рішення).

Пунктами 6-9 цього Рішення визначено: при розрахунку нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки значення коефіцієнтів впливу санітарно-гігієнічних факторів, які діють на даній ділянці застосовувати в повному обсязі відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (без урахування зауважень до таблиці 1,2); впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.08; визнано рішення Запорізької міської ради від 15.06.01 № 17 Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки; Управлінню земельних ресурсів у місті Запоріжжі Запорізької області до 01.05.08 розробити та затвердити заходи щодо взаємодії органів влади усіх рівнів по проведенню перерахунків вартості земельних ділянок у розрізі землекористувачів та землевласників. (Том № 1, а.с. 284-285)

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста виконана у 2007 році Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст Діпромісто з планово-картографічними матеріалами (Том № 1, а.с. 216-229).

На підставі рішення Запорізької міської ради від 03.03.2008 № 79 (яким затверджено технічну документацію з нормативно грошової оцінки земель міста Запоріжжя) Головним управлінням Держземагенства у Запорізькому районі Запорізької області (правонаступником якого є Управлінням Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області) оформлено витяги від 28.04.2015:

- № 1404/10 з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:04:019:0148. Коефіціент Км2 = 2.04. Локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони 1.04*1.04*1.00*0,98*1.00*1.00*1.06*1.00*0.80*1.00. Сукупний локальний коефіцієнт Км3=0,90. (Том № 1, а.с. 38)

- № 1404/16 з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:04:026:0037. Коефіцієнт Км2 = 2.04. Локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони: 1.00*1.04*1.04*1.00*0.98*1.06*1.01*0.80*0.99. Сукупний локальний коефіцієнт Км3=0,90. (Том № 1, а.с. 39)

На підставі цих витягів Запорізькою міською радою подавались позови до ПрАТ Запорізьке кар`єроуправління щодо внесення змін до раніше укладених між ними договорів оренди земельних ділянок № 040726100897 та № 040726100898 (номерація аркушів справи наведена вище) в частині нормативної грошової оцінки земельної ділянки і як наслідок розміру орендної плати за земельну ділянку.

Так, рішенням Господарського суду Запорізької області від 03.12.2015 у справі № 908/5336/15 (провадження 34/171/15) задоволено позов Запорізької міської ради до ПрАТ Запорізьке кар`єроуправління , внесені зміни до п. 5 договору оренди землі, зареєстрованого 19.09.2007 за № 040726100898, укладеного між Запорізькою міською радою та ПрАТ Запорізьке кар`єроуправління , щодо земельної ділянки площею 18,1056 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дніпровські зорі, 1 , наданої для розташування промислового майданчика, виклавши його в такій редакції: 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 96332655 грн. 36 коп. (дев`яносто шість мільйонів триста тридцять дві тисячі шістсот п`ятдесят п`ять гривень 36 коп.) в цінах 2015 року .; 2) внести зміни до п.9 договору оренди землі, зареєстрованого 19.09.2007 за №040726100898, укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним акціонерним товариством Запорізьке кар`єроуправління , щодо земельної ділянки площею 18,1056 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул . Дніпровські зорі, 1, наданої для розташування промислового майданчика, виклавши його в такій редакції: 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 2889979 грн. 66 коп. (два мільйона вісімсот вісімдесят дев`ять тисяч дев`ятсот сімдесят дев`ять гривень 66 коп.), що складає 3% від нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2015р., рішення суду набрало законної сили 04.04.2016.

Крім цього, 02.12.2015 ПрАТ Запорізьке кар`єроуправління зверталось до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про визнання протиправними дій та скасування витягів № 1404/10 та № 1404/16 від 28.04.2015, зобов`язання вчинити певні дії, проте постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 01.02.2017 у справі № 808/8853/15, яка залишена без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14.03.2018, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Зазначені судові рішення оскаржені у касаційному порядку, але ухвалою Верховного Суду від 10 вересня 2018 року відмовлено у задоволенні заяви Загрія Р.О. в інтересах Приватного акціонерного товариства Запорізьке кар`єроуправління про поновлення строку на касаційне оскарження постанови Запорізького окружного адміністративного суду від 1 лютого 2017 року та постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2018 року у справі № 808/8853/15, і відмовлено у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою на вказані судові рішення у справі № 808/8853/15.

У грудні 2016 року позивач звернувся із запитом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області щодо застосованих у витягах локальних коефіціентів (Том № 1 а.с. 76)

Листом від 20.01.2017 ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області надало відповідь за змістом якої:

Згідно Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Державного комітета України по земельним ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлового-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11, вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природо-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони. Значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. При встановленні значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати його значення на основі визначення частки площі, яку займає цей факторна земельній ділянці. Установлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт.

Значення коефіцієнтів впливу локальних факторів КМ3 розраховані для м. Запоріжжя в Технічній документації про нормативну грошову оцінку м. Запоріжжя 2007 р. з урахуванням коефіцієнтів затверджених вище наведеним Порядком, та затверджені рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008№ 79 (додаток № 2).

Локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки за кадастровим номером 2310100000:04:026:0037 у межах економіко-планувальної зони 51 (з урахуванням інженерно-інфраструктурних факторів земельної ділянки, які зазначені у заяві):

- зона магістралей підвищеного містоформуючого значення - 1.010;

- зона пішохідної доступності до парків, зелених зон, пляжів - 1.04;

- прирейкова зона - 1.04;

- території, що мають схил поверхні понад 10% - 1.00;

- території, що мають схил поверхні понад 20% - 0.98;

- зона історичного ландшафту, що охороняється - 1.06;

- водоохоронна зона - 1.01;

- санітарно-захисна зона - 0.80;

- зона обмеження забудови за рівнем напруження електромагнітного поля - 0.99.

Локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки за кадастровим номером 2310100000:04:019:0148 у межах економіко-планувальної зони 51 (з урахуванням інженерно-інфраструктурних факторів земельної ділянки, які зазначені у заяві):

- зона пішохідної доступності до парків, зелених зон, пляжів - 1.04;

- прирейкова зона - 1.04;

- території, що мають схил поверхні понад 10% - 1.00;

- території, що мають схил поверхні понад 20% - 0.98;

- межі заповідної території - 1.00;

- межі заповідної території - 1.00;

- зона історичного ландшафту, що охороняється - 1.06;

- водоохоронна зона - 1.00;

- санітарно-захисна зона - 0.80;

- зона обмеження забудови за рівнем напруження електромагнітного поля - 1.00. (Том № 1, а.с. 80-81)

Вважаючи протиправними дії органу Держгеокадастру щодо незастосування у витягах з технічної документації нормативної грошової оцінки земельних ділянок при розрахунку нормативної грошової оцінки двох орендованих ним земельних ділянок сукупного коефіцієнту Км3 локальних факторів (земельна ділянка розташована у зоні залягання грунтових вод менше 3 м (значення коефіцієнту - 0.9); земельна ділянка не забезпечена централізованим газопостачанням (значення коефіцієнту - 0.9); земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням (значення коефіцієнту - 0.9); земельна ділянка розташована в зоні затоплення паводком понад 4% забезпеченості (шар затоплення понад 2м) (значення коефіцієнту - 0.90); наявність локального фактора у обох земельних ділянках - земельна ділянка розташована в зоні історичного ландшафту, що охороняється з показником 1.06) та з вимогою видати нові витяги позивач звернувся до суду із цим позовом.

Відмовляючи у позові, суд першої інстанції виходив з того, що Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області не здійснює розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки із застосуванням значень факторів, а лише формує відповідний витяг, який заповнюється виключно на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування та наявності технічної документації на земельну ділянку, відтак при заповненні витягу не наділений повноваженнями для самостійної зміни площі впливу локального фактору та видачі інших витягів.

НОРМИ ПРАВА, ЯКІ РЕГУЛЮЮТЬ СПІРНІ ПРАВОВІДНОСИНИ, ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ СУДОМ

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 206 Земельного Кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Так, положеннями Податкового Кодексу України визначено, що платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі. Об`єктами оподаткування, зокрема, є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні. Базою оподаткування, зокрема є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (пп. 14.1.125 п. 14.1 ст. 14 ПК України).

З наведеного вбачається, що оцінка землі є складовою ефективного використання земельних ресурсів держави, яка забезпечує встановлення платежів за землю.

Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель визначає Закон України Про оцінку земель .

Частиною 5 Закону (у редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру, зокрема, земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з ст. 8 Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом (ч. 1 ст. 15 Закону України Про оцінку земель ).

Статтею 20 Закону визначено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу підлягають державній експертизі відповідно до закону (стаття 21 Закону).

Отже, для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Підставою для проведення оцінки земель, зокрема є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Таким чином, витяг з технічної документації є документом, в якому відображаються показники земельної ділянки з технічної документації, у тому числі, про нормативну грошову оцінку, яка затверджується рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земель міста Запоріжжя затверджена рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008 № 79. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя була розроблена Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Дніпромісто ім. Ю.М. Білоконя та пройшла Державну експертизу, за результатами якої Державним агентством земельних ресурсів України видано висновок від 03.06.2013 № 341-13.

Відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Державного комітета України по земельним ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлового-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11 (далі - Порядок № 18/15/21/11), вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природо-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони. Значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. При встановленні значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати його значення на основі визначення частки площі, яку займає цей факторна земельній ділянці. Установлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт.

З урахуванням вищенаведеного вбачається, що значення коефіцієнтів впливу локальних факторів Км3 розраховані для м. Запоріжжя в технічній документації про нормативну грошову оцінку м. Запоріжжя з урахуванням коефіцієнтів, затверджених рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008 № 79. Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області не здійснює розрахунок нормативної грошової оцінки певної земельної ділянки із застосуванням значень факторів, що характеризують відповідну земельну ділянку та безпосередньо впливають на значення коефіцієнтів і на розмір нормативної грошової оцінки відповідної земельної ділянки, а лише формує відповідний витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

У свою чергу, витяг є технічним розрахунком, який заповнюється на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування та наявної технічної документації на земельну ділянку, у зв`язку з чим орган Держгеокадастру не має повноважень на самовільне внесення змін у витяг, оскільки це є змінами в технічну документацію на земельну ділянку, яка затверджується рішенням органу місцевого самоврядування, як правильного висновку дійшов і суд першої інстанції.

Отже, доки в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя, затвердженій рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008 № 79 містять вказані відомості (з якими не згоден позивач) відповідач не має правових підстав для самостійної зміни площі впливу локального фактору та видачі інших витягів, ніж із зазначенням коефіцієнту 0.90, як зазначив і суд першої інстанції.

При цьому колегія суддів приймає до уваги висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 5 лютого 2019 року у справі № 804/6692/17 з аналогічного питання, проте не застосовує їх, оскільки значення коефіцієнтів впливу локальних факторів Км3 розраховуються в технічній документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, яка затверджується рішенням органу місцевого самоврядування, а не органом Держгеокадастру.

Тому спір щодо коефіцієнтів впливу локальних факторів Км3, які впливають на розмір нормативної грошової оцінки відповідної земельної ділянки повинен бути заявлений до органу місцевого самоврядування, а не органу Держгеокадастру, оскільки останній не має повноважень щодо самостійної зміни цих коефіцієнтів.

З цього приводу колегія суддів звертає увагу, що позивач, розуміючи зазначені обставини, звертався з позовом до Запорізької міської ради про зобов`язання відповідача прийняти рішення щодо внесення змін до технічної документації з нормативно грошової оцінки земель м. Запоріжжя, затвердженої Рішенням Запорізької міської ради № 79 від 03.03.2008 в частині спірних земельних ділянок, зокрема, включення рентопонижуючих факторів, зазначених у позові, що наразі розглядається, проте ухвалою Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя від 19.11.2018 у справі № 336/630/17 задоволено клопотання представника Запорізької міської ради та позовну заяву ПрАТ Запорізьке кар`єроуправління залишено без розгляду на підставі п. 8 ч. 1 ст. 240 КАС України, яка набрала законної сили 5 грудня 2018 року. (Том № 1 а.с. 296-299).

Отже, рішення Запорізької міської ради від 03.03.2008 № 79, яким затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя, яка, в свою чергу, містить відомості щодо площі впливу локального фактору (сукупного коефіцієнту Км3 локальних факторів) є чинним, у зв`язку з чим відповідач не має правових підстав для самостійної зміни коефіцієнтів впливу локальних факторів та видачі інших витягів.

ВИСНОВОК АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

Підстави для задоволення позову відсутні, про що правильного висновку дійшов суд першої інстанції.

Рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, тому підстави для зміни або скасування рішення суду відсутні.

Повний текст судового рішення складений 30 липня 2019 року.

На підставі викладеного, керуючись статтями 242, 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Запорізьке кар`єроуправління" залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 28 березня 2019 року у справі № 808/531/17 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя - доповідач С.Ю. Чумак

суддя С.В. Чабаненко

суддя І.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.07.2019
Оприлюднено11.08.2019
Номер документу83551291
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/531/17

Постанова від 23.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Постанова від 23.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 05.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 28.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Рішення від 28.03.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

Рішення від 28.03.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

Ухвала від 21.03.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

Ухвала від 28.02.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

Ухвала від 22.10.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

Ухвала від 26.09.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні