ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 березня 2019 року
м. Київ
Справа № 10/9/2012/5003
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Жукова С.В. - головуючого, Білоуса В.В., Ткаченко Н.Г.
за участю секретаря судового засідання - Корпусенка А.О.
за участю: скаржника (представник ПАТ "Дельта Банк" в особі уповноваженої особи ФГВ фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Дельта Банк" Кадиров В.В) - Рішко Н.І. (дов. б/н від 28.02.2019); боржника (представник ПП "Промбудреєстр" арбітражного керуючого
Василика В.В. - Паньковський С.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Дельта Банк" в особі уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Дельта Банк" Кадирова В.В. (Далі - АТ"Дельта Банк", скаржник, банк)
на ухвалу Господарського суду Вінницької області від 22.10.2018 (щодо затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута)
(Суддя - Тісецький С.С.)
та на постанову Північно-Західного апеляційного господарського суду від 17.12.2018
(Головуючий суддя -Коломис В.В.; судді - Огороднік К.М., Миханюк М.В.)
у справі за заявою Приватного підприємства "Промбудреєстр"
про банкрутство, -
ВСТАНОВИВ:
1. У провадженні Господарського суду Вінницької області перебуває справа №10/9/2012/5003 про банкрутство ПП "Промбудреєстр" на стадії ліквідаційної процедури введеною постановою суду від 10.10.2013.
2. Ліквідатором Приватного підприємства "Промбудреєстр" арбітражним керуючим Василиком В.В. 27.09.2018 до суду подано клопотання № 02-12/187 від 26.09.2018 року про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута у даній справі. 22.10.2018 року до суду від арбітражного керуючого Василика В.В. надійшов звіт № 02-12/204 від 18.10.2018 року про нарахування та виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат ліквідатора за період червень-серпень 2018 року в сумі 66 945,80 грн.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Ухвалою Господарського суду Вінницької області від 22.10.2018, яку залишено без змін постановою Північно-Західного апеляційного господарського суду від 17.12.2018, затверджено звіт арбітражного керуючого (ліквідатора) Василика В.В. №02-12/204 від 18.10.2018 року про нарахування та виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат.
Затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута - Приватного підприємства "Промбудреєстр" (вул. 600-річчя, 17, м. Вінниця, 21021; код ЄДРПОУ 32169112) у справі № 10/9/2012/5003.
Приватне підприємство "Промбудреєстр" (вул. 600-річчя, 17, м. Вінниця, 21021; код ЄДРПОУ 32169112) як юридичну особу ліквідовано.
Встановлено, що вимоги конкурсних кредиторів, які не були заявлені в установлений Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" строк або відхилені господарським судом, вважаються погашеними, а виконавчі документи за відповідними вимогами визнаються такими, що не підлягають виконанню.
Припинено повноваження ліквідатора Приватного підприємства "Промбудреєстр" Василика В.В. у справі № 10/9/2012/5003.
Припинено дію мораторію введеного ухвалою господарського суду Вінницької області від 22.03.2012 року у справі № 10/9/2012/5003.
Закрито провадження у справі № 10/9/2012/5003 про банкрутство.
4. Судові рішення обґрунтовані тим, що в ході ліквідаційної процедури банкрута, арбітражним керуючим Василиком В.В. вжито всі необхідні заходи та дії, пов'язані з проведенням ліквідаційної процедури згідно Закону про банкрутство, зокрема: здійснено інвентаризацію майна боржника та сформовано ліквідаційну масу; здійснено заходи з пошуку майна боржника; складено реєстр вимог кредиторів; проведено оцінку майна боржника; здійснено пошук організатора аукціону з яким укладено договори на проведення аукціонів з продажу майна боржника; здійснено реалізацію всього майна боржника на аукціонах та укладено договори купівлі-продажу з покупцями майна; проведено аналіз фінансового-господарського стану підприємства; здійснено погашення вимог кредиторів згідно реєстру вимог кредиторів.
Оскільки ліквідатором вчинено всі належні дії по виявленню активів та пасивів боржника, виявлене в ході ліквідаційної процедури майно реалізоване на торгах у відповідності до вимог Закону про банкрутство, а будь-яких інших майнових активів, що підлягають включенню до ліквідаційної маси, та грошових коштів, за рахунок яких було б можливе остаточне (повне) погашення кредиторських вимог, не виявлено, суд першої інстанції, рішення якого підтримав апеляційний господарський суд, дійшов до висновку про наявність правових підстав для затвердження ліквідаційного балансу і звіту ліквідатора, та відповідно закриття провадження у даній справі на підставі ст.ст. 19, 46, 83, 98 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Короткий зміст вимог касаційної скарги з узагальненими доводами особи, яка подала касаційну скаргу
5. АТ"Дельта Банк" звернулось до Верховного Суду з касаційною скаргою на ухвалу Господарського суду Вінницької області від 22.10.2018 (щодо затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута) та постанову Північно-Західного апеляційного господарського суду від 17.12.2018 у справі №10/9/2012/5003 у якій просить скасувати наведені судові рішення та направити справу до Господарського суду Вінницької області для продовження процедури ліквідації.
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
6. Підставою для скасування скаржник вважає те, що судами в порушення ст. 41 Закону України "про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (Далі - Закон про банкрутство) не надано належної правової оцінки порушенню ліквідатором Закону у зв'язку із не заявленням вимог до третіх осіб, які несуть субсидіарну відповідальність за зобов'язаннями боржника в зв'язку із доведенням його до банкрутства
Крім того, вважає, що судами не надано оцінки неповноти дій ліквідатора у даній справі, оскільки ліквідатором не подано запитів до Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України та Департаменту льотної придатності Державної авіаційної служби України.
Узагальнений виклад позиції інших учасників у справі
7. Ліквідатором банкрута Василиком В.В. подано відзив на касаційну скаргу з проханням залишити оскаржувані судові рішення без змін, а касаційну скаргу Банку без задоволення.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
8. Відповідно протоколу передачі судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) раніше визначеному складу суду від 05.02.2019 на розгляд Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Жукова С.В. - головуючого, Білоуса В.В., Ткаченко Н.Г., - передано касаційну скаргу АТ"Дельта Банк".
8.1. Ухвалою касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 11.03.2019 відкрито касаційне провадження у справі №10/9/2012/5003 за касаційною скаргою Публічного акціонерного товариства "Дельта Банк" в особі уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Дельта Банк" Кадирова В.В. на ухвалу Господарського суду Вінницької області від 22.10.2018 (щодо затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута) та постанову Північно-Західного апеляційного господарського суду від 17.12.2018 у вказаній справі.
Призначено до розгляду касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Дельта Банк" в особі уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Дельта Банк" Кадирова В.В. на 27 березня 2019 року о 14 год 45 хв. у відкритому судовому засіданні у приміщенні Касаційного господарського суду за адресою: м. Київ, вул. О.Копиленка, 6, в залі судових засідань № 330.
9. Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та заперечення проти неї, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу слід залишити без задоволення, виходячи з такого.
10. Відповідно ст. 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
11. Відповідно до ч. 6 ст. 12 Господарського процесуального кодексу України (Далі - ГПК України) господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
12. Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону про банкрутство провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, ГПК України, іншими законодавчими актами України.
13. Статтею 9 вказаного Закону визначено, що справи про банкрутство розглядаються господарським судом за правилами, передбаченими ГПК України, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
14. У ст. 4 Закону про банкрутство, зокрема визначено, що відповідно до цього Закону щодо боржника застосовуються такі судові процедури банкрутства: розпорядження майном боржника; мирова угода; санація (відновлення платоспроможності) боржника; ліквідація банкрута
15. Предметом розгляду, у даному випадку, є правомірність затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута - Приватного підприємства "Промбудреєстр" та ліквідації останнього як юридичної особи.
16. Ліквідація боржника - це припинення існування суб'єкта підприємницької діяльності, визнаного господарським судом банкрутом.
17. Ліквідаційна процедура, як стадія провадження у справі про банкрутство, є однією з найбільш ймовірних та прогнозованих процедур, які застосовуються до неплатоспроможного боржника та є механізмом виведення з ринку нерентабельних та неперспективних підприємств.
18. Правильне завершення ліквідаційної процедури є основним завданням ліквідатора, який, з урахуванням покладених на нього Законом про банкрутство повноважень повинен наполегливо та добросовісно працювати упродовж всієї процедури ліквідації.
19. Звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс є підсумковими документами, які підтверджують належне проведення ліквідатором всіх необхідних заходів ліквідаційної процедури, вчинення адекватних дій щодо виявлення кредиторів та активів боржника, за результатами розгляду яких суд приймає ухвалу про ліквідацію боржника та закриття провадження у справі.
20. Отже, законодавцем передбачено певну сукупність дій, які необхідно вчинити в ході ліквідаційної процедури та перелік додатків до звіту ліквідатора, які подаються суду разом з зазначеним звітом та є предметом дослідження в судовому засіданні за підсумками ліквідаційної процедури, яке проводиться за участю кредиторів (комітету кредиторів).
21. Подання звіту та ліквідаційного балансу здійснюється ліквідатором за результатом проведених дієвих заходів, які передбачені у ліквідаційній процедурі.
22. Законом не визначено вичерпний перелік таких заходів, які має вчинити ліквідатор для завершення ліквідаційної процедури, визначені тільки основні напрямки таких заходів, що дозволяють сформувати ліквідаційну масу та задовольнити, за умови виявлення майна (ліквідних активів), вимоги кредиторів, що логічно випливає із визначених Законом повноважень ліквідатора та надає останньому можливість відповідно до власного самостійного та незалежного розсуду вчиняти дії щодо виявлення та розшуку активів банкрута для формування ліквідаційної маси.
23. Разом з тим, обов'язком ліквідатора є здійснення всієї повноти заходів, спрямованих на виявлення активів боржника, при цьому ні у кого не повинен виникати обґрунтований сумнів щодо їх належного здійснення - принцип безсумнівної повноти дій ліквідатора у ліквідаційній процедурі (постанова Верховного Суду від 14.02.2018 року у справі №927/1191/14).
24. Пунктом 1 ст. 46 Закону про банкрутство визначено, що після завершення всіх розрахунків з кредиторами ліквідатор подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс, до якого додаються:
-відомості за результатами інвентаризації майна боржника та перелік ліквідаційної маси;
-відомості про реалізацію об'єктів ліквідаційної маси з посиланням на укладені договори купівлі-продажу;
-копії договорів купівлі-продажу та акти приймання-передачі майна;
-реєстр вимог кредиторів з даними про розміри погашених вимог кредиторів;
-документи, які підтверджують погашення вимог кредиторів;
-довідка архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню;
-для акціонерних товариств - копія розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій, засвідчена Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку;
-для емітентів цінних паперів - копія звіту про наслідки погашення цінних паперів, засвідчена Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.
25. У наведеній нормі Законодавець визначив обов'язковий перелік документів, без яких не може бути затверджений звіт ліквідатора господарським судом, який водночас не є вичерпним.
26. Крім документів безпосередньо визначених у ст. 46 Закону про банкрутство, для доведення правомірності та повноти своїх дій у ліквідаційній процедурі ліквідатором можуть бути додані до звіту та відображені у ньому інші відомості, які спрямовані на доведення господарському суду, комітету кредиторів та окремим кредиторам виконання, покладених на ліквідатора обов'язків належним чином.
27. Розглядаючи справу у підсумковому засіданні від 22.10.2018 на стадії ліквідаційної процедури, суд першої інстанції надав оцінку поданому ліквідатором Василиком В.В. звіту та ліквідаційному балансу Приватного підприємства "Промбудреєстр".
28. Зокрема, судами встановлено, що письмовий звіт та ліквідаційний баланс Приватного підприємства "Промбудреєстр" (Далі - ПП "Промбудреєстр") були схвалені рішенням комітету кредиторів, яке відбулось 07.09.2018 та вирішено звернутись до суду із клопотанням про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута у даній справі.
29. Відповідно до ст.41 Закону про банкрутство, ліквідатор - фізична особа, яка відповідно до судового рішення господарського суду організовує здійснення ліквідаційної процедури боржника, визнаного банкрутом, та забезпечує задоволення вимог кредиторів у встановленому цим Законом порядку.
Ліквідатор з дня свого призначення здійснює такі повноваження: приймає до свого відання майно боржника, забезпечує його збереження; виконує функції з управління та розпорядження майном банкрута; проводить інвентаризацію та оцінку майна банкрута; аналізує фінансове становище банкрута; виконує повноваження керівника (органів управління) банкрута; очолює ліквідаційну комісію та формує ліквідаційну масу; пред'являє до третіх осіб вимоги щодо повернення банкруту сум дебіторської заборгованості; має право отримувати кредит для виплати вихідної допомоги працівникам, що звільняються внаслідок ліквідації банкрута, який відшкодовується згідно з цим Законом позачергово за рахунок коштів, одержаних від продажу майна банкрута; з дня визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури повідомляє працівників банкрута про звільнення та здійснює його відповідно до законодавства України про працю. Виплата вихідної допомоги звільненим працівникам банкрута провадиться ліквідатором у першу чергу за рахунок коштів, одержаних від продажу майна банкрута, або отриманого для цієї мети кредиту; заявляє в установленому порядку заперечення щодо заявлених до боржника вимог поточних кредиторів за зобов'язаннями, які виникли під час провадження у справі про банкрутство і є неоплаченими; подає до суду заяви про визнання недійсними правочинів (договорів) боржника; вживає заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб; передає в установленому порядку на зберігання документи банкрута, які відповідно до нормативно-правових документів підлягають обов'язковому зберіганню, на строк не менше п'яти років з дати визнання особи банкрутом; продає майно банкрута для задоволення вимог, внесених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Законом; повідомляє про своє призначення державний орган з питань банкрутства в десятиденний строк з дня прийняття рішення господарським судом та надає державному реєстратору в електронній формі через портал електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомості, необхідні для ведення Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, у порядку, встановленому державним органом з питань банкрутства; у разі провадження банкрутом діяльності, пов'язаної з державною таємницею, вживає заходів з ліквідації режимно-секретного органу. Для цього за погодженням із Службою безпеки України визначає склад ліквідаційної комісії режимно-секретного органу, яка формується в установленому законодавством порядку; веде реєстр вимог кредиторів; подає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", інформацію центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
30. Судами встановлено, що в ході ліквідаційної процедури банкрута, арбітражним керуючим Василиком В.В. вжито всі необхідні заходи та дії, пов'язані з проведенням ліквідаційної процедури згідно Закону про банкрутство, зокрема: здійснено інвентаризацію майна боржника та сформовано ліквідаційну масу; здійснено заходи з пошуку майна боржника; складено реєстр вимог кредиторів; проведено оцінку майна боржника; здійснено пошук організатора аукціону з яким укладено договори на проведення аукціонів з продажу майна боржника; здійснено реалізацію всього майна боржника на аукціонах та укладено договори купівлі-продажу з покупцями майна; проведено аналіз фінансового-господарського стану підприємства; здійснено погашення вимог кредиторів згідно реєстру вимог кредиторів.
30.1. Так, арбітражним керуючим Василиком В.В. на виконання ч.2 ст.41 Закону про банкрутство було проведено інвентаризацію майна ПП "Промбудреєстр". Згідно проведеної інвентаризації майнових активів ПП "Промбудреєстр", до складу об'єкту входить: приміщення літери №2-3 поверх пр. №301, пр. з №340 по № 360(387), пр. №361 (частина №331) загальною площею 399,8 кв.м.
30.2. З метою виявлення майнових активів ПП "Промбудреєстр" ліквідатором було здійснено запити у відповідні реєструючі органи та, зокрема, отримано наступні відповіді.
30.2.1.Так, від Управлінь Державної служби з питань праці Вінницької та інших областей України надійшли відповіді щодо відсутності зареєстрованих за банкрутом об'єктів підвищеної небезпеки.
30.2.2. Згідно листа Державної архітектурної будівельної інспекції України від 09.10.2017 року № 1002-08-1507, інформація щодо наявності у боржника документів, які дають право на виконання будівельних робіт, та документів, які підтверджують прийняття в експлуатацію закінчених робіт, та документів, які підтверджують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відсутня.
30.2.3. Згідно листа Вінницької ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області № 8069/10/02-28-08-01 від 04.09.2017 року, станом на 04.09.2017 року у боржника немає відкритих розрахункових рахунків у фінансових установах.
30.2.4. Згідно листа Філії "Головний інформаціно-обчислювальний центр" ПАТ "Українська залізниця" № 36/121 від 03.10.2017 року, за боржником вантажні вагони не зареєстровані; боржник відсутній в довіднику "Собстевенники грузовых вагонов государств участинков Содружества".
30.2.5. Згідно листа ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області №0-2-0.2-11778/2-17 від 06.10.2017 року, відповідно до поданих структурними підрозділами у районах та м.Вінниці ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області інформацій в Державному реєстрі земель станом на 01.01.2013 року на території області за боржником відсутні відомості про реєстрацію земельних ділянок.
30.2.6. Згідно листа Вінницької митниці ДФС № 4590/8/02-80-18 від 06.10.2017 року, боржник не перебуває на обліку осіб, які здійснюють операції з товарами в Вінницькій митниці ДФС; зовнішньоекономічна діяльність боржником не здійснювалась.
30.2.7. Згідно листа Державного космічного агентства України № 4884/10-К3.3/17 від 13.10.2017 року, за боржником відсутні зареєстровані унікальні об'єкти космічної діяльності, космічної техніки.
30.2.8. Згідно листа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку №10/01/22399 від 24.10.2017 року у власності банкрута цінні папери відсутні.
Згідно листа Укртрансбезпеки № 8746/02/15-17 від 19.10.2017 року, відсутні записи щодо суден, власником або судновласником яких є боржник у даній справі.
31. Крім того, судами встановлено, що ліквідатором було замовлено здійснення оцінки майна боржника, що підтверджується висновком незалежного оцінювача Байди Т.А., згідно висновку якого ринкова вартість майна боржника становить 1 734 340,00 грн (без ПДВ).
31.1. Ухвалою Господарського суду Вінницької області від 16.03.2017 у справі №10/9/2012/5003 ліквідатору надано згоду на продаж майна банкрута, що є предметом забезпечення вимог ПАТ "Імексбанк", нерухоме майно: 3/1000 частки нежитлової будівлі (літ. №2 - 3-й поверх -пр.№301, пр. з №340 по №360 (387), пр. №361 (частина №331) за адресою: м. Винниця, вул. 600- річчя, 17, загальною площею 399,8 кв.м., власником яких є ПП "Промбудреєстр" на праві приватної власності згідно договору купівлі-продажу серія ВКС 725329 від 20.12.2007.
31.2. У подальшому, за результатами проведення аукціону 05.12.2017 року відбулась реалізація згаданого майна банкрута за ціною 875 841,70 грн.
32. Господарським судом Вінницької області 15.01.2008 порушено провадження у справі №10/1-08 про банкрутство ВАТ "Завод "Термінал". Боржником у даній справі було визнано та включено до реєстру вимоги ПП "Промбудреєстр" в розмірі 75 560,00 грн, четверта черга.
33. 17.04.2018 року відбувся аукціон з продажу дебіторської заборгованості (право вимоги) ПП "Промбудреєстр" до ВАТ "Завод "Термінал". Дебіторську заборгованість (право вимоги) ПП "Промбудреєстр" було реалізовано за - 7 927,50 грн Кошти від реалізації дебіторської заборгованості спрямовані на погашення витрат арбітражного керуючого. Іншої дебіторської заборгованості не виявлено.
34. Відповідно до ч.7 ст.41 Закону про банкрутство, під час проведення ліквідаційної процедури ліквідатор зобов'язаний використовувати тільки один рахунок боржника в банківській установі. Інші рахунки, виявлені при проведенні ліквідаційної процедури, підлягають закриттю ліквідатором. Залишки коштів на цих рахунках перераховуються на основний рахунок боржника.
35. На виконання наведеної норми ліквідатором було проведено роботу, спрямовану на закриття всіх наявних у банкрута рахунків. Згідно довідки ПАТ "Альфа-Банк" № 11-67534 від 22.10.2018 року, станом на 22.10.2018 року рахунок банкрута закрито.
36. Крім того, ліквідатором було відкрито основний ліквідаційний рахунок ПП "Промбудреєстр" в банківській установі; укладено договір відповідального зберігання майна підприємства банкрута ПП "Промбудреєстр"; укладено договір про надання бухгалтерських послуг від 14.08.2017 року.
37. ПП "Промбудреєстр", в особі ліквідатора Василика В.В. було укладено договір оренди нежитлових приміщень ПП "Промбудреєстр" від 29.09.2017 року.
38. Крім того, ліквідатором було здійснено заходи щодо здачі на зберігання до архівної установи документів банкрута. Так, 02.08.2018 року з ФОП Присяжнюком М.М. було укладено договір на виконання робіт по впорядкуванню документів банкрута; 07.09.2018 року підписано акт № 28 прийому виконаних робіт; згідно листа ФОП Присяжнюка М.М. б/н від 19.10.2018 року, проводиться перевірка наявних документів за 2002-2018 роки, відповідні документи передано на упорядкування; після винесення ухвали суду про припинення товариства, документи з кадрових питань (особового складу) будуть передані ліквідатором до архівного відділу Вінницької міської ради на зберігання.
39. Також, судами встановлено, що у звіті ліквідатора наведено рух коштів по ліквідаційному рахунку банкрута та погашення вимог кредиторів.
39.1. На ліквідаційний рахунок отримано: 883 201,66 грн, з яких від реалізації заставного майна - 861 967,70 грн, від оренди майна - 13 306,46 грн, реалізації дебіторської заборгованості - 7 927,50 грн.
39.2. вказані кошти були спрямовані на:
- оплату послуг арбітражного керуючого Северина С.Л. - 39 564,52 грн (з коштів від реалізації заставного майна); відшкодування витрат арбітражного керуючого Северина С.Л. - 2 596,11 грн (з коштів отриманих за оренду майна та за реалізацію дебіторської заборгованості);
- оплату послуг арбітражного керуючого (ліквідатора) Василика В.В. - 43 098,38 грн (з коштів від реалізації заставного майна); відшкодування витрат арбітражного керуючого (ліквідатора) Василика В.В. - 13 171,89 грн (з коштів отриманих за оренду майна та за реалізацію дебіторської заборгованості);
- ТОВ "Віола" згідно договору відповідального зберігання майна - 5 465,96 грн (з коштів отриманих за оренду майна та за реалізацію дебіторської заборгованості);
- часткове погашення вимог забезпеченого кредитора ПАТ "ІмексБанк" 779 305, 00 грн (з коштів від реалізації заставного майва).
40. Судами встановлено, що станом на 26.09.2018 року майна достатнього для повного задоволення вимог кредиторів у ПП "Промбудреєстр" не залишилось, що є підставою для винесення господарським судом ухвали про ліквідацію банкрута.
41. Доводи касаційної скарги щодо ненадання належної правової оцінки порушенню ліквідатором Закону про банкрутство у зв'язку із не заявленням вимог до третіх осіб, які несуть субсидіарну відповідальність за зобов'язаннями боржника в зв'язку із доведенням його до банкрутства, відхиляються колегією суддів, оскільки апеляційним господарським судом встановлено, що таких осіб виявлено не було, а проведений фінансовий аналіз ПП "Промбудреєстр" не містить інформації про наявність ознак доведення до банкрутства.
42. Разом з тим, апеляційним господарським судом у оскаржуваній постанові доводи ПАТ "Дельта Банк" про те, що ліквідатором не було здійснено всіх заходів з пошуку майна банкрута, а саме, не подано запитів до Держпродспоживслужби, було спростовано з посиланням на наявний у матеріалах справи запит, у відповідь на який ГУ Держпродспоживслужби листом 08/3325 від 04.10.2017 повідомило, що за банкрутом не зареєстроване відповідне майно.
43. Доводи скаржника щодо не подання ліквідатором запитів до Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України та Департаменту льотної придатності Державної авіаційної служби України не заявлялись під час розгляду даної справи у попередніх судових інстанціях, не можуть бути в силу приписів ст. 300 ГПК України предметом розгляду у суді касаційної інстанції.
44. Водночас, скаржником не зазначено яким чином не подання саме цих запитів вплинуло на результат формування ліквідаційної маси.
45. Беручи до уваги положення ст.ст. 41, 46 Закону про банкрутство, господарський суд, розглядаючи ліквідаційний баланс та звіт ліквідатора, перевіряє у судовому засіданні обґрунтованість, правомірність та безсумнівну повноту дій ліквідатора, а також, достовірність змісту ліквідаційного балансу, дотримання ним черговості задоволення вимог кредиторів, відповідності законодавству про банкрутство всіх обов'язкових додатків до звіту ліквідатора, повноту реалізації ліквідатором активів боржника а також достовірність змісту ліквідаційного балансу.
46. Виходячи з вимог Закону про банкрутство, ухвала суду про затвердження звіту ліквідатора, ліквідаційного балансу є за своєю правовою природою судовим рішенням, яке підсумовує хід ліквідаційної процедури, в якому необхідно повно відобразити обставини, що мають значення для даної справи (вчинення належних дій по виявленню активів та пасивів боржника, зокрема, виявлення ліквідатором кредиторів та дотримання їх процесуальних прав під час розгляду їх грошових вимог, доведення неможливості відновлення платоспроможності боржника внаслідок вжитих ліквідатором заходів, доведення неможливості задоволення визнаних ліквідатором вимог кредиторів за наслідками ліквідації боржника), висновки суду про встановлені обставини і їх правові наслідки повинні бути вичерпними, відповідати дійсності та підтверджуватися достовірними доказами, дослідженими в судовому засіданні.
47. Підсумовуючи наведене, слід зазначити, що у ліквідаційній процедурі завданням ліквідатора є не проста констатація факту відсутності майна, а дієвий і належний пошук майна банкрута, тому ліквідатор у звіті має довести, що його дії мали саме мету пошуку і виявлення майна банкрута, а під час ліквідаційної процедури, ліквідатор має здійснювати обґрунтовані і логічні дії, а також здійснювати запити до відповідних органів, з врахуванням минулої діяльності банкрута. При цьому, кількість запитів не є критерієм якості роботи ліквідатора. Таким критерієм є наповнення ліквідаційної маси.
48. У даному випадку, доводи скаржника не спростовують висновків попередніх інстанцій про вичерпну сукупність дій, яку вчинив ліквідатору в ході ліквідаційної процедури та наданий до звіту перелік додатків, який був предметом дослідження в судовому засіданні за підсумками ліквідаційної процедури, не доводять порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального чи процесуального права, проте, виходячи зі змісту касаційної скарги, здебільшого направлені на переоцінку доказів та обставин справи, що були предметом розгляду та їм була надана належна правова оцінка, що виходить за межі повноважень суду касаційної інстанції, встановлених приписами ст. 300 ГПК України.
49. Згідно із ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди застосовують при розгляді справ практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Відповідно до усталеної практики Європейського суду з прав людини (рішення у справах "Пономарьов проти України" від 03.04.2008р. (заява №3236/03), "Рябих проти Росії" від 03.12.2003р. (заява №52854/99), "Нєлюбін проти Росії" від 02.11.2006р. (заява №14502/04)), повноваження вищих судових органів стосовно перегляду мають реалізовуватися для виправлення судових помилок та недоліків судочинства, але не для здійснення нового судового розгляду, перегляд не повинен фактично підміняти собою апеляцію, а сама можливість існування двох точок зору на один предмет не є підставою для нового розгляду. Повноваження вищих судів щодо скасування чи зміни тих судових рішень, які вступили в законну силу та підлягають виконанню, мають використовуватися для виправлення фундаментальних порушень.
50. Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 308 ГПК України, за результатами розгляду касаційної скарги суд касаційної інстанції має право залишити судові рішення судів першої інстанції та апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.
51. Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права. Не може бути скасоване правильне по суті і законне рішення з одних лише формальних міркувань (ст. 309 ГПК України).
52. Перевіривши правильність застосування господарськими судами норм матеріального та процесуального права, в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги та залишення оскаржуваних судових рішень без змін.
53. У зв'язку з відмовою у задоволенні касаційної скарги та залишенні без змін постанови суду апеляційної інстанцій та ухвали суду першої інстанції, витрати зі сплати судового збору за подання касаційної скарги покладаються на скаржника.
Керуючись статтями 240, 300, 301, 308, 309, 311, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд,-
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Дельта Банк" в особі уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Дельта Банк" Кадирова В.В. залишити без задоволення.
2. Ухвалу Господарського суду Вінницької області від 22.10.2018 (щодо затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута) та постанову Північно-Західного апеляційного господарського суду від 17.12.2018 у справі №10/9/2012/5003 залишити без змін.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий С.В. Жуков
Судді В.В. Білоус
Н.Г. Ткаченко
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 27.03.2019 |
Оприлюднено | 10.04.2019 |
Номер документу | 81038809 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Жуков С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні