РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
11 квітня 2019 року м. Рівне №460/2987/18
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щербакова В.В., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Корецького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області про визнання протиправним рішення, зобов'язання вчинення певних дій,
В С Т А Н О В И В:
До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі іменується - позивач) до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (далі іменується - відповідач), в якому позивач просить визнати протиправним рішення відповідача щодо зменшення позивачу виплати пенсії з 30.06.2018 та зобов'язати відповідача здійснити перерахунок пенсійних виплат пенсіонеру з врахуванням довідок виданих ПДСФ "АГРОСПЕЦСТРОЙ" від 25.12.1995 №1375 та від 26.12.1996 №227.
В обґрунтування позову зазначає, що з 2006 року позивач отримує пенсію як інвалід III групи. В 2008 році позивачу стало відомо, що пенсію по інвалідності можна перерахувати якщо надати документи про отримання заробітної плати в умовах крайньої півночі. Позивач працював в Іркутський області в 1995-1996 роках і при звільненні отримав довідки про свою заробітну плату. Позивач вважав, що вони будуть необхідні при виході на пенсію за віком. Однак подав вказані довідки до УПФ в Корецькому районі в 2008 році для здійснення перерахунку пенсії. Пенсія, відповідно поданих довідок, була перерахована в сторону збільшення. 09.07.2018 на адресу позивача надійшов лист від Корецького об'єднаного управління пенсійного фонду України Рівненської області яким повідомлено позивача про те, що в нього виникла переплата пенсії з 2008 року до 2018 року через те, що подані довідки нібито не знайшли підтвердження. З 30.06.2018 пенсія позивачу була зменшена. На даний час постійно телефонують працівники УПФ та вимагають сплатити переплату. На пояснення позивача, що йому незаконно зменшили суму виплат пенсії і прохання перерахувати пенсію, відповідають відмовою мотивуючи тим, що позивач ввів відповідача в оману надавши, нібито, недійсні довідки. На пояснення, що довідки видавались ще в 1995-1996 роках коли позивач працював на підприємстві ПДСФ "АГРОСПЕЦСТРОЙ" і про ніяке повторне підтвердження не знав позивачу відповідають мовчанням. На підставі викладеного позивач просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 03.09.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи 31.01.2019.
Ухвалою 28.01.2019 судове засідання 14.02.2019 ухвалено провести з повідомлення (викликом) учасників справи.
14.02.2019 розгляд справи не відбувся, у зв'язку з чим судове засідання відкладено до 05.03.2018.
Ухвалою суду від 05.03.2019 замінено неналежного відповідача - Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області на належного - Корецьке об'єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області. Розгляд справи відкладено до 19.03.2019.
Ухвалою суду від 19.03.2019 продовжено відповідача строк на подання відзиву на позовну заяву та розгляд справи відкладено до 02.04.2019.
У встановлений судом строк відповідачем подано відзив на позовну заяву, яким він заперечує проти задоволення позову. В обґрунтування заперечення вказує, що позивач з 04.05.2006 отримував пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", з 30.07.2011 - відповідно до Закону України "Про державну службу". З 12.09.2011 з врахуванням норм ст. 45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" згідно з заяви позивача від 12.09.2011 переведено на пенсію за віком, яку отримує на даний час. 15.07.2008 позивач звертався до управління Пенсійного фонду України в Корецькому районі із заявою про проведення перерахунку пенсії за 2 пророблених роки та зарплати. При первинному призначенні пенсії стаж позивачу зарахований по 31.05.2006. При проведенні перерахунку Корецьким об'єднаним управлінням Пенсійного фонду України Рівненської області розпорядженням №123929 від 25.07.2008 позивачеві зарахований стаж по 30.06.2008 (загальний трудовий стаж становить 35 років 11 місяців 22 дні), а також пенсія помилково обчислена з врахуванням іншого періоду заробітної плати з 01.01.1992 по 31.12.1996 через два роки після дати призначення пенсії за даними персоніфікованого обліку з 27.09.2001 по 30.06.2008. Корецьким об'єднаним управлінням Пенсійного фонду України Рівненської області помилково до перерахунку по заробітній платі включені суми по заробітній плазі від повідно до наданих позивачем довідок. Помилка виникла у зв'язку з тим, що довідки Товариства з обмеженою відповідальністю виробничої шляхово-будівельної фірми Агродорспецмонтаж від 25.12.1995 № 375 та від 26.12.1996 №827 є недостовірними та не відповідають чинному законодавству з огляду на наступне. Відповідач вказує, що довідка про заробітну плату для обчислення пенсії повинна містити відомості про нараховані страхові внески. Однак поданими довідками не підтверджено, що позивач був застрахований та сплачувались страхові внески. Довідки подані позивачем не містять підстави видачі. Тобто, довідки видані нібито під час функціонування підприємства, про те у них відсутні умові підтвердження первинними документами (особовими рахунками). Трудова книжка позивача містить записи про періоди роботи з 24.01.1995 по 20.02.1997. Печатка у трудовій книжці позивача за період з 24.01.1995 по 20.02.1997 містить відбиток "РСФСР производственная дорожно-строительная фирма "Агродорспецстрон". Законом РСФСР від 25.12.1991 № 2094-1 "Про внесення змін назви держави "Російська Радянська Федеративна Соціалістична Республіка" перейменована РРФСР на Російську Федерацію. Використання печатки 1995-1997 неіснуючої країни для підтвердження трудового стажу суперечить чинному законодавству України. Крім цього, печатка містить назву "производственная дорожно-строительная фирма "Агродорспецстрон" без зазначення організаційно-правової форми юридичної особи. З врахуванням цього трудовий стаж позивача за цей період не підтверджений належними записами трудової книжки. Водночас на відбитку печатки на довідках організаційно-правова форма - товариство з обмеженою відповідальністю ПДСФ "Агродорспецстрон". Таким чином надані позивачем довідки є недостовірними . Таким чином, розпорядженням №123929 від 21.05.2018 пенсійна справа позивача приведена у відповідність до чинного законодавства з 01.07.2018. На підставі викладеного відповідач просив відмовити в задоволенні позову повністю.
Ухвалою від 02.04.2019 суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.
За приписами частини четвертої статті 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши матеріали та з'ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 перебуває на обліку в Корецькому об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України Рівненської області (правонаступник - управління Пенсійного фонду України в Корецькому районі).
З 04.05.2006 отримував пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", з 30.07.2011 - відповідно до Закону України "Про державну службу". З 12.09.2011 з врахуванням норм ст. 45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" згідно з заяви позивача від 12.09.2011 переведено на пенсію за віком, яку отримує на даний час.
У липні 2008 році позивачу проведено перерахунок пенсії з урахуванням довідок ПДСФ "Агродорспецстрон" про заробітну плату.
Відповідно до розпорядження №123929 від 21.05.2019 пенсійну справу позивача приведено у відповідність до чинного законодавства, а саме виключено стаж роботи позивача на ПДСФ "Агродорспецстрон" у зв'язку з тим, що довідки надані позивачем на підтвердження стажу від 25.12.1995 №1375 та від 26.12.1995 №227 є недостовірними, а відомості зазначені в трудовій книжці не засвідчені у встановлено порядку, зокрема, остання містить відтиск печатки неіснуючої країни, та не вказано організаційно-правову форму підприємства.
У зв'язку з чим, відповідачем для позивача надіслано лист №1361/03 від 09.07.2018, яким останнього запрошено до управління для вирішення питання щодо відшкодування переплати пенсії, яка виникла внаслідок приведення у відповідність заробітку згідно з чинним законодавством за період з 01.07.2008 по 30.06.2018 в сумі 74275,25грн., в тому числі: з 01.07.2008 по 31.12.2017 в сумі 67320,62грн. та з 01.01.2018 по 30.06.2018 - 6954,63грн. (а.с.29).
Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.
Відповідно до частин першої, другої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Згідно з пунктом 6 частини першої статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення, засади регулювання праці і зайнятості, шлюбу, сім'ї, охорони дитинства, материнства, батьківства; виховання, освіти, культури і охорони здоров'я; екологічної безпеки.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, визначені Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" №1058-ІV від 09.03.2003 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон №1058).
Частиною першою статті 9 Закону №1058 передбачено, що за рахунок коштів Пенсійного фонду України в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: пенсія за віком; пенсія по інвалідності; пенсія у зв'язку з втратою годувальника.
Відповідно до ч.1 ст.40 Закону №1058, для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.
Стаття 41 цього Закону, визначає виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. Так, зокрема до такого доходу (заробітної плати) враховуються: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
Згідно з пунктом 2.10 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", затвердженого Постановою Правління Пенсійного фонд України 25.11.2005 №22-1, довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.
У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми. Установлення заробітку для обчислення пенсії на підставі показань свідків не допускається. Виписка зі штатного розпису про посадовий оклад, профспілкові квитки, квитки партій та рухів, громадських об'єднань не є документами, що засвідчують фактичний заробіток для обчислення розміру пенсії.
Матеріали справи, зокрема, копії з трудової книжки позивача (а.с.107-116), свідчить, що позивач працював у ПДСФ "Агродорспецстрон" у період з 24.01.1995 по 20.02.1997.
На підтвердження розміру заробітної плати, яку позивач отримував на вказаному підприємстві, позивач надав відповідачу довідки №1375 від 25.12.1995 та №227 від 26.12.1996 (а.с.49-51, 92-93). Як свідчить зміст вказаних довідок, вони містить всю необхідну інформацію про заробітну плату із зазначенням, що видані на основі особових рахунків про нарахування заробітної плати, містять відбиток печатки товариства, підписані директором та головним бухгалтером, чинні та не визнані недійсними.
Вказані довідки є чинними та у встановленому законом порядку скасовані або визнанні недійсними не були. Доказів на підтвердження протилежного відповідачем не надано та судом в ході розгляду справи не встановлено.
В даному випадку, на переконання суду, позивач не може бути позбавлений свого права на отримання пенсії, обчисленої із врахуванням довідок №1375 від 25.12.1995 та №227 від 26.12.1996, через неможливість перевірки їх достовірності органами Пенсійного фонду у зв'язку з не находженням відповідей на їх запити, тобто у зв'язку з обставинами, що виникли не з вини позивача, та на які він не міг вплинути.
При цьому, суд зауважує, що у позивача відсутня будь-яка можливість в інший спосіб отримати відомості, зазначені у вказаних довідках. Зі свого боку, позивач вчинив всі необхідні дії для призначення пенсії із врахуванням довідок №1375 від 25.12.1995 та №227 від 26.12.1996, а тому не може нести негативні наслідки у зв'язку з неможливістю відповідача здійснити їх перевірку.
Крім того, суд зазначає, що дії відповідача щодо обчислення розміру пенсії позивача без врахування вказаних довідок є непропорційними заявленій легітимній меті (підтвердження обґрунтованості довідок про заробітну плату, наданих позивачем, шляхом проведення перевірок), тому їх не можна вважати такими, які вчинені обґрунтовано, добросовісно та розсудливо, адже відповідач у даному випадку не врахував той факт, що позивач позбавлений можливості надати інші довідки про заробітну плату за вказаний період.
Тому, враховуючи вищенаведене, суд відхиляє доводи відповідача про те, що довідки №1375 від 25.12.1995 та №227 від 26.12.1996 не можуть бути враховані при обчисленні розміру пенсії позивача.
Суд не бере до уваги покликання відповідача на зазначення організаційно-правової форми підприємства на якому працював позивач, яка не існує в Російській Федерації та використання печатки підприємства, яке не зареєстроване у встановленому порядку, оскільки встановлення таких обставин не залежить від позивача, позивач позбавлений можливості перевірити обставини, які мали місце в 1995 - 1996 роках.
Також суд зазначає, що окремого рішення про зменшення ОСОБА_1 виплати пенсії відповідачем не приймалось, а тому належним способом захисту порушеного права позивача буде визнання протиправними дій відповідача щодо зменшення розміру пенсії.
Одночасно, судом встановлено, що зменшення розміру пенсії позивача фактично відбулося з 01.07.2018.
Відповідно до п.10 ч.2 ст.245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, застосувавши інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Підсумовуючи вищенаведене в його сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення в повному обсязі.
За правилами ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відтак, сплачена сума судового збору у розмірі 704,80грн. відповідно до квитанції від 21.12.2018 №33, оригінал якої знаходиться в матеріалах справи, підлягає присудженню на користь позивача.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов ОСОБА_1 (АДРЕСА_1; РНОКПП НОМЕР_1) до Корецького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області (34700, Рівненська область, місто Корець, вулиця Старомонастирська, 8; код ЄДРПОУ 40375260) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною дії Корецького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області щодо зменшення ОСОБА_1 розміру пенсії за віком та не врахування при розрахунку пенсії довідок виданих ПДСФ "АГРОСПЕЦСТРОЙ" від 25.12.1995 №1375 та від 26.12.1996 №227.
Зобов'язати Корецьке об'єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з врахуванням довідок виданих ПДСФ "АГРОСПЕЦСТРОЙ" від 25.12.1995 №1375 та від 26.12.1996 №227, починаючи з 01.07.2018.
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Корецького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області судовий збір в сумі 704,80грн. (сімсот чотири гривні 80коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений 11 квітня 2019 року.
Суддя Щербаков В.В.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2019 |
Оприлюднено | 15.04.2019 |
Номер документу | 81134337 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Коваль Роман Йосипович
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Щербаков В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні