ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 квітня 2019 року м.Житомир справа № 240/199/19
категорія 103030000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Лавренчук О.В.,
секретар судового засідання Степанчук С.В.,
за участю: позивача ОСОБА_1,
представника відповідача адвоката Верещака В.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області про визнання протиправною та скасування постанови від 05.01.2019 №01/2019,
встановив:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області в якому просив визнати протиправною та скасувати постанову Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області від 05.01.2019 №01/2019 про відкликання депутата Оліївської сільської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.
В обґрунтування позову зазначає, що його було відкликано у зв'язку з "невиконанням без поважних обов'язків депутата тряської сільської ради, передбачених ст.10 ЗУ "Про статус депутатів місцевих рад" на 25 виборчому окрузі ( абзац 2 частина 1 статті 37 ЗУ "Про статус депутатів місцевих рад". Вказує, що приймаючи оскаржувану постанову, відповідач допустив цілий ряд порушень процедурного характеру, зокрема під час здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, представники Державного реєстру виборців присутні не були, про що вголос повідомляв голова ТВК на засіданні, а правоохоронні органи взагалі не здійснювали будь-яких перевірок підписів виборців. Вказує, що так звана перевірка підписів проводилась не на засіданні комісії, а шляхом відвідування окремими членами ТВК (причому не всім складом комісії) окремих виборців за місцем їх проживання або місця, де окремі члени комісії просили людей зібратись.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено головуючого суддю Лавренчук О.В..
На підставі Розпорядженням №10 від 15.01.2019 було призначено колегіальний розгляд справи.
На виконання розпорядження №14 від 16.01.2019 "Щодо зміни складу суду", проведено зміну складу суду з колегіального на одноособовий.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 16.01.2019 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі та призначено підготовче засідання на 11.02.2019.
Відділом документального забезпечення суду 14.01.2019 зареєстровано заяву про забезпечення позову, а 15.01.2019 додаток до заяви про забезпечення позову.
Ухвалою суду від 16.01.2019 задоволено заяву позивача. Вжито заходи забезпечення позову шляхом зупинення дії виборчої комісії Житомирського району Житомирської області №01/2019 від 05 січня 2019 року про відкликання депутата Оліївської сільської ради VII скликання ОСОБА_1 (округ №19, с. Троковичі) за народною ініціативою.
Відповідачем було надано до суду відзив (вх. №2308/19 від 05.02.2019) в якому просить відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що відповідачем складений акт №01/19 перевірки достовірності відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах виборців за відкликання депутата Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області VII скликання на 19 виборчому окрузі с.Троковичі Черняхівського району Житомирської області ОСОБА_1 за народною ініціативою. При цьому, Комісією не встановлено жодних відомостей, які б свідчили про фальсифікацію підписних листів, підробку підписів виборців, участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного округу, тощо.
Відділом документального забезпечення позову 11.02.2019 було зареєстровано заяву позивача про надання доказів.
Для надання представнику відповідача часу для надання додаткових доказів у справі, судове засідання 11.02.2019 було відкладено на 20.02.2019.
Представник позивача надав до суду 11.02.2019 клопотання про долучення до матеріалів справи договору про надання правової допомоги.
Відділом документального забезпечення суду 18.02.2019 зареєстровано заяву до якої додано копії документів.
В судовому засіданні 20.02.2019 представник відповідача заявив клопотання про витребування документів від слідчого.
Суд протокольною ухвалою, без виходу до нарадчої кімнати постановив відмовити у задоволенні клопотання представника відповідача. Розгляд справи відкладено на 05.03.2019.
Ухвалою суду від 05.03.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 19.03.2019.
У судовому засіданні 19.03.2019 суд протокольною ухвалою зобов'язав відповідача надати до суду рішення про результати виборів по 19 округу від 10.03.2019 щодо ОСОБА_1. Розгляд справи відкладено на 03.04.2019.
Відділом документального забезпечення суду 26.03.2019 зареєстровано заяву представника відповідача про надання документів на вимогу суду.
В судовому засіданні 03.04.2019 позивач позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.
Представник відповідача заперечував проти заявлених позовних вимог.
Розглянувши подані сторонами документи та матеріали, заслухавши пояснення позивача та заперечення представника відповідача, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення на них, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню за таких підстав.
Судом встановлено, що в 2017 році ОСОБА_1 був обраний депутатом Оліївської сільської ради Житомирського району VII скликання по виборчому округу №19 с. Троковичі як самовисуванець.
З матеріалів справи вбачається, що 16.12.2018, відбулися збори виборців виборчого округу № 19 с.Троковичі Черняхівського району Житомирської області.
Як вбачається з протоколу зборів виборців виборчого округу №19 с. Троковичі Черняхівського району Житомирської області, до порядку денного зборів було включено питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутати ОСОБА_1 за народною ініціативою, за порушення ним Конституції України і законів України, прийняття незаконних, антинародних рішень та невиконання обов'язку звітування перед виборцями. (а.с. 49-53). Вирішили:
- Провести заходи передбачені чинним законодавством України та відкликати депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою (за- 31, проти-0, утрималось -0);
- створити ініціативну групу для збору підписів із 10 чоловік і призначено офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_4 (за- 31, проти-0, утрималось -0);
- затвердити форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата ОСОБА_1 (за- 31, проти-0, утрималось -0)
Суд відмічає, що до ініціативної групи увійшли: ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 (а.с. 62-70)
19 грудня 2018 року офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_4 подано відповідачу повідомлення з проханням розглянути матеріали зборів виборців виборчого округу №19 Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області про відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою (а.с. 54-57).
До повідомлення додано:
- протокол зборів від 16.12.2019 на 5 арк;
- перелік учасників зборів на 4 арк.;
- заяви-згоди офіційного представника ініціативної групи та її членів з ксерокопіями їх паспортів;
- зразок затвердженого на зборах підписного листа від 16.12.2018 на 1 арк.;
- звернення виборців виборчого округу №19 на 3 арк.
У матеріалах адміністративної справи міститься копія повідомлення Оліївської сільської виборчої комісії про те, що на території 19 виборчого округу с. Троковичі Черняхівського району Житомирської області проводиться збір підписів ініціативною групою із 20 грудні 2018 року по 29 грудня 2018 року по відкликанню депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою (а.с. 171, 172).
У матеріалах адміністративної справи містяться копії підписних листів у яких містяться 77 прізвищ (а.с.214-227).
Як вбачається із протоколу засідання Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області від 29.12.2018, вирішено організувати перевірку, звернутись до органів ведення Державного реєстру виборців та Черняхівського відділення поліції ГУНП в Житомирській області, сформувати комісію, яка здійснюватиме вибіркову перевірку підписів в підписних листах не менше 10%. Розпочати перевірку дотримання вимог ст.ст. 38- 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" при ініціюванні відкликання депутата ОСОБА_1 виборчий округ №19 с. Троковичі. (а.с. 92-96)
Оліївською сільською виборчою комісією Житомирського району Житомирської області 04 січня 2019 року складено акт №01/19 перевірки достовірності відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах виборців за відкликання депутата Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області VII скликання на 19 виборчому окрузі с.Троковичі Черняхівського району Житомирської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, в якому зафіксовано, що достовірність відомостей про себе та особисті підписи підтвердили 20 громадян (а.с. 89-91).
Судом досліджено долучену до матеріалів справи копію Акту №01/19 від 04.01.2019 та встановлено, що серед інших, свої підписи та відомості у підписних листах підтвердили: ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_6, ОСОБА_11, ОСОБА_10, тобто особи, які дали свою згоду на включення до ініціативної групи щодо відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Заслухавши інформацію голови Оліївської сільської виборчої комісії ОСОБА_13 про те, що при ініціюванні відкликання депутата Оліївської сільської ради VII скликання за народною ініціативою ОСОБА_1, ініціативною групою дотримано вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (ініціативна група у встановлені цим Законом строки подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців), відповідно до ч. 2. 5 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", Оліївська виборча комісія Житомирського району прийняла постанову № 01/2019 від 05.01.2019 якою відкликала депутата Оліївської сільської ради VII скликання ОСОБА_1 (округ № 19, с. Троковичі) за народною ініціативою, обраного шляхом самовисування у зв'язку з:
- невиконанням ОСОБА_1 без поважних причин обов'язків депутата Оліївської сільської ради передбачених статтею 10 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" на 25 виборчому окрузі (абзац 2 частина 1 статті 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад"), а саме: не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців; визначити і оприлюднити дні, години та місце прийому виборців, інших громадян; вести регулярний, не рідше одного разу на місяць, прийом виборців, розглядати пропозиції, звернення, заяви і скарги членів територіальної громади, вживати заходів щодо забезпечення їх оперативного вирішення;
- невиконанням ОСОБА_1 передбачених статтею 16 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними окрузі (абзац 3 частина 1 статті 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад"), а саме періодично, але не рідше одного разу на рік, ОСОБА_14 зобов'язаний звітувати про свою роботу перед виборцями 25 виборчого округу Оліївської сільської ради, чого за заявою виборців не робив (а.с. 24-25).
Вважаючи постанову №01/2019 від 05.01.2019 протиправною, а свої права та законні інтереси порушеними, ОСОБА_1 звернувся до суду.
Відповідно до частини 1 статті 2 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Згідно з частиною 1 статті 4 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".
Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, зокрема, його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.
Частиною 2 статті 10 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що депутат місцевої ради, який не виправдав довір'я виборців, може бути в будь-який час відкликаний ними у встановленому цим Законом порядку.
Правові підстави та порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативною встановлені статтями 37-48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
Статтею 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено виключні підстави для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради, а саме:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Відповідно до частини 1 статті 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Згідно з пунктом 4 частини 2 статті 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата для відкликання депутата районної ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 150 осіб.
Частиною 3 статті 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити, зокрема, районної ради - не менше 50 осіб.
Відповідно до частини 4 статті 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
Згідно з частиною 5 статті 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" до протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов'язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов'язково містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв'язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.
Частиною 1 статті 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи.
Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.
Згідно з частиною 1 статті 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.
Пунктом 1 частини 2 наведеної статті передбачено, що з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки у разі відкликання депутата районної ради - двадцять днів.
Відповідно до частини 1 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
Згідно з частиною 2 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів.
Відповідно до частин 3, 4 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" визначено, що при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців:
1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця;
2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою;
3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу;
4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів;
5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.
При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи:
1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу;
2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців;
3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п'ятою статті 40 цього Закону;
4) які не відповідають встановленій формі.
За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.
Частиною 5 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради (частина 6 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад").
Таким чином, визначена у статтях 38-41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" процедура відкликання депутата місцевої ради включає такі етапи:
1) прийняття зборами виборців рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
2) утворення ініціативної групи для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
3) збирання підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
4) перевірку територіальною виборчою комісією дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
5) прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою або рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
При цьому умовою, з якою Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" пов'язує можливість прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою є суворе дотримання учасниками процедури відкликання вимог статей 38-40 зазначеного Закону.
З матеріалів справи вбачається, що відповідач звернувся до Черняхівської районної державної адміністрації Житомирської області із офіційним запитом стосовно залучення Державного реєстру виборців для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Листом №1/12 від 02.01.2019 Черняхівська районна державна адміністрація Житомирської області повідомила Оліївську сільську виборчу комісію про те, що ст.. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" не передбачено використання органом ведення Реєстру персональних даних виборців, що містяться у базі даних Державного реєстру виборців, для здійснення зазначеної перевірки та не встановлено способу, в який територіальна виборча комісія залучає органи ведення реєстру. Використання бази даних реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, статтею 26 Закону Українпи Про Державний реєстр виборців не передбачено.
Отже, наведене свідчить, що фактично перевірка органом Державного реєстру виборців в даному випадку не відбулася взагалі.
Щодо залучення правоохоронних органів до вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.
В матеріалах справи міститься копія клопотання за підписом голови Оліївської сільської виборчої комісії до Начальника Черняхівського відділення Поліції Коростишівського відділу Поліції ГУНП в Житомирській області про доручення до процедури вибіркової перевірки підписів зібраних при ініціюванні відкликання депутатів Оліївської сільської ради за народної ініціативи по округу №19 та округу №21, які знаходяться у с. Троковичі Черняхівського району Житомирської області (а.с. 88).
У Акті №01/19 від 04.01.2019 перевірки достовірності відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах виборців за відкликання депутата Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області VII скликання на 19 виборчому окрузі с.Троковичі Черняхівського району Житомирської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, був присутній ОСОБА_15 дільничний - офіцер поліції, капітан поліції Коростишівського відділу ГУНП в Житомирській області (а.с. 89).
Як вбачається з листа №319/219/01-2019 від 24.01.2019 за підписом начальника Черняхівського відділення поліції, 04 січня 2019 року ОСОБА_15 здійснював забезпечення публічного порядку в с. Троковичі Черняхіівського району під час перевірки підписів, членами Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району. (а.с. 110)
Отже, перевірку достовірності підписів в підписних листах на підтримку пропозиції по відкликанню депутата Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області VII скликання на 19 виборчому окрузі с.Троковичі Черняхівського району Житомирської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, працівники правоохоронних органів не здійснювали.
Таким чином, наявними в матеріалах справи документами підтверджується, що передбачену частиною 2 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, відповідачем здійснено без залучення Державного реєстру виборців, та правоохоронних органів, а тому така перевірка була здійснена у порядок, що не відповідає вимогам Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
Судом встановлено, що ОСОБА_1 звернувся до правоохоронних органів із заявою щодо незаконних дій групи осіб, пов'язаних із підробкою документів, щодо відкликання ОСОБА_1.Досудове розслідування розпочато 03.01.2019.
До матеріалів адміністративної справи долучено протоколи допиту свідків та постанову про закриття кримінального провадження від 08.02.2019 у яких міститься інформація про те, що до осіб, яких було допитано, дійсно приходили представники ініціативної групи які їм пояснювали, що збирають підписи на підтримку сільського голови Скока та просили поставити свої підписи у підписних листах та вказати персональні дані. У ході досудового розслідування встановлено ряд фактів, які можуть оцінюватись, як допущені порушення проведення процедури відкликання депутата Оліївської сільської ради Житомирського району ОСОБА_1.
Також матеріали справи не містять відомостей про те, чи проводилась Оліївською сільською виборчою комісією перевірка обставин, які стали підставою для ініціювання питання про відкликання депутата за народною ініціативою.
Так, посилання на відсутність позивача на пленарних засіданнях, не проведення зустрічей з виборцями та не здійснення інших, передбачених законом повноважень, не підтверджено жодним належним доказом.
Таким чином, відповідачем не перевіряла наявність визначених у Законі України "Про статус депутатів місцевих рад" правових підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Таким чином, беручи до уваги, що матеріалами справи підтверджуються факти порушення відповідачем вимог закону під час розгляду питання про відкликання позивача, суд дійшов висновку, що постанова Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області №01/2019 від 05.01.2019 є протиправним та підлягає скасуванню.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Враховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду з адміністративним позовом позивачем сплачений судовий збір у розмірі 768,40грн, що підтверджується меморіальним ордером МАВ8244357 від 09.01.2019(а.с. 10) та При зверненні до суду з адміністративним позовом позивачем сплачений судовий збір у розмірі 768,40грн, що підтверджується меморіальним ордером МАВ8244357 від 09.01.2019(а.с. 10) та меморіальним ордером №МАВ8292279 від 09.01.2019 на суму 576,30 грн. меморіальним ордером №МАВ8292279 від 09.01.2019 на суму 576,30 грн.
У зв'язку із задоволенням позовних вимог суд дійшов висновку, що судові витрати, понесені позивачем, належать відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у повному розмірі.
Керуючись статтями 9, 77, 90, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позов задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області (вулиця Л.Ступницького,68, село Оліївка, Житомирська область,12402, код ЄДРПОУ 41606036) від 05.01.2019 №01/2019 про відкликання депутата Оліївської сільської ради VII скликання ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1) за народною ініціативою.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області (вулиця Л.Ступницького,68, село Оліївка, Житомирська область,12402, код ЄДРПОУ 41606036) на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1) судовий збір у сумі 1344,70 грн. (тисячу триста сорок чотири гривні сімдесят копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів пп. 15.5 п. 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.В. Лавренчук
Повне судове рішення складене 12 квітня 2019 року
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2019 |
Оприлюднено | 15.04.2019 |
Номер документу | 81143753 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні