Ухвала
від 10.04.2019 по справі 678/124/16-ц
КАСАЦІЙНИЙ ЦИВІЛЬНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

Постанова

Іменем України

10 квітня 2019 року

м. Київ

справа № 678/124/16-ц

провадження № 61-33150св18

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Луспеника Д. Д.,

суддів: Білоконь О. В., Гулька Б. І., Синельникова Є. В. (суддя-доповідач), Хопти С. Ф.,

учасники справи:

позивач - заступник керівника Хмельницької місцевої прокуратури в інтересах держави ,

відповідачі: Летичівська районна державна адміністрація Хмельницької області, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_2,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - Державна інспекція сільського господарства у Хмельницькій області,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу ОСОБА_2 на рішення Летичівського районного суду Хмельницької області, у складі судді Ходоровського І. Б.,

від 05 січня 2017 року та ухвалу Апеляційного суду Хмельницької області, у складі колегії суддів: Корніюк А. П., П'єнти І. В., Талалай О. І., від 26 червня 2017 року.

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

У березні 2016 року заступник керівника Хмельницької місцевої прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з позовом до

Летичівської районної державної адміністрації Хмельницької області, Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області,

ОСОБА_2, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Державна інспекція сільського господарства у Хмельницькій області, про визнання недійсними розпорядження, наказів, договорів оренди землі.

Позовна заява мотивована тим, що за результатами проведеного Хмельницькою місцевою прокуратурою вивчення стану законності при розпорядженні та використанні земельних ділянок на території Летичівського району Хмельницької області встановлено, що розпорядженням Летичівської районної державної адміністрації Хмельницької області від 25 травня 2012 року № 333/2012-р ОСОБА_2 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства загальною орієнтованою площею 312 га, що розташовані на території Митковецької сільської ради Летичівського району Хмельницької області - 52 га та Ярославської сільської ради Летичівського району Хмельницької області - 260 га. Розпорядженням Летичівської районної державної адміністрації Хмельницької області від 29 грудня 2012 року № 862/2012-р затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства, загальною площею 301,2993 га, що розташована на території Митковецької сільської ради Летичівського району Хмельницької області площею 46,6720 га та Ярославської сільської ради Летичівського району Хмельницької області площею 254,6273 га, передано ОСОБА_2 в оренду земельні ділянки загальною площею 301,2993 га. 03 жовтня 2014 року Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області на підставі заяви ОСОБА_2 прийнято наказ

№ 22-4666/14-14-сг, яким затверджено документацію із землеустрою, розроблену на підставі розпорядження Летичівської районної державної адміністрації Хмельницької області та передано в оренду ОСОБА_2 земельні ділянки загальною площею 267,2008 га. 06 жовтня 2014 року між відділом Держземагенства у Летичівському районі Хмельницької області та ОСОБА_2 укладено дев'ять договорів оренди земельних ділянок, які зареєстровані реєстраційною службою Летичівського районного управління юстиції у Хмельницькій області. Зазначав, що розпорядження та наказ прийняті з порушенням вимог земельного законодавства, всупереч законодавчо встановленій процедурі набуття права оренди на земельні ділянки з метою ведення фермерського господарства, оскільки звертаючись із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ОСОБА_2 не надав жодних належних доказів щодо обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, наявності необхідної сільськогосподарської техніки та інших засобів обробітку земель великих площ. Згідно інформації Державної інспекції сільського господарства на час прийняття оскаржуваних розпорядження та наказу трактори та сільськогосподарська техніка не зареєстровані за ОСОБА_2, що унеможливлює обробіток ним великих площ земельних ділянок, переданих в оренду. Отже, ОСОБА_2 не доведено, що новостворене фермерське господарство матиме змогу самостійно обробляти отримані у користування земельні ділянки. На думку позивача, у зв'язку із тим, що оскаржені розпорядження та наказ прийняті всупереч вимогам чинного законодавства, підлягають визнанню недійсними укладені на їх підставі договори оренди земельних ділянок від 06 жовтня 2014 року.

Посилаючись на зазначені обставини, позивач просив суд визнати недійсним розпорядження Летичівської районної державної адміністрації Хмельницької області від 29 грудня 2012 року № 682/2012-р

Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання їх в оренду ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства на території Летичівського району Хмельницької області ; визнати недійсним наказ Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 03 жовтня 2014 року № 22-4666/14-14-сг про затвердження документацій із землеустрою та передачі в оренду

ОСОБА_2 земельних ділянок загальною площею 267,2008 га; визнати недійсними договори оренди земельних ділянок від 06 жовтня 2014 року щодо земельних ділянок, укладені між відділом Держземагенства у Летичівському районі Хмельницької області та ОСОБА_2, припинити їх дію на майбутнє щодо ділянок площею 10,4911 га, (кадастровий номер НОМЕР_1), 3,1764 га (кадастровий номер НОМЕР_2), 19,0942 га (кадастровий номер НОМЕР_3), 110,4061 га (кадастровий номер НОМЕР_4), 19,0994 га (кадастровий номер НОМЕР_5), 14,5292 га (кадастровий номер НОМЕР_6), 19,1982 га (кадастровий номер НОМЕР_7), 68,0918 га (кадастровий номер НОМЕР_8), 3,1144 га (кадастровий номер НОМЕР_9).

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Летичівського районного суду Хмельницької області від 05 січня 2017 року позов керівника Хмельницької місцевої прокуратури в інтересах держави задоволено. Визнано недійсним розпорядження Летичівської районної державної адміністрації Хмельницької області від 29 грудня

2012 року № 862/2012-р Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання їх в оренду ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства на території Летичівського району Хмельницької області . Визнано недійсним наказ Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 03 жовтня 2014 року

№ 22-4666/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок . Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки, укладений 06 жовтня 2014 року між Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області та ОСОБА_2, припинено його дію на майбутнє, щодо надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 19,0994 га, яка знаходиться на території Ярославської сільської ради Летичівського району Хмельницької області, за межами населеного пункту, кадастровий номер НОМЕР_5, нормативна грошова оцінка якої становить

331 044,33 грн, зареєстрований 14 жовтня 2014 року реєстраційною службою Летичівського районного управління юстиції Хмельницької області. Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки, укладений

06 жовтня 2014 року між Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області та ОСОБА_2, припинено його дію на майбутнє, щодо надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 19,1982 га, яка знаходиться на території Ярославської сільської ради Летичівського району Хмельницької області, за межами населеного пункту, кадастровий номер НОМЕР_7, нормативна грошова оцінка якої становить 285 058,07 грн, зареєстрований 14 жовтня 2014 року реєстраційною службою Летичівського районного управління юстиції Хмельницької області. Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки, укладений 06 жовтня 2014 року між Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області та ОСОБА_2, припинено його дію на майбутнє, щодо надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 14,5292 га, яка знаходиться на території Ярославської сільської ради Летичівського району Хмельницької області, за межами населеного пункту, кадастровий номер НОМЕР_6, нормативна грошова оцінка якої становить

373 424,87 грн, зареєстрований 14 жовтня 2014 року реєстраційною службою Летичівського районного управління юстиції Хмельницької області. Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки, укладений

06 жовтня 2014 року між Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області та ОСОБА_2, припинено його дію на майбутнє, щодо надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 3,1144 га, яка знаходиться на території Ярославської сільської ради Летичівського району Хмельницької області, за межами населеного пункту, кадастровий номер НОМЕР_9, нормативна грошова оцінка якої становить 48 488,55 грн, зареєстрований

14 жовтня 2014 року реєстраційною службою Летичівського районного управління юстиції Хмельницької області. Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки, укладений 06 жовтня 2014 року між Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області та ОСОБА_2, тприпинено його дію на майбутнє, щодо надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею

19,0942 га, яка знаходиться на території Митковецької сільської ради Летичівського району Хмельницької області, за межами населеного пункту, кадастровий номер НОМЕР_3, нормативна грошова оцінка якої становить 420 564,59 грн, зареєстрований 16 жовтня 2014 року реєстраційною службою Летичівського районного управління юстиції Хмельницької області. Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки, укладений 06 жовтня 2014 року між Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області та ОСОБА_2, припинено його дію на майбутнє, щодо надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 68,0918 га, яка знаходиться на території Ярославської сільської ради Летичівського району Хмельницької області, за межами населеного пункту, кадастровий номер НОМЕР_8, нормативна грошова оцінка якої

становить 1 023 855,66 грн, зареєстрований 16 жовтня 2014 року реєстраційною службою Летичівського районного управління юстиції Хмельницької області. Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки, укладений 06 жовтня 2014 року між Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області та ОСОБА_2, припинено його дію на майбутнє, щодо надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 110,4061 га, яка знаходиться на території Ярославської сільської ради Летичівського району Хмельницької області, за межами населеного пункту, кадастровий номер НОМЕР_4, нормативна грошова оцінка якої

становить 1 800 195,75 грн, зареєстрований 16 жовтня 2014 року реєстраційною службою Летичівського районного управління юстиції Хмельницької області. Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки, укладений 06 жовтня 2014 року між Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області та ОСОБА_2, припинено його дію на майбутнє, щодо надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 3,1764 га, яка знаходиться на території Митковецької сільської ради Летичівського району Хмельницької області, за межами населеного пункту, кадастровий номер НОМЕР_2, нормативна грошова оцінка якої

становить 34 618,64 грн, зареєстрований 16 жовтня 2014 року Реєстраційною службою Летичівського районного управління юстиції Хмельницької області. Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки, укладений 06 жовтня 2014 року між Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області та ОСОБА_2, припинено його дію на майбутнє, щодо надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 10,4911 га, яка знаходиться на території Митковецької сільської ради Летичівського району Хмельницької області, за межами населеного пункту, кадастровий номер НОМЕР_1, нормативна грошова оцінка якої

становить 161 101,65 грн, зареєстрований 16 жовтня 2014 року реєстраційною службою Летичівського районного управління юстиції Хмельницької області. Вирішено питання про розподіл судових витрат.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що заява ОСОБА_2 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства за своїм змістом не відповідає вимогам статей 1 , 7, 8 Закону України Про фермерське господарство (у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин), адже заявником вказана лише площа земельних ділянок. При розгляді заяви ОСОБА_2 Летичівська районна державна адміністрація Хмельницької області та Головне управління Держземагенства у Хмельницькій області не надали оцінку обставинам і умовам, зазначеним у заяві, не перевірили доводи ОСОБА_2 щодо обґрунтованості розміру земельної ділянки орієнтовною площею 312 га, не перевірили перспектив діяльності фермерського господарства, також наявності трудових і матеріальних ресурсів. Визнаючи недійсними оскаржені розпорядження та наказ, суд першої інстанції виходив з формального підходу вирішення заяви ОСОБА_2, що дало останньому можливість у пільговому порядку одержати у користування землі державної власності значної площі без проведення земельних торгів, тим самим порушивши баланс законних інтересів громадянина і держави. Земельні ділянки, отримані ОСОБА_2 в оренду, знаходяться на значній відстані одна від одної, на території двох сільських рад, у той час, як Законом України Про фермерське господарство визначено право на надання земельних ділянок громадянам для ведення фермерського господарства єдиним масивом. Ураховуючи те, що при укладенні договорів оренди земельних ділянок між Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області та ОСОБА_2 не дотримані вимоги Закону України Про фермерське господарство , суд першої інстанції дійшов висновку, що спірні договори на підставі частини першої статті 203, частини першої статті 215 ЦК України є недійсними.

Короткий зміст ухвали апеляційного суду

Ухвалою Апеляційного суду Хмельницької області від 26 червня 2017 року апеляційну скаргу ОСОБА_2 відхилено, рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Суд апеляційної інстанції погодився з висновками суду першої інстанції, зазначивши при цьому, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що заява ОСОБА_2 про надання згоди на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства не відповідає вимогам Закону України Про фермерське господарство , однак відповідачі, розглядаючи заяву

ОСОБА_2, не перевірили дійсне волевиявлення на створення фермерського господарства з метою вироблення товарної сільськогосподарської продукції, її переробки та реалізації для отримання прибутку, а також наявності трудових і матеріальних ресурсів. ОСОБА_2 не надав належних та допустимих доказів на підтвердження наявності можливості повноцінно здійснювати сільськогосподарську діяльність на орендованих земельних ділянках.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та її доводи

У касаційній скарзі ОСОБА_2 просить скасувати оскаржені судові рішення та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права .

Доводи касаційної скарги зводяться до того, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкового висновку щодо відсутності обґрунтувань розміру земельних ділянок та трудових ресурсів, не надали належну правову оцінку поясненням представників відповідачів - державних органів та бізнес-плану, в якому було обґрунтовано бажаний розмір та місце розташування земельних ділянок. Суди не врахували, що прокурор пред'явив позов в інтересах держави та не встановили, коли саме орган, інтереси якого представляв позивач, довідався або міг довідатися про порушення його права, не визначили початок перебігу строку позовної давності. Вважає, що оскаржені судові рішення не відповідають сталій практиці Європейського суду з прав людини, порушують його право на мирне володіння майном.

Короткий зміст відзиву на касаційну скаргу

У відзиві (запереченні) на касаційну скаргу заступник керівника Хмельницької місцевої прокуратури просить залишити касаційну скаргу ОСОБА_2 без задоволення, а оскаржені судові рішення - без змін, посилаючись на їх законність та обґрунтованість.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

Ухвалою Вищого спеціалізованого суду України розгляду цивільних і кримінальних справ від 24 липня 2017 року відкрито касаційне провадження за поданою касаційною скаргою.

Статтею 388 ЦПК України у редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року

№ 2147-VIII Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів (далі - ЦПК України), який набув чинності 15 грудня 2017 року, визначено, що судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.

Пунктом 4 Перехідних положень ЦПК України передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення у цивільних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного цивільного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

31 травня 2018 року справу передано до Верховного Суду.

Ухвалою Верховного Суду від 03 квітня 2019 року справу призначено до судового розгляду колегією у складі п'яти суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду у судовому засіданні з викликом учасників справи.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

01 березня 2012 року ОСОБА_2 звернувся до Летичівської районної державної адміністрації із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 312 га для ведення фермерського господарства на території Митковецької сільської ради - 52 га, Ярославської сільської ради - 260 га за межами населених пунктів із земель державної власності. До заяви додав протокол засідання районної комісії з питань створення фермерського господарства, копію паспорта, копію документів про освіту, ідентифікаційний номер, схему розміщення полів, склад фермерського господарства (т. 1, а. с. 10).

Розпорядженням Летичівської районної державної адміністрації Хмельницької області від 25 травня 2012 року № 333/2012-р ОСОБА_2 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною орієнтовною площею 312,00 га для ведення фермерського господарства, у тому числі на території Митковецької сільської ради - 52,00 га, Ярославської сільської ради - 260,00 га за межами населеного пункту для наступної передачі в оренду (т. 1, а. с. 13).

Розпорядженням Летичівської районної державної адміністрації

від 29 грудня 2012 року № 862/2012-р затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства загальною площею 301,2993 га із земель державної власності на території Летичівського району, у тому числі на території Митковецької сільської ради - 46,6720 га та Ярославської сільської ради - 254,6273 га, за межами населених пунктів. Надано ОСОБА_2 в оренду строком на 10 років земельні ділянки загальною площею 301,2993 га, розташовані на території Летичівського району Хмельницької області, за межами населених пунктів. Встановлено орендну плату у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням індексів інфляції. Постановлено ОСОБА_2 після прийняття означеного розпорядження укласти договори земельних ділянок, а відділу Держкомзему у Летичівському районі Хмельницької області внести відповідні зміни у земельно-облікові документи згідно прийнятого розпорядження (т. 1, а. с. 16).

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства на території Ярославської та Митковецької сільських рад Летичівського району Хмельницької області, замовником якої виступив ОСОБА_2, отримала позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації від 09 вересня 2013 року № 1032, проведеної Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області, та була затверджена розпорядженням Летичівської районної ради Хмельницької області від 18 вересня 2013 року № 39/2013-0 та рішенням Летичівської районної ради Хмельницької області від 13 грудня 2013 року № 9-25/2013

(т. 1, а. с. 23).

05 червня 2014 року Державна інспекція сільського господарства у Хмельницькій області звернулась до органів прокуратури з клопотанням про вжиття заходів прокурорського реагування для усунення виявлених порушень щодо звернення ОСОБА_2 про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою на відведення земельних ділянок в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Митковецької та Ярославської сільських рад Летичівського району Хмельницької області за межами населених пунктів з метою надання їх в оренду для ведення фермерського господарства, що розташовані не єдиним масивом (т. 1, а. с. 66-67).

Наказом Головного управління Держземагентства у Хмельницькій області від 03 жовтня 2014 року № 22-4666/14-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Ярославської та Митковецької сільських рад Летичівського району Хмельницької області. Надано в оренду

ОСОБА_2 земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності: ділянку № 1 площею 10,4911 га (кадастровий номер НОМЕР_1); ділянку № 2 площею 3,1764 га (кадастровий номер НОМЕР_2); ділянку № 3 площею 19,0942 га (кадастровий номер НОМЕР_3); ділянку № 4 площею 110,4061 га (кадастровий номер НОМЕР_4); ділянку № 5 площею

19,0994 га (кадастровий номер НОМЕР_5); ділянку № 6 площею 14,5292 га (кадастровий номер НОМЕР_6);

ділянку № 7 площею 19,1982 га (кадастровий номер НОМЕР_7); ділянку № 8 площею 68,0918 га (кадастровий номер НОМЕР_8); ділянку № 9 площею 3,1144 га (кадастровий номер НОМЕР_9) для ведення фермерського господарства строком на 20 років, які розташовані за межами населених пунктів Ярославської та Митковецької сільських рад Летичівського району Хмельницької області. Встановлено річну орендну плату за користування вказаних земельних ділянок у розмірі 4% від їх нормативної грошової оцінки. Постановлено начальнику відділу Держземагенства у Летичівському районі Хмельницької області: укласти у двохмісячний термін з

ОСОБА_2 договори оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності від імені Головного управління Держземагентства у Хмельницькій області; забезпечити в установленому законодавством порядку державну реєстрацію права держави на земельні ділянки; внести відповідні зміни у земельно-облікові документи. Приступити до використання земельних ділянок після встановлення їх меж в натурі (на місцевості) та здійснення державної реєстрації права оренди у Державному реєстрі речових прав

(т. 1 а. с. 24, т. 2 а. с. 55).

06 жовтня 2014 року між орендодавцем - Головним управлінням Держземагентства у Хмельницькій області та орендарем -

ОСОБА_2 укладено дев'ять договорів оренди земельних ділянок (б/н) строком на 20 років - з 06 жовтня 2014 року по 06 жовтня 2034 року, права оренди згідно яких зареєстровані реєстраційною службою Летичівського районного управління юстиції у Хмельницькій області, згідно яких орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які знаходяться на території Ярославської, Митковецької сільських рад Летичівського району Хмельницької області, за межами населеного пункту. Встановлено орендну плату у грошовій формі з розрахунку 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Зокрема, земельні ділянки: площею 19,0994 га, що знаходиться на території Ярославської сільської ради Летичівського району Хмельницької області, кадастровий номер НОМЕР_5, нормативна грошова оцінка 331 044,33 грн, реєстрація договору 14 жовтня 2014 року; площею 19,1982 га, що знаходиться на території Ярославської сільської ради Летичівського району Хмельницької області, кадастровий номер НОМЕР_7, нормативна грошова оцінка 285 058,07 грн, реєстрація договору 14 жовтня 2014 року; площею 14,5292 га, що знаходиться на території Ярославської сільської ради Летичівського району Хмельницької області, кадастровий номер НОМЕР_6, нормативна грошова оцінка 373 424,87 грн, реєстрація договору 14 жовтня 2014 року; площею 3,1144 га, що знаходиться на території Ярославської сільської ради Летичівського району Хмельницької області, кадастровий номер НОМЕР_9, нормативна грошова оцінка 48 488,55 грн, реєстрація договору 14 жовтня 2014 року; площею 19,0942 га, що знаходиться на території Митковецької сільської ради Летичівського району Хмельницької області, кадастровий номер НОМЕР_3, нормативна грошова оцінка 420 564,59 грн, реєстрація договору 16 жовтня 2014 року; площею 68,0918 га, що знаходиться на території Ярославської сільської ради Летичівського району Хмельницької області, кадастровий номер НОМЕР_8, нормативна грошова оцінка 1 023 855,66 грн, реєстрація договору 16 жовтня 2014 року; площею 110,4061 га, що знаходиться на території Ярославської сільської ради, Летичівського району Хмельницької області, кадастровий номер НОМЕР_4, нормативна грошова оцінка 1 800 195,75 грн, реєстрація договору 16 жовтня 2014 року; площею 3,1764 га, що знаходиться на території Митковецької сільської ради Летичівського району Хмельницької області, кадастровий номер НОМЕР_2, нормативна грошова оцінка 34 618,64 грн, реєстрація договору 16 жовтня 2014 року; площею 10,4911 га, що знаходиться на території Митковецької сільської ради Летичівського району Хмельницької області, кадастровий номер НОМЕР_1, нормативна грошова оцінка 161 101,65 грн, реєстрація договору 16 жовтня 2014 року (т. 1, а. с. 25-46, 47-64; т. 2,

а. с. 56-73).

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 30 березня 2016 року державна реєстрація юридичної особи - фермерського господарства Мельника Володимира Олександровича (скорочене найменування -

ФГ ОСОБА_2. ) проведена 09 лютого 2015 року, його головою є ОСОБА_2, види діяльності: 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, 01.50 змішане сільське господарство, 46.21 оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (т. 1, а. с. 18-22).

Позиція Верховного Суду

Перевіривши доводи касаційної скарги та матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Відповідно до частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Згідно з частиною першою статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.

Частиною третьою статті 400 ЦПК України передбачено, що суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до частини першої статті 15 ЦПК України, 2004 року, суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають, зокрема, з цивільних і земельних відносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства.

Згідно з частинами першою та другою статті 1 ГПК України, 1991 року, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності, мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. У випадках, передбачених законодавчими актами України, до господарського суду мають право також звертатися державні та інші органи, фізичні особи, що не є суб'єктами підприємницької діяльності.

Позивачами є підприємства та організації, зазначені у статті 1 ГПК України, 1991 року, що подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу. Відповідачами є юридичні особи та у випадках, передбачених цим кодексом, - фізичні особи, яким пред'явлено позовну вимогу (частини друга та третя статті 21 ГПК України,1991 року).

На момент звернення до суду у цій справі сторонами у господарському процесі за загальним правилом могли бути юридичні особи та фізичні особи-підприємці.

Згідно з пунктом 6 частини першої статті 12 ГПК України, 1991 року, господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів.

Статтею 20 ГПК України, 1991 року, визначено особливості предметної та суб'єктної юрисдикції господарських судів, якими уточнено коло спорів, що розглядаються господарськими судами, та встановлено, що господарські суди розглядають справи у спорах, які виникають у зв'язку зі здійсненням господарської діяльності та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем; справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (в тому числі землю) крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем.

Особливості участі прокурора в розгляді справ визначено статтею 45 ЦПК України, 2004 року, статтею 29 ГПК України, 1991 року, за змістом положень яких у разі прийняття судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Прокурор звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати недійсними і скасувати накази про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду земельної ділянки, визнати недійсними укладені відповідачами договори оренди землі.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України Про фермерське господарство , у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян зі створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.

Відносини, пов'язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, Законом України Про фермерське господарство та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2 цього Закону). У таких правовідносинах Закон України Про фермерське господарство є спеціальним нормативно-правовим актом.

Право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство. Для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради (частина перша статті 5, частина перша статті 7 Закону України Про фермерське господарство ).

Після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб (стаття 8 Закону України Про фермерське господарство ).

Отже, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов'язана з одержанням ним державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки для ведення фермерського господарства, що є передумовою для державної реєстрації останнього.

За змістом статей 1, 5, 7, 8 і 12 Закону України Про фермерське господарство після укладення договору оренди земельної ділянки для ведення фермерського господарства та проведення державної реєстрації такого господарства обов'язки орендаря цієї земельної ділянки фактично виконує фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась для створення такого фермерського господарства.

Оскільки фермерські господарства є юридичними особами, земельні спори цих господарств з іншими юридичними особами чи державою (її органами) щодо користування земельними ділянками, наданими із земель державної або комунальної власності, підвідомчі господарським судам.

Зазначена правова позиція висловлена Великою Палатою Верховного Суду у постановах: від 13 березня 2018 року у справі № 348/992/16-ц (провадження № 14-5цс18), від 20 червня 2018 року у справі

№ 317/2520/15-ц (провадження 14-157цс18).

Такої позиції дотримується Верховний Суд у складі Касаційного цивільного суду у постановах від 10 жовтня 2018 року у справі № 694/1211/16-ц (провадження № 61-19983св18), від 14 листопада 2018 року у справі

№ 368/546/16-ц (провадження № 61-26061св18), від 21 листопада 2018 року у справі № 328/1420/17-ц (провадження № 61-37260св18).

Згідно з частиною четвертою статті 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Вирішуючи спір, суди не надали оцінки тому, що прокурор в інтересах держави заявив вимогу до ОСОБА_2 , який 09 лютого 2015 року (до пред'явлення позову) створив фермерське господарство ОСОБА_2. , що свідчить про створення ним юридичної особи та користування юридичною особою наданими земельними ділянками, відтак, спір за своїм суб'єктним складом й характером правовідносин має розглядатися за правилами господарського судочинства.

У відповідності до статті 255 ЦПК України суд своєю ухвалою закриває провадження у справі, якщо справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

Відповідно до частини другої статті 414 ЦПК України підставою для скасування рішення повністю або частково із закриттям провадження в справі або залишенням позову без розгляду у відповідній частині є порушення правил юрисдикції загальних судів, визначених

статтями 19-22 цього Кодексу (обов'язкова підстава для скасування рішення незалежно від доводів касаційної скарги).

За таких обставин судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій не відповідають вимогам статей 255, 263 ЦПК України, що в силу частини другої статті 414 ЦПК України є підставою для їхнього скасування із закриттям провадження у справі.

Керуючись статтями 400, 402, 409, 414, 416, 419 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_2 задовольнити частково.

Рішення Летичівського районного суду Хмельницької області від 05 січня 2017 року та ухвалу Апеляційного суду Хмельницької області від 26 червня 2017 року скасувати.

Провадження у справі за позовом заступника керівника Хмельницької місцевої прокуратури в інтересах держави до Летичівської районної державної адміністрації Хмельницької області, Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_2, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - Державна інспекція сільського господарства у Хмельницькій області, про визнання недійсними розпорядження, наказів, договорів оренди землі закрити.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Д. Д. Луспеник

Судді: О. В. Білоконь

Б. І. Гулько

Є. В. Синельников

С. Ф. Хопта

СудКасаційний цивільний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення10.04.2019
Оприлюднено17.04.2019
Номер документу81202750
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —678/124/16-ц

Ухвала від 10.04.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Синельников Євген Володимирович

Ухвала від 10.04.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Синельников Євген Володимирович

Ухвала від 03.04.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Синельников Євген Володимирович

Ухвала від 24.07.2017

Цивільне

Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ

Ситнік Олена Миколаївна

Ухвала від 26.06.2017

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Корніюк А. П.

Ухвала від 26.06.2017

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Корніюк А. П.

Ухвала від 20.04.2017

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Корніюк А. П.

Ухвала від 19.04.2017

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Корніюк А. П.

Ухвала від 04.04.2017

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Корніюк А. П.

Рішення від 05.01.2017

Цивільне

Летичівський районний суд Хмельницької області

Ходоровський І. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні