Рішення
від 21.03.2019 по справі 917/517/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

36000, м. Полтава, вул. Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21.03.2019 р. Справа № 917/517/18

м. Полтава

За позовною заявою Диканської селищної ради Полтавської області, вул. Незалежності, 133, смт. Диканька, Полтавська область, 38500

до Приватного підприємства "Диканські хутори", вул. Лісна, будинок 9 - А, смт. Диканька, Полтавська область, 38500

про внесення змін до договору оренди землі

за зустрічною позовною заявою Приватного підприємства "Диканські хутори", вул. Лісна, будинок 9-А, смт. Диканька, Диканський район, Полтавської області, 38500

до Диканської селищної ради Полтавської області, вул. Незалежності, 133, смт. Диканька Диканський район, Полтавська область, 38500

про розірвання договору оренди земельної ділянки

Суддя Солодюк О.В.

Секретар судового засідання Олійник Н.І.

Представники:

від позивача (від відповідача за зустрічним позовом): не з'явився.

від відповідача (від позивача за зустрічним позовом): Є.А. Фабро, ордер в протоколі.

Обставини справи.

Розглядається позовна заява Диканської селищної ради Полтавської області до Приватного підприємства "Диканські хутори" про внесення з 01.01.2018р. змін до договору оренди земельної ділянки від 24.09.2010 р., що укладений між Диканською селищною радою та Приватним підприємством "Диканські хутори" та який зареєстровано Диканським відділом філії ДП "Центр ДЗК" 07.10.2010 року за № 041056400017, а саме:

п. 5 змінити та викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 7 685 738 грн. 00 коп.";

п. 9 змінити та викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: в грошовій формі - 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 230 572 грн. 14 коп. на рік. Орендна плата вноситься до місцевого бюджету Диканської селищної ради - код 23809916, банк одержувач - УДК в Полтавській області МФО 831019, р/р 33215812700108, призначення платежу - орендна плата за земельну ділянку";

п. 11 змінити та викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься у такі строки: до 15 числа кожного місяця - 19 214 грн. 35 коп."

та зустрічна позовна заява Приватного підприємства "Диканські хутори" до Диканської селищної ради Полтавської області про розірвання договору оренди земельної ділянки від 24.09.2010 р., що укладений між Диканською селищною радою та Приватним підприємством "Диканські хутори" та який зареєстрованого Диканським відділом філії ДП "Центр ДЗК" 07.10.2010 р. за № 041056400017; розірвання додаткової угоди від 07.10.2010 р. до договору оренди земельної ділянки від 24.09.2010 р.

Ухвалою господарського суду Полтавської області від 11.05.2018р. порушено провадження у справі за первісною позовною заявою в порядку спрощеного провадження.

31.05.2018р. від ПП "Диканські хутори" надійшов відзив на позовну заяву (вх. № 5367); заперечення проти розгляду справи в порядку спрощеного провадження (вх. № 5366); зустрічна позовна заява про розірвання договору оренди земельної ділянки від 24.09.2010 р., що укладений між Диканською селищною радою та Приватним підприємством "Диканські хутори" та який зареєстровано Диканським відділом філії ДП "Центр ДЗК" 07.10.2010р. за № 041056400017; розірвання додаткової угоди від 07.10.2010р. до договору оренди земельної ділянки від 24.09.2010 р. (вх. № 705/18).

Ухвалою суду від 01.06.2018р. задоволено заяву Приватного підприємства "Диканські хутори" про розгляд справи в порядку загального провадження; продовжено строк підготовчого засідання на 30 днів.

Ухвалою господарського суду Полтавської області від 01.06.2018р. зустрічну позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк на усунення недоліків.

08.06.2018р. ПП "Диканські хутори" подано документи на виконання вимог ухвали суду від 01.06.2018 р. про залишення зустрічного позову без руху.

Диканською селищною радою 10.07.2018р. подано відповідь на відзив відповідача (за первісним позовом) (вх. № 6480).

01.08.2018р. відповідачем (за первісним позовом) надано заперечення на відповідь на відзив (вх. № 7148).

Ухвалою суду від 06.08.2018р. зустрічну позовну заяву Приватного підприємства "Диканські хутори" прийнято до спільного розгляду з первісним позовом.

Від Диканської селищної ради надійшов відзив на зустрічну позовну заяву (вх. № 7760 від 20.08.2018р.).

ПП "Диканські хутори" надано відповідь на відзив на зустрічну позовну заяву (вх. № 8164 від 03.09.2018р.)

27.09.2018 р. Диканською селищною радою подано заперечення на відповідь на відзив за зустрічною позовною заявою (вх. № 9012).

Ухвалою господарського суду від 09.10.2018р. закрито підготовче провадження та призначено первісний та зустрічний позов до розгляду по суті на 22.11.2018 р. на 14-00 год.

Судове засідання, призначене на 25.01.2019р., не відбулося у зв'язку з перебуванням судді у відпустці. Розгляд справи призначено на 28.02.2019 р.

27.02.2019р. від ПП "Диканські хутори" надійшло клопотання про зупинення провадження у справі № 917/517/18 до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку адміністративного судочинства - до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі (вх. № 2005 від 27.02.2019р.)

28.02.2019 р. за клопотанням представника ПП "Диканські хутори" розгляд справи відкладено на 21.03.2019р.

12.03.2019р. від Диканської селищної ради надійшли заперечення на клопотання ПП "Диканські хутори" про зупинення провадження у справі (вх. № 2445).

Від Диканської селищної ради 20.03.2019р. надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності її уповноваженого представника (вх. № 2785),

В судовому засіданні 21.03.2019 р. судом розглянуто подане ПП "Диканські хутори" клопотання про зупинення провадження у даній справі.

В обґрунтування вказаного клопотання відповідач (за первісним позовом) вказує, що оскільки орендна плата для ПП Диканські хутори повинна значно зрости, а підприємство фактично використовує лише 1,0923 га - ПП Диканські хутори 25.07.2018 р. направило на адресу Диканської селищної ради клопотання, у якому ставилося питання щодо надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою на території Диканської селищної ради за адресою смт. Диканька, вул. Лісна, 9, щодо поділу земельної ділянки площею 4,66 га, кадастровий номер 5321055100:30:001:0184.

За пропозицією Диканської селищної ради на замовлення ПП Диканські хутори було виготовлено план поділу земельної ділянки із кадастровим номером 5321055100:30:001:0184, після чого 27.08.2018 р. ПП Диканські хутори повторно звернулось до Диканської селищної ради з аналогічним клопотанням.

Рішенням 28 сесії Диканської селищної ради Полтавської області 7 скликання від 19.10.2018р. № 16 Про розгляд клопотання ПП Диканські хутори клопотання від 27.08.2018р. розглянуто та відмовлено ПП Диканські хутори у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою на території Диканської селищної ради за адресою смт. Диканька, вул. Лісна, 9, щодо поділу земельної ділянки площею 4,66 га, кадастровий номер 5321055100:30:001:0184.

Не погоджуючись із вищевказаним рішенням сесії, ПП "Диканські хутори" направлено до Полтавського окружного адміністративного суду позовну заяву, у якій просить визнати протиправним та скасувати рішення 28 сесії Диканської селищної ради Полтавської області 7 скликання від 19.10.2018р. № 16 Про розгляд клопотання ПП Диканські хутори ; зобов'язати сесію Диканської селищної ради Полтавської області прийняти рішення, яким надати дозвіл ПП Диканські хутори на розроблення технічної документації із землеустрою на території Диканської селищної ради за адресою смт. Диканька, вул. Лісна, 9, щодо поділу земельної ділянки площею 4,66 га (46600 м2), кадастровий номер 5321055100:30:001:0184 згідно з клопотанням від 27.08.2018р. та долученого плану поділу земельної ділянки, кадастровий номер 5321055100:30:001:0184, виготовлений ПП Алан-Зем .

Полтавським окружним адміністративним судом винесено ухвалу про відкриття провадження у справі № 440/683/19 від 25.02.2019 р. за позовною заявою ПП Диканські хутори .

Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 227 Господарського процесуального кодексу України суд зобов'язаний зупинити провадження у справі у випадках, зокрема, об'єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства, - до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі; суд не може посилатися на об'єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.

За змістом наведеної норми процесуального права підставою для зупинення провадження у господарській справі є сукупність таких складових, як розгляд іншої справи іншим судом, пов'язаність цієї іншої судової справи з даною господарською справою та об'єктивна неможливість розгляду останньої до вирішення судом зазначеної іншої справи.

При цьому, пов'язаною з даною справою є така інша справа, у якій інший суд встановлює обставини, що впливають чи можуть вплинути на подання і оцінку доказів у даній справі; в тому числі йдеться про факти, які мають преюдиціальне значення.

Під неможливістю розгляду даної справи слід розуміти неможливість для даного господарського суду самостійно встановити обставини, які встановлюються іншим судом в іншій справі.

Предметом позову у первісній заяві є внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 24.09.2010р., що укладений між Диканською селищною радою та Приватним підприємством "Диканські хутори" та який зареєстровано Диканським відділом філії ДП "Центр ДЗК" 07.10.2010 року за № 041056400017, і ці зміни стосуються розміру орендної плати, визначеної з урахуванням рішення 18 (позачергової) сесії 7 скликання Диканської селищної ради №14 від 29.06.2017р. "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Диканської селищної ради".

В адміністративному порядку заявником (відповідачем за первісним позовом) оскаржується рішенням 28 сесії Диканської селищної ради Полтавської області 7 скликання від 19.10.2018р. № 16 Про розгляд клопотання ПП Диканські хутори , яким відмовлено ПП Диканські хутори у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою на території Диканської селищної ради за адресою смт. Диканька, вул. Лісна, 9, щодо поділу земельної ділянки площею 4,66 га, кадастровий номер 5321055100:30:001:0184.

Відтак, суд не вбачає об'єктивної неможливості розгляду даної справи до вирішення судом зазначеної іншої справи (в адміністративному порядку № 440/683/19), а тому відсутні підстави для зупинення провадження у справі.

Також, суд зауважує на наступному.

Згідно вимог статті 2 ГПК України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов'язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави. Основними засадами (принципами) господарського судочинства зокрема є: 1) верховенство права, 2) рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, 3) гласність і відкритість судового процесу та його повне фіксування технічними засобами, 4) змагальність сторін, 5) диспозитивність; 6) пропорційність; 7) обов'язковість судового рішення.

Відповідно до частини 4 ст. 11 ГПК України суд застосовує при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою України, та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

У статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" зазначається, що суди при розгляді справ застосовують Конвенцію та практику Суду як джерело права.

У відповідності до частини 1 статті 6 Конвенції, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом.

Суд зазначає про те, що безпідставне зупинення провадження у справі має наслідком затягування судового процесу і призводить до порушення вимог статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, учасником якої є Україна, стосовно права кожного на розгляд його справи упродовж розумного строку.

Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення клопотання ПП Диканські хутори про зупинення провадження у справі.

В судовому засіданні 21.03.2019 р. представник відповідача проти первісного позову запечував, наполягав на відмові у його задоволенні; підтримав зустрічні позовні вимоги, та просив їх задовільнити.

Від Диканської селищної ради представник в судове засідання не з'явився, надіслав клопотання про розгляд справи без його участі.

Судом досліджено матеріали справи та надано заключне слово представнику ПП "Диканські хутори", який підтримав позицію, викладену письмово та озвучену в судових засіданнях.

Враховуючи достатність у матеріалах справи доказів для розгляду спору по суті, суд розглядає спір за наявними матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши надані документальні докази, суд встановив, що між Диканською селищною радою (орендодавцем) та Приватним підприємством Диканські хутори (орендарем) укладено договір оренди землі (надалі - договір, а.с.15-17).

Відповідно до п. 1 договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки для промисловості, які знаходяться в смт. Диканька, по вул. Лісна, 9, загальною площею 4,66 га (п. 1, 2 договору).

Договір зареєстрований у Диканському відділі філії ДП Центр ДЗК , про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 07.10.2010 р. за № 041056400017.

Згідно п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 744 108,80 грн.

Договір укладено на 49 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. (п. 8 договору).

Згідно п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: в грошовій формі - 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 37 205, 44 грн. на рік. Орендна плата вноситься до місцевого бюджету Диканської селищної ради - код 23809916, банк одержувач - УДК в Полтавській області МФО 831019, р/р 33215812700108, призначення платежу - орендна плата за земельні ділянку.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (п. 10 договору).

Згідно п. 11 Договору орендна плата вноситься у такі строки: до 15 числа кожного місяця - 3 100 грн. 46 коп.

Розмір орендної плати переглядається раз на рік у разі, зокрема, зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, в інших випадках, передбачених законом (п. 13 договору).

Земельна ділянка передається в оренду для промисловості. Цільове призначення земельної ділянки: для іншої промисловості. (п. 15, 16 договору).

Згідно п. 34 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку.

7 жовтня 2010 року між сторонами підписано додаткову угоду до договору оренди (а.с.66), якою визначено, що орендна плата за рік за користування земельною ділянкою площею 4,66 га, що знаходиться за адресою смт. Диканька, вул. Лісна, 9 становить 24 431,04 грн зі сплатою до 15 числа кожного місяця - 2 035,92 грн.

Додаткова угода від 07.10.2010 р. зареєстрована у книзі реєстрацій Диканської селищної ради, запис № 21 від 17.11.2010 р.

Рішенням 18 (позачергової) сесії 7 скликання Диканської селищної ради № 14 від 29.06.2017 р. Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Диканської селищної ради (а.с.18-20) затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в межах населених пунктів Диканської селищної ради.

Згідно з п. 1 вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель смт. Диканька в розмірі 128,33 грн.

У п. 6 рішення визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок в межах смт. Диканька вводиться в дію з 01.01.2018 р.

Рішення опубліковане в газеті Трудова слава від 14.07.2017р. (копія міститься в матеріалах справи, а.с.21-22).

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.02.2018р. № 260/0/195-18 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 5321055100:30:001:0184, площею 46 600 м2 становить 7 685 738, 00 грн. (а.с. 23).

Рішенням 22 сесії 7 скликання Диканської селищної ради № 31 від 01.03.2018 р. Про надання згоди на внесення змін до договору оренди землі (п. 2, а.с.24) надано згоду на внесення змін до договору оренди землі, укладеного 24.09.2010 р. між Диканською селищною радою та Приватним підприємством Диканські хутори (державна реєстрація 07.10.2010 р. №041056400017), шляхом укладання додаткової угоди про наступне:

П. 5 Договору змінити та викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 7 685 738 грн. 00 коп."

П. 9 Договору змінити та викласти в наступній редакції:"Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: в грошовій формі - 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 230 572 грн. 14 коп. на рік. Орендна плата вноситься до місцевого бюджету Диканської селищної ради - код 23809916, банк одержувач - УДК в Полтавській області МФО 831019, р/р 33215812700108, призначення платежу - орендна плата за земельну ділянку".

П. 11 Договору змінити та викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься у такі строки: до 15 числа кожного місяця - 19 214 грн. 35 коп."

Як вказує позивач (за первісним позовом), цінним листом з описом вкладення вих. № 198/02-19 від 06.03.2018р. було направлено ПП Диканські хутори пропозицію щодо внесення за згодою сторін змін до договору шляхом укладення додаткової угоди в запропонованій Диканською селищною радою редакції. До вищезазначеного листа було додано проект додаткової угоди. Лист отриманий ПП Диканські хутори 10.03.2018 р., що засвідчується фіскальним чеком, описом вкладення та повідомленням Диканського ВПЗ про вручення поштового відправлення (а.с. 25-28).

Листом вих. № 6 від 28.03.2018 р. ПП Диканські хутори надали заперечення щодо внесення запропонованих Диканською селищною радою змін до договору. При цьому запропонували застосувати ставку орендної плати в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки зі сплатою до 15 числа кожного місяця - 6404,79 грн. та направило відповідну додаткову угоду (а.с. 30-32).

12.04.2018 р. Диканська селищна рада цінним листом з описом вкладення вих. №306/02-46/234 повторно надіслала ПП Диканські хутори пропозицію щодо внесення за згодою сторін змін до договору шляхом укладення додаткової угоди в запропонованій редакції та надала заперечення з в частині застосування ставки орендної плати в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с. 33). Лист ПП Диканські хутори отриманий 13.04.2018р., що засвідчується фіскальним чеком, описом вкладення та повідомленням Диканського ВПЗ про вручення поштового відправлення (а.с. 29).

Листом вих. № 11 від 24.04.2018р. відповідач (за первісним позовом) відхилив пропозицію Диканської селищної ради щодо укладання додаткової угоди в запропонованій останньою редакції. При цьому, надіслав повторно додаткову угоду в редакції, що направлялась з листом вих. №6 від 28.03.2018р., з пропозицією визначити в договорі ставку орендної плати в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с.67-68).

Позивач за первісним позовом вказує, що Диканською селищною радою на повторну пропозицію ПП Диканські хутори не надавалась відповідь, оскільки листом вих. №306/02-46/234 від 12.04.2018р. уже відхилялась запропонована пропозиція, а повторне її надсилання свідчить лише про безпідставне та невмотивоване ухилення відповідача від внесення змін до договору за згодою сторін.

Так, станом на даний час, додаткова угода відповідачем (за первісним позовом) не підписана, зміни в договір не внесено, що і стало приводом для звернення Диканської селищної ради до суду з первісним позовом.

Відповідач (за первісним позовом) вказує, що 28.03.2018р. ПП Диканські хутори направлено лист до сесії Диканської селищної ради із зустрічною пропозицією у якій запропоновано застосувати ставку орендної плати в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та з підписаним проектом договору оренди.

Вказаний лист сесією Диканської селищної ради не розглянутий. Натомість, 12.04.2018р. головою Диканської селищної ради, без достатніх на те підстав, надіслано відповідь вих. №306/02-46/234 ПП Диканські Хутори , з пропозицією щодо внесення за згодою сторін змін до договору шляхом укладення додаткової угоди в запропонованій редакції та надано заперечення в частині застосування ставки орендної плати в розмірі 1 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з роз'ясненням, що ставка 3% застосовується Диканською селищною радою відповідно до Рішенням 7 сесії 6 скликання Диканської селищної ради № 5 від 17.02.2011р.

При цьому, на думку відповідача (за первісним позовом) не було враховано, що при прийнятті Рішення № 5 від 17.02.2011р. Диканська селищна рада керувалась положеннями ст. 288 Податкового Кодексу України, чинної на момент прийняття рішення, тобто, редакцією від 01.01.2011 р.

Згідно п. 288.5.1. статті 288 Податкового Кодексу України, в редакції від 01.01.2011р. розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

З 2011 року в Податковий Кодекс України внесено зміни та на даний час діє редакція від 19.04.2018р., відповідно до якої п. 288.5.1. статті 288 Податкового Кодексу України, як зазначає ПП Диканські Хутори , змінено та її викладено у такому вигляді: розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку.

Податковий Кодекс України в редакції від 01.01.2011 р. встановлював розмір орендної плати - мінімум 3 розміри земельного податку, а Податковий Кодекс України в редакції від 19.04.2018р. встановлює розмір орендної плати - мінімум 1 розмір земельного податку.

Також, при прийнятті рішення № 5 від 17.02.2011р. Диканська селищна рада керувалась Податковим Кодексом України, в редакції від 01.01.2011р. та не могла прийняти рішення про встановлення ставок орендної плати для земель промисловості менше 3%, однак, на даний час орендна плата для земель промисловості може бути встановлена у розмірі - не менше 1%.

Тобто, як вказує відповідач (за первісним позовом), рішення № 5 від 17.02.2011 р. Диканської селищної ради Полтавської області Про встановлення ставок орендної плати за користування землями сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення на території Диканської селищної ради є застарілим, оскільки ґрунтується на положеннях Податкового Кодексу України в редакції від 01.01.2011р., які на даний час кардинально змінені.

ПП Диканські Хутори 24.04.2018 р. направлено лист до Диканської селищної ради із пропозицією винести на сесію питання про встановлення ставок орендної плати за користування землями сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення на території Диканської селищної ради на сесію Диканської селищної ради Полтавської області та встановити розмір орендної плати на земельні ділянки несільськогосподарського призначення, земельні ділянки промисловості (земельні ділянки іншого цільового призначення) у розмірі 1% від нормативно грошової оцінки (а.с.67-68).

Оскільки Диканською селищною радою до цього часу не надано відповіді на лист ПП Диканські Хутори від 24.04.2018р., процедура досудового врегулювання спору, на думку відповідача (за первісним позовом), не закінчена та триває, а тому і первісний позов є передчасним.

Позивач (за первісним позовом) вказує, що Диканською селищною радою належним чином проведено досудове врегулювання спору щодо внесення змін до договору за згодою сторін, та, не отримавши згоду іншої сторони, спір передано на вирішення суду.

Крім того, як зазначає позивач за первісним позовом, ч. 3 ст. 188 ГК України не визначає обов'язку сторони за договором - отримувача пропозиції повторно (більше ніж один раз) повідомляти про результати її розгляду іншій стороні.

Рішенням 25 сесії 7 скликання Диканської селищної ради №12 від 21.06.2018р. Про розгляд клопотання ПП Диканські хутори відмовлено у перегляді ставок орендної плати у бік зменшення за зверненням відповідача та відмовлено у перегляді ставки орендної плати у бік зменшення за користування земельною ділянкою за адресою смт. Диканька, вул. Лісна, 9, площею 4,66 га, кадастровий номер 5321055100:30:001:0184 (а.с. 113).

Щодо невідповідності рішення 7 сесії 6 скликання Диканської селищної ради № 5 від 17.02.2011р. Про встановлення ставок орендної плати за користування землями сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення на території Диканської селищної ради статті 288 ПК України в редакції від 19.04.2018р., позивач зазначає наступне.

Статтею 288 ПК України (в редакції від 19.04.2018 р.) встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Рішенням 15 (позачергової) сесії 7 скликання Диканської селищної ради № 21 від 25.01.2017р. юридичним особам для земельних ділянок інших категорій земель (в тому числі і для земель іншої промисловості) встановлено ставку земельного податку в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки (а.с. 35).

Рішенням 7 сесії 6 скликання Диканської селищної ради № 5 від 17.02.2011р. Про встановлення ставок орендної плати за користування землями сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення на території Диканської селищної ради (а.с.36) для земель з цільовим використанням для підприємств іншої промисловості встановлено ставку орендної плати в розмірі 3% нормативної грошової оцінки.

Незважаючи на прийняття рішення 7 сесії 6 скликання Диканської селищної ради №5 від 17.02.2011 р. Про встановлення ставок орендної плати за користування землями сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення на території Диканської селищної ради до набуття чинності нової редакції ст. 288 ПК України, воно є чинним та не суперечить вказаній правовій нормі (ст. 288 ПК України), оскільки Диканською селищною радою встановлена ставка орендної плати для земель іншої промисловості в розмірі, який не менше 1 % нормативної грошової оцінки та не перевищує 12 % нормативної грошової оцінки.

Відповідач (за первісним позовом) ПП Диканські хутори зазначає, що 21.06.2018р. Диканською селищною радою Полтавської області розглядалось питання щодо зменшення відсоткової ставки в розмірі 1% ПП Диканські хутори . Сесією відсоткова ставка для ПП Диканські хутори не була змінена, однак це підтверджує той факт, що на даний час між сторонами триває процедура досудового врегулювання спору.

На земельній ділянці із кадастровим номером 5321055100:30:001:0184, площею 4,66 га, що знаходиться за адресою смт. Диканька, вул. Лісна, 9 розташовані об'єкти нерухомості, належні на праві приватної власності ПП Диканські Хутори , площа яких займає 8 518,5 м2 земл. Площу 38 081,5 м2 ПП Диканські Хутори не займає та не має необхідності в її оренді.

У зв'язку із тим що, Диканську селищну раду Полтавської області не влаштувала пропозиція щодо зміни відсоткової ставки в розмірі 1%, то ПП Диканські хутори 25.07.2018 р. направлено на сесію Диканської селищної ради пропозицію щодо надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою на території Диканської селищної ради, щодо поділу земельної ділянки площею 4,66 га. (46 600 м2) із кадастровим номером 5321055100:30:001:0184, на земельні ділянки площею: 1577,1 м2, 266,7 м2, 1374,7 м2, 585,5 м2, 272,4 м2, 98,3 м2, 935,9 м2, 12,0 м2, 447 м2, 8,5 м2, 213,8 м2, 13,1 м2, 356,4 м2, 38,8 м2, 2,4 м2, 15,9 м2, 19,9 м2, 43,5 м2, 16,8 м2, 569,8 м2, 1650 м2, 38081,5 м2 (земельна ділянка на якій відсутні забудови).

У разі надання дозволу ПП Диканські Хутори на розроблення технічної документації на землю, на якій знаходяться його об'єкти нерухомості загальною площею 8 518,5 м2, та укладення договорів оренди на вказані земельні ділянки, як зазначає ПП Диканські Хутори , спір буде врегульовано та особи прийдуть до примирення. Якщо Диканською селищною радою Полтавської області не буде надано дозвіл на виготовлення технічних документацій, то підстави для мирного врегулювання спору будуть відсутні та у суду буде достатньо підстав розірвати договір оренди у зв'язку із істотною зміною обставин.

При прийняті рішення за первісним позовом судом враховано наступне.

Статтею 2 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Згідно статті 4 Земельного кодексу України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до частини 2 статті 126 Земельного кодексу України, право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.

Статтею 626 Цивільного кодексу України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Частиною 2 статті 792 Цивільного кодексу України також встановлено, що відносини з найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Згідно зі статтею 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Між Диканською селищною радою та Приватним підприємством Диканські хутори укладено договір оренди землі (надалі договір), відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки для промисловості, які знаходяться в смт. Диканька, по вул. Лісна, 9, загальною площею 4,66 га.

Договір зареєстрований у Диканському відділі філії ДП Центр ДЗК , про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 07.10.2010р. за № 041056400017.

Згідно п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 744 108,80 грн.

Згідно п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: в грошовій формі - 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 37 205, 44 грн. на рік. Орендна плата вноситься до місцевого бюджету Диканської селищної ради - код 23809916, банк одержувач - УДК в Полтавській області МФО 831019, р/р 33215812700108, призначення платежу - орендна плата за земельні ділянку.

Згідно п. 11 договору орендна плата вноситься у такі строки: до 15 числа кожного місяця - 3 100 грн. 46 коп.

Згідно п. 34 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку.

Відповідно до статті 15 Закону України Про оренду землі істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю відповідно до статті 21 Закону України Про оренду землі - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України).

Згідно з положеннями статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку (зокрема для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки) та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Частиною першою пункту 289.1 статті 289 ПК України і частиною першою статті 13 Закону України Про оцінку земель передбачено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України Про оцінку земель ).

Отже, законодавець чітко визначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено ст. 288 ПК України.

Відповідно до статті 18 Закону України Про оцінку землі нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Рішенням 15 (позачергової) сесії 7 скликання Диканської селищної ради № 21 від 25.01.2017 р. юридичним особам для земельних ділянок інших категорій земель встановлено ставку земельного податку в розмірі 1% її нормативної грошової оцінки (а.с. 35).

Рішенням 7 сесії 6 скликання Диканської селищної ради № 5 від 17.02.2011 р. Про встановлення ставок орендної плати за користування землями сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення на території Диканської селищної ради для земель з цільовим використанням для підприємств іншої промисловості встановлено ставку орендної плати в розмірі 3% нормативної грошової оцінки (а.с.36).

Згідно п. 13 договору оренди від 24.09.2010 р. розмір орендної плати переглядається раз на рік у разі, зокрема, зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції.

Рішенням 18 (позачергової) сесії 7 скликання Диканської селищної ради № 14 від 29.06.2017р. Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Диканської селищної ради (а.с.18) затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в межах населених пунктів Диканської селищної ради.

Згідно з п. 1 вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель смт. Диканька в розмірі 128,33 грн.

У п. 6 рішення визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок в межах смт. Диканька вводиться в дію з 01.01.2018 р. (а.с.18-20)

Рішення опубліковане в газеті Трудова слава від 14.07.2017 (а.с. 21-22).

Вищезазначені рішення Диканської селищної ради є чинними і у визначеному Законом порядку не скасовані.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.02.2018р. № 260/0/195-18 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 5321055100:30:001:0184, площею 46 600 м2 становить 7 685 738, 00 грн. (а.с. 23).

Рішенням 22 сесії 7 скликання Диканської селищної ради № 31 від 01.03.2018р. Про надання згоди на внесення змін до договору оренди землі (п. 2, а.с.24) надано згоду на внесення змін до договору оренди землі, укладеного 24.09.2010р. між Диканською селищною радою та Приватним підприємством Диканські хутори (державна реєстрація 07.10.2010 №041056400017), шляхом укладання додаткової угоди про наступне:

П. 5 договору змінити та викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 7 685 738 грн. 00 коп."

П. 9 договору змінити та викласти в наступній редакції:"Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: в грошовій формі - 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 230 572 грн. 14 коп. на рік. Орендна плата вноситься до місцевого бюджету Диканської селищної ради - код 23809916, банк одержувач - УДК в Полтавській області МФО 831019, р/р 33215812700108, призначення платежу - орендна плата за земельну ділянку".

П. 11 договору змінити та викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься у такі строки: до 15 числа кожного місяця - 19 214 грн. 35 коп."

Рішення є чинним, у визначеному Законом порядку не скасоване.

Відповідно до статті 188 Господарського Кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

Як вбачається з матеріалів справи, цінним листом з описом вкладення вих. № 198/02-19 від 06.03.2018р. Диканською селищною радою направлено ПП Диканські хутори пропозицію щодо внесення за згодою сторін змін до договору шляхом укладення додаткової угоди в запропонованій редакції (а.с.25-26).

Листом вих. № 6 від 28.03.2018р. ПП Диканські хутори надало заперечення щодо внесення, запропонованих Диканською селищною радою змін до договору, при цьому, запропонувало застосувати ставку орендної плати в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та направило відповідну додаткову угоду (а.с.30-31).

12.04.2018 р. Диканська селищна рада повторно надіслала ПП Диканські хутори пропозицію щодо внесення за згодою сторін змін до договору шляхом укладення додаткової угоди в запропонованій редакції та надала заперечення в частині застосування ставки орендної плати в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с. 33-34).

24.04.2018р. відповідач (за первісним позовом) відхилив пропозицію Диканської селищної ради щодо укладання додаткової угоди в запропонованій останньою редакції, при цьому, надіслав повторно додаткову угоду в редакції, що направлялась з листом вих. №6 від 28.03.2018р. з пропозицією визначити в договорі ставку орендної плати в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с.67-68).

Згідно п. 4 статті 188 Господарського Кодексу України у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до ч. 3 статті 10 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.

Згідно з частиною 1 статті 59 цього Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (частина 1 статті 73 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні").

Відповідно до п.10.1 ст.10 ПК України до місцевих податків належить, зокрема, податок на майно.

За приписами ст. 265.1 ПК України податок на майно складається, зокрема, з плати за землю.

Відповідно до п.п. 14.1.147. п. 14.1 ст. 14 ПК України плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Разом з тим, п.п.12.4.1 п.12.4 ст.12 ПК України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад та рад об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, щодо податків та зборів належать встановлення ставок місцевих податків та зборів в межах ставок, визначених цим Кодексом.

Крім того, відповідно до п.284.1, ст.284 ПК України Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.

Відтак, з огляду на системний аналіз вищезазначених норм права, до виключних повноважень Диканської селищної ради належить прийняття рішення щодо встановлення ставок плати за землю (а відповідно і ставок орендної плати) в межах ставок, визначених ПК України, а вищезазначене рішення є обов'язковим до виконання в адміністративно-територіальних межах Диканської селищної ради, зокрема, і для ПП Диканські хутори .

Разом з тим, ст.288 ПК України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, законодавцем в ПК України визначено як мінімальну ставку орендної плати за використання земель комунальної власності, яка не може бути меншою, ніж встановлена п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України, і прямо залежить від розміру земельного податку, так і максимальна, яка не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Рішення Диканської селищної ради не суперечать ПК України, є чинними, в установленому порядку не скасовані та є обов'язковими для виконання.

Відповідач за первісним позовом вказує, що на земельній ділянці із кадастровим номером 5321055100:30:001:0184, площею 4,66 га, розташовані об'єкти нерухомості належні на праві приватної власності ПП Диканські Хутори . Об'єкти нерухомості займають 8518,5 м2 землі, іншу площу землі - 38 081,5 м2, ПП Диканські Хутори не використовує та не має необхідності в її оренді.

Як вбачається з матеріалів справи, набувши право користування (оренди) земельною ділянкою для промисловості з кадастровим номером 5321055100:30:001:0184, площею 4,66 га на підставі договору оренди землі від 24.09.2010 р., зареєстрованого 07.10.2010 р. строком на 49 років, що підтверджується також Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку комунальної власності від 23.02.2018 р. (а.с.10-11) ПП "Диканські хутори" не вживало заходів щодо зміни цільового призначення її частини, на якій не здійснюється виробнича діяльність.

За даних обставин, вимога Диканської селищної ради Полтавської області про внесення з 01.01.2018 р. змін до договору оренди земельної ділянки від 24.09.2010р. є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

При розгляді зустрічної позовної заяви судом встановлено наступне.

В обґрунтування зустрічної позовної заяви про розірвання договору оренди землі від 24.09.10 р. та додаткової угоди від 07.10.2010 р. до договору оренди землі ПП Диканські Хутори посилається на наступне.

Відповідно до договору від 24.09.2010р. орендна плата на рік за користування земельною ділянкою площею 4,66 га, що знаходиться за адресою смт. Диканька, вул. Лісна, 9 складає 37 205,44 грн. Вартість земельної ділянки визначена у розмірі 744 108,80 грн.

Додатковою угодою від 07.10.2010 р. внесено зміни до договору та орендна плата на рік за користування земельною ділянкою площею 4,66 га, становить 24 431,04 грн.

Висунутими Диканською селищною радою пропозиціями від 06.03.2018р. та 12.04.2018р. запропоновано внести зміни до договору від 24.09.2010р. та збільшити розмір орендної плати, яка на рік складатиме 230 572, 14 грн. Нормативна грошова грошова оцінка земельної ділянки визначена у розмірі 7 685 738,00 грн.

Вказана пропозиція, як зазначає ПП Диканські Хутори , у дев'ять із половиною разів збільшує розмір орендної плати від теперішньої. Такі зміни в орендній платі Диканська селищна рада пояснює тим, що у країні відбулися інфляційні процеси та подорожчання цін, у результаті чого вартість земельної ділянки збільшилась, а відповідно, і орендна плата повинна збільшитись.

Позивач (за зустрічним позовом) вказує, що істотною зміною обставин у даному випадку збільшення вартості земельної ділянки в наслідок стрімких інфляційних процесів, які не залежать від дій та сторін по договору і дані процеси, не могли бути передбачені сторонами при укладенні даного договору.

На думку позивача (за зустрічним позовом), розірвання спірного договору можливо з наступних підстав:

- в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна, як можливість регулювання розміру орендної плати на підставі чинного на момент укладення договору законодавства, не настане;

- дана зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися. Так позивач не може внести зміни до законодавчого або нормативного правового документа, який регулює встановлення орендної плати, оскільки позивач не має правового повноваження щодо законодавчої ініціативи ані інших важелів впливу на нормотворчий процес, так як єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України, відповідно до ст.75 Конституції України;

- подальше виконання договору в частині орендної плати буде порушувати співвідношення майнових інтересів сторін і позбавляє заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладені договору, а саме, подальше виконання договору оренди у частині платежів та розрахунків, позбавляє позивача права на отримання прибутку, як мети підприємницької діяльності.

Таким чином, як зазначає ПП Диканські Хутори , не досягнувши згоди щодо приведення договору у відповідності з обставинами, які істотно змінилися, враховуючи наявність у сукупності обставин, передбачених статтею 652 Цивільного кодексу України, позивач отримав право на розірвання договору оренди землі від 24.09.2010р. щодо земельної ділянки площею 4,66 га, що знаходиться за адресою смт. Диканька, вул. Лісна, 6, а також на розірвання додаткової угоди від 07.10.2010 р. до договору оренди землі.

Відповідач (за зустрічним позовом) в свою чергу стверджує, що можливість розірвання договору пов'язана не з виключно наявністю істотної зміни обставин, а з наявністю чотирьох умов, визначених приписами частини 2 статті 652 ЦК України.

Пунктом 13 договору сторони погодили збільшення розміру орендної плати за умови зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, чим фактично передбачили можливе збільшення витрат з боку позивача за зустрічним позовом щодо орендної плати у випадку, передбаченим законодавством України, зокрема, періодичної, один раз на 5-7 років зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Позивачем за зустрічним позовом, як зазначає Диканська селищна рада, не доведено належними та допустимими доказами обставину надсилання до Диканської селищної ради пропозиції щодо розірвання договору та додаткової угоди до нього у відповідності до вимог статті 188 ГК України, а зміст листа вих. №6 від 28.03.2018 р. та листа вих.№11 від 24.04.2018 р. містить лише пропозицію щодо внесення змін до цього договору.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, ПП Диканські Хутори набуло право власності на нежитлові будівлі, що знаходяться на земельній ділянці, яка є предметом договору, на підставі договору купівлі-продажу ВЕР/596636 від 19.06.2007р., посвідченого приватним нотаріусом Диканського районного нотаріального округу Дубовою Т.В. (а.с.136-137).

Посилаючись на ст. 377 ЦК України, ст. 120 ЗК України, Диканська селищна рада зазначає, що пунктом "е" ч. 1 ст. 141 ЗК України унормовано, що підставою припинення права користування земельною ділянкою є набуття іншою особою права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці.

Так, чинне законодавство не передбачає припинення права користування земельною ділянкою, на якій знаходяться будівлі, на підставі добровільної відмови землекористувача від права користування, а таке припинення можливе лише у разі переходу права власності на будівлі до іншої особи.

ПП Диканські Хутори зазначає, що основний показник, який відображає підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції з 2010 р. по 2018 р. збільшився більше чим у 2 рази (прожитковий мінімум). Однак, Диканською селищною радою Полтавської області необґрунтовано запропоновано збільшити орендну плату майже в 10 разів з 24 431,04 грн. до 230 572,14 грн. на рік. Вказане збільшення не пов'язано із підвищення цін, тарифів, у тому числі, внаслідок інфляції. Підвищення цін, тарифів, у тому числі, внаслідок інфляції, не ототожнюється із зміною вартості земельної ділянки. Тому ПП Диканські Хутори вважає, що є достатні підстави стверджувати, що збільшення розміру орендної плати з 24 431,04 грн. до 230 572,14 грн. на рік є обставиною, яка істотно змінилась, що унеможливлює здійснення господарської діяльності та отримання прибутку, а розмір збитків, які понесе підприємство становитиме 206 141, 10 грн.

У зв'язку із тим, що Диканська селищна рада Полтавської області наполягає на внесенні змін до договору саме у її редакції, вказана обставина порушує права ПП Диканські Хутори та настають обставини, передбачені статтею 652 ЦК України щодо істотної зміни обставин.

Диканська селищна рада вказує, що зміна умов договору оренди землі беззаперечно здійснюється за взаємною згодою сторін, оскільки зазначене врегульовано статтею 651 ЦК України, ст. 30 Закону України Про оренду землі . Разом з тим, Диканська селищна рада не погоджується з доводами позивача за зустрічним позовом щодо непередбачуваності зміни розміру орендної плати за використання орендованої земельної ділянки, оскільки такі зміни передбачені п. 13 договору та нормативно-правовими актами України.

Щодо неможливості здійснення господарської діяльності та отримання прибутку, Диканська селищна рада зазначила, що доказами зазначених позивачем за зустрічним позовом обставин мали б бути документи фінансової звітності підприємства в період з моменту укладення договору по дату подання позову, які б підтвердили незмінність в цей період показників співвідношення прибутків та витрат у вигляді орендної плати за користування земельною ділянкою, а також істотне зменшення прибутку у разі майбутнього збільшення розміру орендної плати. Позивач за зустрічним позовом лише припускає настання зазначених обставин в майбутньому.

При прийняті рішення за зустрічним позовом судом враховано наступне.

Згідно із статтею 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Положеннями статей 627, 628 Цивільного кодексу України визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Статтею 629 Цивільного кодексу України, встановлено, що договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Матеріали справи свідчать про те, що між позивачем та відповідачем у справі виникли зобов'язання з договору про оренду земельної ділянки.

Згідно зі статтею 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до статті 15 Закону України Про оренду землі істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно статті 31 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.

Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Статтею 652 ЦК України передбачено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання.

Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:

1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;

3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Таким чином, розірвання договору можливе лише за наявності одночасно чотирьох умов, визначеними ч. 2 ст. 652 ЦК України.

Відповідно до статті 188 Господарського Кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

До матеріалів справи позивачем (за зустрічним позовом) не надано доказів надсилання до Диканської селищної ради пропозиції щодо розірвання договору та Додаткової угоди до нього. Зміст листа вих. №6 від 28.03.2018р. та листа вих. №11 від 24.04.2018р. містить лише пропозицію щодо внесення змін до договору на умовах, запропонованих ПП "Диканські хутори".

Частиною першою пункту 289.1 статті 289 ПК України і частиною першою статті 13 Закону України Про оцінку земель передбачено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України Про оцінку земель ).

Рішенням 18 (позачергової) сесії 7 скликання Диканської селищної ради № 14 від 29.06.2017р. Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Диканської селищної ради затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в межах населених пунктів Диканської селищної ради (а.с.18-20).

Рішення є чинним і у визначеному Законом порядку не скасоване.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.02.2018 р. № 260/0/195-18 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 5321055100:30:001:0184, площею 46 600 м2 становить 7 685 738, 00 грн. (а.с. 23).

Рішенням 22 сесії 7 скликання Диканської селищної ради № 31 від 01.03.2018 р. Про надання згоди на внесення змін до договору оренди землі (п. 2) надано згоду на внесення змін до договору оренди землі, укладеного 24.09.2010р. між Диканською селищною радою та Приватним підприємством Диканські хутори (державна реєстрація 07.10.2010р.за №041056400017), шляхом укладання додаткової угоди (а.с.24).

Рішення є чинним, у визначеному Законом порядку не скасоване.

Відповідно до статті 18 Закону України Про оцінку землі нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Розмір орендної плати переглядається раз на рік у разі, зокрема, зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції (п. 13 договору).

Позиція позивача за зустрічним позовом стосовно того, що при укладені договору оренди сторони виходили з того, що така обставина, як зміна розміру орендної плати, не настане, є безпідставною, оскільки передбачена п. 13 договору та нормативно-правовими актами України.

Але суд зазначає, що однією з умов розірвання договору судом в порідку ч. 2 ст. 652 ЦК України, на яку посилається позивач за зустрічним позовом, є умова "в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане".

Посилання ПП Диканські Хутори на те, що підприємство не передбачало збільшення орендної плати при укладенні договору оренди землі не є достатнім для існування (наявності) вищезазначеної умови.

В матеріалах справи відсутні докази того, що в момент укладення договору оренди землі Диканська селищна рада також не передбачала збільшення орендної плати, хоча, враховуючи строк дії договору (49 років), сторони договору не могли не передбачати можливості підвищення розміру орендної плати за користування земельною ділянкою, в тому числі, внаслідок інфляційних процесів в країні.

Крім того, в матеріалах справи наявні листи Диканської селищної ради, адресовані директору ПП Диканські Хутори за № 630/02-19 від 13.08.2014 р. та за № 490/02-19 від 23.06.2014 р. (а.с.142-145), з яких вбачається, що Диканська селищна рада зверталась до ПП Диканські Хутори з пропозицією щодо внесення змін до договору в зв'язку зі зміною (збільшенням) нормативної грошової оцінки земельної ділянки, тобто, передбачала, що така зміна обставин настане.

Таким чином, відсутня умова, передбачена п. 1 ч. 2 ст. 652 ЦК України (в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане), що в свою чергу, виключає можливість розірвання договору в судовому порядку, оскільки відповідно до частини 2 ст. 652 ЦК України така можливість передбачена лише при наявності одночасно чотирьох умов.

Крім того, як вбачається з інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, на земельній ділянці, яка є предметом договору оренди землі від 24.09.2010 р., знаходяться нежитлові будівлі, право власності на які набуто ПП Диканські Хутори на підставі договору купівлі-продажу ВЕР/596636 від 19.06.2007р., посвідченого приватним нотаріусом Диканського районного нотаріального округу Дубовою Т.В. (а.с.136-137).

Рішенням сорокової сесії п'ятого скликання Диканської селищної ради № 35 від 21.05.2010 р. Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на земельну ділянку ПП Диканські хутори (а.с.14) затверджено технічну документацію із землеустрою ПП Диканські хутори щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою для промисловості на умовах дострокової оренди терміном на 49 років площею 4,66 га в смт. Диканька по вул. Лісна, 9. Зобов'язано ПП Диканські хутори укласти договір оренди на земельну ділянку згідно діючого законодавства.

Договір оренди землі від 24.09.2010 р. укладено сторонами у відповідності до чинного законодавства, підписаний представниками сторін та скріплений печатками. Сторони погодили всі умови договору, в т. ч. і п. 13 договору щодо зміни (перегляду) розміру орендної плати, а тому, суд не вбачає підстав для його розірвання.

Враховуючи вищезазначене, зустрічні позовні вимоги про розірвання договору оренди землі від 24.09.2010 р. та додаткової угоди від 07.10.2010 р. до договору оренди землі від 24.09.2010 р., зареєстрованої у книзі реєстрацій Диканської селищної ради, запис № 21 від 17.11.2010 р. є безпідставними, спростовані наявними в матеріалах справи доказами і задоволенню не підлягають.

У відповідності до частини 2 статті 4 Господарського процесуального кодексу України юридичні особи мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Відповідно до статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов'язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов'язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.

Згідно зі статтею 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Обов'язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб'єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з'ясувати обставини, які мають значення для справи.

За приписами статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до приписів статті 129 ГПК України судові витрати покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 210, 232, 233, 236, 238, 240, 241 ГПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Первісний позов задовольнити.

2. Внести з 01.01.2018р. зміни до договору оренди земельної ділянки від 24.09.2010р., укладеного Диканською селищною радою та Приватним підприємством "Диканські хутори", зареєстрованого Диканським відділом філії ДП "Центр ДЗК" 07.10.2010 року за № 041056400017, а саме:

п. 5 змінити та викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 7 685 738 грн. 00 коп."

п. 9 змінити та викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: в грошовій формі - 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 230 572 грн. 14 коп. на рік. Орендна плата вноситься до місцевого бюджету Диканської селищної ради - код 23809916, банк одержувач - УДК в Полтавській області МФО 831019, р/р 33215812700108, призначення платежу - орендна плата за земельну ділянку".

п. 11 змінити та викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься у такі строки: до 15 числа кожного місяця - 19 214 грн. 35 коп."

3. Стягнути з Приватного підприємства "Диканські хутори", вул. Лісна, 9-а, смт. Диканька, Полтавська область, 38500, код ЄДРПОУ 34274833 на користь Диканської селищної ради Полтавської області, вул. Незалежності, 133, смт. Диканька, Полтавська область, 38500, код ЄДРПОУ 21046503 - 1 762,00 грн. витрати по сплаті судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

4. В зустрічному позові відмовити.

Згідно ч.1, ч.2 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Згідно ст. 257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до п.17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя Солодюк О.В.

СудГосподарський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення21.03.2019
Оприлюднено17.04.2019
Номер документу81207133
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —917/517/18

Постанова від 18.11.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Волковицька Н.О.

Ухвала від 29.10.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Волковицька Н.О.

Ухвала від 27.09.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Волковицька Н.О.

Ухвала від 04.09.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Волковицька Н.О.

Постанова від 16.08.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Радіонова Олена Олександрівна

Постанова від 31.07.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Радіонова Олена Олександрівна

Постанова від 31.07.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Радіонова Олена Олександрівна

Ухвала від 22.07.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Радіонова Олена Олександрівна

Ухвала від 08.07.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Радіонова Олена Олександрівна

Ухвала від 25.06.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Радіонова Олена Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні