ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
вул.В'ячеслава Чорновола, 29/32, м.Кропивницький, Україна, 25022,
тел/факс: 22-09-70/24-09-91 E-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 квітня 2019 рокуСправа № 912/3422/18 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Тимошевської В.В. за участю секретаря судового засіданні ОСОБА_1 розглянув у відкритому судовому засіданні справу № 912/3422/18
за позовом: Керівника Кіровоградської місцевої прокуратури, 25006, м. Кропивницький, вул. Є. Чикаленка, 11, в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні повноваження у спірних відносинах Міської ради міста Кропивницький, 25006, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 41
до відповідача: Приватного акціонерного товариства "Кіровоградтурист", 25001, м. Кропивницький, вул. Ушакова, 1-б
про стягнення 195 090,50 грн
Представники:
від прокуратури - ОСОБА_2, прокурор відділу, посвідчення №042574 від 30.03.16;
від позивача - участі не приймали;
від відповідача - ОСОБА_3, керівник.
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Керівником Кіровоградської місцевої прокуратури (надалі - Прокурор) подано позовну заяву в інтересах держави в особі Міської ради міста Кропивницький (надалі - Міська рада міста Кропивницький, позивач) з вимогами до Приватного акціонерного товариства "Кіровоградтурист" (надалі - ПрАТ "Кіровоградтурист", відповідача) про стягнення з ПрАТ "Кіровоградтурист" заборгованості по сплаті орендної плати за землю в сумі 222 433,19 грн за договором оренди земельної ділянки № 140 від 22.10.2015, з покладенням на відповідача витрат по сплаті судового збору.
В обґрунтування позовних вимог Прокурор посилається на неналежне виконання відповідачем зобов'язань по сплаті орендної плати за землю за договором оренди земельної ділянки №140 від 22.10.2015, що призвело до несвоєчасного та неповного надходження коштів на рахунки Міської ради міста Кропивницький.
Порушення інтересів держави прокурор вбачає в тому, що згідно Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Несплата до відповідного бюджету орендної плати за користування землею спричиняє шкоду економічним інтересам територіальної громади, що надає підстави для звернення Прокурора до суду з відповідним позовом, оскільки захист порушених прав територіальної громади не здійснюється відповідним органом - Міською радою міста Кропивницького.
Так, Міська рада міста Кропивницького не в повній мірі здійснює захист порушених майнових прав та інтересів територіальної громади, що підтверджується наступним: установа є стороною договору, якою не здійснено всіх необхідних дій щодо судового захисту порушених прав та інтересів, зокрема в частині стягнення заборгованості зі сплати орендної плати, що перешкоджає виконанню передбачених бюджетом соціальних програм, гарантованих Конституцією України і чинним законодавством, та інші потреби територіальної громади міста Кропивницький, що ослаблює економічні основи місцевого самоврядування.
Отже, порушення у сфері земельних відносин є підставою для втручання органів прокуратури, у тому числі для звернення з позовом до суду в інтересах держави.
Ухвалою від 02.01.2019 відкрито провадження у справі № 912/3422/18; постановлено справу № 912/3422/18 розглядати за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначив на 01.02.2019 на 13:45.
10.01.2019 до господарського суду на виконання вимог ухвали від 20.12.2018 надійшов лист від 10.01.2019 № б/н Міської ради міста Кропивницького, відповідно якого, позивач підтримує поданий Прокурором позов в повному обсязі з підстав. зазначених в поданій позовній заяві.
17.01.2019 до суду від Приватного акціонерного товариства "Кіровоградтурист" надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до змісту якого відповідач просить відмовити прокурору в задоволенні позовної заяви в повному обсязі з підстав того, що відповідачем було повністю сплачено заборгованість за період березень 2018 по вересень 2018 року в сумі 237 347,65 грн. На підтвердження факту сплати боргу, відповідачем до відзиву додано належним чином додані платіжні доручення (а.с. 45-157).
24.01.2019 до господарського суду від Кіровоградської місцевої прокуратури Кіровоградської області надійшла відповідь на відзив, якому Прокурор зазначає, що кошти, які були сплачені відповідачем упродовж березня-вересня 2018 року в сумі 237 347,65 грн, зараховуються в рахунок погашення податкового боргу по орендній платі з юридичних осіб, який стягується ГУ ДФС в Кіровоградській області в іншій судовій справі (а.с. 158-160).
24.01.2019 до господарського суду від Міської ради міста Кропивницького надійшло клопотання про проведення розгляду справи № 912/3422/18 в судовому засіданні 01.02.2019 о 13:45 за відсутності повноважного представника позивача.
01.02.2019 суд розпочав підготовче засідання.
Протокольною ухвалою від 01.02.2019 на підставі ст. 183 Господарського процесуального кодексу України оголошено перерву в підготовчому засіданні по розгляду справи №912/3422/18 до 09:15 год. 14.02.2019.
11.02.2019 до господарського суду надійшла заява Керівника Кіровоградської місцевої прокуратури № 74-618 вих19 від 11.02.2019 про зменшення розміру позовних вимог, відповідно до якої Прокурор просить стягнути з Приватного акціонерного товариства "Кіровоградтурист" заборгованість по сплаті орендної плати за землю за період з березня по грудень 2018 року в сумі 195 090,50 грн за договором оренди земельної ділянки № 140 від 22.10.2015, з покладенням на відповідача витрат по сплаті судового збору.
12.02.2019 до господарського суду на виконання вимог протокольної ухвали суду від 01.02.2019 надійшли письмові пояснення Керівника Кіровоградської місцевої прокуратури №74-617 вих19 від 11.02.2019.
14.02.2019 господарський суд продовжив підготовче засідання.
В підготовчому засіданні Прокурором підтримано заяву Керівника Кіровоградської місцевої прокуратури № 74-618 вих19 від 11.02.2019 про зменшення розміру позовних вимог.
Господарський суд ухвалою від 14.02.2019 продовжив строк підготовчого провадження у справі № 912/3422/18 на 30 днів. Прийнято заяву Керівника Кіровоградської місцевої прокуратури № 74-618 вих19 від 11.02.2019 про зменшення розміру позовних вимог та ухвалено здійснювати подальший розгляд справи з урахуванням нової ціни позову. Підготовче засідання у справі №912/3422/18 відкладено на 06.03.2019 на 09:15 год.
06.03.2019 господарський суд продовжив підготовче засідання.
В підготовчому засіданні 06.03.2019 у справі № 912/3422/18 господарським судом оголошено перерву до 22.03.2019 на 10:00 год.
22.03.2019 господарський суд продовжив підготовче засідання.
Господарський суд ухвалою від 22.03.2019 закрив підготовче провадження у справі №912/3422/18. Справу № 912/3422/18 призначив до судового розгляду по суті на 01.04.2019 на 14:00 год.
01.04.2019 господарським судом відкрито судове засідання з розгляду справи по суті.
В судовому засіданні 01.04.2019 за усним клопотанням представника відповідача оголошено перерву до 16.04.2019.
16.04.2019 господарським судом продовжено судове засідання з розгляду справи по суті.
В судовому засіданні 16.04.2019 Прокурором позовні вимоги підтримано повністю; представником відповідача заперечено у задоволенні позовних вимог.
Позивач участі уповноваженого представника в засіданні суду 16.04.2019 не забезпечив, про поважність причин вказаного суду не повідомлено.
Виходячи з положень п. 1 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд розглядає справу за відсутності представника позивача.
В судовому засіданні 01.04.2019 судом досліджено докази у справі.
Розглянувши наявні у справі матеріали та заслухавши пояснення Прокурора і представника позивача, які наведено в обґрунтування підстав позову, дослідивши докази у справі, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
22.10.2015 між Кіровоградською міською радою (Орендодавець) та Приватним акціонерним товариством "Кіровоградтурист" (Орендар) укладено договір оренди землі №140 (надалі - Договір), за умовами якого в оренду відповідача на підставі рішення Кіровоградської міської ради від 28.09.2004 № 1230 "Про регулювання земельних відносин", договору оренди землі від 04.01.2005 року № 1 (зареєстрований у Кіровоградському міському управління земельних ресурсів, про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 10.01.2005 року за № 1) та рішень Кіровоградської міської ради від 16.12.2014 року № 3796 "Про поновлення ПрАТ "Кіровоградтурист" договору оренди земельної ділянки по вул. Ушакова, 1-а" та від 29.09.2015 року № 4615 "Про внесення змін до рішення Кіровоградської міської ради від 162.12.2014 № 3796" надано земельні ділянки загальною площею 0.9746 га, з них: № 1 - площею 0,1514 га (кадастровий номер 3510100000:39:315:0117) та ділянка № 2 - площею 0,8232 га (кадастровий номер 35101000000:39:315:0011) для розміщення готелю "Турист" за рахунок земель житлової та громадської забудови, розташовані по вул. Ушакова, 1-а, в м. Кіровограді. (а.с. 15-20).
Договір оренди укладено на 25 років (п. 3.1. Договору). Вказаний договір оренди зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 28.10.2015 за № 11790657 (а.с. 23)
Згідно умов Договору, земельні ділянки передаються в оренду з об'єктами інфраструктури та нерухомим майном. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок виданих Управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області від 20.10.2015 № 938/04-24-15 становить: 1 574 755,87 грн та від 20.10.2015 № 937/04-24-15 становить: 8 562 344,97 грн. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельних ділянок: площею 0,1514 га: у сумі 47 242,68 грн у рік, або 3 936,89 грн на місяць згідно розрахунку; площею 0,8232 га: у сумі 256 870,32 грн к рік, або 21 405,86 грн на місяць згідно розрахунку (п. 4.1. Договору).
Орендна плата вноситься Орендарем щомісячно протягом 30 календарних днів за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, у розмірі, встановленому п. 4.1 Договору.
Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення, коефіцієнтів індексації визначених законодавством. Орендар самостійно обчислює розмір орендної плати з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок відповідно до порядку встановленого чинним законодавством України, без укладення додаткової угоди з Орендодавцем (п. 4.4. Договору).
ОСОБА_4 приймання-передачі об'єкта оренди (земельної ділянки) відповідачеві передано земельні ділянки площею 0.9746 га, з них ділянка № 1 - площею 0,1514 га (кадастровий номер 3510100000:39:315:0117) та ділянка № 2 - площею 0,8232 га (кадастровий номер 35101000000:39:315:0011) (а.с. 24).
Право оренди на земельні ділянки: № 1 - площею 0,1514 га (кадастровий номер 3510100000:39:315:0117) та № 2 - площею 0,8232 га (кадастровий номер 35101000000:39:315:0011) за Договором зареєстровано за Приватним акціонерним товариством "Кіровоградтурист" в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 28.10.2015 та 04.11.2015, підтвердженням чого є Витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (а.с. 33-34).
Як повідомляє Прокурор у поданому позові (з врахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог), ПрАТ "Кіровоградтурист" в порушення умов Договору та чинного законодавства, зобов'язання по сплаті орендної плати в повному обсязі не виконує, в наслідок чого утворилась заборгованість у розмірі 195 090,50 грн (за період з березня по грудень 2018 року).
При вирішенні спору господарський суд враховує наступне.
Згідно п.3 ст.131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Статтею 53 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор, серед іншого, звертається до суду з позовною заявою. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави в позовній, чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
У відповідності до п.4 мотивувальної частини рішення Конституційного суду України №3-рп/99 у справі № 1-1/99 від 08.04.1999 прокурор або його заступник самостійно визначає з посиланням на чинне законодавство в чому полягає порушення інтересів держави, обґрунтовуючи в позовній заяві необхідність їх захисту, та визначає орган, який уповноважений державою виконувати відповідні функції в спірних правовідносинах.
В зазначеному рішенні вказано, що оскільки "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносин. Під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах" потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.
Статтею 13 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією
Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Плата за землю, згідно пункту 14.1.147. ст. 14 Податкового кодексу України, це обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Плата за землю зараховується до відповідного бюджету.
З викладеного господарський суд дійшов висновку, що дотримання належного регулювання земельних відносин та забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів, безпосередньо належить до інтересів держави.
На вказане також звертає увагу у позові Прокурор, мотивуючи порушення інтересів держави.
В той же час, органом місцевого самоврядування - Міською радою міста Кропивницький не вжито будь-яких заходів щодо усунення порушень та стягненню орендної плати до бюджету.
Так, Міською радою міста Кропивницький не в повній мірі здійснено захист порушених майнових прав та інтересів територіальної громади, що підтверджується наступним: установа є стороною договору, якою не здійснено всіх необхідних дій щодо судового захисту порушених прав та інтересів, зокрема в частині стягнення заборгованості зі сплати орендної плати, що перешкоджає виконанню передбачених бюджетом соціальних програм, гарантованих Конституцією України і чинним законодавством, та на інші потреби територіальної громади міста Кропивницький, що ослаблює економічні основи місцевого самоврядування.
Таким чином, в основі інтересу держави (національного, суспільного інтересу) лежить потреба у здійсненні дій, спрямованих на охорону землі, як національного багатства. Порушення у сфері земельних відносин є підставою для втручання органів прокуратури, у тому числі для звернення з позовом до суду в інтересах держави.
З огляду на вище зазначене та враховуючи, що порушення у цій сфері спричиняють шкоду економічним інтересам територіальної громади міста Кропивницький у вигляді недоотримання орендної плати від користування земельною ділянкою, у Прокурора виникла необхідність у зверненні з даним позовом в інтересах територіальної громади, від якої виступає Міська рада міста Кропивницький.
З підстав викладеного, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість звернення Прокурора у даній справі з позовом в інтересах держави в особі Міської ради міста Кропивницький та наявність підстав для представництва інтересів останньої.
Стосовно суті позовних вимог господарським судом враховано, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до Земельного кодексу України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею (ст. ст. 2, 3).
Використання землі в Україні є платним; об'єктом плати за землю є земельна ділянка; плата за землю справляється відповідно до закону (ст. 206 Земельного кодексу України).
Закон України "Про оренду землі" визначає, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст. 1 Закону).
Згідно зі ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
З 1 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України який, відповідно до пункту 1.1 статті 1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
ОСОБА_4 змістом підпункту 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 Податкового кодексу України плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 цього ж Кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст підпункту 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу, - це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, Податковий кодекс України визначив обов'язок й орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України). Подібне визначення міститься і у статті 21 Закону № 161-XIV.
Справляння плати за землю, в тому числі і орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу ХIII Податкового кодексу України.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 Податкового кодексу України).
Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою, зокрема, для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.
Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу з орендної плати за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.
Відповідно до підпункту 271.1.1. пункту 271.1. статті 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.
ОСОБА_4 правилами ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І : 100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
Таким чином, нормативна грошова оцінка земель з урахуванням коефіцієнта індексації є основою для визначення розміру земельного податку та розміру орендної плати.
Як слідує з умов Договору, з урахуванням додатків до нього (розрахунків розміру орендної плати), орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельних ділянок: площею 0,1514 га: у сумі 47 242,68 грн у рік, або 3 936,89 грн на місяць; площею 0,8232 га: у сумі 256 870,32 грн у рік, або 21 405,86 грн на місяць (п. 4.1. Договору).
Тобто, за умовами Договору орендна плата визначена відповідно до нормативної грошової оцінки відповідної земельної ділянки на рівні 3%. Зазначений розмір відповідає наведеним вище положенням Податкового кодексу України. Вказаний в Договорі розмір нормативної грошової оцінки визначено станом на 2015 рік та підтверджується Витягами з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок (а.с. 25-26).
В той час, згідно з розрахунком Управління земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища щодо заборгованості по орендній платі за земельні ділянки, що знаходяться по вул. Ушакова 1-А, площею 0,1514 га та 0,8232 га, для розміщення готелю Турист, які знаходяться в оренді у ПрАТ "Кіровоградтурист" вбачається наступне (а.с. 182).
Між ПрАТ "Кіровоградтурист" та ПП "Амбус-К було укладено договори субаренди земельних ділянок, а саме: договір суборенди від 20.11.2015 (державна реєстрація 26.11.2015), кадастровий номер земельної ділянки 3510100000:39:315:0011, загальною площею 0,1049 га та договір суборенди від 20.11.2015 (державна реєстрація від 26.11.2015), кадастровий номер земельної ділянки 3510100000:39:315:0011, загальною площею 0,2237 га. ОСОБА_4 період 2016-2018 роки звітність по орендній платі за землю підприємством подана своєчасно та в повному обсязі відповідно до норм чинного законодавства.
Крім того, ПрАТ "Кіровоградтурист" 17.11.2016 укладено договори суборенди земельної ділянки площею 0,1514 га кадастровий номер 3510100000:39:315:0117 з ОСОБА_5 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) та ОСОБА_6 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2). Вказаними суборендаторами орендна плата сплачується в повному обсязі.
В зв'язку з викладеними обставинами, за ПрАТ "Кіровоградтурист" рахується заборгованість за період березень-грудень (включно) 2018 року за частину земельної ділянки площею 0,4946 га.
Разом з тим, коефіцієнти, індексації нормативної грошової оцінки земель становлять для земель несільськогосподарського призначення: за 2015 рік - 1,433 (орендна плата на 2016 рік: за 0,1514 га - 5 680,25 грн; за 0,8232 га - 30 674,60 грн), за 2016 рік - 1,06 (орендна плата на 2017 рік: за 0,1514 га - 6 021,06 грн; за 0,8232 га - 32 515,07 грн), за 2017 рік - 1,0 (орендна плата на 2018 рік: за 0,1514 га - 6 021,06 грн; за 0,8232 га - 32 515,07 грн).
Таким чином, розмір орендної плати за частину земельної ділянки площею 0,4946 га по Договору оренди земельної ділянки №140 від 22.10.2015 за період з березня по грудень 2018 року становить 19 509,05 грн в місяць.
З врахуванням вище зазначеного, розмір заборгованості відповідача за період з березня по грудень 2018 року (період стягнення згідно позову та заяви про зменшення розміру позовних вимог) становить 195 090,50 грн (19 509,05 грн/міс*10міс = 195 090,50).
Господарський суд також зазначає, що згідно поданих пояснень Прокурора та представника позивача, відповідач самостійно розраховував вище зазначений розмір орендної плати в сумі - 19 509,05 грн в місяць та подавав відповідну податкову звітність з плати за землю до податкового органу.
Під час розгляду справи по суті представник відповідача не заперечив наведений розрахунок та визначені суми орендної плати.
Стосовно заперечень відповідача, викладених у відзиві щодо позовних вимог, стосовно того, що ПрАТ "Кіровоградтурист" сплатив заборгованість за період березень - вересень 2018 року в сумі 237 347,65 грн, господарський суд зазначає наступне.
Так, відповідно до довідки Головного управління ДФС у Кіровоградській області від 21.11.2018 № 12073/10/11-28-17-15 вбачається, що станом на 20.11.2018 за ПрАТ "Кіровоградтурист" рахується податковий борг у сумі 1 100,9 тис. грн. по орендній платі з юридичних осіб (а.с. 28-29).
При цьому, сума податкового боргу по орендній платі з юридичних осіб, яка не охоплена заходами стягнення органом ДФС станом на 22.11.2018 по ПрАТ "Кіровоградтурист" складає 269 905,72 грн. Зазначений податковий борг виник у період з 10.04.2018 по 20.11.2018 по термінам сплати 30.04.2018 - 19 509,05 грн, 30.05.2018 - 19 509,05 грн, 30.06.2018 - 19 509,05 грн, 30.07.2018 - 19 509,05 грн, 30.08.2018 - 19 509,05 грн, 30.09.2018 - 19 509,05 грн, 30.10.2018 - 19 509,05 грн. та пені, нарахованої за період з 10.04.2018 по 20.11.2018 в сумі 85 869,84 грн.
В свою чергу, борг в сумі 902,1 тис. грн., який утворився за період з 30.06.2015 по 30.03.2018, стягується Головним управлінням ДФС у Кіровоградській області на підставі постанов Кіровоградського окружного адміністративного суду у справах №П/811/290/16, №П/811/1056/16, №П/811/1850/17, №П/811/1304/18, постановлених судом за позовами ГУ ДФС в області.
Крім того, згідно довідки Головного управління ДФС у Кіровоградській області від 25.01.2019 № 1048/10/11-28-52-09-13 заборгованість ПрАТ "Кіровоградтурист" по орендній платі з юридичних осіб складає 1 133 686,43 грн (а.с. 183). Згідно вказаної довідки повідомлено, що по справі № 912/3422/18 податковий борг ПрАТ "Кіровоградтурист" з орендної плати в сумі 222 433,19 грн (нарахований у періоді з 10.04.2018 по 19.11.2018) станом на 24.01.2019 не погашений.
Як зазначено Прокурором, в суму заборгованості 222 433,19 грн, яка зазначена в довідці, включено також штрафні санкції.
ОСОБА_4 приписами п. 87.9. ст. 87 Податкового кодексу України у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов'язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.
Відповідно до пункту 269.1 статті 269 ПК платниками податку є, зокрема, землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст підпункту 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу, це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності.
Отже, Податковий кодекс України визначив обов'язок орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.
Господарський суд зазначає, що в платіжних дорученнях, долучених ПрАТ "Кіровоградтурист" до матеріалів справи, як докази оплати заборгованості за договором оренди земельної ділянки №140 від 22.10.2015, в графах призначення платежу відповідачем зазначено про погашення саме податкового боргу по орендній платі за користування земельною ділянкою згідно ухвал Кіровоградського окружного адміністративного суду по справах № П/811/290/16 від 15.06.2017, № П/811/1304/18 від 07.06.2018 (а.с. 52-157).
Разом з тим, господарський суд враховує, що постановою Правління Національного банку України від 21.01.2004 № 22 затверджено Інструкцію про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті (далі - Інструкція), якою встановлені загальні правила, види і стандарти розрахунків клієнтів банків та банків у грошовій одиниці України на території України, що здійснюються за участю банків. Нормами Інструкції встановлені вимоги щодо заповнення розрахункових документів.
Відповідно до пункту 3.1. Інструкції платіжне доручення оформляється платником за формою, наведеною в додатку 2 до цієї Інструкції, згідно з вимогами щодо заповнення реквізитів розрахункових документів, що викладені в додатку 8 до цієї Інструкції, та подається до банку, що обслуговує його, у кількості примірників, потрібних для всіх учасників безготівкових розрахунків.
З додатків 2, 8 до Інструкції вбачається, що одним із реквізитів платіжного доручення є "Призначення платежу", який заповнюється з урахуванням вимог, установлених главою 3 Інструкції.
Пунктом 3.8. Інструкції визначено, що реквізит "Призначення платежу" платіжного доручення заповнюється платником так, щоб надавати повну інформацію про платіж та документи, на підставі яких здійснюється перерахування коштів отримувачу. Повноту інформації визначає платник з урахуванням вимог законодавства України. Платник відповідає за дані, що зазначені в реквізиті платіжного доручення "Призначення платежу".
Отже, платіжне доручення має містити відомості про те, яка саме господарська операція оплачується платником. Платник самостійно визначає призначення платежу та відповідає за вказані в призначенні платежу дані.
Таким чином, згідно призначення платежу сплачені ПрАТ "Кіровоградтурист" упродовж березня-вересня 2018 року кошти в сумі 237 347, 65 грн були сплачені на погашення податкового боргу по орендній платі з юридичних осіб, який стягується Головним управлінням ДФС в Кіровоградській області в іншій судовій справі, а не в рахунок погашення заборгованості, що є предметом спору у даній справі. Відповідачем не надано до справи доказів на підтвердження зарахування таких коштів на сплату боргу, що є предметом позову у справі № 912/3422/18.
З підстав вищенаведеного господарський суд дійшов висновку, що позовні вимоги Прокурора в інтересах держави в особі Міської ради міста Кропивницький про стягнення з ПрАТ "Кіровоградтурист" на користь Міської ради міста Кропивницький заборгованості по сплаті орендної плати за землю за Договором оренди земельної ділянки №140 від 22.10.2015 в сумі 195 090,50 грн за період з березня по грудень 2018 року є обґрунтованими та підлягають задоволенню повністю.
Судовий збір у відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідача повністю.
Керуючись ст. ст. 74, 76, 77, 126, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Кіровоградтурист" (25001, м. Кропивницький, вул. Ушакова, 1-б; код ЄДР 02593820) на користь Міської ради міста Кропивницький (25006, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 41; код ЄДР 26241020) заборгованість по сплаті орендної плати за землю за період з березня по грудень 2018 року в сумі 195 090,50 грн за договором оренди земельної ділянки № 140 від 22.10.2015 року на розрахунковий рахунок 33211812700002, МФО 823016, ЄДРПОУ 38037409, отримувач УДКСУ в м. Кір-д/код платежу: 18010600.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Кіровоградтурист" (25001, м. Кропивницький, вул. Ушакова, 1-б; код ЄДР 02593820) на користь Прокуратури Кіровоградської області (25006, м. Кропивницький, вул. В. Пермська, 4, код ЄДРПОУ 02910025, банк - Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, р/р 35215073004600, код класифікації видатків бюджету 2800) - 2 926,35 грн судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Належним чином засвідчені копії рішення направити Кіровоградській місцевій прокуратурі за адресою: 25006, м. Кропивницький, вул. Є. Чикаленка, 11; Міській раді міста Кропивницький за адресою: 25006, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 41 та Приватному акціонерному товариству "Кіровоградтурист" за адресою: 25006, м. Кропивницький, вул. Ушакова, 1-б, а також Прокуратурі Кіровоградської області за адресою: м. Кропивницький, вул. В. Пермська, 4 (до відома).
Повне рішення складено 23.04.2019.
Суддя В.В.Тимошевська
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 16.04.2019 |
Оприлюднено | 23.04.2019 |
Номер документу | 81336131 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Широбокова Людмила Петрівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Широбокова Людмила Петрівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Широбокова Людмила Петрівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Широбокова Людмила Петрівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Широбокова Людмила Петрівна
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Тимошевська В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні