ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 квітня 2019 року м. Ужгород№ 807/257/14 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Рейті С.І.
при секретарі судового засідання Міца В.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Закарпатській області до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Баркасово", третя особа - Мукачівське управління державного казначейства Головного управління Державного казначейства України у Закарпатській області, про стягнення заборгованості, -
ВСТАНОВИВ:
Мукачівська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Закарпатській області (далі - позивач, Мукачівська ОДПІ) звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Баркасово" (далі - відповідач, СТОВ "Баркасово"), третя особа - Мукачівське управління державного казначейства Головного управління Державного казначейства України у Закарпатській області (далі - третя особа, Мукачівське УДК), про стягнення заборгованості у сумі 1517,52 грн.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 27.02.2014 року провадження у справі закрито з підстав, встановлених п. 1 ч. 1 ст. 157 КАС України (чинного та в редакції до 15.12.2017 року), у зв'язку з тим, що справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства (а.с.48-51).
Ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 16.09.2014 року ухвалу Закарпатського окружного адміністративного суду від 27.02.2014 року залишено без змін (а.с.76-78).
Постановою Верховного Суду від 29.01.2019 року ухвалу Закарпатського окружного адміністративного суду від 27.02.2014 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 16.09.2014 року скасовано та справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду (а.с.117-123).
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Закарпатського окружного адміністративного суду від 06.03.2019 року, справу передано на розгляд судді Рейті С.І. (а.с.128).
Ухвалою судді Рейті С.І. від 11.03.2019 року адміністративну справу прийнято до провадження та призначено до судового розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (а.с.129).
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступного висновку.
Відповідно до частини 1 статті 67 Конституції України та статті 16 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі - ПК України), кожен зобов'язаний сплачувати податки, збори, інші обов'язкові платежі до держбюджету в порядку і розмірах, встановлених законом.
Згідно з абзацу першого ч. 9 ст. 17 Бюджетного кодексу України (у редакції, чинній на момент звернення податкового органу з позовом) прострочена заборгованість суб'єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) стягується з такого суб'єкта господарювання органами доходів і зборів, що є органами стягнення такої заборгованості у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб'єкта господарювання.
Зі змісту пункту 14 Порядку взаємодії між органами Державного казначейства України та органами Державної податкової служби України в процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями, затвердженого наказом Державного казначейства України, Державної податкової адміністрації України від 25.04.2002 року № 74/194, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.05.2002 року за N 436/6724, вбачається, що щомісяця, до кінця місяця, що настає за звітним, територіальні органи Казначейства надають у паперовому вигляді відповідним територіальним органам Міндоходів подання за формою згідно з додатком 1 до Порядку обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993 - 1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 року № 174, щодо: простроченої заборгованості перед державним бюджетом за бюджетними позичками, фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі, на суму заборгованості з основного боргу, відсотків та пені, нарахованої на таку заборгованість, станом на 1-е число поточного місяця у національній валюті з обов'язковим зазначенням кодів бюджетної класифікації, на які повинні зараховуватись суми простроченої заборгованості за кожним її видом; простроченої заборгованості перед державним бюджетом за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, заборгованості з основного боргу, відсотків, плати за надання гарантій та пені, нарахованої на таку заборгованість, станом на 1-е число поточного місяця у національній валюті та валюті кредиту з обов'язковим зазначенням кодів бюджетної класифікації, на які повинні зараховуватись суми простроченої заборгованості за кожним її видом.
Згідно з пп.20.1.19 п.20.1 ст.20 ПК України (у редакції, чинній на час звернення податкового органу з позовом) контролюючи органи мають право стягувати суми простроченої заборгованості суб'єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.
Пунктом 1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України встановлено, що погашення простроченої заборгованості суб'єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) здійснюється у порядку, визначеному главою 9 розділу II цього Кодексу.
Отже, аналіз положень податкового та бюджетного законодавства дають підстави для висновку про те, що законодавець поширив процедуру погашення податкового боргу на порядок стягнення заборгованості за бюджетними позичками, тим самим наділивши правовідносини позики, що виникли між державою як позикодавцем та господарюючим суб'єктом як позичальником, ознаками публічно-правових, стягнення якого здійснюється органами державної податкової служби України шляхом звернення до суду з відповідним позовом з врахуванням вимог, встановлених главою 9 розділу II цього Кодексу.
Главою 9 "Погашення податкового боргу платників податків" розділу II ПК України встановлено строки давності та їх застосування (ст.102 цього Кодексу).
Відповідно до п.102.4 ст.102 ПК України у разі якщо грошове зобов'язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв'язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов'язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу. Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.
Згідно з абзацом другим ч. 9 ст.17 Бюджетного кодексу України позовна давність на вимоги щодо погашення такої заборгованості суб'єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) не поширюється.
Колізію між ст.102 ПК України та ст.17 Бюджетного кодексу України слід вирішувати з урахуванням такого.
У разі якщо норми нормативних актів рівної юридичної сили містять різні моделі правового регулювання, перевагу при застосуванні слід надавати тій нормі, яка регулює вужче коло суспільних відносин, тобто є спеціальною.
Пункт 102.4 ст.102 ПК України щодо правовідносин з приводу реалізації прав і обов'язків, щодо яких виник спір, слід вважати загальною, перевагу ж мають спеціальні норми, якими є норми Бюджетного кодексу України (а саме: абзац другий ч.9 ст.17, які регулюють вузьке коло суспільних відносин (відносини, що виникають у сфері погашення заборгованості суб'єкта господарювання перед державою).
Враховуючи системний аналіз викладених положень, органи державної податкової служби України, отримавши подання органу державного казначейства щодо наявності непогашеної податкової заборгованості суб'єкта господарювання перед державою за надану останньому фінансову допомогу, а також пені, нарахованої на таку заборгованість, вправі звертатися до суду з відповідним позовом про стягнення такої заборгованості без обмеження строками позовної давності.
Підставою для подання адміністративного позову є прострочена заборгованість перед державним бюджетом за бюджетною позичкою згідно Постанови КМУ № 1003 в сумі 1131, 73 грн. (код платежу 00263100) в т.ч. пені 381, 73 грн. та Постанови КМУ № 1953 в сумі 385, 79 грн. (код 00263300) в т.ч. пені - 117, 79 грн.
Позивач у своєму адміністративному позові посилається на ту обставину, що облік заборгованості (в т.ч., простроченої) перед державою за кредитами, залученими державною або під державні гарантії, бюджетними позичками/ фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993 - 1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості здійснюється відповідно до Порядку затвердженого Постановою КМ України від 02.03.2011 року № 174 та щодо договору № 11 від 12.02.1999 року Постановою КМ України від 10.12.1998 року № 1953 "Про забезпечення сільськогосподарських товаровиробників матеріально-технічними та фінансовими ресурсами в 1999 році".
Зважаючи на приписи Постанови КМ України від 10.12.1998 року № 1953, за додатком 2, фінансова допомога у підготовці техніки до проведення весняно-польових робіт у 1999 році (далі - фінансова допомога) надається сільськогосподарським товаровиробникам, агротехсервісним та ремонтним підприємствам на закупівлю запасних частин і ремонтних матеріалів та оплату послуг ремонтних підприємств.
Пунктом 5 даної постанови відділення Державного казначейства у районах на підставі рішення райдержадміністрації укладають угоди із сільськогосподарськими товаровиробниками усіх форм власності та агротехсервісними підприємствами про надання і повернення фінансової допомоги і оплачують подані їм рахунки на запасні частини, ремонтні матеріали та послуги ремонтних підприємств.
На виконання даної постанови по наданню фінансової безвідсоткової допомоги між відділенням Державного казначейства у Мукачівському районі та КСП "Баркасово" 12.02.1999 року було укладено Договір № 11 (а.с. 11-12).
За постановою КМ України від 10.09.1997 року № 1003 "Про фінансову допомогу на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/98 року", відповідно до Закону України від 15.08.1997 р. "Про часткову зміну Закону України "Про Державний бюджет України на 1997 рік" та на виконання постанови Верховної Ради України від 15.08.1997 р. № 505 "Про інформацію Кабінету Міністрів України про ситуацію в сільському господарстві та невідкладні заходи щодо державної підтримки агропромислового комплексу" Кабінет Міністрів України виділив на фінансування заходів з підготовки до роботи в осінньо-зимовий період 1997/98 року, забезпечення збирання та збереження врожаю 1997 року, інші невідкладні потреби Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним державним адміністраціям цільовим призначенням для сільськогосподарських товаровиробників 60 млн. гривень (на умовах повернення їх до 1 жовтня 1998 р.) за розподілом згідно з додатком. Міністерство фінансів профінансувало зазначені витрати за рахунок резервного фонду Кабінету Міністрів України через органи Головного управління Державного казначейства на підставі укладених з ними угод.
На виконання даної Постанови № 1003 було укладено Договір № 9 від 30.09.1997 року між відділенням Державного казначейства у Мукачівському районі та КСП "Баркасово" (а.с.15-16).
Згідно із вказаними нормативно-правовими актами та за умовами надання фінансової допомоги Відділеннями державного казначейства України укладалися договори із товаровиробниками усіх форм власності та агротехсервісними підприємствами. Відповідними договорами визначалася мета надання безвідсоткової фінансової допомоги, її сума, терміни повернення та відповідальність за неналежне виконання договірних зобов'язань.
За несвоєчасне повернення коштів СТОВ "Баркасово" Мукачівським УДК на виконання постанови КМУ від 02.03.2011 року № 174 внесено подання № 10 від 27.11.2013 року для здійснення відшкодування заходів щодо стягнення простроченої заборгованості за фінансовою допомогою, наданою за рахунок коштів резервного фонду КМУ згідно з постановою КМУ від 11.09.1997 року № 1003 (бюджетна позичка) станом на 01.11.2013 року за офіційним курсом Національного банку, встановленим на звітну дату, в т.ч., заборгованість СТОВ "Баркасово" за бюджетною позичкою - 750,00 грн., та заборгованість за бюджетною пенею - 381,73 грн.
Також Мукачівським УДК внесено подання № 10/2 від 27.11.2013 року для здійснення відшкодування заходів щодо стягнення простроченої заборгованості за фінансовою допомогою, наданою за рахунок коштів резервного фонду КМУ згідно з постановою КМУ від 11.09.1997 року № 1003 (бюджетна позичка) станом на 01.11.2013 року за офіційним курсом Національного банку, встановленим на звітну дату, в т.ч., заборгованість СТОВ "Баркасово" за бюджетною позичкою - 268,00 грн., та заборгованість за бюджетною пенею - 117,79 грн.
Згідно п.59.1 ст.59 ПК України, у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов'язання в установлені законодавством строки, орган державної податкової служби надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Аналогічна за змістом норма містилась у ст. 6 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000 року № 2181-ІІІ (втратив чинність з 01.01.2011 року, чинний на час направлення податкових вимог) та згідно пп.6.2.1 цієї статті - у разі коли платник податків не сплачує узгоджену суму податкового зобов'язання в установлені строки, податковий орган надсилає такому платнику податків податкові вимоги.
У відповідності до вимог діючого станом на час направлення вимог податкового законодавства, Мукачівською ОДПІ, на підставі пп. 6.2.1 п.6.2 ст.6 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", СТОВ "Баркасово" направлено першу (№ 1/249 від 19.04.2007 року) та другу (№ 2/372 від 03.07.2007 року) податкові вимоги (вручені відповідачу особисто під розписку).
Відповідно до пп.20.1.19 п.20.1 ст.20 ПК України контролюючі органи мають право застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов'язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України; стягувати суми недоїмки із сплати єдиного внеску; стягувати суми простроченої заборгованості суб'єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Мукачівською ОДПІ доведено наявність заборгованості СТОВ "Баркасово" у розмірі 1517,52 грн., правомірність звернення з позовом про стягнення заборгованості до суду та наявність підстав для стягнення такого, тобто позовні вимоги відповідають положенням податкового законодавства та підтверджені дослідженими належними та допустимими доказами, відповідачем не спростовано, в зв'язку з чим позов підлягає до задоволення та слід стягнути з СТОВ "Баркасово" заборгованість у розмірі 1517,52 грн.
Згідно ст. 139 КАС України, судові витрати у справі не стягуються та за рахунок бюджету не компенсуються.
Керуючись ст. ст. 5, 12, 19, 72, 77, 241 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Закарпатській області (Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Августина Штефана, 21А, код ЄДРПОУ 39568154) до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Баркасово" (Закарпатська область, Мукачівський район, с. Баркасово, вул. Кірова, 19, код ЄДРПОУ 30839073), третя особа - Мукачівське управління державного казначейства Головного управління Державного казначейства України у Закарпатській області (Закарпатська область, м. Мукачево, пл. Миру, 42, код ЄДРПОУ 22107709), про стягнення заборгованості - задовольнити повністю.
2. Стягнути з Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Баркасово" до державного (місцевого) бюджету за відповідним кодом бюджетної класифікації заборгованість за бюджетними позичками та фінансовою допомогою у сумі 1517,52 грн. (одна тисяча п'ятсот сімнадцять гривень п'ятдесят дві копійки).
3. Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 255 КАС України, та може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення, а в разі проголошення в судовому засіданні вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження - протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2019 |
Оприлюднено | 24.04.2019 |
Номер документу | 81361729 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Рейті С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні