Рішення
від 16.04.2019 по справі 580/99/19
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 квітня 2019 року справа № 580/99/19

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого - судді: Тимошенко В.П.,

за участю секретаря судового засідання: Пруднікової В.О.,

розглянувши за правилами загального позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору товариство з обмеженою відповідальністю «Ілларіум» про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії,

встановив:

09 січня 2019 року до Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (18000, м. Черкаси, вул. Різдв?яна, 43, кв. 40, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) до Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради ( вул. Б.Вишневецького, 36, м. Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 38764723), в якому позивач просить:

1) визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не виключення відомостей відносно позивача, як керівника ТОВ «Ілларіум» з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;

2) зобов'язати відповідача виключити з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомості стосовно позивача як керівника ТОВ «Ілларіум» .

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 06.12.2018 вона звернулась із заявою про виключення з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відомості про неї, як керівника юридичної особи ТОВ Ілларіум . Відповідач листом від 19.12.2018 повідомив позивача про те, що для виключення з реєстру необхідно надати протокол Загальних зборів товариства, фактично відмовивши їй у задоволенні її заяви. Вважаючи дану бездіяльність протиправною позивач звернулася до суду з даним позовом.

Ухвалою від 14.01.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження та постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами та залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору товариство з обмеженою відповідальністю «Ілларіум» .

Відповідач у встановлений судом строк відзив на позовну заяву не надав.

Третя особа надала до суду пояснення в яких зазначила, що 17.08.2018 ОСОБА_1 звернулася із заявою про звільнення з 04.09.2018. 03.09.2018 провели загальні збори ТОВ «Ілларіум» , на яких вирішувалося питання щодо звільнення директора товариства. Однак, ОСОБА_2 уже не вперше ігнорує загальні збори товариства, що унеможливило виключити ОСОБА_1 з даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, через відсутність необхідної кількості голосів для прийняття рішення та оформлення у встановленому законодавством порядку протоколу загальних зборів товариства.

Ухвалою від 07.03.2019 постановлено здійснити розгляд даної справи за правилами загального позовного провадження та витребувано в Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради відзив на позовну заяву та копію реєстраційної справи ТОВ «Ілларіум» (ідентифікаційний код 39993717).

05.04.2019 Департаментом організаційного забезпечення Черкаської міської ради надано суду копію реєстраційної справи ТОВ Ілларіум . Відзив на позовну заяву відповідачем до суду не надано, тому суд розглядає справу за наявними у ній матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд зазначає, що за ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Згідно з ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

06.12.2018 позивачем державному реєстратору юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Департаменту організаційного забезпечення подано заяву про виключення з реєстру відомостей як керівника юридичної особи, в якій вона просила: виключити з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відомості про ОСОБА_1 - як керівника юридичної особи ТОВ Ілларіум . До вказаної заяви позивачем було додано: копію трудової книжки із записом про звільнення, копію наказу про звільнення та копію заяви про звільнення від 03.06.2018 (а.с.12).

19.12.2018 листом №8815-2 відповідач надав позивачу відповідь в якій зазначив, що згідно Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань для проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, подаються такі документи:

1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, яка затверджена Міністерством юстиції України;

2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру (протокол);

3) документ про сплату адміністративного збору (а.с.13).

Не погодившись із таким рішенням відповідача, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців врегульовані Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань в редакції, чинній на період спірних правовідносин.

Статтею 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань визначено, що Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи.

Відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань державний реєстратор:

1) приймає документи;

2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації;

4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

5) веде Єдиний державний реєстр;

6) веде реєстраційні справи;

7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Згідно з ч. 1 ст. 14 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань документи для державної реєстрації можуть подаватися у паперовій або електронній формі. У паперовій формі документи подаються особисто заявником або поштовим відправленням.

Відповідно до ч.4 ст. 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи:

1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;

2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв'язку з юридичною особою;

3) реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об'єднання, політичні партії;

5) відомості про керівні органи громадського формування (ім'я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв'язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів;

6) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов'язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи;

7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36цього Закону;

8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;

9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта або розподільчого балансу - у разі внесення змін, пов'язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа;

10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов'язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи;

11) заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника у разі внесення до установчих документів змін, які впливають на систему його оподаткування;

12) звіт про результати емісії акцій у випадку, передбаченому абзацами третім і четвертим пункту 48 частини другої статті 9 цього Закону;

13) звіт про оцінку майна у випадку, передбаченому абзацом сьомим пункту 48 частини другої статті 9 цього Закону.

Відповідно до ст. 25 ст. 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі:

1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації;

2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" щодо:

визнання повністю або частково недійсними рішень засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу;

визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи;

заборони (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій;

накладення/зняття арешту корпоративних прав;

зобов'язання вчинення реєстраційних дій;

скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі;

виділу юридичної особи;

провадження у справах про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, прийнятих відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом";

припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи;

відміни державної реєстрації припинення юридичної особи;

припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи;

відміни державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця;

відміни в порядку апеляційного/касаційного оскарження судового рішення, на підставі якого вчинено реєстраційну дію;

3) рішень, прийнятих за результатами оскарження в адміністративному порядку відповідно до статті 34 цього Закону.

Порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає:

1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);

2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;

3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі;

4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру;

5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;

7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об'єднання;

8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів;

10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).

Аналіз наведених норм, дає підстави вважати, що державний реєстратор повинен прийняти по опису документи від заявника для здійснення реєстрації змін до відомостей про юридичну особу та перевірити їх на наявність підстав для зупинення вчинення реєстраційної дії або для відмови в здійсненні реєстраційної дії.

Підстави для відмови у державній реєстрації визначені в ч.1 ст. 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань . Серед них зокрема є такі підставі для відмови у державній реєстрації: 1) документи подано особою, яка не має на це повноважень; 5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України.

З огляду на викладене, суд вважає, що відповідач прийнявши до розгляду заяву позивача повинен був прийняти рішення щодо проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів чи відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру.

Таким чином, державний реєстратор юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради розглянувши заяву позивача від 06.12.2018 дія не на підставі, не в межах повноважень та у не спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, оскільки він повинен був прийняти по опису документи від заявника для здійснення реєстрації змін до відомостей про юридичну особу та перевірити їх на наявність підстав для зупинення вчинення реєстраційної дії або для відмови в здійсненні реєстраційної дії, а тому позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо не розгляду заяви позивача у встановленому законом порядку підлягає до задоволення.

Щодо позовних вимог в частині зобов'язання відповідача виключити з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомості стосовно позивача як керівника ТОВ «Ілларіум» , суд зазначає таке.

Як випливає зі змісту Рекомендації Комітету ОСОБА_3 Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.

Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - ключовим завданням якого є здійснення правосуддя. Суд, обираючи спосіб захисту прав у сфері публічно-правових відносин, не може у своєму рішенні використовувати повноваження суб'єкта владних повноважень, оскільки адміністративний суд у виборі способу захисту прав у сфері публічно-правових відносин обмежується конституційними засадами.

Таким чином, вищевказана позовна вимога розцінюється судом як втручанням в дискреційні повноваження відповідача та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

В свою чергу, відповідно до частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для повного ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Згідно з частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Завдання судочинства досягаються шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Ці вимоги закріплюють у національному законодавстві положення статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950, ратифікованої Законом України від 17.07.1997, відповідно до якої кожному гарантується право на справедливий судовий розгляд. Кожен при вирішенні питання щодо його цивільних прав та обов'язків має право на справедливий і відкритий розгляд упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Відповідно до пункту 2 частини четвертої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

У зв'язку з наведеним, керуючись положеннями статті 6, пунктом 2 частини четвертої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за можливе вийти за позовні вимоги та зобов'язати відповідача повторно розглянути заяву позивача про виключення з реєстру відомостей як керівника юридичної особи від 06.12.2018 та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади і органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України.

Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи вищевикладене, з'ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України, суд вважає, що наявні правові підстави для часткового задоволення адміністративного позову, а саме зобов'язати Департамент організаційного забезпечення Черкаської міської ради розглянути заяву ОСОБА_1 про виключення з реєстру відомостей про неї як керівника юридичної особи від 06.12.2018 та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, сплачений позивачем судовий збір у розмірі 384,20 (пропорційно задолених позовних вимог) грн. підлягає стягненню на користь позивача з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань цього суб'єкта владних повноважень.

Керуючись статтями 14, 77, 90, 139, 205, 229, 242-246, 255 КАС України, суд

вирішив:

Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради ( вул. Б. Вишневецького, 36, м. Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 38764723) щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 (18000, м. Черкаси, вул. Різдв?яна, 43, кв. 40, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) про виключення з реєстру відомостей про неї як керівника юридичної особи.

Зобов'язати Департамент організаційного забезпечення Черкаської міської ради ( вул. Б. Вишневецького, 36, м. Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 38764723) розглянути заяву ОСОБА_1 (18000, м. Черкаси, вул. Різдв?яна, 43, кв. 40, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) про виключення з реєстру відомостей про неї як керівника юридичної особи від 06.12.2018 та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради ( вул. Б.Вишневецького, 36, м. Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 38764723) на користь ОСОБА_1 (18000, м. Черкаси, вул. Різдв?яна, 43, кв. 40, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 384 (триста вісімдесят чотири) грн 20 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений 22.04.2019.

Суддя В.П. Тимошенко

Дата ухвалення рішення16.04.2019
Оприлюднено24.04.2019

Судовий реєстр по справі —580/99/19

Рішення від 08.05.2019

Адміністративне

Лебединський районний суд Сумської області

Стеценко В. А.

Рішення від 16.04.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 03.04.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 21.03.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 07.03.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 21.01.2019

Адміністративне

Лебединський районний суд Сумської області

Стеценко В. А.

Ухвала від 14.01.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні