СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 квітня 2019 р. Справа № 818/1489/18
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Шевченко І.Г.,
за участю секретаря судового засідання - Мельник О.П.,
представника позивача - ОСОБА_1,
представників відповідача-1 - Козюлі І.М., Чупіки Л.І.,
представників відповідача -2 - Верем'юка Д.А., Яндоли Є.Л.,
представника третьої особи - Коробейника В.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_7 до Черепівської сільської ради Буринського району Сумської області, Тернівської селищної ради Недригайлівського району Сумської області, треті особи, які не заявляються самостійних вимог на предмет спору: Сумська обласна державна адміністрація, Біжівська сільська рада Буринського району, Сергіївська сільська рада Білопільського району про визнання протиправними та скасування рішень повністю та в частині,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_7 (далі - позивач, ОСОБА_7.) звернувся до суду з позовною заявою до Черепівської сільської ради Буринського району Сумської області (далі - відповідач-1, Черепівська сільрада), Тернівської селищної ради Недригайлівського району Сумської області (далі - відповідач-2, Тернівська селищна рада), третя особа - Сумська обласна державна адміністрація (далі - третя особа-1, Сумська ОДА), в якій просив визнати протиправними та скасувати:
1) рішення дев'ятої сесії Черепівської сільради від 12.09.2016 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради ;
2) рішення десятої сесії Черепівської сільради від 30.09.2016 Про схвалення проекту рішення сільської ради Про добровільне об'єднання територіальних громад ;
3) рішення одинадцятої сесії Черепівської сільради від 04.10.2016 Про добровільне об'єднання територіальних громад ;
4) рішення дев'ятої сесії сьомого скликання Тернівської селищної ради від 30.09.2016 Про схвалення проекту рішення Про добровільне об'єднання територіальних громад в частині схвалення проекту рішення Тернівської селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад , підготовлений спільною робочою групою, разом із планом організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад селища міського типу Терни та сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району в Тернівську селищну об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни;
5) рішення десятої сесії сьомого скликання Тернівської селищної ради від 04.10.2016 Про добровільне об'єднання територіальних громад в частині об'єднання з територіальними громадами селища міського типу Терни та сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району в Тернівську селищну об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни.
Свої вимоги мотивує тим, що, відповідачами при прийнятті оскаржуваних рішень було грубо порушено норми Конституції України, Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад , Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , а також права позивача та інтереси всіх членів територіальної громади Черепівської сільради. Зазначає, що об'єднання територіальної громади Черепівської сільради з Тернівською селищною радою суперечать інтересам членів громади, оскільки Терни є селищем Недригайлівського району, чисельність якого складає 3029 чоловік та не має розвиненої інфраструктури, а громада при цьому воліє об'єднатися/приєднатися з територіальною громадою Буринської міської ради з центром у м.Буринь, яке має розвинену інфраструктуру та чисельність якого складає 8787 чоловік.
Стверджує, що оскаржувані рішення, якими утворено таку територіальну громаду, прийняті з порушенням Європейської хартії місцевого самоврядування та ряду принципів добровільного об'єднання, передбачених статтею 2 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад , зокрема, принципів законності, добровільності, економічної ефективності, прозорості та відкритості, оскільки не враховано думку територіальної громади, яка згідна на добровільне об'єднання лише з частиною громад району, представники громади в робочу групу з підготовки перспективного плану не включені, на засідання постійних комісій облради з розгляду цього питання вони не запрошувались. Відмічає, що враховуючи динаміку прийняття рішень відповідачами жодним з них не було дотримано процедури обговорення з громадою питань об'єднання територіальних громад, а рішення Черепівської сільради приймались таємним голосуванням та не були опублікованими.
Ухвалою суду від 30.04.2018 вказану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 22.05.2018 (т.1 а.с.2-3), яке неодноразово відкладалось та оголошувалась перерва, в тому числі за клопотанням представників сторін, з метою надати час для подання заяв по суті спору, додаткових доказів та письмових пояснень з приводу заявлених клопотань (а.с.75,90,138,160).
Під час підготовчого провадження 21.05.2018 представник третьої особи-1 подав до суду пояснення (т.1 а.с.57-70), в яких, з урахуванням поданих доказів, просив відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, виходячи з того, що відповідачі, дотримавши процедуру об'єднання територіальних громад, визначену Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад , звернулися до Сумської ОДА для отримання відповідного висновку. При прийнятті Сумською ОДА висновку щодо відповідності проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад було враховано пункт 4 Методики формування спроможних територіальних громад, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2015 року №214, відповідно до якого формування спроможних територіальних громад здійснюється, зокрема, шляхом розроблення, обласною державною адміністрацією проекту перспективного плану; схвалення проекту обласною радою та затвердження Кабінетом Міністрів України перспективних планів.
Так, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2015 р. № 1001-р Про затвердження перспективного плану формування територій громад Сумської області (далі - Перспективний лан) було затверджено план, відповідно до якого було визначено конфігурацію територіальних громад Сумської області.
З урахуванням повноважень, наданих статтею 7 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад , урахувавши, що до третьої особи-1 звернулись відповідачі та Біжівська сільрада для добровільного об'єднання у межах конфігурації передбаченої Перспективним планом, наявність схвалених проектів рішень про добровільне об'єднання з планами організаційних заходів та їх відповідність Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад та зазначеній вище Методиці, голова Сумської ОДА у межах компетенції видав розпорядження від 03.10.2016 № 497-ОД Про затвердження висновку щодо відповідності проекту рішення про добровільне об'єднання територіальних громад Конституції та законам України .
26.06.2018 відповідачем-2 - Тернівською селищною радою надано відзив на позов, в якому просив відмовити у задоволенні позову з підстав невірно обраного способу захисту позивача та відсутності порушень при прийнятті оскаржуваних рішень (а.с.93).
Ухвалою суду від 27.02.2018 (т.1 а.с.136-137) до участі у розгляді справи залучено як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Біжівську сільську раду Буринського району Сумської області (далі - третя особа-2, Біжівська сільрада) та Сергіївську сільську раду Білопільського району Сумської області (далі - третя особа-3, Сергіїївська сільрада). Також вказаною ухвалою суду відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача-2 про залишення позовної заяви без розгляду (т.1 а.с.87-88) та клопотання про залишення позовної заяви без руху (т.1 а.с.81).
Крім того, ухвалою суду, занесеною до протоколу судового засідання від 27.06.2018, на підставі ч.4 ст.173 Кодексу адміністративного судочинства України було продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів (т.1 а.с.138).
Ухвалою суду, занесеною до протоколу судового засідання від 19.09.2018 (т.1 а.с.168-169), підготовче провадження було закрито та призначено розгляд справи по суті в судовому засіданні на 08.10.2018.
Судове засідання неодноразово відкладалось, та в ньому оголошувалась перерва, у зв'язку з неявкою представників відповідача-1, витребуванням додаткових доказів у сторін, за клопотанням представника позивача, представника відповідача-2, у зв'язку з наданням часу для ознайомлення з наданими доказами (т.1, а.с.248, т.2, а.с.14-15, 22-23,31, 32,36, 41, 121-122, 138-139,148,169-170,206-207).
04.10.2018 представник відповідача-1 подав до суду заяву про визнання позову (т.1 а.с.187-188), в якому голова Черепівської сільради зазначив, що Черепівська сільрада визнає його в повному обсязі. Вказав, що рішення Черепівської сільської ради, прийняті щодо об'єднання територіальних громад селища міського типу Терни та сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району в Тернівську селищну об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни, були прийняті з поспіхом, без громадського обговорення, таємним голосуванням, та не були оприлюднені у встановленому законом порядку. Прийняття оскаржуваних рішень призвело до обурення мешканців села Черепівка, Карпенкове, оскільки суперечило їх інтересам, у зв'язку з чим 14.07.2017 було прийнято рішення, яким оскаржувані рішення визнано такими, що втратили чинність, однак, скасування вказаних рішень виявилось недостатнім, а тому у зв'язку з відсутністю встановленого законом порядку виходу із складу об'єднаної територіальної громади представник вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
В судовому засіданні 08.11.2018 заява про визнання позову, судом не була прийнята та продовжено розгляд справи (т.2, а.с.14).
В судовому засіданні 08.10.2018 представник позивача подав додаткові пояснення у справі (т.1 а.с.240-241), в якому, з посиланням на норми Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад від 05.02.2015 №157-VIII, зазначив, що у кожній громаді, яка включається у процес об'єднання, обов'язково проводяться два громадські обговорення (перше - протягом 30днів, друге - протягом 60 днів) та дві сесії відповідної ради (перша - після закінчення першого обговорення, друга - протягом 30 днів після закінчення другого обговорення). Враховуючи встановлені строки, від моменту отримання пропозиції до остаточного рішення ради про надання згоди на об'єднання має пройти не менше 120 днів (реально - більше, враховуючи час роботи спільної робочої групи та інших підготовчих заходів). Вважає, що оскаржувані рішення відповідачів прийнято з численними порушенням норм діючого законодавства, а саме:
- відсутність Положення про порядок проведення громадських обговорень;
- не проведення у визначений законом строк громадських обговорень щодо об'єднання з Тернівською громадою Недригайлівського району: повідомлення, протоколів, рішення, реєстраційного списку;
- відсутність звіту про результати громадських обговорень та не опублікування його;
- прийняття рішення Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради від 12.09.2016 Черепівською сільрадою таємним голосуванням.
- не оприлюднення Черепівською сільрадою, а також Тернівською сільрадою проектів оскаржуваних рішень у визначений законом строк.
Просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
07.11.2018 представником Тернівської селищної ради подано до суду письмове пояснення (т.2, а.с.6-12), в яких просив суд відмовити позивачу у задоволенні позову у повному обсязі. Стверджує про безпідставність посилання представника позивача щодо недотримання порядку прийняття оскаржуваних рішень та проведення процедури громадських обговорення. Вважає, що матеріалами справи підтверджується, що громадські обговорення щодо майбутнього об'єднання територіальних громад проводилися у формі сходки жителів села та проведення опитування громадян села депутатами сільської ради, що є формою громадських обговорень у розумінні Закону України Про добровільне об єднання територіальних громад . Також стверджує, що жодна з обставин, на які посилається позивач, не свідчить про порушення з боку відповідачів, права позивача на участь у місцевому самоврядуванні, адже громадські обговорення були проведені у визначений законом спосіб на розсуд сільської ради. Буд-яких перешкод для позивача та інших членів громади взяти участь у громадських обговореннях з приводу економічної доцільності, необхідності, обґрунтованості такого об'єднання Черепівська сільрада не чинила.
Щодо проведення голосування депутатами Черепівської СР у таємний спосіб, зазначив, що позивачем не наведено жодних обґрунтувань щодо незаконності такого голосування та порушення саме його прав таким способом голосування.
В судовому засіданні 07.02.2019 представник позивача подав додаткові письмові пояснення (т.2 а.с.135-137), в яких просив позовні вимоги задовольнити та наголосив, що при прийнятті оскаржуваних рішень було порушено норми Конституції України, ст.ст. 2,5,6,7 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад , ст. 13 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності , ст. 59 Закону України про місцеве самоврядування в Україні , Регламент роботи Черепівської сільради, ст. 5 Європейської хартії місцевого самоврядування, ст.15 Закону України Про доступ до публічної інформації .
19.02.2019 представник відповідача-2 подав до суду додаткові пояснення (т.2 а.с.151-153), в яких наголосив, що відповідачі діяли в межах повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією України та Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад . Зазначив, що всі рішення Черепівської сільради з питань добровільного об'єднання територіальних громад у 2016 році, а саме щодо вивчення пропозицій щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та її громадського обговорення, про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників до спільної робочої групи, про громадське обговорення проекту рішення про добровільне об'єднання територіальних громад, про схвалення проекту рішення селищної ради про добровільне об'єднання територіальних громад були спрямовані саме на добровільне об'єднання територіальних громад та погоджені всіма учасниками процесу. Таким чином, територіальні громади відкрито демонстрували свої наміри здійснити добровільне об'єднання та фактично вчиняли всі необхідні дії для такого об'єднання, передбачені положеннями Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад .
Додатково відмітив, що обов'язковою умовою для задоволення позову є доведеність позивачем порушення саме його прав та охоронюваних законом інтересів з боку відповідачів, а такі порушення, на думку представника відповідача-2, відсутні.
В судовому засіданні 06.03.2019 представник позивача подав до суду додаткові пояснення (т.2 а.с.162-163), згідно яких зазначив, що об'єднання з територіальною громадою смт. Терни для позивача, як для жителя с. Черепівка, є вкрай небажаним та недоцільним в розрізі мети - поліпшення життєвих умов, з огляду на те, що у смт. Терни, яке претендує бути центром об'єднаної територіальної громади взагалі не розвинута інфраструктура, немає ключових територіальних органів, які забезпечуватимуть розвиток об'єднаної громади. Просив задовольнити позовні вимоги.
Представник позивача 01.04.2019 подав до суду додаткові письмові пояснення з доказами на обґрунтування своєї позиції, в яких додатково посилається на те, що Біжівська сільрада, яка третьої особою у даній справі, також висловила свою позицію не об'єднуватись в Тернівську селищну раду (т.3 а.с.2-15,17-29).
Представник третьої особи-2 - Біжівської сільради в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином (т.3 а.с.36), про причини неявки суд не повідомив, заяв про розгляд справи без участі не надсилав.
Представник третьої особи-3 в судове засідання не з'явився, надіслав до суду заяву, відповідно до якої просить розглянути справу без участі представника Сергіївської сільради, при вирішенні справи поклалися на розсуд суду (т.2 а.с.219).
Враховуючи приписи статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважав можливим розглядати справу у відсутності представників третьої особи-2 та третьої особи-3.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив суд їх задовольнити з підстав, викладених у позові та додаткових поясненнях.
Представники відповідача-1 в судовому засіданні просили позов задовольнити у повному обсязі з підстав, викладених у позові, та позиції, викладеної у заяві про визнання позову.
Представники відповідача-2 просили відмовити у повному обсязі у задоволенні позову з підстав, викладених у відзиві та додаткових поясненнях.
Представник третьої особи-1 - Сумської ОДА в судовому засіданні при вирішенні справи покладався на розсуд суду.
Заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи-1, дослідивши наявні матеріали справи, заяви по суті справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи та об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.
В судовому засіданні було встановлено, що Тернівська селищна рада направила листа від 08.05.2015 №361-02-27 Про ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад Черепівському сільському голові Буринського району Сумської області Резніку Ю.В., в якому висловила пропозицію щодо об'єднання, крім іншого, Черепівської сільради в Тернівську об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром в смт.Терни (т.1 а.с.189).
За результатами проведеного опитування громадян, що проживають на території Черепівської сільради (а.с.190-204), було встановлено, що громадяни виявили бажання об'єднатися в Буринську територіальну громаду (77%), а за об'єднання в Тернівську громади виступило 23% громадян (т.1 а.с.190-204).
Листом від 25.06.2015 №02-28/204 Черепівська сільрада на запит Буринської районної державної адміністрації Сумської області від 17.06.2015 №01-11/1390 (а.с.205) повідомила, що за результатами громадського опитування жителів сільської ради громадяни виявили бажання об'єднатись до Буринської територіальної громади - 77%, до Тернівської громади Недригайлівського району - 23% (т.1 а.с.207).
На підставі рішення шостої сесії сьомого скликання Тернівської селищної ради від 12.05.2016, якою створено ініціативну групу у складі депутатського корпусу (т.3, а.с.37), було проведено опитування громадян в рамках громадського обговорення для визначення громадської думки щодо добровільного об'єднання громадян серед жителів селищної ради (т.2, а.с.84-120, т.3, а.с.40-76).
Розпорядженням Тернівського селищного голови від 01.07.2016 №61-ОД ініційовано добровільне об'єднання чотирьох територіальних громад, а саме Тернівської селищної ради, Біжівської сільської ради, Суховерхівської сільської ради та Черепівської сільради Буринського району Сумської області із адміністративним центром об'єднаної територіальної громади в смт.Терни (т.1 а.с.94, т.2, а.с.60-61).
28.07.2016 та 29.07.2017 в Тернівській селищній раді були проведені громадські обговорення за результатами яких вирішено підтримати ініціативу Тернівського селищного голови про добровільне об'єднання (т.3, а.с.77-105).
Рішенням сьомої сесії сьомого скликання Тернівської селищної ради від 02.08.2016 Про надання дозволу на добровільне об'єднання територіальних громад надано згоду на добровільне об єднання територіальних громад Тернівської селищної ради, Біжівської сільської ради, Суховерхівської сільської ради та Черепівської сільради (т.1 а.с.95).
Рішенням сьомої сесії сьомого скликання Тернівської селищної ради від 02.08.2016 затверджено Порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад (т.1 а.с.96, 97-98).
Тернівська селищна рада за підписом голови направила листа від 03.08.2016 №747-02-27 Про ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад Черепівському сільському голові Буринського району Сумської області Резніку Ю.В., Біжівському сільському голові Буринського району Сумської області Лещенко І.П. та Суховерхівському сільському голові Буринського району Сумської області Ярошенко В.І., в якому висловила пропозицію щодо об'єднання Тернівської селищної ради, Біжівської сільської ради, Суховерхівської сільської ради та Черепівської сільради в Тернівську об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром в смт.Терни (т.1 а.с.99, т.2 а.с.58-59, 72-73).
Після надходження поданої ініціативи, Черепівською сільрадою було проведено громадське обговорення шляхом опитування громадян у спосіб подвірного обходу (т.2, а.с.181-192)
12.09.2016 відбулось засідання дев'ятої сесії сьомого скликання Черепівської сільради (т.1, а.с.182-183), на якому було прийнято рішенням дев'ятої сесії сьомого скликання Черепівської сільради Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради , яким було вирішено дати згоду на добровільне об'єднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради в Тернівську територіальну громаду з центром у селищі Терни (т.1 а.с.14).
Розпорядженням Тернівського селищного голови від 23.09.2016 №94-ОД було утворено спільну робочу групу з підготовки проектів рішень щодо добровільного об'єднання громад (т.1 а.с.100).
23.09.2016 на засіданні спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад було вирішено підготувати проекти рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад до 28.09.2016 та доручено сільським головам, які увійшли до складу спільної робочої групи (а.с.100), забезпечити проведення обов'язкового громадського обговорення підготовлених проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад (а.с.101).
30.09.2016 відбулось засідання десятої сесії сьомого скликання Черепівської сільради (т.1 а.с.184, т.2 а.с.212-213), на якому за результатами громадського обговорення було прийнято рішенням десятої сесії сьомого скликання Черепівської сільради Про схвалення проекту рішення сільської ради Про добровільне об'єднання територіальних громад , яким схвалено проект рішення Черепівської сільради Про добровільне об'єднання територіальних громад , підготовлений спільною робочою групою разом із планом організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад селища міського типу Терни, сіл Бабакове, Володимирівка, Гострий Шпиль, Долина, Ківшик, Мазне, Шматове, Холодне, селищ Озерне та Черепівка Тернівської селищної ради Недригайлівського району; сіл Біжівка, Болотівка, Голуби Біжівської сільської ради Буринського району; сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району в Тернівську селищну об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни та доручено Черепівському сільському голові подати проект рішення Черепівської сільради Про добровільне об'єднання територіальних громад до Сумської ОДА для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та Законам України (т.1 а.с.15).
30.09.2016 відбулось засідання дев'ятої сесії сьомого скликання Тернівської селищної ради (т.1, а.с.242-244, т.2, а.с.74-77), на якому за результатами громадського обговорення (т.1, а.с.102) було прийнято рішення Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад , яким схвалено проект рішення Тернівської селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад , підготовлений спільною робочою групою, разом із планом організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад селища міського типу Терни, сіл Бабакове, Володимирівка, Гострий Шпиль, Долина, Ківшик, Мазне, Шматове, Холодне, селищ Озерне та Черепівка Тернівської селищної ради, Недригайлівського району; сіл Біжівка, Болотівка, Голуби Біжівської сільської ради Буринського району; сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району в Тернівську селищну об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни та доручено Тернівському селищному голові подати проект рішення Про добровільне об'єднання територіальних громад до Сумської ОДА для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та Законам України (т.1 а.с.19, 103-104, т.2 а.с.78-83).
Розпорядженням голови Сумської ОДА від 03.10.2016 №497-ОД затверджено висновок щодо відповідності Конституції та законам України проекту рішення Про добровільне об'єднання територіальних громад , схваленого Тернівської селищною радою, Черепівської сільрадою, Біжівською сільрадою щодо об'єднання в Тернівську селищу об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни (т.1 а.с.65-66, 107-108, т.2 а.с.70-71).
04.10.2016 відбулось засідання одинадцятої сесії сьомого скликання Черепівської сільради (т.1 а.с.185, т.2 а.с.216-218), на якому було прийнято рішення від 04.10.2016 Про добровільне об'єднання територіальних громад , яким вирішено об'єднатися з територіальними громадами селища міського типу Терни, сіл Бабакове, Володимирівка, Гострий Шпиль, Долина, Ківшик, Мазне, Шматове, Холодне, селищ Озерне та Черепівка Тернівської селищної ради Недригайлівського району; сіл Біжівка, Болотівка, Голуби Біжівської сільської ради Буринського району; сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району в Тернівську селищну об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни (т.1 а.с.16).
04.10.2016 відбулось засідання десятої сесії сьомого скликання Тернівської селищної ради (т.1, а.с.245-247, т.2 а.с.62-67), на якому було прийнято рішення Про добровільне об'єднання територіальних громад , яким вирішено об'єднатися з територіальними громадами селища міського типу Терни, сіл Бабакове, Володимирівка, Гострий Шпиль, Долина, Ківшик, Мазне, Шматове, Холодне, селищ Озерне та Черепівка Тернівської селищної ради, Недригайлівського району; сіл Біжівка, Болотівка, Голуби Біжівської сільської ради Буринського району; сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району в Тернівську селищну об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни, доручено Тернівському селищному голові звернутися до Сумської ОДА з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів Тернівської селищної ради Тернівської селищної об'єднаної територіальної громади та Тернівського голови в установленому законом порядку (т.1 а.с.20, 105-106, т.2, а.с.68-69).
Тернівський селищний голова звернувся до Сумської ОДА з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів Тернівської селищної ради об'єднаної територіальної громади та Тернівського селищного голови в установленому законом порядку, після чого Сумська ОДА листом від 07.10.2016 №01-17/6904 звернулася з відповідним зверненням до Центральної виборчої комісії.
Постановою Центральної виборчої комісії від 26.10.2016 №458 встановлено відсутність правових підстав для призначення перших виборів депутатів Тернівської селищної ради об'єднаної територіальної громади та Тернівського селищного голови і оголошення виборчого процесу відповідних місцевих виборів у зв'язку, зокрема, із наявністю двох населених пунктів у цій громаді з тотожними географічними назвами - село Черепівка Буринського району та село Черепівка Недригайлівського району, а також відсутністю відповідної постанови Верховної Ради України щодо зміни меж Недригайлівського та Буринського районів (т.1 а.с.68-69), про що листом від 01.11.2016 №01-1/7546 Сумська ОДА повідомила Тернівську селищну раду (т.1 а.с.67).
На зборах жителів села Черепівка Буринського району Сумської області 04.07.2017 було вирішено підтримати ініціативу сільського голови про скликання позачергової сесії сільської ради у зв'язку з результатами обходу жителів села з метою обговорення результатів подвірного обходу і прийняття відповідного рішення. В протоколі зборів відмічено, що в результаті обходу за приєднання до Буринської міської об'єднаної територіальної громади віддали підписи 356 чоловік, за приєднання до Тернівської громади - 17 чоловік, утрималися - 5 чоловік (т.1 а.с.24,25-39, 213-230).
Рішенням вісімнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Черепівської сільради від 05.07.2017 внесено зміни до рішення одинадцятої сесії Черепівської сільради від 04.10.2016 Про добровільне об'єднання територіальних громад в частині зміни територіальної громади - об'єднати Черепівську сільраду (села Черепівка та Карпенкове) в Буринську міську об'єднану територіальну громаду з центром в м. Буринь (т.1 а.с.21).
Рішенням дев'ятнадцятої сесії сьомого скликання Черепівської сільради від 14.07.2017 (т.1 а.с.22) надано згоду на добровільне об'єднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільради в Буринську міську об'єднану територіальну громаду з центром у м. Буринь та визнано такими, що втратили чинність, в тому числі всі оскаржувані Черепівської сільради рішення: 1) від 12.09.2016 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради ; 2) від 30.09.2016 Про схвалення проекту рішення Тернівської селищної ради Про добровільне об'єднання територіальних громад ; 3) від 04.10.2016 Про добровільне об'єднання територіальних громад ; 4) від 05.07.2017 Про внесення змін до рішення одинадцятої сесії Черепівської сільради від 04.10.2016 року Про добровільне об'єднання територіальних громад .
Рішенням двадцять другої сесії сьомого скликання Черепівської сільради від 11.12.2017 Про ініціювання добровільного приєднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району підтримано ініціативу щодо приєднання територіальних громад сіл Черепівської сільради до об'єднаної територіальної громади - Буринська міська рада (т.1 а.с.23).
Надаючи правову оцінку відносинам, що склались в даному випадку між сторонами, суд виходить з наступного.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Вказані норми узгоджуються з частиною третьою статті 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон України Про місцеве самоврядування в Україні ), відповідно до якої органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради України і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Відповідно до статті 2 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад від 05.02.2015 №157-VІІІ (далі - Закон України Про добровільне об'єднання територіальних громад ) добровільне об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.
Згідно зі статтею 3 вказаного Закону, суб'єктами добровільного об'єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст. Об'єднана територіальна громада, адміністративним центром якої визначено місто, є міською територіальною громадою, центром якої визначено селище, - селищною, центром якої визначено село, - сільською.
Відповідно до статті 5 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад ініціаторами добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).
Пропозиція щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об'єднаної територіальної громади та її найменування.
Сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи.
Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.
Як встановлено в судовому засіданні ініціатором об'єднання виступив Тернівський селищний голова, який розпорядженням від 01.07.2016 №61-ОД ініційовано добровільне об'єднання територіальних громад, а саме Тернівської селищної ради, Біжівської сільської ради, Суховерхівської сільської ради та Черепівської сільради Буринського району Сумської області із адміністративним центром об'єднаної територіальної громади в смт.Терни (т.2, а.с.60-61). Після чого в межах 30 днів з дня надходження такої пропозиції були проведені громадські обговорення, та за результатами яких вирішено підтримати ініціативу Тернівського селищного голови про добровільне об'єднання громад (т.3, а.с.77-105).
За результатами громадського обговорення рішенням сьомої сесії сьомого скликання Тернівської селищної ради від 02.08.2016 було надано згоду на добровільне об'єднання територіальних громад Тернівської селищної ради, Біжівської сільської ради, Суховерхівської сільської ради та Черепівської сільради та делеговано представників до спільної робочої групи (т.1 а.с.95). Крім іншого, рішенням сьомої сесії сьомого скликання Тернівської селищної ради від 02.08.2016 затверджено Порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад (т.1 а.с.96, 97-98).
Таким чином, Тернівською селищною радою дотримано вимоги ст. 5 Закону України статті 5 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад.
Статтею 6 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад встановлено, що сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об'єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади.
Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди.
У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об'єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад та інформує про це Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію.
Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об'єднується.
Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об'єднання територіальних громад.
Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад.
Як встановлено в судовому засіданні на виконання вказаної норми Тернівським селищним головою після прийняття Тернівської селищною радою рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад було направлено листа від 03.08.2016 №747-02-27 Про ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад , сільським головам суміжних територіальних громад, в тому числі відповідачу-1, в якому висловив пропозицію щодо об'єднання Тернівської селищної ради, Біжівської сільської ради, Суховерхівської сільської ради та Черепівської сільради в Тернівську об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром в смт.Терни (т.2 а.с.58-59, 72-73).
Після надходження поданої ініціативи Черепівським сільським головою в межах 30 днів було проведено громадське обговорення шляхом опитування громадян у спосіб подвірного обходу (т.2, а.с.181-192).
Після завершення громадського обговорення пропозиція була подана до Черепівської сільради, якою 12.09.2016 на дев'ятій сесії було прийнято рішення Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради , яким вирішено дати згоду на добровільне об'єднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради в Тернівську територіальну громаду з центром у селищі Терни (т.1 а.с.14) та, крім іншого, на засіданні вирішено делегувати представників до спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад (т.1, а.с.183).
У зв'язку з надходженням рішень про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад, розпорядженням Тернівського селищного голови від 23.09.2016 №94-ОД, у відповідності до вказаних вище норм, було утворено спільну робочу групу з підготовки проектів рішень щодо добровільного об'єднання громад (т.1 а.с.100), якою 23.09.2016 було проведене перше засіданні (т.1, а.с.101).
Відтак, суд визнає, що як Черепівською сільрадою так і Тернівською селищною радою було дотримано порядок підготовки проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад, визначений в ст. 6 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад .
Посилання представника позивача на те, що Черепівською сільрадою було порушено вимоги ч.4 ст. 5 зазначеного закону у зв'язку з тим, що не було прийнято відповідного порядку проведення громадського обговорення, не приймається судом до уваги, враховуючи наступне.
Відповідно до ч.4 ст. 5 статті 7 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою. У частині другій статті 7 вказаного закону термін громадське обговорення конкретизується як громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю. В той же час, жодних вимог щодо форми або способу проведення громадських обговорень законом не визначено. При цьому, в протоколі дев'ятої сесії Черепівської сільради зазначено, що були проведені сходки жителів села, депутатами проведено вивчення громадської думки шляхом опитування громадян ради (т.1, а.с.182), крім іншого, до матеріалів справи додані списки з підписами осіб (т.2, а.с.181-192), що підтверджує те, що радою було визначено порядок проведення громадського обговорення саме у такий спосіб.
Доводи представника позивача з приводу порушення відповідачем-1 вимог ч.2 ст. 6 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад в частині не видання розпорядження щодо забезпечення вивчення пропозицій щодо об'єднання, громадського обговорення та відсутність звіту про результати громадських обговорень та його опублікування, також не приймаються судом до уваги, оскільки, приписи вказаної норми визначають, що сільський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, проте вказані норми не встановлюють спосіб такого вивчення саме у формі розпорядження та не передбачають прийняття звіту про результати громадських обговорень та його опублікування. Проведене громадське обговорення (т.2, а.с.181-192) та подання відповідної пропозиції на розгляд сесії ради, на якій така пропозиція розглядалась, свідчить про те, що таке вивчення та громадське обговорення відбувалось.
Відповідно до ст. 7 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад , проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об'єднаної територіальної громади та її найменування; 3) план організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад.
Сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов'язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад.
Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення.
Як встановлено судом, спільною робочою групою 23.09.2016 на засіданні було вирішено підготувати проекти рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад до 28.09.2016 та доручено сільським головам, які увійшли до складу спільної робочої групи (т1, а.с.100), забезпечити проведення обов'язкового громадського обговорення підготовлених проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад (а.с.101). Надані суду копії проектів таких рішень (Тернівської селищної ради (т.2, а.с.79-82,) та Черепівської сільради (т.2, а.с.214-215), свідчать про виконання спільною робочою групою обов'язку стосовно підготовки проектів рішень, зміст вказаних проектів відповідають вимогам ч.1 ст. 7 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад . Вказане спростовує доводи представника позивача про порушення, зокрема Черепівською сільрадою вимог ч.4 ст. 6 та ч.1 ст. 7 вказаного закону.
Крім того, в судовому засіданні встановлено, що 28.09.2016 відбулось громадське обговорення проекту рішення Тернівської селищної ради про добровільне об'єднання громад в Тернівську об'єднану територіальну громаду з центром в смт.Терни, на якому вказаний проект було схвалено (т.1 а.с.102).
Що стосується, Черепівської сільради, як вбачається з матеріалів справи, рішення від 30.09.2016 (т.2, а.с.212-215) також було прийнято більшістю голосів з урахуванням результатів громадського обговорення, при цьому, в судовому засіданні представники відповідача зазначали, що з метою обговорення питання добровільного об'єднання громад були проведені збори жителів села.
Згодом представники відповідача-1 стверджували, що громадське обговорення з приводу добровільного об'єднання громад щодо прийняття оскаржуваних рішень, взагалі не проводилось, а тому просили позов задовольнити. Однак, до вказаних доводів суд відноситься критично, оскільки матеріалам справи підтверджено, що громадське обговорення проводилось як в 2015 році, так і в 2016 році, що ставить під сумнів твердження представників відповідача про взагалі відсутність такого обговорення. Також судом враховано, що представники відповідача в судовому засіданні постійно змінювали свою позицію в частині кількості проведених громадських обговорень.
Оцінюючи вказані докази в їх сукупності за своїм внутрішнім переконанням, суд приходить до висновку, що громадське обговорення проектів рішень відповідачів було проведено та схвалені протягом 30 днів з дня внесення їх на розгляд сесії рад - з врахуванням результатів громадського обговорення.
Відповідно до ч.ч.3-7 ст. 7 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад у п'ятиденний строк подаються раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.
У разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об'єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об'єднання територіальних громад.
У разі встановлення невідповідності проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад Конституції та законам України рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація повертає його на доопрацювання у порядку, встановленому цим Законом.
У разі прийняття сільськими, селищними, міськими радами рішень про добровільне об'єднання територіальних громад, а також у разі підтримки добровільного об'єднання територіальних громад на місцевому референдумі сільський, селищний, міський голова територіальної громади, в якій ініційовано питання про добровільне об'єднання територіальних громад, звертається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.
Розпорядженням голови Сумської ОДА від 03.10.2016 №497-ОД затверджено висновок щодо відповідності Конституції та законам України проекту рішення Про добровільне об'єднання територіальних громад , схваленого Тернівської селищною радою, Черепівської сільрадою, Біжівською сільрадою щодо об'єднання в Тернівську селищу об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни (т.1 а.с.65-66, 107-108, т.2 а.с.70-71).
04.10.2016 відбулись засідання сесій Черепівської сільради та Тернівської селищної ради (т.1 а.с.185, т.2 а.с.216-218), на яких були прийняті рішення Про добровільне об'єднання територіальних громад (т.1 а.с.16, а.с.20).
Представник позивача з посиланням на постанову Верховного Суду від 16.05.2018 у справі №367/6537/15-а, стверджує, що, з урахуванням динаміки прийняття оскаржуваних рішень, останні були прийняті з порушенням вимог ст.2, ст. 6 та ст. 7 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад , Європейської хартії місцевого самоврядування, оскільки не було дотримано строки проведення обговорення та не враховано думку громади. В той же час, Верховний Суд у постанові від 24.10.2018 у справі №731/216/17 стосовно проведення громадського обговорення у строк менший ніж встановлений вказаним законом відмітив, що положеннями Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад визначено саме граничний проміжок часу, протягом якого мають бути проведені певні заходи та оприлюднені їх результати, а тому відсутні порушення процедури громадських обговорень з огляду на той факт що громадське обговорення було проведено менше ніж встановлений в законі строк.
Відтак, враховуючи встановлені в судовому засіданні обставини у справі та досліджуючи їх в сукупності, суд визнає, що відповідачами було забезпечено належне громадське обговорення як пропозиції так і проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад на виконання вимог Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад з метою врахування думки громади. У зв'язку з цим доводи представника позивача з цього приводу не приймаються судом до уваги.
Додатково варто відмітити, що згідно із частиною шостою статті 49 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні депутат має право ухвального голосу з усіх питань, які розглядаються на сесіях ради.
Частиною другою статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Крім того, відповідно до статті 30 Закону України Про статус депутатів місцевих рад від 11.07.2002 №93-ІV, депутат місцевої ради не несе відповідальності за виступи на засіданнях ради та її органів, за винятком відповідальності за образу чи наклеп.
Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов'язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування. Депутат місцевої ради відповідно до цього Закону наділяється всією повнотою прав, необхідних для забезпечення його реальної участі у діяльності ради та її органів. (ст.ст.2,3 Закону України Про статус депутатів місцевих рад від 11.07.2002 №93-ІV).
Тобто, за приписами вказаних норм, приймаючи рішення (в тому числі оскаржувані) депутати сільської (селищної) ради є незалежними у прийнятті відповідного рішення та ніхто не може обмежити повноваження депутата місцевої ради під час прийняття ним відповідних рішень, а приймаючи рішення, у тому числі, і оскаржувані рішення, депутати представляють інтереси кожного мешканця відповідної громади, висловлюють їх загальну позицію, що виражається у прийнятому рішенні.
Також, обґрунтовуючи свою позицію, представник позивача посилається на порушення відповідачами, крім іншого, порядку оприлюднення, як проектів так і самих рішень, в тому числі у засобах масової інформації, та порушення Черепівською сільрадою порядку прийняття рішення Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради від 12.09.2016 в частині прийняття рішення таємним голосуванням.
Дійсно, приписами частини 3 ст. 59 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Згідно частини одинадцятої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов'язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації . Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України Про доступ до публічної інформації , крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Частиною третьою статті 15 Закону України Про доступ до публічної інформації від 13.01.2011 №2939-VІ (далі - Закон України Про доступ до публічної інформації ) обумовлено, що проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
При цьому пунктом 2 частини першої статті 15 Закону України Про доступ до публічної інформації розпорядники інформації зобов'язані оприлюднювати, зокрема, нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньо-організаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності. Інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов'язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п'яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації (ч.2 ст. 15 закону).
Згідно п.п.3.1.5, 3.1.6 Регламенту роботи Черепівської сільради сьомого скликання, затвердженого рішенням ради від 03.12.2015 (т.2, а.с.196-205) рішення сільського голови про скликання сесії доводиться до відома депутатів і населення не пізніше як за 10 днів до сесії, а виняткових випадках - не пізніше як за день до сесії із зазначенням часу скликання Повідомлення про сесії вивішуються на дошці оголошень у відведених для цього місцях або попередженням депутатів особисто кожного усно або письмово.
Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що частиною першою статті 15 Закону України Про доступ до публічної інформації встановлено вичерпний перелік проектів рішень, що підпадають під дію цього Закону та підлягають оприлюдненню і обговоренню.
В судовому засіданні встановлено, що оскаржувані рішення Тернівською селищною радою були оприлюднені на відповідному сайті, що визнається самим позивачем у позові. Що стосується Черепівської сільради, оприлюднення рішень у відповідності до п.3.6.6 Регламенту роботи Черепівської сільради сьомого скликання, затвердженого рішенням ради від 03.12.2015 (т.2, а.с.205, т.1, а.с.50) здійснюється шляхом надання за запитом відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації .
При цьому, як встановлено в судовому засіданні, відповідачами дійсно було допущено порушення в частині оприлюднення проектів рішень (доказів на спростовування вказаного не надано) та допущено Черепівською сільрадою при прийнятті оскаржуваного рішення Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради від 12.09.2016 вимог ч. 3 ст. 59 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні в частині прийняття рішення таємним голосуванням. Факт прийняття вказаного рішення таємним голосування підтверджується протоколом (т.1, а.с.182-183).
Разом з тим, суд звертає увагу на те, що під підставою позову слід розуміти обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, доводить факт порушення своїх прав, або ймовірність порушення нормативним актом прав у майбутньому.
Відповідно до вимог частини четвертої статті 161 Кодексу адміністративного судочинства України позивач зобов'язаний додати до позовної заяви всі наявні в нього докази, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.
При цьому, незалежно від підстав позову, визначених позивачем, адміністративні суди перевіряють коло обставин, що можуть слугувати підставами позову, з одного боку - для встановлення обов'язку вчинити певну дію (наявності права на прийняття рішення), з іншого - на доведення правової заінтересованості особи у виконанні цього обов'язку саме на її користь.
За приписами статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Згідно з частиною третьою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа, яка звернулася за судовим захистом, розпоряджається своїми вимогами на свій розсуд, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Таким правом користуються й особи, в інтересах яких подано позовну заяву, за винятком тих, які не мають адміністративної процесуальної дієздатності.
Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.
Наведені положення не дозволяють скаржитися щодо законодавства або певних обставин абстрактно, лише тому, що заявники вважають начебто певні положення норм законодавства чи обставини впливають на їх правове становище.
Таким чином, адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин. Тобто, для задоволення позову адміністративний суд повинен встановити, що у зв'язку з прийняттям рішення, дією або бездіяльністю суб'єктом владних повноважень порушуються права позивача.
При цьому, позивач на власний розсуд визначає, чи порушені його права рішеннями, дією або бездіяльністю суб'єкта владних повноважень.
Проте право на звернення до адміністративного суду з позовом не завжди співпадає з правом на судовий захист, яке закріплено у статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України. Саме по собі звернення до адміністративного суду за захистом ще не означає, що суд зобов'язаний надати такий захист. Адже для того, щоб було надано судовий захист суд повинен встановити, що особа дійсно має право, свободу та інтерес, про захист яких вона просить і це право, свобода чи інтерес порушені відповідачем у публічно-правових відносинах.
Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.
Вказаний висновок узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеної у постанові від 24 жовтня 2018 року у справі №731/216/17. Щодо необхідності доведення матеріально-правової зацікавленості (інтересу) позивача в оскарженні спірного рішення зазначено також у постанові Верховного Суду від 20.02.2019 у справі №522/3665/17.
Обґрунтовуючи свою позицію з приводу того, що оскаржувані рішення порушуються права позивача, представник позивача вказував на те, що об'єднання з територіальною громадою смт. Терни для позивача, як і для жителя с. Черепівка, є вкрай небажаним та недоцільним в розрізі мети - поліпшення життєвих умов, з огляду на те, що у смт. Терни, яке претендує бути центром об'єднаної територіальної громади взагалі не розвинута інфраструктура, немає ключових територіальних органів, які забезпечуватимуть розвиток об'єднаної громади.
Тобто, вказані доводи є абстрактними, не містять жодного обґрунтування негативного впливу оскаржуваного рішення саме на конкретні реальні індивідуально виражені права, свободи чи інтереси позивача. Фактично позивач як член територіальної громади села Черепівка звернувся за захистом законних інтересів територіальної громади, пов'язаних із здійсненням місцевого самоврядування, та яку обурило (як зазначено у заяві про визнання позову) прийняття оскаржуваних рішень, та якою, у зв'язку з чим 14.07.2017 було прийнято рішення, яким визнано такими, що втратили чинність оскаржувані рішення. В той же час, обставини, на які посилається представник позивача, на переконання суду, не свідчать про порушення з боку відповідачів саме права позивача на участь у місцевому самоврядуванні, як і відсутні докази перешкод для позивача (який фактично до 2018р. не цікавився життям громади) та інших членів громади взяти участь у громадських обговореннях, проведених, в тому числі, у формі зборів жителів села.
В розрізі вказаних обставин судом також враховано, що станом на момент звернення з позовом до суду 14.07.2017 Черепівською сільрадою було прийнято рішення, яким всі оскаржувані рішення цієї ради, були визнані такими, що втратили чинність та надано згоду на добровільне об'єднання територіальних громад в Буринську міську об'єднану територіальну громаду (т.1, а.с.22). Дане рішення станом на сьогодні не оскаржувалось та не скасовано. При цьому, ураховуючи норми статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування є законними, доки їхня невідповідність Конституції або законам України не визнається в судовому порядку.
Крім того, судом враховано, що розпорядження голови Сумської ОДА від 03.10.2016 №497-ОД, яким затверджено висновок щодо відповідності Конституції та законам України проекту рішення Про добровільне об'єднання територіальних громад , схваленого Тернівської селищною радою, Черепівської сільрадою, Біжівською сільрадою щодо об'єднання в Тернівську селищу об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни також станом на момент розгляду справи є чинним.
Посилання на ст. 13 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності від 11.09.2003 №1160-ІV не приймаються судом до уваги, оскільки вказаний закон визначає правові та організаційні засади реалізації державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності. При цьому, предметом оскарження є не нормативно-правові акти, що було встановлено в судовому засіданні під час розгляду справи, а тому посилання представника позивача на ч.3 ст. 57 Конституції України стосовно нормативно-правових актів також є необґрунтованим.
Доводи представника позивача в обґрунтування своєї позиції з приводу того, що представники громади в робочу групу з підготовки перспективного плану не включені та на засідання постійних комісій облради з розгляду цього питання не запрошувались, не приймаються судом до уваги, оскільки перспективний план був затверджений ще до прийняття оскаржуваних рішень Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2015 р. № 1001-р Про затвердження перспективного плану формування територій громад Сумської області , будь-які дії Сумської ОДА позивачем у цій справі не оскаржувались, станом на сьогодні вказане розпорядження чинне та не скасоване.
Посилання на докази, що стосуються Біжівської сільради (т.3, а.с.2-29) не приймаються судом до уваги, оскільки не стосуються предмета доказування.
Враховуючи встановлені в судовому засіданні обставини у справі суд не вбачає підстав для задоволення позову.
У зв'язку з тим, що у задоволенні позову відмовлено, розподіл судових витрат, понесених позивачем, відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 90, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 250, 255, 295, 297, п.15.5 Розділу VІІ Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позовної заяви ОСОБА_7 (41753, Сумська область, Буринський район, с. Черепівка, РНОКПП НОМЕР_1) до Черепівської сільської ради Буринського району Сумської області (41753, Сумська область, Буринський район, с. Черепівка, вул. Українська, 4, код ЄДРПОУ 04390469), Тернівської селищної ради Недригайлівського району Сумської області (42110, Сумська область, Недригайлівський район, смт. Терни, вул. Кооперативна,3, код ЄДРПОУ 04390156), треті особи, які не заявляються самостійних вимог на предмет спору: Сумська обласна державна адміністрація (40000, м. Суми, пл. Незалежності,2 код ЄДРПОУ 14005581), Біжівська сільська рада Буринського району (41762, Сумська область, Буринський район, с. Біжівка, вул. Шкільна, 1, код ЄДРПОУ 04390305), Сергіївська сільська рада Білопільського району (41843, Сумська область, Білопільський район, с. Сергіївка, вул. Молодіжна, 1, код ЄДРПОУ 04390245) про визнання протиправними та скасування рішень повністю та в частині - відмовити у повному обсязі.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст судового рішення складено 15.04.2019.
Суддя І.Г. Шевченко
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2019 |
Оприлюднено | 25.04.2019 |
Номер документу | 81396617 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні