Рішення
від 22.04.2019 по справі 904/109/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49600

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22.04.2019м. ДніпроСправа № 904/109/19

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мілєвої І.В. за участю секретаря судового засідання Батової Р.Р.

за позовом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, м. Дніпро

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Світанок", Дніпропетровська область, Широківський район, с. Миролюбівка

про стягнення 94 097,76 грн. шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки

Представники:

від позивача: ОСОБА_1 довіреність № 4-0.62-206/62-18 від 07.08.2018

від відповідача: ОСОБА_2 ордер серії ДП № 2485/009 від 11.02.2019

СУТЬ СПОРУ:

Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області звернулося до господарського суду з позовною заявою, в якій просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Світанок" 94 097,76 грн. шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в ході проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства на території Гречаноподільської ОТГ Широківського району Дніпропетровської області за результатами заходу державного контролю державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель в Апостоловському, Криворізькому, Софіївському, Широківському районах управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області було здійснено огляд земельної ділянки площею 25,8 га, сільськогосподарського призначення (рілля), державної власності, біля земельних ділянок з кадастровими номерами 1225885700:01:029:016, 1225885700:07:002:0056,225885700:07:002:0058, 1225885700:01:029:0171, 1225885700:01:029:0172, 1225885700:01:029:0173,1225885700:01:029:0181;1225885700:01:029:0182,1225885700:01:029:0183, 1225885700:01:029:0184 розташованою на території Гречаноподільської ОТГ Широківського району Дніпропетровської області, за результатами якого виявлено, що ТОВ «Світанок» використовується земельна ділянка загальною площею 25,8 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину. Державним інспектором було складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки № 518-ДК/555/АП/09/01/18 від 01.08.2018 та акт обстеження земельної ділянки № 518-ДК/144/АО/10/01/18 від 17.08.2018, а також складено протокол про адміністративне правопорушення № 518-ДК/0178П/07/01/18 від 17.08.2018. На підставі наведеного вище, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель в Апостоловському, Криворізькому, Софіївському, Широківському районах управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області було проведено розрахунок розміру шкоди, заподіяної ТОВ «Світанок» внаслідок самовільно зайнятих земельних ділянок, який складає 94 097,76 грн.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 14.01.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи здійснюється за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 11.02.2019.

08.02.2019 відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому останній зазначає, що позивачем, під час проведення зазначеної перевірки, не було встановлено, чи існують, взагалі, земельні ділянки державної форми власності (в тому числі і площею 25,8 га) в районі (біля) земельних ділянок з кадастровими номерами 1225885700:01:029:016, 1225885700:07:002:0056, 1225885700:07:002:0058,1225885700:01:029:0171,1225885700:01:029:0172,1225885700:01:029:0173,1225885700:01:029:0181,1225885700:01:029:0182,1225885700:01:029:0183,1225885700:01:029:0184, розташованих на території Гречаноподільської ОТГ Широківського району Дніпропетровської області. У зв'язку з тим, що позивачем не надано доказів про державну реєстрацію права державної власності на земельну ділянку площею 25,8га, сільськогосподарського призначення (рілля), державної власності, біля земельних ділянок з кадастровими номерами 1225885700:01:029:016,1225885700:07:002:0056,1225885700:07:002:0058,1225885700:01:029:0171,1225885700:01:029:0172,1225885700:01:029:0173,1225885700:01:029:0181,1225885700:01:029:0182,1225885700:01:029:0183,1225885700:01:029:0184, розташованих на території Гречаноподільської ОТГ Широківського району Дніпропетровської області, на час проведення перевірки та складання відповідних актів про проведення перевірки, протоколів про адміністративне правопорушення та приписів, твердження позивача про те, що перевіркою було встановлено нанесення шкоди внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки саме державної власності - безпідставне та ґрунтується на припущеннях позивача. Як під час проведення відповідної перевірки дотримання вимог земельного законодавства, посадовими особами позивача, так і на дату подачі позову до суду, земельна ділянка площею 25,8га не була сформована (відсутній кадастровий номер земельної ділянки) та право державної власності на таку земельну ділянку не зареєстровано відповідно до закону. Тому стверджувати, що внаслідок самовільного зайняття відповідачем земельної ділянки державі нанесена шкода - безпідставно. В своєму позові, позивач не надає суду доказів того, хто фактично здійснив протиправні дії щодо самовільного зайняття зазначеної земельної ділянки і чи взагалі такі дії було здійснено. Так, в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки, акті обстеження земельної ділянки, а також в протоколі про адміністративне правопорушення зазначена фізична особа, яка на думку позивача вчинила адміністративне правопорушення - Директор ТОВ "Світанок" ОСОБА_3. Однак, доказів того, що в результаті дій ОСОБА_3, і як фізичної особи, і як директора ТОВ "Світанок" відбулося самовільне зайняття зазначеної земельної ділянки, в результаті чого державі завдана шкода, позивачем суду не надано, як і не зрозуміло, з яких підстав позивач вважає доведеною причетність ОСОБА_3 чи ТОВ "Світанок" до незаконного використання такої земельної ділянки. Позивачем, безпідставно, для проведення розрахунку, використано нічим не підтверджена площа земельної ділянки в розмірі 25,8 га, яка безпосередньо впливає на результати проведення такого розрахунку і визначення розміру заподіяної шкоди - 94 097,76 грн. Також, при проведенні розрахунку за зазначеною Методикою, позивачем, безпідставно, застосовано коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель. Враховуючи викладене, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

11.02.2019 відповідач подав до суду заяву про зупинення провадження у справі, в якій зазначив, що в провадженні Широківського районного суду Дніпропетровської області перебуває цивільна справа № 197/891/18 за позовом ОСОБА_4 та інших громадян до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа Виконавчий комітетом Гречаноподівської сільської ради Широківського району про визнання незаконним та скасування державної реєстрації земельних ділянок, як об'єктів земельних відносин. Позовні вимоги заявлені наступним чином: визнати недійсною та скасувати державну реєстрацію земельних ділянок сільськогосподарського призначення кадастрові номери 1225885700:07:002:0184, 1225885700:07:002:0193, 1225885700:07:002:0204, як об'єктів земельних відносин державної власності. В результаті розгляду цивільної справи №197/891/18 мають бути встановлені чи спростовані факти незаконної реєстрації земельних ділянок кадастрові номери 1225885700:07:002:0184, 1225885700:07:002:0193, 1225885700:07:002:0204, як об'єктів земельних відносин державної власності та факти відсутності розташування опор ЛЕП та охоронних зон ЛЕП в межах цих земельних ділянок, на яких проводилась перевірка посадовими особами Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, що, в свою чергу, може підтвердити чи спростувати факт нанесення шкоди державі. На думку відповідача, без з'ясування факту законного набуття права власності державою на земельну ділянку площею 25,8 га, яка знаходиться біля земельних ділянок з кадастровими номерами 1225885700:01:029:016, 1225885700:07:002:0056,1225885700:07:002:0058,1225885700:01:029:0171,1225885700:01:029:0172,1225885700:01:029:0173,1225885700:01:029:0181,1225885700:01:029:0182,1225885700:01:029:0183,1225885700:01:029:0184, розташованих на території Гречаноподільської ОТГ Широківського району Дніпропетровської області розгляд справи № 904/109/19 за позовом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Світанок" про стягнення шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, неможливий. Відповідач просить суд зупинити провадження по справі до набуття законної сили рішення суду по цивільній справі № 197/891/18.

11.02.2019 відповідач подав до суду заяву про закриття провадження у справі, в якій зазначив, що як вбачається із матеріалів справи, позивач, в свої вимогах посилається на те, що саме відповідачем, тобто ТОВ "Світанок", було нанесено шкоди в наслідок самовільного зайняття земельної ділянки, при цьому, відповідач звертає увагу суду на наступне: Державним інспектором позивача було складено акт від 01.08.2018 перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки та акт від 17.08.2018 обстеження земельної ділянки, а також, складено протокол про адміністративне правопорушення від 17.08.2018. За змістом цих документів вбачається, що адміністративне правопорушення було вчинене фізичною особою - ОСОБА_3. Безпосередньо, в протоколі про адміністративне правопорушення від 17.08.2018 в розділі "Відомості про особу, яка вчинила адміністративне правопорушення ", зазначена особа - ОСОБА_3 та наведені його персональні данні, і у розрахунку розміру шкоди, заподіяної ОСОБА_3 внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, також, зазначена фізична особа - ОСОБА_3. Натомість, позивач в своєму позові, просить суд стягнути з відповідача - юридичної особи - ТОВ "Світанок" шкоду, завдану внаслідок самовільного зайняття саме відповідачем - ТОВ "Світанок", при цьому відповідний розрахунок розміру шкоди, заподіяної саме відповідачем, як юридичною особою, до матеріалів справи не доданий. А за таких обставин, і не можна встановити чи була нанесена шкода, саме ТОВ "Світанок" і в якому розмірі. Отже, відповідач вважає, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Світанок" ніякого відношення до зазначеного правопорушення не має, а позовні вимоги до нього, як до юридичної особи, безпідставні та не ґрунтуються на належних доказах, тобто не є належним відповідачем. На підставі зазначеного відповідач просить суд за результатами підготовчого засідання, постановити ухвалу про закриття провадження у справі у зв'язку з тим, що належним відповідачем має бути фізична особа, а за процесуальним законом, така фізична особа не може бути учасником судового процесу в господарському суді.

Ухвалою суду від 11.02.2019 відкладено підготовче засідання на 25.02.2019.

20.02.2019 позивач подав до суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що Державним інспектором з виїздом на місце було здійснено огляд земельної ділянки сільськогосподарського призначення (рілля), державної власності, біля земельних ділянок з кадастровими номерами 1225885700:01:029:016,1225885700:07:002:0056,1225885700:07:002:0058,1225885700:01:029:0171,1225885700:01:029:0172,1225885700:01:029:0173,1225885700:01:029:0181,1225885700:01:029:0182,1225885700:01:029:0183,1225885700:01:029:0184, розташованої на території Гречаноподільської ОТГ Широківського району Дніпропетровської області. За результатами огляду виявлено, що ТОВ "Світанок" використовується земельна ділянка державної власності загальною площею 25,8 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину. В процесі складання матеріалів перевірки, державним інспектором було зроблено описку, а саме: в кадастровому номері 1225885700:01:029:0169 було пропущено останню цифру, що ніяким чином не позначилось на результаті перевірки. Землі, не сформовані у земельні ділянки, не є нерухомим майном, і право на них не підлягає державній реєстрації. Відповідно до пп. г п. 4 розділу II Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо розмежування земель державної та комунальної власності землі, розташовані за межами населених пунктів, які не сформовані у земельні ділянки, вважаються державною власністю чи власністю відповідних територіальних громад з часу набрання чинності цими положеннями, а саме - з 01.01.2013. Тому, твердження відповідача стосовно несформованої земельної ділянки є безпідставним. За результатами перевірки було чітко встановлено, що ТОВ Світанок використовується земельна ділянка загальною площею 25.8 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину, що є порушенням ст. 125, 126 Земельного кодексу України, відповідальність за що передбачена п. б ст, 211 Земельного кодексу України. В протоколі про адміністративне правопорушення та постанові про закриття справи вказано саме керівника, як того вимагає норми КУпАП. Земельна ділянка площею 25,8 та, сільськогосподарського призначення (рілля), державної власності, біля, земельних ділянок з кадастровими номерами 1225885700:01:029:016,1225885700:07:002:0056, 1225885700:07:002:0058,1225885700:01:029:0171,1225885700:01:029:0172,1225885700:01:029:0173,1225885700:01:029:0181,1225885700:01:029:0182,1225885700:01:029:0183,1225885700:01:029:0184, розташована на тереторії Гречаноподільської ОТГ Широківського району Дніпропетровської була обстежена інспектором при проведенні перевірки та було зроблено заміри. Дані підтверджуються витягом публічної кадастрової карти України. Позивач просить суд задовольнити позовну заяву в повному обсязі.

05.03.2019 відповідач подав заперечення щодо відповіді на відзив, в якому зазначив, що на його думку позивач не надав суду належних доказів вчинення відповідачем правопорушення, через що підстави для задоволення позову відсутні.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 05.03.19 відкладено підготовче засідання на 01.04.2019.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 01.04.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу для судового розгляду по суті у судове засідання на 22.04.2019

В судове засідання 22.04.2019 з'явились представники позивача та відповідача.

В порядку ст. 240 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

У серпні 2018 року Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства на території Гречаноподільського ОТГ Широківського району Дніпропетровської області щодо земельної ділянки площею 25,8 га, сільськогосподарського призначення (рілля), державної власності, біля земельних ділянок з кадастровими номерами 1225885700:01:029:016, 1225885700:07:002:0056, 1225885700:07:002:0058,1225885700:01:029:0171,1225885700:01:029:0172,1225885700:01:029:0173,1225885700:01:029:0181,1225885700:01:029:0182,1225885700:01:029:0183,1225885700:01:029:0184, розташованої на території Гречаноподільської ОТГ Широківського району Дніпропетровської області.

За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 01.08.2018 № 518-ДК/ 555/АП/09/01/-18 (а.с. 16), в якому зафіксовано наступне:

- земельна ділянка під лініями електропередач на території Гречаноподільського ОТГ Широківського району Дніпропетровської області, сільськогосподарського призначення (рілля), державної власності, біля земельних ділянок з кадастровими номерами 1225885700:01:029:016, 1225885700:07:002:0056,225885700:07:002:0058, 1225885700:01:029:0171, 1225885700:01:029:0172, 1225885700:01:029:0173,1225885700:01:029:0181;1225885700:01:029:0182,1225885700:01:029:0183, 1225885700:01:029:0184 використовується директором ТОВ Світанок ОСОБА_3 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. На земельній ділянці площею 25,8 га розташовані посіви соняшника та пожнивні залишки озимого ячменю врожаю 2018р. Таким чином директор ТОВ Світанок ОСОБА_3 самовільно займає земельну ділянку площею 25,8га (рілля) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, вирощування масляничних та зернових культур, відповідальність за що передбачена п. б ст. 211 Земельного кодексу України та ч. 1 ст. 197-1 Кримінального кодексу України.

17.08.2018 Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області складено Акт обстеження земельної ділянки № 518-ДК/144/АО/10/01/-18 (а.с. 15), відповідно до якого державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель в Апостоловському, Криворізькому, Софіївському, Широківському районах управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області ОСОБА_5 проведено обстеження земельної ділянки площею 25,8 га на території Гречаноподільської ОТГ Широківського району Дніпропетровської області сільськогосподарського призначення (рілля), державної власності, біля земельних ділянок з кадастровими номерами 1225885700:01:029:016, 1225885700:07:002:0056,1225885700:07:002:0058,1225885700:01:029:0171,1225885700:01:029:0172,1225885700:01:029:0173,1225885700:01:029:0181,1225885700:01:029:0182,1225885700:01:029:0183,1225885700:01:029:0184. За результатами обстеження встановлено: земельна ділянка під лініями електропередач на території Гречаноподільського ОТГ Широківського району Дніпропетровської області, сільськогосподарського призначення (рілля), державної власності, використовується директором ТОВ Світанок ОСОБА_3 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. На земельній ділянці площею 25,8 га розташовані посіви соняшника. Таким чином, директор ТОВ Світанок ОСОБА_3 самовільно займає земельну ділянку площею 25,8 га (рілля) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, вирощування масляничних культур, відповідальність за що передбачено п. б ст. 211 Земельного кодексу України та ч. 1 ст. 197-1 Кримінального кодексу України.

17.08.2018 Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області директору ТОВ Світанок ОСОБА_3 видано припис № 518-ДК/0181Пр/03/01/18 (а.с. 17) на усунення порушення вимог земельного законодавства при використання земельної ділянки площею 25,8 га, яка розташована за межами населеного пункту поблизу с. Свистунове Гречаноподівської ОТГ Широківського району Дніпропетровської області.

Відповідно до відмітки про вручення: директор ТОВ Світанок ОСОБА_3 отримав вказаний припис 17.08.2018 та від підпису відмовився.

За результатами проведеної перевірки державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області 17.08.2018 складено протокол про адміністративне правопорушення № 518-ДК/0178П/07/001/18 (а.с. 124) про порушення директором ТОВ Світанок ОСОБА_3 вимог Земельного кодексу України, відповідальність за що передбачена п. "б" ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України та ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Відповідно до протоколу про адміністративне правопорушення № 518-ДК/0178П/07/001/18 від 17.08.2018, правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду (збитки) в сумі 94 097,76 грн., що підтверджується розрахунком заподіяної шкоди згідно ОСОБА_4 розрахунку, затвердженої постановою КМУ № 963 від 25.06.2007

Від підпису протоколу директор ТОВ Світанок ОСОБА_3 відмовився.

Згідно з розрахунком, здійсненим Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 21.08.2018 (а.с. 92), розмір заподіяної шкоди становить 94 097,76 грн.

23.08.2018 старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Дніпропетровській області - заступником начальника відділу контролю здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області ОСОБА_6 було винесено постанову про закриття справи № 518-ДК/0176По/08/01/-18 (а.с. 20), якою встановлено, що керівник ТОВ Світанок ОСОБА_3 самовільно займає земельну ділянку загальною площею 25,8 га на території Гречаноподільської ОТГ Широківського району Дніпропетровської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. При розгляді справи зроблено висновок, що в порушенні є ознаки злочину, відповідальність за який передбачено ч. 1 ст. 197-1 Кримінального кодексу України. У зв'язку із чим справу про адміністративне правопорушення, яке вчинив ОСОБА_3 закрито, матеріали справи передано до Криворізької місцевої прокуратури № 1 Прокуратури Дніпропетровської області.

Відповідно до відмітки про вручення (надіслання): копія зазначеної постанови направлена поштою 27.08.2018.

Позивач стверджує, що у зв'язку із відмовою керівника ТОВ Світанок отримати матеріали проведеної перевірки, листом від 27.08.2018 №32-4-0.41-774/90-18 (а.с. 22) Товариству з обмеженою відповідальністю Світанок було направлено матеріали про проведеного державного контролю за дотриманням земельного законодавства стосовно земельної ділянки 25,8га в районі земельних ділянок за кадастровими номерами 1225885700:01:029:016, 1225885700:07:002:0056, 1225885700:07:002:0058,1225885700:01:029:0171,1225885700:01:029:0172,1225885700:01:029:0173,1225885700:01:029:0181,1225885700:01:029:0182,1225885700:01:029:0183,1225885700:01:029:0184, на території Гречаноподільської ОТГ Широківського району Дніпропетровської області та завірену в установленому порядку копію постанови про закриття справи.

Відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення Товариство з обмеженою відповідальністю "Світанок" отримало вказаний лист з додатками 05.09.2018.

Таким чином, як стверджує позивач, з урахуванням факту відсутності добровільного відшкодування шкоди, в силу вищенаведеного та приписів статей 122, 152, 157, 211 Земельного кодексу України та 167, 170, 1166 Цивільного кодексу України Товариство з обмеженою відповідальністю "Світанок" повинно відшкодувати державі 94 097,76 грн. шкоди, завданої самовільним зайняттям вказаної вище земельної ділянки.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Приписами ст. 16 Цивільного кодексу України встановлено, що одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків (шкоди).

Майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка її завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини. (ч.1 ст.1166 Цивільного кодексу України).

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням земельного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.

При цьому, для настання деліктної відповідальності необхідна наявність всіх складових правопорушення: протиправна поведінка особи; настання шкоди; причинний зв'язок між двома першими елементами; вина завдавача шкоди.

Протиправна поведінка особи може виявлятися у прийнятті нею неправомірного рішення або у неправомірній поведінці (діях або бездіяльності). Протиправною вважається поведінка, яка порушує імперативні норми права або санкціоновані законом умови договору, внаслідок чого порушуються права іншої особи.

Шкода це не тільки обов'язкова умова, але й міра відповідальності, оскільки за загальним правилом статті, завдана шкода відшкодовується у повному обсязі. Мова йде про реальну шкоду та упущену вигоду.

Для застосування такої міри відповідальності, як стягнення шкоди, потрібна наявність причинного зв'язку між протиправною поведінкою особи та завданою шкодою, що є обов'язковою умовою відповідальності, яка передбачає, що шкода стала об'єктивним наслідком поведінки завдавача шкоди.

Деліктна відповідальність за загальним правилом настає лише за вини заподіювача шкоди. Тобто відсутність у діях особи умислу або необережності звільняє її від відповідальності, крім випадків, коли за нормами Цивільного кодексу відповідальність настає незалежно від вини.

Тобто, для застосування такої міри відповідальності як стягнення шкоди, позивач повинен довести наявність шкоди (її розмір), протиправність дій відповідача та причинний зв'язок між шкодою позивача та протиправними діями відповідача.

Позивач свої позовні вимоги ґрунтує на протиправній поведінці Товариства з обмеженою відповідальністю "Світанок", яка полягає у самовільному користуванні земельною ділянкою без достатніх на це правових підстав.

Статтею 211 Земельного кодексу України передбачено, що за самовільне зайняття земельної ділянки громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства.

Відповідно до пунктів 12 і 16 постанови Пленуму Верховного Суду України від 16.04.2004 №7 "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ" у випадках самовільного зайняття земельних ділянок шкода (збитки) відшкодовуються відповідно до статей 22, 1166, 1192 Цивільного кодексу України, статей 156, 211, 212 Земельного кодексу України у повному обсязі особами, що її заподіяли.

Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. (ст.13 Конституції України).

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Порядок передачі в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, передбачений статтею 124 цього ж Кодексу. (ст. 125 Земельного кодексу України),

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. (ч.1 ст.124 Земельного кодексу України).

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". (ст.126 Земельного кодексу України).

Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.(ч.2 ст.152 Земельного кодексу України).

Статтею 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" унормовано, що самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Факт самовільного зайняття відповідачем земельної ділянки виявлено перевіркою вимог дотримання земельного законодавства, проведеною Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, зафіксовано Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки № 518-ДК/ 555/АП/09/01/-18 від 01.08.2018, Актом обстеження земельної ділянки № 518-ДК/144/АО/10/01/-18 від 17.08.2018 та протоколом про адміністративне правопорушення від № 518-ДК/0178П/07/01/18 від 17.08.2018, які не оскаржені у визначеному законом порядку.

Однак, розмір шкоди, який є предметом даного позову, підлягає доведенню, оскільки є оціночним поняттям та підлягає доказуванню у межах розгляду даної справи.

Порядок визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок визначений постановою Кабінету Міністрів України № 963 від 25.07.2007 "Про затвердження ОСОБА_4 визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття та знесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу" (далі - ОСОБА_4).

Так, розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, визначається для всіх категорій земель та для земель житлової та громадської забудови за встановленими формулами, закріпленими у п. 4 ОСОБА_4. При цьому, складові формул для визначення розміру шкоди для земель житлової та громадської забудови та інших категорій земель є різними в залежності від категорії земель за цільовим призначенням.

Відповідно до п. 4 ОСОБА_4 розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земель для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови), визначається за такою формулою:

Шс = Пс x Нп x Кф x Кі , де

Шс - розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, гривень;

Пс - площа самовільно зайнятої земельної ділянки, гектарів;

Нп - середньорічний дохід, який можна отримати від використання земель за цільовим призначенням, визначений у додатку 1, з урахуванням переліків, наведених у додатках 2 і 3;

Кф - коефіцієнт функціонального використання земель, визначений у додатку 4;

Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2007 та наступні роки, що визначається відповідно до Порядку проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 № 738.

Позивач в обґрунтування розміру шкоди посилається на розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, виконаний державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області. Із розрахунку вбачається, що розмір шкоди розрахований за формулою, визначеною для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови).

Для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, були визначені наступні показники:

- категорія земель за основним цільовим призначенням (графа 3 розрахунку) - землі сільськогосподарського призначення (у зв'язку з чим розрахунок здійснювався саме за формулою для всіх категорій земель);

- форма власності - державна.

Отже, виходячи з того, що чинним законодавством передбачено дві різні формули щодо розміру шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельної ділянки, при визначенні розміру такої шкоди необхідно враховувати категорію земель самовільно зайнятої земельної ділянки.

Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.(ст.19 Земельного кодексу України).

Відомості про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, як передбачено ч. 1 ст. 1 Закону України "Про державний земельний кадастр", містяться в єдиній державній геоінформаційній системі - Державний земельний кадастр.

Державний земельний кадастр ведеться з метою інформаційного забезпечення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб при: регулюванні земельних відносин; управлінні земельними ресурсами; організації раціонального використання та охорони земель; здійсненні землеустрою; проведенні оцінки землі; формуванні та веденні містобудівного кадастру, кадастрів інших природних ресурсів; справлянні плати за землю. (ст.2 Закону України "Про державний земельний кадастр").

Державний земельний кадастр базується на таких основних принципах: обов'язковості внесення до Державного земельного кадастру відомостей про всі його об'єкти; єдності методології ведення Державного земельного кадастру; об'єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі; внесення відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно до цього Закону; відкритості та доступності відомостей Державного земельного кадастру, законності їх одержання, поширення і зберігання; безперервності внесення до Державного земельного кадастру відомостей про об'єкти Державного земельного кадастру, що змінюються; документування всіх відомостей Державного земельного кадастру.(ст.3 Закону України "Про державний земельний кадастр").

Держателем Державного земельного кадастру є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 2 ст. 6 Закону України "Про державний земельний кадастр").

Документами Державного земельного кадастру, які створюються під час його ведення, є: індексні кадастрові карти (плани) України, Автономної Республіки Крим, областей, районів, сіл, селищ, міст; індексні кадастрові карти (плани) кадастрової зони, кадастрового кварталу; кадастрові карти (плани) Автономної Республіки Крим, областей, районів, сіл, селищ, міст, інші тематичні карти (плани), перелік яких встановлюється Порядком ведення Державного земельного кадастру; Поземельні книги (ч. 1 ст. 18 Закону України "Про державний земельний кадастр").

Індексна кадастрова карта (план) є картографічний документ, що відображає місцезнаходження, межі і нумерацію кадастрових зон і кварталів та використовується для присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам і ведення кадастрової карти (плану).(ч.1 ст.1 Закону України "Про державний земельний кадастр").

Відомості Державного земельного кадастру є офіційними. Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об'єкти Державного земельного кадастру є обов'язковим.(ч.1 ст.20 Закону України "Про державний земельний кадастр").

Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. (ч.1, 2 ст. 20 Земельного кодексу України).

Доказів зміни цільового призначення зазначеної земельної ділянки у порядку, визначеному ч. 2 ст. 20 Земельного кодексу України, суду не надано. З огляду на це суд доходить висновку про правомірність використання формули, визначеної для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови), при здійсненні розрахунку розміру завданої відповідачем шкоди.

У пункті 3.9 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" роз'яснено, що згідно з пунктом 3.1 наказу Державного агентства земельних ресурсів України та Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007 №110 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування ОСОБА_4 визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 №963" підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення, а саме: - акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства; - протокол про адміністративне правопорушення; - припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства); - акт обстеження земельної ділянки. Отже, підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі або територіальній громаді внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, є зазначені документи в їх сукупності, оскільки саме вони можуть підтвердити сам факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки та період часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав.

Оскільки матеріалами справи підтверджується як наявність в діях відповідача по самовільному зайняттю земельної ділянки площею 25,8 га, сільськогосподарського призначення (рілля), державної власності, біля земельних ділянок з кадастровими номерами 1225885700:01:029:016, 1225885700:07:002:0056,225885700:07:002:0058, 1225885700:01:029:0171, 1225885700:01:029:0172,1225885700:01:029:0173,1225885700:01:029:0181;1225885700:01:029:0182, 1225885700:01:029:0183, 1225885700:01:029:0184, розташованої на території Гречаноподільської ОТГ Широківського району Дніпропетровської області, повного складу цивільного правопорушення, так і розмір заявлених до стягнення збитків, позовні вимоги Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області слід визнати законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідач подавав до суду заяву про зупинення провадження у справі, в якій зазначив, що в провадженні Широківського районного суду Дніпропетровської області перебуває цивільна справа № 197/891/18 за позовом ОСОБА_4 та інших громадян до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа Виконавчий комітетом Гречаноподівської сільської ради Широківського району про визнання незаконним та скасування державної реєстрації земельних ділянок, як об'єктів земельних відносин. Позовні вимоги заявлені наступним чином: визнати недійсною та скасувати державну реєстрацію земельних ділянок сільськогосподарського призначення кадастрові номери 1225885700:07:002:0184, 1225885700:07:002:0193, 1225885700:07:002:0204, як об'єктів земельних відносин державної власності. В результаті розгляду цивільної справи №197/891/18 мають бути встановлені чи спростовані факти незаконної реєстрації земельних ділянок кадастрові номери 1225885700:07:002:0184, 1225885700:07:002:0193, 1225885700:07:002:0204, як об'єктів земельних відносин державної власності та факти відсутності розташування опор ЛЕП та охоронних зон ЛЕП в межах цих земельних ділянок, на яких проводилась перевірка посадовими особами Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, що, в свою чергу, може підтвердити чи спростувати факт нанесення шкоди державі. На думку відповідача, без з'ясування факту законного набуття права власності державою на земельну ділянку площею 25,8 га, яка знаходиться біля земельних ділянок з кадастровими номерами 1225885700:01:029:016, 1225885700:07:002:0056,1225885700:07:002:0058,1225885700:01:029:0171,1225885700:01:029:0172,1225885700:01:029:0173,1225885700:01:029:0181,1225885700:01:029:0182,1225885700:01:029:0183,1225885700:01:029:0184, розташованих на території Гречаноподільської ОТГ Широківського району Дніпропетровської області розгляд справи № 904/109/19 за позовом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Світанок" про стягнення шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, неможливий. Відповідач просить суд зупинити провадження по справі до набуття законної сили рішення суду по цивільній справі № 197/891/18.

Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 227 Господарського процесуального кодексу України суд зобов'язаний зупинити провадження у справі у випадках об'єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства, - до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі; суд не може посилатися на об'єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.

Господарський суд зазначає, що рішення суду по цивільній справі № 197/891/18 не впливає на результат вирішення даної справи, у зв'язку із чим господарський суд вважає за доцільне відмовити у задоволенні клопотання відповідача про зупинення провадження у справі.

Відповідач подавав до суду заяву про закриття провадження у справі, в якій зазначив, що як вбачається із матеріалів справи, позивач, в свої вимогах посилається на те, що саме відповідачем, тобто ТОВ "Світанок", було нанесено шкоди в наслідок самовільного зайняття земельної ділянки, при цьому, відповідач звертає увагу суду на наступне: Державним інспектором позивача було складено акт від 01.08.2018 перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки та акт від 17.08.2018 обстеження земельної ділянки, а також, складено протокол про адміністративне правопорушення від 17.08.2018. За змістом цих документів вбачається, що адміністративне правопорушення було вчинене фізичною особою - ОСОБА_3. Безпосередньо, в протоколі про адміністративне правопорушення від 17.08.2018 в розділі "Відомості про особу, яка вчинила адміністративне правопорушення ", зазначена особа - ОСОБА_3 та наведені його персональні данні, і у розрахунку розміру шкоди, заподіяної ОСОБА_3 внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, також, зазначена фізична особа - ОСОБА_3. Натомість, позивач в своєму позові, просить суд стягнути з відповідача - юридичної особи - ТОВ "Світанок" шкоду, завдану внаслідок самовільного зайняття саме відповідачем - ТОВ "Світанок", при цьому відповідний розрахунок розміру шкоди, заподіяної саме відповідачем, як юридичною особою, до матеріалів справи не доданий. А за таких обставин, і не можна встановити чи була нанесена шкода, саме ТОВ "Світанок" і в якому розмірі. Отже, відповідач вважає, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Світанок" ніякого відношення до зазначеного правопорушення не має, а позовні вимоги до нього, як до юридичної особи, безпідставні та не ґрунтуються на належних доказах, тобто не є належним відповідачем. На підставі зазначеного відповідач просить суд за результатами підготовчого засідання, постановити ухвалу про закриття провадження у справі у зв'язку з тим, що належним відповідачем має бути фізична особа, а за процесуальним законом, така фізична особа не може бути учасником судового процесу в господарському суді.

Господарський суд закриває провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства (п. 1 ч. 1 ст. 231 Господарського процесуального кодексу України).

Підстави для закриття провадження у даній справі були відсутні, у зв'язку із чим заява про закриття провадження у справі задоволенню не підлягає.

Заперечення відповідача спростовуються матеріалами справи та не спростовують вищенаведеної правової оцінки обставин справи згідно з вимогами закону, тому відхиляються господарським судом.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір підлягає стягненню з відповідача на користь позивача в розмірі 1762,00 грн.

Керуючись ст. ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити в повному обсязі.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Світанок" (53731, Дніпропетровська область, с. Миролюбівка, вул. Театральна, буд. 1А, ідентифікаційний код 30871206) на користь Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (49004, Дніпропетровська область, м. Дніпро, просп. Олександра Поля, буд. 2, ідентифікаційний код 39835428) 94 097,76 грн. шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, а також витрати по сплаті судового збору у розмірі 1762,00 грн ., про що видати наказ.

Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Дніпропетровської області.

Повне рішення складено 25.04.2019.

Суддя ОСОБА_7

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення22.04.2019
Оприлюднено25.04.2019
Номер документу81401262
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/109/19

Ухвала від 21.11.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 04.10.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 14.08.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Судовий наказ від 15.05.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Постанова від 10.07.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 10.07.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 11.06.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 22.05.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Рішення від 22.04.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 01.04.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні